Toon posts:

Intelligent backups

Pagina: 1
Acties:
  • 672 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...

Beste tweakers,

ik zoek een programma dat op een intelligente manier backups maakt van mijn HDD. Wat ik zoek is een programma dat kijkt naar een vorige backup en alleen die files opnieuw kopieert die nieuw/veranderd zijn sinds de laatste backup.

Het liefste zie ik een suggestie voor goed functionerende freeware ;)

Ik weet niet of dit het juiste forum onderdeel is om deze vraag te stellen, maar het leek mij een redelijk begin aangezien het om data beveiliging gaat. Mocht iemend een goede suggestie hebben in welk ander forum onderdeel ik deze vraag het beste kan plaatsen hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Op dit moment laat ik windows één keer per week een backup draaien van mijn systeem. Echter dat duurt telkens minstens 15 uur doordat ik nogal veel dvd's op mijn HDD heb staan (en het worden er steeds meer). Het grootste deel van die files veranderd echter nooit en zouden dus niet opnieuw gekopieerd hoven te worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Bij voorbaat dank,

Enatiomeer:

Edit: Bedankt voor alle reacties. Op basis hiervan ben ik overtuigd dat ik wel iets geschikts kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2017 07:33 . Reden: Vraag is beantwoord :) Heb geen verdere hulp meer nodig. ]

Alle reacties

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Voor Windows?

http://www.duplicati.com/

Wat jij noemt is vrij normale functionaliteit. Meestal is dat in de vorm van een incremental backupschema. Duplicati doet het nog beter dan dat, want het gebruikt een chunk-based deduplicating backupschema. Dit heeft als belangrijkste voordeel dat je oneindig door kunt gaan met incrementals (bij conventionele incremental backups moet je periodiek een full backup maken).

[ Voor 81% gewijzigd door Compizfox op 02-01-2017 01:30 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Topicstarter
Beste Compizfox,

het is inderdaad voor een PC die Windows draait. Ik backup mijn data telkens van mijn primaire naar mijn secundairte HDD. Het is nu een beetje laat (of vroeg, net hoe je het bekijkt). Maar ik zal je suggestire zeker bekijken. In elk geval bedankt voor je idee.

Enantiomeer

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:02

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 01:24:
Mijn vraag
...

--knip--

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Da's niet erg veel. Maar als je de google op incremental of differential backup eens aantrapt, dan gaat er een wereld aan leesvoer voor je open!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 01:31:
het is inderdaad voor een PC die Windows draait. Ik backup mijn data telkens van mijn primaire naar mijn secundairte HDD.
Als ik je nog een tip mag geven: backuppen naar een tweede HDD in dezelfde PC is niet zo enorm effectief.

Ten eerste is het makkelijker om mirroring (RAID-1) te gebruiken in zo'n geval (al beschermt dat niet tegen malware/user error), maar het grotere probleem is dat je er niets mee opschiet als je hele PC stuk is (brand, ontploffende PSU, enz.).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RAID-1 zul je bedoelen ;)

Maar geen enkel programma zelf vinden suggereert geen eigen zoekwerk. Begin maar eens met Thematopic: Backups.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-11 21:47
syncback , rsync (via cygwin of deltacopy), robocopy en zelfs windows 7 backup (aanwezig in pro versies win 7-10) kunnen dit prima.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Inderdaad. Aangepast. ;)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

base_ schreef op maandag 2 januari 2017 @ 02:09:
syncback , rsync (via cygwin of deltacopy), robocopy en zelfs windows 7 backup (aanwezig in pro versies win 7-10) kunnen dit prima.
Veeam endpoint backup en jee nog zo veel meer.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Google eens op websites die dit getest hebben.
Dan zie je meteen verschillen, want soms worden files gecomprimeerd en soms niet, ligt eraan wat je wilt.
En zoek ook direct uit hoe je een backup kunt/moet maken om redelijk veilig te zijn, de meeste gebruikers weten dit niet.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
Ik gebruik al tijden Syncbackfree. Daar kan je instellen wat voor sort backups je maakt, waaronder dus ook alleen aangepaste bestanden.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:35

LankHoar

Langharig tuig

Zelf gebruik ik de gratis versie van CrashPlan al enkele jaren, en ben hier erg tevreden over. Ik raad deze dan ook altijd aan anderen aan. Het is een vrij simpel programmatje, encrypt je backup meteen indien je wilt en werkt goed.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT! Zoals je zult hebben gezien, kan je al veel info halen uit bestaande topics / discussies (en reviews te vinden via bijv. Google), en dat de meeste backup tools dit kunnen. Probeer een volgende keer dus eerst even diverse tools uit die je zult hebben gevonden in je zoektocht (en laat dat weten in de topicstart zodat de mensen effectiever en efficiënter met je mee kunnen denken). Zie ook Het algemeen beleid #quickstart
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 01:24:
Edit: Bedankt voor alle reacties. Op basis hiervan ben ik overtuigd dat ik wel iets geschikts kan vinden.
De mensen die nu nog verder met je meedenken zullen die edit niet per se hebben gemist, een losse post was handiger geweest. Ik sluit dit topic wel om verdere niet-meer-zinvolle ( :* toch bedankt aan ook LankHoar, eens v.w.b. Crashplan ;) ) reacties te voorkomen. )

Ik wil nog even benadrukken dat een backup naar een andere harde schijf in dezelfde PC geen backup is. (Of hooguit als bescherming tegen per ongeluk deleten). Ik zou adviseren tenminste 1 of veel liever 2 losse USB-schijven te gebruiken, en/of een USB-schijf en een externe machine. [ small]Al is backuppen van dvd-backups vast minder belangrijk dan van andere soorten data, het is een afweging tussen kosten voor backuppen en van hoe vervelend het is als de data verloren gaat.[/]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.