Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Desktop laten bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09 17:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin keuken gebruik met incidenteel Adobe CS6.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max. €500. Geen absolute prijs maar gezien het gebruik en dat ik hem over 6 jaar waarschijnlijk weer helemaal afgeschreven heb is dat duur genoeg lijkt me. Tot nu toe kom ik op configuraties uit rond de 400 wat me prima bevalt. Als ik echter een duurzamere pc kan bouwen die sneller is en over enkele jaren nog steeds goed mee kan met de dan geldende techniek mag het ietsje meer zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Drie HDD's en evt wat dvd drives. Nieuwe Radeon HD6450 videokaart optioneel mocht die verschil kunnen maken. Daarom ook enkel een SSD in de setup gekozen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet uiterst betrouwbaar zijn boven alles. Gewoon altijd doen wat hij moet doen zonder hapering en storingen. Liefst een beetje vlot blijven. De rest maakt me weinig uit.

Wat verwacht je van ons?
Eerder heb ik een pc samen proberen te stellen uit losse onderdelen die ik dan zelf in elkaar zet. Maar aangezien ik niet zo'n held ben op ICT gebied en ik hier het liefst geen volle week aan vrije tijd bij kwijt wil zijn waarbij ik jullie herhaaldelijk lastig moet vallen om advies leek het me achteraf (en op aanmoedigen van mijn omgeving) een beter idee om er een te 'laten' samenstellen. ;)

Had een bedrijf gevonden in de buurt op aanraden van een collega. Zie hier. Hier kan ik mijn wensen opgeven en wordt de pc in elkaar gebouwd met garantie getest afgeleverd (dus het werkt).
Ik heb hier in verschillende mogelijkheden. Daarom heb ik alvast twee wensenlijstjes samengesteld waarin de mogelijkheden die ik op die site kon vinden heb uitgestald waarvan ik denk dat ik wel iets heb. Een AMD en een Intel variant. Voel je volledig vrij om hier een aanpassing in te doen (liefst een die zij ook voorradig hebben). Maar volgens de eigenaar kun je daar alle kanten mee op. Upgrade van zowat alle onderdelen is mogelijk.

AMD Setup met AMD Socket-FM2 basisconfiguratie
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-7860K Boxed€ 114,-€ 114,-
1Asus A88XM-PLUS€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master Silencio 352€ 58,36€ 58,36
1Integral 8GB DDR3-1600€ 72,99€ 72,99
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,80

Intel Setup met Intel Socket-1151 basisconfiguratie
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,-€ 117,-
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 56,95€ 56,95
1Synology RAMEC2133DDR4-8GB€ 99,-€ 99,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,26

Vwb de behuizing heb ik maar een cooler master genomen. Dit bedrijf werkt echter met eigen behuizing met ingebouwde standaard 400W ATX voeding vandaar dat die niet apart geselecteerd staat. Vwb geheugen heb ik ook een willekeurig merk genomen die aan de specificaties voldoen zoals de bouwer ze heeft opgegeven. Merk stond daar niet bij vernoemd.

Overigens vroeg ik me als leek ook af waar ik meer aan heb. Een iets oudere/mindere processor met een groter intern geheugen of een nieuwere processor met een kleiner geheugen. Wat werkt beter/sneller of is aan te raden?

Hoor graag hoe jullie tegen beiden systemen zoals ze grofweg geschetst zijn, aan kijken. De processor van de AMD zou volgens specificaties beter moeten zijn en zich kunnen meten met een i5. Of dit in werkelijkheid ook zo is weet ik niet. De prijzen zijn ongeveer gelijk.

Hoor graag van jullie

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De AMD is volgens de specs niet beter, omdat specs weinig tot niks zeggen tussen twee verschillende merken ;) Zoek voor de grap eens naar de 'Megahertz Myth'. Een filmpje uit een presentatie van Apple wat precies uitlegt waarom pure specificaties niks zeggen over hoe snel een CPU écht is ten opzichte van een ander merk/type.

CPUBoss geeft ook een zwaar vertekend beeld omdat ze dus specs mee wegen in de score.
Daarbij scoren ze 3D performance mee, wat je niet mag doen in een pure CPU test. AMD maakt APU's, die dus al een geintegreerde Radeon GPU hebben. Intel maakt CPU's en heeft als geinig extratje dat er ook nog wel iets in zit wat een GPU genoemd zou mogen worden.
Die score kan je niet mee rekenen voor de dagelijkse workload, en zou dan ook van beide van de chart af gehaald moeten worden.

Puur op basis van CPU benchmarkscore (wat ook te betwisten valt, maar in de ogen van menig medetweaker allicht een betere benchmark is) is de i3-6100 sneller dan de A10-7860K.
En de i5-4460 maakt totaal gehakt van beide, terwijl die nog van een oudere generatie is ook.

Zie ook: https://www.cpubenchmark....5B%5D=2722&cmp%5B%5D=2617
editje: i5-4460 toegevoegd aan de vergelijking.
https://www.cpubenchmark....5B%5D=2722&cmp%5B%5D=2230

Verder is de i3 marginaal energiezuiniger. Dat scheelt ook weer een beetje op de energierekening :)

Dus ik zou zeker voor de i3 gaan. Die heeft ook nog eens forse upgrade ruimte, want je kan helemaal door gaan tot de i7-6700 en volgend jaar komt ook nog eens de 7000 serie die op hetzelfde platform moet passen (eventueel met een Bios update).
Kortom, als die i3 op het gegeven moment niet meer voldoet, kan je er altijd nog een i7-7700 in prikken :)

AMD's FMx platform is iets wat inmiddels End-of-Life is. Ze werken inmiddels aan een nieuw platform wat ongeveer tegelijk met Intel's i*-7000 serie moet debuteren.
Dat platform heeft een nieuw socket (namelijk AM4) en de verwachting is dat het FMx platform zal komen te vervallen en er weinig nieuwe ontwikkeling voor zal gebeuren. Dus je zit nu al zo'n beetje aan de max van dat plaftorm en hebt geen mogelijkheden om het leven van je systeem een jaartje of wat te rekken.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 10-12-2016 12:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Precies wat McKaamos hier boven zegt: koop de I3

Verder zou ik je aanbevelen om niet die 'standaard' 400 watt voeding te nemen. Als je je pc echt een tijd mee wil nemen, kan je beter direct een betrouwbare voeding uitzoeken.
pricewatch: Corsair CX450M

Qua geheugen kan je ook gaan voor:
- Intel build: pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
- AMD build: pricewatch: Crucial CT102464BA160B

Verwijderd

Bij Compusale kan je beter geen systeem samenstellen. Bij de voedingen bijvoorbeeld wordt onder de 650w geen fatsoenlijke aangeboden en de meerprijzen tov de standaard voeding zijn veel te hoog. Hetzelfde geldt voor de meerprijzen van ssd's, behuizingen en videokaarten. Bij de videokaarten is het voedingadvies lachwekkend wat veroorzaakt wordt door het aanbod slechte kwaliteit voedingen.

Het geheugen in je socket 1151 lijstje gaat niet passen want is sodimm.

• Pont Max
Oke duidelijk verhaal. Ga ik voor de Intel set-up. Ik zal hem vervolgens ook vragen er geen standaard voeding in te zetten maar de genoemde crucial cx450m en ook het geheugen daarvan. Is er dan nog een probleem met de socket?
Overigens denk ik eigenlijk dat dat het 'probleem' van Compusale zou zijn aangezien hij een goed werkend systeem levert met garantie. Neem aan dat hij dan wel weet wat hij inbouwt aangezien hij het anders snel terug krijgt.

@ACB2401: Behuizing neem ik daar standaard. Zie geen meerwaarde in een ander model. Videokaart heb ik zoals gezegd niet nodig en de SSD is 'maar' €15 duurder dan een internetwinkel. Al met al heb ik daar weinig last van toch?

Sta overigens zeker open voor een ander alternatief.

Andere onderdelen van de Intel set-up wel oke?

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Note: CS7 bestaat niet.
CS6 is de laatste Creative Suite, daarna is het over gegaan naar CC: Creative Cloud.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Pont Max
My bad. Bedoelde CS6. Aangepast in OP

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-11 08:06
ik heb hier een combinatie gemaakt van wat jij hebt en de [BBG] Basis game systeem januari 2017

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,95€ 116,95
1MSI H110M ECO€ 53,90€ 53,90
1Crucial CT8G4DFD8213€ 44,95€ 44,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,06

- Voor 72 euro meer heb je de i5-6400
- Een standaard voeding hoeft niets mis mee te zijn. Eén vraag wat betaal je voor de kast en de voeding?

• Pont Max
De opties die jij aangeeft moet ik even na vragen. Dat zijn namelijk drie onderdelen die niet echt in het pakket zitten.
Voor de behuizing en voeding betaal ik niets extra's als ik ze niet wil gaan upgraden. Voor €70 meer heb ik inderdaad de i5. Maar om het in context te zetten is dat meer als het dubbele wat ik anders kwijt ben voor de i3.

• Pont Max
Ben n.a.v. de bovenstaande gegevens nog even wat verder gaan zoeken want er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die deze samenstelmogelijkheid aanbieden. Ik kwam uit bij deze site. Op basis van een multimedia pc ben ik links en rechts wat gaan aanpassen op de Intel set-up en dan kom ik uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,90€ 116,90
1MSI H110M PRO-D€ 52,99€ 52,99
1LC-Power 2005MB€ 25,69€ 25,69
1Corsair VS550€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,33

Als dit bedrijf hem voor me in elkaar zet en opstuurt komt er nog €100 bij. Heb ik wel 2 jaar garantie op het systeem en weet ik zeker dat ik het in elkaar zetten zelf niet meer kan verkloten. Gelukkig kon ik alle onderdelen van deze leverancier wel vinden in de pricewatch. (behalve de processor koeler maar ga er vanuit dat die er ook standaard al op zit).
Kon dit nog €30 downgraden door een standaard 450w voeding te nemen. Maar omdat ik dat merk niet kan achterhalen is deze niet in de lijst meegenomen vandaar de 550w corsair.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:13

br00ky

Moderator Harde Waren
100 euro voor assembleren is veel. Standaard kost het ongeveer ~60 bij de grote pc-boeren.

Afgezien van de keus voor je voeding, die geen bijzonder model is, een keurige set. Als je die voeding nog even vervangt door een pricewatch: Corsair CX450M bijv. ben je een stuk beter af.

Bestellen bij azerty/afuture/sicomputer en die zetten het in elkaar voor 60 euro.

Overigens noem je in je openingspost 3 HDD's en "enkele dvd drives". Je moederbord heeft slechts 4 native SATA poorten... Ook passen er in de case maar 2 2.5'' of 3.5'' schijven.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 10-12-2016 17:52 ]

• Pont Max
Afuture kan dan met assembleren goedkoper zijn maar die is met de rest vd onderdelen weer duurder dus de uiteindelijke prijs zal niet veel uit maken.

Maar goede tip. Dan moet er een ander moederbord in. (en een andere behuizing) Ik wil er toch wel die drie HDD's aan hangen en voor de lol ook 1 dvd drive. Anders liggen die ook maar stof te happen in de kast.

Maar nu even kijken of ik het goed heb. Dat assembleren in de zin van, onderdelen on de kast monteren en stekkers prikken, gaat me sowieso wel lukken zelf. Ik ben alleen benieuwd of ik het systeem daarna ook goed werken krijg. Als het bouwen werkelijk zo simpel is als vastprikken en het werkt durf ik dat zelf wel aan. Maar ik lees overal op dergelijke sites dat er stresstests of 24 uurs tests gedaan worden om zeker te weten dat alles goed en storingsvrij samenwerkt.

Overigens heb ik thuis een OS liggen dus zal de desktop zonder OS bestellen.
Wat denken jullie? Is die €60 assemblage de moeite? Of houdt dat weinig in? Ik wil hoe dan ook geen gekloot met dingen die niet of niet goed werken.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:51

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pont Max schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:01:
Afuture kan dan met assembleren goedkoper zijn maar die is met de rest vd onderdelen weer duurder dus de uiteindelijke prijs zal niet veel uit maken.

Maar goede tip. Dan moet er een ander moederbord in. (en een andere behuizing) Ik wil er toch wel die drie HDD's aan hangen en voor de lol ook 1 dvd drive. Anders liggen die ook maar stof te happen in de kast.

Maar nu even kijken of ik het goed heb. Dat assembleren in de zin van, onderdelen on de kast monteren en stekkers prikken, gaat me sowieso wel lukken zelf. Ik ben alleen benieuwd of ik het systeem daarna ook goed werken krijg. Als het bouwen werkelijk zo simpel is als vastprikken en het werkt durf ik dat zelf wel aan. Maar ik lees overal op dergelijke sites dat er stresstests of 24 uurs tests gedaan worden om zeker te weten dat alles goed en storingsvrij samenwerkt.

Overigens heb ik thuis een OS liggen dus zal de desktop zonder OS bestellen.
Wat denken jullie? Is die €60 assemblage de moeite? Of houdt dat weinig in? Ik wil hoe dan ook geen gekloot met dingen die niet of niet goed werken.
Assembleren betekent het in elkaar zetten van de computer. Bij die toko waar jij dat wil laten doen kost dat €100, wat vrij veel is. Bij de meeste gangbare webshops kost het ongeveer €60.

Maar het is niet moeilijk om het zelf te doen. Je bent er echt geen volle week aan kwijt; ga uit van een middagje voor een 'noob'. Als je het al eerder hebt gedaan is het binnen een uurtje te doen ;) Er zijn ook genoeg tutorials te vinden, zowel in tekstvorm als in videovorm op YouTube.

Er is niet echt reden om 'zomaar' een stresstest te doen. Dat doe je meestal alleen om de stabiliteit van een overklok te testen/bevestigen, of wanneer je problemen ondervindt.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 10-12-2016 18:13 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pont Max schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:01:
Maar nu even kijken of ik het goed heb. Dat assembleren in de zin van, onderdelen on de kast monteren en stekkers prikken, gaat me sowieso wel lukken zelf. Ik ben alleen benieuwd of ik het systeem daarna ook goed werken krijg. Als het bouwen werkelijk zo simpel is als vastprikken en het werkt durf ik dat zelf wel aan.
Kijk, eens moet de eerste keer zijn ;). Meer dan wat je hier omschrijft is het wat mij betreft echt niet. Goed opletten en niet forceren en je sloopt niets.
Maar ik lees overal op dergelijke sites dat er stresstests of 24 uurs tests gedaan worden om zeker te weten dat alles goed en storingsvrij samenwerkt.
Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje overdreven ;). Ik ben er nooit bijgeweest, maar het zou mij verbazen als ze meer doen alleen kijken of de boel boot.

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:37
je kan de pc natuurlijk ook zelf in elkaar zetten. kost je een zaterdag middag maar dan heb je wel minimaal 60 euro + eigen keus componenten en wellicht een goedkopere prijs per component.

voor geheugen zou ik voor 2400mhz gaan.
pricewatch: G.Skill Value F4-2400C15S-8GNT
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

eventueel kan je ook direct een kleinere voeding nemen, deze is compacter in afmetingen
pricewatch: Silverstone SFX 450W Bronze

verder zou ik Pont Max mc_maarten zijn configuratie aanhouden.

Reactie op hieronder: Een kleine voeding past in alle toekomstige behuizingen, een grote (ATX) voeding niet.
Wat betreft de lengte van de kabels die zijn aan de korte kant maar in een matx behuizing zou 30 cmkabel lengte net moeten lukken lijkt mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Epep op 10-12-2016 19:13 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Epep schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:15:
eventueel kan je ook direct een kleinere voeding nemen, deze is compacter in afmetingen
Waarom zou je dat doen als een gewone ATX voeding ook past?

Verwijderd

9 van de 10 keer gaat dat niet passen in een towerbehuizing omdat de 12v cpu kabel tekort is.

• Pont Max
br00ky schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:11:
[...]

Kijk, eens moet de eerste keer zijn ;). Meer dan wat je hier omschrijft is het wat mij betreft echt niet. Goed opletten en niet forceren en je sloopt niets.
Videokaart en voeding installeren is me ook al gelukt dus dit moet ook wel lukken. Maar is vrees voor daarna. Hoe weet ik zeker dat als ik op 'power' druk het systeem ook werkt. Dat het ook allemaal goed communiceert en op elkaar afgestemd is?
Mijn collega had me hiervoor gewaarschuwd omdat hij bijna twee weken (versnipperd natuurlijk) bezig is geweest om in een bestaande pc een extra 8gb aan geheugen goed werkend te krijgen. En hij weet er al meer van dan ik. Dus is dit ook 'noobproof' dat ik die in elkaar prik en dat ik m dan ook kan gebruiken?
je kan de pc natuurlijk ook zelf in elkaar zetten. kost je een zaterdag middag maar dan heb je wel minimaal 60 euro + eigen keus componenten en wellicht een goedkopere prijs per component.

voor geheugen zou ik voor 2400mhz gaan.
pricewatch: G.Skill Value F4-2400C15S-8GNT
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213
Schelen die 250mhz zo veel?

Verder ben ik dan na veler aanraden toch van plan voor de cx450 voeding te gaan.
br00ky schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:11:
Dat lijkt me eerlijk gezegd een beetje overdreven ;). Ik ben er nooit bijgeweest, maar het zou mij verbazen als ze meer doen alleen kijken of de boel boot.
De boel laten booten moet ook wel lukken lijkt me. Is het dan echt zo eenvoudig als het klinkt???

[ Voor 22% gewijzigd door Pont Max op 10-12-2016 19:50 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pont Max schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:43:
[...]
Videokaart en voeding installeren is me ook al gelukt dus dit moet ook wel lukken. Maar is vrees voor daarna. Hoe weet ik zeker dat als ik op 'power' druk het systeem ook werkt. Dat het ook allemaal goed communiceert en op elkaar afgestemd is?
Als je alles gewoon correct heb geïnstalleerd en niks vergeten bent, dat zal het systeem aangaan als je op het knopje drukt. Als dat niet gebeurt... tja, dan ben je waarschijnlijk dus iets vergeten ;)

Zorgen dat alles op elkaar afgestemd is niet iets waar je je tijdens het bouwen mee bezig houdt, dat doe je voordat je de onderdelen koopt (en dat is waar we nu in dit topic mee bezig zijn).
Mijn collega had me hiervoor gewaarschuwd omdat hij bijna twee weken (versnipperd natuurlijk) bezig is geweest om in een bestaande pc een extra 8gb aan geheugen goed werkend te krijgen. En hij weet er al meer van dan ik. Dus is dit ook 'noobproof' dat ik die in elkaar prik en dat ik m dan ook kan gebruiken?
Normaal gesproken is het bijprikken van RAM erg simpel. Bij je collega is er blijkbaar iets verkeerd gegaan (incompatibel RAM, verkeerd geïnstalleerd, enz) maar wat precies, is lastig te zeggen. Ik weet natuurlijk niet wat er met de PC van je collega aan de hand is of wat je collega verkeerd heeft gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 10-12-2016 19:51 ]

• Pont Max
Duidelijk. Wellicht dan toch maar het proberen waard. :)

Verder moet ik dan nog een ander moederbord hebben dan wat in de voorgestelde configs staat. Ik heb (3xHDD + 1xSDD en 1x dvd drive) dus genoeg sata aansluitpunten nodig.
Maakt het dan overigens nog uit hoe snel het moederbord is icm het geheugen en Processor?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pont Max schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:52:
Duidelijk. Wellicht dan toch maar het proberen waard. :)
Als je een beter beeld wilt krijgen van wat het inhoudt zou je eens een video tutorial kunnen bekijken. YouTube staat er vol mee.
Verder moet ik dan nog een ander moederbord hebben dan wat in de voorgestelde configs staat. Ik heb (3xHDD + 1xSDD en 1x dvd drive) dus genoeg sata aansluitpunten nodig.
Waarom heb je 3 HDDs nodig (uit benieuwdheid)?
Maakt het dan overigens nog uit hoe snel het moederbord is icm het geheugen en Processor?
Nee, het moederbord zelf heeft geen invloed op performance. Wel bepaalt wat je allemaal aan je PC kan hangen (aantal PCI-e slots, aantal SATA-poorten, aantal geheugenslots, externe poorten).

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 10-12-2016 19:59 ]

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Je kan het altijd zelf proberen, en als het niet lukt je onderdelen naar een lokale pc boer brengen o.i.d

Verwijderd

Helemaal niets want een 2400 MHz module wordt op een H110, B150 en H170 teruggeklokt naar 2133 MHz. Die chipsets laten geheugen namelijk niet sneller lopen. Daarvoor heb je een Z170 chipset nodig.

• Epep
Totdat je wil upgraden naar een intel 7000 serie processor, betaal je nu 4 euro extra voor en later veel meer plezier. Je wilde lang met pc doen, door dit soort kleine investeringen kan je dan ook het maximale uit een processor upgrade halen.

Waarom heb je 3 hdd, waarschijnlijk kan daar echt wel één of twee van weg, gebruik de grootste en vergeet de andere twee.

Anders kom je volgens mij in een duurdere klasse moederborden terecht, zoals:
pricewatch: MSI B150M PRO-DDP
wel beter geluid, m2 aansluiting, meer sata aansluitingen.

Zou zelf dan ook een SSD nemen met een M.2 aansluiting.
pricewatch: Crucial MX300 m.2 275GB
pricewatch: Adata SP550 M.2 2280 480GB

[ Voor 57% gewijzigd door Epep op 10-12-2016 21:05 ]

• Pont Max
Compizfox schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:58:
Waarom heb je 3 HDDs nodig (uit benieuwdheid)?
Eigenlijk gewoon omdat het kan. Ik heb er nog drie liggen die het prima doen. Second thought, eentje is er wel intensief gebruikt dus heeft wellicht niet meer zo lang. Eentje is amper een maand gebruikt (1.5TB) dus vrijwel nieuw en een andere van 700GB is ook niet veel gebruikt. Ik denk dat ik dan die van 1.5TB en 700GB over zet en de derde weg laat. Maar dan heb ik icm een SSD en een drive nog steeds 4 aansluitingen nodig toch?

Wellicht kan ik die derde van 700GB ook weg laten en kijken of ik het met 1 extra HDD naast mijn SSD kan redden maar dan moet ik nogal wat gegevens gaan opschonen. Vandaar.
Compizfox schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:58:
Nee, het moederbord zelf heeft geen invloed op performance. Wel bepaalt wat je allemaal aan je PC kan hangen (aantal PCI-e slots, aantal SATA-poorten, aantal geheugenslots, externe poorten).
Check. Maar het moederbord zal toch wel meer zijn dan alleen een schakelpaneel?
Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:12:
[...]

Helemaal niets want een 2400 MHz module wordt op een H110, B150 en H170 teruggeklokt naar 2133 MHz. Die chipsets laten geheugen namelijk niet sneller lopen. Daarvoor heb je een Z170 chipset nodig.
Moet ik nog ergens specifiek op letten mbt de te kiezen chipset?

[ Voor 14% gewijzigd door Pont Max op 10-12-2016 21:26 ]

• Pont Max
Tot op heden ben ik dan, na jullie adviezen, bij de volgende lijst uit gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,85€ 116,85
1MSI H110M ECO€ 53,90€ 53,90
1Corsair CX450M€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,96

Hier heb ik dan nog wat vragen over. te weten:
  1. Past het gekozen moederbord goed in de gekozen behuizing en is er voldoende ruimt?
  2. Is het aan te raden om usb 3.0 aansluitingen er bij te nemen of zijn de 2.0 die op het moederbord zitten nog voldoende?
  3. Ik tel maar 2 sata aansluitingen op het Mobo voor mijn schijven (specs zeggen vier). Hoeveel zijn het er?
  4. Is de behuizing een goede keuze of beter een andere?
  5. Werken alle onderdelen goed samen of zijn goed te intrigeren (aansluitingen, chipset, communicatie etc)
Wat is trouwens het verschil met de H110M ECO en de B150M?
Ben ik nog iets vergeten?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pont Max schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:32:

[list=1]
• Past het gekozen moederbord goed in de gekozen behuizing en is er voldoende ruimt?
uATX in uATX, lijkt me toch te kloppen?
• Is het aan te raden om usb 3.0 aansluitingen er bij te nemen of zijn de 2.0 die op het moederbord zitten nog voldoende?
Wij kunnen niet raden hoeveel je moet aansluiten he ;).
• Ik tel maar 2 sata aansluitingen op het Mobo voor mijn schijven (specs zeggen vier). Hoeveel zijn het er?
In dit soort gevallen is het slim even de manual te downloaden. Daar staat het keurig in beschreven.
• Is de behuizing een goede keuze of beter een andere?
Wat zoek je precies in een behuizing?
• Werken alle onderdelen goed samen of zijn goed te intrigeren (aansluitingen, chipset, communicatie etc)
[/list]
Wat versta je onder "intrigeren", waar je waarschijnlijk integreren bedoelt, en wat ik nog steeds niet snap. Ja alles past, alles "sluit aan".
Wat is trouwens het verschil met de H110M ECO en de B150M?
Google of Pricewatch vergelijking?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

1) Ja, het past, MicroATX board in een MicroATX kast.

2) Sja, USB3 is wel fijn hoor. Ben er zelf erg over te spreken. USB2 was altijd een drama met USB sticks en externe harddisks. Ging me altijd veel te traag. Een extra USB3 insteekkaartje en misschien een cardreader met een extra USB3 poort aan de voorkant daar op aangesloten?
Voor muizen, toetsenborden, printers en scanners is USB2.0 uiteraard nog helemaal prima. Maar als je veel met externe opslag wil doen, dan is USB3 hemels.

3) Er zitten er wel 4 op. De onderste twee in het hoekje steken haaks uit het board, maar binnen 10cm er boven staat een zwart blokje. Dat zijn ook SATA poorten, maar die wijzen naar opzij. :)

4) Coolermaster maakt prima behuizingen, dus lijkt mij een prima keus. Andere optie zou b.v. een Bitfenix Nova zijn. Die heeft met name meer ruimte voor harddisks.
pricewatch: BitFenix NOVA Zwart Window
Of een Antec GX200, zelfde verhaal. Meer ruimte voor drives en ook prima kwaliteit.
pricewatch: Antec GX200

5) De gekozen onderdelen zijn verder prima met elkaar, dus dat is geen issue.

6) Verschil tussen 110 en 150 series chipsets... Voornamelijk connectiviteit. B.v. standaard ondersteuning voor meer SATA poorten in de chipset (of ze op t board zitten is dan de vraag natuurlijk), ondersteuning voor M.2 (het nieuwe type SSD) en de 150 serie richt zichzelf meer als mainstream en de 110 meer als budget.

Edit:
Heb ze even naast elkaar gelegd en wat standaard het geval is tussen die 2 chipsets blijkt hier dus ook precies het geval te zijn.
150 serie heeft meer SATA poorten, heeft een M.2 slot, heeft meer onboard USB3 poorten, kunnen meer latjes RAM in geprikt worden.

Ik zou eigenlijk wle voor het 150board kiezen. Meer USB3, je hebt een paar SATA poorten over voor de toekomst en kan eventueel upgraden naar een M.2 SSD als ze betaalbaarder zijn geworden. (die krengen zijn zo gruwelijk snel... heerlijk!)
Gewoon besparen op de case (de Nova en GX200 zijn goedkoper) en dan een iets duurder board.

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 11-12-2016 11:01 ]

• Epep
Een duurder moederbord kan, alleen is wel direct 30 euro duurder en maakt de ssd ook 10,- duurder. terwijl meerwaarde maar beperkt is. Noodzaak voor een supersnelle SSD is er niet en ook het geld ervoor is niet over, om het zomaar te zeggen. Wel zou als je voor een duurder moederbord gaat voor een displayport uitgang gaan, deze kan hogere resoluties aan en er kan met een simpele kabel ook hdmi of dvi uitgang worden.

Weet niet wanneer je exact van plan ben om te kopen, dit jaar? prima configuratie voor deze prijs.

Als je eind januari of late koopt, dan zijn er waarschijnlijk andere mogelijkheden. AMD komt met een nieuwe moederbord en processor( Bristol Ridge en ZEN de laatste heeft geen geintegreerd videokaart), en intel komt ook met de 200 serie moederborden en 7000 serie processors. Zeker met de vernieuwde concurrentie van AMD verwacht ik dat de prijzen iets zullen dalen en de ondersteuning voor usb 3.1 gen2, hdmi 2.0 etc. hoger is. Maar het nadeel is natuurlijk wachten, en dat duurt altijd langer dan verwacht....

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Epep schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:46:
Een duurder moederbord kan, alleen is wel direct 30 euro duurder en maakt de ssd ook 10,- duurder. terwijl meerwaarde maar beperkt is. Noodzaak voor een supersnelle SSD is er niet en ook het geld ervoor is niet over, om het zomaar te zeggen. Wel zou als je voor een duurder moederbord gaat voor een displayport uitgang gaan, deze kan hogere resoluties aan en er kan met een simpele kabel ook hdmi of dvi uitgang worden.

Weet niet wanneer je exact van plan ben om te kopen, dit jaar? prima configuratie voor deze prijs.

Als je eind januari of late koopt, dan zijn er waarschijnlijk andere mogelijkheden. AMD komt met een nieuwe moederbord en processor( Bristol Ridge en ZEN de laatste heeft geen geintegreerd videokaart), en intel komt ook met de 200 serie moederborden en 7000 serie processors. Zeker met de vernieuwde concurrentie van AMD verwacht ik dat de prijzen iets zullen dalen en de ondersteuning voor usb 3.1 gen2, hdmi 2.0 etc. hoger is. Maar het nadeel is natuurlijk wachten, en dat duurt altijd langer dan verwacht....
De SSD wordt niet duurder. Je houd alleen de optie open voor M.2 op een later stadium.
Kast 2 tientjes goedkoper, board 3 tientjes duurder. Netto maar 10 euro duurder voor een groter toekomst potentieel.
TS had ook nog een Radeon kaart liggen die eventueel ingezet kan worden, dus DP is niet direct een eis, lijkt me. Dat kan dan op die manier toegevoegd worden.

Wat betreft AMD zou ik er niet op gaan zitten wachten. Ze beloven, zoals altijd, gouden bergen. Het verleden zegt dat als AMD dat doet, ze vooral hype en marktaandeel willen snoepen. Wanneer ze dat niet doen, komen ze juist met de écht goede producten (zoals destijds met de K7/K8 CPU's).

Eveneens wat betreft Intel. 7000 serie (aka Kaby Lake) en 200serie chipsets is zeker leuk spul, maar ik denk niet dat de kosten daar van gaan opwegen tegen wat de TS wil. Ja, je kan nog wat verder upgraden, maar hij heeft al enorme ruimte met de huidige gekozen setup (zelfs met een H110 board)
Ik denk niet dat het kosten effectief is iig.

• Epep
Zelf zou ik nooit teveel besparen op een kast, monitor en muis en toetsenbord. Dit zijn de zaken die je ziet en voelt. Kan er nog zo'n dure pc in de kast zitten, als de kast resoneert, toetsenbord niet tikt en scherm een oude TN scherm of oude CRT scherm, weet ik persoonlijk waar ik het eerst geld aan zou uitgeven..

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Epep schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:03:
Zelf zou ik nooit teveel besparen op een kast, monitor en muis en toetsenbord. Dit zijn de zaken die je ziet en voelt. Kan er nog zo'n dure pc in de kast zitten, als de kast resoneert, toetsenbord niet tikt en scherm een oude TN scherm of oude CRT scherm, weet ik persoonlijk waar ik het eerst geld aan zou uitgeven..
Antec en Bitfenix zijn beide prima merken. Dus ik denk niet dat dat een argument is.

• Pont Max
br00ky schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:38:
Wat zoek je precies in een behuizing?
Dat alles er in past en plek genoeg heeft ;). Waarom dat ik dat vraag is omdat dit echt helemaal nieuw voor me is en ik het verschil echt niet kan zeggen tussen welke aansluitpunten er in zitten. Maar ik begrijp van jullie dat hij past dus dat beantwoord mijn vraag meteen.
br00ky schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:38:
Wat versta je onder "intrigeren", waar je waarschijnlijk integreren bedoelt, en wat ik nog steeds niet snap. Ja alles past, alles "sluit aan".
Ja sorry, autocorrectie.
De vraag of alles op elkaar aansluit is meer omdat ik dat verhaal van m'n collega met niet compatible RAM nog in m'n hoofd had (eerder hier beschreven). Dus vandaar dat ik dat even zeker wilde aftikken.
McKaamos schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:49:
2) Sja, USB3 is wel fijn hoor. Ben er zelf erg over te spreken. USB2 was altijd een drama met USB sticks en externe harddisks. Ging me altijd veel te traag. Een extra USB3 insteekkaartje en misschien een cardreader met een extra USB3 poort aan de voorkant daar op aangesloten?
Voor muizen, toetsenborden, printers en scanners is USB2.0 uiteraard nog helemaal prima. Maar als je veel met externe opslag wil doen, dan is USB3 hemels.
Ah mooi. Ik zag dat het Mobo wat ik er nu in heb staan enkel usb 2.0 heeft vandaar dat ik de vraag had of ik dan beter een ander Mobo kan nemen of gewoon een uitbreiding met 3.0. Mijn externe schijven hebben ook allemaal 3.0 vandaar dat het me wel handig leek. Nog niet eerder mee gewerkt maar ik ben overtuigd door je verhaal :)
3) Er zitten er wel 4 op. De onderste twee in het hoekje steken haaks uit het board, maar binnen 10cm er boven staat een zwart blokje. Dat zijn ook SATA poorten, maar die wijzen naar opzij. :)
Thanks. Was me niet opgevallen.
4) Coolermaster maakt prima behuizingen, dus lijkt mij een prima keus. Andere optie zou b.v. een Bitfenix Nova zijn. Die heeft met name meer ruimte voor harddisks.
pricewatch: BitFenix NOVA Zwart Window
Of een Antec GX200, zelfde verhaal. Meer ruimte voor drives en ook prima kwaliteit.
pricewatch: Antec GX200
Als de huidige coolermaster plek heeft voor drie schijven neem ik die wel. Tenzij een andere handiger monteren is of evengoed is. Prijs verschilt wel zie ik.
6) Verschil tussen 110 en 150 series chipsets... Voornamelijk connectiviteit. B.v. standaard ondersteuning voor meer SATA poorten in de chipset (of ze op t board zitten is dan de vraag natuurlijk), ondersteuning voor M.2 (het nieuwe type SSD) en de 150 serie richt zichzelf meer als mainstream en de 110 meer als budget.

Edit:
Heb ze even naast elkaar gelegd en wat standaard het geval is tussen die 2 chipsets blijkt hier dus ook precies het geval te zijn.
150 serie heeft meer SATA poorten, heeft een M.2 slot, heeft meer onboard USB3 poorten, kunnen meer latjes RAM in geprikt worden.

Ik zou eigenlijk wle voor het 150board kiezen. Meer USB3, je hebt een paar SATA poorten over voor de toekomst en kan eventueel upgraden naar een M.2 SSD als ze betaalbaarder zijn geworden. (die krengen zijn zo gruwelijk snel... heerlijk!)
Gewoon besparen op de case (de Nova en GX200 zijn goedkoper) en dan een iets duurder board.
Wil best voor de 150 gaan als ik daar meer voordeel mee heb. Ik denk niet dat ik ga upgraden binnen de komende drie jaar maar om als optie te houden zou dat een prima idee zijn.
Een duurder moederbord kan, alleen is wel direct 30 euro duurder en maakt de ssd ook 10,- duurder. terwijl meerwaarde maar beperkt is. Wel zou als je voor een duurder moederbord gaat voor een displayport uitgang gaan, deze kan hogere resoluties aan en er kan met een simpele kabel ook hdmi of dvi uitgang worden.
Neem aan dat er ook eenzelfde SSD in kan toch?
Ik heb een full hd monitor dus die wil ik via dvi aansluiten. Geen idee of die displayport noodzakelijk is.
Wilde m eigenlijk over een week aanschaffen. Is de kerstbonus ook weer binnen (tenzij jullie zeggen dat het een groot voordeel is om hem over het jaar te tillen maar was nu niet echt van plan de hele set-up om die reden te gaan wijzigen)
McKaamos schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:17:
Antec en Bitfenix zijn beide prima merken. Dus ik denk niet dat dat een argument is.
Is de kwaliteit van de coolermaster het geld meer waard? Dan doe ik dat namelijk. Of is hij enkel stiller? Ik heb de desktop nu onder het bureau staan en me eigenlijk nooit gestoord aan het geluid. De huidige desktop is 7 jaar oud.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pont Max schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:48:
[...]
Ah mooi. Ik zag dat het Mobo wat ik er nu in heb staan enkel usb 2.0 heeft vandaar dat ik de vraag had of ik dan beter een ander Mobo kan nemen of gewoon een uitbreiding met 3.0. Mijn externe schijven hebben ook allemaal 3.0 vandaar dat het me wel handig leek. Nog niet eerder mee gewerkt maar ik ben overtuigd door je verhaal :)
Dat moederbord dat je hebt gekozen (MSI H110M ECO) heeft 6x USB2 en 4x USB3 ;)

Een gedeelte daarvan zijn wel interne headers (voor aansluiten van de USB-poorten aan de voorkant van je kast). Je hebt aan de achterkant 2x USB2 en 2xUSB3.

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 11-12-2016 15:54 ]

• Pont Max
Compizfox schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:52:
[...]

Dat moederbord dat je hebt gekozen (MSI H110M ECO) heeft 6x USB2 en 4x USB3 ;)
So Hey. Dan heb ik daar echt ram naast gekeken. :$

• Pont Max
Compizfox schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:52:
Een gedeelte daarvan zijn wel interne headers (voor aansluiten van de USB-poorten aan de voorkant van je kast). Je hebt aan de achterkant 2x USB2 en 2xUSB3.
is het in dat geval handiger om zo'n frontpaneel te installeren of zit er ook iets in de kast? Heb namelijk wel iets van 3.0 aan de voorzijde nodig omdat ik anders telkens onder het bureau door moet

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pont Max schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:58:
[...]
is het in dat geval handiger om zo'n frontpaneel te installeren of zit er ook iets in de kast? Heb namelijk wel iets van 3.0 aan de voorzijde nodig omdat ik anders telkens onder het bureau door moet
Ik zou zeggen kijk eens naar de foto's van die kast (Cooler Master Silencio 352), dan zul je zien dat die USB-poorten aan de voorkant heeft ;)

• Pont Max
Compizfox schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:59:
[...]

Ik zou zeggen kijk eens naar de foto's van die kast (Cooler Master Silencio 352), dan zul je zien dat die USB-poorten aan de voorkant heeft ;)
Ja heb ik gedaan maar meende dat die optioneel waren (en er dus dmv een paneel bij besteld moesten worden).
Duidelijk.... nog veel te leren hier. _/-\o_

• Pont Max
Besloten om toch maar voor de MSI met 150 chipset te gaan ivm:
  • meer sata aansluitingen
  • meer RAM in te prikken
  • meer usb 3.0
  • sata express
En dat voor maar €15 meer...
Ook ben ik voor de BitFenix behuizing gegaan omdat er op de coolermaster nogal wat aan te merken was in de review sectie en het scheelt te helft plus kan er meer in.

De lijst ziet er dus na de switch zo uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B150M PRO-VDH€ 70,99€ 70,99
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,69

Ik had de MSI DDP en Pro-VDH naast elkaar gelegd ivm de 150 chipset en ik zag niet veel verschil op de leeftijd (DDP is een jaar jonger) en het M2 slot na dan. De DDP is momenteel wel twee tientjes duurder. Geen idee of dat verschil t m nu doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Pont Max op 11-12-2016 20:34 ]

Verwijderd

Pont Max schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:53:
Besloten om toch maar voor de MSI met 150 chipset te gaan ivm:
  • meer sata aansluitingen
  • meer RAM in te prikken
  • meer usb 3.0
  • sata express
En dat voor maar €15 meer...
Een interessanter bord is de pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H met gekoelde vrm's, betere netwerkcontroller en M2.
Ook ben ik voor de BitFenix behuizing gegaan omdat er op de coolermaster nogal wat aan te merken was in de review sectie en het scheelt te helft plus kan er meer in.
Je gaat er in kwaliteit en geluidsniveau wel een paar stappen op achteruit. En de ruimte...ach, in de Silencio 352 en pricewatch: Fractal Design Core 1500 past ook alles makkelijk.
Ik had de MSI DDP en Pro-VDH naast elkaar gelegd ivm de 150 chipset en ik zag niet veel verschil op de leeftijd (DDP is een jaar jonger) en het M2 slot na dan. De DDP is momenteel wel twee tientjes duurder. Geen idee of dat verschil t m nu doet.
DDP staat voor de twee displaypoorten die op et bord aanwezig zijn. Als je dat niet nodig hebt heeft dat bord voor jou geen nut.

• Pont Max
Nog een vraagje mbt geheugen. Een andere collega vertelde me dat het raadzaam was om ten alle tijden twee strips geheugen te plaatsen ivm de synchronisatie van taken van de processor. Dus als ik maar 8gb wilde dat ik dan beter twee strips van 4gb kon plaatsen ipv 1 van 8gb.

Nog steeds de ballen verstand van dit onderwerp dus weten jullie of dit klopt? Of kan een strip van 8gb gerust?

Verwijderd

Met jouw eisen gaat het vrijwel niets uitmaken + je houdt de upgrademogelijkheid naar 16GB open. Edit: ging er even vanuit dat je voor een moederbord met 2 ram sloten ging. Met 4 sloten maakt het natuurlijk niet uit. Dan kun je prima 2x 4GB nemen, maar het verschil ga je met huis, tuin en keuken gebruik niet merken.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2016 20:35 ]

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:54:
TS had ook nog een Radeon kaart liggen die eventueel ingezet kan worden, dus DP is niet direct een eis, lijkt me. Dat kan dan op die manier toegevoegd worden.
Die Radeon 6450 kan je er volgens mij beter niet in zetten. De ingebouwde IGP van de Core i3 is 329% sneller volgens http://gpu.userbenchmark....eon-HD-6450/m33102vsm7821 (ik weet dat je die resultaten met een korreltje zout moet nemen, maar het lijkt me hier wel duidelijk dat de Intel HD 530 graphics beter zijn, of ik moet echt iets missen).

Verder, die pricewatch: MSI B150M PRO-DDP kan toch wel interessant zijn met die 2 displayports. Je zegt met Adobe CS6 bezig te zijn, dus wie weet een extra monitor in de toekomst? Er zit alleen geen HDMI op, wel een DVI. Hangt er een beetje vanaf of je daar weer € 12,- extra voor over hebt. :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pont Max schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:02:
Nog een vraagje mbt geheugen. Een andere collega vertelde me dat het raadzaam was om ten alle tijden twee strips geheugen te plaatsen ivm de synchronisatie van taken van de processor. Dus als ik maar 8gb wilde dat ik dan beter twee strips van 4gb kon plaatsen ipv 1 van 8gb.

Nog steeds de ballen verstand van dit onderwerp dus weten jullie of dit klopt? Of kan een strip van 8gb gerust?
Naja, in zekere zin zit er wel iets in wat klopt.
Nagenoeg alle PC's tegenwoordig doen aan zogeheten 'Dualchannel' (of Triplechannel op de eerste generatie i7's en Quadchannel op sommige Xeon systemen).
Dat betekent dat je, in theorie, twee keer zoveel data naar het geheugen kan pompen per seconde.
In de praktijk is dat meestal iets van 80% meer dan Singlechannel, wat nogsteeds respectabel is.

Echter, in de praktijk zijn de meeste taken op een computer niet in die mate afhankelijk van de geheugenbandbreedte. Singlechannel is in de regel al snel genoeg, en de winst die je boekt is zeer laag. Ergens onder de 10% extra is heel normaal.

De enige situatie waarin het praktisch nut heeft, is wanneer je een vrij krachtige geintegreerde GPU hebt, zoals AMD dat toepast in hun zogeheten APU's. (de hele FMx socket serie, zo'n beetje)
Je CPU en GPU (die samen in 1 verpakking zitten) moeten dan ook samen de geheugenbandbreedte delen. En dan kan Dualchannel zeker een boost opleveren in de Frames-per-second die de GPU produceert.
Echter, voor de dagelijkse workload doet het dan nogsteeds niet veel. Alleen als je GPU intensieve dingen doet, zoals spelletjes spelen., dan heef het nut.

En ja, er zijn uiteraard wel specifieke situaties te bedenken waarin Dualchannel wel nut heeft in een CPU gebonden workload, maar die workloads vind je niet terug in dagelijks hus-tuin-en-keuken gebruik.

Edit: neemt trouwens niet weg dat ik zelf wel altijd voor Dualchannel ga :P Gewoon omdat het nauwelijks extra kost om 2x4GB te kopen versus 1x8GB, en dan heb ik het maar, voor het geval dat....
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:26:
[...]

Die Radeon 6450 kan je er volgens mij beter niet in zetten. De ingebouwde IGP van de Core i3 is 329% sneller volgens http://gpu.userbenchmark....eon-HD-6450/m33102vsm7821 (ik weet dat je die resultaten met een korreltje zout moet nemen, maar het lijkt me hier wel duidelijk dat de Intel HD 530 graphics beter zijn, of ik moet echt iets missen).

Verder, die pricewatch: MSI B150M PRO-DDP kan toch wel interessant zijn met die 2 displayports. Je zegt met Adobe CS6 bezig te zijn, dus wie weet een extra monitor in de toekomst? Er zit alleen geen HDMI op, wel een DVI. Hangt er een beetje vanaf of je daar weer € 12,- extra voor over hebt. :)
Daar valt zeker wel wat voor te zeggen, ja.
Intel maakt vrij sterke stappen vooruit op 3D gebied met hun geintegreerde iGPU's.
Ik denk alleen niet dat dat echt verschil maakt voor de TS, gezien hij nergens heeft aangegeven dat hij wil gaan gamen.

En ja, Dual Displayport is opzich wel grappig natuurlijk. Twee gelijke monitoren via Displayport is geen gek idee.
En Displayport is ook vrij gemakkelijk om te zetten naar iets anders middels convertors. VGA, DVI en HDMI kan je allemaal uit Displayport krijgen met een simpel kastje.
Of het echt verschil maakt voor de TS? Sja, hij heeft nu DVI. HDMI kan je ook makkelijk omzetten naar DVI, dus dan kan je ook makkelijk twee DVI monitoren aansluiten.
DVI is nagenoeg volledig compatible met HDMI, namelijk. Daar kan je een passief verloopstekkertje tussen doen van 5 euro. Met Displayport is het allemaal net een tikkie duurder als je het wil omzetten.
Kortom, het is volledig aan de TS wat hij van plan is en welke van de twee boards interessanter is.

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 12-12-2016 21:38 ]

• Pont Max
Damn.. dan had hij toch ergens een punt (wat me eigenlijk verbaasd). Kennelijk heb ik dus ook genoeg aan een latje met 8 gb.

Het enige punt waar ik nog steeds dus niet (helemaal) over uit ben is het te kiezen moederbord. Overal is wel wat van te zeggen. En vrijwel elk moederbord heeft voor maar 1 of 2 tientjes tov de vorige een boel meer functies en mogelijkheden. Volgens mij voldoen ze bijna allemaal maar nu verstandig is blijft nog even de vraag.

DDP heb ik in ieder geval niet nodig, ook niet in de toekomst dus die valt wat mij betreft af. m2 lees ik ook wisselende zaken over maar wellicht voor de toekomst toch fijn om erbij te hebben.

Overigens zag ik dat twee oude schijven nog een SATA 1 aansluiting hebben. Kan ik die 1 op 1 doorzetten op een sata 600 aansluiting? En is het niet zo dat, mocht ik die oude schijven plaatsen, die mijn overdrachtssnelheid naar beneden trekken? Ook van de SSD als die op dezelfde chip zit?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pont Max schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:36:
Damn.. dan had hij toch ergens een punt (wat me eigenlijk verbaasd). Kennelijk heb ik dus ook genoeg aan een latje met 8 gb.

Het enige punt waar ik nog steeds dus niet (helemaal) over uit ben is het te kiezen moederbord. Overal is wel wat van te zeggen. En vrijwel elk moederbord heeft voor maar 1 of 2 tientjes tov de vorige een boel meer functies en mogelijkheden. Volgens mij voldoen ze bijna allemaal maar nu verstandig is blijft nog even de vraag.

DDP heb ik in ieder geval niet nodig, ook niet in de toekomst dus die valt wat mij betreft af. m2 lees ik ook wisselende zaken over maar wellicht voor de toekomst toch fijn om erbij te hebben.

Overigens zag ik dat twee oude schijven nog een SATA 1 aansluiting hebben. Kan ik die 1 op 1 doorzetten op een sata 600 aansluiting? En is het niet zo dat, mocht ik die oude schijven plaatsen, die mijn overdrachtssnelheid naar beneden trekken? Ook van de SSD als die op dezelfde chip zit?
Yes, SATA is backwards compatible en is gebonden per poort. De snelheid van je andere drives gaat er dus niet op achteruit als je één drive aansluit die trager is dan de rest.
Als je een SATA1 disk aansluit op een SATA3 poort, zal alleen die SATA3 poort terugschakelen naar SATA1 snelheid. De rest niet.

De verhalen over M.2 zijn inderdaad wisselend, maar ik ben er zelf erg tevreden over. Het is in de absolute zin zeker sneller, al is het uiteraard wisselend per workload of je dat merkt.
Echter, de rek is nog lang niet uit M.2. Er zijn nog forse stappen te maken voordat de bandbreedte daar van helemaal maxed-out is. Het verschil met traditionele SSD's zal alleen maar groter worden voorlopig. Tot er een SATA4 variant komt, natuurlijk, maar die zit er nog niet aan te komen.
Hoe dan ook, over een jaartje of 2 is het verschil in alle gevallen merkbaar tussen SATA3 en M.2-NVMe en zullen de prijzen wel aardig gezakt zijn (dat doen ze nu al). Mocht je SSD het begeven of je wil toch een grotere, dan is het tegen die tijd absoluut zinvol om naar M.2 te kijken.

Edit:
M.2 kan je ook toevoegen trouwens. De meeste recente moederborden hebben de ondersteuning er voor (NVMe support) standaard aan boord, maar sommige missen het M.2 slot.
Echter, M.2 NVMe is eigenlijk gewoon directe verbinding via PCI-Express, maar dan in een heel kleine aansluiting.
Er zijn ook PCIe insteekkaarten te krijgen die passief omzetten naar zo'n klein M.2 poortje. (of meerdere M.2 poortjes, das ook een optie)
Je kan er dus voor kiezen om later gewoon een M.2 NVMe SSD op een insteekkaart te zetten en dan de insteekkaart in een PCIe x4 slot (of groter) te prikken.
In die zin is een aanwezig M.2 slot dus niet verplicht. De upgrade ruimte heb je nogsteeds, maar dan kost het een tientje of 3 tot 5 extra voor zo'n insteekkaart.

De DDP functie heb je opzich niet nodig inderdaad, maar het geeft je wel fors meer flexibiliteit omdat Displayport om te zetten is naar nagenoeg alle mogelijke varianten. Of je nu HDMI wil, of DVI, of VGA, het kan allemaal met DP.
Plus het ondersteunt hogere resoluties en refreshrates. Altijd fijn als je besluit een 120hz 4K display te kopen :)

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 12-12-2016 21:53 ]

Verwijderd

Zelfs al voor een 4K monitor op 60Hz heb je een displayport-aansluiting nodig, of HDMI 2.0.
Alle boardjes onder die MSI DDP hebben slechts HDMI 1.4 dus die vallen dan allemaal af.
Wat wel nog kan is t.z.t. er een losse videokaart in stoppen, dan heb je alsnog de goede aansluiting.

Nou, dan blijft er eigenlijk over:
Geen displayport nodig + geen M2 nodig => pricewatch: MSI H110M ECO
Geen displayport nodig + wel M2 nodig => pricewatch: MSI B150M PRO-VDH of pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H
Wel displayport nodig of 2 monitors gelijktijdig van elk minstens 2560x1440 @ 60 Hz + wel M2 => pricewatch: MSI B150M PRO-DDP

Dat laatste boardje gaat in elk geval in mijn eigen wenslijst voor als ik eind januari zelf aan de beurt ben en ze nog niet anders beters hebben dan. :)

• Pont Max
Ook bedankt voor jouw tip slingeraap2.

Heb zojuist de knoop doorgehakt en via de super handige tool bij pricewatch alles besteld.
Bedankt iedereen voor het meedenken. Mocht ik nog een uitdaging vinden in het daadwerkelijk in elkaar bouwen kom ik terug op de lijn ;)

De bestelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B150M PRO-VDH€ 70,99€ 70,99
1BitFenix NOVA Zwart Window€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 398,69
Pagina: 1