Robolokotobo schreef op maandag 26 december 2016 @ 08:54:
Hahaha lastig hoor. Ik snap dat 1/6 * 1/6 = 1/36. Maar wat 1/6 * 5/6 is, geen flauw idee. Ook de som van Orion snap ik niet. Ik snap niet hoe hij bij 0,993 komt en ^ is gedeeld door? Dan klopt die som toch niet? Ik snap van breew hoe je er voor zorgt dat je niet boven de 100% komt, maar verder ook niet
Ho wacht 1/6 * 5/6 = 5/36?
Dat is toch gewoon eenvoudig rekenen wat je op basisschool of als je wat ouder bent de lagere school hebt geleerd? Ik dacht dat men zulke dingen nooit verleert.
Afgezien van alle beschouwingen en wetten van de kansberekening, wat vaak niet wordt beseft is dat een loting geen geheugen heeft. Dus de gedachte dat je statistisch gezien je wel eens moet winnen berust op een wijdverspreid misverstand waar organisatoren van loterijen dankbaar gebruik van maken. Elke keer dat je opnieuw meedoet is je kans om wel of niet te winnen even groot als alle vorige keren. Het onderdeel van de wiskunde heet daarom ook
kansberekening en niet
zekerheidsberekening.
Zuiver wiskundig, zonder de juiste formule te noemen, je kan met welke berekening dan ook nooit op honderd procent zeker uitkomen. Misschien op 99%, maar dan nog heb je 1% kans op een niet
Ook met dobbelstenen. De kans is één op zes dat je een zes gooit en elke volgende keer is dat weer het geval. De verleiding is groot om te beweren dat je met zes keer gooien er toch wel minstens één keer raak moet zijn. Iedereen weet dat dit niet zo hoeft te zijn.
Moraal van het verhaal: Door dat niet te begrijpen kopen sommigen zich arm aan loten zonder ooit tot de gelukkigen te behoren. Door al die "eigen geldjes" op te sparen kunnen ze af en toe lekker uit eten gaan.
[
Voor 5% gewijzigd door
Techneut op 26-12-2016 16:03
]