QNAP optimaal benutten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommieboy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-03 15:18
Beste lezers,

Ik heb een Qnap 6 bay nas thuis voor bedrijf en thuisgebruik gekocht en ik ben al dagen aan het stoeien naar de beste setup qua performance en veiligheid van de data.

Voor wat gebruik ik de NAS
- het downloaden van media zoals muziek en films
- data opslag dat snel bereikbaar moet zijn als share zodat ik video content dat wordt bewerkt rechtstreeks van pc op de nas kan opslaan / bewerken
- eenmalige backup van computers van onze klanten die wij repareren. (van te voren maken wij dan een backup, dit doen we nu op een externe hdd maar dit willen we via het netwerk gaan doen)

Welke raid config kan ik het beste nemen, heb 6x 2 tb drivers goed voor 12 tb storge
Kan verschillende opties kiezen
raid 5 of raid 6 maar langzaam voor het wegschrijven van grote data.
dus ik zit nu te denken aan raid 0 en een raid 5
of een raid 10

Iemand hier een goed advies?

Daarbij lees ik over SAN techniek of smb 3.0 Wat kan ik beter gebruiken of is een combinatie ook mogelijk aangezien mijn media players en android appartuur niet met san overweg kan.

ik wil de qnap nas zo inrichten dat het lekker snel is bij het kopieren van data naar de nas en wanneer ik een film download en deze laat uitpakken dat het vrij vlot verloopt.

Ook las ik dat een raid 5 wel leuk is maar dat wanneer een schijf kapot gaat de nas een week staat te herstellen waarbij de kans groot is dat overige schijven misschien ook stuk gaat en data loss geeft.

Zoals je ziet, ik heb geen idee wat ik moet, zoveel opties / mogelijkheden. Oja, virtueel een windows server draaien op de nas is ook nog een optie, is dit een goede optie?

thx all

Beste antwoord (via Tommieboy op 01-01-2017 21:50)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even nog wat simpeler.
SAN staat voor Storage Area Network. Dat is dus een netwerk bestaande uit de essenties voor storage.
En een netwerk heb je niet met maar 1 apparaat :P

NAS staat voor Network Attached Storage. Oftewel: 1 apparaat wat aangesloten wordt op een bestaand netwerk, en daar opslagdiensten aanbied.

Fundamenteel verschilletje ;) De ene is een groep items en bijbehorende infrastructuur, wat dan nog eens appart ontsloten moet worden voor de afnemende apparaten. De ander is een enkel item wat wordt toegevoegd aan een bestaand netwerk zodat dat netwerk beschikt over een opslagdienst.

Kortom: voor thuis is SAN geen term waar je je mee bezig hoeft te houden.

Anyway, wat ik lees is dat de performance gewoon sub-par is wanneer je de boel zo inricht dat het voor jou voldoende veiligheid bied.
Het hele issue is dus gewoon rekenkracht. RAID5 in software is in de regel niet snel omdat je daar flinke rekenkracht voor nodig hebt. Het is letterlijk pure XOR berekeningen op de gehele stream data die binnen komt. DataBlokje1 XOR DataBlokje 2 = Redundancy3.

Nagenoeg elke NAS op de consumentenmarkt is in essentie een mobiele telefoon met harddisks. (zelfde soort CPU, RAM, etc). Die zijn niet zo krachtig.
Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon te gaan kijken naar een zelfbouw NAS met b.v. een Core i3 processor er in en een lekkere sloot RAM, gecombineerd met een softwarepakket zoals FreeNAS.

De andere optie is om gewoon geen RAID5 te gaan doen op consumentenapparaten.
Koop gewoon grotere harddisks. Inmiddels zijn er heliumgevulde harddisks van meer dan 10TB per stuk.
Zet je die lekker in een RAID10 setup (meerdere RAID1's aan elkaar gestriped met RAID0) zodat er van elke 2 schijven 1 stuk kan gaan zonder dat je data verliest.
En ja, dat is dan weer niet efficient met opslagruimte want je verliest 50% aan redundantie, maar het legt geen hoge eisen aan de hardware die de boel bestuurt en die 50% 'verlies' vang je dan weer op met exorbitant grote harddisks.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 01-01-2017 21:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt een NAS, waarom lees je dan over SAN techniek? Sterker nog; ik weet aardig wat van storage maar "SAN techniek" komt me volledig onbekend voor; meer info?

Je hebt dus alles al gekocht en liggen en denkt daarna pas "he, het kan ook virtueel" maar dan moet je alsnog eerste een storage-inrichting voor elkaar boksen.

Mijn advies (om huilen later te voorkomen); draai lekker RAID5 en neem die rebuild-tijd voor lief. Een goede disk gaat echt niet kapot tijdens een rebuild; blijkbaar is RAID5 je ook onbekend hoe het werkt en wat het doet.

Neemt niet weg dat bij veel RAID-setups van N+x, je altijd bruto & netto storage zal moeten afwegen ten opzichte van enige data veiligheid. In alle gevallen is het geen backup dus denk je ook even na hoe je "tot 12TB" gaat backuppen elders?

Ik zou eens beginnen met reviews zoeken van jouw type NAS, bekijken welke disk setups men daar heeft gebruikt en wat dan de I/O / CPU doet. Voor thuis-gebruik ga jij echt niet merken of een NAS 120MB/s of 150MB/s intern kan afhandelen tenzij je met files van tientallen GB's aan het goochelen bent op dagelijkse basis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommieboy
Hoi Max,

Ik heb mijn NAS al enige tijd draaien op raid 5 maar zit nu te denken aan een compleet nieuwe setup aangezien ik veel positieve berichten over SAN heb gehoord maar ben hier verder nog vrijwel onbekend mee.

Data backup ik nu op externe schijven dus als ik een complete setup begin maakt data verlies niet uit. Hoofdzakelijk wil ik de nas gaan gebruiken voor het maken van Complete pc disk setups en film content. Dit zijn dus in de meeste gevallen grootte data bestanden maar ook kleine bestanden zoals documenten en muziek bestanden van klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ga eens goed lezen over een SAN; er zijn wel wat verschillen tussen een high-end NAS en een budget-SAN.

Even wat "standaard" zaken; SAN werkt over het algemeen op glasbekabeling. SAN heeft vaak aparte controllers en disk-cabinets. SAN moet je aansturen met "een file service" om "een share" bekend te maken (oftewel, vaak moet er een machine tussen). Oh, en niet onbelangrijk; een beetje SAN uitzoeken bij een goede leverancier kost je al snel 10K of meer ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Even nog wat simpeler.
SAN staat voor Storage Area Network. Dat is dus een netwerk bestaande uit de essenties voor storage.
En een netwerk heb je niet met maar 1 apparaat :P

NAS staat voor Network Attached Storage. Oftewel: 1 apparaat wat aangesloten wordt op een bestaand netwerk, en daar opslagdiensten aanbied.

Fundamenteel verschilletje ;) De ene is een groep items en bijbehorende infrastructuur, wat dan nog eens appart ontsloten moet worden voor de afnemende apparaten. De ander is een enkel item wat wordt toegevoegd aan een bestaand netwerk zodat dat netwerk beschikt over een opslagdienst.

Kortom: voor thuis is SAN geen term waar je je mee bezig hoeft te houden.

Anyway, wat ik lees is dat de performance gewoon sub-par is wanneer je de boel zo inricht dat het voor jou voldoende veiligheid bied.
Het hele issue is dus gewoon rekenkracht. RAID5 in software is in de regel niet snel omdat je daar flinke rekenkracht voor nodig hebt. Het is letterlijk pure XOR berekeningen op de gehele stream data die binnen komt. DataBlokje1 XOR DataBlokje 2 = Redundancy3.

Nagenoeg elke NAS op de consumentenmarkt is in essentie een mobiele telefoon met harddisks. (zelfde soort CPU, RAM, etc). Die zijn niet zo krachtig.
Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon te gaan kijken naar een zelfbouw NAS met b.v. een Core i3 processor er in en een lekkere sloot RAM, gecombineerd met een softwarepakket zoals FreeNAS.

De andere optie is om gewoon geen RAID5 te gaan doen op consumentenapparaten.
Koop gewoon grotere harddisks. Inmiddels zijn er heliumgevulde harddisks van meer dan 10TB per stuk.
Zet je die lekker in een RAID10 setup (meerdere RAID1's aan elkaar gestriped met RAID0) zodat er van elke 2 schijven 1 stuk kan gaan zonder dat je data verliest.
En ja, dat is dan weer niet efficient met opslagruimte want je verliest 50% aan redundantie, maar het legt geen hoge eisen aan de hardware die de boel bestuurt en die 50% 'verlies' vang je dan weer op met exorbitant grote harddisks.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 01-01-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Maak een raid 10, minder opslag , maar wel snelheid, dit met 4 schijven.
Dan de 2 overige in raid 1 zetten, bijv.
Test dit eens.
En misschien kun je 2 netwerk kabels aansluiten, naar de nas en 2 netwerkkabels naar je pc, en een Managed switch ertussen, dan haal je hogere snelheden, wel een goede switch halen, voorals een managed switch.
Google hier wel op om te zien of dit zich loont.

Eenmalige backup is via usb 3.0 sneller, dus met een externe hd.

Je hebt ook nog zoiets als een das, maar daar weet ik verder niks van.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 01-01-2017 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jan99999 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:48:
Maak een raid 10, minder opslag , maar wel snelheid, dit met 4 schijven.
Dan de 2 overige in raid 1 zetten, bijv.
Test dit eens.
En misschien kun je 2 netwerk kabels aansluiten, naar de nas en 2 netwerkkabels naar je pc, en een Managed switch ertussen, dan haal je hogere snelheden, wel een goede switch halen, voorals een managed switch.

Eenmalige backup is via usb 3.0 sneller, dus met een externe hd.

Je hebt ook nog zoiets als een das, maar daar weet ik verder niks van.
DAS staat voor Direct Attached Storage.
Die term is toepasbaar op elke direct op de PC aangesloten externe harddisk of set van harddisks, maar die niet in de PC zelf gemonteerd zijn.
Een USB harddisk is dus al een voorbeeld van een DAS.
Ik denk niet dat dat de bedoeling is ;)
Zie ook: Wikipedia: Direct-attached storage

En ik denk dat je ook een paar dingetjes mist wat betreft twee UTP kabels aansluiten.
Dat heeft in de regel namelijk geen zin, tenzij zowel de NAS als de switch zogeheten 'Link Aggregation' ondersteunen, ookwel bekend als Teaming, Bonding en Trunking.
Zie ook: Wikipedia: Link aggregation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommieboy
Thx voor de info guys.

Ik houd dan lekker mijn QNAP NAS zoals het is. (RAID 5 setup met simpele shares) SAN setup is dan inderdaad veelste duur voor enkel thuis gebruik en een beetle zakelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tommieboy schreef op zondag 1 januari 2017 @ 21:53:
Thx voor de info guys.

Ik houd dan lekker mijn QNAP NAS zoals het is. (RAID 5 setup met simpele shares) SAN setup is dan inderdaad veelste duur voor enkel thuis gebruik en een beetle zakelijk :-)
No problem :) Dat lijkt me het beste plan :)
Mocht je de boel toch overhoop willen gaan trekken, kijk dan ook eens naar dit topic: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3
Zelfbouw is helemaal zo gek nog niet als je iets meer kracht wil dan wat er op de consumentenmarkt beschikbaar is.

En ook deze is interessant: Storage showoff topic - 20+ TB storage systems

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 01-01-2017 22:13 ]

Pagina: 1