Ik zit echt met verbazing dit topic te lezen.
Zelf geen developer maar systeembeheerder, heel andere tak van sport dus. Development heeft me nooit echt getrokken, op het incidentele shellscript na.
Toch zie ik wel overeenkomsten.
- Je hebt OVERAL legacy en ongeveer iedere beheerder begint met het opruimen van de troep van anderen, bewijs jezelf eerst maar voordat je aan een nieuwe implementatie van wat dan ook mag beginnen
- Iedere beheerder maakt fouten en genereert precies dat waarover de volgende generatie beheerders binnen het bedrijf gaat klagen: troep
- Iedere beheerder denkt na een jaar, 2 jaar "waarom in vredesnaam heb ik dat ooit zo gedaan"
- Je leert ongelooflijk veel van puinruimen, de systemen doorgronden, hoe bepaalde dingen in het bedrijf werken, samenwerking tussen platformen, etc, etc, etc.
Wat me ook verrast is dat veel mensen hier aangeven het opruimen van troep niet leuk te vinden (da's de milde variant) en zelfs neer te kijken op mensen die dat wel leuk vinden.
Waarom?
Ik ben dus juist een van die mensen die het geweldig vind om, binnen mijn eigen vak, de zooi van anderen op te ruimen. Daar valt eer te behalen. Het is ook lastig. Je hebt namelijk te maken met bestaande systemen en impact op de organisatie. Mensen zijn gewend op een bepaalde manier te werken en je moet zorgen dat het systeem verbeterd word (of zelfs vervangen) zonder dat daar al te veel gezeur door komt.
Natuurlijk vind ik het ook fijn om met nieuwe dingen bezig te zijn, compleet nieuwe functionaliteit te ontsluiten, maar vaak is "nieuwe functionaliteit" binnen mijn vakgebied ook het vervangen van een bestaand systeem door een nieuw systeem, waarbij de overgang niet al te heftig moet zijn.
Voor sommige projecten die eenmalig zijn huren we externen in, die sturen we dan zelf aan. Die externen doen zo'n implementatie 100x, wij zouden het 1x moeten doen. Voor hen is het standaard werk bij een nieuwe klant. Zij doen dus eigenlijk niets nieuws en wij besteden een klus uit waarbij het netto voordeliger is dan eerst onszelf helemaal op te leiden voor een klus die we maar 1x in ons leven hoeven te gaan doen.
Daar zit dus ook een overeenkomst.

Je kunt prima bij een tent gaan werken die voor klanten alleen nieuwe code schrijft, maar volgens mij doe je dan nog steeds 100x hetzelfde ding maar voor verschillende klanten.
Terug naar mijn eigen vak, als hier een nieuwe beheerder binnen komt die alleen met nieuwe projecten bezig wil zijn en geen zin heeft bestaande implementaties te verbeteren is het gesprek snel afgelopen. Die ruimte is er niet. Komt diegene net van school af, is het gesprek *nog* sneller afgelopen omdat ik me in dat geval af zou vragen of zo iemand wel enige redelijkheid bij te brengen is of zelf na 3 maanden bedankt, neus in de lucht, op zoek naar een volgende werkgever.
Mijn 0,02 EUR.
EDIT (nabrander):
spacy schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:33:
Als laatste kun je altijd nog voor jezelf in eigen tijd apps bouwen, of bijdragen aan open source projecten, hier heb je meer vrijheid om met een hoog niveau van netheid en structuur te kunnen werken, zonder dat tijdsdruk en geld de release bepalen.
Dat is maar voor een deel van de OSS projecten maar zeker niet voor allemaal. Heel veel grotere OSS projecten worden gerund door commerciële bedrijven en die kennen ook gewoon release cycles en zijn afhankelijk van klantwensen. Dat is niets nieuws. RedHat ontwikkelde al vanaf het prille begin eigen code. Tegenwoordig heb je bedrijven als Canonical (Ubuntu), Suse, Combodo (iTop CMDB), Promox GmbH, Zabbix, etc, etc, etc, die allemaal zelf code schrijven en programma's voor eindgebruikers. De structuren daar zullen niet veel anders zijn.
Dus ja, er zijn OSS projecten waarbij je die vrijheid hebt maar er zijn ook heel veel OSS projecten die net zo werken als eigen projecten van reguliere commerciële organisaties.
[
Voor 18% gewijzigd door
unezra op 04-01-2017 09:28
. Reden: OSS misvatting ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.