Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 17:06
Edit: Mijn vraag ligt nu nog vooral bij de processor en moederbord, zoals in een van de latere posts te zien is.

Ik heb het zo uitgebreid mogelijk proberen te vertellen, dus misschien is het een beetje langdradig geworden, maar mijn kernpunten staan vooral onder het laatste kopje. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn mij advies te geven over welke onderdelen ik het beste kan kiezen en of ze wel allemaal samen passen? Alvast hartelijk bedankt! zal de kast al zeker vervangen i.v.m. slechte kwaliteit en onhandigheid, suggesties zijn altijd welkom

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ben van plan het systeem vooral te gebruiken voor games, multimedia (vooral films) maar ook voor dagelijkse toepassingen zoals tekstverwerking, presentaties, algemene designs en natuurlijk browsen van websites. Het lijkt mij dat de eisen dus vooral bij de games liggen. Betreft de games zou ik naast de "competetive games", zoals dota, league of legends en starcraft ook de nieuwste RPGs willen kunnen spelen, zoals witcher. Hier zou ik het echter niet erg voor vinden om de settings wat terug te schroeven. Het liefst zou ik zo lang mogelijk deze setup willen behouden met zo min mogelijk te hoeven vervangen en daar ben ik dus ook bereid voor uiteindelijk de settings omlaag te zetten (zou ~ 5 jaar moeten lukken?)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximum zit op de 1000 euro voor systeem exclusief beeldscherm. Ik begrijp dat men vaak naar de optimale build neigt maar ik zou liever toch rond de 800-900 willen zitten (met beeldscherm rond de 1000). Indien er echt veel voordelen te behalen zijn ook i.v.m. de levensduur kan ik nog iets hoger.
(inclusief verzendkosten, maar hoop dat dit niet al te hoog wordt)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
heb op dit moment een beeldscherm van acer: X243hq met alleen VGA aansluiting en een kleiner scherm van packard bell 1440x900 met DVI en VGA aansluiting, waarvan ik het model niet zo snel kan vinden. Dacht dat ik misschien de acer nog als secundaire scherm voor mijn nieuwe systeem zou kunnen gebruiken (met een adapter ofzo)
Op dit moment bevat mijn outdated systeem een Intel I7-870 een nvidia GT430, 4gb 1333hz ram en een HDD van 500gb die waarschijnlijk aan het aftakelen is. Het lijkt mij dat geen van deze onderdelen nog nut heeft in het nieuwe systeem.
Toetsenbord en muis neem ik over van mijn huidige systeem, Betreft headset zat ik te denken aan iets goedkoops als de pricewatch: Sharkoon Skiller SGH1 maar als dit echt een afrader is zou ik dat graag horen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb op dit moment dit lijstje staan, zal verderop mijn gedachtegang proberen toe te lichten. Zoals waarschijnlijk opvalt lijkt het erg op de BBG mainstream van november.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 192,-€ 192,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,95€ 89,95
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC€ 287,59€ 287,59
1Sharkoon VG4-W Blauw€ 34,95€ 34,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 149,-€ 149,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 106,95€ 106,95
1Corsair CX450M€ 55,90€ 55,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,15€ 133,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,49

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Betreft CPU heb ik overal gelezen dat intel hier echt duidelijk beter is dan AMD, maar dat zou nog kunnen verandering met de nieuwe AMD generatie. Van grafische kaarten heb ik gelezen dat amd mogelijk beter veroudert (beter ondersteuning van drivers, werkt beter met DX12) dan nvidia, vandaar mijn keuze van de RX 480 over de 1060 6GB

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
betreft de grootte zijn er geen speciale eisen. Ik ben van plan het onder mijn bureau te plaatsen, dus ook het uiterlijk heeft niet de hoogste prioriteit. Een beetje geluid vind ik niet erg, maar het liefst geen opstijgende vliegtuig. Als het kan zou ik het geluid met gesloten deur het liefst op mijn verdieping willen houden, maar dat zou zonder extra aandacht ook moeten lukken denk ik. Met energieverbruik is lager natuurlijk altijd beter, maar dat moet natuurlijk niet ten koste van de prestaties gaan.

Ga je overklokken?
Denk dat voor de CPU met dit budget daar niet veel ruimte voor is. De GPU ben ik van plan te gaan overklokken met MSI afterburner, met iets van 5% als de kaart dit toelaat. Heb al enig onderzoek naar de CPU verricht maar ben bereid mij hier nog verder in te verdiepen, mocht dit toch een aanrader zijn.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik geholpen worden bij het kiezen van een optimaal systeem voor de nieuwste generatie games voor een zo lang mogelijke periode (oog op 5 jaar), waarbij het terugschroeven van de settings geen probleem is. Ik heb in bovenstaande build voor een relatief ongebruikelijke case gekozen in de hoop hier nog wat op te besparen. Is er echter een reden waarom deze af te raden is? (de grootte leek mij in orde: geschikt voor ATX). De beeldscherm van AOC kwam vaak naar voren, heeft een redelijke grootte en ondersteund freesync. Ik kon hier niet echt veel duidelijke alternatieven voor vinden. Zie ik hier misschien eentje over het hoofd?
Het RAM geheugen is de laatste tijd wel erg in prijs gestegen. Ik vroeg mij af of dat misschien niet iets goedkoper kan, maar de alternatieven hebben allemaal een hogere true latency. Is dit setje toch optimaal? kan ik misschien beter nog een paar weekjes wachten om te zien of de prijzen weer dalen?
Betreft de videokaart: Ik denk dat ik uit ben over nvidia vs amd, gezien de rx480 verwacht wordt beter te verouderen. Ook heb ik gehoord dat de meeste driver en heating problemen in deze generatie al opgelost zijn. Is er een reden om toch nog voor de gtx 1060 6gb te gaan (afgezien van de huidige iets hogere prestaties)?
Dan rest er nog het merk. De sapphire is hier iets goedkoper, maar heb gelezen dat de MSI toch iets beter presteert. Is de MSI echt het prijsverschil waard?
Betreft moederborden heb ik niet zoveel verstand, en blijk ik zelfs na wat research toch vaak de mist in te gaan. Heb deze dus maar van de BBG overgenomen. Had als alternatief nog de pricewatch: ASRock B150 Pro4/3.1 gevonden, wat een tientje scheelt. Zouden jullie mij hier nog advies over kunnen geven?
Deze CPU is volgens mij het meest gebruikelijk in deze prijsklasse. Zie soms de I-6500 opduiken maar denk dat dit het prijsverschil niet waard is, zeg ik vragend.
Betreft SSD lijkt de samsung mij toch wat aan de dure kant, en zou deze al snel genoeg moeten zijn toch?
Over de PSU is mij altijd verteld, bezuinig hier vooral niet op, dus heb deze ook letterlijk van de BBG overgenomen.
"Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
Dit is dus eigenlijk mijn doel, maar met toch wel wat eisen aan prestaties. Heeft het misschien zin om nog een paar weken te wachten (wordt er bv een prijsdaling verwacht met de nieuwe gen CPUs?)

Dit is mijn eerste post ooit, dus mocht ik iets fout gedaan hebben hoor ik het graag, zal proberen het zo snel mogelijk te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
De behuizing die je hebt gekozen is van erg matige kwaliteit. Ik zou net iets meer uitgeven en voor pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart gaan. Dit is op het moment de beste budget kast in ATX formaat.

Bij monitors hangt het er erg vanaf wat je wilt. Daarvoor kun je het beste *Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen? lezen.

Goedkoper geheugen. Hoger dan 2133 MHz doet het toch niet op een B150, dus let vooral op de CAS latencies. (Al is dat voor gamen eigenlijk helemaal niet zo belangrijk) pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. De prijzen gaan al sinds de zomer alleen maar omhoog. Ook dit setje is sinds gisteren duurder geworden. Alweer.

De prestaties van de 1060-6G zijn inmiddels niet meer hoger dan die van de RX480 dankzij de laatste driver optimalisatie, zie http://www.hardwarecanuck...80-updated-review-23.html. Dus nee, er is geen reden om een 1060 te nemen.

Voor een tientje zou ik zelf wel de MSI versie nemen, voor veel meer niet. Hou het actuele prijsverschil in de gaten.

Ik zie zo snel geen probleem met het ASRock moederbord dat je voorstelt. Goede suggestie, ik ga vanavond op zoek naar reviews, misschien wordt dit de nieuwe aanrader. Gigabyte is inderdaad duurder geworden, en deze goedkoper. Let wel op dat er alleen een DVI aansluiting opzit.

Over monitor aansluitingen gesproken, een actieve adapter voor digitaal naar analoog (die je nodig hebt om een VGA scherm op een moderne videokaart aan te sluiten) is vrij prijzig. Ook is de kwaliteit vaak niet geweldig. Ik zou dit dus afraden. Je kunt eventueel je oude beeldscherm wel via je moederbord aansluiten, mits je dit in de BIOS aanzet. Voor een tweede scherm voor skype/muziek/teamspeak/browsen is dit prima. Hiervoor moet je dan dus wel een VGA aansluiting op het moederbord hebben. Kun je trouwens niet het andere scherm, met een DVI aansluiting gebruiken? (Zit ook nog verschil in DVI-A, DVI-I, DVI-D overigens, voor een huidige videokaart heb je DVI-I of DVI-D nodig)

I5-6500 is op het huidige prijsniveau inderdaad oninteressant.

Mx300 is een prima SSD.

PSU is een prima keus, goedkoper zou ik niet doen, duurder en van betere kwaliteit kan wel in Duitsland pricewatch: Corsair Vengeance 400W of de beste 450 Watter pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 12:15
Lijstje ziet er op zich goed uit, heb alleen een paar dingen veranderd:
De behuizing die je hebt genomen is echt vreselijk om in te bouwen, er is weinig ruimte om cable management te doen en is verder gewoon niet aan te raden, ik heb deze vervangen voor de iets duurdere NZXT S340.
De Sapphire Nitro+ is op zich niks mis mee, maar als je 10€ meer uitgeeft en de MSI RX 480 koopt heb je ook gelijk lagere temperaturen en een stillere kaart.
Het RAM dat je hebt gekozen heeft misschien wel een iets lagere true latency, maar de CAS latency is hoger. Daarnaast is het 2400mhz en je moederbord support maar tot 2133mhz. In de meeste instanties zal 2400mhz ook gewoon werken op een lagere frequentie, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen (en natuurlijk 10€ besparen.)
Het moederbord dat je nu hebt gekozen is een erg goed moederbord, ik heb zelf geen ervaring met de ASRock die je hebt genoemd dus die zou ik je ook niet kunnen aan/afraden.
De monitor die je hebt gekozen heb ik momenteel ook, een topmonitor met 75hz, freesync, 24" EN komt met alle kabels inbegrepen! (Displayport, HDMI en VGA.)
Ik raad mensen meestal de MX300 boven de 850 evo aan omdat de MX300 goedkoper is en net weer 25GB meer heeft.
I5-6500 kan interessant zijn, het ligt er alleen maar net aan of je wel of niet het extra geld wilt uitgeven.
Hier een lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 192,-€ 192,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 89,95€ 89,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 297,25€ 297,25
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 65,95€ 65,95
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 149,-€ 149,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 94,95€ 94,95
1Corsair CX450M€ 55,90€ 55,90
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,15€ 133,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.078,15

EDIT: Ik zie dat lactaxative me net voor was :9

[ Voor 51% gewijzigd door Finntasy op 31-12-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
lactaxative schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:52:
De behuizing die je hebt gekozen is van erg matige kwaliteit. Ik zou net iets meer uitgeven en voor pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Zwart gaan. Dit is op het moment de beste budget kast in ATX formaat.

Bij monitors hangt het er erg vanaf wat je wilt. Daarvoor kun je het beste *Algemeen Advies* Welke monitor moet ik kopen? lezen.

Goedkoper geheugen. Hoger dan 2133 MHz doet het toch niet op een B150, dus let vooral op de CAS latencies. (Al is dat voor gamen eigenlijk helemaal niet zo belangrijk) pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. De prijzen gaan al sinds de zomer alleen maar omhoog. Ook dit setje is sinds gisteren duurder geworden. Alweer.

De prestaties van de 1060-6G zijn inmiddels niet meer hoger dan die van de RX480 dankzij de laatste driver optimalisatie, zie http://www.hardwarecanuck...80-updated-review-23.html. Dus nee, er is geen reden om een 1060 te nemen.

Voor een tientje zou ik zelf wel de MSI versie nemen, voor veel meer niet. Hou het actuele prijsverschil in de gaten.

Ik zie zo snel geen probleem met het ASRock moederbord dat je voorstelt. Goede suggestie, ik ga vanavond op zoek naar reviews, misschien wordt dit de nieuwe aanrader. Gigabyte is inderdaad duurder geworden, en deze goedkoper. Let wel op dat er alleen een DVI aansluiting opzit.

Over monitor aansluitingen gesproken, een actieve adapter voor digitaal naar analoog (die je nodig hebt om een VGA scherm op een moderne videokaart aan te sluiten) is vrij prijzig. Ook is de kwaliteit vaak niet geweldig. Ik zou dit dus afraden. Je kunt eventueel je oude beeldscherm wel via je moederbord aansluiten, mits je dit in de BIOS aanzet. Voor een tweede scherm voor skype/muziek/teamspeak/browsen is dit prima. Hiervoor moet je dan dus wel een VGA aansluiting op het moederbord hebben. Kun je trouwens niet het andere scherm, met een DVI aansluiting gebruiken? (Zit ook nog verschil in DVI-A, DVI-I, DVI-D overigens, voor een huidige videokaart heb je DVI-I of DVI-D nodig)

I5-6500 is op het huidige prijsniveau inderdaad oninteressant.

Mx300 is een prima SSD.

PSU is een prima keus, goedkoper zou ik niet doen, duurder en van betere kwaliteit kan wel in Duitsland pricewatch: Corsair Vengeance 400W of de beste 450 Watter pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M.
Ontzettend bedankt voor het advies en ook nog razendsnel! Zal de kast zeker van mijn lijst schrappen. Ga nog even opzoek, maar jou suggestie ziet er al prima uit en ook nog voor een lage prijs!
Vraag me af waarom ze in de BBG van november wel voor deze combinatie van moederbord en RAM hebben gekozen. Kan ik natuurlijk beter aan hen vragen. Hoop dat diegene dit ook leest. O-)
Maar goed dat scheelt ook al weer een tientje.
Ook nog bedankt voor de tip over CAS latencies, was helemaal vergeten om naar de snelheid van het moederbord te denken.
In principe zijn de video-aansluitingen van het moederbord niet zo belangrijk, de main scherm gaat via de videokaart toch? (behalve voor de tweede scherm in dit geval dan)
Goed dat je het zegt, ben hier zoals je kunt zien nalatig mee geweest en dacht dat dit met een simpele adapter wel te regelen was. Heb een DVI-I op mijn kleine scherm dus kan die dan op het moederboard aansluiten, anders misschien een DVI naar VGA voor het grotere scherm? (geen idee waarom deze alleen VGA heeft, maar helaas is het zo) Ga daar nog wel even naar kijken.
Nogmaals hartelijk bedankt! Heb naast voor mijn build ook nog wat algemene kennis meegekregen dankzij jou :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Finntasy schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:53:
Lijstje ziet er op zich goed uit, heb alleen een paar dingen veranderd:
De behuizing die je hebt genomen is echt vreselijk om in te bouwen, er is weinig ruimte om cable management te doen en is verder gewoon niet aan te raden, ik heb deze vervangen voor de iets duurdere NZXT S340.
De Sapphire Nitro+ is op zich niks mis mee, maar als je 10€ meer uitgeeft en de MSI RX 480 koopt heb je ook gelijk lagere temperaturen en een stillere kaart.
Het RAM dat je hebt gekozen heeft misschien wel een iets lagere true latency, maar de CAS latency is hoger. Daarnaast is het 2400mhz en je moederbord support maar tot 2133mhz. In de meeste instanties zal 2400mhz ook gewoon werken op een lagere frequentie, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen (en natuurlijk 10€ besparen.)
Het moederbord dat je nu hebt gekozen is een erg goed moederbord, ik heb zelf geen ervaring met de ASRock die je hebt genoemd dus die zou ik je ook niet kunnen aan/afraden.
De monitor die je hebt gekozen heb ik momenteel ook, een topmonitor met 75hz, freesync, 24" EN komt met alle kabels inbegrepen! (Displayport, HDMI en VGA.)
Ik raad mensen meestal de MX300 boven de 850 evo aan omdat de MX300 goedkoper is en net weer 25GB meer heeft.
I5-6500 kan interessant zijn, het ligt er alleen maar net aan of je wel of niet het extra geld wilt uitgeven.
Hier een lijstje:
-(tabel verwijderd omdat die als code kwam en die post erg vergrootte)-
EDIT: Ik zie dat lactaxative me net voor was :9
Ontzettend bedankt voor de snelle reactie! Meer feedback is altijd welkom, kan ik het ook nog een beetje vergelijken O-)
Dit is mijn eerste eigen build en had daar nog niet echt aan gedacht dus bedankt voor de waarschuwing! Ga inderdaad op zoek naar een nieuwe kast.
Klopt het dat de MSI ook iets betere presaties heeft met overklokken? (dacht zoiets te hebben gelezen, dus als je het toevallig weet _/-\o_ ) Alleen iets meer geluid zou ik namelijk niet zo erg vinden.
Was indederdaad vergeten rekening te houden met de snelheid van het moederbord, goed dat je het zegt! zoals bij de vorige comments aangeven, vind ik het wel een beetje raar dat ze deze combinatie dan wel hebben in de BBG, misschien omdat de prijzen toen voordeliger waren.
Handig om ook nog uit gebruikerservaring te horen dat hij goed is! thanks voor het lijstje
En nogmaals bedankt voor de moeite!

[ Voor 37% gewijzigd door pandahunterz op 31-12-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
De MSI overklokt iets beter omdat hij beter gekoeld wordt, verder zijn de kaarten van hetzelfde silicon gemaakt en zullen naast temperatuur dezelfde chips hebben en dezelfde limieten. Over de videokaart kan ik verder niet zo heel veel zeggen, ik heb zelf de Powercolor RX 480 Red Devil gekocht op black friday voor 260€, deze is ook zeker niks mis mee, maar zijn betere alternatieven voor dezelfde prijs.
De RAM combinatie weet ik ook niet zeker, maar zal verder ook niet zo'n verschil uit hebben gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Finntasy op 31-12-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-09 11:09
In principe zijn de aansluitingen op het moederbord inderdaad niet zo belangrijk, tenzij je ze wilt gebruiken natuurlijk. Dvi-i heeft zowel analoog als digitaal, dus dit is gewoon op de videokaart aan te sluiten.

Tja, het moederbord was destijds goedkoper en die van asrock duurder. Ik zoek morgen wel naar reviews van het moederbord, ga eerst mijn roes maar uitslapen. Waarom het geheugen in de BBG staat is voor zover ik weet iedereen een raadsel.

Edit: Moederbord voordelen en nadelen van ASRock B150 t.o.v. Gigabyte HD3P

Mocht je je BIOS flashen op de ASRock en het gaat verkeerd door bijvoorbeeld stroomuitval, kun je het moederbord weggooien. Gigabyte heeft een backup BIOS. Dit ga je vermoedelijk nooit nodig hebben.

ASRock heeft geen M.2 slot voor SSD's. Hiermee kun je de snelste NVMe SSD's aansluiten. Het is onduidelijk of en wanneer dit mainstream wordt, op het moment niet nodig in game PC's. (Je kunt er overigens ook SSD's van normale snelheid mee aansluiten, maar dit heeft geen meerwaarde boven SATA)

ASRock heeft meer 3 PCI-e x1, Gigabyte 3x PCI en 1x PCI-e x1. Tja, hier sluit je geluidskaarten en netwerkkaarten op aan. Tenzij je concrete plannen voor een van deze of een TV tuner kaart of iets dergelijks hebt, maakt het geen hout uit.

Op Gigabyte kun je 7.1 en 5.1 speakers aansluiten d.m.v. meerdere jacks, op ASRock kan dit niet.

Gigabyte heeft meer moederbord video-out aansluitingen.

Eigenlijk schrijf ik dit vooral voor mezelf om een overzicht te hebben, maar dan weet jij het ook meteen. Ik zou het Gigabyte moederbord nemen omdat er eigenlijk alleen maar voordelen aanzitten t.o.v. het ASRock moederbord. Dit is de 10 euro (of 5 euro als je alleen shops met 4+ sterren gebruikt) wel waard.

[ Voor 58% gewijzigd door lactaxative op 01-01-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Finntasy schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:53:
De MSI overklokt iets beter omdat hij beter gekoeld wordt, verder zijn de kaarten van hetzelfde silicon gemaakt en zullen naast temperatuur dezelfde chips hebben en dezelfde limieten. Over de videokaart kan ik verder niet zo heel veel zeggen, ik heb zelf de Powercolor RX 480 Red Devil gekocht op black friday voor 260€, deze is ook zeker niks mis mee, maar zijn betere alternatieven voor dezelfde prijs.
De RAM combinatie weet ik ook niet zeker, maar zal verder ook niet zo'n verschil uit hebben gemaakt.
helemaal helder! dank voor de snelle reactie, helemaal rond de jaarwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
lactaxative schreef op zondag 1 januari 2017 @ 03:40:
In principe zijn de aansluitingen op het moederbord inderdaad niet zo belangrijk, tenzij je ze wilt gebruiken natuurlijk. Dvi-i heeft zowel analoog als digitaal, dus dit is gewoon op de videokaart aan te sluiten.

Tja, het moederbord was destijds goedkoper en die van asrock duurder. Ik zoek morgen wel naar reviews van het moederbord, ga eerst mijn roes maar uitslapen. Waarom het geheugen in de BBG staat is voor zover ik weet iedereen een raadsel.

Edit: Moederbord voordelen en nadelen van ASRock B150 t.o.v. Gigabyte HD3P

Mocht je je BIOS flashen op de ASRock en het gaat verkeerd door bijvoorbeeld stroomuitval, kun je het moederbord weggooien. Gigabyte heeft een backup BIOS. Dit ga je vermoedelijk nooit nodig hebben.

ASRock heeft geen M.2 slot voor SSD's. Hiermee kun je de snelste NVMe SSD's aansluiten. Het is onduidelijk of en wanneer dit mainstream wordt, op het moment niet nodig in game PC's. (Je kunt er overigens ook SSD's van normale snelheid mee aansluiten, maar dit heeft geen meerwaarde boven SATA)

ASRock heeft meer 3 PCI-e x1, Gigabyte 3x PCI en 1x PCI-e x1. Tja, hier sluit je geluidskaarten en netwerkkaarten op aan. Tenzij je concrete plannen voor een van deze of een TV tuner kaart of iets dergelijks hebt, maakt het geen hout uit.

Op Gigabyte kun je 7.1 en 5.1 speakers aansluiten d.m.v. meerdere jacks, op ASRock kan dit niet.

Gigabyte heeft meer moederbord video-out aansluitingen.

Eigenlijk schrijf ik dit vooral voor mezelf om een overzicht te hebben, maar dan weet jij het ook meteen. Ik zou het Gigabyte moederbord nemen omdat er eigenlijk alleen maar voordelen aanzitten t.o.v. het ASRock moederbord. Dit is de 10 euro (of 5 euro als je alleen shops met 4+ sterren gebruikt) wel waard.
Duidelijker kan bijna niet! Ga dan zeker voor de Gigabyte, lijkt mij de 5 euro meer dan waard. Dank voor de snelle reactie helemaal rond de jaarwisseling. Hoewel het vooral voor jezelf is waardeer ik de uiteenzetting ten zeerste, geeft mij ook een duidelijk beeld van was alles precies inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Zou de pricewatch: MSI H110M ECO nog merkbare nadelen hebben in deze build?

aangepaste lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,75€ 191,75
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 91,50€ 91,50
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 305,80€ 305,80
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 35,70€ 35,70
1AOC G2460VQ6 Zwart€ 157,51€ 157,51
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 95,95€ 95,95
1Corsair CX450M€ 55,65€ 55,65
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 136,76€ 136,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.070,62

[ Voor 91% gewijzigd door pandahunterz op 09-01-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Heb een tijdje geleden een post over deze build gemaakt, en ben daar gelukkig erg goed mee geholpen, maar met de komst van kaby lake heb ik nu toch een beetje twijfels en zou hier nog wat advies over willen vragen. Ik ben al begonnen met een aantal onderdelen te kopen, maar kan het grootste gedeelte nog terugsturen.
De oude post:feedback/advies game-pc ~900 euro
Ik zal de relevante informatie hier nog even in het kort invullen, maar de uitgebreide details zijn daar te vinden

Vooral gamen, nieuwste RPGs zoals the witcher 3 op 1980x1080 75 FPS. Het liefst zou ik deze build willen gebruiken voor 5 jaar door alleen settings terug te schroeven en zonder een nieuwe processor of grafische kaart te kopen.
Uiterlijk is voor mij niet zo belangrijk als de daadwerkelijke prestaties

~900 voor systeem ~150 voor scherm, mag iets afwijken. Liefst zo goedkoop mogelijk

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
een secundaire beelscherm met VGA aansluiting (ben van plan deze direct op het mobo aan te sluiten)

Hier mijn geplande build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,60€ 191,60
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 92,95€ 92,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 306,-€ 306,-
1Crucial CT2K8G4DFS8213€ 98,20€ 98,20
1Corsair CX450M€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.074,67

nee,

nee, zolang de kwaliteit maar goed is en ik als leek ermee overweg kan (weet niet of bios flashen gaat lukken)

Ga je overklokken?
denk niet dat dit in mijn budget past voor de processor, de grafische kaart licht met MSI afterburner.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ben met wat hulp op de bovenstaande build uit gekomen en ben hier tevreden over. Nu is er echter net de kaby lake op de markt gebracht. Hoewel de pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed er qua prijs niet echt aantrekkelijk uitziet, is er voor 35 euro meer de pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed verkrijgbaar. Hier zou dan echter ook een pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P bijkomen voor nog 5 euro extra (neem aan dat de winkels de oude BIOS niet voor je updaten, en om dat zelf te doen lijkt mij lastig). Mij vraag is nu dus of deze upgrade 40 euro waard is? (natuurlijk hangt het ook een beetje van de games af, maar laten we hier uit gaan van een combinatie van de nieuwste titles).
Daarnaast zijn de nieuwe processors van AMD ook nog op komst (voor het einde van het eerste kwartaal 2017). Naast dat deze op zich misschien al interessant kunnen zijn, kan het ook de prijs van intel omlaag halen. Ik wil het liefst voor het eind van februari (hoe eerder hoe beter) mijn systeem af hebben. Zelf denk ik dat het nog wel even kan duren voor de prijzen daadwerkelijk zullen dalen en de AMD processors daadwerkelijk beschikbaar zijn, maar is het toch aan te raden hier nog op te wachten?
Zouden jullie mij hierbij willen helpen? Verdere opmerkingen en adviezen over de build zijn ook altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandahunterz schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:23:
Heb een tijdje geleden eem post over deze build gemaakt, en ben daar gelukkig erg goed mee geholpen, maar met de komst van kaby lake heb ik nu toch een beetje twijfels en zou hier nog wat advies over willen vragen. Ik ben al begonnen met een aantal onderdelen te kopen, maar kan het grootste gedeelte nog terugsturen.
De oude post:feedback/advies game-pc ~900 euro
Ik zal de relevante informatie hier nog even in het kort invullen, maar de uitgebreide details zijn daar te vinden

Vooral gamen, nieuwste RPGs zoals the witcher 3 op 1980x1080 75 FPS. Het liefst zou ik deze build willen gebruiken voor 5 jaar door alleen settings terug te schroeven en zonder een nieuwe processor of grafische kaart te kopen.
Uiterlijk is voor mij niet zo belangrijk als de daadwerkelijke prestaties

~900 voor systeem ~150 voor scherm, mag iets afwijken. Liefst zo goedkoop mogelijk

een secundaire beelscherm met VGA aansluiting (ben van plan deze direct op het mobo aan te sluiten)

Hier mijn geplande build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,60€ 191,60
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 92,95€ 92,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 306,-€ 306,-
1Crucial CT2K8G4DFS8213€ 98,20€ 98,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.074,67

nee,

nee, zolang de kwaliteit maar goed is en ik als leek ermee overweg kan (weet niet of bios flashen gaat lukken)

Ga je overklokken?
denk niet dat dit in mijn budget past voor de processor, de grafische kaart licht met MSI afterburner.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ben met wat hulp op de bovenstaande build uit gekomen en ben hier tevreden over. Nu is er echter net de kaby lake op de markt gebracht. Hoewel de pricewatch: Intel Core i5-7400 Boxed er qua prijs niet echt aantrekkelijk uitziet, is er voor 35 euro meer de pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed verkrijgbaar. Hier zou dan echter ook een pricewatch: Gigabyte GA-B250-HD3P bijkomen voor nog 5 euro extra (neem aan dat de winkels de oude BIOS niet voor je updaten, en om dat zelf te doen lijkt mij lastig). Mij vraag is nu dus of deze upgrade 40 euro waard is? (natuurlijk hangt het ook een beetje van de games af, maar laten we hier uit gaan van een combinatie van de nieuwste titles).
Daarnaast zijn de nieuwe processors van AMD ook nog op komst (voor het einde van het eerste kwartaal 2017). Naast dat deze op zich misschien al interessant kunnen zijn, kan het ook de prijs van intel omlaag halen. Ik wil het liefst voor het eind van februari (hoe eerder hoe beter) mijn systeem af hebben. Zelf denk ik dat het nog wel even kan duren voor de prijzen daadwerkelijk zullen dalen en de AMD processors daadwerkelijk beschikbaar zijn, maar is het toch aan te raden hier nog op te wachten?
Zouden jullie mij hierbij willen helpen? Verdere opmerkingen en adviezen over de build zijn ook altijd welkom!
75fps met the witcher 3 ultra settings ga je niet halen met deze systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
br00ky schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:39:
[...]

Kan prima daar verder. Merge.
Het probleem is dat men dan vooral naar de hele build kijkt en mogelijkerwijs afgeschrokken word door de grote hoeveelheid tekst, Het gaat mij hier eigenlijk om een specifieke vraag, namelijk die van de processor
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:57:
[...]

75fps met the witcher 3 ultra settings ga je niet halen met deze systeem.
Zolang het er niet verschrikkelijk uit ziet (lees onder 40-50 fps) neem ik er genoegen mee. 75 is meer indicatie vanwege het beeldscherm. Het heeft geen zin een krachtigere cpu of gpu te nemen voor extra fps als het beeldscherm dit toch niet kan weergeven. Ultra settings zijn ook geen eis, maar wil wel aan de hoge kant zitten.
Dank voor het advies!

[ Voor 43% gewijzigd door pandahunterz op 15-01-2017 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Mijn openstaande vragen:
Is pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed de meerprijs over pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed met deze build en doelstelingen het waard?
en heeft iemand toevallig ervaring met de neos tegenover de pricewatch: BitFenix NOVA Zwart Window ?

[ Voor 46% gewijzigd door pandahunterz op 16-01-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
pandahunterz schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:30:
Mijn openstaande vragen:
Is pricewatch: Intel Core i5-7500 Boxed de meerprijs over pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed met deze build en doelstelingen het waard?
Je zou benchmarks van je favoriete games erbij kunnen pakken om te kijken of het nuttig is. Sommige games zullen er immers baat bij hebben, anderen juist minder.
en heeft iemand toevallig ervaring met de neos tegenover de pricewatch: BitFenix NOVA Zwart Window ?
Andere vraag, ben je specifiek op zoek naar een budget case? want bij een pc van 1000-1100 euro zou wat mij betreft een wat degelijkere kast horen. Op zich is er weinig op af te dingen, maar deze case staat niet voor niets ook in best-buy guides die de helft kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
br00ky schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:31:
[...]

Je zou benchmarks van je favoriete games erbij kunnen pakken om te kijken of het nuttig is. Sommige games zullen er immers baat bij hebben, anderen juist minder.

[...]

Andere vraag, ben je specifiek op zoek naar een budget case? want bij een pc van 1000-1100 euro zou wat mij betreft een wat degelijkere kast horen. Op zich is er weinig op af te dingen, maar deze case staat niet voor niets ook in best-buy guides die de helft kosten.
hartelijk dank voor het advies!
Probeerde de case goedkoop te houden, gezien het uiterlijk mij niet zo heel belangrijk is, maar als een andere toch echt wel significant beter is en niet al te duur (zeg maar max 70-80 euro) zou ik het graag horen! Kom namelijk veel verschillende meningen op het internet tegen en aangezien het mijn eerste build is weet ik vaak op het praktische gebied niet wat precies belangrijk is.
zo ben ik zelf nog vaak de pricewatch: NZXT S340 Zwart en pricewatch: Fractal Design Define S tegen gekomen
verder ook nog de minder populaire pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart gezien

[ Voor 15% gewijzigd door pandahunterz op 17-01-2017 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het verschil met de goedkopere cases is vooral de features die de duurdere cases over het algemeen wél hebben. Denk aan inbouwgemak, ruimte voor kabelmanagement, degelijkheid van de gebruikte materialen, geluidsdempend foam. Je kunt er prima voor kiezen dat niet te willen, niets zo persoonlijk als een case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Ga toch voor een iets degelijkere case, kom er alleen echt niet uit of ik nu voor de NZXT of Fractal Design moet gaan. Window is mij om het even: heb namelijk een gelikte grafische kaart die ik kan showen, maar ook genoeg minder mooie onderdelen, zoals het RAM, heb hier dus niet echt een voorkeur voor.
Nu heeft 4launch de fractal design licht in de aanbieding, wat de normale FD bijna even duur maakt. In de reviews (tweakers en op andere websites) wordt deze echter als liquid cooling case gepresenteerd. Weet dus niet echt of dit voor mij ook handig is.
De pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart blijft natuurlijk mooi met de verlichting aan de buitenkant, maar ik vond het lastiger om hier een goed beeld van te vormen

Mijn bijna definitieve build (moet nog case kiezen, maar elk advies blijft welkom, HDD is voor later als ik geheugen te kort kom):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7500 Boxed€ 223,20€ 223,20
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 99,55€ 99,55
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 301,95€ 301,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 85,95€ 85,95
1Fractal Design Define S€ 69,95€ 69,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Crucial CT2K8G4DFS8213€ 100,95€ 100,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 142,24€ 142,24
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.303,20

Zou iemand mij nog kunnen advieseren over welke case beter past of makkelijker werkt? Vind ze beiden ongeveer even mooi

[ Voor 3% gewijzigd door pandahunterz op 17-01-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat een case geschikt is voor waterkoeling, maakt hem natuurlijk niet ongeschikt als je dat niet gaat gebruiken. De FD heeft ook een aantal keer in de best buy guide gestaan. Er is weinig op af te dingen en "gewoon" een prima ding. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de NZXT. Ook die heeft in de BBG gestaan. Wellicht dat de FD net een ietsie-pietsie beter is in het dempen van geluid, want in plaats van een raampje heb je dempende foam.

Of je in je pc wilt kunnen kijken is smaak. Dat het mij niet boeit moet je je weinig van aan trekken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
Ik zou trouwens voor ram sowieso pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 aanraden aangezien deze 2400mhz is ipv 2133 mhz omdat kaby lake ook 2133 ondersteunt. Verder is het inderdaad je smaak en of je er in wilt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
br00ky schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:09:
Dat een case geschikt is voor waterkoeling, maakt hem natuurlijk niet ongeschikt als je dat niet gaat gebruiken. De FD heeft ook een aantal keer in de best buy guide gestaan. Er is weinig op af te dingen en "gewoon" een prima ding. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de NZXT. Ook die heeft in de BBG gestaan. Wellicht dat de FD net een ietsie-pietsie beter is in het dempen van geluid, want in plaats van een raampje heb je dempende foam.

Of je in je pc wilt kunnen kijken is smaak. Dat het mij niet boeit moet je je weinig van aan trekken ;).
Ok dank voor alle moeite en tijd, denk dat ik voor de FD ga
Finntasy schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:16:
Ik zou trouwens voor ram sowieso pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 aanraden aangezien deze 2400mhz is ipv 2133 mhz omdat kaby lake ook 2133 ondersteunt. Verder is het inderdaad je smaak en of je er in wilt kijken.
Bedankt voor de suggestie!
Heb daar ook naar gekeken, maar de CAS latency van die ligt volgens mij iets hoger, heb ook nog gelezen dan dit moederbord maar max 2133 ondersteunt. Daarnaast heb ik het setje voor 91 euro weten te krijgen en vraag mij af of de 19 extra het wel waard is dan.

[ Voor 33% gewijzigd door pandahunterz op 17-01-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
Dit moederbord aangezien het B250 is en niet B150 is kan gewoon 2400 aan, was meer dat als je voor de S340 gaat dat dat er dan ook mooier uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Finntasy schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:22:
Dit moederbord aangezien het B250 is en niet B150 is kan gewoon 2400 aan, was meer dat als je voor de S340 gaat dat dat er dan ook mooier uitziet.
Heb ik het toch verkeerd gelezen, heb altijd een beetje moeite met het uitzoeken daarvan (staat niet direct op te tweakers page aangegeven helaas). Goed punt, ze zien er inderdaad veel beter uit. Neig op dit moment meer naar de fractal design, waar het uiterlijk dus niet zou uitmaken. Is de 2400 over de 2133 echt merkbaar? (en ook 19 euro waard?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
19 euro in dit geval niet, maar anders was het wel 5 euro waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
Finntasy schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:28:
19 euro in dit geval niet, maar anders was het wel 5 euro waard geweest.
Hartelijk bedankt voor de tip en uitleg! zal hier in de toekomst meer aan proberen te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Och, zelfs over 5 euro kan je twisten. Effect heeft het met een dedicated GPU immers niet ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandahunterz
haha grappig om te zien hoe weinig het uit maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheL0nelyDevil
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-08-2021
De Fractal Design CORE 2500 is ook een hele goede behuizing voor maar 53 euro. Je hebt er zelfs een fan controller bij.
Pagina: 1