Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11 14:03
Op dit moment hebben we op ons schuine dak een 4 tal SolarFrontier 165Wp panelen liggen die paralel gekoppeld zijn aan een MasterVolt Soladin 600 (http://pvoutput.org/list.jsp?userid=49632). De opstelling is niet 100% ideaal omdat hij bij mooi weer vaak meer genereert dan de 500W die de Soladin aan kan, maar dit was nu eenmaal de handigste optie.

Eigenlijk willen we graag nog een 4 tal SF panelen bij plaatsen op ons platte dak in een oost/west opstelling, nu twijfelen we alleen een beetje of we voor dezelfde setup moeten gaan als het schuine dak of beide systemen moeten combineren op een nieuwe omvormer? Of weegt de verloren opbrengst niet op tegen de extra kosten van de grotere omvormer (+ extra groep in meterkast)

Wat denken jullie? Is combineren verstandig en hoe zouden we dan de string verdeling kunnen maken of moeten we gewoon twee Soladins naast elkaar hangen?

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Beste antwoord (via Voogel op 09-01-2017 08:13)

Verwijderd

Voogel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:22:
[...]

Bij 3 om 4 of 3 om 3 zouden het dan 2 x 3 (of 4) in serie zijn en dan de 2 series parallel toch?
Klopt, dan blijven je voltages binnen wat een stringomvormer aan kan. Wel heb je dan natuurlijk het nadeel dat 1 paneel de andere 2/3 naar beneden kan trekken, dit is normaal gesproken wel weer op te lossen door een power optimizer (Hosola bijv.) te plaatsen maar deze zijn (nu althans) alleen beschikbaar voor standaard panelen. Dit nadeel heb je dus niet als je alle panelen (3/4 per omvormer ;) ) parallel op twee Soladin's knoopt.

Vandaar ook de optie een paneel naar beneden te halen en er twee bij te leggen om er totaal 6 op 2 aparte Soladin's te hangen. Best of both worlds en je doet nog aan kostenspreiding en risicoverdeling ook. Knalt er een Soladin uit dan werkt de andere gewoon door maar..... Dit soort omvormers wordt steeds schaarser dus mocht er eentje uitknallen dan zul je waarschijnlijk geen 1 op 1 vervanging kunnen vinden.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mijn voorstel: een wasmachine/droger groep onderverdelen (dan hoef je niet de meterkast in en scheelt kabels trekken), 1.5 kW Omnik eraan, twee strings van 4 SF in serie (=320V) parallel zetten (=5A).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

De prijzen van een Soladin of een goedkope grotere stringomvormer liggen niet denderend ver uit elkaar dus ik zou niet moeilijk doen en kijken naar de optie om de boel aan elkaar te knopen. Extra groep is niet nodig maar je zult wel een vaste aansluiting moeten maken, althans, ik zou het zelf niet stekkeren. :)
4 om 4 panelen kan op de meeste omvormers wel in 2 strings al zit je per string wel dicht tegen de max. aan soms voor sommige <450V omvormers. Zal echt niet stuk gaan maar het is even iets om mee te nemen.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:21
Proton_ schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:33:
Mijn voorstel: een wasmachine/droger groep onderverdelen (dan hoef je niet de meterkast in en scheelt kabels trekken), 1.5 kW Omnik eraan, twee strings van 4 SF in serie (=320V) parallel zetten (=5A).
Misschien is het beter dit soort adviezen niet te doen. Volgens de NEN 1010 moeten wasmachines en dergelijke een eigen groep hebben. Overigens is de NEN 1010 niet wettelijk verplicht. Vanuit de verzekeraars echter wel.

Mocht de TS dit alsnog als hobby-bob oplossing doen en er komt een keer een installateur iets doen aan de groepenkast, is de installateur zelfs verplicht (mits hij een keurmerk heeft) de installatie volgens de op dat moment geldende regels op te leveren.

Edit: Ik neem aan dat Proton_ bedoelde om een sub verdeel kast aan te brengen op die wasmachine groep. Op die manier blijft de afzekering van de kabels gegarandeerd. Let in die situatie wel op met selectiviteit van de zekeringen.

On topic: mijn gevoel zegt dat het verstandiger is de huidige omvormer tweedehands te verkopen en een grotere op te hangen. Op die manier voorkom je efficiëntie verlies door de twee omvormers. Mocht je overigens twee omvormers op één groep willen aansluiten mag dat dan weer wel. Let dan wel op spanning verliezen over de draad tussen de zekering en de omvormer. Hoe hoger het vermogen, hoe meer verlies.

[ Voor 28% gewijzigd door Nilvo op 29-12-2016 20:07 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Voogel schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:12:
Op dit moment hebben we op ons schuine dak een 4 tal SolarFrontier 165Wp panelen liggen die paralel gekoppeld zijn aan een MasterVolt Soladin 600 (http://pvoutput.org/list.jsp?userid=49632). De opstelling is niet 100% ideaal omdat hij bij mooi weer vaak meer genereert dan de 500W die de Soladin aan kan, maar dit was nu eenmaal de handigste optie.

Eigenlijk willen we graag nog een 4 tal SF panelen bij plaatsen op ons platte dak in een oost/west opstelling, nu twijfelen we alleen een beetje of we voor dezelfde setup moeten gaan als het schuine dak of beide systemen moeten combineren op een nieuwe omvormer? Of weegt de verloren opbrengst niet op tegen de extra kosten van de grotere omvormer (+ extra groep in meterkast)

Wat denken jullie? Is combineren verstandig en hoe zouden we dan de string verdeling kunnen maken of moeten we gewoon twee Soladins naast elkaar hangen?
Een extra groep is tegenwoordig niet meer nodig (tot max 2,17 kW), wel met vaste verbinding aansluiten, en niet via een WCD.
Zie hier Link

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Voogel
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:46:
De prijzen van een Soladin of een goedkope grotere stringomvormer liggen niet denderend ver uit elkaar dus ik zou niet moeilijk doen en kijken naar de optie om de boel aan elkaar te knopen. Extra groep is niet nodig maar je zult wel een vaste aansluiting moeten maken, althans, ik zou het zelf niet stekkeren. :)
4 om 4 panelen kan op de meeste omvormers wel in 2 strings al zit je per string wel dicht tegen de max. aan soms voor sommige <450V omvormers. Zal echt niet stuk gaan maar het is even iets om mee te nemen.
We hebben alleen nog wel een schoorsteen die 's middags schaduw geeft op 1 paneel, bij de huidige paralel setup geeft dit nauwelijks problemen maar bij serieel natuurlijk wel?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nilvo schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:51:
[...]
Misschien is het beter dit soort adviezen niet te doen. Volgens de NEN 1010 moeten wasmachines en dergelijke een eigen groep hebben.
Ik doelde op een https://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler
waarmee je het wasmachinestopcontact vervangt.
Hiermee worden de omvormer en wasmaschine netjes beveiligd op dezelfde kabel, nen1010 en verzekeringsproof.
Hoogstens kan je klagen over selectiviteit, maar onveilig is het zeker niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Nilvo
Proton_ schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:08:
[...]

Ik doelde op een https://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler
waarmee je het wasmachinestopcontact vervangt.
Hiermee worden de omvormer en wasmaschine netjes beveiligd op dezelfde kabel, nen1010 en verzekeringsproof.
Hoogstens kan je klagen over selectiviteit, maar onveilig is het zeker niet.
Die optie schoot me inderdaad zojuist ook nog te binnen. Had hem in een edit al toegevoegd vlak voor uw post. Maar u heeft gelijk mbt de pv-verdeler die dan een goede optie is.

Selectiviteit is inderdaad een issue, al brengt dat geen onveiligheid met zich mee, louter ongemak.
Selectiviteit problemen naar de hoofdzekering van de netbeheerder is voor mij wel een No-Go.

Verwijderd

Voogel schreef op donderdag 29 december 2016 @ 19:59:
[...]

We hebben alleen nog wel een schoorsteen die 's middags schaduw geeft op 1 paneel, bij de huidige paralel setup geeft dit nauwelijks problemen maar bij serieel natuurlijk wel?
Dat zei je er niet bij. Ja dat gaat problemen geven als je er 4 in serie hangt. Hoe ga je dat oplossen? Als je met 4 panelen al geen plek kunt vinden zonder schaduw wordt dat met 4 meer nog een stuk lastiger. Zonder plaatje van je dak(ruimte) en oriëntatie is het lastig oordelen maar dan is een tweede soladin nog niet eens zo'n slecht idee en ben je bang veel te verliezen kun je zelfs een derde overwegen. 3-3-2. Kan prima of je pakt gewoon het verlies van het aftoppen met twee stuks. Dat je omvormer nu af en toe zijn max. aantikt wil niet automatisch zeggen dat je panelen op die momenten hun max. Wp leveren. ;)

Lullige is alleen dat je daar dus alleen achter komt door er een grotere of tweede omvormer aan te hangen.

• Voogel
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:14:
[...]

Dat zei je er niet bij. Ja dat gaat problemen geven als je er 4 in serie hangt. Hoe ga je dat oplossen? Als je met 4 panelen al geen plek kunt vinden zonder schaduw wordt dat met 4 meer nog een stuk lastiger. Zonder plaatje van je dak(ruimte) en oriëntatie is het lastig oordelen maar dan is een tweede soladin nog niet eens zo'n slecht idee en ben je bang veel te verliezen kun je zelfs een derde overwegen. 3-3-2. Kan prima of je pakt gewoon het verlies van het aftoppen met twee stuks. Dat je omvormer nu af en toe zijn max. aantikt wil niet automatisch zeggen dat je panelen op die momenten hun max. Wp leveren. ;)

Lullige is alleen dat je daar dus alleen achter komt door er een grotere of tweede omvormer aan te hangen.
Excuus, ik had inderdaad even een plaatje erbij moeten doen voor de oriëntatie... Hierbij een SketchUP plaatje met schaduw en een foto vanaf het balkon van mn achterburen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/1vgvxzwdnvok3s2/Screenshot%202016-12-30%2008.48.49.png?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/tkjn1rvemjzuxhr/2016-06-18%2017.11.09%20HDR-2.jpg?raw=1

• Voogel
Voor overigens ook nog een dakkapel waar 4x oost/west op kan, daar alleen 's winters natuurlijk wel veel schaduw (met huidige lage prijzen zou t nog wel uit moeten kunnen)

• Nilvo
Het lijkt in de simulatie overigens alsof de schoorsteen te laag is. Hierdoor zal het schaduw effect nog groter uitvallen als nu inzichtelijk gemaakt.
De schoorsteen van de CV kan overigens ook nog wel eens heel vervelend zijn. Ik raad je aan deze ook even goed in te tekenen.

Is het een optie om het ene paneel onder een hoek op het vlakke dak te plaatsen?

Ook de oost-west opstelling is middels Sketchup goed te simuleren. Kan je zelf een inschatting maken of je denkt dat het rendabel wordt of niet.

Verwijderd

Ik vind het met SF altijd lastig te zien op tekeningen en foto's maar uitgaande van je eigen tekening zou ik ze eerst eens van landscape naar portrait zetten. Win je iets aan ruimte maar je schaduwprobleem blijf je (deels) houden helaas. O/w kan op het platte dak maar volgens mij is het goedkoper en handiger om een schansje te zetten met standaard panelen, die kun je ook redelijk dicht links tegen de dakrand zetten als je de boel verankert tegen de schoorsteen. Dit soort daken kunnen gok ik niet gek veel ballast hebben.

Naar boven afgerond met de dikte van een paneel en de hoogte van de onderconstructie kom je ongeveer op een 40/55cm hoogte aan de achterzijde als je een 10/15 graden hoek gebruikt. Dan heb je iets om mee te rekenen. :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
Gebruik je die schoorsteen nog ergens voor?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik zou de schoorsteen wegdoen en de beide pijpjes naar de zijgevel brengen, misschien heb je dan plaats voor 2 x 4 in portrait op het schuine dak en 1 x 4 op het platte dak.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Voogel
No Hands schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:03:
Gebruik je die schoorsteen nog ergens voor?
klump4u schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 13:32:
Ik zou de schoorsteen wegdoen en de beide pijpjes naar de zijgevel brengen, misschien heb je dan plaats voor 2 x 4 in portrait op het schuine dak en 1 x 4 op het platte dak.
Yes de schoorsteen is nog in gebruik, dus dat obstakel blijf je houden, omleggen is nogal een dure onderneming die niet in verhouding staat tot het verlies door schaduw...
Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:02:
Ik vind het met SF altijd lastig te zien op tekeningen en foto's maar uitgaande van je eigen tekening zou ik ze eerst eens van landscape naar portrait zetten. Win je iets aan ruimte maar je schaduwprobleem blijf je (deels) houden helaas. O/w kan op het platte dak maar volgens mij is het goedkoper en handiger om een schansje te zetten met standaard panelen, die kun je ook redelijk dicht links tegen de dakrand zetten als je de boel verankert tegen de schoorsteen. Dit soort daken kunnen gok ik niet gek veel ballast hebben.

Naar boven afgerond met de dikte van een paneel en de hoogte van de onderconstructie kom je ongeveer op een 40/55cm hoogte aan de achterzijde als je een 10/15 graden hoek gebruikt. Dan heb je iets om mee te rekenen. :)
Standaard panelen hebben niet de voorkeur ivm relatief slechte milieu belasting :|

Helaas kwam ik er gisteren achter dat ik heb zitten slapen, het platte dak is namelijk maar 4.05 x 1.65 en dat is nooit genoeg voor 4x O/W. Het lijkt er dus op dat het sowieso max 3 panelen gaat worden op t zuiden, maar dan krijg je een beetje een rare verdeling (4x 35 graden, 3x 10/15 graden). (Of ik moet dat ene schoorsteen paneel weghalen...)

Verwijderd

Voogel schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:16:
Standaard panelen hebben niet de voorkeur ivm relatief slechte milieu belasting :|
Wat ze iig (deels) weer goedmaken met een hogere efficiëntie. ;)
Maakt het verschil tussen ~800Wp of ~500Wp met SF panelen, wel zit je met het voltage. Standaard panelen zitten een stuk lager en 3 panelen is eigenlijk te weinig voor een stringomvormer, 4 zou dan net wel weer kunnen (je zit dan soms wel onder de MPPT range afhankelijk van de omvormer) maar dat kun je misschien net niet kwijt en je kunt er gezien de beperkte ruimte niet meer bij. Dit is even geheel in theorie, praktijk kan natuurlijk afwijken en je zult ze in dat geval portrait moeten monteren. (Solfix of Valk bijv.)
Helaas kwam ik er gisteren achter dat ik heb zitten slapen, het platte dak is namelijk maar 4.05 x 1.65 en dat is nooit genoeg voor 4x O/W. Het lijkt er dus op dat het sowieso max 3 panelen gaat worden op t zuiden, maar dan krijg je een beetje een rare verdeling (4x 35 graden, 3x 10/15 graden). (Of ik moet dat ene schoorsteen paneel weghalen...)
3 om 4 SF parallel gaat wel op een normale omvormer, je zou ook nog dat ene paneel weg kunnen trekken van het schuine dak en er twee bijkopen voor het platte dak zodat je op 3 om 3 komt. Dan kun je met een tweede Soladin toe of een enkele stringomvormer (neem deze wat groter als je er in de toekomst nog wat panelen bij wil hangen, prijs scheelt niet gek veel), loop je niet meer tegen de max. aan en je bent (deels) van je schaduwprobleem af.
Wat ook nog kan is toch 2 standaardmaat panelen landscape toepassen op het platte dak met een Soladin, scheelt 1 onderconstructie en daar kun je nog een beetje gemakkelijk omheen lopen mocht het nodig zijn.

Het is dus maar net wat je wil en wat je eraan uit wil geven. :)

• Voogel
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 10:06:
3 om 4 SF parallel gaat wel op een normale omvormer, je zou ook nog dat ene paneel weg kunnen trekken van het schuine dak en er twee bijkopen voor het platte dak zodat je op 3 om 3 komt. Dan kun je met een tweede Soladin toe of een enkele stringomvormer (neem deze wat groter als je er in de toekomst nog wat panelen bij wil hangen, prijs scheelt niet gek veel), loop je niet meer tegen de max. aan en je bent (deels) van je schaduwprobleem af.
Bij 3 om 4 of 3 om 3 zouden het dan 2 x 3 (of 4) in serie zijn en dan de 2 series parallel toch?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Voogel schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:22:
[...]

Klopt, dan blijven je voltages binnen wat een stringomvormer aan kan. Wel heb je dan natuurlijk het nadeel dat 1 paneel de andere 2/3 naar beneden kan trekken, dit is normaal gesproken wel weer op te lossen door een power optimizer (Hosola bijv.) te plaatsen maar deze zijn (nu althans) alleen beschikbaar voor standaard panelen. Dit nadeel heb je dus niet als je alle panelen (3/4 per omvormer ;) ) parallel op twee Soladin's knoopt.

Vandaar ook de optie een paneel naar beneden te halen en er twee bij te leggen om er totaal 6 op 2 aparte Soladin's te hangen. Best of both worlds en je doet nog aan kostenspreiding en risicoverdeling ook. Knalt er een Soladin uit dan werkt de andere gewoon door maar..... Dit soort omvormers wordt steeds schaarser dus mocht er eentje uitknallen dan zul je waarschijnlijk geen 1 op 1 vervanging kunnen vinden.
Pagina: 1