Windows 10 updates: het duurt zo vreselijk lang

Pagina: 1
Acties:
  • 54.929 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robvanr99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-09-2022
Als er updates zijn voor Windows 10 ontkom je daar niet aan, je moet ze uitvoeren. Op zich prima, blijft de PC mooi up-to-date. Maar het updaten duurt zo lang. D.w.z. de fase vòòr het werkelijke updaten: "De PC wordt voorbereid, schakel de computer niet uit" met een ronddraaiend icoontje. En dat staat daar gerust een half uur tot 3 kwartier. Zonder enige aanduiding in de vorm van een balkje of percentages. Ik heb al twee keer gedacht, nú gaat ie het echt niet meer doen, maar uiteindelijk ging er toch ge-update worden. En dát duurt dan uiteindelijk niet zo heel erg lang. Het is die z.g. voorbereiding. Hebben meer mensen deze ervaring? Het gaat dus om reguliere updates op een vrij nieuwe, snelle PC. Het is geen upgrade náár Windows 10.
Groet, Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het kan wat langer duren als je bijvoorbeeld een HDD hebt ipv een SSD. Zakelijk heb ik de ervaring dat het soms nog wel eens kan duren, daar er meer dan alleen maar Windows updates gepushed worden. Persoonlijk heb ik er minder ervaring/last mee. Dan gaat het relatief snel.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zit op langzame computers te werken, en dan ook nog eens met langzaam internet. Nou, dan weet je het wel.

Overigens is het kwartje ook bij MS gevallen, binnenkort (met de volgende build?) wordt het update proces aangepast, waardoor het een stuk sneller zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Controleer ook even je event log. Misschien staan er aanwijzingen in waarom het zo lang duurt en kun je die gewoon oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:31
Ik heb dit totaal niet? 5 minuten en ik ben weer klaar als er updates zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DPMMusic
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05-2017
Nieuwe laptop, ca 1,5 week geleden in gebruik genomen en nu is het tijd voor updates.
En dat duurt me een partij lang. Het is een zgn. stream-laptop (van HP) met een geheugen van 32Gb.
Moest er een extern geheugen aan koppelen (van minimaal 10Gb), omdat er anders te weinig geheugen was om fatsoenlijk te kunnen updaten.
De update verloopt zeer traag. Ongeveer met 1% per uur. Kortom, over een dag of 4 is het ding hopelijk klaar met updaten :(

Dat mag je met recht TRAAG noemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
dit is normaal, ik heb soms hetzelfde. het is gewoon een windows-ding. uiteindelijk worden de updates goed geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De updates voor Windows 10 zijn cumulatief. Elke maand haal je een pakket op waarin ook alle vorige updates zitten. De Windows Update client moet dan kijken wat nodig is en wat niet. Dat proces is vrij CPU intensief. Hoe sneller je CPU is hoe sneller je door deze fase heen bent.

Daadwerkelijke installatie ligt aan hoe snel je schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-06 15:46
Nergens last van?
Heb vanochtend nog Insider Preview 16199 gedraaid/geinstalleerd, binnen 3kwartier was hij klaar..
(Quad core 2,83GHZ, 4GB)

[ Voor 5% gewijzigd door mAiden88 op 20-05-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Nooit last van. Hooguit een minuut of 5 met een laptop met een SSD en een i3 processor. Geen beest van een machine dus.

[ Voor 49% gewijzigd door 445033 op 20-05-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Je ""moet"" ze alleen uitvoeren als je ze al heel lang hebt laten wachten. Stel je de active hours goed in, dan zorg je er daarmee gewoon voor dat updates op een moment gebeuren als je er geen last van hebt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-06 20:57
Bij mij duurt de update van Insider Preview ongeveer een kwartier, i7 2600K op 4Ghz, 16Gb ram en SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrwo1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-08-2024
Op een oude hp laptop waar ik iedere maand de windows update op draai om bij te blijven maakt het deze maand 08-2017 wel erg bont. De directory download in software distribution onder windows directory staat nu vol met 70000+ files! Ik kan niet geloven dat dit normaal is. De updates duren erg lang en de eerste keer ging de cumulatieve update dan ook fout. Ik heb de laptop uitgezet wat ook al lang duurde en daarna weer aan maar windows update lijkt zich niet te herinneren dat het bezig was. Het is gewoon weer opnieuw begonnen met downloaden. Ik laat de laptop 's nachts maar aan staan om te zien hoelang het duurt en of het nu wel goed gaat maar ik geloof nooit dat het de bedoeling is dat tijdens een update er meer dan 70k files moeten worden gemaakt. Wat is hier aan te doen? Overigens, mojn laptop heeft een ssd maar dat heft dus blijkbaar geen effect op de snelheid van updaten. Overigens, ben ik er niet blij mee dat mijn ssd nu vol staat met meer dan 1 GB aan files die nog zijn voorcde update deze maand, maar ook die van viroge maand. Na de succesvolle update worden die files "netjes" opgeruimd, maar mijn ssd heeft weer extra moeten schrijven, wat niet bevoordelijk is voor de levensduur en/of de performance.

[ Voor 24% gewijzigd door snrwo1 op 13-08-2017 23:20 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als het allemaal zo traag is overweeg dan offline installeren van de update met "wsusoffline"
http://download.wsusoffline.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrwo1
Handig die link, maar ik zou niet weten wat ik moet downloaden. Bovendien, als dat sneller gaat, waarom doet de software van microsoft dit zelf niet ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:05
Met mijn laptop moet ik bij hoge uitzondering een paar minuten wachten maar meestal zijn ze zo snel dat ik het eigenlijk niet echt merk. Ik heb wel een snelle laptop, maar ik kan me niet voorstellen dat je drie kwartier moet wachten.

In het geval van DPMMusic kan ik het me wel voorstellen... Die USB stick die wordt gebruikt kan waarschijnlijk helemaal niet de juiste snelheid bieden, laat staan de IO van de laptop zelf.

Nee, drie kwartier is niet goed. Heb je scanners aan staan die de boel zo enorm vertragen of wat? Probeer de probleemoplosser van Windows update is. Je vind die ergens in de pc instellingen.

Geen zorgen, Windows update is misschien soms traag maar dit is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrwo1
Drie kwartier? Mijn laptop is uren bezig en maakt zoals eerder gezegd in excess of 65000 files aan in software distribution. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Wat moet ik daar nu aan doen? Ben ik echt de enige die dit probleem heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:37

TheVMaster

Moderator WOS
Hmm...herken mij hier totaal niet in. Draai de laatste Insider Preview 16257 en updates worden altijd tijdens offline uren geinstalleerd. Daarnaast als ik dan een keer moet rebooten en er zijn updates, dan staan ze binnen 5-10 minuten geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 19:16
snrwo1 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:32:
Drie kwartier? Mijn laptop is uren bezig en maakt zoals eerder gezegd in excess of 65000 files aan in software distribution. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Wat moet ik daar nu aan doen? Ben ik echt de enige die dit probleem heeft?
Missc een schone instal

Ik zit nog steeds op de CU te wachten, ik wil hem niet forceren met de creation tool.
Maar dit duurt wel lang zo

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hoeft niet alle updates te installeren. Je kunt ook per nummer direct van Windows je updates downloaden en installeren wanneer je wilt. Dat gaat voor sommige systemen sneller

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 18:29
snrwo1 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:15:
Handig die link, maar ik zou niet weten wat ik moet downloaden. Bovendien, als dat sneller gaat, waarom doet de software van microsoft dit zelf niet ook?
Gebruik dan Windows update minitool: die zoekt uit welke je nog niet hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zo gaat het met de Wsusoffline line tool:
eerst downloaden en dan offline installeren...
De andere update tool werkte bij mij, niet (foutmelding oa: An error has occurred: 0x80070002 The system cannot find the file specified)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LhtlJIP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DQvFzmu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Jongens jongens jongens.

Oplossing is zó makkelijk, koop gewoon een SSD en al je problemen zijn opgelost.

Met een HDD is dit gewoon schering en inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-06 19:43
Hier ook: een 10 jaar oude laptop, verwerkte de laatste Windows 10-CU update binnen een half uur, geen probleem. Maar een veel snellere HP desktop van rond 2011 mislukte de update telkens. Ook zonder Antivirus. De offline update bleef uren en uren pakketten naar de update cache kopiëren, zonder enig resultaat, dus dat afgebroken.
Toen heb ik de automatische Windows Update service (wuauserv) stopgezet en uitgeschakeld. De C:\windows\SoftwareDistribution map gerenamed (en na afloop verwijderd). De Windows Update weer aangezet en de autom. update uitgevoerd. En nu wel binnen een kwartier alles afgerond. De genoemde map wordt gewoon opnieuw aangemaakt. Dus probeer het eens op die manier.... Tip voor @snrwo1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrwo1
@TanteBeth dat had ik al een paar maanden geleden ook al eens geprobeerd en toen was de update redelijk snel klaar. Nu is de update ook gelukt na een paar uur. Vreemde is echter dat de softwaredistribution directory redelijk leeg is maar nog vreemder is dat de lijst van updates die gedaan zijn nu zegt dat er geen updates zijn uit het verleden. Dat is overigens ook het geval op een andere computer die ik heb, maar dat is een nog niet zo oude desktop pc.
@Anoniem: 455473 helaas, die vlieger gaat niet op, er zit een ssd in zowel mijn laptop als mijn desktop computer. Dus daar lijkt het niet aan te liggen. Wel heb ik de laatste keer f-secure maar uitgeschakeld. Of dat heeft geholpen weet ik niet maar het process duurde nu in ieder geval niet uren meer maar een grrot gedeelte van een uur.

[ Voor 26% gewijzigd door snrwo1 op 22-08-2017 08:41 . Reden: Xtra reacties op eerdere adviezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RasPi2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-03 18:08
DPMMusic schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 19:35:
Nieuwe laptop, ca 1,5 week geleden in gebruik genomen en nu is het tijd voor updates.
En dat duurt me een partij lang. Het is een zgn. stream-laptop (van HP) met een geheugen van 32Gb.
Moest er een extern geheugen aan koppelen (van minimaal 10Gb), omdat er anders te weinig geheugen was om fatsoenlijk te kunnen updaten.
De update verloopt zeer traag. Ongeveer met 1% per uur. Kortom, over een dag of 4 is het ding hopelijk klaar met updaten :(

Dat mag je met recht TRAAG noemen |:(
Hier precies hetzelfde. Probeer de HP van m'n moeder te updaten.
Ben vanaf deze ochtend bezig en sta nu op 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Anoniem: 455473 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:00:
Jongens jongens jongens.

Oplossing is zó makkelijk, koop gewoon een SSD en al je problemen zijn opgelost.

Met een HDD is dit gewoon schering en inslag.
Jajaja, maar...

Met een SSD is het 'minder' langzaam, maar nog steeds langzaam te noemen. Een mooi voorbeeld was Windows 2000 waarbij de updates vlogen. 140 updates in 10 minuten op een harddisk.

Windows 10 moet heel de kernel openbreken om lekken te dichten en dan nog zijn bij het updaten de SSD en CPU nauwelijks bezig. Als de CPU en SSD even 20 seconden 100% belast worden kan het heel erg snel gaan. Om de een of andere reden installeert Windows 10 de updates in idle-stand. Handig als je aan het gamen bent en updates op de achtergrond worden binnengehaald.

-als ik aan het gamen ben dan ben ik niet gediend van Windows update in de achtergrond
-als ik de PC opnieuw moet opstarten dan kan hij beter maar meteen even voor 100% aan de bak gaan zodat ik weer sneller verder kan met mijn productiviteit.

Ik weet dat updates nodig zijn en ik vindt het ook een goed iets. dat staat buiten kijf. Ik ben tevreden met de fall creators update. Afsluiten duurt wat langer dan voorheen, maar oké.

Ik wil absoluut geen trol of rant plaatsen, maar ik weet zeker dat het sneller kan en zeker in combinatie met een SSD. Nu staat het systeem eerst 3 minuten te wachten en dan gaat het ineens wel heel snel. Ook op mijn laptop met SSD gaat het dan nog relatief snel, maar om een lange post te voorkomen:

-Microsoft, maak het sneller. Het kan echt sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
@jimh307 Ik vind je nogal stellig in je bewering eigenlijk. Heb je enig ervaring met interne Windows-code dat je dit zo kan stellen? Anders geloof ik een andere bron toch iets eerder.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:23:
@jimh307 Ik vind je nogal stellig in je bewering eigenlijk. Heb je enig ervaring met interne Windows-code dat je dit zo kan stellen? Anders geloof ik een andere bron toch iets eerder.
@Ramon Begrijp me niet verkeerd

Het was dan ook meer hardop denken en beredeneren. Zelf heb ik geen enige ervaring in de Windows 10 code en ook is het gesloten software, dus kan ik alleen hardop denken en daar een logica in proberen te vinden. Ik ga dat artikel dan ook zeker even doornemen.

Wat ik precies duidelijk tracht te maken is het feit dat tijdens het updaten mijn systeem weinig doet. De updater gebruikt ook maar 1 core zodat mijn CPU op 12,5% usage blijft steken wat natuurlijk zonde is. Zelf heb ik liever even 100% usage en dat het dan ook veel sneller klaar zou zijn.
Dat zou ik althans zelf wensen, maar er zijn ook genoeg gebruikers die door willen werken en niets willen weten van updates in de achtergrond. Voor die groep is het ideaal.
Het heeft ook niets te maken met de fall update die ik al draai, maar ook dingen zoals afsluiten duren langer dan nodig is. Verder vindt ik Windows 10 een goed besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik had er ook last van, van dat langzame updaten. Maar ik heb nu met Windows Media Creator twee maal een nieuwe stick gemaakt en daarmee Windows opnieuw geïnstalleerd. Daarmee ging het wel een heel stuk sneller. Dus ik maak nu na iedere grote update een nieuwe stick, heb ik me voorgenomen. Of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud2000
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik deel de ervaring. Onlangs 3 nieuwe PC's gekocht van verschillende merken met 256G SSD en 1T HDD, alle 3 de pc's duurde het circa4 uur voordat win10 bijgewerkt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 06:55
@Arnoud2000
TIP:
http://download.wsusoffline.net

Download eens deze software en laat deze lopen.
Misschien helpt het om de desbetreffende software sneller te downloaden en installeren.

(heb de programma getest met windows 7 van 2016 AIO (april) en duurde dus erg lang met de software update)

[ Voor 22% gewijzigd door Soundstorm2010 op 10-01-2018 10:37 ]

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.catalog.updat...m/Search.aspx?q=KB4056892
Voor de laatste update.
Binnen in <10 minuten, installeren een eitje. Toch ca 600 MB groot.

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 10-01-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1043249

ik ben al twee dagen aan het updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzormani
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-06-2018
Nou ik ben vandaag al 7 uur bezig. Staat op 92% met voorbereiding. En volgens mij maakt de configuratie van je machine niets uit Ik heb net 3 dagen geleden een nieuwe pc gebouwd met een interne ssd m.2 , i5 coffee lake 3,6 Ghz... DDR4. Maakt niks uit.
Ik vind het bizar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sizzormani schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:31:
Nou ik ben vandaag al 7 uur bezig. Staat op 92% met voorbereiding. En volgens mij maakt de configuratie van je machine niets uit Ik heb net 3 dagen geleden een nieuwe pc gebouwd met een interne ssd m.2 , i5 coffee lake 3,6 Ghz... DDR4. Maakt niks uit.
Ik vind het bizar 8)7
Hoe dan? Als je 3 dagen geleden de laatste ISO via de MediaCreationTool had gepakt, heb je vandaag 0 updates gekregen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 22:37

TheVMaster

Moderator WOS
MAX3400 schreef op Thursday 14 June 2018 @ 15:45:
[...]

Hoe dan? Als je 3 dagen geleden de laatste ISO via de MediaCreationTool had gepakt, heb je vandaag 0 updates gekregen.
De vraag is inderdaad even welke Windows 10 ISO hij gebruikt heeft om z'n pc te installeren...als dat een 'oude' 1703 of 1709 is, tja...dan ga je een hele rits updates krijgen :(

Daarnaast passen dit soort vragen perfect in het [Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen topic

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 15-06-2018 09:08 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.