Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Een jaar geleden hebben we een nieuwe woning gebouwd met een Warmtepomp installatie. Nu wil ik bekijken of we ons verbruik (ongeveer 10000 kwh per jaar) kunnen terugdringen. (forse woning).

Ik zit zelf aan de combo collector en pv panelen te denken. Ik neig meer naar collectoren. Ik heb geen idee hoeveel en waarom en of het makkelijk aan te sluiten is aan het bestaande systeem. Warmtepomper Nibe F1145 + Koelmodule + 300 Liter RVS boiler + 200 buffervat. Of dat er dan dus een Vat bij moet.

Ik zou graag lente en najaar de warmte willen pakken van de zon overdag, en dit dan gebruiken in de nacht. Daarnaast zou ik PV panelen willen gebruiken als er nog ruimte over is op het dak. Ik neig naar zonnecollectoren vanwege de duurzaamheid en productiekosten ervan tov zonnepanelen.

Dak is 11m2 x 3,4m2 met 42 graden. (nog te bouwen).

ik zie bijvoorbeeld panelen op marktplaats (heatpipes 4m2 per stuk voor 500,--). Is dat al iets?

Ik wil zowiezo gaan navragen bij een installateur.

Kortom:
- is het makkelijk te integreren in het bestaande systeem
- wat is jullie mening pv panelen vs zonnecollectoren.

Beste antwoord (via Chielos op 02-01-2017 13:07)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je boilers hebben zo te zien geen extra spiraal, daar had je de -S voor nodig
http://www.nibe.eu/nibedocuments/15793/639557-4.pdf
Misschien kan je vragen of de installateur 'm nog omruilt.
Voordeel van thermische zonne-energie is dat je ook je bron op kan warmen.

Met je huidige spullen wordt het een lastig verhaal met losse pompgroepen en platenwisselaars voor de boiler.
Wild idee: hoeveel vermogen vraagt je bronpomp? Als dat niet schokkend veel is, kan je overwegen om heatpipes direct aan het brine te knopen en de bodem in te laten pompen. Het resultaat is een hogere COP en dus een lagere energierekening.

PV is makkelijker (nieuwe groep, kabeltje, omvormer, panelen op het dak, klaar).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of heatpipes makkelijk te integreren is in het bestaande systeem is afhankelijk van de aanwezigheid van een ongebruikte warmtewisselaar in het buffervat/de boiler.
Heb je typenummers etc?

Misschien heb je een verkeerd idee van de prijs van PV (elektriciteit)panelen? Dat is verreweg de goedkoopste en makkelijkste oplossing :)

Het verbruik gaat waarschijnlijk nog naar beneden, je bent nu het bouwvocht uit de woning aan het stoken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Op dit moment staat er dit in het huis
Nibe F1145-12 water-water warmtepomp
PCM 42 koelmodule
VPB 300 RVS boiler met spiraal (282 liter)
UKV 200 stalen buffervat (200 liter)
RMU 40 ruimteopnemer

Ik denk dat zonnecollectoren wat minder mileubelastender zijn in productie? En langer mee gaan?

Ik verwacht wel dat we nog iets lager gaan met het verbruik, maar dat zal niet veel meer zijn dan een paar 1000 kwh..

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
En nog een reden, ik wil graag eerst onder de 10.000 kwh, daarna is het pas interessant voor me om PV panelen erbij te leggen. Ivm lager zakelijk tarief.

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je boilers hebben zo te zien geen extra spiraal, daar had je de -S voor nodig
http://www.nibe.eu/nibedocuments/15793/639557-4.pdf
Misschien kan je vragen of de installateur 'm nog omruilt.
Voordeel van thermische zonne-energie is dat je ook je bron op kan warmen.

Met je huidige spullen wordt het een lastig verhaal met losse pompgroepen en platenwisselaars voor de boiler.
Wild idee: hoeveel vermogen vraagt je bronpomp? Als dat niet schokkend veel is, kan je overwegen om heatpipes direct aan het brine te knopen en de bodem in te laten pompen. Het resultaat is een hogere COP en dus een lagere energierekening.

PV is makkelijker (nieuwe groep, kabeltje, omvormer, panelen op het dak, klaar).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Pv gaat boven collectoren. Collectoren doen niks in de winter en je kunt in de zomer geen buffer opbouwen. Dat kan wel met pv.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Interessant topic. Ik heb een vergelijkbare installatie met een F1145-17 en 500 liter boiler. Het comfort is uitstekend maar het energieverbruik helaas ook sky high, vorig jaar bijna 20.000 kWh (woonhuis + vakantieappartement in boerderij). Deels kan ik dit nog wat verbeteren met betere besturing, er worden nu nog onbedoeld ruimtes verwarmd omdat ik nog niet overal temperatuurmeting en controle over de vloerverwarmingsventielen heb. Ik zit ook te denken aan combinatie met zonnecollectoren maar vraag me af hoe je zoiets voor elkaar bokst als de boiler er niet geschikt voor is.

Moet je dan een kleiner boilertje voor de warmtepompboiler zetten zodat de zonnecollector tapwater kunnen voorverwarmen?

Als je warmte van overdag wil opslaan om deze 's nachts voor verwarming te kunnen gebruiken zul je wel meer nodig hebben dan de buffer van 200 liter. Een buffer is niet heel duur maar neemt wel veel ruimte in.

De brine verwarmen is ook wel een interessante optie. Ik heb zelf een zes kuubs betonnen wateropslag op een paar meter van de bronleiding in de tuin liggen die ik voor opslag van laagwaardige warmte zou kunnen gebruiken. Dat zou dan een kwestie zijn van twee warmtewisselaars in die tank aanbrengen. Als de zonnecollector niet in staat zijn om voldoende warmte te geven om de vloerverwarmingsbuffer van 30-40 graden op te warmen kan er op zonnige dagen in de winter nog wel wat met de warmte gedaan worden om de brinetemperatuur te verhogen (die is bij mij op het moment 2-4 graden ingaand naar de warmtepomp).

Het lijkt me allemaal wel complex en tijdrovend om de hydraulica te installeren.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Femme schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:53:
Interessant topic. Ik heb een vergelijkbare installatie met een F1145-17 en 500 liter boiler. Het comfort is uitstekend maar het energieverbruik helaas ook sky high, vorig jaar bijna 20.000 kWh (woonhuis + vakantieappartement in boerderij). Deels kan ik dit nog wat verbeteren met betere besturing, er worden nu nog onbedoeld ruimtes verwarmd omdat ik nog niet overal temperatuurmeting en controle over de vloerverwarmingsventielen heb. Ik zit ook te denken aan combinatie met zonnecollectoren maar vraag me af hoe je zoiets voor elkaar bokst als de boiler er niet geschikt voor is.

Moet je dan een kleiner boilertje voor de warmtepompboiler zetten zodat de zonnecollector tapwater kunnen voorverwarmen?

Als je warmte van overdag wil opslaan om deze 's nachts voor verwarming te kunnen gebruiken zul je wel meer nodig hebben dan de buffer van 200 liter. Een buffer is niet heel duur maar neemt wel veel ruimte in.

De brine verwarmen is ook wel een interessante optie. Ik heb zelf een zes kuubs betonnen wateropslag op een paar meter van de bronleiding in de tuin liggen die ik voor opslag van laagwaardige warmte zou kunnen gebruiken. Dat zou dan een kwestie zijn van twee warmtewisselaars in die tank aanbrengen. Als de zonnecollector niet in staat zijn om voldoende warmte te geven om de vloerverwarmingsbuffer van 30-40 graden op te warmen kan er op zonnige dagen in de winter nog wel wat met de warmte gedaan worden om de brinetemperatuur te verhogen (die is bij mij op het moment 2-4 graden ingaand naar de warmtepomp).

Het lijkt me allemaal wel complex en tijdrovend om de hydraulica te installeren.
Maar is jouw bron niet gewoon ondergedimensioneerd, waardoor hij te hard daalt, waardoor je rendement terugloopt. Ik zit nu nog tegen de 9 graden voor de brontemperatuur.

Verwacht van zonnecollectoren niet te veel voor de winter. Ik heb 10m2 liggen en 800 liter boiler, dit zijn de gegevens over december:
201612-boiler

begin van de maand paar keer wat gescoord wat de moeite waard was. Vandaag bijvoorbeeld 3 graden verhoging in de boiler. Met 800 liter kan ik als deze 40 graden is, circa een half uur tot 3 kwartier er op draaien en dan is de warmte weg.

En je hebt een spiraal of een plaatenwisselaar nodig om die warmte de boiler in te krijgen. Of anders een andere boiler.
Pagina: 1