Intel i7 2600k volle snelheid koeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik wil graag mijn PC upgraden, maar dat betekend dat ik kan blijven genieten van een probleem, dat mij eerlijk gezegd nu pas nadrukkelijk opvalt. Tijdens het studeren (wat ik voorheen op de laptop deed), merk ik hoeveel lawaai de PC maakt. Dit komt omdat de CPU koeler altijd vol vermogen draait (>1100 RPM).

Mijn gedachten was om een nieuwe koeler te monteren, maar mijn verwachting is dat het niet zozeer aan de koeler ligt, maar eerder aan het moederbord. De koeler is namelijk 4 pins (stock Intel), en Coretemp geeft een waarde weer van 31-33 graden. Echter in het biosmenu (die ik voor de zekerheid net geupdated naar 3602) wordt een temperatuur van circa 60 graden weergegeven.

Nuttige oplossingen kan ik niet echt vinden. Is mijn enige oplossing een nieuw moederbord?
  • Moederbord: Asus P8P67 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
  • Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box (stock koeler)
  • Video: AMD HD6800
  • DDR: 12GB RAM
  • Voeding: Cooler Master Real Power M520
  • Windows 10 pro – x64

[ Voor 139% gewijzigd door J_star op 16-12-2016 15:13 ]

Beste antwoord (via J_star op 28-12-2016 14:20)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Ik zou eerder die 60 graden geloven dan die 30 graden. 30 graden ligt vlakbij kamer temp en dat is vrijwel onmogelijk voor een CPU.

Als je CPU idd 60 graden word gaat je fan harder draaien waardoor er meer geluid word geproduceerd. Dit kan je wel degelijk met een nieuwe koeler oplossen.

Een goede koeler heeft sowieso een betere fan die minder geluid maakt dan een stock koeler. Daarnaast koelt een 3rd party koeler beter waardoor de CPU minder warm word en de fan dus minder hard hoef te draaien.

Daarnaast zou je ook nog eens naar je koelpasta kunnen kijken. Goedkope pasta koelt slecht en verkeerd aangebrachte pasta koelt nog slechter.

Intel stock koelers zijn gewoon niet al te best en vrij luidruchtig. Stock koelers worden door tweakers bijna altijd meteen vervangen voor betere en stillere koelers.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ChojinZ
Ik zou eerder die 60 graden geloven dan die 30 graden. 30 graden ligt vlakbij kamer temp en dat is vrijwel onmogelijk voor een CPU.

Als je CPU idd 60 graden word gaat je fan harder draaien waardoor er meer geluid word geproduceerd. Dit kan je wel degelijk met een nieuwe koeler oplossen.

Een goede koeler heeft sowieso een betere fan die minder geluid maakt dan een stock koeler. Daarnaast koelt een 3rd party koeler beter waardoor de CPU minder warm word en de fan dus minder hard hoef te draaien.

Daarnaast zou je ook nog eens naar je koelpasta kunnen kijken. Goedkope pasta koelt slecht en verkeerd aangebrachte pasta koelt nog slechter.

Intel stock koelers zijn gewoon niet al te best en vrij luidruchtig. Stock koelers worden door tweakers bijna altijd meteen vervangen voor betere en stillere koelers.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:25
Ik kan niet veel anders doen dan ChojinZ een duimpje omhoog geven...

Koeler vervangen, goede koelpasta en even goed opletten dat je dit op de juiste manier toepast.

• J_star
ChojinZ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:17:

Ik zal vanavond nog eens kijken bij een koude start, ik heb alleen moeite om te geloven dat Word een vlotte processsor met 30 graden laat toenemen ;). Maar wellicht heb je gelijk dat het aanbrengen verkeerd is verlopen.

BTW om exact te zijn geeft CPUTEMP 35 graden weer.

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 22:47
Hoe oud is het systeem?
Lange tijd met dezelfde koelpasta zou bij de eene geen probleem mogen maken en bij de andere weer wel.
Ik heb wel eens koelpasta gevonden waarvan ik dacht... hoe krijg je dit voor elkaar?
Er zodanig veel koelpasta op of er was gewoon totaal niets meer van over zowat.

Ik zou ieder geval beginnen met je koelpasta te vervangen, dit kan vaak al heel wat schelen.
Wil je echt gaan voor een nieuwe dan is dat altijd beter, de intel stock koelers zijn niet slecht maar het kan beter voor al een paar eurotjes.
Als je zelf nooit problemen hebt gehad met de koeler en nog steeds niet heb behalve de temperatuur zou ik zeker aanraden simpelweg de koelpasta te vervangen.

Simpelste is:
Computer uit
Stroomstekkewr eruit
koeler losmaken en CPU als je dat wat veiliger vind (hoeft niet)
Oppervlaktes van de koeler en processor schoonmaken met een keukenrol en een klein beetje alcohol.
Daarna ff droog vegen met een nieuwe stukje keukenrol (puur voor de zekerheid).
CPU terugplaatsen en dan beetje koelpasta ongeveer ter grote van erwtje, koeler erop, stroom er weer op en laat de koelpasta maar verdeeld worden door de warmte.

Ik heb zo n vermoeden dat je hiermee al bent geholpen.

coretemp heeft niet altijd gelijk, probeer eens een ander programma kijken of die wel dichterbij je bios temp komt.
Ik zou in ieder geval uitgaan van de bios temp, deze heeft eerder gelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Kadardar op 16-12-2016 15:30 . Reden: Typos 8)7 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37
J_star schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:27:
[...]

Ik zal vanavond nog eens kijken bij een koude start, ik heb alleen moeite om te geloven dat Word een vlotte processsor met 30 graden laat toenemen ;). Maar wellicht heb je gelijk dat het aanbrengen verkeerd is verlopen.

BTW om exact te zijn geeft CPUTEMP 35 graden weer.
Lees de temperaturen in Windows eens uit met een tool als RealTemp.

Dat je PC bij 60 graden meer lawaai gaat maken is niet raar, zeker niet bij een stock intel koeler. De i7 2600k kan nog prima meekomen als processor, je zal wel iets uit een upgrade halen maar ik denk niet dat je genoeg op gaat leveren tegenover de kosten van een nieuwe machine.

Mijn tip zou zijn, andere koeler erop.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:47

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zijn die temperaturen idle of onder load?
ChojinZ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:17:
60 graden idle zou erg hoog zijn. 30 graden idle is gewoon geloofwaardig (zeg maar 10 graden boven kamertemperatuur).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 13:53

BLACKfm

O_o

Het is een 'merk' moederbord lijkt het, neem aan dat in de bios ook wel instellingen zijn te vinden omtrent de snelheid van de fan. Liggend aan hoe uitgebreid kan dit ook nog op basis van welke temperatuur.

Ik heb met intel stock koelers de ervaring dat deze op 'lage' / idle snelheid niet echt een hoorbaar geluid produceren, zeker als je bijvoorbeeld op de achtergrond nog wat andere geluiden heb (radio die zacht staat bijv.).

Ik zou de bios nog even doorspitten op zoek naar een instelling voor de snelheid. Mogelijk dat hier termen als 'silent' of 'performance' bij staan.

Edit: Als het deze biospagina is moet je hier zijn om dingen aan te passen. Dat kan mogelijk nog wat centjes in de zak houden.

Keertje uitstoffen, nieuwe koelpasta of andere 'goedkope' lapmiddelen kunnen ook een boel helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door BLACKfm op 16-12-2016 15:43 ]

• J_star
Suicyder schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:34:
[...]

Lees de temperaturen in Windows eens uit met een tool als RealTemp.

Dat je PC bij 60 graden meer lawaai gaat maken is niet raar, zeker niet bij een stock intel koeler. De i7 2600k kan nog prima meekomen als processor, je zal wel iets uit een upgrade halen maar ik denk niet dat je genoeg op gaat leveren tegenover de kosten van een nieuwe machine.
Compizfox schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:36:

[...]

60 graden idle zou erg hoog zijn. 30 graden idle is gewoon geloofwaardig (zeg maar 10 graden boven kamertemperatuur).
Uiteraard afhankelijk van de definitie, maar onderstaand is tijdens internetten en word:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L3B3E5Bl.png

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Trek je kast eens open en maak een foto. Het zou me niks verbazen als de cpu-koeler door de jaren heen stof heeft verzameld. Voor de rest kan je beter de temperaturen vanuit de BIOS vertrouwen. 60 graden idle kan ook betekenen dat de koeler niet goed gemonteerd is.

• ChojinZ
Compizfox schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:36:

[...]

Ik ben met je eens dat 60 graden idle erg hoog is. Maar ik heb het vaker voorbij zien komen: Stock koeler, vol met stof, teveel en opgedroogde pasta, case die jaren niet meer schoon is gemaakt is een goed recept voor zulke temps.

Echter, 30 graden idle voor een 2600k heb ik nog nooit gezien. Khad dezelfde combo als TS (2600k + : Asus P8P67) icm een Mugen 2. Zowel CPU als coolblok waren gelapt maar zelfs dan kwam ik niet aan zulke lage idle temps.

Overigens is dit niet 100% idle. TS geeft aan dat dit temps zijn tijdens internetten.

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 16-12-2016 16:04 ]

• J_star
TZC-T1-FX schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:49:
Trek je kast eens open en maak een foto. Het zou me niks verbazen als de cpu-koeler door de jaren heen stof heeft verzameld. Voor de rest kan je beter de temperaturen vanuit de BIOS vertrouwen. 60 graden idle kan ook betekenen dat de koeler niet goed gemonteerd is.
Geen probleem, uiteraard is er stof :D:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NYEu3ki.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShCQJQ5.jpg

Ondertussen ook een 10 minute sensor test gedraaid, met als resultaat een max temperatuur van 55 Celsius (ik lieg) 80 graden Celsius :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dd4zBL0.png

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ChojinZ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:02:
[...]
Echter, 30 graden idle voor een 2600k heb ik nog nooit gezien. Khad dezelfde combo als TS (2600k + : Asus P8P67) icm een Mugen 2. Zowel CPU als coolblok waren gelapt maar zelfs dan kwam ik niet aan zulke lage idle temps.
30 graden in idle lijkt me vrij normaal voor de meeste CPUs. Als de kamertemperatuur 20 graden is kan dat prima.

Ik heb een overgeklokte 2500k en mijn idle temps (in Windows) schommelen iets boven de 30 graden. Da's dan alleen geen stockkoeler.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Standaard staat Q fan uit of op standaard modus. Deze kun je in de bios op silent zetten. Dit scheelt vaak ook al heel wat.
Verder kan het geen kwaad om de koelpasta even een keer te vervangen of een betere koeler te nemen.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik zie max 78 graden en minimaal 30 graden dit is vrij normaal voor een stock koeler
ik neem aan dat dit onder load was
occt kan ook goed de power bench uitvoeren en dan de max temp laten zien

kijk nog eens naar je mbord temp of die 60 er nog wel staat

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 16-12-2016 16:09 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• ChojinZ
J_star schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:02:
[...]

Geen probleem, uiteraard is er stof :D:

[afbeelding]
[afbeelding]

Ondertussen ook een 10 minute sensor test gedraaid, met als resultaat een max temperatuur van 55 Celsius (ik lieg) 80 graden Celsius :

[afbeelding]
Voel eens na een stresstest aan je koelblok. Is deze warm/heet? Als deze nog 'koud' is, dan weet je meteen dat het koelblok niet goed functioneerd.
Is deze wel warm? Dan moet je gaan kijken voor een andere koeler. Daarnaast zou ik ook ff je airflow checken.

• J_star
.Maarten schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:06:
Standaard staat Q fan uit of op standaard modus. Deze kun je in de bios op silent zetten. Dit scheelt vaak ook al heel wat.
Verder kan het geen kwaad om de koelpasta even een keer te vervangen of een betere koeler te nemen.
Ik heb zojuist nog eens in het bios menu gekeken, blijkbaar heeft de update resultaat geboekt, de temperatuur komt nu redelijk overeen.

Vreemd genoeg, blijft alles op 1200 RPM draaien, ondanks alles nu op energie zuinig staat en lage RPM:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DWustQV.jpg

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ChojinZ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:02:
[...]Echter, 30 graden idle voor een 2600k heb ik nog nooit gezien. Khad dezelfde combo als TS (2600k + : Asus P8P67) icm een Mugen 2. Zowel CPU als coolblok waren gelapt maar zelfs dan kwam ik niet aan zulke lage idle temps.
Hier ook een OC'd i7 2600k met Mugen 2. Tijdens internetten / lage belasting tikt die maar nét de 30 graden aan. Kan prima, die temperaturen.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• ChojinZ
Seroczynski schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:26:
[...]

Hier ook een OC'd i7 2600k met Mugen 2. Tijdens internetten / lage belasting tikt die maar nét de 30 graden aan. Kan prima, die temperaturen.
Zal vast, maar ik heb dat niet eerder gezien.

Nu weer verder met het helpen van ts? :>

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Haal de stof eruit (alhoewel de temp vrij goed zijn)

en stel een minder luidruchtig fan profiel in.

Zo doet mijn asrock bordje standaard standje 10. Inderdaad, luidruchtig. Ik heb het ingesteld op 3 en...jawel, onhoorbaar. Behalve als ik wat druk op de ketel zet, dan begint die natuurlijk te fluiten.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11 12:55
De makkelijkste oplossing is om een mugen 4 koeler te kopen en er een 800RPM fan opzetten. Klaar geen lawaai meer.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11 12:55
ChojinZ schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:33:
[...]
Zal vast, maar ik heb dat niet eerder gezien.
p.s. mijn skylake is in idle 19c (als het morgens koud is, is hij zelfs 13c / kamer temperatuur :P).
(Hetzij met een custom waterloop en cstates op 8 waardoor hij in idle hooguit 1 of 2watt verbruikt.)

De makkelijkste oplossing is om een mugen 4 koeler te kopen en er een 800RPM fan opzetten. Klaar geen lawaai meer en wordt hij ook niet warm. Ik kon met een mugen 1 een Q6600 b3 (105watt cpu ) passief koel mee houden.

• J_star
Reepje schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:34:
Haal de stof eruit (alhoewel de temp vrij goed zijn)

en stel een minder luidruchtig fan profiel in.

Zo doet mijn asrock bordje standaard standje 10. Inderdaad, luidruchtig. Ik heb het ingesteld op 3 en...jawel, onhoorbaar. Behalve als ik wat druk op de ketel zet, dan begint die natuurlijk te fluiten.
Begrijp ik, maar het punt is dus dat de bios geen profiel instelling accepteerd. Hij negeert mijn instellingen en draait dus altijd vol gas.

Niet te min, maar ik heb maar een Mugen 5 besteld, hopelijk dat na een schoonmaakbeurt alles opgelost is.

• ChojinZ
Chaosstorm schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:39:
[...]

p.s. mijn skylake is in idle 19c (als het morgens koud is, is hij zelfs 13c / kamer temperatuur :P).
(Hetzij met een custom waterloop en cstates op 8 waardoor hij in idle hooguit 1 of 2watt verbruikt.)
*iets met appels en peren. Mensen lijken ook te vergeten dat we het hier over een stock koeler hebben* :O

[ Voor 9% gewijzigd door ChojinZ op 16-12-2016 16:45 ]

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
J_star schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:40:
[...]

Niet te min, maar ik heb maar een Mugen 5 besteld, hopelijk dat na een schoonmaakbeurt alles opgelost is.
Zorg ook even voor goede koelpasta. Lijkt mij niet anders mogelijk dan dat dit je probleem oplost. Succes!

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• ChojinZ
Seroczynski schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:44:
[...]

Zorg ook even voor goede koelpasta. Lijkt mij niet anders mogelijk dan dat dit je probleem oplost. Succes!
Zit er standaard al bij. ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
[...]

Zijn probleem is eerder dat het moederbord niet lekker is, waardoor de cpu fan voluit gaat.

Een nieuwe koeler zal dan ook voluit gaan, lijkt me. Als die dan minder herrie maakt is dat een oplossing.

• J_star
[...]

Bedankt, ik laat het morgen weten (ik gebruik eerst even de bijgeleverde pasta (die paar graden moeten het verschil niet maken).

• J_star
Ik ben jullie niet vergeten, ik krijg alleen op geen enkele wijze de nieuwe Mugen vijf gemonteerd. Hij lijkt haast wel krom, waardoor ik maar één kan van de beugel geschroeft krijg en de andere op geen enkele wijze wilt vastpakken (fijn nieuw systeem).

Zodra ik een nieuwe heb, zal ik een update delen.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
J_star schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:06:
Ik wil graag mijn PC upgraden, maar dat betekend dat ik kan blijven genieten van een probleem, dat mij eerlijk gezegd nu pas nadrukkelijk opvalt. Tijdens het studeren (wat ik voorheen op de laptop deed), merk ik hoeveel lawaai de PC maakt. Dit komt omdat de CPU koeler altijd vol vermogen draait (>1100 RPM).

Mijn gedachten was om een nieuwe koeler te monteren, maar mijn verwachting is dat het niet zozeer aan de koeler ligt, maar eerder aan het moederbord. De koeler is namelijk 4 pins (stock Intel), en Coretemp geeft een waarde weer van 31-33 graden. Echter in het biosmenu (die ik voor de zekerheid net geupdated naar 3602) wordt een temperatuur van circa 60 graden weergegeven.

Nuttige oplossingen kan ik niet echt vinden. Is mijn enige oplossing een nieuw moederbord?
  • Moederbord: Asus P8P67 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
  • Processor: Intel Core i7 2600K 3.40GHz 8MB Box (stock koeler)
  • Video: AMD HD6800
  • DDR: 12GB RAM
  • Voeding: Cooler Master Real Power M520
  • Windows 10 pro – x64
Ik heb voor de grap mijn 2500K een paar dagen met stock gedraaid (moederbord moest toch terug ivm B3 revisie) en die werd doodleuk 80 graden in de bios. Het is verstandig om er gewoon een mooie tower koeler op te zetten. Daarbij geldt eigenlijk hoe groter hoe steller. Ik heb zelf de Scythe Mugen erop zitten en door zijn gewicht van bijna 1 KG draaien de fans van dat ding ergens tussen de 500 en 800 rpm. De low rpm 14cm fans maken meer geluid dan die cpu koeler.
J_star schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:32:
Ik ben jullie niet vergeten, ik krijg alleen op geen enkele wijze de nieuwe Mugen vijf gemonteerd. Hij lijkt haast wel krom, waardoor ik maar één kan van de beugel geschroeft krijg en de andere op geen enkele wijze wilt vastpakken (fijn nieuw systeem).

Zodra ik een nieuwe heb, zal ik een update delen.
De oude Mugen monteerde ik andersom. Dat wil zeggen de mugen neerzetten op zijn kop en dan het moederbord er onderste boven op plakken.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 19-12-2016 22:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• J_star
Vandaag een nieuwe CPU koeler ontvangen, waarmee dit probleem opgelost lijkt te zijn. Ik ben van een Mugen 5 (niet te monteren) naar een Mugen 4 gegaan. Deze draait netjes op minimale snelheid (400RPM), zonder belasting op <30 graden (open kast, omgeving ~17).

Even samenvattend:
- Het probleem van de verkeerde temperatuur meting was verholpen met een bios update
- Het probleem van een enorm luide CPU koeler, is opgelost met een nieuwe :P.

Volgende upgrade wordt een stille voeding. Bedankt allemaal voor jullie hulp!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooi dat het opgelost is, maar keep in mind voor in de toekomst: programma's geven nooit 100% accuraat de temperatuur weer, de software zelf heeft namelijk een marge, maar de sensoren zelf ook! Gebruik een goede multimeter als je accuraat de temperatuur wil meten.

Een andere tip: ik zie best veel stof op zowel de GPU als bij de CPU koeler. Maak dat ook geregeld schoon en je zult zien dat de koeler dan niet eens zo hard hoeft te gaan draaien om voldoende te blijven koelen.

• sdk1985
CH40S schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:23:
Mooi dat het opgelost is, maar keep in mind voor in de toekomst: programma's geven nooit 100% accuraat de temperatuur weer, de software zelf heeft namelijk een marge, maar de sensoren zelf ook! Gebruik een goede multimeter als je accuraat de temperatuur wil meten.

Een andere tip: ik zie best veel stof op zowel de GPU als bij de CPU koeler. Maak dat ook geregeld schoon en je zult zien dat de koeler dan niet eens zo hard hoeft te gaan draaien om voldoende te blijven koelen.
Dit is een multimeter:

Afbeeldingslocatie: http://multimeter-test.com/wp-content/uploads/2013/09/575px-Multimeter.png

Verder kun je prima op de sensoren vertrouwen. Er is ook niet echt een alternatief, je kunt niet zelf binnen de cpu de cores meten. Het systeem vertrouwt er ook op (throttling, fan speed).
J_star schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:17:
Vandaag een nieuwe CPU koeler ontvangen, waarmee dit probleem opgelost lijkt te zijn. Ik ben van een Mugen 5 (niet te monteren) naar een Mugen 4 gegaan. Deze draait netjes op minimale snelheid (400RPM), zonder belasting op <30 graden (open kast, omgeving ~17).

Even samenvattend:
- Het probleem van de verkeerde temperatuur meting was verholpen met een bios update
- Het probleem van een enorm luide CPU koeler, is opgelost met een nieuwe :P.

Volgende upgrade wordt een stille voeding. Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Veel voedingen zijn tegenwoordig passief tot 40% load. Dus wanneer je bij benadering 2x je piek load pakt (meestal 300W * 2 = 600W) dan zit je daar goed.

[ Voor 30% gewijzigd door sdk1985 op 28-12-2016 14:40 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sdk1985 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:39:
Verder kun je prima op de sensoren vertrouwen. Er is ook niet echt een alternatief, je kunt niet zelf binnen de cpu de cores meten. Het systeem vertrouwt er ook op (throttling, fan speed).
Ik weet prima wat een multimeter is. Daarom dat ik ook zeg, dat je een goede multimeter moet hebben, die hebben ook daarvoor een functie aan boord zitten. :) Je hoeft bij koelings problemen als deze ook niet de temperatuur pér core te weten, of wel? :? Het is niet dat de ene core dan koud is omdat die niets doet, toch? :? Ik begrijp even in elk geval dit deel van jouw post totaal niet in relatie tot het probleem die de TS had.

EDIT:
Een andere multimeter van Fluke (deze bijvoorbeeld) heeft weer wel een temperatuur meter aan boord. :) Het is dus niet zo dat je met een multimeter geen temperatuur kan meten, als je dat wilde zeggen althans.

En "vertrouwen" vind ik wat overdreven; nogmaals, de software heeft een marge en de sensor zelf heeft ook nog eens een marge, door de dubbele marges kan het verschil, als je pech hebt, zo een 10 graden uit maken, als beiden een marge hebben van 5 graden. Sta je dan met je (blind) vertrouwen op die miniscule sensors. Ze zijn leuk voor een indicatie, maar meer dan dat is het niet.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 28-12-2016 14:53 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tip: als je een thermocouple aan een multimeter hangt kun je temperaturen meten ;)
CH40S schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:47:
[...]
Ik weet prima wat een multimeter is. Daarom dat ik ook zeg, dat je een goede multimeter moet hebben, die hebben ook daarvoor een functie aan boord zitten. :) Je hoeft bij koelings problemen als deze ook niet de temperatuur pér core te weten, of wel? :? Het is niet dat de ene core dan koud is omdat die niets doet, toch? :? Ik begrijp even in elk geval dit deel van jouw post totaal niet in relatie tot het probleem die de TS had.
Ik snap alleen niet hoe je met een multimeter een core temperatuur zou kunnen meten. Je kunt immers niet echt met de probe bij de CPU komen als er een koeler op gemonteerd zit. Zelfs al zou het kunnen, dan zou het een stuk minder nauwkeurig zijn dan de ingebouwde temperatuursensor, aangezien de ingebouwde temperatuursensor in de CPU zit. Een probe tegen een CPU aanhouden gaat lagere waarden opleveren aangezien je de buitenkant van de package meet, niet de cores zelf.
En "vertrouwen" vind ik wat overdreven; nogmaals, de software heeft een marge en de sensor zelf heeft ook nog eens een marge, door de dubbele marges kan het verschil, als je pech hebt, zo een 10 graden uit maken, als beiden een marge hebben van 5 graden. Sta je dan met je (blind) vertrouwen op die miniscule sensors. Ze zijn leuk voor een indicatie, maar meer dan dat is het niet.
Als het goed is levert de software niet een extra fout of marge op. Het enige wat die doet is de temperatuur uitlezen die de sensor doorgeeft. Niets meer, niets minder. De temperatuursensor zelf is ook niet zoveel onnauwkeuriger dan een thermocouple van een multimeter of zo. Er zit in elk geval echt geen fout op van 10 graden.

[ Voor 65% gewijzigd door Compizfox op 28-12-2016 15:12 ]

• sdk1985
CH40S schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:47:
Het probleem is dat die externe metingen volkomen triviaal zijn omdat het moederbord en de cpu hun gedrag aanpassen aan de metingen zoals zei die binnen krijgen.

Het hele temperatuur verhaal is anno 2016 eigenlijk een non-issue. Met de genoemde pricewatch: Cooler Master TX3 i doet mijn G4400 32 graden op 65% cpu usage. Heb ook nog een i5 4670K met hetzelfde koelertje staan die van circa 25-55 loopt.

Pagina: 1