Ik ben op zoek naar een andere werkgever/opdrachtgever als software ontwikkelaar. Ik heb genoeg gesprekken en al een aantal aanbiedingen gehad dus op zich niet zo'n probleem. Ik ben bij mijn vorige werkgever na korte tijd weggegaan omdat de code base een hopeloos legacy systeem is waar niemand zich eigenlijk meer de vingers aan durft te branden.
Wat ik met legacy code bedoel is in code die in ieder geval een van volgende eigenschappen heeft:
- geen/gebrekkige documentatie
- geen tests
- geschreven door mensen zonder software engineering achtergrond
- geen behoorlijke version control
- geen OOD of gestructureerd ontwerp
- geen onderliggende architectuur
- oud en geschreven door mensen die het bedrijf al lang verlaten hebben
- vol met magic numbers
- maakt gebruik van legacy libraries
- etc.
Nu ik aan het solliciteren ben merk ik uit de gesprekken dat verschillende bedrijven weer verwachten dat ik code ga optimaliseren, bugs ga fixen, problemen ga oplossen van mensen die vertrokken zijn, etc. Afgezien van dat dit niet mijn interesse heeft vind ik het ook nogal onrealistisch en ondankbaar om van een nieuwe werknemer te verwachten dat die in ongedocumenteerde, slecht geschreven code van jaren oud bugs gaat lopen fixen. Ik heb zoiets van: dan had je meteen maar goede mensen moeten aannemen.
Mijn concrete vraag is, hoe zien andere ontwikkelaars dit en hoe ga je hier mee om?
Wat ik met legacy code bedoel is in code die in ieder geval een van volgende eigenschappen heeft:
- geen/gebrekkige documentatie
- geen tests
- geschreven door mensen zonder software engineering achtergrond
- geen behoorlijke version control
- geen OOD of gestructureerd ontwerp
- geen onderliggende architectuur
- oud en geschreven door mensen die het bedrijf al lang verlaten hebben
- vol met magic numbers
- maakt gebruik van legacy libraries
- etc.
Nu ik aan het solliciteren ben merk ik uit de gesprekken dat verschillende bedrijven weer verwachten dat ik code ga optimaliseren, bugs ga fixen, problemen ga oplossen van mensen die vertrokken zijn, etc. Afgezien van dat dit niet mijn interesse heeft vind ik het ook nogal onrealistisch en ondankbaar om van een nieuwe werknemer te verwachten dat die in ongedocumenteerde, slecht geschreven code van jaren oud bugs gaat lopen fixen. Ik heb zoiets van: dan had je meteen maar goede mensen moeten aannemen.
Mijn concrete vraag is, hoe zien andere ontwikkelaars dit en hoe ga je hier mee om?