Advies upgrade computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• qrick
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:21
Goedemorgen iedereen,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een nieuw speeltje. Het betreft een pc die gebruikt is in een ziekenhuis voor voornamelijk hard rekenwerk. Dit komt dan ook terug in de specs. Zelf wil ik hem meer gebruiken voor games. Hiervoor heeft hij zeer waarschijnlijk een upgrade nodig. Vooral de videokaart vermoed ik.
Ik heb alleen nog nooit eerder zelf een pc samengesteld. Ik weet dus niet goed waar ik op moet letten bij het upgraden van een machine. en of het uberhaupt mogelijk is, aangezien dit een standaard pc is.

mijn vraag
Graag zou ik wat advies willen over de mogelijkheden voor een upgrade. Hierbij denk ik zelf voornamelijk aan een upgrade van de videokaart, en vergroten/verbeteren van de opslag.
Ik heb voor de upgrade een budget van 500 euro in gedachten. Maar als een "perfecte" oplossing iets meer gaat kosten is dit geen probleem.

Voorbeeld van games die ik zou willen spelen zijn:
- Civilization VI
- CoD infinite warfare
- Far Cry Primal

Het hoeft allemaal zeker niet op maximale specs. Meestal speel ik games op 'normal' of 'high', zolang het maar soepel loopt. Framerate moet dus voldoende zijn. (Ik heb om eerlijk te zijn geen idee hoe hoog dat tegenwoordig is.) Waar mogelijk speel ik op 1920x1200. Maar ook hier vind ik soepel draaien van het spel belangrijker dan maximale resolutie.

Momenteel ziet de pc er als volgt uit:
Moederbord:
DELL 0D883F
Processors:
2x Intel Xeon E5520 2.27GHz
Geheugen:
8 x 4GB 2RX4 PC3- 10600R DDR3 1333Mz
Videokaart:
AMD FirePro V3750 256MB
Opslag:
2x Seagate ST3250318AS 250Gb
Voeding:
Dell N875EF-00 875W

Zelf denk ik dus vooral aan een upgrade van de videokaart, aangezien deze niet bedoeld is voor games. Voor de opslag wil ik één SSD en één HDD gaan gebruiken. Maar ik heb geen idee wat hiervoor een goede verhouding is. en welk type het beste is etc.

Hopelijk is dit genoeg informatie. Het is mijn eerste topic op tweakers, dus mocht er iets ontbreken dan hoor ik het graag en probeer ik het aan te passen.

Met vriendelijke groet,
Rick

[ Voor 12% gewijzigd door qrick op 17-12-2016 12:04 ]

Alle reacties

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 18:56

Trygve

Redacteur
Welke spellen wil je gaan spelen op welke resolutie en welke framerate? En zitten er fysiek echt twee Xeons in het systeem? Dat is erg veel rekenkracht, maar niet elk spel zal daar evenveel profijt van hebben.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
r100 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:46:
En zitten er fysiek echt twee Xeons in het systeem? Dat is erg veel rekenkracht, maar niet elk spel zal daar evenveel profijt van hebben.
Verkijk je daar niet op. Het zijn erg oude cpu's met een zeer lage single tread rating.
In bepaalde gevallen zal 1 enkele i3-6100 beter presteren.

• qrick
Er zitten inderdaad fysiek 2 Xeons in. Zoals Reepje al zegt zijn deze ook wel wat gedateerd. Ik hoopte alleen dat juist omdat het er 2 zijn ze toch nog op kunnen boksen tegen de huidige generatie single processors.

Voorbeeld van games heb ik even in het originele bericht toegevoegd, zodat iedereen dit beter kan lezen.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 18:56

Trygve

Redacteur
Reepje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:59:
[...]

Verkijk je daar niet op. Het zijn erg oude cpu's met een zeer lage single tread rating.
Je hebt gelijk, zie nu pas dat het nog 45nm is en max 2.5Ghz single core boost. Alleen in games die heel erg goed multithreaded zijn zal die tweede Xeon nog nuttig zijn, anders kun je 'm beter uit het systeem halen en energie besparen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
Reepje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:59:
[...]Verkijk je daar niet op. Het zijn erg oude cpu's met een zeer lage single tread rating.
Haha, je kunt beter zegen dat een i3 bijna altijd beter presteert, behalve in heel specifieke gevallen.

De i3 is de 6e generatie Core-i op 3,7 GHz en de Xeon 1e generatie (Nehalem) op 2,26-2,53 GHz. Dat scheelt dus al ~50% in GHz en nog eens 30% in IPC. Per core is de i3 dus al 2x zo snel. Daarmee ben je zelfs als de games daadwerkelijk veel threads gebruiken nog sneller op de i3.

Om van het stroomverbruik van zo'n dual Xeon nog maar te zwijgen.

Ik zou het ding verkopen, zijn vast nog mensen/liefhebbers die het stoer vinden een dual Xeon te hebben en het geld dat je er voor vangt samen met de € 500,- in een nieuw of 2e hands gamesysteem stoppen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik zou kijken of je ergens een snellere processor op de kop kunt tikken, dit soort oude units gaan nog wel eens goedkoop weg (bv op ebay).
Ik weet niet welke processors allemaal ondersteund worden door het moederbord, maar een enkele i7 9xx zou je al een eind kunnen helpen.

Helemaal perfect zou het zijn als je bv 2x X5698 kunt bemachtigen, dan heb je 4 cores / 8 threads en een degelijke single core snelheid.
Anders is een 4-6 core met rond de 3,5GHz ook al een hele vooruitgang.

http://www.cpu-world.com/...t%201366%20(LGA1366).html

Wellicht dat het dan ook verstandig is om de voeding te vervangen (is natuurlijk ook al oud), 60-100 euro.
Dan een SSD erin 60-100 euro.
Hou je hopelijk nog 200 euro over voor een videokaart.

• qrick
White Feather schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:54:
[...]

Haha, je kunt beter zegen dat een i3 bijna altijd beter presteert, behalve in heel specifieke gevallen.

De i3 is de 6e generatie Core-i op 3,7 GHz en de Xeon 1e generatie (Nehalem) op 2,26-2,53 GHz. Dat scheelt dus al ~50% in GHz en nog eens 30% in IPC. Per core is de i6 dus al 2x zo snel. Daarmee ben je zelfs als de games daadwerkelijk veel threads gebruiken nog sneller op de i3.

Om van het stroomverbruik van zo'n dual Xeon nog maar te zwijgen.

Ik zou het ding verkopen, zijn vast nog mensen/liefhebbers die het stoer vinden een dual Xeon te hebben en het geld dat je er voor vangt samen met de € 500,- in een nieuw of 2e hands gamesysteem stoppen.
Hier heb ik ook over gedacht ja. Ik betwijfel echter of ik er heel veel voor krijg. Wel was het originele plan sowieso al om zelf een hele nieuwe pc in elkaar te zetten, totdat ik deze aangeboden kreeg.
Maar aan jullie reacties te lezen is helemaal opnieuw beginnen misschien toch wel beter.
Zou ik het geheugen uit deze nog wel kunnen gebruiken? Is natuurlijk ook al gedateerd, maar 24gb ddr3 zomaar weggooien lijkt mij ook zonde.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:52
Tegenwoordig zitten we al op DDR4, dus DDR3 meenemen is helaas niet rendabel.

• qrick
mitsumark schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:56:
...

Wellicht dat het dan ook verstandig is om de voeding te vervangen (is natuurlijk ook al oud), 60-100 euro.

...
Hou je hopelijk nog 200 euro over voor een videokaart.
Heb je nog suggesties voor voeding en videokaart dan voor die bedragen? Videokaarten ben ik zelf nog wel enigszins bekend mee, maar wat een voeding goed maakt zou ik echt niet weten.
Ik zie vaak een Corsair voorbij komen op het forum, zou dat iets zijn?

• qrick
Ardjee schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:33:
Tegenwoordig zitten we al op DDR4, dus DDR3 meenemen is helaas niet rendabel.
Ja ik weet dat er beter op de markt is. Maar ik ben niet op zoek naar een top of the bill pc. In hoeverre is DDR4 echt nodig? Ik zie nog redelijk veel pc's over de toonbank gaan met DDR3 geheugen namelijk

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
qrick schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:33:
[...]

Heb je nog suggesties voor voeding en videokaart dan voor die bedragen? Videokaarten ben ik zelf nog wel enigszins bekend mee, maar wat een voeding goed maakt zou ik echt niet weten.
Ik zie vaak een Corsair voorbij komen op het forum, zou dat iets zijn?
Corsair maakt zelf geen voedingen, ze verkopen ze alleen. Er zitten zeker goede bij, maar ook matige (ga dus niet blind uit van een bepaald merk).

Voor de beste informatie kun je hier kijken: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Afhankelijk van wat je setup uiteindelijk zal worden heb je een 450-550W voeding nodig, kijk dus bij "Voedingen met een gemiddeld vermogen".
Ik weet alleen niet of je Dell moederbord een speciale aansluiting heeft, zit wel eens met een ander type stekker.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
qrick schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:35:
[...]

Ja ik weet dat er beter op de markt is. Maar ik ben niet op zoek naar een top of the bill pc. In hoeverre is DDR4 echt nodig? Ik zie nog redelijk veel pc's over de toonbank gaan met DDR3 geheugen namelijk
Gezien de (dual-)Xeon-processor is het registered is. Dat kun je sowieso niet in een regulier systeem gebruiken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat geheugen kan je niet meenemen naar een 'gangbaar' systeem omdat het ECC Registered DIMM memory is, zit je aan serverstation mobos vast.

Kortom, wat je er ook voor betaald hebt, het was een miskoop.

• qrick
Ik heb er helemaal niks voor betaald. Kreeg een gratis computer aangeboden met 24gb werkgeheugen. Altijd de moeite voor een kijkje dan lijkt mij. Maar ik ga wel voor een compleet nieuw systeem dan, en gebruik deze als knutselproject
Pagina: 1