3 fase motor op enkele fase via 440v pressostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-03 16:55
Beste Tweakers,

Met behulp van dit forum ben ik erachter gekomen dat ik de 3-fase elektra motor van mijn onlangs verkregen (lekker oude) compressor via de Steinmetz schakeling op 1-fase kan laten draaien. Ik verander de ster aansluiting naar een driehoek aansluiting met een condensator van 80uF.

De vraag gaat echter hierover. De stroom aan de elektra motor wordt geleverd via een pressostaat zodat de compressor automatisch afslaat bij een bepaalde druk. Deze pressostaat is zelf ook voor 400v.

Als ik nu de Steinmetz voor deze pressostaat plaats, loopt er dus 3 fase 230v over. Zien jullie hier een probleem in? Voordeel hiervan zou zijn dat ik de bestaande kabel tussen pressostaat en elektramotor kan behouden.

Als dit niet kan en ik de Steinmetz tussen pressostaat en elektramotor moet aansluiten, hoe bedraad ik dan de pressostaat?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i2s7p3yy8hq7z.jpg
typeplaatje elektramotor

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/m6w2kfjnvbxhd.jpg
pressostaat. De krachtstroom kabel zit op de bovenste aansluitingen. Hier zou ik dus de 3-fase 230v op aan willen sluiten. De draden uit de onderste aansluitingen lopen naar de motor (en zou ik liefst behouden).

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mfyrbek2hz0kc.jpg
zoals de motor nu in ster zit aangesloten.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Groeten Tim

Beste antwoord (via Timbus op 23-12-2016 07:41)

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-05 09:16
Hangt deze nog met een riem aan de compressor? Maak die dan los en probeer dan nog eens. Als deze dan normaal draait dan is het vermogen te ver vermindert. 1,1kW is ook al hoog voor een Steinmetz schakeling. Direct afschakelen als deze niet normaal draait.

Condensatoren kunnen inderdaad falen, denk niet dat dit hier het geval is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:09
Voor zover ik kan vinden is dat puur een druk gestuurd relais. Niets elektronisch.
Zou dus gewoon moeten werken.

http://www.condor-benelux...gen.pdf/mdr_5_2013_gb.pdf

Dat is overigens wel een fikse condensator, makkelijk 5 bij 10 cm. Ik hoop dat je daar plek voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
Bedankt voor je reactie Jeroen.

Ik heb 2 condensatoren van 40uF de stuk. Volgens de formule heb ik 76uF nodig, close enough. Zijn wel groot ja. Tie-wrap ze wel netjes aan de buitenkant van het huis.

Even voor de volledigheid, en om risico op doorbranden te voorkomen:
Op de pressostaat haal ik een van de drie fases los en verbind één van de twee overgebleven fases via de condensator naar de open plek. Dan is het alleen nog een kwestie van de messing plaatjes op de motor in driehoek verbinden.
Indien verkeerde draairichting: De andere overgebleven fase via condensator op de open plek.

Is dit juist?

En nog een aanvullende vraag:

Hoe kan je zien of een condensator een 'startcondensator' is of een 'meedraaicondensator'?
Ik ben van plan om 2 van deze permanent in serie te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://www.kabelshop.nl/image/Fixapart_Condensator_40.0uf__450_V_met_aarde_W1-11040N_K010809019_big.png

Als iemand nog aanvullende ideeën heeft, ik doe dit voor het eerst, dus ik hoor het graag.

[ Voor 24% gewijzigd door Timbus op 14-12-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Startcondensator of meedraaicondensator?
Die condensator is er eigenlijk alleen maar voor de start. Namelijk hij dient alleen maar om een voorkeurrichting aan te geven. Zonder dat kun je hem alleen linksom of rechtsom op gang krijgen door hem in een van de beide richtingen een duwtje te geven. Alleen is dat niet aan te bevelen omdat in dat heel korte momentje dat hij stilstaat kan verbranden.

Als je even in gedachten de driehoek van de drie wikkelingen voor je ziet en je noemt de drie punten A, B en C, dan zet één van de beide draden fase of nul C, de condensator tussen A en B en de andere draad op A of B. In het ene geval draait de motor linksom, on het andere geval rechtsom. In feite kun je daarna de condensator verbreken. Hetzij handmatig hetzij door een centrifugaalschakelaar.
Soms draait een motor dan lekkerder, soms maakt het weinig uit.

Oh ja, je weet dat je met twee gelijke condensatoren in serie de helft van de capaciteit krijgt? Wil je juist het dubbele, dan moet je ze parallel zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 14-12-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 20:50

SA007

Moderator Tweaking
Je wil de condensators inderdaad parrallel zetten, anders heb je de helft ipv het dubbele aan capaciteit.

Mbt het type condensator, er is geen verschil in de condensator, alleen in hoe je 'm gebruikt.
Afhankelijk van het gebruik van een component krijgt het al snel een andere naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat je serieus minder vermogen kan leveren via een Steinmetzschakeling. Wellicht is het verstandiger om een tweedehands frequentieregelaar op de kop te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 16-06 22:51
+ dat de motor warmer kan worden als normaal. Als die tank veel gevuld moet worden (bijv een duty cycle van meer dan 50%) zou ik de temperatuur in de gaten houden na een paar uurtjes. Eenfase motor erop geen optie? Kosten de kop niet. Als het voor licht gebruik is zou je het kunnen proberen met een steinmetz...

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 14-12-2016 21:04 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
Bedankt voor de reacties allen.

Inderdaad, parallel. Als ik zeg dat ik dat eigenlijk wel wist geloven jullie dat toch niet😁.

Compressor is voor de auto hobby. Heb hem zo gekregen en wil er eigenlijk weinig geld aan spenderen. Hij is nu 1100W en met steinmetz kom ik geloof ik rond de 760W uit. Hoop in de nabije toekomst krachtstroom te realiseren.

Hij draait nooit heel lang achter elkaar. Bij druk gebruik staat hij een half uur aan en uit te schakelen. Pompt dan per keer max 2 minuten of zo om de tank weer vol te krijgen. Dan weer een een half uur niks.

Wil hem nu koppelen aan een andere compressor van me (bouwmarkt) en ze met terugslagkleppen aan elkaar verbinden. Heb soms veel volume nodig om een autobrug die op perslucht werkt te bedienen. Bij zware auto's heeft m'n oude compressortje het moeilijk. Door ze te koppelen hoop ik wat zwaardere auto's omhoog te krijgen.

Nogmaals dank voor de hulp. 👍 Laat wel
weten als het spul loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
Beste lieden,

Het wil me niet lukken.

Ik heb nu de motor aangesloten met 80uF en hij draait maar heel zachtjes. Daar er dan meteen een klein beetje rookontwikkeling ontstaat durf ik hem niet langer dan een paar seconden te laten draaien. In die tijd geprobeerd om met de hand een zwengel te geven om te kijken of hij op toeren komt, maar tevergeefs.

Heb de motor in driehoek staan zoals op de foto. Heb even alles direct op de motor aangesloten, zonder pressostaat om het probleem beter te kunnen achterhalen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/asdw9iau008ui.jpg

De condensatoren zijn parallel geschakeld en lijken het te doen. Als ik er 1, ongeacht welke, uit het circuit haal, draait de motor namelijk helemaal niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bgzyn1ym1spyt.jpg

Wat kan het probleem zijn? Is 80uF dan toch te weinig? Volgens deze website zou ik met 76uF goed zitten:
http://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm
Heb om te troubleshooten de fase ook op U1 gehad met de condensatoren op U2 en V2. Geen verschil.

Iemand een idee? Waarschijnlijk maak ik een domme fout, maar ik zie het even niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Timbus op 19-12-2016 00:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
Heb je die motor ooit zien draaien op 3 fasen?

Vanuit de zetel is dat niet met 100% zekerheid te zeggen maar die motor heeft alle symptomen van een verbrandde motor. Als je de deze openmaakt zie je dit onmiddelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
Hoi Merion,

Ja, ik heb hem zien draaien op 3 fasen voordat ik hem meenam. Liep mooi. Loopt nu ook, alleen héél langzaam. Zit niet vast ofzo.

Kunnen condensatoren makkelijk kapot? Heb wel even een vonkje gezien toen ik de contacten per ongeluk kortsloot tijdens het testen 😇.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Hangt deze nog met een riem aan de compressor? Maak die dan los en probeer dan nog eens. Als deze dan normaal draait dan is het vermogen te ver vermindert. 1,1kW is ook al hoog voor een Steinmetz schakeling. Direct afschakelen als deze niet normaal draait.

Condensatoren kunnen inderdaad falen, denk niet dat dit hier het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heb je alle drie wikkelingen intact gelaten? In dat geval zou dan de condensator parallel staan over één wikkeling. In mijn vorige bericht vergat ik echter iets, namelijk het advies om maar twee van de drie wikkelingen te gebruiken. Dus om die ene die wikkeling die parallel over de condensator staat los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 17:59
Timbus schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:49:
Hij is nu 1100W en met steinmetz kom ik geloof ik rond de 760W uit. Hoop in de nabije toekomst krachtstroom te realiseren.
Vuistregel voor een steinmetz schakeling is dat je nog maar een derde van het mechanisch vermogen overhoud. Heb je het al getest eens zonder belasting op de motor?

Verder lijkt het op je foto's dat een wikkeling (de rode/oranje) nu van W1 naar V2 loopt en de grijze van W2 naar V1, klopt dat of zie ik dat verkeerd?

• Timbus
[b][Verder lijkt het op je foto's dat een wikkeling (de rode/oranje) nu van W1 naar V2 loopt en de grijze van W2 naar V1, klopt dat of zie ik dat verkeerd?
Nee, de wikkelingen lopen van respectievelijk U,V,W1, naar U,V,W2.
Techneut schreef op maandag 19 december 2016 @ 10:46:
Heb je alle drie wikkelingen intact gelaten? In dat geval zou dan de condensator parallel staan over één wikkeling. In mijn vorige bericht vergat ik echter iets, namelijk het advies om maar twee van de drie wikkelingen te gebruiken. Dus om die ene die wikkeling die parallel over de condensator staat los te halen.
Ik weet niet welke je precies bedoelt. Dus welke wikkeling ik los moet halen. Heb geprobeerd zonder U1 en U2, zelfde resultaat.
Merion schreef op maandag 19 december 2016 @ 07:34:
Goed idee, dat had ik natuurlijk al iets eerder moeten proberen. Zonder last komt de motor snel op volle toeren. Het lijkt er dus op dat het vermogen te ver onderuit gezakt is. Jammer, want volgens mijn berekeningen zou ik toch rond de 760W uit moeten komen. Maar goed, de praktijk is weerbarstiger.

Dus, nu toch maar op zoek naar een 1fase inductiemotor van 1,1kW. Iemand nog goeie tips voor een 2dehandsje?

In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken allen! _/-\o_

• jeroen3
Of wellicht een variabele frequentiedrive, die kun je vaak ook van 1 fase voeden.

• Techneut
  • Niet online
Verder lijkt het op je foto's dat een wikkeling (de rode/oranje) nu van W1 naar V2 loopt en de grijze van W2 naar V1, klopt dat of zie ik dat verkeerd?
Jou antwoord:
Nee, de wikkelingen lopen van respectievelijk U,V,W1, naar U,V,W2.
Uiteraard is dat zo, maar zo te zien begrijp je de opmerking niet goed. Bij elke draaistroommotor is de klemmenvolgorde:
U1-V1-W1
V2-W2-U2
Dit maakt het mogelijk om met die stripjes op een gemakkelijke manier van ster naar driehoek om te schakelen. Eerst plaatje ster, volgende plaatje driehoek. De stripjes lijken me dan ook duidelijk te begrijpen.
Bij alle draaistroommotoren ziet het er zo uit, deze motor is daar geen uitzondering op.

Mijn eerdere vraag:
Waarop je vraagt:
Ik weet niet welke je precies bedoelt. Dus welke wikkeling ik los moet halen. Heb geprobeerd zonder U1 en U2, zelfde resultaat.
Als je wat dit betreft niets doet, dan zit de condensator parallel over één wikkeling. Ik bedoelde dat je dan die wikkeling los te halen zodat alleen de condensator overblijft.
M.a.w. In plaats van de driehoek staan de overblijvende twee wikkelingen nu in V-vorm, met de condensator tussen de pootjes van de V.

Edit:
Let wel, dit advies is alleen maar een voorstel, want het is niet in overeenstemming met het schema op de website http://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm . Ik bedoelde dat dit eventueel het proberen waard is.
Mocht dit ook niet helpen, dan ben ik ook bang dat het vermogen (slechts een derde van de gegeven waarde) niet voldoende is. Ik heb dan geen andere conclusie.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 22-12-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbus
jeroen3 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 18:23:
Of wellicht een variabele frequentiedrive, die kun je vaak ook van 1 fase voeden.
Op hoeveel Watt kom je uit met een variabele frequentie drive dan? Dat moet toch ook substantieel lager liggen.
Techneut schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:13:

Als je wat dit betreft niets doet, dan zit de condensator parallel over één wikkeling. Ik bedoelde dat je dan die wikkeling los te halen zodat alleen de condensator overblijft.
M.a.w. In plaats van de driehoek staan de overblijvende twee wikkelingen nu in V-vorm, met de condensator tussen de pootjes van de V.

Edit:
Let wel, dit advies is alleen maar een voorstel, want het is niet in overeenstemming met het schema op de website http://www.eclecticsite.be/calc/driefase.htm . Ik bedoelde dat dit eventueel het proberen waard is.
Mocht dit ook niet helpen, dan ben ik ook bang dat het vermogen (slechts een derde van de gegeven waarde) niet voldoende is. Ik heb dan geen andere conclusie.
Ook deze opstelling geprobeerd. Zelfde brom uit de motor, geen beweging in te krijgen. Overigens werkte dit ook wel zonder aangesloten te zijn op de zuiger. Zonder last komt hij dus wel rond met maar twee wikkelingen, maar hij komt iets langzamer op toeren dan met drie wikkelingen.

Conclusie, met de steinmetz schakeling verlies ik te veel vermogen om door de compressie van de zuiger heen te komen. 1fase inductiemotor is besteld.

Dank iedereen!👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Timbus schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:59:
[...]

Op hoeveel Watt kom je uit met een variabele frequentie drive dan? Dat moet toch ook substantieel lager liggen.
Waarom ?

Als je 3fase genereert kun je motor op vol vermogen werken. De frequentie is variabel ,dus ontkoppelt van de netfrequentie. die moet opnieuw gemaakt worden snap je

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:17
Beter dat je zoiets neemt. Compressoren zijn bij uitstek ongeschikt voor Steinmetz schakeling, tenzij je luchttechnisch zorgt voor een zachte aanloop. Een compressor moet namelijk direct vol vermogen leveren, de pomp gaat meteen tegen de weerstand in draaien. Je zou een lek-klep kunnen monteren die altijd open staan en pas na aanlopen van de pomp gaat sluiten zodat de pomp pas druk gaat leveren als hij goed loopt. Maar dat is vrij lastig te maken.
Met de Steinmetz schakeling verlies je overigens vermogen aan de motoras. Het is bekend dat er nog maar ±70% van het vermogen overblijft. Vrijwel zeker is de combinatie pomp-motor nét pas uitgelegd, de motor zal dus waarschijnlijk 950-1000Watt moeten leveren om de pomp überhaupt rond te kunnen krijgen.....

Bottomline: Steinmetz gaat niet zomaar werken. Evt zwaardere motor monteren (minimaal 1,5kW). Beste oplossing: 1fase naar 3fase frequentieregelaar of Essent laten omschakelen naar 3fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Het enige nadeel van een VFD op 1 fase is dat de spanning minder is. Maar dat maakt met jouw motor niet uit, deze kun je ster of driehoek zetten volgens de typeplaat.

Dit soort moet je wel ergens tweedehands kunnen vinden denk ik:
http://nl.rs-online.com/web/p/inverter-drives/8918883/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Timbus schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 07:59:
[...]
........
Conclusie, met de steinmetz schakeling verlies ik te veel vermogen om door de compressie van de zuiger heen te komen. 1fase inductiemotor is besteld.
........
Heel verstandig. Ik hoop voor je dat deze nieuwe motor wel voldoende vermogen heeft. Ik ken de praktijk niet van compressoren, maar naar wat ik zo verneem, lijkt het me dat je dat vermogen vanwege de zware aanloop behoorlijk moet overdimensioneren.

Los daarvan, ik heb zo'n vermoeden dat het volgende aspect wat ondergesneeuwd is, m.a..w. dat er overheen werd gelezen als niet zo relevant. Lijkt me niet denkbeeldig:
Je had een driefasen motor en een compressor, beide van een zeker vermogen (zie typeplaatjes). Aangezien hier slechts één fase overbleef, de andere twee wikkelingen dienden alleen maar voor de aanloop in de gekozen voorkeurrichting, betekende dit dat het vermogen van die driefasen motor tenminste drie keer dat van de compressor zou moeten hebben, plus nog wat meer voor de zware aanloop. Of valt dat laatste wel wat mee? Immers tijdens de aanloop is het opgenomen vermogen van elke motor al beduidend hoger dan het nominale. Maar ik vraag me af of hij alleen al wat betreft dat drievoud daar wel aan voldeed.

Voor dit geval gaat wat ik nu noem wat te ver, maar in bepaalde situaties plaatst men bij zware machines een mechanische koppeling tussen motor en werktuig, dus waar de aandrijving pas tot stand komt als de motor op toeren is.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 23-12-2016 18:40 ]

Pagina: 1