[Mediaplayer] aankoopadvies met enkele specs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-03-2018
Beste tweakers,

Na wat gelezen te hebben en wat info te hebben verzameld, zou ik graag wat advies willen.
Ik verhuis binnenkort en het is eindelijk zo ver: ik heb nu de ruimte, wat geld en wat tijd om een mediapaleis te bouwen ;-).
Ik ken een aantal mensen met een mooie media set-up en na wat zoeken en praten denk ik ongeveer te weten wat ik wil hebben. Nu wil ik me goed informeren voordat ik hardware ga inslaan, dus heb ik graag nog wat advies van mede tweakers. M'n doel is om zo een boodschappenlijstje te hebben en enig idee waar ik mee bezig ben ;)
Komt'ie:

Video: Ik heb deze 46" Samsung Smart tv 2e hands aangeschaft: pricewatch: Samsung UE46F6320AW Zwart
Audio: Ik wil hier graag externe (2.1) boxen bij (op dit moment alleen een setje met een minijack uitgang... ik heb geen versterker). Over deze boxen wil ik graag zaken van de media center én de TV af kunnen spelen.

Eisen aan media center:
- 'Live' kunnen streamen (met bv. een plug-in als Exodus voor KODI of Netflix of soortgelijk)
- Af kunnen spelen van een gekoppelde harde schijf (evt. een NAS, maar dat is weer een ander verhaal...)
- De 'live' en data van harde schijf kunnen ordenen en info kunnen scrapen van itn
- Liefst ook Spotify kunnen spelen
- Een afstandsbediening (of controller) op aan kunnen sluiten
- Rond de 150 euro (maar liever goedkoper :+ )
- Ik ben bereid er wat aan te klussen (RPi is volgens mij goed te doen), maar ik ben geen ontzettende whizkid of programmeur, dus het moet wel leuk blijven (een niet te obscuur systeem waar wat guides voor de vinden zijn, want ik kan niet goed coden)

Mijn vragen:
- KODI of PLEX? (Vnl. qua 'zwaarte' van het systeem en beschikbare plug-ins (Exodus))
- Moet ik hiervoor een media center aanschaffen of kan het eigenlijk ook gewoon op een NAS (NAS staat al op m'n lange-termijn-verlanglijstje, maar de financiele put is niet bodemloos...)
- Kan een Rpi dit kunstje ook (goed) aan? Wat zijn dan de voor/nadelen met off-the-shelve boxjes?
- Ik zie veel over wel/niet laggen met 4K? En H.265? Ik weet hier echt nada over. Geen idee wat dit is. Tips? 8)7
- Ik zie superveel Android mini-systemen, maar ook sticks etc: veel bomen, weinig bos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Upje? Niemand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 13:33

Wvr

Hi SaraWee,

ik heb een Samsung ES8000 tv met daar gekoppeled een Rasberry Pi en daar weer aan vast een Synology, om dit RPi aan de synology te koppelen was ik dan wel even mee bezig, maar ik ben dan ook maar gewoon een schilder!! en geen netwerk spec. of systeem beheerder.

met je telefoon kun je de RPi goed bedienen, en het is een makelijke interface.

ik heb ook PLEX geprobeert maar dat heb ik niet voor mekaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
@Wvr: waarom heb je voor een Synology gekozen? En wat was de moeilijkheid van de koppeling?

En je bedient de RPi/KODI dus met je mobiel?

Iemand anders nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb een HiMedia Q10 Pro, daar kan een harde schijf in en deze streamt prima met Exodus.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
@HerelsTom: sluit je dan je speakers aan op de HiMedia? En ik moet eerlijk toegeven dat ik op zoek ben naar een iets goedkoper systeem (zeg 150 euro). Denk je dat dit lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
SaraWee schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:47:
@HerelsTom: sluit je dan je speakers aan op de HiMedia? En ik moet eerlijk toegeven dat ik op zoek ben naar een iets goedkoper systeem (zeg 150 euro). Denk je dat dit lukt?
Waar zitten je speakers nu op aangesloten? Ik neem aan een versterker/receiver? Daarop kun je ook de HiMedia aansluiten.
Voor 15 euro meer heb je een kant en klare mediaspeler; HiMedia Q5 Pro

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
M'n speakers zijn nu óf aangesloten op m'n tv.
Het allerliefst heb ik dat ze dan te gebruiken zijn zowel met 'normaal' tv kijken / Screencasten etc., maar ook met alles wat ik afspeel over het mediacentre.

Is er met de HiMedia / andere systemen ook een mogelijkheid om te casten vanaf je laptop/mobiel?

Die HiMedia Q5 ziet er goed uit! Wat ik alleen niet weet: wat is het verschil tussen dit systeem en bv. de mediaspelers van Minix... Kortom: hoe kan ik het beste vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je TV ondersteunt actieve 3D. Wil je daar ook gebruik van kunnen maken met je Media-speler?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 09:42
Gezien dat je TV geen 4k ondersteund kan je die eis wel los laten, en volstaat een speler die 1080p (full HD) ondersteund. De vraag van Hardware-lover is inderdaad nog wel een relevante voor de keuze qua mediaspeler.

Verder zou ik het allemaal niet al te ingewikkeld maken en als 3D geen eis is, volstaat zeer waarschijnlijk een Pi3 in combinatie met Open/LibreElec prima. Kan je gewoon de remote van je TV gebruiken als afstandsbediening voor je mediaspeler (CEC) en klaar ben je. Wel zal je dan nog mogelijk een probleem ondervinden met Netflix (is nog altijd geen goede support voor) maar verder zou het vrijwel alles moeten doen wat je wil. Ik zou het wat dat betreft niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk. Netflix kan volgens mij direct via de smarttv-functionaliteit dus ook daar is dan een goede work-around voor handen.

Mocht je een Pi toch wat te kort vinden schieten en iets meer kracht in huis willen halen, dan zou ik een NUC adviseren. De diverse Android-oplossingen ben ik zelf niet echt een groot fan van. In het verleden heb ik hier met regelmaat problemen gehad met ondersteuning op diverse formaten, en ook als ik de lijst met bug-fixes van bijvoorbeeld Kodi bekijk die betrekking hebben op Android in vergelijking met de Windows-releases, dan is Android duidelijk nog niet 100% goed uitontwikkeld.

Voor wat betreft audio en aansluiten van audio/video:
De "normale" manier van aansluiten is bij gebruik van een receiver dat je alle input-devices (dus mediaspeler, DVD-speler etc) op de HDMI inputs van je receiver aansluit. Op de HDMI-output sluit je je tv aan, en op de TV sluit je deze dan aan op de ARC-HDMI input. Mocht je meerdere HDMI-outputs op je receiver hebben, kies dan voor de output die ARC ondersteund. Daardoor is het mogelijk om het geluid van je TV via de receiver te horen. Indien ARC niet beschikbaar is kan je dat ondervangen door bijvoorbeeld met een tosslink verbinding van je TV naar je receiver te gaan, maar dan ben je beperkt tot de door de TV en interfaces ondersteunde formaten. Meestal is dat maximaal DD51.

Mocht je receiver geen HDMI in- en outputs hebben, dan sluit je dus alles direct op de TV aan, en met optical / coaxial naar de receiver. Hou er rekening mee dat je ook dan dus gelimiteerd bent in de ondersteunde formaten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
SaraWee schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:17:
M'n speakers zijn nu óf aangesloten op m'n tv.
Het allerliefst heb ik dat ze dan te gebruiken zijn zowel met 'normaal' tv kijken / Screencasten etc., maar ook met alles wat ik afspeel over het mediacentre.

Is er met de HiMedia / andere systemen ook een mogelijkheid om te casten vanaf je laptop/mobiel?

Die HiMedia Q5 ziet er goed uit! Wat ik alleen niet weet: wat is het verschil tussen dit systeem en bv. de mediaspelers van Minix... Kortom: hoe kan ik het beste vergelijken?
Je kan de HiMedia ook gewoon direct op je TV aansluiten, dan kun je de speakers gewoon blijven gebruiken zoals je nu doet. Je kunt met de HiMedia ook casten vanaf je laptop/mobiel.
Ik heb hiervoor diverse mediaspelers gehad waaronder de Minix, maar er was altijd wel iets mee en met de HiMedia die ik nu hebt ben ik meer dan tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
hardware-lover schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:47:
Je TV ondersteund actieve 3D. Wil je daar ook gebruik van kunnen maken met je Media-speler?
@hardware-lover: Het liefst wel. Kun je vertellen wat voor consequenties dit heeft? Kan ik dan geen Pi meer gebruiken?
kroegtijger schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:27:
Verder zou ik het allemaal niet al te ingewikkeld maken en als 3D geen eis is, volstaat zeer waarschijnlijk een Pi3 in combinatie met Open/LibreElec prima. Kan je gewoon de remote van je TV gebruiken als afstandsbediening voor je mediaspeler (CEC) en klaar ben je. Wel zal je dan nog mogelijk een probleem ondervinden met Netflix (is nog altijd geen goede support voor) maar verder zou het vrijwel alles moeten doen wat je wil. Ik zou het wat dat betreft niet ingewikkelder maken dan noodzakelijk. Netflix kan volgens mij direct via de smarttv-functionaliteit dus ook daar is dan een goede work-around voor handen.

Mocht je een Pi toch wat te kort vinden schieten en iets meer kracht in huis willen halen, dan zou ik een NUC adviseren. De diverse Android-oplossingen ben ik zelf niet echt een groot fan van. In het verleden heb ik hier met regelmaat problemen gehad met ondersteuning op diverse formaten, en ook als ik de lijst met bug-fixes van bijvoorbeeld Kodi bekijk die betrekking hebben op Android in vergelijking met de Windows-releases, dan is Android duidelijk nog niet 100% goed uitontwikkeld.

Voor wat betreft audio en aansluiten van audio/video:
De "normale" manier van aansluiten is bij gebruik van een receiver dat je alle input-devices (dus mediaspeler, DVD-speler etc) op de HDMI inputs van je receiver aansluit. Op de HDMI-output sluit je je tv aan, en op de TV sluit je deze dan aan op de ARC-HDMI input. Mocht je meerdere HDMI-outputs op je receiver hebben, kies dan voor de output die ARC ondersteund. Daardoor is het mogelijk om het geluid van je TV via de receiver te horen. Indien ARC niet beschikbaar is kan je dat ondervangen door bijvoorbeeld met een tosslink verbinding van je TV naar je receiver te gaan, maar dan ben je beperkt tot de door de TV en interfaces ondersteunde formaten. Meestal is dat maximaal DD51.

Mocht je receiver geen HDMI in- en outputs hebben, dan sluit je dus alles direct op de TV aan, en met optical / coaxial naar de receiver. Hou er rekening mee dat je ook dan dus gelimiteerd bent in de ondersteunde formaten.
@ Kroegtijger: thanks voor de uitleg! Allen nog een paar vragen:
1) Welke afstandsbediening zou ik dan nog meer kunnen gebruiken? Ik ken iemand die een xbox controller heeft en dat schakelt wel lekker snel.
2) Welke NUC raad je dan aan?
3) Ok, je hebt het over een receiver, maar dit is de situatie nu: een coax kabel (ja, echt!) Ik ben net verhuisd en het enige wat ik in ons (gedeelde) huis heb, is WiFi en een coax kabel voor tv. Ik keek normaal nooit TV en heb denk ik ook geen behoefte aan digitale tv. Maar ik heb dus ook geen receiver ;) Ik dacht er aan om m'n Pi direct op de tv aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Op dit moment kan ik een Minix X8H Plus overnemen voor 80 euro, of een Pi 3b voor 30...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Nadeel van die Minix is dat er geen Android update meer voor komt, dus je zit dan met oude software.
De HiMedia krijgt binnenkort een update naar Android 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SaraWee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:15:
[...]

@hardware-lover: Het liefst wel. Kun je vertellen wat voor consequenties dit heeft? Kan ik dan geen Pi meer gebruiken?

[...]

@ Kroegtijger: thanks voor de uitleg! Allen nog een paar vragen:
1) Welke afstandsbediening zou ik dan nog meer kunnen gebruiken? Ik ken iemand die een xbox controller heeft en dat schakelt wel lekker snel.
Bij gebruik van een Pi heb je automatisch ook al de beschikking over CEC dus kan je de remote van je TV gebruiken. Alternatief zou een IR-oplossing zijn, maar dat kent als nadeel dat je dus een additionele afstandsbediening hebt. Een xbox controller of een andere gamepad kan je inderdaad ook gebruiken. Mijn ervaring is echter dat CEC toch het meest prettig werkt. Dat heeft een aantal redenen. Allereerst omdat je hoe dan ook al een line-of-sight met je TV hebt (je wil het scherm immers zien) en alles met 1 remote kan bedienen. Ir-oplossingen vereisen immers dat je een zicht-lijn hebt tussen de afstandsbediening en de ontvanger, en dat betekend dus dat het altijd in het zicht moet zitten. Niet echt fraai om te zien natuurlijk. Daarnaast heeft je afstandsbediening van je TV ook fysieke knoppen. Een touchscreen oogt fancy en is leuk, maar je moet altijd naar je schermpje kijken en dan zie je dus niet de tv. Vrij lastig naar mijn mening dat je niet op de tast kan werken. En misschien nog wel het grootste voordeel: Alles met 1 knoppendoos regelen! Met name de huisgenoten kunnen die optie zeer waarderen over het algemeen :)
Het nadeel van CEC is dat je het systeem er niet mee aan kan zetten (kan alleen met de betere, lees: duurdere, IR-oplossingen) en dat je TV ook ondersteuning ervoor moet bieden. Uit ervaring weet ik dat Sony en Samsung er prima mee omgaan, maar dat bijvoorbeeld LG nog wel eens problemen kan opleveren. Mocht het allemaal echt niet lukken, dan kan je ook via je telefoon en een appje over wifi je device bedienen.
2) Welke NUC raad je dan aan?
Waarschijnlijk kan je al af met de meest simpele modellen. Een i3 met 4GB is al een heel ruime setup voor FullHD weergave. SSD of HDD is niet eens strikt noodzakelijk; een USB3 stick kan je ook prima ervoor gebruiken mocht je kosten willen drukken. Mocht je een NUC kiezen, dan heeft deze geen CEC-ondersteuning. Dit kan je wel toevoegen met adapters. Voor de NUC's zijn er interne adapters beschikbaar. Andere PC's / laptops kun je voorzien van een externe adapter. Meer info daarover kan je vinden op https://www.pulse-eight.com/p/104/usb-hdmi-cec-adapter
3) Ok, je hebt het over een receiver, maar dit is de situatie nu: een coax kabel (ja, echt!) Ik ben net verhuisd en het enige wat ik in ons (gedeelde) huis heb, is WiFi en een coax kabel voor tv. Ik keek normaal nooit TV en heb denk ik ook geen behoefte aan digitale tv. Maar ik heb dus ook geen receiver ;) Ik dacht er aan om m'n Pi direct op de tv aan te sluiten?
Een receiver is ook niet noodzakelijk, en het maakt het zelfs makkelijker zonder receiver (minder dingen om rekening mee te houden). De Pi of welke andere mediaspeler kan je direct op de input van je TV prikken en klaar ben je. Audio en video wordt dan netjes afgehandeld zoals je mag verwachten, en wordt gewoon via je TV-settings afgespeeld.. Hou er wel rekening mee dat je dan meestal geen support hebt voor DTS en de HD-audio formaten en je dus je geluid moet laten downmixen naar stereo. In Kodi kan je dit zeer eenvoudig instellen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Begin anders eerst eens met de Pi3.

Sowieso leuk om mee te spelen en hij kan best veel.

3D is nu niet echt iets wat hoog op mijn persoonlijke lijstje stond/staat, maar ik heb ook met de Pi gewoon naar 3D films gekeken. Inmiddels is de 3D tv de deur uit, want het werd niet gebruikt.

Kortom, mijn advies....
Koop die Pi voor 30,- en ga aan de slag. Grote community en daarom veel ontwikkeling en ondersteuning.
Kom je in de toekomst wat te kort, dan kun je weer verder kijken en verpats je de Pi voor 20,-
Heb je een hoop lol gehad voor 10,-

Alstu, dat waren mij 2 cents :)

Succes!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
albino71 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 13:40:
Begin anders eerst eens met de Pi3.

Sowieso leuk om mee te spelen en hij kan best veel.

3D is nu niet echt iets wat hoog op mijn persoonlijke lijstje stond/staat, maar ik heb ook met de Pi gewoon naar 3D films gekeken. Inmiddels is de 3D tv de deur uit, want het werd niet gebruikt.

Kortom, mijn advies....
Koop die Pi voor 30,- en ga aan de slag. Grote community en daarom veel ontwikkeling en ondersteuning.
Kom je in de toekomst wat te kort, dan kun je weer verder kijken en verpats je de Pi voor 20,-
Heb je een hoop lol gehad voor 10,-

Alstu, dat waren mij 2 cents :)

Succes!
Helemaal mee eens inderdaad. Ik gok dat die al wel prima volstaat. Wel is het van belang dat je er een snel SD-kaartje in stopt (class 10 heeft de voorkeur) en een voeding neemt die krachtig en stabiel genoeg is hiervoor. Met name de opladers van de iPad werken erg goed voor de Pi's
Je kan er eventueel ook eentje uit de V&A vandaan trekken om eens mee te gaan spelen. Mocht het niet bevallen, verkoop je m gewoon weer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SaraWee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:15:
[...]

[knip]
Een Pi3 zou volgens mij idd een voordelige oplossing kunnen zijn voor jou. Omdat je (zeer waarschijnlijk) niets gaat doen met "speciale" audio formaten (ik probeer het simpel te houden), is de Pi3 ruim voldoende zo te zien. Hier worden (Kodi 3D MVC geschikte) spelers met elkaar vergeleken en er wordt een waardeoordeel per speler gegeven;

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=221407

Dus simpel gezien.

Pi3 (via HDMI) aan de TV
Leuke analoge 2.1 luidspreker-set die je op je TV aansluit (via dezelfde wijze zoals nu), waardoor alles via die set te horen zal zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Een class 10 MicroSD inderdaad en eventueel (in de toekomst) een USB 3 stick als storage partitie.

Als lader is die van de Ikea (€ 8,-) erg goed.

Dan als laatste nog een tipje...

Met media van en naar een schijf kopieren die is gekoppeld aan je Pi wordt je volgens mij niet vrolijk, dus koop die NAS!

Een simpele Synology, schijf er in, hang 'm in je netwerk en genieten maar!

Je hebt een 1-bay al voor minder 90,-:
pricewatch: Synology DiskStation DS115j

Stel je hebt die NAS staan, dan kun je ook nog de DS Video app op je TV installeren!
Verder is is je TV best goed in het afspelen van media via DLNA, dus 3D afspelen is geen probleem.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
albino71 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:21:
Een class 10 MicroSD inderdaad en eventueel (in de toekomst) een USB 3 stick als storage partitie.

Als lader is die van de Ikea (€ 8,-) erg goed.

Dan als laatste nog een tipje...

Met media van en naar een schijf kopieren die is gekoppeld aan je Pi wordt je volgens mij niet vrolijk, dus koop die NAS!

Stel je hebt die NAS staan, dan kun je ook nog de DS Video app op je TV installeren!
Verder is is je TV best goed in het afspelen van media via DLNA, dus 3D afspelen is geen probleem.
Helemaal mee eens wederom. Dergelijke setups beginnen bij de storage van je content die je wilt kijken. Als dat al niet op orde is wordt het heel moeilijk om er nog een knappe oplossing voor te verzinnen. Bezuinig daar dan ook niet op, want het vormt de basis voor de rest van het netwerk

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Hoi allemaal,

Dank voor de praktische tips!! Echt heel erg fijn.
Eigenlijk dacht ik aan hetzelfde: lekker klussen voor 30 euro. Word ik ook nog eens wat wijzer over hoe dit soort set-ups werken en heb ik er wss veel plezier van. Aan het begin was ik alleen nogal uit het veld geslagen door de 101 tips over het afspelen van allerlei exotische formaten door vrienden met soortgelijke set-ups.
Morgen kan ik de RPi ophalen. De verkoper heeft aangeboden om zelfs OpenELEC alvast op de SD card te zetten (is idd een class 10, 8Gb).

Wat betreft de opzet:
* Voeding: Welke oplader van de Ikea bedoel je precies @albino71? Er zit namelijk wel een mini-USB -> USB kabel bij, maar geen adapter. Is een 'reguliere' adapterblokje van een (recente) mobiel goed genoeg of moet het toch wat degelijkers zijn?

* HDMI kabel: Grr, nu komt de noob irritatie ;): ik wilde snel even een HDMI kabel bestellen zodat ik morgen aan de slag kan, maar nu overvalt me plotseling het feit dat er nogal veel zijn. Ik ging gewoon voor 'HDMI -> HDMI' (ik neem aan dat er op de Pi een 'gewoon formaat' HDMI aansluiting zit? Just double checking... En is er echt nog wat merkbaar in kwaliteitsverschil in HDMI kabels? (Zou zonde zijn als m'n set-up sloom wordt door de verkeerde kabel... of is dat een mythe? ;))

* Distributie: de verkoper zet er OpenELEC op, maar er zijn verschillende: iemand nog een argument voor deze of een andere?

... en als dit staat, dan eindelijk op naar de NAS! Synology it is? (Gebruiksgemak?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee

Nog 2 dingen dan... ;)

- Je hebt het over een USB 3 stick... ik dacht dat de raspberry pi 3b geen usb 3.0 aansluiting had? Of haal ik nu iets door elkaar? ;)

- Je hebt het over een DS Video App... dat is dus een app waarmee ik vanaf een NAS makkelijk naar de tv kan kijken... Maar het is niet zo dat ik KODI direct van m'n Synology NAS kan draaien? (Dat klinkt namelijk wel weer errug simpel en fijn ;)).

En wat is DLNA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
SaraWee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:36:
[...]

Nog 2 dingen dan... ;)

- Je hebt het over een USB 3 stick... ik dacht dat de raspberry pi 3b geen usb 3.0 aansluiting had? Of haal ik nu iets door elkaar? ;)
De Pi heeft inderdaad geen USB3, maar de NUC's hebben dat wel. De Pi boot gewoon vanaf de SD-kaart
- Je hebt het over een DS Video App... dat is dus een app waarmee ik vanaf een NAS makkelijk naar de tv kan kijken... Maar het is niet zo dat ik KODI direct van m'n Synology NAS kan draaien? (Dat klinkt namelijk wel weer errug simpel en fijn ;)).
Kodi is geen streaming server of iets dergelijks zoals Plex dat is, maar is een uitermate uitgebreide mediaspeler (heel kort door de bocht gesteld), die wel weer gebruik kan maken van diensten zoals Plex. Dus nee, je kan Kodi niet direct vanaf je NAS draaien. Wel zijn er NAS-devices die Kodi kunnen draaien en een grafische aansluiting hebben (vaak VGA of HDMI), maar die zou ik niet adviseren. Al is het alleen al vanwege de geluidsproductie van het device.
En wat is DLNA?
DLNA staat voor Digital Living Network Alliance.
Naar mijn idee een heel goed idee wat nog lang niet uitontwikkeld is en (zoals zo vaak) tegen de nodige standaardisatie-problemen aanloopt van de diverse fabrikanten. Zelf ben ik er niet heel erg kapot van, en in een thuissituatie is het vaak eerder een last dan een voordeel. Voor jouw situatie volstaat het SMB-protocol prima.
Meer info over DLNA kan je vinden op o.a. Wikipedia: Digital Living Network Alliance

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]

Inderdaad iets waar we in eerste instantie zomaar aan voorbij zijn gegaan, terecht opgemerkt.

Je zou idd rechtstreeks vanaf een Synology media op je TV af kunnen spelen. Via de DS-Video app op je TV, als deze er is voor dat type Samsung TV, en anders via dezelfde app op een smartphone/tablet/pc (alles waar de DS-Video app beschikbaar voor is). Je TV moet daarvoor wel "benaderbaar" zijn via je netwerk maar datzelfde gaat ook al op bij een Pi3 en NAS.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
hardware-lover schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:45:
[...]

Inderdaad iets waar we in eerste instantie zomaar aan voorbij zijn gegaan, terecht opgemerkt.

Je zou idd rechtstreeks vanaf een Synology media op je TV af kunnen spelen. Via de DS-Video app op je TV, als deze er is voor dat type Samsung TV, en anders via dezelfde app op een smartphone/tablet/pc (alles waar de DS-Video app beschikbaar voor is). Je TV moet daarvoor wel "benaderbaar" zijn via je netwerk maar datzelfde gaat ook al op bij een Pi3 en NAS.
...Nou ik geloof dat ik wat begin te leren ;)
Maar ik geloof dat het nadeel daarvan is dat de software / apps op m'n tv het wel erg veel trager doen dan KODI mogelijk kan runnen, dus via KODI is het gebruiksvriendelijker (de smart TV apps op m'n tv zijn tergend traag). Tenzij ik natuurlijk KODI kan runnen op een Synology... De vraag is: kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

SaraWee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:47:
[...]
...Nou ik geloof dat ik wat begin te leren ;)
Maar ik geloof dat het nadeel daarvan is dat de software / apps op m'n tv het wel erg veel trager doen dan KODI mogelijk kan runnen, dus via KODI is het gebruiksvriendelijker (de smart TV apps op m'n tv zijn tergend traag). Tenzij ik natuurlijk KODI kan runnen op een Synology... De vraag is: kan dat?
Nee :)

Mogelijk is die app (indien beschikbaar), idd traag bij gebruik op je TV, maar dat hoeft niet het geval te zijn op een ander apparaat wat ook geschikt is. Via dat andere apparaat stream je dan naar je TV.

Niet perse gebruiksvriendelijker, maar je hebt meer weergave-mogelijkheden van Media via Kodi (zeker als je de speciale build gebruikt die meteen Full HD 3D afspelen binnen Kodi mogelijk maakt).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Zet er zelf gewoon LibreELEC op.
Dat is zeg maar de nieuwe OpenELEC.

Is genoeg over te vinden hoe je dat doet op de website.
Je moet wel de MicroSD kunnen lezen/schrijven op je PC/Laptop.

Deze Ikea USB lader: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00291891/
Uiteraard heb je wel een goede Micro USB kabel er bij nodig.

HDMI kan gewoon goedkoop, tenzij je er de hele tijd aan gaat zitten, dan kan kwaliteit meespelen.

NAS zou ik niet uitstellen, maar goed, jij bent de baas over je centen uiteraard. ;)
USB 3 stick kun je best in een USB 2 poort stoppen (Het schijnt goed te werken in de Pi).
Het voordeel is snelheid en levensduur.
Uiteraard staat de techniek niet stil en weet ik niet of dit nog steeds de beste manier is.
Ik gebruik het in ieder geval overal waar ik een Pi inricht.
MicroSD mag dan een kleine slome kaart zijn, want die wordt alleen met booten gebruikt.
De rest staat dan op USB.

DS Video is iets dat je kunt draaien op je Synology NAS.
Die scraped zelf je media en dan heb je mooie plaatjes er bij e.d.
Afspelen kan met een DS Video client app.
Die is er voor Android, iOS en voor Samsung TV's (weet niet welke allemaal, maar ik denk dat hij werkt op de jouwe.

DLNA is goed uitgelegd door kroegtijger. Op zich werkt het niet verkeerd vind ik zelf.
SaraWee schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 16:47:
KODI kan runnen op een Synology... De vraag is: kan dat?
Kodi op een Synology dat werkt niet.
Dan zou je een HDMI kabel in je NAS moeten kunnen stoppen en dat kan alleen bij de Play versies.
Daar kan dan nog steeds geen kodi op. Onzin ook als je een Pi hebt, die kan dat veel beter.

[ Voor 15% gewijzigd door albino71 op 05-01-2017 17:44 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

albino71 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:42:
[...]
[knip]

DS Video is iets dat je kunt draaien op je Synology NAS.
Die scraped zelf je media en dan heb je mooie plaatjes er bij e.d.
Afspelen kan met een DS Video client app.
Die is er voor Android, iOS en voor Samsung TV's (weet niet welke allemaal, maar ik denk dat hij werkt op de jouwe).

[knip]
en (voor de volledigheid, mocht het toevallig van toepassing zijn), voor Windows (inclusief de WP8 en W10M mobielen). 8)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

hardware-lover schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:52:
[...]

en (voor de volledigheid, mocht het toevallig van toepassing zijn), voor Windows (inclusief de WP8 en W10M mobielen). 8)
Kijk, dat wist ik niet. Bedankt voor de aanvulling! ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Top! Vanavond de Pi ophalen, knutselen en ik zal posten als het is gelukt (...of niet ;))

Overigens: jullie raden Synology aan als NAS systeem: waarom?

[ Voor 26% gewijzigd door SaraWee op 06-01-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 16:09
SaraWee schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:28:
Top! Vanavond de Pi ophalen, knutselen en ik zal posten als het is gelukt (...of niet ;))

Overigens: jullie raden Synology aan als NAS systeem: waarom?
Synology heeft met DSM gewoon hele fijne software, een grote community voor extra packages en allround werken ze heel prettig.(mijn mening :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Advies mag in CEA, kleine move :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Nou, de raspberry is er evenals een case, heatsink, HDM kabel en adapter die het juiste voltage kan leveren (had nog wat voeten in de aarde ;))

OpenELEC draait evenals KODI.
Alleen zijn er nog 2 problemen, waarvoor ik even een nieuw topic ga openen ;)
Thanks tweakers!

(Als het lukt, dan wordt de familie uitgebreid met een nas! :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

SaraWee schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:24:
Nou, de raspberry is er evenals een case, heatsink, HDM kabel en adapter die het juiste voltage kan leveren (had nog wat voeten in de aarde ;))

OpenELEC draait evenals KODI.
Alleen zijn er nog 2 problemen, waarvoor ik even een nieuw topic ga openen ;)
Thanks tweakers!

(Als het lukt, dan wordt de familie uitgebreid met een nas! :))
Leuk!

Je kunt ook vragen stellen in het Raspberry Pi - kodi topic:
[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2

Verder kun je ook eens kijken naar LibreELEC ipv OpenELEC

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Ik ben nu bezig met een post daar! Thanks :)

De vorige gebruiker van de Pi (ik heb 'm 2e hands) dacht vriendelijk te zijn door er OpenELEC op te zetten, maar ik hoorde al meer dat LibreELEC beter is. Weet je waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

SaraWee schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:33:
Ik ben nu bezig met een post daar! Thanks :)

De vorige gebruiker van de Pi (ik heb 'm 2e hands) dacht vriendelijk te zijn door er OpenELEC op te zetten, maar ik hoorde al meer dat LibreELEC beter is. Weet je waarom?
Is evengoed hartstikke vriendelijk natuurlijk.

Aan de andere kant is er ook iets voor te zeggen om zelf even die image op je MicroSD te zetten en aan de slag te gaan. Leer je van! ;)

Ik weet het fijne er niet van, maar veel van de openELEC ontwikkelaars zijn weggegaan agv een conflict.
Zij zijn LibreELEC begonnen en waarschijnlijk wordt die beter doorontwikkeld.

Uiteraard zelf je keuze maken, of de vraag even in het Rpi - Kodi topic stellen :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaraWee
Zal ik doen ;)
En ja hoor, ik vond het sowieso erg behulpzaam van de verkoper! :)
Pagina: 1