Vervangen deurbel (met transformator?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Ik heb een ouderwetse deurbel ontvanger / gong die al een tijdje te weinig geluid maakt (en zodoende telkens de pakketbezorger mis) ;(

Deze wil ik vervangen, maar ik vraag me af of er 240V of iets anders op staat en of dat ding boven de gong nou een transformator is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9teJBhWm.jpg

Als vervanging ben ik van plan de Byron 772 of de Byron 776 te nemen, maar ik heb dus geen idee of er een transformator benodigd is. Ik heb overigens de beschikking over een digitale multimeter, maar heb alleen ervaring met kleine elektrische schakelingen ipv het lichtnet :$

Beste antwoord (via Ketho op 24-12-2016 18:06)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Transformator zit normaal gesproken in de meterkast.

Dat ding boven de gong is een electromagneet die een pin weg drukt en zo de bel laat gaan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Transformator zit normaal gesproken in de meterkast.

Dat ding boven de gong is een electromagneet die een pin weg drukt en zo de bel laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxyde
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:59
Kwestie van draadje volgen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Sloop het draadje weg en haal een draadloze bel bij de Action voor €10,-? Dan ben je van het hele gedonder af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vBfRljm0nzNO5eVv0FYA12En/medium.jpg

of zo direct in je meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rlffH5pFfJbb0Nu0Ju1qzPAl/medium.jpg

is de transformator.

Koop een klik aan klik uit set. Dan kan je op die draden en kastje monteren en een draadloze gong ergens in huis plaatsen in een stopcontact. Of meerdere gongs, kan ook.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Ik ben de draad gevolgd (voor zover dat nog lukte door een muur) naar de meterkast en er zat inderdaad een soort adapter daarvoor in de meterkast en stroom (17V, 0.5A) leverde voor de deurbellen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1Bg9ueQm.jpg

Kabel vd meterkast die uit de muur komt
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/he93Niom.jpg

Als een draadloze deurbelset maar een tientje bij de Action kost is dat wel goed om te overwegen.

Er zijn 2 deurbellen in het huis (begane grond en bij zoldertrap), waarvan er dus maar een vervangen hoeft te worden en het me overigens lastig lijkt om de deurbelknop te vervangen (geen schroef openingen).

Met dat in gedachten vond ik het simpeler om alleen die oude bel te vervangen voor 15-20 euro, maar in ieder geval weet ik nu wat dat ding boven die gong is en dat er geen transformator nodig is. Volgende keer toch even doordenken :P

[ Voor 22% gewijzigd door Ketho op 24-12-2016 19:48 . Reden: extra foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

Er zitten meestal geen zichtbare schroeven, die zitten achter een kapje dat je er in 9/10 gevallen af kunt trekken.
Ik heb een relais erop aangesloten, en die weer op een draadloze bel aangesloten. Zo heb ik zowel de vast bel (betrouwbaar) als een draadloze bel (in de tuin), terwijl er maar op 1 knop gedrukt hoeft te worden.

[ Voor 47% gewijzigd door NielsNL op 24-12-2016 18:16 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Ik realiseer nu dat de huidige adapter 17V 0.5A geeft terwijl een Byron deurbel ontvanger 8V 1A nodig heeft.

Dan wordt het denk ik toch een tikkeltje moeilijker icm de adapter/transformer en de andere deurbel die er al staan.
NielsNL schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:15:
Er zitten meestal geen zichtbare schroeven, die zitten achter een kapje dat je er in 9/10 gevallen af kunt trekken.
Ik heb een relais erop aangesloten, en die weer op een draadloze bel aangesloten. Zo heb ik zowel de vast bel (betrouwbaar) als een draadloze bel (in de tuin), terwijl er maar op 1 knop gedrukt hoeft te worden.
Bedankt, dan is een draadloze bel wellicht een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Volgens mij hoort die adapter ook niet bij die bel. Waarschijnlijk is de oude trafo kapot gegaan en hebben ze er maar wat tussen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:06
Denk heel goed na over draadloze deurbellen. Zeker van Byron waarbij je meerdere keren per jaar de batterijen vervangt.
Die van ons ligt nog op de kast. Ondertussen een mooie bedrade deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nadeel van een draadloze bel is dat de batterijen vaak leeg zijn.. of het signaal (433mhz?) vaak verstoord wordt waardoor je nog steeds het probleem houd dat je bel het niet doet.. of juist gaat als er niemand voor je deur staat.. :-)

ik zou in elk geval de 17V 0.5A ampere adapter even vervangen voor een echte bel transformator... de meeste bel transformators kunnen prima 2 bellen aansturen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan maar zo zijn dat de huidige bel zo zwak is omdat deze niet genoeg spanning krijgt van die brakke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een deurbel zoals deze vereist wisselspanning, als de adapter gelijkspanning is zal de bel alleen even een enkele ping geven en inderdaad zchtjes omdat de klepel tegenaan getrokken blijft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
de huidige adapter lijkt inderdaad DC te zijn ipv AC :P

nou zijn er ook bellen die zowel op AC als DC werken.... dmv een contact welke tenzamen met de klepel bedient wordt.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
.Maarten schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:24:
Volgens mij hoort die adapter ook niet bij die bel. Waarschijnlijk is de oude trafo kapot gegaan en hebben ze er maar wat tussen gezet.
Dat lijkt mij heel aannemelijk en dat zou ook het miezerige geluid verklaren. Zo'n adapter voor dit doel is trouwens ook heel ongebruikelijk.

Maar onthoud één ding, elektrische deurbellen werken nooit op 230V, maar altijd op een veel lagere spanning via een beltransformator. En die 0,5A die de adapter levert lijkt me gewoon te weinig. Overigens wat een ongelooflijke rotzooi lijkt het daar op die foto, maar dat even terzijde. Als ik je een advies mag geven, laat dan die fraaie bijna antieke bel gewoon zitten, koop een fatsoenlijke beltrafo en klaar. Die adapterspanning van 17V is een beetje aan de hoge kant maar ik denk dat deze adapter bij lange na niet de benodigde stroom kan leveren. Of de bel kan niet overweg met gelijkspanning en dan hoor je maar één ping. Met een transformator van 8V (heel vaak 2-5-8V) en 1A zit je altijd goed.

Niks mis met die adviezen over draadloos etc., maar nodeloos ingewikkeld. En die belknop, even een schroevendraaiertje er onder en je wipt het er zo af. Een handeling die overigens niet eens nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Techneut schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:42:
[...]
Dat lijkt mij heel aannemelijk en dat zou ook het miezerige geluid verklaren. Zo'n adapter voor dit doel is trouwens ook heel ongebruikelijk.

Maar onthoud één ding, elektrische deurbellen werken nooit op 230V, maar altijd op een veel lagere spanning via een beltransformator. En die 0,5A die de adapter levert lijkt me gewoon te weinig. Overigens wat een ongelooflijke rotzooi lijkt het daar op die foto, maar dat even terzijde. Als ik je een advies mag geven, laat dan die fraaie bijna antieke bel gewoon zitten, koop een fatsoenlijke beltrafo en klaar. Die adapterspanning van 17V is een beetje aan de hoge kant maar ik denk dat deze adapter bij lange na niet de benodigde stroom kan leveren. Of de bel kan niet overweg met gelijkspanning en dan hoor je maar één ping. Met een transformator van 8V (heel vaak 2-5-8V) en 1A zit je altijd goed.
Dat kan ik beamen dat het een rotzooi is O-) , ik heb eerlijk gezegd nog steeds geen idee waarom en hoe dat zo opgezet was met die adapter.

De andere deurbel op de begane grond heeft blijkbaar 6V DC nodig terwijl er 17V naartoe komt, of lees ik dat nou verkeerd(?) Maar deze geeft voldoende geluid naar tevredenheid.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YuJQyXHm.jpg

Hierbij nog een filmpje van de gong deurbel die te zacht geluid maakt. Wellicht kwam dat inderdaad omdat er geen juiste transformator in de meterkast zit of door roest.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_zMdBdnk9q8]
Dan zal ik of die "transformator" (laten) vervangen want ik ben bang voor 230V, of een draadloze KlikAanKlikUit/Byron deurbel. In ieder geval hartstikke bedankt voor de reactie's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Maarten
Draai de bel zelf eens wat losser? Dit geluid krijg je als de bel te strak zit. Dan rinkelt ie niet meer.

Of het komt door een verkeerde trafo.

Je hebt ook beltrafo's met een normale stroomkabel eraan. Die kun je zo in een stopcontact drukken. De uitgang van die trafo die naar de bel gaat is maar iets van 8v of zo. (Ligt aan eht model)

[ Voor 87% gewijzigd door .Maarten op 24-12-2016 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
.Maarten schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:21:
Draai de bel zelf eens wat losser? Dit geluid krijg je als de bel te strak zit. Dan rinkelt ie niet meer.
De bel zelf kan niet gedraaid worden, het zit aan de bovenkant bevestigd aan de rest dus ik denk verkeerde trafo.

(edit) hij hangt vrij van de muur, dus wordt niet gedempt. Wanneer ik er vrij hard tegen aan tik kan ik een rinkelend geluid horen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fXjSUyum.jpg --- Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C9PA0iZm.jpg --- Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0GOIPJXm.jpg
bverstee schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:47:
Ziet eruit dat de klepel de bel niet goed raakt. Hij beweegt in ieder geval prima.
Kwestie van wat buigen lijkt me.
(edit2) heb de bel een beetje naar voren getrokken en het rinkelt soms een beetje dus de klepel raakt het dan wel, maar ik geloof dat de kracht daarvan op de bel te zwak is.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TFUoe7uObcg]

[ Voor 52% gewijzigd door Ketho op 24-12-2016 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
Buig hem eens zo zodat ie vrij hangt van de muur? Want als die bel niet vrij hangt en ergens tegen aan komt klinkt hij ook enorm gedempt.

[ Voor 21% gewijzigd door .Maarten op 24-12-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Laatst online: 10-09 22:00

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ziet eruit dat de klepel de bel niet goed raakt. Hij beweegt in ieder geval prima.
Kwestie van wat buigen lijkt me.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Ketho schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 20:15:
[...]

Dat kan ik beamen dat het een rotzooi is O-) , ik heb eerlijk gezegd nog steeds geen idee waarom en hoe dat zo opgezet was met die adapter.

De andere deurbel op de begane grond heeft blijkbaar 6V DC nodig terwijl er 17V naartoe komt, of lees ik dat nou verkeerd(?) Maar deze geeft voldoende geluid naar tevredenheid.

[afbeelding]

Hierbij nog een filmpje van de gong deurbel die te zacht geluid maakt. Wellicht kwam dat inderdaad omdat er geen juiste transformator in de meterkast zit of door roest.

[video]
Dan zal ik of die "transformator" (laten) vervangen want ik ben bang voor 230V, of een draadloze KlikAanKlikUit/Byron deurbel. In ieder geval hartstikke bedankt voor de reactie's :)
je gong slikt 6V DC of 8~16V AC
daar is niks mis mee..

maar ik denk dat je huidige voeding gewoon teweinig vermogen heeft om beide bellen fatsoenlijk te laten rammelen..

je zou de gong eens kunnen afkoppelen en kijken of de andere dan beter werkt..

als het goed is zijn ze toch parallel aangesloten, en zou als je 1 van de 2 los koppelt, de ander nog zou moeten werken :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat was mijn conclusie ook. Ik was net een wat uitgebreider mailtje aan het schrijven met een antwoord van deze strekking. En dan een nog wat zwaardere trafo dan de eerst genoemde van 1A.
Maarrrrr, ik zie en hoor in het filmpje dat het klepeltje de bel niet of nauwelijks raakt. Heel misschien zou dat bijbuigen van een eerder advies ook afdoende kunnen zijn. Als dat zo mag zijn is het natuurlijk de aller goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
SMSfreakie schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:12:
[...]
je gong slikt 6V DC of 8~16V AC
daar is niks mis mee..
De foto met 6V DC of 8~16V AC is die van de deurbel op de begane grond. De gong staat bij de zoldertrap waarvan ik niet weet op welk voltage die normaal werkt en het vermogen.

Ik geloof het ook dat 0.5A te weinig vermogen is voor beiden tegelijk.

Wat betreft het niet raken van de bel met de klepel denk ik dat die het wel raakt, getuige het ietwat zachte gerinkel. Of die het nu optimaal / in de juiste hoek raakt denk ik ook wel, maar dat is een beetje lastig te staven omdat er een houten armleuning in de weg staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
In dat geval zou ik even die eerder geadviseerde proef willen aanbevelen om even de verbinding naar de gong te verbreken. Wellicht is die er later bij geplaatst met als gevolg dat armzalige geluid. Tien tegen één dat hij daarna wel luid zal klinken. Dan ben je zeker.
Maar inderdaad is het vermogen van die adapter veel te laag voor beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 23:08
Powergrim schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:27:
Sloop het draadje weg en haal een draadloze bel bij de Action voor €10,-? Dan ben je van het hele gedonder af..
Wil je iets fatsoenlijk hebben dan wil je geen draadloze bel en al helemaal geen goedkope zooi.
Ik heb dagelijks een aantal keren te maken met die ellende en er kan niets tegen een bel met kabeltje op.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ad de Jong schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 21:59:
[...]

Wil je iets fatsoenlijk hebben dan wil je geen draadloze bel en al helemaal geen goedkoper zooi.
Ik heb dagelijks een aantal keren te maken met die ellende en er kan niets tegen een bel met kabeltje op.
+1, die draadloze deurbellen zijn niet bepaald kwalitatief topproducten, en met een 10 euro product van de Action los je geen ellende op. Straks mis je weer een levering door RF storingen of lege batterijen ofzo.

Normaal wil ik graag meedenken met dit soort vraagstukken, maar dit is er echt eentje waarbij je gewoon moet meten wat er aan de hand is. Dit is zeer oud spul dus een slecht contact of defect ergens is niet uitgesloten. Mijn tip: regel (iemand met) een multimetertje, ga op wisselspanning meten, en kijk wat voor spanning je meet op die kroonsteen bij de adapter, de gong, en op de deurbel boven. Dan weet je meteen wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Flake,
Je hebt honderd procent gelijk. Maar tegelijkertijd is wat hier beschreven wordt overduidelijk.
Let wel een nietig adaptertje van 0,5A, wat gevraagd wordt mag overigens best ietsje meer zijn dan die 0,5A, dat twee bellen moet voeden waarvan één alleen al 2A vraagt bij die spanning. Natuurlijk, meten is weten, althans voor iemand die goed weet wat hij wil meten en de situatie kent. Maar veel eenvoudiger en gemakkelijker lijkt het me om met dat loopje naar die kennis met een multimeter even te wachten en inderdaad die ene bel die het goed doet tijdelijk los te koppelen. Dat meten etc. kan dan eventueel alsnog voor het geval dat het nog niet helder is.

Alhoewel. voor dat je iets onderneemt laten meten door iemand met kennis van zaken heeft natuurlijk wel voordelen als je niet een heel klein beetje begrip hebt van techniek.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 25-12-2016 17:33 ]

Pagina: 1