12v storing filteren?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 12:54

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even een vraag:

Ik heb een achteruitrijd camera gemonteerd in de auto. deze heb ik parallel aangesloten qua stroom, op de lamp die aan gaat als je achteruit rijd (in het rechter achterlicht). Nu werkt dit prima als de motor uit is en hij alleen op contact staat.

Staat de motor aan, dan werkt het maar soms. Maar vaak is het beeld compleet verstoord (Als de motor net aan is gaat het bijna altijd mis, als hij langer aan staat gaat het soms mis). Ik denk dat het voltage wat uit de lamp komt niet strak 12v is, maar afwijkt.

Ik heb een aparte 12v voeding getest. Dan werkt het vlekkeloos.

Oftewel, ik zoek iets om het voltage te reguleren of filteren. Er moet dus zon 10-14v DC in gaan en 12v uit komen. Iets een afwijking mag, maar niet te veel.

Liefst iets simpels, dus + en - input en + en - output.

Ik zat te denken aan het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanallesenmeer.nl/Files/2/38000/38789/ProductPhotos/MaxContent/245849385.jpg
Een 12V Step-Up/Step-Down Voltage Regulator S18V20F12.

Oftewel, die zou er strak 12v van moeten maken. Is dat het slimst om te gebruiken? Of kan ik beter iets anders pakken?

Graag advies :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hoeft het ws alleen maar te filteren.
Zoek eens op 12V ontstoringsfilter

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Juup schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:22:
Je hoeft het ws alleen maar te filteren.
Zoek eens op 12V ontstoringsfilter
Hm oke. maar de onderdelen die ik daar vind zijn duurder dan het onderdeel wat ik hierboven noemde (4,95). Zou het met bovenstaande onderdeel ook werken denk je?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soms werkt een simpele diode in de + lijn en beetje elko erachter ook wel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:43

OmeJoyo

This is me

Hoe zit de camera in de auto aangesloten en dan bedoel ik niet de voeding want die heb je al uitgelegd. Interferentie/storing kan door vele oorzaken gebeuren. De kans dat een goedkope step convertor je gaat helpen acht ik heel klein. Je zou een aardlus kunnen hebben door de voeding achterin te gebruiken, maar er zou ook een probleem met vocht kunnen zijn in je achterlichten die roet in het eten gooit. Een ontstoringsfilter heeft een grote kans het probleem op te lossen, maar wellicht niet de oorzaak weg te nemen.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel kennis en gereedschap er paraat is, dus is het lastig om op dit punt een stappenplan uit te stippelen. De oplossing van Memphis zou bijvoorbeeld ook genoeg kunnen zijn, maar ik gok dat dit niet onderdelen zijn die je zo hebt liggen?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:23
memphis schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:50:
Soms werkt een simpele diode in de + lijn en beetje elko erachter ook wel.
Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.

Die Elco is het belangrijkst. Ik zou eens beginnen met een 1000uF ertussen zetten, dat lost waarschijnlijk het meeste wel op. De Elco moet minimaal 12 V kunnen hebben, dus neem het ruim en kies er een > 25 V.
De diode kan niet veel mee mis gaan. Neem er een die genoeg stroom aankan.
Zowel een diode als een elco kun je bij de electronica boer op de hoek krijgen voor ~1€.
Aansluting: http://www.digikey.com/sc...powersupply-08J966O200V0/

Maargoed, dat was de vraag niet. De vraag was of die step up/step down zou werken, en ik heb geen enkele rede om aan te nemen dat dat niet het geval is. Lijkt me ook een prima oplossing.
Het enige wat zou kunnen is dat deze converter voor een hoogfrequente ruis op je voedingslijn zorgt. En dat kun je dan weer oplossen met een elco.

[ Voor 1% gewijzigd door lvdgraaff op 15-12-2016 14:20 . Reden: schemeit link ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, de step up/step Down zit ertussen maar zoals hier geschetst is het resultaat niet of bijna niet aanwezig. Dat is jammer, maar het was een mogelijkheid gezien wat hierboven genoemd wordt.

Wat nu. Een condensator ertussen dus? Die moet dus parallel aan de camera zelf? En die diode, is die verplicht?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
OmeJoyo schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:57:
Hoe zit de camera in de auto aangesloten en dan bedoel ik niet de voeding want die heb je al uitgelegd. Interferentie/storing kan door vele oorzaken gebeuren. De kans dat een goedkope step convertor je gaat helpen acht ik heel klein. Je zou een aardlus kunnen hebben door de voeding achterin te gebruiken, maar er zou ook een probleem met vocht kunnen zijn in je achterlichten die roet in het eten gooit. Een ontstoringsfilter heeft een grote kans het probleem op te lossen, maar wellicht niet de oorzaak weg te nemen.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel kennis en gereedschap er paraat is, dus is het lastig om op dit punt een stappenplan uit te stippelen. De oplossing van Memphis zou bijvoorbeeld ook genoeg kunnen zijn, maar ik gok dat dit niet onderdelen zijn die je zo hebt liggen?
De camera loopt met een video kabel (zon gele rca kabel) door het zijportier geleid naar de kofferbak. Daar zit de camera naast het nummerplaatlampje gemonteerd. In deze huidige constructie was het beeld perfect wanneer ik hem via een aparte voeding ging voeden. Daardoor kom ik erop uit dat het in de voeding moet zitten.

Na wat zoeken vind ik hier alleen een 25v 220uF Elco. Dat is dus niet hoog genoeg begrijp ik? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuclearBanana
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-08 03:30
Zoals eerder ook al is verteld is een filter genoeg (wanneer de problemen liggen bij de voeding). Daarbovenop een step-up/step-down regulator doet precies wat de titel zegt. Up of down, je hebt altijd een paar volt speling nodig zowel boven of onder je doel om het circuit betrouwbaar te laten werken. Dus 7 -> 12 volt en vice versa is prima. Maar niet 10 tot 14 -> 12 volt. Als je "echt" step-up/down wilt gebruiken moet je eerst step-down naar bijv. 5 en dan up naar 12. Maar dit raad ik erg af (ik zeg trouwens niet dat 1 step-up/down niet "kan" maar werking is op geen enkele manier te garanderen :P). Ik zou gewoon voor filter gaan, maar daarvoor eerst uitgebreid nagaan of de storing ook echt de voeding is(!). Kan talloze redenen hebben zoals eerder ook al vermeld. (Begin simpelweg eerst met een multimeterje hangen in elk scenario.
Succes nog!

[ Voor 6% gewijzigd door NuclearBanana op 15-12-2016 18:59 ]

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:23
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:21:
Oke, de step up/step Down zit ertussen maar zoals hier geschetst is het resultaat niet of bijna niet aanwezig.
Heb je een spanningsmeter? Kun je daar de uitgangsspanning van de converter mee meten? Is dat mooi stabiel 12V?
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:43:
Na wat zoeken vind ik hier alleen een 25v 220uF Elco. Dat is dus niet hoog genoeg begrijp ik? :)
Jawel hoor, dat lijkt me behoorlijk de goede kant op gaan. Zeker even proberen: kwaad kan het in ieder geval niet. Dichtbij de camera zetten. En inderdaad paralel. Let op dat Elco's een + en - kant hebben.
Ook zonder diode zou dit al het gewenste effect kunnen hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door lvdgraaff op 15-12-2016 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:55
Als je de camera voedt vanuit de sigarettenaansteker (zowel + als -) heb je dan nog hetzelfde probleem? Klinkt als een massa issue.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:14:
[...]
Maar vaak is het beeld compleet verstoord
[...]
Ik heb een aparte 12v voeding getest. Dan werkt het vlekkeloos.
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:43:
[...]
De camera loopt met een video kabel (zon gele rca kabel) door het zijportier geleid naar de kofferbak.
[...]
Dat lijkt mij een aardlus. Immers krijgt de camera nu aarde via de lampje én het infotainment systeem/monitor.
Ergens moet een isolator tussen als je het mij vraagt. Een isolator voor de voeding lost beide op, want daar zit dan ook een filter in.

Wellicht zoiets?
https://www.conrad.nl/nl/...ll-spu02m-12-1292379.html
Heb je meer informatie over de camera? Het vermogen bijvoorbeeld?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:55
Tja, maar dan zou je ook slecht beeld moeten hebben als de auto op contact staat zou je denken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
lvdgraaff schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:12:
[...]

Heb je een spanningsmeter? Kun je daar de uitgangsspanning van de converter mee meten? Is dat mooi stabiel 12V?

[...]
Heb het gemeten zonder draaiende motor (want dan kan ik de auto niet in de achteruit zetten zonder de koppeling ingedrukt te blijven houden) en dan is het strak 12v.
Jawel hoor, dat lijkt me behoorlijk de goede kant op gaan. Zeker even proberen: kwaad kan het in ieder geval niet. Dichtbij de camera zetten. En inderdaad paralel. Let op dat Elco's een + en - kant hebben.
Oke, probeer ik dat. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat werkt. En als die Elco voor 25 volt geschikt is. Laadt die zichzelf dan niet op tot hij weer 25v af kan leveren ofzo?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:26:
[...]
Heb je meer informatie over de camera? Het vermogen bijvoorbeeld?
Jawel, 80-115mA en 12v dc ingang. Het schijnt dat ze 10% voltage afwijking kunnen hebben, maar dat kon ik niet in de specs vinden.

• memphis

memphis

geerttttt schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:12:

Oke, probeer ik dat. Ik snap alleen niet helemaal hoe dat werkt. En als die Elco voor 25 volt geschikt is. Laadt die zichzelf dan niet op tot hij weer 25v af kan leveren ofzo?
Nee, een elco laadt op tot de spanning die hij aangeleverd krijgt, die 25v is een maximale spanning die hij kan hebben..

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke, wel, een Elco is snel geprobeerd. Test ik die dit weekend eens parallel aan te sluiten.

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 20:49
Om wat voor auto gaat het? Het kan namelijk ook zijn dat de canbus roet in het eten gooit.

[ Voor 3% gewijzigd door jerry-c op 15-12-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
jerry-c schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:52:
Om wat voor auto gaat het? Het kan namelijk ook zijn dat de canbus roet in het eten gooit.
Een polo 6 uit 2010. Dus canbus heeft ie zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
lvdgraaff schreef op donderdag 15 december 2016 @ 19:12:

Nog ff een vraag. Ik denk dat ik die 12v step-up-step-down er ook maar tussen houd. Beschermt wellicht de camera tegen over-voltage oid...

Maar, als ik een condensator er parallel aan hang, waar is dan slimmer. Vlak voor de step-up-step-down? Of vlak daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:49:
[...]

Nog ff een vraag. Ik denk dat ik die 12v step-up-step-down er ook maar tussen houd. Beschermt wellicht de camera tegen over-voltage oid...

Maar, als ik een condensator er parallel aan hang, waar is dan slimmer. Vlak voor de step-up-step-down? Of vlak daarna?
Erna. Caps altijd zo dicht mogelijk bij hetgeen je wil stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Je schrijft dat de storing merkbaar is bij draaiende motor. Een eenvoudige condensator parallel plaatsen gaat die piekspanningen (ruim boven 12 volt) ten gevolge van ontsteking ontlading en generator niet uitfilteren. Daar zal iets complexer voor nodig zijn. Ik stel voor te beginnen bij een 12 volt aansteker USB voeding en daar het USB/5 volt spanningsregelaar gedeelte van af te hacken. Op zijn minst het filter gedeelte als voorbeeld te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 13:31
lvdgraaff schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:25:
Maargoed, dat was de vraag niet. De vraag was of die step up/step down zou werken, en ik heb geen enkele rede om aan te nemen dat dat niet het geval is. Lijkt me ook een prima oplossing.
Het enige wat zou kunnen is dat deze converter voor een hoogfrequente ruis op je voedingslijn zorgt. En dat kun je dan weer oplossen met een elco.
precies oftewel de combinatie elco en een step-up/down is de oplossing. want wanneer deze op de negatieve zijde staat (gevolg van de ontsteking van de motor, bobine is waarschijnlijk een DIS type) gaat dit zonder elco zo door de step-up/down. deze PWM en doorgaans alleen op de + persoonlijk zou ik aan beide kanten een elco gebruiken want het is niet gezegd dat een gepulseerde 5 volt ook daadwerkelijk geen ruis op gaat leveren

[ Voor 9% gewijzigd door fvdberg op 16-12-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-09 20:49
geerttttt schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 05:54:
[...]

Een polo 6 uit 2010. Dus canbus heeft ie zeker.
Je meld ergens dat je de camera met een andere voeding heb geprobeerd. Was dit evengoed uit de auto of met een netstroomadapter? Als dit wel vanuit de auto was, bijvoorbeeld zoals Jim aangeeft met de sigaretten aansteker hief je niet verder te lezen. Mocht dit niet vanuit de auto zijn geweest zou ik dit zeker even proberen, er kunnen namelijk vreemde dingen gebeuren wanneer je meer stroom gaat trekken uit delen waar de canbus dat niet verwacht. Wanneer dit werkt kan je met het achteruitrijlicht wel een relais schakelen die de camera dan weer direct voed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Valen_76 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:41:
Je schrijft dat de storing merkbaar is bij draaiende motor. Een eenvoudige condensator parallel plaatsen gaat die piekspanningen (ruim boven 12 volt) ten gevolge van ontsteking ontlading en generator niet uitfilteren. Daar zal iets complexer voor nodig zijn. Ik stel voor te beginnen bij een 12 volt aansteker USB voeding en daar het USB/5 volt spanningsregelaar gedeelte van af te hacken. Op zijn minst het filter gedeelte als voorbeeld te nemen.
Daarom ook mijn voorstel om een diode in de voedingslijn te gebruiken zo zal de elco zich alleen ontladen richting de camers en niet richting de auto. Overigens die pieken vallen wel mee want ook veel elektronica in de auto mag niet veel meer hebben.

En dan, heb je wel eens een 12v USB converter open gemaakt? Welk filter? Overigens zijn de meeste van deze pluggen ook troep met veel rotzooi op de 5v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Nou, ik heb het een en ander geprobeerd vandaag. Eerst alleen een Elco van 220uF gesoldeerd tussen de min en Vout aansluiting van de step-up/down converter. Oftewel, dus de draden die vanaf de step-up-down naar de camera gaan. Ik heb er ook een diode bij geplaatst die ik nog had liggen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aywm4no.jpg
En, het resultaat is wel wat beter dan het was. Eerst was het beeld vaak zwaar gestoord of uberhaupt afwezig als de motor (en/of dynamo?) aan stond. Nu verschijnen er alleen nog lijnen door het beeld, maar blijft het beeld wel altijd zichtbaar.

Daarna heb ik het nog geprobeerd met een zwaardere(?) elco, van 670uF. Maar gek genoeg leek het hiermee juist minder goed te gaan (lees: meer storing) dan met de Elco van 220uF.

Oftewel, de Elco van 220uF zit er voor nu weer tussen. Dit is in ieder geval al een verbetering, al is het nog geen 100% goed beeld.

Iemand verder nog tips? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

spoeltje in de + lijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:20
Die diode die je daar hebt gesoldeerd slaat nergens op, en werkt je mogelijk zelfs tegen. De suggestie van memphis om een diode in combinatie met een condensator te gebruiken hield er geen rekening mee dat je ook het polulu-bordje zou gebruiken. Ik zou die diode weg halen, want hij is (in deze configuratie met het bordje) nergens goed voor, maar levert je wel de spanningsval over de diode op (wat in de orde van 1V kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso zijn die pootjes van die elco niet heel lang? Ik zou dat soort spul altijd zo strak op de print solderen als mogelijk.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
memphis schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:03:
[...]

Daarom ook mijn voorstel om een diode in de voedingslijn te gebruiken zo zal de elco zich alleen ontladen richting de camers en niet richting de auto. Overigens die pieken vallen wel mee want ook veel elektronica in de auto mag niet veel meer hebben.

En dan, heb je wel eens een 12v USB converter open gemaakt? Welk filter? Overigens zijn de meeste van deze pluggen ook troep met veel rotzooi op de 5v lijn.
Wil je een of andere verkapte buck converter maken ofzo? mosfetje en een hoog frequent signaaltje ervoor en hij is er 8)7
geerttttt schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:23:
Nou, ik heb het een en ander geprobeerd vandaag. Eerst alleen een Elco van 220uF gesoldeerd tussen de min en Vout aansluiting van de step-up/down converter. Oftewel, dus de draden die vanaf de step-up-down naar de camera gaan. Ik heb er ook een diode bij geplaatst die ik nog had liggen:
[afbeelding]
En, het resultaat is wel wat beter dan het was. Eerst was het beeld vaak zwaar gestoord of uberhaupt afwezig als de motor (en/of dynamo?) aan stond. Nu verschijnen er alleen nog lijnen door het beeld, maar blijft het beeld wel altijd zichtbaar.

Daarna heb ik het nog geprobeerd met een zwaardere(?) elco, van 670uF. Maar gek genoeg leek het hiermee juist minder goed te gaan (lees: meer storing) dan met de Elco van 220uF.

Oftewel, de Elco van 220uF zit er voor nu weer tussen. Dit is in ieder geval al een verbetering, al is het nog geen 100% goed beeld.

Iemand verder nog tips? :)
Ik lees dat deze dc-dc converter een ripple heeft van zo'n 4 procent. dat komt neer op zo'n 0.48 uitslag, wat weer neer komt op bijna een volt ripple.
Je conclusie dat het dus aan de voeding ligt, klopt waarschijnlijk. Het probleem met dit soort Buck converters is dat het door de conversie manier automatisch een ripple ontstaat.

Daarnaast hangt je lampje aan je accu. Wat een vrij stabiele voedingsbron is. Dus waarschijnlijk is dat het probleem niet zo. Ook als er spanningspieken ontstaan gaan die richting de accu omdat die een dusdanig lage interne weerstand heeft dat die dat opvangt. Daar zou ik me dus niet al te veel zorgen om maken.

Heb je al nagedacht aan doorvoercondensatoren? die zijn bedoeld om EMC signalen op te lossen en zijn relatief eenvoudig in een kabel te maken.
Ik zou ook niet al te groot gaan wat betreft de condensator. De eerder gesuggereerde 1000uF -> 1 mF is echt mega groot voor dit soort oplossingen.

Ook nog een oplossing is om ff de datasheet in de duiken van je camera. ff kijken of hij niet toevallig ook op 9 volt werkt. Zet er dan een lineaire regulator tussen. Dan heb je wat verlies, maar omdat je alleen in z'n achteruit gaat is dat wel te overzien. Tenzij je ambities hebt om hem in een DAF te installeren oid ;).

Lineaire regulators zijn ideaal voor dit soort oplossingen. Die spuwen gewoon echt een strak signaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Dus wat jij zegt Littlekiller, is dat de step up-down converter er juist tussen uit moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
hangt ervan af hoe je het aan wil pakken.. maar over het algemeen is een accu juist een mooie stabiele bron. Wat ik me net bedenk. Het zou ook nog kunnen zijn dat je kabels niet dik genoeg zijn! dat er een simpel kabeltje ligt voor dat lampje. Maar dat door de stroom die die camera trekt er teveel spanning over de kabel verloren gaat. (een kabel is een weerstand en bij een hogere stroom neemt die weerstand meer spanning op). Wellicht een circuitje bouwen waarmee je een lijn die direct naar de accu gaat onderbreekt?

Wild guess here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
En via relay schakelen, niet rechtstreeks via de achteruit rij lamp. Dat is niet zuiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
LittleKiller schreef op zondag 18 december 2016 @ 23:00:
hangt ervan af hoe je het aan wil pakken.. maar over het algemeen is een accu juist een mooie stabiele bron. Wat ik me net bedenk. Het zou ook nog kunnen zijn dat je kabels niet dik genoeg zijn! dat er een simpel kabeltje ligt voor dat lampje. Maar dat door de stroom die die camera trekt er teveel spanning over de kabel verloren gaat. (een kabel is een weerstand en bij een hogere stroom neemt die weerstand meer spanning op). Wellicht een circuitje bouwen waarmee je een lijn die direct naar de accu gaat onderbreekt?

Wild guess here.
Nou ja de camera trekt 80-115 mA, dus dat is niet echt veel te noemen. Ik denk dat de lamp een stuk meer stroom trekt. Daarbij gaat het wel goed als de motor niet aan staat.

Wat me opvalt is, dat als ik de motor aanzet, hij pas na een paar seconden storing geeft. Je hoort tegelijkertijd ook iets 'aan gaan' in de auto, weet niet precies wat het is, maar kan me voorstellen dat dat de dynamo is die de accu oplaadt.

Ik heb even een filmpje gemaakt van hoe het eruit ziet tegenwoordig. Eerst zet ik hem 2x in zn achteruit terwijl de motor aan staat (vandaar strepen in beeld), daarna met de motor uit.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Fqr0pA0u5xw]

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 13:31
komt de storing niet over de composiet verbinding met de achteruitrijcamera? en heeft deze een ander massa punt als het headunit? dan zou het ook nog een storing kunnen zijn die via het chassis opgepakt wordt.

idd vanaf dezelfde bron schakelen met een relais die je schakelt met het achteruitrijdlicht

[ Voor 18% gewijzigd door fvdberg op 22-12-2016 15:34 ]

Pagina: 1