Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Instellen van een nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
N.a.v. van dit topic ben ik een pc gaan bouwen. Het in elkaar zetten viel me 100% mee. Maar toch heb ik een paar vragen omdat ik tegen wat zaken aan loop. Niet allemaal even hoogstaand, maar ben er van overtuigd dat jullie er antwoord op hebben ;)
Na het aansluiten van de voeding had ik deze kabel "over".
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/246rx44.jpg
Kan het zijn dat ik deze met mijn huidige set-up ook niet nodig heb? Kon er namelijk geen toepassing voor vinden.
Hij startte na het aansluiten prima op. Gekozen voor de default settings in de bios en ben daarna doorgegaan met installeren van Windows.
Bij het installeren van Windows dmv mijn Boot usb-stick kreeg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2udyhi9.jpg
Iemand een idee waar dat aan kan liggen? En nog beter, hoe ik dat oplos?

Laatste vraag. Ik heb nu een SSD en een HDD in de kast gebouwd. Hoe weet ik bij het installeren van de OS op welke van de twee die geplaatst wordt? En hoe weet de pc in welke partities de schijven verdeeld zijn? Is daar ook een default voor?

[ Voor 12% gewijzigd door Pont Max op 18-12-2016 08:10 ]

Alle reacties

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Je komt wel met heel weinig (geen) info over je harde waren, dan wordt het glazen bol werk om je te helpen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Pont Max
Dit zit er allemaal in:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,85€ 116,85
1MSI B150M PRO-VDH€ 70,99€ 70,99
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 32,-€ 32,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 44,95€ 44,95
1Corsair CX450M€ 57,-€ 57,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,69

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan je met een afbeelding van apparaatbeheer laten zien welke hardware geen stuurprogramma heeft. Staat dan een uitroepteken bij.

• Pont Max
Hoe kom ik in apparaatbeheer? Ik heb nog geen OS geïnstalleerd he.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Windows heeft een stuurprogramma nodig om je HD te vinden (lijkt mij). Staat als het goed is in het manual van je mobo hoe je die moet installeren.

Je kan ook de SSD eens aansluiten op een andere SATA poort en het kan zijn dat Windows daar wel de stuurprogramma's voor heeft. SATA Express (Gen3, 16Gb/s) is erg nieuw.

• Pont Max
Ik heb de twee schijven beiden op een andere SATA poort op het mobo aangesloten en volgens mij zit de SSD al op de express poort. Zal er straks de handleiding er eens bij pakken maar gisteren kwam ik daar niet veel verder mee mbt stuurprogramma's.

Nog een vraag: Ik heb nu een SSD en een HDD in de kast gebouwd. Hoe weet ik bij het installeren van de OS op welke van de twee die geplaatst wordt? En hoe weet de pc in welke partities de schijven verdeeld zijn? Is daar ook een default voor?

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:20

Pierre

Van nature lui!

Welke Windows versie wil je er op installeren ?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 16:47
Ik ga er even vanuit dat je het OS op de SSD wilt plaatsen.
Trek de HDD dan gewoon los zodat alleen de SSD nog is aangesloten, het OS wordt nu op de SSD geïnstaleerd.
Als de SSD nieuw is zal er 1 partitie zijn en als jij daar niets aan veranderd blijft het 1 partitie.

• Pont Max
Windows 7 (na nogal wat privacy vraagtekens gelezen te hebben over 10).

Ja graag op de SSD. Dan trek ik de HDD nog even los. Goeie tip.

Kan het zijn dat de stuurprogramma's op de bijgeleverde cd staan van het mobo? In dat geval moet ik nog even een drive er in gaan hangen.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Pont Max schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:42:
Windows 7 (na nogal wat privacy vraagtekens gelezen te hebben over 10).

Ja graag op de SSD. Dan trek ik de HDD nog even los. Goeie tip.

Kan het zijn dat de stuurprogramma's op de bijgeleverde cd staan van het mobo? In dat geval moet ik nog even een drive er in gaan hangen.
Daar is de bijgeleverde cd voor; voor de stuurprogramma's. Wel een kans dat er geen stuurprogramma is voor SATA Gen3 voor Win7. Dus probeer eens de SSD op een andere SATA poort.

Verwijderd

Je moet inderdaad de benodigde drivers van het moederbord handmatig op een USB stick zetten, omdat Windows 7 geen standaard drivers heeft voor 1 of meerdere apparaten van de meeste Skylake borden. Vaak is dit ook alleen zoiets als USB 3.0. Heb je de USB stick in een USB 3.0 slot? Dan kun je ook kijken of het werkt als je hem in een 2.0 slot stopt.

Maar Windows 7 en 8 doen hetzelfde m.b.t. Privacy als Windows 10. Bij Windows 10 is het alleen duidelijker aanwezig en wordt er opeens heisa van gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2016 08:50 ]

• Pont Max
Ga ik die vanmiddag eens overzetten op usb. Ik had twee verschillende usb poorten gebruikt voordat hij het deed (inderdaad verschil 2.0 en 3.0)

@JVRadeon: Maakt het privacybeleid volgens jou niet uit t.o.v. windows 10?

Verwijderd

Nee, zolang je geen gebruik maakt van Cortana, een lokale gebruiker gebruikt i.p.v. een microsoft account (hierdoor is Cortana ook meteen al niet mogelijk), en tijdens de installatie niet voor expressinstellingen kiest maar voor 'instellingen aanpassen' en daar de meeste opties m.b.t. locatie opvragen en dingen naar Microsoft sturen uit zet maakt het niet echt veel uit.

De support van Windows 10 voor Skylake platformen is ook langer. Zie:
nieuws: Microsoft verlengt ondersteuning Windows 7 en 8.1 met Skylake opnieuw

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Met betrekking tot je vragen hoe je de SSD en de HDD uit elkaar kunt houden.

Als jij op je moederbord, je SSD op SATA3-0(6gbps) aansluit is automatisch de SSD de eerste die in de lijst van Windows voor komt.

In de installatie zie je ook dat de schijf dan "schijf 0 " heet .

Tevens geld dit indem als je de HDD op SATA3-1 zet .

Het is tevens belangrijk dat je in je bios je schijven ipv IDE/SATA mode overzet op AHCI, je bandbreedte van je SSD is dan veel groter ipv 300mbps haal je de 550mbps.
Meestal staat dit standaard goed bij de nieuwe moderne(bios) moederborden, het wilt nog wel eens voorkomen dat het niet automatisch gebeurt.

Persoonlijk zou ik niet voor Windows 7 gaan, dit is een besturingsysteem van 8/9 jaar oud.

Windows 10 is een heel fijn besturingssysteem, het werkt net even beter.
Security essentials (virusscanner)zit standaard in Windows .
Drivers worden automatisch geüpdatet ( apparaatbeheer )

Voor 25€ heb je een Windows 10pro licentie

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 09:17
Pont Max schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:23:
Nog een vraag: Ik heb nu een SSD en een HDD in de kast gebouwd. Hoe weet ik bij het installeren van de OS op welke van de twee die geplaatst wordt? En hoe weet de pc in welke partities de schijven verdeeld zijn? Is daar ook een default voor?
Hebben de schijven verschillende capaciteit? Lijkt me wel. Staat gewoon bij het installeren aangegeven...

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Pont Max schreef op zondag 18 december 2016 @ 07:36:
Na het aansluiten van de voeding had ik deze kabel "over".
Dat is een PCI-E kabel (staat er ook op) voor als je een PCI-E kaart zou plaatsen die stroom nodig hebt, bijvoorbeeld de zwaardere grafische kaarten.
Hij startte na het aansluiten prima op. Gekozen voor de default settings in de bios en ben daarna doorgegaan met installeren van Windows.
Kijk de IDE/AHCI/RAID instelling eens na in de BIOS? (Zie frankym's post; best AHCI, tenzij jij RAID plant)

Kijk ineens ook na of de BIOS de SATA apparaten wel effectief ziet?
Bij het installeren van Windows dmv mijn Boot usb-stick kreeg ik deze melding:
De installatie weet niet hoe die met de SATA apparaten moet communiceren; je zal het stuurprogramma die correspondeert met de instelling hierboven moeten inladen, die staat vaak op de CD van het moederbord maar is ook wel eens te vinden bij de downloads op de site van het moederbord.
Laatste vraag. Ik heb nu een SSD en een HDD in de kast gebouwd. Hoe weet ik bij het installeren van de OS op welke van de twee die geplaatst wordt? En hoe weet de pc in welke partities de schijven verdeeld zijn? Is daar ook een default voor?
Dat vraagt de installatie in de volgende stap.

• Pont Max
Ik ga toch maar eens voor Windows 10 pro kijken dan. En dan de locatie opties uitschakelen.
Installatie is gelukt dankzij jullie tips. Sata stekkers omgezet en alles op de ssd geïnstalleerd. Er zijn echter nog twee problemen:

1. Hij herkent ze hdd niet. Kan m niet vinden of lezen.
2. De resolutie is niet echt denderend bij afspelen van video's. Zeker geen HD kwaliteit te noemen. Dat heb ik met de elcheapo videokaart in de oude pc zelfs wel. Eerder werd hier gezegd dat de onboard videokaart op de processor al beter was dat mijn Radeon HD6450. Waar zou dit verschil in kunnen zitten?

Overigens antwoord op de eerdere vraag. SSD is crucial 275GB en hdd seagate 1.5TB

[ Voor 6% gewijzigd door Pont Max op 19-12-2016 11:25 ]

Verwijderd

Heb je de drivers van de interne videokaart geïnstalleerd?

De Radeon HD 6450 is oud en traag. Doet het nog aardig voor alleen beeldweergave in een systeem zonder interne gpu, voor de rest niet interessant.

• Pont Max
Voor mijn duidelijkheid, de interne videokaart zit toch op de i3 hé? Dan heb ik die niet geïnstalleerd want er zat niets bij geleverd.

Alles wat bij het mobo hoorde heb ik wel geïnstalleerd.

Verwijderd

Ff googlen op de Windows 10 driver van de Intel HD 530.

• Nickster21
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 21:50
Probeer eens een usb 2.0 poort!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:00
Pont Max schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:12:
Ik ga toch maar eens voor Windows 10 pro kijken dan. En dan de locatie opties uitschakelen.
Installatie is gelukt dankzij jullie tips. Sata stekkers omgezet en alles op de ssd geïnstalleerd. Er zijn echter nog twee problemen:

1. Hij herkent ze hdd niet. Kan m niet vinden of lezen.
2. De resolutie is niet echt denderend bij afspelen van video's. Zeker geen HD kwaliteit te noemen. Dat heb ik met de elcheapo videokaart in de oude pc zelfs wel. Eerder werd hier gezegd dat de onboard videokaart op de processor al beter was dat mijn Radeon HD6450. Waar zou dit verschil in kunnen zitten?

Overigens antwoord op de eerdere vraag. SSD is crucial 275GB en hdd seagate 1.5TB
De drivers zouden automatisch moeten geïnstalleerd worden, daar hoef je niet op te googelen
heb je de resolutie wel omhoog gezet in de instellingen?
De videokaart in een I3 kan gewoon 4k (non gaming) aan dus dat zou gewoon goed moeten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Flaat op 19-12-2016 15:38 ]

• Pont Max
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:13:
Ff googlen op de Windows 10 driver van de Intel HD 530.
Ik gebruik momenteel nog W7.
waarmee? Wat gaat dat oplossen? Heb nu niets aangesloten op usb...
Flaat schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:37:
[...]

De drivers zouden automatisch moeten geïnstalleerd worden, daar hoef je niet op te googelen
heb je de resolutie wel omhoog gezet in de instellingen?
De videokaart in een I3 kan gewoon 4k (non gaming) aan dus dat zou gewoon goed moeten gaan.
dat dacht ik ook. Ik heb de resolutie instellingen omhoog gezet naar full HD. Alles ziet er ook wel oke uit maar videos afspelen gaat echt in een mindere kwaliteit.

Hoe kom ik er achter of dit een manco is in de driverinstellingen?

• Nickster21
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-11 21:50
Aangezien je Windows via een usb wilt installeren, ik heb het ook al eerder gehad dat Windows om drivers vraagt om windows te installeren, echter als dit via een usb 3.0 poort wordt gedaan wilt dit nog wel eens mislukken.

• Pont Max
Windows installeren is al gelukt. (Zou ook niet weten hoe ik video's kan afspelen zonder OS ;) ).

Vraag me nu nog twee dingen af:
1. Hij herkent ze hdd niet. Kan m niet vinden of lezen. Ik heb de hdd aangesloten met de bijgeleverde kabel van het mobo. Zou er een verschil kunnen zitten tussen een sata 2 schijf die met een sata 3 kabel aangesloten wordt? Of zit het ergens anders in?
2. De resolutie is niet echt denderend bij afspelen van video's. Zeker geen HD kwaliteit te noemen. Hoe kan dit?

[ Voor 67% gewijzigd door Pont Max op 20-12-2016 09:04 ]

• Pont Max
Iemand een idee?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor het afspelen van je video's, installeer driver booster, die helpt je met het eenvoudig installeren van alle drivers die nodig zijn voor jouw PC, zelf verwijder ik hem altijd ook na gebruik.

De harde schijf zou je moeten zien in apparaatbeheer, als alle drivers geïnstalleerd zijn, daarna moet je in schijfbeheer een partitie aanmaken.

Invoegen doe je zo!

• Pont Max
Thanks Diederik. Heb je wellicht nog een tip waar ik die veilig kan downen? Zag m bij softonic staan maar daar heb ik slechte ervaringen mee.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11 10:20
Op steam kun je em downen volgens mij.

• Pont Max
Zo, de drivers zijn geinstalleerd. Alsnog bedankt voor de tips en links. Het video kwaliteitsprobleem is daarmee opgelost.
Echter, de HDD nog steeds niet. Deze is nog onvindbaar. Hoe krijg ik 't voor elkaar zodat hij wel te zien is?

Verwijderd

Pont Max schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:51:
Zo, de drivers zijn geinstalleerd. Alsnog bedankt voor de tips en links. Het video kwaliteitsprobleem is daarmee opgelost.
Echter, de HDD nog steeds niet. Deze is nog onvindbaar. Hoe krijg ik 't voor elkaar zodat hij wel te zien is?
  1. Klik rechter muis knop op Deze computer (of Deze pc, of computer hoe hij bij jouw ook heet) en klik op 'beheren'
  2. In het scherm dat komt klik in het linker menu op 'Schijfbeheer'. Dan krijg je een overzicht van alle schijven in je PC te zien.
  3. Klik rechtermuisknop op je harde schijf en creëer een nieuw(e) volume/partitie.

• Pont Max
En bedankt weer. Nu zie ik hem wel en ook hoe groot die is. Echter de enige optie die ik heb in het menuutje van die schijf is: schijf converteren naar dynamische schijf

Moet ik die hebben?
Er staat nogal wat data op dus formatteren is de laatste optie.

• Pont Max
De harde schijf (schijf 1) is al ingedeeld in drie partities waarvan een serieus grote. Ik kan van alles zien van de schijf in schijfbeheer maar onder 'Deze computer' kan ik hem niet aan en kan er ook niet 'op' kijken.

• ZERO-B
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-01 15:06
Huh raar ik had dit ook met mijn SSD terwijl alles goed aangesloten zat, heb alle partities verwijderd en de Setup opnieuw opgestart en toen was het goed.

• Pont Max
Als ik de partities verwijder, blijft de data dan wel bewaard?

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:20

Pierre

Van nature lui!

Pont Max schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:18:
Wat denk je zelf :?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:32
Pont Max schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 23:18:
Het korte antwoord is NEE, alle data is dan verdwenen. De werkelijkheid is genuanceerder maar dat gaat je niet helpen.
Wat je moet doen is de disk een driveletter geven: terug naar schijfbeheer/diskmanagement en dan rechtsklikken in het bovenste lijstje waar je jouw disk zult zien zonder een driveletter.

Verwijderd

Is dat je oude hdd met Windows installatie erop?

• Pont Max
Ik heb geen idee. De vier partities die ik zie zijn resp. 965MB, 494MB, 1,87GB en 1394GB groot. Ik neem aan dat al mijn data enkel in de 1394 staat. Maar enfin, het antwoord is duidelijk nee.
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:23:
[...]

Het korte antwoord is NEE, alle data is dan verdwenen. De werkelijkheid is genuanceerder maar dat gaat je niet helpen.
Wat je moet doen is de disk een driveletter geven: terug naar schijfbeheer/diskmanagement en dan rechtsklikken in het bovenste lijstje waar je jouw disk zult zien zonder een driveletter.
De drive heeft inderdaad geen driveletter. Het enige wat ik echter krijg als optie bij een rechtermuisklik is de optie om ´volume verwijderen´ te selecteren.
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:51:
Is dat je oude hdd met Windows installatie erop?
Nope, hier staan alleen films, foto´s en documenten op. Komt uit een oude popcorn hour...

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:32
Pont Max schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:12:
[...]
De drive heeft inderdaad geen driveletter. Het enige wat ik echter krijg als optie bij een rechtermuisklik is de optie om ´volume verwijderen´ te selecteren.

[...]

Nope, hier staan alleen films, foto´s en documenten op. Komt uit een oude popcorn hour...
Dat van die Popcorn Hour had je beter direct kunnen zeggen, daar kan Windows standaard namelijk helemaal niets mee.
Op die disk staat een Ext2 of Ext3 filesystem, daar bestaan drivers voor maar heb daar eerlijk gezegd geen ervaring mee.

• Pont Max
My bad. Had ik inderdaad beter kunnen doen. Was alleen die Ext bestanden vergeten. Hoe kan ik dit oplossen?
Als ik de bestanden er eerst van af kan halen wil ik de schijf best opnieuw formatteren. Zet ik alles later wel terug. Alleen geen idee hoe ik er bij kom.

Ben benieuwd wie weet welke driver ik daar voor nodig heb.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Pont Max schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 17:02:
My bad. Had ik inderdaad beter kunnen doen. Was alleen die Ext bestanden vergeten. Hoe kan ik dit oplossen?
Als ik de bestanden er eerst van af kan halen wil ik de schijf best opnieuw formatteren. Zet ik alles later wel terug. Alleen geen idee hoe ik er bij kom.

Ben benieuwd wie weet welke driver ik daar voor nodig heb.
Ga zelf eens op zoek naar een oplossing. Je laat het nu wel erg over aan tips en info die je zelf best had kunnen vinden.

Pagina: 1