Distributieriem kapot/beschadigd/er af na ~2000km.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 23:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik en mijn vriendin hebben begin maart 2016 een Fiat Stilo gekocht uit 2002 met ~150.000 km op de teller. Op zich een prima auto met wat kuurtjes, maar geen drama ondervonden. Helaas was er geen onderhoudsboekje bij dus moesten we beetje op de gok onze auto onderhouden. Ergens in juni/juli hebben we een kleine beurt laten doen en daar kwam eigenlijk niets achterweg. En ergens in oktober hebben we besloten de distributieriem te vervangen en dan in januari/februari een grote beurt te laten doen en dan hopen dat we er nog zo'n 70 a 80.000km mee konden doen zonder al te veel onderhoud.

Helaas stonden we gisterochtend zo maar stil langs de snelweg. We hadden al wat problemen met de accu (auto startte poosje terug niet nadat die 20 min op contact had gestaan) dus ik hoopte dat het gewoon de accu vervangen was, maar helaas. Problemen met de distributieriem. De ANWB monteur zei dat de riem "naast" de ketting was gelopen (ben auto leek, geen idee). Maar volgens mij zat de riem er nog wel om heen. Anyway, de auto moest gesleept worden en dat kon gelukkig naar onze garage in Leeuwarden.

Vandaag met de garage gebeld en het verhaal gedaan. Overigens zijn wij en anderen zeer tevreden met de garage en weten we eigenlijk 99,999% zeker dat het pech of onkunde (terwijl het een erg goede monteur is) dan dat er dus daadwerkelijk kwaad spel is. Hij vond het erg vervelend en klonk ook wel wat geschrokken en zei dat als het zijn schuld was hij daar ook zijn verantwoordelijkheid voor zou nemen. Wat dit precies inhoudt ben ik verder nog niet op in gegaan.

De auto wordt hopelijk vandaag bij hem afgeleverd zodat hij kan gaan kijken wat er mis is (gegaan). Nu wil ik natuurlijk niet te hard van stapel lopen maar ik vraag mij wel af wat mijn rechten zijn hier in. Stel de motor is te ver toegetakeld en hij zegt "ja sorry, ik zie geen fout in mijn monteurwerk". Kan het bijvoorbeeld gewoon dikke pech zijn, of had die tijdens de kleine beurt (we hebben toen ook aangegeven of hij naar de distributieriem wilde kijken) toen al kunnen zien dat er naast de distributieriem ook iets anders wat er mee te maken heeft wel eens vervangen moest worden. Op de factuur van die reparatie staat: Distributieriemset, waterpomp, multiriem, klein materiaal. Dus dat is ook allemaal vervangen. Wat zijn dan eventuele vervolgstappen.

Is het mogelijk om de auto naar een andere garage te laten takelen voor een second opinion? Moet de garage een garantie leveren op dingen zoals een distributieriem?

Heeft iemand hier al eens een appeltje mee geschild?

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 27-12-2016 11:08 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De distributieriem is een cruciaal onderdeel van je motormanagement. Als de auto na vervanging hiervan nog 2000 km gereden heeft en je in die tijd niks gemerkt hebt, dan wordt het volgens mij een lastig verhaal en ben je afhankelijk van de coulance van de reparerende garage.

Ik zie op de factuur geen spanrollen staan of iets dergelijks. Het aflopen van een distributieriem kan gebeuren als deze niet onder correcte spanning staat. Elke zichzelf respecterende garage zou een auto nooit vrijgeven zonder de juiste spanning te controleren. Aangezien jouw garage een goede reputatie heeft, is de kans vrijwel uitgesloten dat de auto met een verkeerde spanning na reparatie is afgeleverd. Mocht het probleem in een van de spanrollen zitten, dan kan het zijn dat dit gebrek nog niet zichtbaar was ten tijde van de reparatie. En omdat deze onderdelen niet vervangen zijn, kan het simpelweg botte pech zijn dat hier het defect in is ontstaan. Daar kan de garage hoogstwaarschijnlijk niets aan doen.

Het is nu zeer te hopen dat je motor niet in de soep is gelopen, die kans is namelijk aanwezig. Mocht dat onverhoopt wel zo zijn, dan is je auto meteen economisch total-loss. Ik schat de dagwaarde op of onder de € 1500 en een motorrevisie of nieuw blok gaat daar gemakkelijk boven. Dat plaatst de garage natuurlijk ook in een lastige positie.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36
Ik zou niet teveel speculeren voordat de garage een diagnose heeft gesteld.

De accu problemen duiden eerder op een niet functionerende multiriem, dan op een probleem met de distributie. Als die laatste eraf was gelopen, dan ligt je hele cilinderkop in puin (de kleppen komen dan je zuigers tegen, denk dat je dat wel gehoord zou hebben, en dat de ANWB dan ook wel verteld zou hebben dat het er heel somber uitziet.

@DexterDee, spanrol zit waarschijnlijk in de distributieriemset. (anders zou er alleen een riem op de factuur staan, geen set.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:31
Wild Chocolate schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:44:

De accu problemen duiden eerder op een niet functionerende multiriem, dan op een probleem met de distributie. Als die laatste eraf was gelopen, dan ligt je hele cilinderkop in puin (de kleppen komen dan je zuigers tegen, denk dat je dat wel gehoord zou hebben, en dat de ANWB dan ook wel verteld zou hebben dat het er heel somber uitziet.

@DexterDee, spanrol zit waarschijnlijk in de distributieriemset. (anders zou er alleen een riem op de factuur staan, geen set.
Ik hoop voor TS dat hij de ANWB verkeerd heeft begrepen over het riemgedeelte en dat het over de multiriem gaat. Mocht hier iets mis mee zijn, dan is er zeer waarschijnlijk weinig aan de hand :)

Wat gebeurde er met je auto toen je opeens stil kwam te staan? Motor viel 'weg' of met hakken/stoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Als ik het zo lees gaat het over een multiriem die er af is gelopen, dan laad je accu niet meer op. Als je D-riem eraf is gelopen tijdens het rijden, ligt je blok compleet in puin en dat had je echt wel gemerkt ;)

Kan het zijn dat je een mutiriem bedoelt ipv de D-riem?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hoeveel leken weten dat verschil? Ik gok dat TS dat niet kent.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Junia schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:49:
[...]

Ik hoop voor TS dat hij de ANWB verkeerd heeft begrepen over het riemgedeelte en dat het over de multiriem gaat. Mocht hier iets mis mee zijn, dan is er zeer waarschijnlijk weinig aan de hand :)

Wat gebeurde er met je auto toen je opeens stil kwam te staan? Motor viel 'weg' of met hakken/stoten?
Ik ree zo'n 150km p/u op de snelweg toen ik een soort windvlaag tegen de auto voelde. Ik merkte eigenlijk direct dat ik geen gas meer kon geven. Auto op de vluchtstrook gezet, uitgezet, proberen te starten, geen succes.

De monteur heeft gekeken in een doosje links van de ... kleppen? (waar de kap op zit) daar zat iets in en dat lag er naast. Ugh wat heb ik er een hekel aan dat ik er niets van weet.
Widow schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:52:
Als ik het zo lees gaat het over een multiriem die er af is gelopen, dan laad je accu niet meer op. Als je D-riem eraf is gelopen tijdens het rijden, ligt je blok compleet in puin en dat had je echt wel gemerkt ;)

Kan het zijn dat je een mutiriem bedoelt ipv de D-riem?
Mjah ik praat een beetje de ANWB monteur na en misschien heb ik die verkeerd begrepen, maar volgens mij zij die wel dat er iets mis was met de D-riem.
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:53:
Nah niet echt, maar hier is een plaatje waar het volgens de monteur van de ANWB mis was.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZOWkMsZ.png

[ Voor 34% gewijzigd door MrVegeta op 27-12-2016 11:59 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
// dubbelpost excuses.

[ Voor 97% gewijzigd door MrVegeta op 27-12-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:26
Laat de garage het even bekijken. Ik zou niet durven zeggen of je ergens recht op hebt. Maar wie weet als dit een klein handig monteurtje is dan trekt hij als het nodig is ergens een blok van de sloop vandaan en zet dat er voor jou in. Dat heb ik bij kleine garages wel vaker gezien. Bij grotere nooit die zeggen gewoon dat de auto totalloss is.
Dus je kan geluk hebben zeker als hij zich er echt verantwoordelijk voor voelt.

Deze autotjes zijn er zat en er is er vast een te vinden waar de hele achterkant in elkaar zit ennhet blok nog goed is. Ik zou hoop houden op een goede afloop.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:36
DexterDee schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:32:
De distributieriem is een cruciaal onderdeel van je motormanagement. Als de auto na vervanging hiervan nog 2000 km gereden heeft en je in die tijd niks gemerkt hebt, dan wordt het volgens mij een lastig verhaal en ben je afhankelijk van de coulance van de reparerende garage.
2000 kilometer op een vervanginterval van zo om en nabij de 100.000(?) kilometer is dusdanig weinig dat ik denk ik wel dat je een goed verhaal hebt.

Natuurlijk ben je altijd een beetje overgeleverd aan hoe de garage hiermee omgaat, maar dat kan ook goed gaan, zie: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5480051
Ik zie op de factuur geen spanrollen staan of iets dergelijks. Het aflopen van een distributieriem kan gebeuren als deze niet onder correcte spanning staat. Elke zichzelf respecterende garage zou een auto nooit vrijgeven zonder de juiste spanning te controleren. Aangezien jouw garage een goede reputatie heeft, is de kans vrijwel uitgesloten dat de auto met een verkeerde spanning na reparatie is afgeleverd. Mocht het probleem in een van de spanrollen zitten, dan kan het zijn dat dit gebrek nog niet zichtbaar was ten tijde van de reparatie. En omdat deze onderdelen niet vervangen zijn, kan het simpelweg botte pech zijn dat hier het defect in is ontstaan. Daar kan de garage hoogstwaarschijnlijk niets aan doen.
De garage heeft wel de verantwoordelijkheid om de reparatie goed uit te voeren. Bij het vervangen van de distributieriem is het wel best-practice om alles te vervangen (spanrollen & waterpomp inluis dus)
Het is nu zeer te hopen dat je motor niet in de soep is gelopen, die kans is namelijk aanwezig. Mocht dat onverhoopt wel zo zijn, dan is je auto meteen economisch total-loss. Ik schat de dagwaarde op of onder de € 1500 en een motorrevisie of nieuw blok gaat daar gemakkelijk boven. Dat plaatst de garage natuurlijk ook in een lastige positie.
Ja, maar de daadwerkelijke kosten voor de garage zijn natuurlijk lager. Vraag me af of er BTW berekend wordt in zo'n geval, en daarnaast is de kostprijs van de uren voor hun natuurlijk ook lager.
Verder als je een beetje garage hebt, zullen ze je echt wel tegemoet (moeten) komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Bommes

Capo del formaggio

MrVegeta schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:54:
[...]

Ik ree zo'n 150km p/u op de snelweg toen ik een soort windvlaag tegen de auto voelde. Ik merkte eigenlijk direct dat ik geen gas meer kon geven. Auto op de vluchtstrook gezet, uitgezet, proberen te starten, geen succes.

De monteur heeft gekeken in een doosje links van de ... kleppen? (waar de kap op zit) daar zat iets in en dat lag er naast. Ugh wat heb ik er een hekel aan dat ik er niets van weet.

[...]

Mjah ik praat een beetje de ANWB monteur na en misschien heb ik die verkeerd begrepen, maar volgens mij zij die wel dat er iets mis was met de D-riem.

[...]

Nah niet echt, maar hier is een plaatje waar het volgens de monteur van de ANWB mis was.

[afbeelding]
Dat is de distributie riem inderdaad.
Indien die er af loopt bij 150 km/u can is er wel redelijk wat motor schade.
Niet onoplosbaar maar wel redelijk kostbaar.
Indien deze riem werkelijk 2000 om geleden is vervangen door een garage en je hebt daar gewoon netjes en factuur van dan kunnen ze niet anders dan het nu op gaan lossen voor jullie.
Zoals al door andere geschreven een nieuwe riem heeft een vervangingsinterval van een jaar of 4 tot 6 of ergens tussen de 80 en 120 duizend kilometer ( afhankelijk van het merk auto en type motor dus langer of korter).
Je mag er als klant dus wel vanuit gaan dat de riem langer dan deze 2k km heel blijft.

Overigens zou ik in deze situatie aansturen op reparatie van de huidige motor, dus bij voorkeur geen vervanging van de complete motor.
De cilinderkop is perfect te repareren of indien echt te veel kromme kleppen te vervangen voor een gereviseerde cilinderkop.

Succes met de afhandeling !

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
Er staat distributieset, dus dan zijn ook ed spanrollen vervangen. (moet haast wel, anders is het geen set)
Je staat sterk in je schoenen, want zo te zien is dat wat jij aanwijst de d-riem. En als die er nu af ligt, dan is dat een verwijtbare zaak richting de garage. Dit had net zo goed 10.000km goed kunnen gaan en dan alsnog kapot gaan, ook dan is het alsnog verwijtbaar. Lastiger te bewijzen, maar verwijtbaar. In jouw geval is het vrij simpel, garage in gebreke stellen en hun het probleem laten oplossen en niet met een ongerepareerde auto accoord gaan.

Daarnaast als de auto eenmaal gerepareerd is, sowieso proefrit doen en eerst controleren of je geen bijgeluiden hoort of iets dergelijks. Want als je d-riem eraf gelopen is, dan is de kans op gevolgschade erg groot (waar ik werk zie ik dit wel vaker voorkomen en dan is het *pats boem* nieuwe motor erin). Maar dat is dan niet jouw zorg, maar die van de garage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:53:
Ik denk dat de term "distributieriem" véél bekender is dan "multiriem". De meeste mensen kennen die laatste dan weer onder de naam "v-snaar", hoewel die niet helemaal analoog zijn aan elkaar. Als ze dan onder de motorkap kijken, dan is een willekeurige riem al snel een distributieriem :P

Voor de leken makkelijk te onthouden:
riem is gladv-snaar, multiriem
riem heeft tandendistributieriem
overmaatste fietskettingdistributieketting

Overigens vallen vrijwel alle auto's niet onmiddellijk stil bij een defect aan de multiriem. De motor blijft over het algemeen vermogen houden, maar de auto vertoont uitvalsverschijnselen. Stuurbekrachtiging werkt vaak niet, de airco kan uitvallen, dynamo laadt de accu niet meer op en de waterpomp pompt niet meer waardoor het motorblok vrij snel te warm wordt en je (als je zou doorrijden) met een kokende motor langs de kant komt te staan. Kan wel een paar minuten overheen gaan voordat je dat begint te merken. Zeker in de winter (geen airco) op de snelweg (weinig last van gebrek aan stuurbekrachtiging) in een goedkope auto (geen boordcomputer die begint te mekkeren dat de accu niet oplaadt). En ja, helaas uit eigen ervaring ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27
Bommes schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 12:23:
[...]

Dat is de distributie riem inderdaad.
Indien die er af loopt bij 150 km/u can is er wel redelijk wat motor schade.
Niet onoplosbaar maar wel redelijk kostbaar.
Nou, redelijk wat schade is (meestal) een understatement. Als een distributieriem knap, kan je meestal je complete motor vervangen, omdat vaak de cilinders tegen de openstaande kleppen aan knallen. Dit met als gevolg dat je schade hebt aan de cilinders, de kleppen zijn helemaal krom en vaak heb je ook nog indirecte schade aan dingen als de nokkenas(sen).

De 1e eigenaar van mijn auto heeft (om onbekende reden) bij 66k kilometer de gehele motor laten vervangen. Mijn auto is een wat ouder model waarbij om de 60k de distributieriem vervangen moet worden, dus mijn beste gok is dat de eerste eigenaar dit vergeten is (met alle gevolgen van dien). Anders zou ik namelijk niet weten waarom je na zo'n afstand de gehele motor zou laten vervangen; voor productiefouten heeft de boel dan al te lang goed gedraaid, voor grote schade door slijtage is het nog veel te vroeg.

Maar goed, dit hoeft bij TS niet het geval te zijn. Als het inderdaad de distributieriem is, maar hij zat er wel nog (half) op, dan is er wellicht weinig schade. Als het zo kort na onderhoud heeft plaatsgevonden denk ik dat je wel een goede positie hebt om de eventuele schade op de garage te verhalen. Wellicht dat ze dan wel zeggen dat de schade via hen gerepareerd moet worden.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
DexterDee schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat de term "distributieriem" véél bekender is dan "multiriem". De meeste mensen kennen die laatste dan weer onder de naam "v-snaar", hoewel die niet helemaal analoog zijn aan elkaar. Als ze dan onder de motorkap kijken, dan is een willekeurige riem al snel een distributieriem :P

riem is glad of in de lengterichting gegroefdv-snaar, multiriem
riem heeft tandendistributieriem
overmaatste fietskettingdistributieketting

Overigens vallen vrijwel alle auto's niet onmiddellijk stil bij een defect aan de multiriem. De motor blijft over het algemeen vermogen houden, maar de auto vertoont uitvalsverschijnselen. Stuurbekrachtiging werkt vaak niet, de airco kan uitvallen, dynamo laadt de accu niet meer op en de waterpomp pompt niet meer waardoor het motorblok vrij snel te warm wordt en je (als je zou doorrijden) met een kokende motor langs de kant komt te staan. Kan wel een paar minuten overheen gaan voordat je dat begint te merken. Zeker in de winter (geen airco) op de snelweg (weinig last van gebrek aan stuurbekrachtiging) in een goedkope auto (geen boordcomputer die begint te mekkeren dat de accu niet oplaadt). En ja, helaas uit eigen ervaring ;(
Welke auto heb je het dan over? Zelfs mijn renaultje 5 uit '86 gaf een melding als de accu niet bijlaadde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Welke motor ligt er in die Stilo?

Ik weet uit de tijd dat ik een Punto reed dat Fiat een aantal motoren heeft waarbij er geen/nauwelijks schade optreedt bij een kapotte distributieriem. Bij deze blokken kunnen de zuigers fysiek nooit in de buurt van de (geopende) kleppen komen ofzoiets (ook niet mijn vakgebied dit :P). Gaat volgens mij om de "FIRE" benzinemotoren met 8 kleppen.

Ik wil je geen valse hoop geven maar misschien kun je er online iets over vinden als je specifiek op jouw motortype zoekt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:45
Niet al te lang geleden heb ik ook mijn distributieriem laten vervangen. Inderdaad inclusief spanrol e.d. Deze garage gaf dan ook garantie op de reparatie (6maanden of x kilometer) en het lijkt mij dan ook dat je daar gewoon aanspraak op kunt maken.

Al heb ik ook een keer te maken gehad met een beunhaas die dus niet de spanrol e.d. vervangen had en waar ook geen zinnig gesprek mee te voeren was. Citroen ax afgeschreven :'(

Dus succes en in alle redelijkheid moet er wel een oplossing te vinden zijn, zeker ook omdat jouw garage zich welwillend opstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
analogworm schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:48:

Dus succes en in alle redelijkheid moet er wel een oplossing te vinden zijn, zeker ook omdat jouw garage zich welwillend opstelt.
Dat denk ik ook wel, helaas nog geen update gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:13

Mimiix

Professioneel Prutser

Onlangs heb ik hetzelfde geintje gehad in mijn vw polo 6n. Riem geknapt. Geen idee hoe oud ie was, vorige eigenaar had gemeld dat het op 170k was. Klopt echter niet omdat de riem pas breekt na 120k. Maargoed.

Heb zelf onderzoek gedaan en je hebt 2 soorten motoren hierin. Een interference en non interference motoren. De non variant zie je overigens bijna niet meer, is een oud concept omdat het minder efficiënt lijkt te zijn.

De non variant is niet afhankelijk van een timing tussen de kleppen en de zuiger. Dat betekend dat als de riem knapt, ze gewoon stoppen en dat er niets stuk is. Ja de riem. De interference variant is een getimde riem. Die zorgt dat de zuiger en de kleppen elkaar niet raken als ze bewegen. Mocht de riem daar breken, knalt de zuiger op de kleppen. (althans, op de helft van het aantal zuigers! ) dan worden de kleppen krom en kunnen ze niet meer terug in het blok verdwijnen als ze zuiger weer omlaag komt. Maar er is een catch : als hij op het dode punt staat (alle zuigers op dezelfde plaats in het midden) dan kan het zijn dat er geen enkele klep geraakt is en alleen een kwestie van riem vervangen. . Echter is dit een hele kleine kans.

In mijn geval heb ik een sloop blok gehaald en ben ik 800 kwijt geweest aan arbeid. Totaal koste het 1160 euro. 360 dus voor het blok.

Ik denk dat je dat ook het beste kunt doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mimiix op 27-12-2016 15:38 ]

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

L0we schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:26:
Welke auto heb je het dan over? Zelfs mijn renaultje 5 uit '86 gaf een melding als de accu niet bijlaadde.
Ik bedoelde niet dat je helemaal geen melding krijgt, het batterij lampje op het dashboard zal wel oplichten. Maar dat gebeurt meestal geruisloos bij oude auto's en als het je al meteen opvalt is het niet meteen een teken om de auto acuut stil te zetten. Vaak gaat dat lampje ook aan bij een slechte accu.

Moderne boordcomputers geven in hun display een melding in de trant van "accu laadt niet op", vergezeld met de benodigde auditieve signalen. Dat is voor mij meer een acute reden om de multiriem eens te inspecteren. Ik heb het afgelopen jaar nog gehad, kapotte krukaspoelie. Multiriem zat er nog strak om, maar draaide niet meer rond. Toegegeven, de geur van verbrand rubber gaf toen ook vrij duidelijk weg dat ik een probleem had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:28
Hoop voor je dat het nog op te lossen is voor "weinig" en zo niet zou dat natuurlijk erg zuur zijn!

Ik heb zelf ook een stilo gehad en krijg er rillingen van als ik ze tegen kom, wat een ellende auto is dit voor mij geweest! Als je geen problemen hebt komen ze later wel.

Mocht het nog wat worden en je hebt een 1.6 laat of verplaatst zelf de ECU van de motor af, deze wordt veel te warm en verkom zo heen hoop electronische storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Laatst online: 01:11
Sommige Stilo's hebben een zogenaamd non-interference blok. Dit wilt zeggen dat de kleppen en zuigers elkaar niet kunnen raken. Wie weet heb je zo'n blok en hoeft je garage enkel de riem te vervangen :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

wesleytjuh schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:58:
Sommige Stilo's hebben een zogenaamd non-interference blok. Dit wilt zeggen dat de kleppen en zuigers elkaar niet kunnen raken. Wie weet heb je zo'n blok en hoeft je garage enkel de riem te vervangen :)
Ik heb geen persoonlijke ervaring met het knappen / losraken van een D-riem op een interference blok, maar it ain't pretty als ik de verhalen mag geloven. TS moet dan echt wel meer gemerkt hebben dan het plotseling afslaan van de motor. Aangezien de motor niet meer ronddraait, zal deze blokkeren en zal de auto op de (vastgelopen) motor remmen, tenzij je de koppeling intrapt. Bij een non-interference blok valt slechts het vermogen weg en rolt de auto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-06 17:42
DexterDee schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:19:
[...]

Ik heb geen persoonlijke ervaring met het knappen / losraken van een D-riem op een interference blok, maar it ain't pretty als ik de verhalen mag geloven. TS moet dan echt wel meer gemerkt hebben dan het plotseling afslaan van de motor. Aangezien de motor niet meer ronddraait, zal deze blokkeren en zal de auto op de (vastgelopen) motor remmen, tenzij je de koppeling intrapt. Bij een non-interference blok valt slechts het vermogen weg en rolt de auto uit.
Als je zijn verhaal leest lijkt het erop dat hij een non-interference motor heeft. Hopen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:08
Een motor zal zo snel niet vast slaan. De kracht waarmee de zuigers omhoog komen sloopt alles wat het van de kop tegen zou komen. Het zal weinig anders aanvoelen dan uitrollen in een versnelling.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

De non interference motoren bij fiat zijn de 1.2 fire 8 kleps motoren, worden volgens mij nog in de huidige 500tjes gebruikt (dat laatste weet ik niet zeker).
De op de foto van de topic starter weergegen motor is zeker een 16 klepper, of het een 1.2 of een 1.6 is kan ik niet goed zien.
Maar hoe dan is dit niet en non interference motor.
Moi_in_actie schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:07:
[...]

Nou, redelijk wat schade is (meestal) een understatement. Als een distributieriem knap, kan je meestal je complete motor vervangen, omdat vaak de cilinders tegen de openstaande kleppen aan knallen. Dit met als gevolg dat je schade hebt aan de cilinders, de kleppen zijn helemaal krom en vaak heb je ook nog indirecte schade aan dingen als de nokkenas(sen).

De 1e eigenaar van mijn auto heeft (om onbekende reden) bij 66k kilometer de gehele motor laten vervangen. Mijn auto is een wat ouder model waarbij om de 60k de distributieriem vervangen moet worden, dus mijn beste gok is dat de eerste eigenaar dit vergeten is (met alle gevolgen van dien). Anders zou ik namelijk niet weten waarom je na zo'n afstand de gehele motor zou laten vervangen; voor productiefouten heeft de boel dan al te lang goed gedraaid, voor grote schade door slijtage is het nog veel te vroeg.

Maar goed, dit hoeft bij TS niet het geval te zijn. Als het inderdaad de distributieriem is, maar hij zat er wel nog (half) op, dan is er wellicht weinig schade. Als het zo kort na onderhoud heeft plaatsgevonden denk ik dat je wel een goede positie hebt om de eventuele schade op de garage te verhalen. Wellicht dat ze dan wel zeggen dat de schade via hen gerepareerd moet worden.
Cilinders bewegen niet een kunnen dus ook geen kleppen raken.
Het zijn de zuigers die kleppen kunnen raken.
Met de bijbehorende toerentallen die er zijn bij 150km/u zijn er best een aantal kleppen krom en waarschijnlijk ook nog wat stoters gebroken.
Echter zal er aan het onder blok niets mis zijn.
Wel kan er dus danig veel kapot zijn aan de kop dat deze gewoon compleet gereviseerd moet worden.

De riem kan er nog wel half op zitten maar dan start de motor nog gewoon of was hij niet afgeslagen.
Een motor die afslaat en niet meer te herstarten is een waarbij de anwb constateert dat de riem er af gelopen heeft zeker niet "de riem er nog half op"

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Bommes schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:45:
De riem kan er nog wel half op zitten maar dan start de motor nog gewoon of was hij niet afgeslagen.
Een motor die afslaat en niet meer te herstarten is een waarbij de anwb constateert dat de riem er af gelopen heeft zeker niet "de riem er nog half op"
Als de riem dusdanig veel speling heeft dat 'ie een paar tandjes is verschoven en niet meer op tijd loopt, zou de riem theoretisch toch wel op z'n plaats kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dan lijkt het visueel inderdaad of die riem er nog gewoon op zit inderdaad.
Dan start de motor ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:27
Bommes schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 18:45:
[...]

Cilinders bewegen niet een kunnen dus ook geen kleppen raken.
Het zijn de zuigers die kleppen kunnen raken.
Met de bijbehorende toerentallen die er zijn bij 150km/u zijn er best een aantal kleppen krom en waarschijnlijk ook nog wat stoters gebroken.
Echter zal er aan het onder blok niets mis zijn.
Wel kan er dus danig veel kapot zijn aan de kop dat deze gewoon compleet gereviseerd moet worden.
Ik bedoelde ook de zuigers. Echter, als deze de kleppen raken en hier dingen afbreken, kan dat ook aanzienlijke schade aanrichten aan de cilinderwand. Simpel gezegd: als een distributieriem knapt is het meestal een erg duur geintje en kan in sommige gevallen de hele motor vervangen de goedkoopste optie zijn.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
Wild Chocolate schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:44:

De accu problemen duiden eerder op een niet functionerende multiriem, dan op een probleem met de distributie. Als die laatste eraf was gelopen, dan ligt je hele cilinderkop in puin.
Heel veel blokken zijn tegenwoordig "non-interference" en daar komen de zuigers nooit tegen de kleppen, wat er ook gebeurt. Bij Ford wordt al heel lang niks anders gemaakt, als voorbeeld. Fiat ken ik niet en geen flauw idee hoe de kop uitgelegd is. Maar meestal is er weinig aan de hand bij een gebroken distributieriem. Het probleem begint pas daarna want je leunt op de kennis en kunde van de monteur die jouw gebakkie moet fixxen. Blok moet namelijk weer op tijd gezet worden en dat is niet iedereen gegeven. Voor hetzelfde geld heb je erna een stotterende motor bij koude start of veel trillingen doordat een van beide nokkenassen paar graden verdraaid is.

Maar goed, wacht even af wat de garage zegt. Ga er van uit dat het je niet je laatst cent gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Moi_in_actie schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:07:
[...]

Ik bedoelde ook de zuigers. Echter, als deze de kleppen raken en hier dingen afbreken, kan dat ook aanzienlijke schade aanrichten aan de cilinderwand. Simpel gezegd: als een distributieriem knapt is het meestal een erg duur geintje en kan in sommige gevallen de hele motor vervangen de goedkoopste optie zijn.
Kleppen breken niet af bij dit soort gevallen, de riem breekt, de nokkenas(sen) staan meteen stil en de nog geopende kleppen raken de zuigers.
Dit zijn nooit alle 16 de kleppen (of 8)
Waar wel kan is dat de klep geleiding dus danig beschadigd raakt dat het niet goed meer te repareren is een er dus een gereviseerde cilinderkop geplaatst moet worden.
Ramon 73 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:34:
[...]

Heel veel blokken zijn tegenwoordig "non-interference" en daar komen de zuigers nooit tegen de kleppen, wat er ook gebeurt. Bij Ford wordt al heel lang niks anders gemaakt, als voorbeeld. Fiat ken ik niet en geen flauw idee hoe de kop uitgelegd is. Maar meestal is er weinig aan de hand bij een gebroken distributieriem. Het probleem begint pas daarna want je leunt op de kennis en kunde van de monteur die jouw gebakkie moet fixxen. Blok moet namelijk weer op tijd gezet worden en dat is niet iedereen gegeven. Voor hetzelfde geld heb je erna een stotterende motor bij koude start of veel trillingen doordat een van beide nokkenassen paar graden verdraaid is.

Maar goed, wacht even af wat de garage zegt. Ga er van uit dat het je niet je laatst cent gaat kosten.
Dat is nieuw voor mij, de motoren krijgen juist de laatste jaren een hogere compressie en dus ook minder ruimte in de cilinders als de zuigers omhoog zijn. Dus meer kans op het raken van kleppen.
Voor zover ik weet is het juist precies andersom, de non-interference motoren worden juist steeds zeldzamer.

[ Voor 43% gewijzigd door Bommes op 27-12-2016 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-07 11:52
Ik ken helaas dit verhaal van een goede kennis met een Renault Mégane 1.4 benzine. Na het wegrijden bij een verkeerslicht stopte de motor plotseling zonder dat er opvallende geluiden van het motorblok kwamen. Het bleek toch een kapotte distributieriem die kort daarvoor vervangen was. De garage heeft toen de auto met extra korting ingeruild. Je ziet wel dat een aantal fabrikanten terugkomen van de distributieriem en weer gewoon een ketting gebruiken. Deze breekt nl niet zomaar en alleen de spanning/speling moet met regelmaat gecontroleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 11-06 22:36
Steeds minder blokken zijn tegenwoordig non-interference heb ik me laten vertellen. Inderdaad deels door de hogere compressie en omdat je wat betreft maatvoeringen oid minder mooi uit komt zou het rendement ook een paar procent lager uit komen.

Op tijd zetten is gewoon een kwestie van het juiste gereedschap gebruiken.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646800

nieuw distributieset gemonteerd bij een erkende vakgarage ,geen beunhaas,je heb de factuur, als de oorzaak de distributieriemset/waterpomp is na 2000km, is de garage aansprakelijk voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
Moi_in_actie schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 19:07:
[...]

Als er een klep breekt is dit meestal het gevolg van het krom zijn door een eerder incident. De klep kan net niet 100% lekker aansluiten en als gevolg van vermoeiing door buigen dan breken. Kleppen die breken als gevolg van een gebroken d-riem komt niet veel voor heb ik me laten vertellen.
Bommes schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:07:
[...]

Waar wel kan is dat de klep geleiding dus danig beschadigd raakt dat het niet goed meer te repareren is een er dus een gereviseerde cilinderkop geplaatst moet worden.

[...]
Ook klepgeleiders kunnen goed en gemakkelijk vervangen worden. Het persen ervan is echter wel wat werk. Een 2e hands kop is dan vaak gemakkelijker en goedkoper

Heb onlangs een volledige kop revisie gedaan van een 6 cilinder. Zelfs zonder manuren schrik je van de kosten. Kan me goed voorstellen dat een 2e hands blok dan al snel loont als je voor het oude blok nog en redelijke prijs kan krijgen.
fastedje schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:41:
Je ziet wel dat een aantal fabrikanten terugkomen van de distributieriem en weer gewoon een ketting gebruiken. Deze breekt nl niet zomaar en alleen de spanning/speling moet met regelmaat gecontroleerd worden.
Zo ver ik weet hebben praktisch alle distributie kettingen een spanner intern zitten. Kettingen rekken in de loop van de tijd. Daarom hebben ze een bepaalde levensduur. Wacht je te lang dan zullen je kettingwielen er onder gaan lijden.

@TS, wacht rustig het antwoord van de garage af. Tot die tijd heb je weinig tot geen zekerheid wat er exact aan de hand is en hoe het gaat lopen. Ik vind de opmerking van de ANWB monteur ook iets dubieus gezien er geen ketting is in je motorblok. Bedoeld hij dan een tand verschoven? Eraf gelopen? Of dan toch de multi riem. Time will tell.

Ps. Als de garage lid is van Bovag heb je 3 maanden reparatie garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
Bommes schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:07:
[...]
Dat is nieuw voor mij, de motoren krijgen juist de laatste jaren een hogere compressie en dus ook minder ruimte in de cilinders als de zuigers omhoog zijn. Dus meer kans op het raken van kleppen.
Voor zover ik weet is het juist precies andersom, de non-interference motoren worden juist steeds zeldzamer.
De headroom op zich wordt wel kleiner inderdaad. Maar de zuigers worden meestal geprofileerd om de kleppen niet te raken bij breken distributieriem. De zuigers hebben kleine holtes om ruimte te maken voor een openstaande klep die eigenlijk dicht had moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ramon 73 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 21:32:
De zuigers hebben kleine holtes om ruimte te maken voor een openstaande klep die eigenlijk dicht had moeten zijn.
Nee, dat is om een langere klep lift toe te laten in combinatie met een hogere compressie. Zonder de uitsparingen moeten de kleppen eerder dicht wat nefast is voor vermogen en hogere toerentallen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waar je je nog wel op kunt voorbereiden is dat de schade is veroorzaakt door een vastgeslagen onderdeel dat op de distributie zit aangesloten. De distributieriem drijft verschillende onderdelen aan, waaronder de onderdelen van de motor en span-/geleiderollen, maar ook bijvoorbeeld de waterpomp en soms een nokkenasversteller. Dat zijn onderdelen die meestal niet standaard vervangen worden bij een distributiewissel. Het wordt echter wel geadviseerd. Als de waterpomp vastloopt zal de riem er ook aflopen, met de genoemde schade als gevolg.

Het is in zo'n geval wel discutabel wie verantwoordelijk is voor de schade. Het ligt immers niet aan de riem zelf. Ik had bij een auto zonder bekende onderhoudshistorie de waterpomp ook meegenomen en zou van een garage ook verwachten dat ie dat adviseert, maar dat is natuurlijk een beetje achteraf wijsheid. Ik zou eerst even wachten waar de garage mee komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 27-12-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Palomar schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:16:
Waar je je nog wel op kunt voorbereiden is dat de schade is veroorzaakt door een vastgeslagen onderdeel dat op de distributie zit aangesloten. De distributieriem drijft verschillende onderdelen aan, waaronder de onderdelen van de motor en span-/geleiderollen, maar ook bijvoorbeeld de waterpomp en soms een nokkenasversteller. Dat zijn onderdelen die meestal niet standaard vervangen worden bij een distributiewissel. Het wordt echter wel geadviseerd. Als de waterpomp vastloopt zal de riem er ook aflopen, met de genoemde schade als gevolg.

Het is in zo'n geval wel discutabel wie verantwoordelijk is voor de schade. Het ligt immers niet aan de riem zelf. Ik had bij een auto zonder bekende onderhoudshistorie de waterpomp ook meegenomen en zou van een garage ook verwachten dat ie dat adviseert, maar dat is natuurlijk een beetje achteraf wijsheid. Ik zou eerst even wachten waar de garage mee komt.
TS vermeld notabene in de start post dat de waterpomp ook vervangen is (althans, gefactureerd) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
Moi_in_actie schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 14:07:
[...]

zuigers.. ik hoop tenminste dat je cilinders stil staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:39
Palomar schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:16:
Er zijn bijna geen auto's waarbij op de d-riem ook de waterpomp of dynamo zit.
De dynamo waterpomp airco enz enz zitten eigenlijk altijd op de multiriem.

Je verhaal gaat dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Bij de meeste (auto)motoren wordt de waterpomp wel degelijk door de distributieriem aangedreven. Dynamo's idd niet, maar dat wordt ook niet genoemd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:45
Al wat gehoord van de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

leonbong schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:00:
[...]

De waterpomp (en ook vaak de oliepomp en brandstofpomp) zit juist bij 75% van de wagens wel op de distributie riem....

De rest van de aanbouwdelen hangen wel op de multiriem

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Nee helaas nog niet, ik heb gevraagd of die een belletje kon doen als de auto er was. Wij moeten onze leenauto van de ANWB vandaag terugbrengen, en mijn vriendin gaat vanmiddag langs de garage om een leenauto te krijgen van hen. Ik hoop wel op een update voordat zij er heen gaat omdat zij niet zo heel sterk in haar schoenen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:33

Aganim

I have a cunning plan..

Dynamo en airco werden niet genoemd, maar wat betreft de waterpomp: ik ben zelf diverse wagens tegengekomen waar de waterpomp gewoon op de D-riem zit. Sterker nog, dat heeft me zelf een keer gered toen de multiriem brak aan de andere kant van het land en de ANWB geen passende had. De beste man is creatief aan de slag gegaan, heeft de dynamo aangesloten (met de opmerking dat dat niet zou zijn gelukt als de waterpomp op de D-riem zou zitten) en zo kon ik in ieder geval terug naar huis. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 28-12-2016 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:35
Gaat nergens over natuurlijk maar het is iets ingewikkelder.
V-snaren drijven één tot twee componenten aan waar multi-riemen er meer aandrijven, en waarbij een platte vorm dan makkelijker is ipv een V ivm steunwielen.
DexterDee schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:53:
[...]

smalle tapse snaar; glad of getandv-snaar gladde meeneemwielen met "V-vleugels" onderlinge timing onbelangrijk
brede platte riem; in de lengte gegroefd multiriem radiale groeven op platte meeneemwielenonderlinge timing onbelangrijk
brede platte riem; getanddistributieriem (blok)getande platte meeneemwielenonderlinge timing belangrijk
overmaatse fietskettingdistributieketting kettingtandwielenonderlinge timing belangrijk

V-snaren zijn er, naast glad, ook getand, V-snaren lopen taps toe (V) en zijn vaak hoger dan breed of net zo breed als hoog.
Multi- en Distributieriemen zijn platte riemen, meer richting broekriem qua aanzicht.

En dan zijn er nog wat variaties, bv een smalle riem met lengtegroeven, smalle riem met tanden etc. Maar die zijn niet voor krachtoverbrengingen zoals een motordistributie.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 28-12-2016 09:28 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Technisch correct, the best kind of correct zullen we maar zeggen :P

Mijn versie is de overgesimplificeerde versie voor mensen die hun meeneemwielen wellicht niet willen controleren op lengtegroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online

Nee

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Net een belletje gehad van de garage. Er was een roller gesmolten waardoor de multiriem geknapt is en daardoor de distributieriem/set kapot is gegaan. Hij had bij de vervanging de rollers nagekeken maar zag geen problemen. Ik heb gevraagd of dat iets was dat hij had kunnen zien tijdens de vervangen, maar hij zei van niet. "Pech dat het nu opeens gebeurd, dat gebeurd vaker met Italiaanse auto's."

Conclusie is dat hij er verder niet zoveel aan kon doen, hij stelt voor om de boel te repareren en "hopen dat er verder geen schade is."

Mooi klote dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MrVegeta schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:02:
Net een belletje gehad van de garage. Er was een roller gesmolten waardoor de multiriem geknapt is en daardoor de distributieriem/set kapot is gegaan. Hij had bij de vervanging de rollers nagekeken maar zag geen problemen. Ik heb gevraagd of dat iets was dat hij had kunnen zien tijdens de vervangen, maar hij zei van niet. "Pech dat het nu opeens gebeurd, dat gebeurd vaker met Italiaanse auto's."

Conclusie is dat hij er verder niet zoveel aan kon doen, hij stelt voor om de boel te repareren en "hopen dat er verder geen schade is."

Mooi klote dus.
Ik heb aardig verstand van auto's en kan de beste man helaas alleen gelijk geven. Mijn (ex) Alfa 159 heb ik hetzelfde probleem mee gehad - Roller van multiriem ging kapot, plastic/rubber kwam tussen de distributie en ook wat interne motorschade. het kostte mij destijds zo'n 1000 euro om te repareren, maar de distributie was zowiezo bijna aan de beurt wat de pijn iets verzachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mooi klote is zeker ja.

Ik weet niet hoe het is bij je Stilo, maar meestal als de v-snaar voor de distributie ligt, kun je beter alles vervangen. het moet toch los om bij de distributie te komen. v-snaar is niet prijzig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:11:
[...]

Ik heb aardig verstand van auto's en kan de beste man helaas alleen gelijk geven. Mijn (ex) Alfa 159 heb ik hetzelfde probleem mee gehad - Roller van multiriem ging kapot, plastic/rubber kwam tussen de distributie en ook wat interne motorschade. het kostte mij destijds zo'n 1000 euro om te repareren, maar de distributie was zowiezo bijna aan de beurt wat de pijn iets verzachte.
Nu is de vraag een beetje, zou je gok nemen om een reparatie uit te voeren voor de distributieset en andere dingen (zal wel een offerte opvragen) en dan "hopen" dat de motor start, of een andere oplossing gaan zoeken (voor schroot verkopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MrVegeta schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:18:
[...]

Nu is de vraag een beetje, zou je gok nemen om een reparatie uit te voeren voor de distributieset en andere dingen (zal wel een offerte opvragen) en dan "hopen" dat de motor start, of een andere oplossing gaan zoeken (voor schroot verkopen?)
Tja, ik ken de dagwaarde en staat van je auto niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07
https://www.onderdelenlijn.nl/

Goede ervaringen mee! Voor een vorige auto een volledig motorblok (V6 2.7L) met 50.000 gelopen km's voor 500EUR kunnen kopen.

Dus mocht er veel schade zijn dan loont het om daar een oproep te doen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:21:
[...]

Tja, ik ken de dagwaarde en staat van je auto niet....
Oh sorry, gekocht in maart voor 1450 euro. 2 voorbanden laten vervangen en een remblokding achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Laat eerst ff een opgave maken en wat de garage mee betaald (coulance)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:38:
Laat eerst ff een opgave maken en wat de garage mee betaald (coulance)
Waarom zou die coulant zijn, dit is buiten zijn schuld om. Maar je hebt wel gelijk, ik ga straks even bellen voor een offerte. Unngghh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ik zou bij een motorrevisiebedrijf de motor even laten nakijken. Daar kunnen ze voor een schappelijk bedrag in de cilinders kijken met een camera, en zo precies zien wat de schade is. Mochten het alleen de kleppen zijn, ben je klaar met een nieuwe kop. Mocht het onderblok ook schade op hebben gelopen is een nieuw blok misschien een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Ik ken het blok niet, ook de garage niet en wil zeker niet beweren dat het verhaal niet kan klopen, maar "een gesmolten looprol van de multieriem" doet mijn wenkbrauwen fronzen...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Mijn wenkbrauwen fronzen meer van dat de garage ze niet vervangen heeft maar wel aangeeft dat het vaker voorkomt... als die dit wist waarom niet preventief de rollen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:59:
Mijn wenkbrauwen fronzen meer van dat de garage ze niet vervangen heeft maar wel aangeeft dat het vaker voorkomt... als die dit wist waarom niet preventief de rollen vervangen?
Ach zijn zat dingen die vaker voorkomen maar je niet preventief blijft vervangen. Zeker met een auto die voor 1450 gekocht is.

Imho doe jezelf een lol en koop een auto die betrouwbaarder is dan een stilo, begrijp me niet verkeerd, ik vind stilo's leuke en best mooie autotjes (3deurs vooral) maar voor beperkte running costs ben je met z'n ding echt aan t verkeerde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 18:59:
Wat verwacht je dan? Dat je bij elke kleine beurt voor de zekerheid alles maar gaan vervangen omdat het wel eens voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Smelten van een plastic looprol gebeurd niet zomaar. Indien het aantal kilometers na de riemwissel idd beperkt is tot een paar duizend dan had er, naar mijn idee, echt wel wat te voelen of was er wat te horen aan het lager van die rol.

[ Voor 11% gewijzigd door Razkin op 28-12-2016 19:17 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Waarschijnlijker is een verkeerde montage van de oude multiriem spanrol(te hoge spanning) na het vervangen van de distributieriem. Ik neem aan dat deze zaken(ook bij deze auto) gedemonteerd dienen te worden om de distributieriem te kunnen vervangen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Razkin schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:15:
Smelten van een plastic looprol gebeurd niet zomaar. Indien het aantal kilometers na de riemwissel idd beperkt is tot een paar duizend dan had er, naar mijn idee, echt wel wat te voelen of was er wat te horen aan het lager van die rol.
Het lastige is dat er overal wel "iets" te voelen is, maar dit zijn van die dingen die heel snel heel erg fout kunnen gaan.
Zeker als je wat harder rijdt kan het heel snel gebeurd zijn :)
kendo schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:49:
Waarschijnlijker is een verkeerde montage van de oude multiriem spanrol(te hoge spanning) na het vervangen van de distributieriem. Ik neem aan dat deze zaken(ook bij deze auto) gedemonteerd dienen te worden om de distributieriem te kunnen vervangen.
Het is een aanname voor je dat die dingen vervangen moeten worden, maar toch is het waarschijnlijker dat dat aan de hand is? Die volg ik niet helemaal...

Ik denk dat als men capabel genoeg is om een distributieriem te vervangen, het ook wel moet lukken de multiriem niet als een complete idioot aan te draaien, denk je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
L0we schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:21:
[...]

Het lastige is dat er overal wel "iets" te voelen is, maar dit zijn van die dingen die heel snel heel erg fout kunnen gaan.
Zeker als je wat harder rijdt kan het heel snel gebeurd zijn :)
Klopt, ik was er niet bij en wil ook zeker niet stellig beweren dat de garage daadwerkelijk verantwoordelijk is. Echter een lager van een rol is goed te voelen en doorgaans te beoordelen. Was het een (automatisch) spanelement dat geploft was dan zou ik er minder bedenkingen bij hebben.

Ook de opmerkingen dat italianen er wel eens last van hebben is zeker tegenwoordig apart, omdat dergelijk (deel)onderdelen elders vandaan worden gehaald en door tig types/merken gebruikt wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik denk dat als men capabel genoeg is om een distributieriem te vervangen, het ook wel moet lukken de multiriem niet als een complete idioot aan te draaien, denk je ook niet?
Is alleen de distributieriem vervangen geweest of was het een totale set inclusief spanrollen en multiriem? Sommige rekbouten kunnen herbruikt worden maar moeten anders aangedraaid worden bijvoorbeeld.

Er zijn veel te veel variabelen in dit verhaal waar we geen hand in hebben. Speculeren is het enige wat we hier op dit moment kunnen doen en uiteindelijk brengt het he-le-maal niks want de schade zal toch gerepareerd moten worden of de TS kan een andere wagen gaan zoeken.
Razkin schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:30:
Echter een lager van een rol is goed te voelen en doorgaans te beoordelen. Was het een (automatisch) spanelement dat geploft was dan zou ik er minder bedenkingen bij hebben.
Probleem met rollagers is dat je het nooit helemaal zeker weet. Bij mijn turbo was er wat speling merkbaar maar niks dramatisch. Kon nog zeker lang meegaan. Na 5000km nieuwe turbo omdat het olieverbruik dramatisch was. Ergo: het is een momentopname en kan door allerlei invloeden veranderen zoals bros worden tgv de koude temperaturen.

[ Voor 29% gewijzigd door Chevy454 op 28-12-2016 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
[...]

[...]

Het is een aanname voor je dat die dingen vervangen moeten worden, maar toch is het waarschijnlijker dat dat aan de hand is? Die volg ik niet helemaal...

Ervaring in en met het garagewezen. ;) Je moest eens weten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik vervang distributieriemen regelmatig voor kennissen en vrienden. Gewoon omdat ze het de garages niet toevertrouwen. Ze hebben geen tijd in de garage, moet snel en het blijft een tijdrovende klus. Niet de riem zelf vervangen, maar voor je er normaal bij kunt. Het is een kunstmatig dure reparatie waar ik de reden niet van begrijp. Iedereen moet het kunnen, zelfs mijn vriendin lukt het na wat instructies en die geen drol geeft om auto's maar het wel leuk vindt om mij te helpen haha.

Iig vaak wordt de riem niet goed gelegd, bovenin wel, bij de (dubbele) nokkenas, maar onderin bij de krukas niet. Dan kan die na het starten een tandje verspringen. Daarom ook altijd na montage met de hand krukas draaien om zeker te zijn dat het allemaal goed zit.

Verder gaat het vaak mis met de spanner, handleiding hiervan raadplegen. Niet duidelijk, youtube raadplegen. Deze zijn tegenwoordig complex dat ze een koud/warm stand hebben.

Juiste riem, al te vaak een te strakke riem gezien op een auto. Die was dan wel voor het merk en type, maar ouder type chassisnummer of nieuwer. Volvo V70n is hier een mooi voorbeeld van.

Waterpomp, wordt zelden vervangen bij de garage en dat lager is niet gemaakt om eeuwig mee te gaan.

Een looprol heb ik nog zelden kapot zien draaien, alleen bij een te strakke riem. Die dingen zijn overengineered. En de riem zelf heb ik onder normale omstandighedezn ook nog nooit zien kapot draaien. Behalve bij een vastslaande waterpomp en heel soms een spanner.

En voor je aan de klus begint altijd de markeringspunten zoeken en gelijk stellen en bij een dubbele nokkenas een blokkeerder gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En, hoe gaat het met de auto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Hackus schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 10:50:
En, hoe gaat het met de auto ?
Daar is weer een nieuw topic voor, zie: Wat te doen met kapotte auto.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Haha, laat ik het zo zeggen: ik ben blij met tweakers die hier meer ervaring mee hebben ;).

Pagina: 1