Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd aanschaf gezinsauto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-11 10:16
Wij zijn op zoek naar een gebruikte auto. Het budget is zo'n € 10.000. De auto zal worden gebruikt voor een gezin met 2 (jonge) kinderen.

We rijden momenteel in een Saab 9-3 uit 2005. Het grootste nadeel van die auto is voor ons het verbruik. We komen niet echt boven de 1 op 10 uit en dat tikt aan. Zeker nu we het afgelopen jaar flink wat kilometers meer zijn gaan rijden. Ongeveer 27.000 per jaar.

We zoeken dus een auto met wat meer ruimte die een stuk zuiniger is. Volgens mij maakt het voor ons, op basis van het aantal kilometers per jaar, niet erg veel uit of we een auto met een diesel of een benzinemotor nemen.

Ik ben al een tijdje aan het scrollen door alle stations die binnen mijn budget vallen, en vandaag zijn we eens bij drie auto's gaan kijken. Vandaag hebben we gezien:

1. Volvo V60 uit 2011 met 185.000km voor € 11.000
2. Renault Mégane Estate 1.5 dCi uit 2012 met 105.000km voor € 11.000
3. Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BMT Highline uit 2011 met 112.000km voor € 10.000

De Volvo vond ik toch al aardig versleten. De auto rook niet geweldig, het leer van de bestuurdersstoel was al een beetje aangetast en met het plastic op de middenconsole was ook iets aan de hand, dat liet een beetje los. Daarnaast vonden we de V60 niet bepaald groot. We winnen hier niet veel ruimte mee ten opzichte van de Saab.

De Renault vind ik een mooie auto, maar ook deze auto vonden we eigenlijk nog wat aan de kleine kant. Er was, net als bij de Volvo, maar weinig ruimte op de achterbank. Daarnaast vond ik er heel erg veel krassen op zitten voor een auto van deze leeftijd met dit aantal kilometers. De ruitme achter de deurhendels zat helemaal vol met krassen en ook op de zijkant zaten een paar flinke. Franse lak?

De Passat stond helaas bij een vreemde handelaar. De man die aanwezig was had geen sleutel voorhanden... Dus we konden niet eens binnen kijken. Ik moet zeggen dat deze auto ons als enige wel direct aansprak. Hij ziet er van buiten strak uit en hij lijkt ons een stuk ruimer dan de andere twee stations en onze Saab. Deze viel dan weer af vanwege de onbetrouwbaar ogende handelaar. Helaas zie ik dat deze Passat enigszins buiten ons budget valt en eigenlijk normaal gesproken pas vanaf € 12.000 te krijgen is met een beetje normale kilometerstand.

De handelaar waar de Renault stond zei nog wel dat hij morgen een Skoda Octavia binnen zou krijgen. Hij laat me hier morgen meer over weten en stuurt een paar fotootjes op.

Na terugkomst heb ik nog wat zitten zoeken, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Een andere kanshebber die ik vaak tegen kom is een Ford Focus uit 2012. Ook deze auto ligt eigenlijk net boven ons budget, maar het lijkt me een betrouwbare wagen. Het nadeel is dat ik hem vrij saai vind. Een Opel Astra zou natuurlijk ook kunnen, maar daar wil ik eigenlijk niet eens zoveel geld aan uitgeven. Ik word al een beetje triest als ik die auto zie (excuus aan de Astra rijders. Het zal vast een zeer degelijke auto zijn)

Waar zou ik volgens jullie goed aan doen om eens naar te kijken?

Alle reacties

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Als restwaarde belangrijk is zou ik voor de Volvo of Passat gaan. Zijn allebei redelijk betrouwbaar, de VW heeft wel motoren die niet zo betrouwbaar zijn maar volgens mij valt de 1.6 TDI daar niet onder.

Ik vind de Passat qua interieur mooier als de Volvo maar dat is smaak.

Renault zou ik zelf niet doen, mij iets te onbetrouwbaar en ik zelf vind ze niet lekker rijden.

• SaN
De restwaarde is zeker belangrijk. Ik zet tegenwoordig € 100,- per maand apart voor de afschrijving van mijn auto. Dat moet eigenlijk niet meer worden. Hoe zou dat gaan met zo'n Passat? Stel dat ik er vier of vijf jaar in rij. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik dan uitkom met € 1200 per jaar bij een aanschaf van €12000 en 27.000km per jaar.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Je wilt een ruime gezinsauto; referentie voor de binnenruimte is Saab 9-3 (Vectra, Laguna). En het verbruik moet een stuk omlaag t.o.v. je huidige 1:10.

Dan kom je eigenlijk vanzelf bij diesel of LPG uit. Want een Mondeo, V70, BMW 3 of 5, Passat etc op benzine gaat je qua verbruik niet vooruit helpen. Met een relatief zwakke motor (Mondeo 1.8, Passat 1.4 TSI, BMW 318i touring) kun je iets winnen, maar noemenswardig zal het niet zijn.

Dan komt meteen de volgende vraag. Je geeft het aanschafbudget aan, maar niet wat de auto per maand mag kosten.

Voor 10k koop je een aardige 5-serie op diesel, maar schrik niet van 150 per maand aan belasting.

• SaN
Goeie. Daar heb ik wel over nagedacht. Met deze Saab ben ik zo'n € 300,- per maand aan benzine kwijt + € 68 aan wegenbelasting. De verzekering is zeer goedkoop aangezien ik hem gewoon WA verzekerd heb.

De wegenbelasting met een diesel kan dus wel uitkomen op zo'n € 130 en dan hou ik nog geld over ten opzichte van mijn huidige situatie. Ik verwacht dan wel zo'n € 35 a 40 euro per maand kwijt te zijn aan een all risk verzekering wat er ook weer bij komt.

Is een BMW ook niet een stuk duurder in onderhoud? Ik kom ze niet tegen met minder dan 125.000km op de teller. Dat zal eerder richting de 200.000km lopen denk ik?

[ Voor 15% gewijzigd door SaN op 27-12-2016 20:54 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je Saab verder nog goed is: waarom geen ringtank inbouwen en op LPG G3 verder rijden? LPG kost minder dan de helft van een liter benzine, dus je rijdt ineens virtueel 1:20. Enige nadeel (dat went naar mijn mening): de actieradius is een stuk kleiner dan de diesels uit je openingspost. Ik kan met mijn 9-5 zo'n 450km rijden tot ik moet tanken. Met 27k km per jaar zou dat gemiddeld ongeveer eens per week zijn.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
SaN schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:46:
De restwaarde is zeker belangrijk. Ik zet tegenwoordig € 100,- per maand apart voor de afschrijving van mijn auto. ...
SaN schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:46:
De restwaarde is zeker belangrijk. Ik zet tegenwoordig € 100,- per maand apart voor de afschrijving van mijn auto. Dat moet eigenlijk niet meer worden. Hoe zou dat gaan met zo'n Passat? Stel dat ik er vier of vijf jaar in rij. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik dan uitkom met € 1200 per jaar bij een aanschaf van €12000 en 27.000km per jaar.
hier al eens gekeken https://www.rekenwijzer.c...en/afschrijving-berekenen? Rekent wel alleen voor dit jaar, maar als je een paar bouwjaren invult krijg je vast een redelijk idee.

Ik ga zelf als ik naar een bepaald type kijk vaak even langs de autoverkoop sites, om wat prijzen uit verschillende bouwjaren en km standen langs elkaar te leggen, zonder al teveel op verschillen in uitvoering te letten (afhankelijk van het aanbod)

€ 1200,- per jaar afschrijven (of vooruit sparen) lijkt me wat karig. Als je je nieuwe auto net zo oud laat worden als je huidige dan schrijf je hem in 7 jaar zelf nagenoeg af.
En een beetje vooruit sparen mocht ie om een reden al eerder de deur uit moeten is ook niet weg, of een keer een wat exorbitante reparatie te coveren.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon met de Saab verder rijden als je weet dat die betrouwbaar is. Nieuwere wagens, zeker diesel, hebben teveel elektronica aan boord die ooit eens kapot gaan. Dan is het de EGR of de turbo of de DPF of het DMF.

En dan is je voordeel aan brandstof besparing ook snel de deur uit.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zou trouwens nooit naar handelaren gaan, dat is vragen om ellende, zeker als je zelf niet goed op de hoogte bent van de markt. Uitzonderingen daargelaten, maar van de meeste handelaren wil je liever geen auto kopen.

Om goedkoper uit te zijn dan bij de dealer, kun je met kennis van zaken (of je neemt iemand mee) en goed zoeken bij een particulier nog altijd de beste deals maken.

Heb je niet zo veel kennis van zaken, ga dan naar de dealer. Je betaald dan de hoofdprijs maar normaal gesproken is een dealer net iets betrouwbaarder dan een handelaar.

Zeker als je kijkt naar het verhaal van die Passat, dat is gegarandeerd ellende.
Een wagen die normaal vanaf €12.000 te koop is, die staat dan bij zo'n handelaar voor €10.000.
Vaak zijn het import-auto's of opgeknapte schade-auto's waar de historie niet duidelijk van is.
In dit prijssegment moet je een hele nette auto kunnen kopen met een volledige onderhoudsgeschiednis.
Verkopers die daar moeilijk of onduidelijk over doen, daar moet je gelijk bij weglopen.

edit:typo

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Grotere auto's dan die van ons (een 2e hands Peugeot 206SW uit 2004, in 2012 gekocht voor 5000 EUR) heb ik privé niet echt ervaring mee, maar toch een overweging:

Wij hebben getwijfeld over diesel vs benzine en kwamen er op uit dat bij 15.000Km per jaar we al rond het omslagpunt zaten. Omdat we daar net iets boven zitten en ik diesel zelf heel fijn vind rijden (veel vermogen bij weinig toeren, veel trekkracht "onderin", grote actieradius, lager motorgeluid, etc) is het diesel geworden.

Gas is voor ons nooit een optie geweest. Hoewel ik zelf relatief weinig rij (ik loop in 15 minuten naar mijn werk), vind ik een grote actieradius heel erg fijn. Met gas is die vrijwel per definitie heel erg klein en het kost je in de regel OF je reservewiel OF hebt een enorme tank in je kofferbak liggen wat weer de nodige ruimte in beslag neemt.

Gas is snel goedkoper maar moet je willen, diesel heeft als nadeel de uitstoot (fijstof, roet) wat niet echt goed is voor het milieu en waar je meer en meer milieuzones niet in mag. (Wij mogen wel door Utrecht heen maar de binnenstad van Berlijn is een NOGO zone voor ons.)

Of we opnieuw voor diesel zouden kiezen weet ik niet, moderne benzine auto's rijden ook vrij zuinig, maar ik zou zeker het omslagpunt voor diesel en gas even uitrekenen.

Sowieso is in de regel een diesel met hogere kilometerstand een minder groot bezwaar dan bij benzine. (Maar daar kunnen de meningen over verdeeld zijn.) Wij kochten 'm met ik meen 260.000Km op de klok, zit nu bijna een ton bij. Laatste APK leverde qua reparaties de ophanging van de brandstoftank en een lampje van de kentekenplaat op. Niet slecht voor een 12 jaar oud stuk blik. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-11 14:19
Heb je al eens gekeken naar BMW? Een mooie e90 320d of 320i touring tussen 2006 en 2009. Vooral de diesels zijn oersterk en betrouwbaar.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SaN schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:31:
Wij zijn op zoek naar een gebruikte auto. Het budget is zo'n € 10.000. De auto zal worden gebruikt voor een gezin met 2 (jonge) kinderen. [...] Waar zou ik volgens jullie goed aan doen om eens naar te kijken?
Ik rij zelf een Focus Wagon uit 2002. Benzine. Ca. 1 op 14. Maar met jouw kilometers kan je ook voor een diesel gaan. Kijk eens op Spritmonitor voor het verbruik.

In de meest recente ANWB gids komen de Octavia, Focus en Astra goed uit de bus. Dat is mijn short-list. Moet toch wel lukken eentje te vinden vanaf 2010, onder de 150kkm en onder de 10keu?

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Heb me door een vriend die bij een leasemaatschappij werkt laten vertellen dat die Renault met 1.5 dieselmotor een hele goeie is.
Maar of je verder in een Renault wil rijden...
Heb je ook een Golf variant bekeken of een Skoda? Ook erg ruim!

Gadgets FTW!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:40
Skoda octavia of superb?
Heel veel ruimte en onder water is het gewoon Volkswagen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
Een megane estate rijdt super vind ik persoonlijk.
Zelf zou ik voor zoiets gaan

http://www.marktplaats.nl...e-68-000km-14-1e-eig.html

• Chevy454
  • Niet online
janwillemCA schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:29:
Heb je al eens gekeken naar BMW? Een mooie e90 320d of 320i touring tussen 2006 en 2009. Vooral de diesels zijn oersterk en betrouwbaar.
Wikipedia: BMW N47

Juist de te mijden reeks. Vooral in manuele uitvoering.
Ursamajor schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:47:
Heb me door een vriend die bij een leasemaatschappij werkt laten vertellen dat die Renault met 1.5 dieselmotor een hele goeie is.
In de basis is het een hele goede motor die door velen worden gebruikt zonder veel problemen. Maar zoals altijd bij dit soort motoren is warm rijden en goed onderhoud belangrijk. Het is wel een goed blok ja.

[ Voor 37% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 00:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SaN
Bedankt voor alle reacties. Dit helpt enorm.
The_Vice schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:01:
[...]

[...]

hier al eens gekeken https://www.rekenwijzer.c...en/afschrijving-berekenen? Rekent wel alleen voor dit jaar, maar als je een paar bouwjaren invult krijg je vast een redelijk idee.

Ik ga zelf als ik naar een bepaald type kijk vaak even langs de autoverkoop sites, om wat prijzen uit verschillende bouwjaren en km standen langs elkaar te leggen, zonder al teveel op verschillen in uitvoering te letten (afhankelijk van het aanbod)

€ 1200,- per jaar afschrijven (of vooruit sparen) lijkt me wat karig. Als je je nieuwe auto net zo oud laat worden als je huidige dan schrijf je hem in 7 jaar zelf nagenoeg af.
En een beetje vooruit sparen mocht ie om een reden al eerder de deur uit moeten is ook niet weg, of een keer een wat exorbitante reparatie te coveren.
Ik zal er eens naar kijken als ik een nieuwe auto gekocht heb. Misschien is het dan handig om iets meer weg te leggen inderdaad. De Saab die ik nu heb heb ik gekocht voor € 3500 met 205.000km op de teller. Ondertussen is dat, na 1 jaar en 8 maanden, 255.000 geworden zonder al te veel problemen. De afschrijving op deze auto is dus niet echt een probleem.
Chevy454 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:05:
Ik zou gewoon met de Saab verder rijden als je weet dat die betrouwbaar is. Nieuwere wagens, zeker diesel, hebben teveel elektronica aan boord die ooit eens kapot gaan. Dan is het de EGR of de turbo of de DPF of het DMF.

En dan is je voordeel aan brandstof besparing ook snel de deur uit.
Ik zou graag doorrijden met de Saab. Het rijdt geweldig. Maar het brandstofverbruik is echt behoorlijk heftig. Ik zeg 1 op 10 omdat de boordcomputer dat aangeeft, maar ik heb het vermoeden dat het verbruik nog iets hoger ligt. Daarnaast moet er aan de Saab nog wel het één en ander gebeuren als ik er in wil blijven rijden. De lak is niet overal netjes meer, op 1 plek begint er zelfs wat roest te verschijnen, en de radiateur en waterpomp moeten eigenlijk vervangen worden. Geen extreem hoge kosten, maar toch.
janwillemCA schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:29:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet per se een BMW fan ben. Heb er nog nooit 1 gehad. Wel gehoord dat het enorm comfortabel rijdt, en het is natuurlijk een degelijk merk. Zoals hier al eerder gezegd door iemand anders zijn het natuurlijk wel weer zware bakken waardoor de wegenbelasting omhoog schiet. Hoe zijn ze in onderhoud? Ik neem aan dat onderdelen ook niet goedkoop zijn?
BelJoost schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:05:
[...]

Ik rij zelf een Focus Wagon uit 2002. Benzine. Ca. 1 op 14. Maar met jouw kilometers kan je ook voor een diesel gaan. Kijk eens op Spritmonitor voor het verbruik.

In de meest recente ANWB gids komen de Octavia, Focus en Astra goed uit de bus. Dat is mijn short-list. Moet toch wel lukken eentje te vinden vanaf 2010, onder de 150kkm en onder de 10keu?
Misschien is een wat oudere focus wel een goede stap voor mij. Iets zuiniger en wat meer ruimte. Ik hoor in ieder geval overal dat de Focus een auto is voor grote mensen en net weer wat groter is dan de megane en de v50/60.
Ursamajor schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:47:
Maar of je verder in een Renault wil rijden...
Heb je ook een Golf variant bekeken of een Skoda? Ook erg ruim!
Ik lees ook overal dat het erg fijne wagens zijn. Op autoweek is iedereen erg tevreden en ik vind ze erg mooi. Ik vind ze alleen zo klein, en zoals ik al zei. Ik schrok nogal van de lak. Misschien een vooroordeel over franse auto's wat door die ene auto direct werd bevestigd..

Is een Golf ruim? Ik dacht dat de Passat de grote jongen was en een Golf een stuk kleiner. Ik zal er eens naar kijken. Skoda misschien, maar die zijn ook meteen weer wat duurder dan de Renaults.
martinusz schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:49:
Skoda octavia of superb?
Morgen krijg ik bericht van de nette handelaar bij mij in de buurt over die Skoda Octavia die hij binnen krijgt. Ik ben benieuwd. Ik zie er op de 2e hands websites niet heel erg veel die voldoen aan mijn criteria.
Aggressor schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:51:
Een megane estate rijdt super vind ik persoonlijk.
Zelf zou ik voor zoiets gaan

http://www.marktplaats.nl...e-68-000km-14-1e-eig.html
Mooie auto met weinig kilometers. Toch nog eens over nadenken en misschien eens een proefritje maken in een soortgelijke Megane hier in de buurt.
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:52:
[...]

Wikipedia: BMW N47

Juist de te mijden reeks. Vooral in manuele uitvoering.

[...]

In de basis is het een hele goede motor die door velen worden gebruikt zonder veel problemen. Maar zoals altijd bij dit soort motoren is warm rijden en goed onderhoud belangrijk. Het is wel een goed blok ja.
Goed onderhoud van het blok? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Bijtijds olie verversen en bougies vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door SaN op 28-12-2016 01:12 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Zelf rijd ik een Golf 6 en kan daar met mijn 205cm meer dan prima in zitten. De auto rijdt super en ben ook erg tevreden over de hele auto.
Goed onderhoud van het blok? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Bijtijds olie verversen en bougies vervangen?
Bij een diesel heb je geen bougies. Dat scheelt. Ja alleen gloeibougies. Maar eigenlijk is dit natuurlijk een argument voor elke motor.

Gadgets FTW!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

SaN schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:31:

We rijden momenteel in een Saab 9-3 uit 2005. Het grootste nadeel van die auto is voor ons het verbruik. We komen niet echt boven de 1 op 10 uit en dat tikt aan. Zeker nu we het afgelopen jaar flink wat kilometers meer zijn gaan rijden. Ongeveer 27.000 per jaar.

We zoeken dus een auto met wat meer ruimte die een stuk zuiniger is. Volgens mij maakt het voor ons, op basis van het aantal kilometers per jaar, niet erg veel uit of we een auto met een diesel of een benzinemotor nemen.
Ik rij zelf een Saab 9-3 2.0T Aero (B207R met 210pk) uit 2005 met automaat .. en ik ga echt alleen over de 10L/100km heen als ik het gas echt flink opentrek. Mijn doorsnee verbruik zweeft tussen de 8-8.5L/100km, veelal met weinig snelweg. Met veel snelweg zakt het flink terug naar 7.5L/100km.

Dit is met de 'snelle' B207R variant, met grotere injectoren (= meer verbruik), andere nokkenassen en grotere TD04 turbo t.o.v. de B207L die in de 1.8t en 2.0t gebruikt worden. Mijn vorige Saab 9-3 1.8t uit 2003 automaat (B207L - dus met kleinere injectoren, andere nokkenassen en kleinere Garrett GT20 turbo) met 150pk was een stuk zuinger dan mijn huidige Aero en daar zweefde mijn doorsnee verbruik tussen de 7.5-7.8L/100km.

Wat voor Saab 9-3 rij je nu dan? Want met een constant verbruik van op/boven de 1:10 klinkt het mij als een 2.8 V6 Turbo maar deze is pas in 2006 verschijnen?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• SaN
Nee.. Gewoon de 1.8t.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-11 01:56
De VW Passat Variant valt denk ik buiten het gestelde budget. Een alternatief is de Skoda Octavia Combi met de 1.6TDI motor met 130k of meer op de klokken. Deze auto is erg ruim van binnen.

De Toyota Avansis station is auto uit dezelfde prijscategorie.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 11:10

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik ben zelf een leaserijder en moet daarbij bekennen dat ik dus nooit naar restwaarde kijk. Echter ik heb drie grotere kinderen (13,15,16) waardoor ik wel altijd op ruimte let in een auto.

Ik had tot kort geleden een passat station, wat een geweldig ruime auto is, maar wel erg duur.
Ik heb nu een Octavia sedan (1.6 diesel) en ik moet zeggen dat je qua ruimte nauwelijks verschil merkt. Kofferbak is natuurlijk iets kleiner, maar dat is eigenlijk meer door het verschil tussen sedan en station dan dat de auto kleiner is.

Verder is de skoda, zoals door Martinusz ook al aangegeven gewoon VW onder de kap, waardoor het rijgedrag redelijk gelijk is.

Verbruik dat ik haal bij dagelijks gebruik (voornamelijk snelweg) is 1:18 maar ik doe niet bijzonder mijn best om zuinig te rijden. Bij de passat (ook 1.6 diesel, automaat) haalde ik 1:17.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
Ik zit ook rond te kijken in ongeveer dezelfde categorie (net iets groter, want wil graag dat grotere mensen ook achterin enigzins kunnen zitten en ik wil per se een automaat) en kom vaak de Peugeot 508 tegen.
Is dat gewoon een populaire lease-auto geweest, of is er nog een andere reden waarom deze vaak voorbij komt?

• Chevy454
  • Niet online
SaN schreef op woensdag 28 december 2016 @ 01:02:
Gewoon normaal onderhoud. En de turbo goed laten afkoelen en laten uitdraaien alvorens de motor uit te schakelen maar daar heb je geen hand in bij een tweedehandse wagen. Bij moderne wagens gaan de turbo's kapot, de vraag is alleen wanneer. DMF gaat ook kapot, soms na 30 000km, soms na 130 000km. Maar gemiddeld elke 100k.

Een ADPF moet na 160 000km vervangen worden maar gelukkig zijn er nu allemaal CDPF (sinds 2008) systemen die langer meegaan maar ook die moeten soms vervangen worden. Een slecht werkende DPF moet vaker regeneratie doen wat leidt tot olieverdunning -> wat dus tot verhoogde slijtage van de motor geeft. Dus vaak onderhoud is belangrijk.

Ik zou eerder met de Saab blijven rijden als het enkel maar om het brandstofverbruik gaat. DMF wisselen 1500 euro, turbo 800 tot 1500 euro (montage is probleem), DPF en EGR rond de 800 euro.

En dan heb je een mooie nieuwe wagen en dan ben je boodschappen doen en vind je een deuk terug in de wagen. Ik kijk zelf ook naar een andere wagen maar dan bij voorkeur pre 2005. Deze zijn vaak simpeler en hebben veel minder onderdelen die kapot gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 10:34 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:42
Chief schreef op woensdag 28 december 2016 @ 08:17:
De Toyota Avansis station is auto uit dezelfde prijscategorie.
Volgens mij is een Toyota Avensis inderdaad ook een leuke gezinsauto en is binnen het budget te krijgen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:55

Bommes

Capo del formaggio

Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:24:
[...]

Gewoon normaal onderhoud. En de turbo goed laten afkoelen en laten uitdraaien alvorens de motor uit te schakelen maar daar heb je geen hand in bij een tweedehandse wagen. Bij moderne wagens gaan de turbo's kapot, de vraag is alleen wanneer. DMF gaat ook kapot, soms na 30 000km, soms na 130 000km. Maar gemiddeld elke 100k.

Een ADPF moet na 160 000km vervangen worden maar gelukkig zijn er nu allemaal CDPF (sinds 2008) systemen die langer meegaan maar ook die moeten soms vervangen worden. Een slecht werkende DPF moet vaker regeneratie doen wat leidt tot olieverdunning -> wat dus tot verhoogde slijtage van de motor geeft. Dus vaak onderhoud is belangrijk.

Ik zou eerder met de Saab blijven rijden als het enkel maar om het brandstofverbruik gaat. DMF wisselen 1500 euro, turbo 800 tot 1500 euro (montage is probleem), DPF en EGR rond de 800 euro.

En dan heb je een mooie nieuwe wagen en dan ben je boodschappen doen en vind je een deuk terug in de wagen. Ik kijk zelf ook naar een andere wagen maar dan bij voorkeur pre 2005. Deze zijn vaak simpeler en hebben veel minder onderdelen die kapot gaan.
Ik weet dat je werkzaam bent in de auto branch dus wat voor jou vanzelfsprekend is is voor de meeste leken echt onbegrijpelijk.
Kun je bijvoorbeeld de door jou gebruikte afkortingen in je post eens uitleggen/voluit schrijven ?
Omdat ik ook de branche kom kan ik het nog volgen maar ik ben bang dat de meeste afhaken en dat is zonde van je adviezen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022

EGR klep moet je eigenlijk meteen afdoppen. Die is slecht voor de motor omdat die namelijk bij deellast zijn eigen troep moet inademen.

Dieselpartikelfilters zijn met regelmaat ook ondingen als je met lage toeren rijdt. Dat is iets wat nu vaak aangemoedigd wordt met eco-auto's. Het filter loopt dan alleen maar vol en je zit dan met haast permanente schoonmaakcycli.

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:19
Ikzelf heb vorig jaar in hetzelfde schuitje gezeten.

Met (kleine) kinderen wil je gewoon veel ruimte. Leuk een 3 serie of een golf, maar als je ziet wat je met die kleine gasten mee moet, of, zou willen sjouwen, wil je gewoon de ruimte hebben. Tuurlijk past het met proppen in een golf /V40 / 3 serie, maar hoe fijn is het als er 2 kinderstoelen, en nog een 3 persoon op je achterbank past? En een bult aan bagageruimte? Dat je zonder nadenken of moeilijk doen alles kan meesjouwen?

Ikzelf rij +/ 30.000 km per jaar, en na wat rekenen ben ik op diesel uitgekomen. Zeker voordeliger. Wegenbelasting / verzekring / onderhoud meegenomen.

Ik heb gekeken maar de superb. 2e hands doet een superb qua aanschaf niet veel onder voor een octavia, terwijl de binnenruimte toch zeker wel meer is.
Hele mooie ruime auto. Maar een 1.6D? Wat een drama... Traag. Op papier waarschijnlijk zuinig, maar om de gang er een beetje in te houden moet je best wel "trappen". Wordt 'ie niet zuiniger van. Een 2.0 TDI is lastig te vinden, of je moet in duitsland gaan shoppen. Geld eigenlijk hetzelfde voor de octavia.

Passat is ook een hele mooie auto, en heeft een hoge restwaarde. Dat wil ook zeggen dat je er bij aanschaf zeker meer voor mag neerleggen.

Waar ben ik op uitgekomen? Een Touran 2.0 TDI. Absoluut minder mooi als een station. Maar wat een ruimte.... achterbank is een stuk breder (zo fijn met kinderstoeltjes), De 2.0 TDI is ook wat dun gezaaid, maar deze is ook nog te vinden met de betrouwbare 1.9 TDI....

Ik heb de 5 zits uitvoering, en kan er ook met 5 volwassenen prima in zitten. Veel meer binnenruimte als een passat.

Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl...3a&previousPage=lr&pos=17

De 1.6D zou ik op voorhand even goed mee proefrijden, misschien voldoet deze wel aan je wensen, maar ik vind dat deze te weinig vermogen levert, zeker icm een volgepakte auto

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-11 10:20
Persoonlijk zou ik zelf de huidige auto laten ombouwen naar G3 LPG.
Dat kost je rond de 3K en dan gaan je brandstof-kosten ongeveer met 60%! omlaag.

Ik rij zelf in een gas-auto (oudere Mégane) en heb aan de installatie zelf nauwelijks onderhoud.
Af en toe het brandstof-filter en dit jaar de verdamper die er na 3 ton! de brui aan gaf.

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
hackerhater schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:14:
Persoonlijk zou ik zelf de huidige auto laten ombouwen naar G3 LPG.
Dat kost je rond de 3K en dan gaan je brandstof-kosten ongeveer met 60%! omlaag.

Ik rij zelf in een gas-auto (oudere Mégane) en heb aan de installatie zelf nauwelijks onderhoud.
Af en toe het brandstof-filter en dit jaar de verdamper die er na 3 ton! de brui aan gaf.
Volgens mij heeft de TS in een eerdere post laten vallen dat hij niet op gas wil rijden. Dit wegens het verliezen van het reservewiel of ruimte in de bagageruimte.

Op de website van Autoweek kan je van verschillende modellen zien wat de interieur ruimte is. Dan zie je dat een Megane ten opzichte van een Laguna niet veel kleiner is. Trouwens, de Laguna van de 3e generatie is ook prima. Heeft wel een minder goede :o reputatie, maar dat is voornamelijk gebaseerd op de generatie 2 en dan met name de eerste serie daarvan.

Probleem in Nederland is dat dit allemaal leaseauto's zijn geweest en dan had men te maken met de bijtelling. Daar heb je als particulier geen last van, maar het aanbod van 'lekkere' motoren is erg schaars in Nederland. De hele markt is vergeven van spaardiesels en dat rijdt niet echt vlot.

In jouw geval zou ik kijken naar een Octavia station, Megane station, Focus station en als het niet anders kan een Astra station (ik deel jouw mening over deze auto).

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

meakerkhofs schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:22:
[...]

Volgens mij heeft de TS in een eerdere post laten vallen dat hij niet op gas wil rijden. Dit wegens het verliezen van het reservewiel of ruimte in de bagageruimte.

Op de website van Autoweek kan je van verschillende modellen zien wat de interieur ruimte is. Dan zie je dat een Megane ten opzichte van een Laguna niet veel kleiner is. Trouwens, de Laguna van de 3e generatie is ook prima. Heeft wel een minder goede :o reputatie, maar dat is voornamelijk gebaseerd op de generatie 2 en dan met name de eerste serie daarvan.

Probleem in Nederland is dat dit allemaal leaseauto's zijn geweest en dan had men te maken met de bijtelling. Daar heb je als particulier geen last van, maar het aanbod van 'lekkere' motoren is erg schaars in Nederland. De hele markt is vergeven van spaardiesels en dat rijdt niet echt vlot.

In jouw geval zou ik kijken naar een Octavia station, Megane station, Focus station en als het niet anders kan een Astra station (ik deel jouw mening over deze auto).
Eens over de grens kijken? Hier in België ziet het zwart (no pun intented :+ ) van de diesels. Zowel met de 1.9 (oersterk) als de 2.0 TDI blokken.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:57
Rij nu zelf een tijdje V50 na een paar saabs te hebben gereden, heerlijke auto lekker sportief (T5). Voor mijzelf was een diesel niet interessant met pak en beet 12k KM per jaar. Maar was anders zeker voor een D5 gegaan en wellicht een V70.

Heb ook gekeken naar onder andere de Megane en de Focus maar die hadden vaak een slechte kwaliteit interieur en haalde het qua comfort echt niet met de leren zetels die ik nu in de v50 heb.

Merk dat de V50 qua ruimte wat krap is, zeker in vergelijking met de V70 die we in de familie hebben. De v60 van mij vader is dan weer krap in vergelijking met de v50 die ik zelf heb!

Dit lijkt me een mooi exemplaar van de v70 voor een redelijke prijs, heerlijke auto voor lange afstanden en gaan mits goed onderhouden zeker 400k mee.

http://ww3.autoscout24.nl...00108373?smid=TAF-SM-TL-S

[ Voor 14% gewijzigd door BasvanS op 28-12-2016 15:51 ]

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 22:45
[...]

Gewoon normaal onderhoud. En de turbo goed laten afkoelen en laten uitdraaien alvorens de motor uit te schakelen maar daar heb je geen hand in bij een tweedehandse wagen. Bij moderne wagens gaan de turbo's kapot, de vraag is alleen wanneer.
Is dat nog relevant bij moderne wagens met watergekoelde turbo's en elektrische waterpompen?
Daarnaast zijn er weinig gevallen waar je de turbo zwaar belast en dan direct de motor uitzet, de meeste hebben nog wel een paar km daar tussen zitten waar de turbo amper aangesproken wordt denk aan het laatste stuk woonwijk/stadsverkeer telkens.

• Chevy454
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:31:
EGR klep moet je eigenlijk meteen afdoppen. Die is slecht voor de motor omdat die namelijk bij deellast zijn eigen troep moet inademen.

Dieselpartikelfilters zijn met regelmaat ook ondingen als je met lage toeren rijdt. Dat is iets wat nu vaak aangemoedigd wordt met eco-auto's. Het filter loopt dan alleen maar vol en je zit dan met haast permanente schoonmaakcycli.
Naast de hypocrisie van het afdoppen is het onjuist wat je zegt en ook nog eens funest. De lage toeren hebben er niks mee te maken maar alles erom heen. Zo ken ik voldoende motoren die bij 95km/h minder roet maken als 100km/h om een voorbeeld te geven en dat is maar 100rpm verschil soms.

Door de EGR af te doppen warmt de motor minder snel op wat slechter is omdat er langer meer speling is en de olie niet snel op temperatuur komt. Dus dubbel funest bij mensen die korte ritten rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 17:00 ]

• MichielK71
guppie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:47:Dit lijkt me een mooi exemplaar van de v70 voor een redelijke prijs, heerlijke auto voor lange afstanden en gaan mits goed onderhouden zeker 400k mee.

http://ww3.autoscout24.nl...00108373?smid=TAF-SM-TL-S
Probleem is dat deze auto uit Italië is geïmporteerd (kijk maar naar de stempels in het onderhoudsboekje). Aangezien ze daar geen registratiesysteem hebben zoals bij ons de Nationale Autopas loop je het risico dat je een auto koopt met een ton meer op de teller. Koop dan zelf in België een auto waar ze wel KM registratie hebben.

Of koop in Duitsland bij een merkdealer, maar dan heb je het al weer over een flinke aanschaf want oude(re) auto's vindt je daar niet zo snel. Die gaan ook naar de handel en daar zou ik dan weer geen auto kopen.

• Chevy454
  • Niet online
AndRo555 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:50:
Daarnaast zijn er weinig gevallen waar je de turbo zwaar belast en dan direct de motor uitzet, de meeste hebben nog wel een paar km daar tussen zitten waar de turbo amper aangesproken wordt denk aan het laatste stuk woonwijk/stadsverkeer telkens.
Amper aangesproken... heb je ooit je de snelheid van de schoepen gemeten? Je draait stationair al met enige vorm van turbodruk. Ik merk dat heel goed bij mijn koudstarts bij -24C. Plots na 30 seconden stationair gaat alles net dat beetje beter draaien omdat de turbo eindelijk smering krijgt en begint te spoolen.

De turbo draait altijd en qua T3 temperatuur, het is lucht en is zo verdwenen maar dat is ook het probleem niet. Het is van 100k rpm naar niks wat problemen geeft. En hoe heter hoe slechter. De T3 loopt onder maximaal belasting op naar 750C alvorens bescherming komt maar dat is na een lift van het pedaal in seconden ook weer afgekoeld naar 300C. Er zitten hele modellen in de ECU voor de turbo snelheid alvorens de wagen in start stop kan gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 16:11 ]

• BasvanS
meakerkhofs schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:00:
[...]

Probleem is dat deze auto uit Italië is geïmporteerd (kijk maar naar de stempels in het onderhoudsboekje). Aangezien ze daar geen registratiesysteem hebben zoals bij ons de Nationale Autopas loop je het risico dat je een auto koopt met een ton meer op de teller. Koop dan zelf in België een auto waar ze wel KM registratie hebben.

Of koop in Duitsland bij een merkdealer, maar dan heb je het al weer over een flinke aanschaf want oude(re) auto's vindt je daar niet zo snel. Die gaan ook naar de handel en daar zou ik dan weer geen auto kopen.
Was ook meer als voorbeeld, had aan het kenteken al gezien dat het een import auto betrof en hij is eigenlijk ook iets te goed geprijsd voor een v70 met slechts 136k.

Punt blijft dat een V70 met een D5 zeker een optie is voor TS en een hele goeie als je het mij vraagt!

• MichielK71
guppie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:04:Was ook meer als voorbeeld, had aan het kenteken al gezien dat het een import auto betrof en hij is eigenlijk ook iets te goed geprijsd voor een v70 met slechts 136k.

Punt blijft dat een V70 met een D5 zeker een optie is voor TS en een hele goeie als je het mij vraagt!
Een V70 met D5 is zeker een lekkere auto. Je kan ook voor die 2.4D gaan. Is iets minder sterk (maar nog steeds sterk zat) en ook iets zuiniger.

Let er wel op dat dit soort auto's ook flink zwaar zijn. En dan is de wegenbelasting echt geen grapje meer. En die 5 cilinder blokken verbruiken ook wel wat. Oud collega had zo'n auto en die reed ongeveer 1 op 15. En dat is al weer een stuk onzuiniger dan een 1.5Dci van Renault met 1 op 20.

Ik heb zelf een 508 2.0 HDI (163 PK) en die rijdt 6 liter op 100Km (da's dus 1 op 16,6). Dat is dan wel met een trip naar Spanje met de sleurhut achter de auto. Anders rijd ik 1 op 18. Maar dan ben ik ook een rustige rijder. Ik heb deze auto begin dit jaar zelf uit Duitsland geïmporteerd omdat in Nederland die 2.0 HDI niet te vinden was.

• BasvanS
Wellicht is de D5 meer iets voor de liefhebber. Een Renault vind ik echter niet te vergelijken met een Volvo, probeer maar eens een Megane met 2 ton op de teller te vinden waarvan de wangen van de bestuurders stoel niet zijn afgescheurd..

• MichielK71
guppie schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:28:
Wellicht is de D5 meer iets voor de liefhebber. Een Renault vind ik echter niet te vergelijken met een Volvo, probeer maar eens een Megane met 2 ton op de teller te vinden waarvan de wangen van de bestuurders stoel niet zijn afgescheurd..
Grappig, mijn vorige auto was een Renault Megane II GrandTour 1.5Dci van 2006 met toen ik haar verkocht ruim 320.000 Km op de teller. En die had dus geen kapot zijstuk van de bestuurdersstoel.

Maar je hebt wel gelijk dat een Volvo interieur er vaak mooier uitziet en ook degelijker is dan die van een Renault. Alle waar naar zijn geld is een mooi spreekwoord wat hierop van toepassing is.

Volvo schurkt ook meer aan tegen de 'premium' merken dan Renault, wat veel meer een volume merk is.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:00

Aight!

'A toy robot...'

Kan een D5 iedereen wel aanraden, dat rijdt zo lekker lui met een automaat.

Daarnaast is de V70 ook praktisch, alleen niet heel hoog, maar dat heeft mij op heden nog geen probleem gegeven. Nadeel is wel gebruik, rij dus rond de 1:16, zware auto, merk je ook met snel door de bocht gaan en elke maand aan de wegenbelasting. Onderhoud is ook duurder bij Volvo denk ik dan bij een Renault.

Maar al die nadelen wegen niet op dat ik lekker op het gemakje kan cruisen naar mijn werk 120 km verderop! CC aan en gaan!

• Chevy454
  • Niet online
Grappig hoe iedereen voorbij het doel van dit topic. Hij wilt juist een andere wagen voor het brandstofverbruik. En dan suggesties als een D5 opperen in een kar die even aerodynamisch is als een vliegende koelkast met het gewicht van het een gevulde vrieskist.

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 21:53
[...]
Ik zou graag doorrijden met de Saab. Het rijdt geweldig. Maar het brandstofverbruik is echt behoorlijk heftig. Ik zeg 1 op 10 omdat de boordcomputer dat aangeeft, maar ik heb het vermoeden dat het verbruik nog iets hoger ligt. Daarnaast moet er aan de Saab nog wel het één en ander gebeuren als ik er in wil blijven rijden. De lak is niet overal netjes meer, op 1 plek begint er zelfs wat roest te verschijnen, en de radiateur en waterpomp moeten eigenlijk vervangen worden. Geen extreem hoge kosten, maar toch.
Misschien een goed idee om het brandstofverbruik eens handmatig bij te gaan houden gedurende een paar weken?

Wellicht is het verbruik minder hoog dan je denkt. Die boordcomputers zijn volgens mij niet heel betrouwbaar. Het zou zonde zijn om op basis van een verkeerde aanname een nieuwe auto te kopen.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:02:
[...]

Amper aangesproken... heb je ooit je de snelheid van de schoepen gemeten? Je draait stationair al met enige vorm van turbodruk. Ik merk dat heel goed bij mijn koudstarts bij -24C. Plots na 30 seconden stationair gaat alles net dat beetje beter draaien omdat de turbo eindelijk smering krijgt en begint te spoolen.

De turbo draait altijd en qua T3 temperatuur, het is lucht en is zo verdwenen maar dat is ook het probleem niet. Het is van 100k rpm naar niks wat problemen geeft. En hoe heter hoe slechter. De T3 loopt onder maximaal belasting op naar 750C alvorens bescherming komt maar dat is na een lift van het pedaal in seconden ook weer afgekoeld naar 300C. Er zitten hele modellen in de ECU voor de turbo snelheid alvorens de wagen in start stop kan gaan.
Maar wat is dan goed? Ik heb een turbodiesel, ik laat hem altijd goed op temperatuur komen (eerste 5-10 minuten van een rit trek ik hem niet te hard door), maar als ik thuiskom is het parkeren en schakel ik de motor uit. Zoals volgens mij 99.9% van de bevolking. Moet ik hem dan nog een tijdje stationair laten draaien ofzo? :?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:26
Wij (gezin met twee kinderen) rijden al bijna 7 jaar zeer tevreden in een Toyota Prius.
Laag verbruik, zo goed als geen onderhoudskosten en veel ruimte (ook op de achterbank).
Qua veiligheid ook een goede auto.
Vanwege broodje aap verhalen over het accupakket kost een Prius niet veel.

Eerder reden we een Volvo 940 estate waar wel meer in paste maar die wist de benzinepomp goed te vinden en ook de fiscus en de garage waren er blij mee.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:00

Aight!

'A toy robot...'

Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:58:
Grappig hoe iedereen voorbij het doel van dit topic. Hij wilt juist een andere wagen voor het brandstofverbruik. En dan suggesties als een D5 opperen in een kar die even aerodynamisch is als een vliegende koelkast met het gewicht van het een gevulde vrieskist.
1:16 is toch zuiniger dan 1:10? :+

De vergelijking met een vliegende koelkast en zo zwaar als een gevulde vrieskist is wel helemaal waar :D

[ Voor 11% gewijzigd door Aight! op 28-12-2016 17:08 ]

• BasvanS
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:58:
Grappige is dat jij helemaal niks toevoegt met deze opmerking. Als je een D5 rijd, 1:16 of een 2.4D 1:18 dan ben je nog steeds goedkoper uit dan TS nu. Met 2500 KM per maand is de TS nu 250 liter benzine a 1.50 = 375 euro kwijt, terwijl dat met diesel nog maar 145 liter (1:17) a 1.20, wat dus nog geen EUR 175,- is.

De wegenblasting van 1500 KG zware diesel is EUR 140 per maand.

Laat een Megane net 2 categorieën lager zitten, EUR 110 per maand.

Echter, het feit dat deze 200 KG lichter is, is helaas ook te merken in het comfort en degelijkheid..

• Chevy454
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:06:
Maar wat is dan goed? Moet ik hem dan nog een tijdje stationair laten draaien ofzo? :?
In het Frans tot 10 tellen en dan uitzetten. En normaal ook persoon trekt de handrem op, zet de bril af, trekt de riem uit en dan kan de motor uit.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08
Enorm ondergewaardeerd, maar erg goede auto. Renault Laguna vd laatste generatie . Rijdt heerlijk, ruimer dan de megane en sjiek interieur. Ook relatief goedkoop, want heeft de naam erg tegen....

Als heerlijke 2.0 dci http://www.autotrader.nl/...-dci-150pk-fap-dynamique/

Of tammere 1.5 http://www.autotrader.nl/...-dci-110-pk-dynamique-na/

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:10:
[...]

In het Frans tot 10 tellen en dan uitzetten. En normaal ook persoon trekt de handrem op, zet de bril af, trekt de riem uit en dan kan de motor uit.
Nou, weer iets geleerd. Ik zet hem inderdaad op de handrem, doe inderdaad mijn bril af, doe inderdaad de gordel uit, etc.. Maar dat deed ik altijd nadat ik de motor uitgezet had. Ik zal de volgorde veranderen :)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

martinusz schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 23:49:
Skoda octavia of superb?
Ook mijn idee, ik heb in augustus een Octavia uit 2010 gekocht voor een bedrag dat leuk onder het budget ligt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

...DMF gaat ook kapot...ADPF moet na 160 000km vervangen worden ...CDPF (sinds 2008) systemen...DPF moet vaker regeneratie doen wat leidt tot olieverdunning ... DMF wisselen 1500 euro, turbo 800 tot 1500 euro (montage is probleem), DPF en EGR rond de 800 euro.
Jij verandert ook geen steek he. :) Je hoeft echt niet te strooien met allemaal vaktermen of afkortingen zonder uitleg om interessant te doen, je weet genoeg van de materie om in gewone-mensentaal helder advies te kunnen geven.

Ik sluit me trouwens aan bij het advies om gewoon met je Saab door te rijden. Die 300 euro aan brandstof gaat echt niet ineens de helft worden, stel dat dit 250 euro gaat worden. Dan ga je nu 7000 euro bijleggen en duurt het nog steeds meer dan 10 jaar voordat je er voordeel van hebt. Ik doe maar even een aanname over de inruilwaarde van je auto maar je snapt wel wat ik bedoel.

Verder weet je van je huidige auto precies wat er aan mankeert en hoe hij behandeld en onderhouden is, dat is met een nieuwe aankoop nog maar de vraag. Een andere auto kopen is dus ook een risico nemen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Chevy454
  • Niet online
Jazzy schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:35:
Jij verandert ook geen steek he. :) Je hoeft echt niet te strooien met allemaal vaktermen of afkortingen zonder uitleg om interessant te doen, je weet genoeg van de materie om in gewone-mensentaal helder advies te kunnen geven.
Check en dubbel check. Niettegenstaande zijn het vrij algemene termen die men zelfs in de verkoopbrochures kan terugvinden. Dus verdere uitleg lijkt me niet nodig.
Jazzy schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:35:
Ik sluit me trouwens aan bij het advies om gewoon met je Saab door te rijden. Die 300 euro aan brandstof gaat echt niet ineens de helft worden, stel dat dit 250 euro gaat worden. Dan ga je nu 7000 euro bijleggen en duurt het nog steeds meer dan 10 jaar voordat je er voordeel van hebt. Ik doe maar even een aanname over de inruilwaarde van je auto maar je snapt wel wat ik bedoel.

Verder weet je van je huidige auto precies wat er aan mankeert en hoe hij behandeld en onderhouden is, dat is met een nieuwe aankoop nog maar de vraag. Een andere auto kopen is dus ook een risico nemen.
Bij een andere auto zei men altijd rond de 20% van het budget opzij te leggen voor (achterstallig)onderhoud. Ik denk dat je eerder rond de 35% aan de kant houdt met de huidige powertrain configuratie en dan is de huidige auto een veel betere investering om rijdende te houden. Een DMF ( :> ) is gewoon net zo een slijtage onderdeel als een autoband, vervangen na 100k is nu gewoon normaal. Comfort en laag verbruik komt tegen een prijs.

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 17:51 ]

• BasvanS
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:47:
[...]

Check en dubbel check. Niettegenstaande zijn het vrij algemene termen die men zelfs in de verkoopbrochures kan terugvinden. Dus verdere uitleg lijkt me niet nodig.

[...]

Bij een andere auto zei men altijd rond de 20% van het budget opzij te leggen voor (achterstallig)onderhoud. Ik denk dat je eerder rond de 35% aan de kant houdt.
Is het je in deze brochures ooit opgevallen dat er vaak na de eerste vernoeming een *, ** of *** volgt? Dit refereert dan naar een uitleg, meestal onder aan de pagina. Als je het zo belangrijk vind dat we de TS van de juiste informatie voorzien, en dat blijkt wel uit je opmerkingen, zorg dan ook dat je behulpzaam bent en niet alleen je eigen ego aan streelt.

Kun je me ook meteen even een linkje geven naar de autoband die 100k KM mee gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 28-12-2016 17:53 ]

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:47:
[...]

Dat laatste is dus precies het probleem. :) Ik kijk uit naar de autobrochure waar de termen ADPF, CDPF, DPF, DMF en EGR in genoemd worden zonder deze uit te leggen. Lees nou gewoon de startpost en pas je reactie aan op het niveau van de topicstarter, en andere deelnemers in de discussie. Waarbij het verder nog maar de vraag is wat de opmerkingen daadwerkelijk toevoegen.
Bij een andere auto zei men altijd rond de 20% van het budget opzij te leggen voor (achterstallig)onderhoud. Ik denk dat je eerder rond de 35% aan de kant houdt met de huidige powertrain configuratie en dan is de huidige auto een veel betere investering om rijdende te houden. Een DMF ( :> ) is gewoon net zo een slijtage onderdeel als een autoband, vervangen na 100k is nu gewoon normaal. Comfort en laag verbruik komt tegen een prijs.
Ik zou graag inhoudelijk willen reageren maar ik kan uit de context niet opmaken wat een DMF is. Ook op de eerste pagina van Google geen relevante resultaten: https://www.google.nl/sea...ei=6u5jWNn4C8qF3gPtu4v4Bw Dan ben ik nog iemand die twee jaar MTS Motorvoertuigentechniek in mijn zak heb en voor de hobby mijn eigen quads reviseer. Ga er dus maar vanuit dat die termen voor de rest van het publiek ook geen gesneden koek zijn. Maar dat weet je zelf ook vast wel.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:59:
Naast de hypocrisie van het afdoppen is het onjuist wat je zegt en ook nog eens funest. De lage toeren hebben er niks mee te maken maar alles erom heen. Zo ken ik voldoende motoren die bij 95km/h minder roet maken als 100km/h om een voorbeeld te geven en dat is maar 100rpm verschil soms.

Door de EGR af te doppen warmt de motor minder snel op wat slechter is omdat er langer meer speling is en de olie niet snel op temperatuur komt. Dus dubbel funest bij mensen die korte ritten rijden.
Er is geen auto in de wereld gemaakt voor kleine ritjes.

Zonder EGR traject warmt de motor prima nog op omdat de thermostaat de radiator dicht zet om de boel wat sneller op te warmen. Dat warme koelwater warmt op zijn beurt weer de olie op via de warmtewisselaar. De rol van de EGR hierin is redelijk beperkt, dat beetje heet uitlaatgas maakt weinig verschil.

Heb je wel eens een EGR van binnen gezien na een paar jaar? Te smerig voor woorden soms. Zeker bij veel lage toeren hoopt de troep zich op. En die troep kan voor een hoop (dure) problemen zorgen. Die EGR gaat als het even kan bij mij er altijd af.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

ADPF, CDPF, DPF, DMF en EGR. Het zegt me geen reet. Fijn hoor, die vaktermen. Het is het GOT forum, niet autoweek. Je mag deze afkortingen best een beetje uitleggen.

Het lijkt eerder op dikdoenerij dan hulpvaardigheid...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FreakNL schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:21:
[...]
Het lijkt eerder op dikdoenerij dan hulpvaardigheid...
Is het ook, zeker na de eerste hint dat niet iedereen die vaktermen kent.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 18:16

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik rijd zelf een BMW 3.18D Touring uit 2009. Mijn verbruik is gemiddeld 5.8L/100KM. Vorig jaar gekocht met 170k op de teller voor ongeveer €12.000. Ziet er nog als nieuw uit. Ik ben er erg tevreden over.

Ik had hier voor een BMW 1.18D, gekocht met 200k op de teller en zonder enige problemen gereden en ingeruild met 330k op de teller. De turbo en koppelingsplaat waren toen wel redelijk toe aan vernieuwing maar als werkte nog wel. Gedurende die 130K km is er nooit iets kapot gegaan. Plus de restwaarde van BMW's is echt prima. Ik heb de 1 serie uiteindelijk spotgoedkoop gereden.

Kortom ik ben zeer tevreden met de BMW diesel

[ Voor 8% gewijzigd door Tweak-Freak op 28-12-2016 18:37 ]

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 16:54
Mijn 5 cents:
Ik heb medio dit jaar als gezinswagen een Toyota Auris touring sports gekocht (Benzine-Hybrid, niet plugin)
Doordat Toyota het hybride-systeem zo geperfectioneerd heeft over de jaren, rijd ik nu 1l op 19/20km zonder echt op mijn rijgedrag te letten. Moet je nagaan...

Ik heb voor deze auto gekozen omdat mijn lease Skoda Octavia (hatchback niet de wagon) er uit gaat vanwege een nieuwe baan. Ik was blij verrast toen ik er achter kwam dat de Auris daadwerkelijk meer kofferbak ruimte heeft, wanneer je de opbergvakken e.d. er uit haalt. Daarnaast Toyota-degelijkheid, dus ik verwacht lage tot geen onverwachte onderhoudskosten.

Ik zag net nog een paar modellen op autotrack staan voor rond de 12k met een OK aantal kilometers.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

Spotmatic

Ken sent me

Met de DMF zal vast een "Double Mass Flywheel" bedoeld worden. In goed Nederlands: dubbelmassa vliegwiel. Toevallig is juist dit onderdeel van onze toenmalige Focus uit 2006 vervangen, maar dat was pas na 200.000km. Het verbaast me dat dit tegenwoordig na 100.000km al nodig is. Dat lijkt me dan vooral aan de rijstijl van de eigenaar te liggen.

Wat het afkoelen van een dieselmotor betreft: na alle horrorverhalen over de 1.6TD van de Ford Focus (onze huidige Focus komt uit 2010) hebben we besloten de auto na een flinke rit altijd minimaal 1 minuut (meestal meer) stationair te laten draaien voordat we hem uitzetten. Geen idee of dit helpt, maar we hebben de auto gekocht bij 140.000km en er staan nu 240.000km's op zonder echte problemen. De enige hoge kosten waren het vervangen van de waterpomp en de distributieriem (volgens het boekje) en dat was nog vrij goedkoop (340 euro) omdat ik een mannetje ken en de onderdelen zelf heb besteld. Pas zijn ook nog de brandplaatjes van de verstuivers vervangen (300 euro), maar dat schaar ik ook onder vrij normale onderhoudskosten voor een diesel.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-11 22:45
Chevy454 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:02:
[...]

Ik ben niet zo ingewijd als jou in dit topic, maar als ik in stadsverkeer rond rijd met een OBD adapter in de wagen (EA288, 110KW) dan komt inlet manifold pressure amper boven de 1.2-1.3bar (absoluut) en zit meestal net boven atmosfeer. Statonair draait die aan dezelfde druk als atmosfeer. Dat betekent dat je met pressure ratios van max 1.3-1.4 zit. Dat is minder dan half max rpm voor de meeste compressors. Veel minder snel dan dat kan je je turbo niet laten draaien, zoals je al aanhaalde. Dan zit er niet bepaald veel verschil tussen de laatste paar km rustig in een woonwijk en de laatste paar minuten stationair laten draaien. EGT's die via de OBD adapter weergegeven worden zijn dan sub 250 graden.
Dan is het verschil tussen de laatste paar km in een woonwijk en idle laten draaien niet meer veel nut. Zeker als start-stop de motor in dat geval toch zou stil leggen, wat in 95% van de gevallen ook zo is (in een recente EA288).

Overigens moet ik nog eens exact zoeken hoe hoog ik de pre turbo EGT kan krijgen, want een enkele oprit voluit in 3e is genoeg voor 744graden. En daarbij was er zowel gevoelsmatig als op OBD data geen reden dat die al minder diesel begon in te spuiten of op een andere manier wou inhouden.
|Voor de data: regel 1077-1094: https://docs.google.com/s...dZ7EgQfE/edit?usp=sharing
Jammer dat er hier geen heuvels in de buurt zijn om langdurige belasting in lagere toeren (max turbo druk) te testen.

• Chevy454
  • Niet online
AndRo555 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:56:
in stadsverkeer rond rijd met een OBD adapter in de wagen (EA288, 110KW) dan komt inlet manifold pressure amper boven de 1.2-1.3bar (absoluut) en zit meestal net boven atmosfeer.
De 2.0l EA288 motor heeft door zijn slagvolume minder nodig.
De EA288 1.4L heeft 1.5bar en de 1.6L gok ik op 1.4bar.
Dat is minder dan half max rpm voor de meeste compressors.
Dat hangt van de compressor af inderdaad, de EA288 2.0L heb je van 62kW tot 110kW in mono turbo uitvoering. De 110kW wordt geregeld op 150k en de 62kW meen ik op 180k omdat die zo klein is (turbo op een 62kW 8)7 )
Veel minder snel dan dat kan je je turbo niet laten draaien, zoals je al aanhaalde. Dan zit er niet bepaald veel verschil tussen de laatste paar km rustig in een woonwijk en de laatste paar minuten stationair laten draaien
Zodra je de VGT positie gaat verstellen gaat deze ook versnellen om boost te maken. Bij een grotere turbo klopt wat je zegt, bij kleinere motoren die meer op boost rekenen klopt dat niet want die komen van een hoger toerental. Het is het toerental wat dodelijk is.
EGT's die via de OBD adapter weergegeven worden zijn dan sub 250 graden.
Dan is het verschil tussen de laatste paar km in een woonwijk en idle laten draaien niet meer veel nut. Zeker als start-stop de motor in dat geval toch zou stil leggen, wat in 95% van de gevallen ook zo is (in een recente EA288).
De T3 sensor liniearizatie begint pas bij 200C meen ik, het is al enkele maanden geleden dat ik die nog heb bekeken daar alles straks via SENT werkt of gemodelleerd. Sommigen hebben geen T3 sensor maar een P3 sensor voor optimalisatie van het Miller cyclus (welke nog meer op boost rekenen)
Overigens moet ik nog eens exact zoeken hoe hoog ik de pre turbo EGT kan krijgen, want een enkele oprit voluit in 3e is genoeg voor 744graden. En daarbij was er zowel gevoelsmatig als op OBD data geen reden dat die al minder diesel begon in te spuiten of op een andere manier wou inhouden.
Lokatie van de T3 sensor en 750C is redelijk normaal. Probeer maar eens langdurig onder maximaal spangewicht en 13% stijging te rijden, dan wordt het zo warm onder de motorkap dat ze echt alles moeten beginnen uit te gooien wat warmte kan maken, airco uit bij 113C motortemperatuur, regeneratie uit, veldbekrachtiging alternator uit.

Maar dit is voldoende off topic fun ;)

• Chevy454
  • Niet online
Spotmatic schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:38:
Met de DMF zal vast een "Double Mass Flywheel" bedoeld worden. In goed Nederlands: dubbelmassa vliegwiel. Toevallig is juist dit onderdeel van onze toenmalige Focus uit 2006 vervangen, maar dat was pas na 200.000km. Het verbaast me dat dit tegenwoordig na 100.000km al nodig is. Dat lijkt me dan vooral aan de rijstijl van de eigenaar te liggen.
De DMF krijgt op zijn kloten tijdens het starten. Iemand die heel veel stadsverkeer doet en vaker in start stop komt moet door het 500-600rpm gebied waar het meestal pijn doet. Als je het vliegwiel nog een keer preload (parkeren in versnelling) slijten de veren nog sneller en gaat het feest beginnen.

Je kan na 30k de DMF kapot hebben als je enkel maar stadsverkeer doet. Maar je kan ook na 350k met de eerste DMF rijden als je alleen maar snelweg doet zonder file. Gemiddeld genomen is 100k zowat waar je hoort dat de DMF begint te ratelen.

Iets om in het achterhoofd te houden als je een auto gaat kopen met die KM-standen.

De 3 cylinder van BMW had een groot probleem hiermee omdat deze door de ontstekingshoeken sneller in resonantie werd gedreven bij die 500/600rpm. Die hebben dat opgelost door een pendulum DMF te monteren wat onderin reageert als een SMF en pas bij hogere toerentallen als een DMF werkt. Nadeel is de dure constructie, ik wil niet weten dat zoiets vervangen kost.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 21:49 ]

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:15
en wat heeft dit nu met dit gehele topic te maken ? volgens mij ging het over de aanschaf van een zuinigere familie wagen, en het eindigd in "wie kan het verste plassen" met afkortingen en technisch geblaat.....
Start lekker een eigen ik-weet-meer-van-motoren-dan-jou topic ofzo...

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:47
ik vind wel dat de megane 1.5 dci weinig genoemd wordt. Hele prettige auto, dieselmotor is niet erg zwaar maar prima voor dagelijks gebruik. Aanhangwagen trekken ook geen problem.

Qua grootte: ik weet niet wat je allemaal mee verwacht te nemen? Maar als het je echt zo nauw komt: neem je spullen mee naar een proefrit en ga passen.

Let bij aanschaf van deze jaartallen wel op wanneer de d-riem gedaan moet worden.

Verder voor dagelijks gebruik: (diesel:)
Kort laten voorgloeien voor het starten
Regelmatig een lang stuk rijden is goed voor het blok
1x per maand 10 minuten lang goed doortrekken (120 in z'n 4 oid) om eea goed heet te stoken/schoon te blazen. Dit enkel doen bij warm blok.
Niet na hard rijden direct je auto uitzetten, of even rustig uitrijden op het eind.
Onderhoud laten doen volgens het boekje.

• SaN
Bedankt voor alle reacties. Ik heb momenteel even geen tijd om echt inhoudelijk op elke suggestie te reageren, maar ik heb net alles gelezen en het helpt wel. Morgen zal ik wat nieuwe vragen die ik heb proberen neer te zetten.

Wat betreft de ruimte besef ik me wel dat ik realistisch moet blijven. Ik vermijd natuurlijk het liefst torenhoge wegenbelasting aangezien je een enorme achterbak nou ook weer niet elke dag of week vol gooit. Zo valt een v70 bijvoorbeeld helaas al af denk ik.

Daarnaast denk ik dat de meeste stations, ook de wat kleinere, prima aan onze wensen voldoen. De grootste tegenvaller bij de kleinere stations was voor mij niet de kofferbakruimte, maar de ruimte op de achterbank. Wij hebben nu een flinke kinderstoel (zo één die kan draaien) en onze dochter zit nu vaak met haar voeten tegen de voorstoel aan. Ze is nog niet groot genoeg om haar benen over de stoel heen te buigen. Als ze achter mij zit pas ik nog maar net in de voorstoel.

Ik had verwacht dat elke station op dat gebied verbetering zou brengen, maar zoals ik dat zag bij ons rondje auto's kijken viel dat een beetje tegen. De handelaar die de octavia binnen kreeg had hem pas vanavond en stuurt morgen meer details. Als hij hem heeft ga ik denk ik even langs om een proefrit te maken in de Octavia en de Megane die hij heeft staan.

Ik moet wel iets beter zoeken naar particuliere aanbieders volgens mij. Ik zie er maar erg weinig in dit segment, maar de auto's die aangeboden worden lijken inderdaad wel goedkoper.

Een voordeel aan auto's vanuit de lease vind ik wel dat je ervan uit kan gaan dat de auto niet om een bepaald mankement verkocht wordt, maar eerder gewoon omdat de kilometerstand of het aantal jaren dat bepaald. Klopt dat?

• unezra

unezra

SaN schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:14:
Een voordeel aan auto's vanuit de lease vind ik wel dat je ervan uit kan gaan dat de auto niet om een bepaald mankement verkocht wordt, maar eerder gewoon omdat de kilometerstand of het aantal jaren dat bepaald. Klopt dat?
Nadeel van ex-lease is dat veel leaserijders niet bepaald zachtzinnig met hun auto omspringen.

Ze worden over het algemeen heel erg goed onderhouden, vaak bij de merkdealer en de onderhoudshistorie is bekend. Koop je hem direct als ex-lease, ben je de 2e eigenaar.

Allemaal erg positief, maar als ik hoorde hoe lomp mijn collega's met hun leasebolide rond scheurden weet ik niet of ik echt graag zo'n auto zou willen rijden.

Zullen veel uitzonderingen zijn, ik kan me voorstellen dat een jonge ICT hond of sales misschien wat agressiever rijd dan een directeur. Toch is het wel iets om rekening mee te houden.

• Chevy454
  • Niet online
De grootste tegenvaller bij de kleinere stations was voor mij niet de kofferbakruimte, maar de ruimte op de achterbank. Wij hebben nu een flinke kinderstoel (zo één die kan draaien) en onze dochter zit nu vaak met haar voeten tegen de voorstoel aan. Ze is nog niet groot genoeg om haar benen over de stoel heen te buigen. Als ze achter mij zit pas ik nog maar net in de voorstoel.
Dat is een heel typisch probleem. De wagens waar je naar kijkt zijn niet ontworpen voor gezinnen met kinderstoelen heb ik de indruk. BMW touring (3 of 5) serie zijn te krap, Passat net niet. C-klasse te klein. En zelfde voor de Franse varianten.

Je moet dan eerder kijken naar een S-max, Touren en consorten. Misschien zelfs een Berlingo, Skoda Rooster. Die zijn gek genoeg beter voor zulke dingen.
Ja maar het probleem is dat mensen er niet omgeven want ja lease auto. Als ik van onze wagenparkbeheerder de zaken hoor dan zakt je de broek af. Ik sta er huiverig tegenover.

Over die Octavia, van welk jaar is die en vooral welk vermogen? Waarschijnlijk zal het een EA189 zijn welke je in 2 smaken hebt: Bosch (SW upgrade) of Continental (Air flow mesh en SW upgrade).

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 29-12-2016 00:00 ]

• Wok
  • Laatst online: 22:58

Wok

Dakloos...

unezra schreef op woensdag 28 december 2016 @ 23:32:
[...]

Nadeel van ex-lease is dat veel leaserijders niet bepaald zachtzinnig met hun auto omspringen.

Ze worden over het algemeen heel erg goed onderhouden, vaak bij de merkdealer en de onderhoudshistorie is bekend. Koop je hem direct als ex-lease, ben je de 2e eigenaar.

Allemaal erg positief, maar als ik hoorde hoe lomp mijn collega's met hun leasebolide rond scheurden weet ik niet of ik echt graag zo'n auto zou willen rijden.

Zullen veel uitzonderingen zijn, ik kan me voorstellen dat een jonge ICT hond of sales misschien wat agressiever rijd dan een directeur. Toch is het wel iets om rekening mee te houden.
Lease-auto's worden juist NIET goed onderhouden! :o Ja, ze krijgen het regulier onderhoud volgens voorschrift, maar daarbuiten wordt echt elke euro twintig keer omgekeerd... Banden <2mm terwijl het leasecontract <6 maanden loopt? Worden niet meer vervangen. Wisserbladen vervangen? Moet eerst goedgekeurd worden door de leasemaatschappij.... etc....

Direct uit de lease kopen? Reserveer maar een paar K voor achterstallig onderhoud...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Chief
Wok schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:13:
[...]

Lease-auto's worden juist NIET goed onderhouden! :o Ja, ze krijgen het regulier onderhoud volgens voorschrift, maar daarbuiten wordt echt elke euro twintig keer omgekeerd... Banden <2mm terwijl het leasecontract <6 maanden loopt? Worden niet meer vervangen. Wisserbladen vervangen? Moet eerst goedgekeurd worden door de leasemaatschappij.... etc....

Direct uit de lease kopen? Reserveer maar een paar K voor achterstallig onderhoud...
Really? Dat is niet mijn ervaring die ik heb met leaseauto's. Ik had juist het idee dat garage's werkelijk alles maar gingen vervangen omdat het niet door de klant maar door de leasemij betaald zou worden. Ik heb VW, Audi en BMW als leaseauto's gehad en daar was mijn observatie wel hetzelfde.

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Ik heb momenteel even geen tijd om echt inhoudelijk op elke suggestie te reageren, maar ik heb net alles gelezen en het helpt wel. Morgen zal ik wat nieuwe vragen die ik heb proberen neer te zetten.

Wat betreft de ruimte besef ik me wel dat ik realistisch moet blijven. Ik vermijd natuurlijk het liefst torenhoge wegenbelasting aangezien je een enorme achterbak nou ook weer niet elke dag of week vol gooit. Zo valt een v70 bijvoorbeeld helaas al af denk ik.

Daarnaast denk ik dat de meeste stations, ook de wat kleinere, prima aan onze wensen voldoen. De grootste tegenvaller bij de kleinere stations was voor mij niet de kofferbakruimte, maar de ruimte op de achterbank. Wij hebben nu een flinke kinderstoel (zo één die kan draaien) en onze dochter zit nu vaak met haar voeten tegen de voorstoel aan. Ze is nog niet groot genoeg om haar benen over de stoel heen te buigen. Als ze achter mij zit pas ik nog maar net in de voorstoel.

Ik had verwacht dat elke station op dat gebied verbetering zou brengen, maar zoals ik dat zag bij ons rondje auto's kijken viel dat een beetje tegen. De handelaar die de octavia binnen kreeg had hem pas vanavond en stuurt morgen meer details. Als hij hem heeft ga ik denk ik even langs om een proefrit te maken in de Octavia en de Megane die hij heeft staan.

Ik moet wel iets beter zoeken naar particuliere aanbieders volgens mij. Ik zie er maar erg weinig in dit segment, maar de auto's die aangeboden worden lijken inderdaad wel goedkoper.

Toch zou ik eens een proefritje maken in een V70 2001-2008 model of zijn opvolger. Niet dat ik de auto heilig verklaar, doe ik met geen ene auto. Oke hij weegt ca 1500 kg, een vergelijkbare uitgeruste Skoda Octavia weegt 1237 kg. Scheelt wel 3 klasses in de wegenbelasting, maar breng voor de grap je kinderstoel mee. Je vrouw of jij kunt in de chill stand helemaal naar achter en de kinderstoel kun je draaien wat je wilt en je kind kan met zn voeten schuppen zonder dat het jou stoort. En zelfs deze heeft al weer minder beenruimte dan een 740. Want bij die kan de chaffeur in de achterste stand zitten en een volwassen op de achterbank van 1,94mtr zit probleemloos. Zo 5000km met 5 maten rond zitten touren.

Geen idee waar die achteruitgang is ontstaan, denk dat ze auto's zo min mogelijk comfortabel proberen te maken zodat je er zo min mogelijk gebruik van maakt. Zelfde als ze met de wegen doen. 80 wegen 60 maken, 100 wegen 80. Iedere 7,5 meter een verkeersdrempel. Het is allemaal om het rijden te verminderen. Uiteindelijk neem je die iets hogere wegenbelasting wel voor lief voor de comfort die je ervoor terug krijgt. En de 5 cilinder zorgt ervoor dat de toeren laag blijven en je prima zuinig kunt rijden. Zeker met volle bepakking en 3 kids op de achterbank en lekker 3 weken op vakantie. Kan de skibox thuis blijven die het verbruik pas echt verminderenvele malen slechter zijn voor het verbruik.
De ADAC heeft namelijk onderzocht wat het effect van zaken als een skibox, dakkoffer, stoel- of achterruitverwarming op het verbruik is. En met een verbruiksstijging van tot zelfs 2 liter per 100 kilometer (bij 130 km/h) is de skibox of dakkoffer een grootverbruiker.

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Chief schreef op donderdag 29 december 2016 @ 03:50:
[...]

Really? Dat is niet mijn ervaring die ik heb met leaseauto's. Ik had juist het idee dat garage's werkelijk alles maar gingen vervangen omdat het niet door de klant maar door de leasemij betaald zou worden. Ik heb VW, Audi en BMW als leaseauto's gehad en daar was mijn observatie wel hetzelfde.
Nee, wat hier boven staat klopt wel. Iedere reparatie moet eerst worden goedgekeurd door de LM, het is niet zo dat de garage zonder toestemming zomaar van alles kan doen en een fikse rekening kan neerleggen. En negen van de tien keer weigert de LM, tenzij het echt gevaarlijk is, tot hogere kosten kan leiden of de waarde van de auto sterk beïnvloedt. Met name als het einde van de leasetermijn in zicht komt.

Dat een ex-lease auto een flink onderhoud nodig heeft is algemeen bekend. Daar komt nog bij dat veel leaserijders minder goed voor de auto zorgen dan iemand doet waarbij de auto in eigendom is.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazzy op 29-12-2016 07:41 ]

• Martinusz
[...]

Ik weet niet waar jij least, maar heb totaal andere ervaringen met verschillende LM's, er werd juist meer vervangen dan dat ik nodig achtte, werd totaal niet moeilijk over gedaan.

• Chief
Grappig. In mijn beleving dacht ik juist dat onderhoud een van de redenen is om wel een lease auto aan te schaffen. Als ik het Google dan zie ik dit https://www.google.co.jp/...goed+onderhouden&start=10 en als ik de links bekijk dan wordt onderhoud juist als pluspunt ervaren. Nou is het ook preken voor eigen parochie als de link een bedrijf is dat lease auto's verkoopt maar algemeen bekend dat ex-lease auto flink onderhoud nodig heeft...... Zonder bewijs kan ik dat moeilijk geloven. Een lease auto wordt bij merkdealer onderhouden en minstens volgens schema daar waar slechts 57% van de particulieren volgens onderzoek van de BOVAG zich houden aan het onderhoud schema.

Garage moet voor zaken die buiten het onderhoudschema inderdaad toestemming vragen aan leasemij maar die hebben bij mij nooit iets geweigerd.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Tot ongeveer 2010 was onderhoud blij leasen nooit een probleem en erg goed, daarna ging de leasemaatschappij al het onderhoud goed bekijken. Volgens mij kwam dat door de crisis (dus minder leaserijders voor het bedrijf) maar de resultaten moesten wel op pijl blijven.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Chief schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:54:
Garage moet voor zaken die buiten het onderhoudschema inderdaad toestemming vragen aan leasemij maar die hebben bij mij nooit iets geweigerd.
De eerste paar jaar gebeurt het onderhoud gewoon meer dan prima ja maar hoe dichter de auto bij het einde van het leasecontract komt hoe vaker zaken uitgesteld worden.

Enkele malen gehad dat het vervangen van banden niet van harte ging aangezien er nog maar 2 maanden op het contract stonden, uitstellen (afstellen) van uitlijnen van de auto, niet meer willen laten kijken naar een tik in de motor.

De auto moet het voor de leasemaatschappij 3 (of 4) jaar gewoon probleemloos doen. Alles daarna is niet zo relevant en juist in die laatste periode zie je dat er weleens beknibbeld wordt.

• Chief
Klinkt plausibel. Vraag me nog steeds af of een lease auto al dan niet beter wordt onderhouden dan een particuliere auto.
Anyway, enigzins offtopic.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Chief schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:18:
Klinkt plausibel. Vraag me nog steeds af of een lease auto al dan niet beter wordt onderhouden dan een particuliere auto.
Al met al zal het weinig verschillen. Als je particulier een auto bezit en je weet dat je er afscheid van gaat nemen ga je ook het groot onderhoud uitstellen voor de volgende koper. Niemand houdt er van om geld in een put te gooien.

• unezra

unezra

Chief schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:18:
An-sich juist NIET offtopic omdat TS overweegt ex-lease te kopen. :)
En da's niet per-se een goed idee.

Qua onderhoud vergis ik me daarin idd, vroeger was het zo dat alles helemaal tiptop onderhouden werd maar vooral de rijders nogal onzuinig omgingen met hun auto. Door bezuinigingen is nu ook het onderhoud een sluitpost. Niet alleen voor de LM, maar ook voor het bedrijf dat die auto leased. Die willen namelijk een zo dik mogelijke auto voor zo laag mogelijke kosten aan hun leaserijder geven.

Helaas is een leasebak voor veel mensen nog een soort van statussymbool en word er gelokt met een dure leasewagen, zelfs voor functies waarbij zo'n dure auto helemaal niet zo nodig is. Ik mocht in mijn leaseperiode VW Golf rijden, veel van mijn collega's waren totaal verbaasd dat ik voor de veel goedkopere Polo koos. Mij interesseert zo'n Golf niet, Polo was groot zat. (Hoewel ik wel liever de Variant had gehad maar *dat* mocht dan niet.) Ding kon nog harder ook. :)

Maar juist daarom zie je dat bedrijven bezuinigen op het onderhoud en dus de LM onder druk zetten dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet zolang het legaal en enigzins veilig blijft. Ding moet door de APK en dat is het wel.

Tel daarbij op dat mensen over het algemeen met hun eigen auto veel zuiniger omspringen dan met een leasewagen en zo'n leasewagen is bijna per definitie een groter risico dan een auto van een particuliere 1e eigenaar. Die heeft nl belang bij een hoge inruilwaarde. Leaserijder niet. Die betaald een vast bedrag per maand voor zijn auto en zolang buitenkant en interieur er redelijk netjes uit zien, boeit het diegene over het algemeen weinig dat de mechanica totaal is afgeragd. DAT zie je namelijk niet...

• Martinusz
Wellicht is het dan, als je toch ex-lease wagen wilt kopen, verstandig om een ex-lease wagen te kopen die maar kort in de lease heeft gezeten (1 of 2 jaar). Zit er nog fabrieksgarantie op en normaal gesproken zijn de zaken nog niet versleten.

• Chief
Tjah, door de economische ellende zijn ook particulieren minder gaan uitgeven aan onderhoud. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.autoweek.nl/ni...r-geld-uit-aan-onderhoud/

Ik dacht zelf ook dat leaserijders minder zuinig met hun auto zouden omgaan, leek me logisch. Echter
  • Leasecontracten kennen ook eigen risico per schadegeval. Niet in voordeel van leaserijder om onvoorzichtig met auto om te gaan
  • Leaserijder moet toch vaak 5 jaar met de auto doen. Beetje jammer dan om tegen kapot interieur aan te kijken
Weet je, lease auto of niet, ik denk dat voor beiden iets te zeggen is maar persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan ex-lease auto juist vanwege onderhoud (bij merkdealer) en onderhoudsgeschiedenis.

/edit
Wat aftrappen betreft: dat heeft eerder met leeftijd te maken dan of het particulier/lease is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chief op 29-12-2016 08:56 ]

• Martinusz
Chief schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:53:
Tjah, door de economische ellende zijn ook particulieren minder gaan uitgeven aan onderhoud. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.autoweek.nl/ni...r-geld-uit-aan-onderhoud/

Ik dacht zelf ook dat leaserijders minder zuinig met hun auto zouden omgaan, leek me logisch. Echter
  • Leasecontracten kennen ook eigen risico per schadegeval. Niet in voordeel van leaserijder om onvoorzichtig met auto om te gaan
  • Leaserijder moet toch vaak 5 jaar met de auto doen. Beetje jammer dan om tegen kapot interieur aan te kijken
Weet je, lease auto of niet, ik denk dat voor beiden iets te zeggen is maar persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan ex-lease auto juist vanwege onderhoud (bij merkdealer) en onderhoudsgeschiedenis.
Als leaserijder ben je juist vaak verplicht om het te laten maken. Klein krasje, maar net te groot wat toelaatbaar is, laten maken. Ergens schade gemaakt? Laten maken. Hoef je het niet meteen te doen, dan wel bij het inleveren van de auto.

Maar goed overal (particulier als lease) heb je vast rotte appels er tussen zitten.

• MichielK71
Het zijn natuurlijk de horror verhalen over (ex)lease auto's die de ronde doen. Als je weet dat er rond de 700.000 leaseauto's rondrijden in Nederland kan het niet anders zijn dat er een paar horkerige bestuurders tussen zitten die lomp met een auto omgaan.

Maar daar tegenover staan ook honderden zoniet duizenden bestuurders die wel normaal met hun auto omgaan. Heb zelf ook een tijdje een auto 'van de zaak' gehad en ik reed daar niet anders mee dan met mijn eigen auto. En dan bedoel ik dat ik er dus niet slechter mee omsprong :).En die auto kreeg ook gewoon het onderhoud die nodig was. Een auto van de zaak is meestal noodzakelijk om klanten te bezoeken. En als de auto het niet doet door geen onderhoud kost dat dus gewoon geld. En dat betekent dat een leaseauto gewoon onderhouden wordt. Een particulier stelt onderhoud vaker uit of laat het door een beun doen.

Het is wel een feit dat een auto die tegen het eind van het leasecontract zit de laatste beurt niet krijgt. Stel dat een auto om de 30.000 Km een beurt moet hebben en de tellestand staat op 122.500 dan is de kans groot dat de 120.000 Km beurt niet gedaan is. Niet dat de auto dan meteen uit elkaar valt, maar vraag ernaar bij de verkopende partij en eis dat de auto volgens het boekje is onderhouden. Dus dat de beurt alsnog gedaan wordt op kosten van de verkoper. Want die weet ook wel dat de beurt niet is gedaan en heeft daar met het inkopen van de auto ook al rekening mee gehouden.

En bij de 120.000 Km beurt zijn het vaak de kostbare zaken zoals distributie riem en waterpomp die vervangen moeten worden. An sich zijn die riem en pomp niet zo duur, maar het kost wel wat werk en daardoor ook een hoge post voor arbeidsloon. Tel daar de rest van de 'normale' beurt bij op en je slaat zomaar duizend euro stuk. Het kan dus lonend zijn om een auto te kopen die wat ruimer over de 120.000 Km staat omdat daar de beurt vaker wel dan niet gedaan is.

Ik zou als ik de TS was een tabelletje maken in Excel en daarin alle kosten noteren. Dan zie je vanzelf dat een lichtere auto die minder verbruikt over de gehele eigendomsperiode een stuk voordeliger is. Zo zijn wegenbelasting en verzekering gekoppeld aan het gewicht en de premie van de cascodekking is gekoppeld aan de oorspronkelijke nieuwwaarde. Dan is een Volvo al snel een stuk prijziger dan een Megane. Tel daar het hogere verbruik bij op en dan is het verschil al snel 100 euro per maand of meer.

• unezra

unezra

Chief schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:53:
Dat is dus precies wat ik zeg.

Optisch zal het er allemaal prima uit zien, maar je ziet aan de auto niet of iemand d'r continu vierkant mee de hoek om gaat, uren vol op topsnelheid rijd, ieder stoplicht een sprintje doet, met koude motor meteen hoog zijn toeren in duikt, etc, etc, etc.

Dat zijn ook geen dingen die ze bij controle zien en waar je dus voor betaald als je je auto inlevert. Ziet het er optisch goed uit, ben je schadevrij en kun je 'm inleveren. Als je wielen er dan na 1000 Km onderuit donderen omdat je iets te vaak een stoeprandje hebt gepakt is dat pech voor de leasemaatschappij en nieuwe eigenaar.
/edit
Wat aftrappen betreft: dat heeft eerder met leeftijd te maken dan of het particulier/lease is :)
Mwah...
Ik heb wel wat voorbeelden van ex-collega's die ongeveer mijn leeftijd waren (ik ben nu 39), die mede mijn beeld van leaserijders hebben bepaald zeg maar.

Vooroordeelbevestigend: een ICTer in een Golfje is iemand van wie je over het algemeen niet de 2e eigenaar van zijn leasebak wil zijn.

• MichielK71
unezra schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:45:
Dat is dus precies wat ik zeg.

Optisch zal het er allemaal prima uit zien, maar je ziet aan de auto niet of iemand d'r continu vierkant mee de hoek om gaat, uren vol op topsnelheid rijd, ieder stoplicht een sprintje doet, met koude motor meteen hoog zijn toeren in duikt, etc, etc, etc.
Maar waar kan je in Nederland (of elders in de EU) uren vol op topsnelheid rijden. Wie hoekt er nu continu vierkant de hoek om? Met koude motor vol in de toeren. Dan ben je toch wel moedwillig de boel aan het slopen.

Ik denk dat het wel voorkomt dat er lomp met een auto gereden wordt, maar zal dit het leeuwendeel van de leaserijders zijn. Ik betwijfel het.

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-11 22:14

Mohy

Star Citizen

Wij hebben hetzelfde vraagstuk gehad (3 kids) en zijn uitgekomen op een occassion van Hyundai (Ix20). Deze is wat meer aan de prijs, maar heeft een (goedkoper) zusje, namelijk de KIA Venga. Deze is technisch (bijna) identiek aan de Ix20 . De Ix20 wordt gecalssificeerd als MPV (Multi personel vehicle). Deze auto is wat hoger en korter, waardoor wij hem erg geschikt vonden in de stad en scoorde op veiligheid erg goed. Genoeg bergruimte om mee op vakantie te gaan naar Italie :) Tevens geeft/gaf KIA 7 jaar garantie op de Venga (tenminse toen), dus de kans is zelfs aanwezig dat je een occasson vind met fabrieksgarantie.

Wellicht een overweging, maar in de categorie saai scoren ze wel hoog ;)

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

kosz schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:30:
en wat heeft dit nu met dit gehele topic te maken ? volgens mij ging het over de aanschaf van een zuinigere familie wagen, en het eindigd in "wie kan het verste plassen" met afkortingen en technisch geblaat.....
Start lekker een eigen ik-weet-meer-van-motoren-dan-jou topic ofzo...
Als je goed leest heeft het hoewel het totaal offtopic is alles te maken met een zuinige familiewagen. Kort samengevat: een diesel is zuinig, maar het niet-geplande onderhoud is erg duur.

• Martinusz
Als de TS ex-leasewagen overweegt, kijk eens bij de grote aanbieders, hebben vaak centraal punt met occassions.

Overigens zie je ze ook steeds vaker bij de gewone dealers staan, die kopen ze op. Dit zijn wel vaak de short-lease auto's dus 1 of 2 jaar lease/huur auto's met lage km standen.

Verwijderd

[...]

Wat raar dan dat ik mijn auto bij Leaseplan heb gekocht en dat er geen enkele sprake was van achterstallig onderhoud. Sterker nog alle auto's die daar stonden waren tot in de puntjes verzorgd en bovendien stond het onderhoud netjes gespecificeerd bij de advertentie. Verder zes maanden garantie dus de kansen op een miskoop zijn toch wel erg klein.

• Grrrrrene
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Dit helpt enorm.

[...]

...maar toch geef je liever 10.000-11.000 euro uit aan een nieuwe(re) auto? :o

Een LPG installatie + wat onderhoud en lakreparaties kost misschien eens 3000 euro? Dan rijd je verder in de auto die je volgens eigen zeggen over de afgelopen ~2 jaar geen problemen heeft veroorzaakt en belangrijker nog: je kent de (recente) historie :) En je hebt duizenden euro's op de spaarrekening gehouden voor een betere investering dan een auto.

Kijk, soms ben je gewoon toe aan iets nieuws, dat begrijp ik wel, maar vanwege hoog brandstofverbruik een nieuwe auto kopen à 11k euro begrijp ik echt niet. De afschrijving op je nieuwe auto alleen al maakt dat dit financieel gezien nooit rendabel gaat zijn. Zeker niet als je hem afzet tegen je huidige Saab op LPG G3, hoewel dat in alle scenario's het goedkoopst is, ook vs. diesel :)

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 29-12-2016 12:01 ]

• unezra

unezra

meakerkhofs schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:14:
[...]
Maar waar kan je in Nederland (of elders in de EU) uren vol op topsnelheid rijden.
Duitsland. Rij maar eens naar Berlijn op een niet al te beroerd tijdstip. Je kunt niet de hele rit voluit, maar ik heb daar toch zeker 1 uur+ voluit kunnen rijden, dan weer even wat langzamer en dan weer voluit. Effectief, tot aan de grens van Nederland wagen flink op zijn staart.
Wie hoekt er nu continu vierkant de hoek om? Met koude motor vol in de toeren. Dan ben je toch wel moedwillig de boel aan het slopen.

Ik denk dat het wel voorkomt dat er lomp met een auto gereden wordt, maar zal dit het leeuwendeel van de leaserijders zijn. Ik betwijfel het.
Het leeuwendeel durf ik niet te beweren, wel dat de gemiddelde leaserijder het allemaal wat minder boeit. Zelfs al rij je d'r een wiel af, heb je alleen het eigen risico. (En waarschijnlijk een goed gesprek met je werkgever, maar de verzekering dekt het met wat pech gewoon.)

Er zullen absoluut keurige leaserijders zijn en ik mag hopen dat het een groot deel van de leaserijders is, maar ik denk wel dat je met een leasebak heel erg op moet letten dat er een serieuze kans is dat de auto er aan de buitenkant prima uit ziet en mechanisch behoorlijk op zijn donder heeft gekregen.

• MichielK71
unezra schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:47:Er zullen absoluut keurige leaserijders zijn en ik mag hopen dat het een groot deel van de leaserijders is, maar ik denk wel dat je met een leasebak heel erg op moet letten dat er een serieuze kans is dat de auto er aan de buitenkant prima uit ziet en mechanisch behoorlijk op zijn donder heeft gekregen.
Zoals dit omaatje die een net gebruikte VW te koop heeft staan YouTube: Volkswagen Oud Vrouwtje :+

Verwijderd

Zo te horen heb je een kolossale kinderstoel. Is het dan niet veel logischer om een ander kinderstoeltje te kopen, 1 waarin de benen van je dochter wel buigen? Klinkt ook niet al te comfortabel voor je kind dit.

Ver- en veruit de meeste auto's hebben voldoende ruimte achterin voor kleine kinderen. In de automedia en onder consumenten is het een hype om een big deal te maken van ruimte achterin, maar voor heel veel (gezins)situaties is dat totaal niet relevant. Zelfs in een VW Golf of een Opel Astra hebben je kinderen meer dan genoeg ruimte. Kleine kinderen hebben weinig ruimte nodig, die hebben liever een Nintendo achterin dan dat ze tikkertje kunnen spelen in pakweg een Superb. In theorie dus, want in werkelijkheid zitten ze vast met een gordel en kunnen ze nergens heen.

Als je meer dan 2 kinderen hebt (wat voor een grote minderheid van de gezinnen op gaat), is het een ander verhaal, 3 kinderstoeltjes naast elkaar past lang niet altijd.

• SlippervanTheB
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-11 18:24
Ik heb uiteindelijk met ongeveer hetzelfde budget (9000 euro) voor een Ford Focus Wagon uit 2013 (1.5 diesel met 105pk) gekozen (zomer 2015 met 150.000 km op de teller). Ik heb nog geen moment spijt van de auto gehad. Ik reed hiervoor ook in een Ford Focus (2007) en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad t/m de 300.000 km.

Mijn kleine van drie jaar oud heeft genoeg ruimte achterin, maar check wel even hoe de passagiersstoel zit.

De nieuwe Focus staat inmiddels op 200.000 km en ik heb volgens mij in 40.000 km maar twee lampjes hoeven te vervangen. Ik rij 1 op 25 tot zelfs 1 op 30 met de auto (voornamelijk snelweg km'ers) dus ik kan het je vriendelijk aanraden.

Ik heb zelf ook naar een Renault uit 2011 gekeken, maar het voelde mij te plasticerig. Alleen al het geluid van portieren sluiten stond me niet aan. De motor ronkt en voelde niet powerful. Ook vertelde een kennis over elektronische problemen die constant opspelen (helaas ook bij deze serie), dus die liet ik staan.

Volvo's zijn fijn, maar zodra je iets moet vervangen ben je verschrikkelijk veel geld kwijt. Ook hoorde ik van een oom dat hij voor de gekste reparaties naar een Volvo Dealer moet omdat meerdere reguliere garages het niet kunnen fixen.

Met Volkswagen heb ik zelf nooit goede ervaringen gehad. Ik heb bij mijn vorige twee VW's volgens mij zo ongeveer alles moeten vervangen. Daarom heb ik er deze keer niet naar gekeken. Een Opel was voor mij geen optie, omdat ik een Astra te klein vind en de stations niet mooi.

Kia's overwogen, uiteindelijk niet gedaan nadat ik een 2016 versie gehuurd had. Dat voelt me te veel als speelgoed na een stevige Ford te hebben gereden.

[ Voor 7% gewijzigd door SlippervanTheB op 29-12-2016 14:30 ]

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:39

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Je wil zuinig rijden? Dan kan je kijken naar een ibiza 1.2tdi st. Best mooie auto's en als je niet zo''n snelheidsfreak bent een prima wagen. Hebben wel last van egr problemen.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• Martinusz
Terrie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:56:
Je wil zuinig rijden? Dan kan je kijken naar een ibiza 1.2tdi st. Best mooie auto's en als je niet zo''n snelheidsfreak bent een prima wagen. Hebben wel last van egr problemen.
TS zoekt ruimte achterin, dat is bij de Ibiza st echt te beperkt, zeker voor grotere kinderstoelen.

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:39

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
martinusz schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:00:
[...]

TS zoekt ruimte achterin, dat is bij de Ibiza st echt te beperkt, zeker voor grotere kinderstoelen.
Dat is waar, echt veel ruimte heb je achterin ook weer niet..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• SaN
Grrrrrene schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:59:
[...]

...maar toch geef je liever 10.000-11.000 euro uit aan een nieuwe(re) auto? :o

Een LPG installatie + wat onderhoud en lakreparaties kost misschien eens 3000 euro? Dan rijd je verder in de auto die je volgens eigen zeggen over de afgelopen ~2 jaar geen problemen heeft veroorzaakt en belangrijker nog: je kent de (recente) historie :) En je hebt duizenden euro's op de spaarrekening gehouden voor een betere investering dan een auto.

Kijk, soms ben je gewoon toe aan iets nieuws, dat begrijp ik wel, maar vanwege hoog brandstofverbruik een nieuwe auto kopen à 11k euro begrijp ik echt niet. De afschrijving op je nieuwe auto alleen al maakt dat dit financieel gezien nooit rendabel gaat zijn. Zeker niet als je hem afzet tegen je huidige Saab op LPG G3, hoewel dat in alle scenario's het goedkoopst is, ook vs. diesel :)
Goed punt. Het blijft bij de aanschaf van een auto altijd lastig om een 100% rationele keuze te maken. Opzich zou het inbouwen van een LPG installatie helemaal niet zo'n gek idee zijn, ware het niet dat ik me dan wel behoorlijk vastleg aan deze auto. Dat zou betekenen dat ik nog jaren in een sedan moet rijden terwijl ik eigenlijk groter wil.

Dan zou ik misschien nog beter een (Saab?) station kunnen kopen met een ingebouwde lpg installatie. Dan zou ik een klein beetje bij moeten leggen. Net zoveel, of een stuk minder dan bij de aanschaf van een lpg installatie voor mijn Saab.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ah, ik had ergens gemist dat je een sedan hebt ;) Nouja, een andere Saab 9-3 (of 9-5?) op LPG G3 is dan inderdaad een optie, waarschijnlijk onder de streep goedkoper dan een nieuwe installatie in je eigen sedan inbouwen en je kunt je systeem helemaal zelf uitzoeken.

Mijn 9-5 heeft er inmiddels 360k km opzitten waarvan 260k op LPG G3. Ik heb nog nooit iets gemerkt van extra onderhoud aan de G3-installatie, behalve dat de injectoren na ruim een kwart miljoen kilometer versleten zijn en vervangen moeten worden. Maar goed, dat is een paar honderd euro en dan kan hij weer verder tot 620k km :+

Om je een idee te geven: mijn zware 9-5 rijdt 1:9 op LPG en ik rijd niet bepaald zuinig :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 29-12-2016 21:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste