Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere powerline-adapters / andere functies

Pagina: 1
Acties:

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-11 08:30
Beste Tweakers,

In de woonkamer is helaas geen UTP kabel getrokken naar de TV, wat wel nodig is voor interactieve TV. Nu heb ik door middel van een powerline set dit probleem opgelost. Tot op heden werkt dat perfect, maar ik wil er nog meer uit halen.

Op het moment dat ik de set kocht dacht ik namelijk dat deze ook de WIFI zou versterken op andere plekken in het huis. Nu ben ik erachter gekomen dat er een verschil bestaat in de aansluitingen van het glasmodem. Ik heb een glasmodem met twee internet- en twee iTV aansluitingen. Helaas kan ik dus geen gebruik maken van internet via deze adapters.

Nu is mijn vraag. Is het mogelijk dat een simpel setje koop voor mijn interactieve tv, zodat ik mijn huidige setje ga gebruiken voor internet. Of gaat dit elkaar storen, aangezien ze ook beide in de meterkast ingeplugd worden.

Huidige set: TP-Link 4220T (triple kit). pricewatch: TP-Link TL-WPA4226T KIT

Mogelijke set om voor iTV te kopen: pricewatch: TP-Link TL-PA4010KIT-AV500 Nano Powerline adapter startset

Alvast bedankt!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 22:43
Welke provider heb je precies voor je internet en tv? Soms is namelijk ook het een en ander via vlans mogelijk.

• Patavorene
De provider is caiway

• Patavorene
In de tussen tijd heb ik het een en ander opgezocht en gelezen. Heb de gok wat betreft een tweede setje powerline adapters maar niet genomen. Lees toch dat het de ene keer wel en de andere keer niet werkt.

Nu heb ik een aantal opties de laatste dagen door mijn hoofd laten gaan, maar ik weet in de verste verte niet of dit mogelijk is:

1) Een tweede router die het tv signaal uit de Caiway module in de lucht brengt. Naast de hoofdrouter die dit voor de internetuitgang doet..
a. zal deze tweede router het wifi signaal gaan verstoren van de hoofdrouter?
b. is het wel mogelijk om het tv signaal door de router te laten versturen en dan met een accespoint weer koppelen?

(zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/p3f4xk8td/Netwerk.jpg

Het klinkt wat omslachtig, maar is dit wel mogelijk?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Patavorene schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:29:
...Het klinkt wat omslachtig, maar is dit wel mogelijk?
Lees er alles over in [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Patavorene
Daar had ik inderdaad ook aan gedacht.

Maar een accespoint zal toch connectie moeten maken met de bestaande router?
Ik wil juist een tweede netwerk aanleggen, aangezien de glasvezel router twee verschillende uitgangen (verschil in tv uitgang en internet uitgang). Ik kan dus niet een accespoint maken en die connecten met de bestaande router, want dat heeft alleen effect op het internet signaal.

Ik ben er zelf nog een leek in wat betreft aanleggen en veranderen van het netwerk. Dus wellicht begrijp ik het niet helemaal.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Oh wacht, je bedoelt dat je de powerline adapters voor je internet wilt gaan gebruiken om je router op een gunstigere plaats te kunnen zetten en dan wil je de IPTV verbinding over WiFi laten lopen. Daarvoor zou je dan een router en een accesspoint willen aanschaffen.

IPTV over WiFi is een slecht idee. De 2,4 GHz band is zo goed als onbruikbaar omdat niet alleen je eigen router daarop stoort, maar ook de routers van al jouw buren. Op de 5 GHz band maak je een kans, zij het dat het signaal door minstens twee muren zal moeten en daar is 5 GHz niet goed in.

Loopt er niet toevallig een - nu dus ongebruikte - coax kabel naar de TV? Die zou je kunnen vervangen door UTP kabel. Eventueel zelfs twee, als je d'r mee kunt leven dat je (internet) router in de buurt van je TV komt te staan

Een andere optie is om een kabel aan te leggen van de meterkast naar een gunstigere plaats voor je router

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Patavorene
Bedankt voor je reactie!

Ik zal even kijken of het een mogelijkheid is om de COAX kabel te vervangen door een UTP kabel. Deze komt inderdaad wel bij de TV uit.

Dat interactieve tv maakt wel alles lastig zeg. Volgens Caiway zou het interactieve TV apparaatje namelijk rechtstreeks aangesloten moeten zijn op het glasvezelmodem. En het glasvezelmodem moet in de meterkast hangen...

Als ik nu kijk denk ik dat in heel veel huizen in NL de UTP kabels echt niet overal zijn getrokken.. Mijn huis is van eind jaren 90, dus ik denk dat veel huizenbezitters toch wel tegen dezelfde problemen aan lopen. Laten we maar hopen dat het werken met UTP kabels dan niet binnenkort alweer 'oud' gaat worden en alles weer anders moet :P

[ Voor 9% gewijzigd door Patavorene op 03-01-2017 12:34 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:04
Je kan dit probleem op verschillende manieren oplossen:

1. Kabels trekken (beste maar niet altijd makkelijkste) naar alle apparaten, dus eentje naar de ontvanger en eentje naar het punt waar je een nieuwe WiFi-AP wil ophangen
2. Kabel trekken voor één apparaat en PowerLine voor het andere
3. Eén kabel trekken naar TV en 2 netwerken over één kabel doen (VLANs). Heb je wel ook nog een managed switch in de meterkast nodig (om samen te voegen) en een managed switch bij de TV (om te splitten). Kost wat geld extra maar je hoeft maar één kabel te trekken ;)
..
..
..
99. Draadloos signaal repeaten cq versterken :+

KPN heeft bijvoorbeeld beide netwerken (internet en TV) al op één kabel, dus daar voldoet PowerLine prima. Maar Caiway doet het blijkbaar nog op de 'oude' manier :)

Dat zij willen dat het rechtstreeks aangesloten wordt heeft vooral te maken met het feit dat ze dan makkelijker kunnen garanderen dat het werkt. Als je verstand hebt van netwerken kan je er prima een heel complex netwerk van maken ;)

Daarnaast: je kan eventueel de bestaande coax gebruiken. Zoek maar eens op 'MoCa'. Mag je zelf bepalen of je dat het geld waard vind (kabel trekken vs geld uitgeven).

[ Voor 20% gewijzigd door maarud op 03-01-2017 12:43 ]

Pagina: 1