Ik vind de toon van dat artikel toch wel zo dat men het onderzoek met een korreltje zout neemt. Dit is een eindeloos uitgekauwd onderwerp dat langzamerhand vervangen zal worden door FHD vs. UHD. Er zijn zat mensen die de verschillen niet zien. Mijn opticien weet mij altijd te vertellen dat de meerderheid van de mensen zelfs met bril of lenzen lang geen 100% zicht heeft. Ja dan zie het niet op een bepaalde afstand. De kwaliteit van het gehoor is nog veel moeilijker en eigenlijk zelfs helemaal niet te meten buiten de bekende staatjes met de sterkte bij bepaalde frequenties.
Mijn geheel persoonlijke en onwetenschappelijke mening is wel dat het inderdaad zo is dat de muzikale beleving van MP3 gewoon niet dezelfde is als die van een FLAC in CD kwaliteit. Datzelfde overigens voor het verschil tussen 'gewone' CD en 24-bit kwaliteit.
De onderzoekers stellen dat
Tegelijkertijd heeft ieder individueel onderdeel van dat geluid een eigen, hele specifieke klankkleur (of timbre). Wanneer dat ook maar enigszins verandert, veranderen ook de emotionele karakteristieken van het geluid en daarmee de betrokkenheid en ervaring van de luisteraar.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Bij het muziek luisteren op hoog niveau gaat het om uiterst kleine, subtiele details die misschien niet bewust geregistreerd worden, maar wel degelijk van belang zijn.
Er is een documentaire gemaakt over een plaatopname van Lang Lang met de Wiener Philharmoniker
en Nikolaus Harnoncourt. Dan denk je, ze zullen wel een goede piano voor hem hebben klaargezet. Mis. Er staat niet één piano, er staan er drie waaruit Lang Lang een keuze maakt. Hij hoort verschillen tussen die piano's. Wij misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat die verschillen er niet zijn voor het geoefende oor van de musicus. En dat is op dat moment het enige wat van belang is.
Bij een pianoconcours in Polen hetzelfde. De musici konden kiezen tussen Steinway, Fazioli en Yamaha. Zij horen de verschillen.
Ik luister met alle plezier naar MP3 op mijn telefoon met een Koss hoofdtelefoon. Maar thuis in de luisterstoel gaan MP3's me snel vervelen en irriteren. Dat is mijn beleving die ik met muziek heb. En alleen die is voor mij van belang.
Als iemand met veel plezier naar MP3's luistert is dat de beleving van die persoon en daar is niks mee. Over smaak valt niet te twisten en het bespaard een hoop schijfruimte.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij