Buiten de bundel kosten terugkrijgen

Pagina: 1
Acties:
  • 5.589 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:47
Beste allemaal, ten eerste wil ik aangeven dat dit een principe kwestie is (ongeacht de uitkomst zal ik altijd mijn rekening betalen). Ten tweede ben ik op zoek naar een eventuele juridische basis aan de hand waarvan ik of verder ga of het laat rusten.

De situatie:
Ik zit bij KPN, goedkoop sim-only abonnementje nog uit de Hi tijd. Heerlijk!
Nu krijg ik van KPN altijd een waarschuwing bij 50%, 75% en 100% dataverbruik. Dit wekt de illusie dat ze mij ervan zullen weerhouden zomaar over mijn bundel heen te gaan, maar dat gaat niet op voor belminuten. Nu heb ik de afgelopen maand bijzonder veel gebeld en ben daardoor maar liefst 42€ over mijn bundel heen gegaan.

Mijn mening:
Daar kan wel een waarschuwings sms'je aan vooraf. Dit is namelijk exorbitant vergeleken met vorige nota's.
KPN kan niet zomaar de ene bundel wel waarschuwen en de andere niet, dat is verwarrend voor klanten en derhalve dus ook misleidend. Ik wil daarom het bedrag van mijn rekening storneren, eens zien waar dit schip strand. De telco's zijn ervan op de hoogte welk effect een waarschuwing heeft, daarom zijn deze voor data al verplicht.
Het tweede punt is het tarief, te weten 30ct/min. Dit valt boven de toegestane roamingtarieven (vergezocht oke). Er is dus een regeling die deze tarieven verbiedt.

Mijn vraag:
Ik heb vaak gezien dat exorbitante rekeningen door ongelukkig gebruik worden kwijtgescholden, ook omdat dan de provider moet inzien dat dit niet de bedoeling is. Ik vind dit ook zo'n situatie, maar is dat wel zo. Heb ik een poot om op te staan?

Gebruik dit topic gerust als discussieplek, hou het wel netjes en beschaafd en ik zal proberen de argumenten (graag ook onderbouwd) in de OP te verzamelen.

Leesvoer:
https://www.rijksoverheid...ie-mobiel-datagebruik.pdf
https://www.consuwijzer.n...nternetten-het-buitenland

edit: aangepast dat ik sowieso bereid ben de rekening te betalen, ik heb buiten mijn bundel gebeld en probeer er niet onder uit te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door mathelicious op 13-12-2016 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:41
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Wat zegt je contract? Buiten de bundel 30ct/pm
Wat zegt de wet over waarschuwings-smsjes over je belbundel? Niks.

Verwarrend en misleidend lijken me allemaal wat vergezocht, maar ik ben geen jurist.

Ik vind het overigens wel een interessant topic, dus bookmarked en laat me graag overtuigen waarom mijn standpunt niet het juiste is :)

[ Voor 21% gewijzigd door bas-r op 13-12-2016 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:07:

Ik heb vaak gezien dat exorbitante rekeningen door ongelukkig gebruik worden kwijtgescholden,
Zonder op de vraag in te gaan: als dat is wat je wil (coulance) dan moet je niet al te hard erin gaan en vooral heel lief vragen. Juridisch gesteggel kan later altijd nog wel. Dus: heb je al lief gevraagd? :>

want dat is stap 1, hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Beste allemaal, ten eerste wil ik aangeven dat dit een principe kwestie is. Ten tweede ben ik op zoek naar een eventuele juridische basis aan de hand waarvan ik of verder ga of het laat rusten.

De situatie:
Nu krijg ik van KPN altijd een waarschuwing bij 50%, 75% en 100% dataverbruik. Dit wekt de illusie dat ze mij ervan zullen weerhouden zomaar over mijn bundel heen te gaan, maar dat gaat niet op voor belminuten. Nu heb ik de afgelopen maand bijzonder veel gebeld en ben daardoor maar liefst 42€ over mijn bundel heen gegaan.

Mijn mening:
Daar kan wel een waarschuwings sms'je aan vooraf. Dit is namelijk exorbitant vergeleken met vorige nota's.
KPN kan niet zomaar de ene bundel wel waarschuwen en de andere niet, dat is verwarrend voor klanten en derhalve dus ook misleidend. Ik wil daarom het bedrag van mijn rekening storneren, eens zien waar dit schip strand. De telco's zijn ervan op de hoogte welk effect een waarschuwing heeft, daarom zijn deze voor data al verplicht.
Het tweede punt is het tarief, te weten 30ct/min. Dit valt boven de toegestane roamingtarieven (vergezocht oke). Er is dus een regeling die deze tarieven verbiedt.

Mijn vraag:
Ik heb vaak gezien dat exorbitante rekeningen door ongelukkig gebruik worden kwijtgescholden, ook omdat dan de provider moet inzien dat dit niet de bedoeling is. Ik vind dit ook zo'n situatie, maar is dat wel zo. Heb ik een poot om op te staan?

Gebruik dit topic gerust als discussieplek, hou het wel netjes en beschaafd en ik zal proberen de argumenten (graag ook onderbouwd) in de OP te verzamelen.

Leesvoer:
Pak de kleine lettertjes van je contract er even bij voordat je de juridische tour op gaat.
Waarschijnlijk heb je hier gewoon mee ingestemd.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:21
En dan ook nog eens de vraag, waarom neem je niet gewoon je verlies? Jij hebt tenslotte toch extreem veel gebeld zei je? Dan had je dit toch ook wel weten. De consument moet ook ergens rekening mee houden en niet alleen achterover leunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind die 42 euro niet bepaald exorbitant. En zeker met bellen weet je toch zelf wel hoeveel je belt, dat doe je niet onbewust. Wees een volwassen kerel en neem je verlies, jij hebt veel gebeld en nu moet je hier voor betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Ik merk dat sommige er van uit gaan dat ik de rekening niet wil betalen, zoals ik al zei is dit een principekwestie: Waarom is de ene bundel wel gekoppeld aan een waarschuwingssysteem en het andere niet?
Waarom laat een provider de rekening zover oplopen zonder iets aan de klant door te geven tussendoor? (passief dan, actief kan de klant altijd checken)
bas-r schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:15:
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan.
Wat zegt je contract? Buiten de bundel 30ct/pm
Wat zegt de wet over waarschuwings-smsjes over je belbundel? Niks.

Verwarrend en misleidend lijken me allemaal wat vergezocht, maar ik ben geen jurist.

Ik vind het overigens wel een interessant topic, dus bookmarked en laat me graag overtuigen waarom mijn standpunt niet het juiste is :)
Ik hoop dat we straks allebei (allemaal) een duidelijk antwoord hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door mathelicious op 13-12-2016 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:04
je kan hem ook anders stellen, waarom moet KPN waarschuwings smsjes versturen ? je kan het toch ook zelf in de gaten houden ? (denken/appje/kpn app etc)

Cloud ☁️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oftewel: zij moeten jou waarschuwen voor iets wat je zelf doet, zelf bij bent en zelf over na kunt denken voor je het doet. En omdat ze dat niet gedaan hebben, moeten ze voor jou de rekening verlagen.

Je krijgt service op een bepaald onderdeel wat moeilijker te controleren is, maar bellen initieer je zelf en wordt niet door een app op de achtergrond gedaan.

Je probeert nu de eigen fout bij de provider te leggen. Niet erg chique.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-06 16:00
Je kan denk ik ook zelf een buitenbundel limiet instellen, waarom heb je dat niet gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:23
42 euro, waar maak je je druk om. Betaal en pas je bundel aan of bel gewoon minder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:29:
Ik merk dat sommige er van uit gaan dat ik de rekening niet wil betalen, zoals ik al zei is dit een principekwestie: Waarom is de ene bundel wel gekoppeld aan een waarschuwingssysteem en het andere niet?
Bij data, zeker data die in de achtergrond verstookt wordt, zal het de argeloze gebruiker niet altijd duidelijk zijn hoeveel hij verbruikt. Belminuten kun jij nooit onbewust verbruiken. Jij hebt het echt wel door dat je veel meer belt dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 16:51
Bij sommige providers kun je een belplafond instellen, bij anderen niet.
Je bent er zelf bij welke je uitkiest.

Je hebt gekozen voor een abonnement waar dat niet op zit of je hebt het niet ingesteld.
Wie heeft daaraan schuld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 11:56
Jij hebt toch zoveel gebeld? Loopt er dan niet in je hoofd een tellertje mee? En weet je niet wat een minuut buiten de bundel kost? Je had het abo toch al zo lang? Aangezien je tijd teveel hebt om hierover na te denken, waarom steek je die tijd niet in uitzoeken wat je abo eigenlijk kost binnen/buiten bundel?

En nee er is geen regeling die 30c per minuut verbiedt binnen NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 17:54
De telco's zijn ervan op de hoogte welk effect een waarschuwing heeft, daarom zijn deze voor data al verplicht.
Data en belminuten zijn wel echt anders. Data is (zolang niet door je telefoon gemeten) moeilijker in te schatten voor de standaard consument.

Denk sowieso dat het op niks uitloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bij T-Mobile ooit eens 500€ buiten bundel verbruikt. Semi-bewust want ik was met spoed in het buitenlad. SMSjes "genegeerd" en stug doorgebeld.

En nee, ook daar had ik geen poot om op te staan (kleine lettertjes). Ze waren zelfs te beroerd om de rekening in 2 maanden te voldoen.

Dus sorry, 4 tientjes buiten bundel + kleine lettertjes = betalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
MAX3400 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:52:
...
Dus sorry, 4 tientjes buiten bundel + kleine lettertjes = betalen.
En de moeite eigenlijk helemaal niet waard.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Ik leg de schuld niet bij een ander mensen en ik wil mijn rekening niet ontwijken. Waar het mij om gaat is een systeem waarin de consument noet beschermd wordt bij de ene dienst en wel bij de andere dienst, in 1 abonnement. Dat wekt valse veiligheid. Ik neem zelf de volledige verantwoordelijkheid en ik was mij er terdege van bewust buiten de bundel te zitten. De hoeveelheid verraste me wel maar is met 42 zeker te overzien, dat geldt echter niet voor iedereen en zeker voor de mensen die in de lagere klassen vallen.

Tl:dr
Ik vind de quasi bescherming belachelijk en vind dat de minder bedeelde medemens beschermd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:18
De reden dat je voor belminuten niet wordt gewaarschuwd, is omdat het concept bellen al 100+ jaar bestaat en je daar zelf bij bent. Niet vreemd dat daar geen waarschuwing voor gegeven wordt en voor data (wat je telefoon regelmatig volledig buiten je medeweten doet) wel.

Je topictitel is ook wel wat overdreven, daarbij denk ik aan meerdere rekeningen van 1000+, niet een enkele van 'n paar lullige tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
Mja iedereen kan toch zien wat ze tot nu toe buiten de bundel hebben verbruikt, danwel via een app of een site?

[ Voor 3% gewijzigd door Janus Bier op 13-12-2016 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 16:38
Het is niet altijd duidelijk hoeveel data je verbruikt met een betaalde dienst. Hoeveel minuten je belt is voor iedereen zelf vrij eenvoudig na te moeten gaan. Daarom is voor de eerste ene dienst wel en voor de andere over het algemeen geen alerteringsdienst. Het is gewoon je eigen verantwoordelijkheid hier goed mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:34
mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:56:
Ik leg de schuld niet bij een ander mensen en ik wil mijn rekening niet ontwijken.
Volgens mij doe je dat nou juist wel :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:06
Buiten het punt om of de TS ontwijken wilt of niet vind ik het wel een leuk punt waarom bij data wel keurig een waarschuwing wordt gegeven en bij belminuten niet.

Nu is het bij Simyo wel zo dat je bij prepaid in de min kunt raken bij een gesprek. Je kunt je gesprek dus afmaken. best bijzonder voor een pre paid iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vind de quasi bescherming belachelijk en vind dat de minder bedeelde medemens beschermd moet worden.
Ik vind dat iedereen hier zelf voor verantwoordelijk is. Er zijn meer dan genoeg manieren om je verbruik in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
PilatuS schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:16:
[...]

Ik vind dat iedereen hier zelf voor verantwoordelijk is. Er zijn meer dan genoeg manieren om je verbruik in de gaten te houden.
helemaal mee eens maar waarom doen providers dan je maar voor de helft beschermen? Doe dan alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Beetje onzinnig topic. Vrijwel alle abonnementen zijn al onbeperkt bellen. Dat je nog een oud abonnement hebt, betekent dat je nog de oude voorwaarden hebt: Onbeperkt data, beperkt bellen. Wees blij. Of je verlengt naar een van de huidige abonnementen (tegen inleveren van je onbeperkt data), of je blijft gewoon bij dit abonnement. € 42,- aan meerkosten is echt niet voldoende voor een waarschuwing. Eerder € 800,-. Providers gaan echt niet een systeem bouwen (en hoeven dat ook niet te doen) voor een waarschuwingssysteem, omdat het beperkt bellen er toch helemaal uit gaat bij mobiel bellen. Mogen ze bij de vaste lijn ook eens doen, dat stomme interlokale tarief eruit trappen.

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 13-12-2016 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Laatst online: 10:50

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Wat ook niet onbelangrijk is voor de discussie: wat is je basisabonnement? Pas dán is er met fatsoen te zeggen of het als onredelijk kan worden beschouwd (hoewel dat zelfs met het goedkoopste abonnement nog discutabel is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 04-07 20:18
Maar ik zie een minder bedeelde medemens niet zover over zn bundel gaan. Ik ga er vanuit dat hij weet wat hij verbruikt.

En als ik weet dat ik veel heb gebeld en/of data heb verbruikt is de oplossing heel makkelijk: mobiele data uit en niet meer bellen totdat je nieuwe bundel binnenkomt
Sorry maar ik zie de nut van je topic niet.

En ohja de kosten buiten de bundel zijn meestel een verdienmodel van de provider.

Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

Simpel.

[ Voor 1% gewijzigd door Amsterdamn op 13-12-2016 19:24 . Reden: Typ-o ]

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Trommelrem schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:18:
Vrijwel alle abonnementen zijn al onbeperkt bellen.
Eh, nee?
Dat je nog een oud abonnement hebt, betekent dat je nog de oude voorwaarden hebt: Onbeperkt data, beperkt bellen.
Eh, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Bastiaan schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:20:
Wat ook niet onbelangrijk is voor de discussie: wat is je basisabonnement? Pas dán is er met fatsoen te zeggen of het als onredelijk kan worden beschouwd (hoewel dat zelfs met het goedkoopste abonnement nog discutabel is).
17€, de 42€ extra is dus bijna relatief een flinke overschrijding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dan is het inderdaad een relatief flinke overschrijding. Anderszijds: met een licht abonnement als dat was je je waarschijnlijk bewust dat je flink aan het overschrijden was (dat is vrij snel met die kleine abo's geloof ik), maar waarom dan niet het gebruik van de KPN-app? Daar kun je dat perfect zelf in bijhouden - juist ter voorkoming van dit.

Ik denk dat je bij KPN geen kans maakt om dit bedrag kleiner te maken. In verhouding is het een behoorlijke overschrijding (247%), maar absoluut valt dit inderdaad best mee en zul je het moeten gaan zien als een les voor de volgende keer.

Edit: en dat geldt dan natuurlijk ook voor de medemens waar je het voor wilt opnemen. Het is inderdaad zuur, maar er worden verschillende mogelijkheden geboden dit te voorkomen, en pas in extreme gevallen vanuit KPN zelf. Juist deze mate van unieke overschrijding kan komen door een noodgeval waardoor je vaker in de telefoon moet klimmen. Het laatste waar je aan moet denken is wel een provider welke voor je beslist dat je abo stilgezet moet worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Bastiaan op 13-12-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
Dat vooral , waarom hou je niet bij wat je tot dusver heb verbruikt als je zelf weet dat je veel aan het bellen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
enige manier om er onderuit te komen is denk ik.. gewoon een NIEUW contract aangaan met de nieuwe huidige voorwaarden... ;)

en wil je niet meer klant zijn van KPN dan betaal je je rekening en sluit je gewoon meteen elders een nieuw contract af :P

[ Voor 33% gewijzigd door SMSfreakie op 13-12-2016 19:41 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

SMSfreakie schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:40:
enige manier om er onderuit te komen is denk ik.. gewoon een NIEUW contract aangaan met de nieuwe huidige voorwaarden... ;)
Dan kom je er niet onderuit. Je voorkom het in de toekomst, dan.

[ Voor 65% gewijzigd door Bastiaan op 13-12-2016 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 336181

No way gewoon betalen en beter opletten is helemaal je eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bastiaan schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:42:
[...]

Dan kom je er niet onderuit. Je voorkom het in de toekomst, dan.
mogelijk willen ze je dan wel matsen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:09
Je wilt betalen, maar je zegt tegelijkertijd dat je wilt storneren? Dat zal inderdaad wel de deuren openen bij KPN. Begrijpen ze wel.

/sarcasm

Wat betreft de eigenlijke discussie. Data kan op de achtergrond verbruikt worden - daarom ook de waarschuwing. Bellen op de achtergrond gaat bijna niet.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik leg de schuld niet bij een ander mensen en ik wil mijn rekening niet ontwijken. Waar het mij om gaat is een systeem waarin de consument noet beschermd wordt bij de ene dienst en wel bij de andere dienst, in 1 abonnement. Dat wekt valse veiligheid. Ik neem zelf de volledige verantwoordelijkheid en ik was mij er terdege van bewust buiten de bundel te zitten. De hoeveelheid verraste me wel maar is met 42 zeker te overzien, dat geldt echter niet voor iedereen en zeker voor de mensen die in de lagere klassen vallen.

Het is denk ik vrij simpel: die regeling vwb data is wettelijk vastgelegd, en dus moeten ze. Het kost ze uiteraard meer dan het ze oplevert, dus dat is dan niet anders.
Voor belminuten is er die regeling niet en dus gaan ze daar ook geen verlies op pakken. Immers, je waarschuwt een klant niet per definitie om hem minder geld uit te laten geven bij je. Gaat falikant tegen het principe van ondernemerschap in. Bovendien mag je er als leverancier imho vanuit gaan dat wanneer een klant een contract afsluit, hij weet wat de wederzijdse afspraken zijn. Daar tekent ie immers voor :)

En vwb die datawaarschuwing: belminuten kun je als persoon ongeveer een gevoel bij hebben. Je weet zelf wel bij benadering hoe lang je aan de telefoon hebt gezeten en de telefoon geeft dat ook weer. Dus mogelijkheden genoeg om dat als beller in de gaten te houden. Voor data geldt dat niet, dat houdt veel lastiger bij. En het kan ook heel hard gaan zonder dat je er erg in hebt. Vandaar denk ik die datamaatregel. Als overheid moet je ook niet teveel willen reguleren, dr zijn al genoeg regels met uitzonderingen in dit land ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 18:29:
Waarom laat een provider de rekening zover oplopen zonder iets aan de klant door te geven tussendoor? (passief dan, actief kan de klant altijd checken)
Volgens mij geef je hier zelf al de oplossing voor je eigen vraag/verwijt......

Je zou een iets beter punt hebben gehad als er helemaal geen mogelijkheid tot controleren of waarschuwen zou zijn.
Maar dan nog: It is what is it. You signed for it. Er is geen wet/voorwaarde waarin staat dat jij gewaarschuwd zou moeten worden.

Maar nu is die mogelijkheid tot waarschuwen/controleren er wel. Enige wat er hoeft te gebeuren is dat JIJ even in de kpn app kijkt om te zien HOEVEEL je buiten je bundel bent gekomen. De kwestie is immers niet OF je buiten je bundel bent gekomen want je hebt die minuten zelf bewust verbeld. Maar laat me raden, dan zeg je zeker: <pruillip> maar dat wist ik niet, dat hebben jullie me OOK al niet verteld.......? </pruillip>

Over principieel gesproken: vind je het echt verdedigbaar dat je geld terug wilt voor iets waar je bewust gebruik van hebt gemaakt, maar omdat men jou niet actief gewaarschuwd heeft, ben jij van mening dat je dan eigenlijk niet (alles) hoeft te betalen. Omdat JIJ niet de moeite hebt genomen om in de app te kijken waar je het zelf had kunnen vinden. Of naar de klantenservice had kunnen bellen om te vragen hoeveel je buiten de bundel zat?

Ga je ook bij het tankstation lopen janken dat je alweer moet tanken omdat je op vakantie bent gegaan met de auto en dus heel veel extra hebt gereden en ze jou niet verteld hebben dat dat extra brandstof (= geld) kost? Terwijl je dat gewoon op de pomp had kunnen zien.

Of bij de supermarkt? Extra inkopen gedaan voor een feestje (want creditnota van KPN gekregen = feestje!) waardoor je zeker EUR 42,- meer uitgegeven hebt maar ze hebben je daarvoor niet gewaarschuwd.
Dat je het zelf op de kassabon kon zien, doet er blijkbaar niet toe?

Of bij je energie leverancier? Koude winter geweest, meer gestookt etc.
Nou, ik betaal niet hoor. Jullie hebben me niet gewaarschuwd dus ik doe net of ik het niet verbruikt heb....
Terwijl je het waarschijnlijk gewoon op de site van de leverancier had kunnen zien.

Maar ja, ik denk dat jij het schoolvoorbeeld van een luie consument bent die overal voor gewaarschuwd moet worden en anders is de slachtofferrol eentje die jij tot in den treure weet uit te buiten.

En ja, ik snap ook wel dat niet alle vergelijkingen helemaal opgaan. Neemt niet weg dat zelfs jij nu wel snapt wat ik bedoel, toch?

In 't kort: je hebt een dienst gebruikt. Dat gebruik kost geld. Betaal het. Bied je excuses aan bij KPN dat je ook hun tijd hebt verknoeid met onzin en zoek een nuttige tijdsbesteding.

NNTR

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 15:25
Eens met hierboven. Waarom moeten bedrijven het handje van de consument maar vast blijven houden? Waar is het gezond boeren verstand gebleven? En het dan ook nog misleidend noemen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Bastiaan schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:34:
Dan is het inderdaad een relatief flinke overschrijding. Anderszijds: met een licht abonnement als dat was je je waarschijnlijk bewust dat je flink aan het overschrijden was (dat is vrij snel met die kleine abo's geloof ik), maar waarom dan niet het gebruik van de KPN-app? Daar kun je dat perfect zelf in bijhouden - juist ter voorkoming van dit.

Ik denk dat je bij KPN geen kans maakt om dit bedrag kleiner te maken. In verhouding is het een behoorlijke overschrijding (247%), maar absoluut valt dit inderdaad best mee en zul je het moeten gaan zien als een les voor de volgende keer.

Edit: en dat geldt dan natuurlijk ook voor de medemens waar je het voor wilt opnemen. Het is inderdaad zuur, maar er worden verschillende mogelijkheden geboden dit te voorkomen, en pas in extreme gevallen vanuit KPN zelf. Juist deze mate van unieke overschrijding kan komen door een noodgeval waardoor je vaker in de telefoon moet klimmen. Het laatste waar je aan moet denken is wel een provider welke voor je beslist dat je abo stilgezet moet worden.
Stopzetten is wel extreem natuurlijk, een sms'je zou wel netter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:33:
Stopzetten is wel extreem natuurlijk, een sms'je zou wel netter zijn.
Dan neem je een abonnement bij bijvoorbeeld simpel als je dat zo graag wilt.
Het staat je vrij een provider te kiezen.
https://www.simpel.nl/controle-over-je-kosten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWA777
  • Laatst online: 25-06 23:42
Juridisch hoef je niets te proberen, dat is echt kansloos. Je hebt getekend voor dit abonnement en KPN heeft zich simpelweg gehouden aan die afspraken. Sterker nog; als ze je afgesloten hadden bij 20 euro bovenbundel kosten had je juist wél een poot gehad om op te staan... dáár heb je namelijk niet voor getekend!

Je kunt je dan alleen nog beroepen op de 'redelijkheid' van de provider. Zoiets kan bijvoorbeeld een kans maken als je kunt aantonen dat je als consument je plicht hebt gedaan, maar niet redelijkwijs in staat was deze extra kosten aan te zien komen. Dit is waarom er met mobiele data een waarschuwing bij extreem gebruik volgt; als klant kun je vaak niet redelijkerwijs zien of je toestel veel data gebruikt of niet. Als je toestel 's nachts naast je bed ligt kan hij 0,0 kb verbruiken, of "per ongeluk" 500 MB aan updates binnen halen. In beide gevallen lag jij lekker te slapen; de wetgever zegt dan dus dat je 'redelijkerwijs' niet beter je best had kunnen doen.

Bij bellen is dit anders; de wetgever gaat er van uit dat jij als consument een simpel klokje kunt gebruiken om te timen hoe lang je belt. Even de begin- en eindtijd noteren is al genoeg. Ook kun je op je telefoon precies nagaan hoeveel minuten je na elk gesprek hebt gebeld. Je kunt je hier dus nergens op beroepen. Als jij ineens uren lang gaat douchen krijg je een hoge energie rekening. Geen enkele kans dat je deze niet hoeft te betalen omdat je niet wist dat lang douchen tot hogere kosten zou leiden. Er is ook geen enkele verplichting van het leveringsbedrijf om dit te doen. Hetzelfde geldt voor elektra; als jij op vakantie gaat en het licht aan laat kun je niet zeggen dat het energiebedrijf je had moeten waarschuwen, jij had redelijkerwijs kunnen controleren of het licht aan was of niet.

Een soort gelijke discussie heeft destijds rond SMS diensten plaats gevonden. Daar vond de wetgever het toen juist onredelijk dat de klant zowel SMSjes kreeg waar hij niet voor hoefde te betalen, als SMSjes die 2,50 per stuk kosten. Dan spreek je dus weer over redelijkheid, want hoe moet de klant dan per elk ontvangen bericht controleren of dat bericht hem geld kostte? Dus ook daar is een regeling voor opgesteld (je kunt je compleet afmelden voor betaalde SMS diensten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De minder bedeelde medemens moet niet zo stom zijn om zo'n abonnement af te sluiten en vervolgens enorm veel buiten zijn bundel te bellen.

Buiten dat, de consument wordt bij datagebruik beschermd omdat dit voor hem niet zichtbaar is. Hij hoeft zich er niet van bewust te zijn dat een app veel data gebruikt. Dat gaat niet op bij bellen, daarbij weet je prima hoe vaak en hoe lang je belt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
PWA777 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:49:
Juridisch hoef je niets te proberen, dat is echt kansloos. Je hebt getekend voor dit abonnement en KPN heeft zich simpelweg gehouden aan die afspraken. Sterker nog; als ze je afgesloten hadden bij 20 euro bovenbundel kosten had je juist wél een poot gehad om op te staan... dáár heb je namelijk niet voor getekend!

Je kunt je dan alleen nog beroepen op de 'redelijkheid' van de provider. Zoiets kan bijvoorbeeld een kans maken als je kunt aantonen dat je als consument je plicht hebt gedaan, maar niet redelijkwijs in staat was deze extra kosten aan te zien komen. Dit is waarom er met mobiele data een waarschuwing bij extreem gebruik volgt; als klant kun je vaak niet redelijkerwijs zien of je toestel veel data gebruikt of niet. Als je toestel 's nachts naast je bed ligt kan hij 0,0 kb verbruiken, of "per ongeluk" 500 MB aan updates binnen halen. In beide gevallen lag jij lekker te slapen; de wetgever zegt dan dus dat je 'redelijkerwijs' niet beter je best had kunnen doen.

Bij bellen is dit anders; de wetgever gaat er van uit dat jij als consument een simpel klokje kunt gebruiken om te timen hoe lang je belt. Even de begin- en eindtijd noteren is al genoeg. Ook kun je op je telefoon precies nagaan hoeveel minuten je na elk gesprek hebt gebeld. Je kunt je hier dus nergens op beroepen. Als jij ineens uren lang gaat douchen krijg je een hoge energie rekening. Geen enkele kans dat je deze niet hoeft te betalen omdat je niet wist dat lang douchen tot hogere kosten zou leiden. Er is ook geen enkele verplichting van het leveringsbedrijf om dit te doen. Hetzelfde geldt voor elektra; als jij op vakantie gaat en het licht aan laat kun je niet zeggen dat het energiebedrijf je had moeten waarschuwen, jij had redelijkerwijs kunnen controleren of het licht aan was of niet.

Een soort gelijke discussie heeft destijds rond SMS diensten plaats gevonden. Daar vond de wetgever het toen juist onredelijk dat de klant zowel SMSjes kreeg waar hij niet voor hoefde te betalen, als SMSjes die 2,50 per stuk kosten. Dan spreek je dus weer over redelijkheid, want hoe moet de klant dan per elk ontvangen bericht controleren of dat bericht hem geld kostte? Dus ook daar is een regeling voor opgesteld (je kunt je compleet afmelden voor betaalde SMS diensten).
Ik wil je ten eerste complimenteren voor de inhoudelijkheid van je bericht.

Daarnaast wil ik er op in gaan en dan met name de laatste alinea over sms'jes. Een van de zaken die ik ergerlijk vind is dat je dus voor de ene dienst (data) wel een waarschuwing krijgt en voor de andere dienst (belminuten) niet.
Beide diensten zitten in hetzelfde abonnement maar krijgen een ongelijke behandeling. Beide kan je bijhouden op dezelfde wijze (via de app, op je telefoon zelf). Dat onderscheid is niet naar de klant gecommuniceerd, je kan dus zoals ik gewend zijn aan de sms'jes die waarschuwen voor je dataverbruik. Deze sms'jes ontbreken dus bij belminuten, als je zelf niks checkt dan kan je dus opeens geconfronteerd worden met te hoge rekeningen.

Kan je van mensen verwachten dat zij verschillend omgaan met de verantwoordelijkheid bij diensten uit 1 abonnement?

Ik lees heel veel het argument dat iedereen wel weet hoeveel hij/zij belt. Wat nu als je je telefoon eens uitleent? Houden jullie zelf dan ook bij hoeveel minuten er zijn gebeld? Kan je dat van iedereen verwachten als provider, terwijl het behoorlijk eenvoudig is om een waarschuwingssysteem als bij data in te zetten? Wat is de beste manier volgens jullie?
ASW1 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:31:
[...]

Dan neem je een abonnement bij bijvoorbeeld simpel als je dat zo graag wilt.
Het staat je vrij een provider te kiezen.
https://www.simpel.nl/controle-over-je-kosten
Abonnementen vergelijken is altijd de moeite waard, maar hoeveel doorsnee mensen zullen hier op letten?

[ Voor 10% gewijzigd door mathelicious op 13-12-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

Croga

The Unreasonable Man

mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:37:
Daarnaast wil ik er op in gaan en dan met name de laatste alinea over sms'jes. Een van de zaken die ik ergerlijk vind is dat je dus voor de ene dienst (data) wel een waarschuwing krijgt en voor de andere dienst (belminuten) niet.
Maar je had die SMS helemaal niet nodig. Je geeft zelf al aan dat je heel goed wist dat je over je bundel heen aan het gaan was.

Bij data krijg je een SMS als je je bundel 50%, 75% of 100% op gemaakt hebt. Zelfs al had je diezelfde SMSjes gehad voor je belminuten dan was er nogsteeds niets verandert; je had nogsteeds geen SMS gekregen dat je €10, €20 of €30 over je belbundel heen zat.

Seriously; je bent hier strijd aan het voeren over een non-topic. een non-issue. Je bent een probleem aan het bedenken waar geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Beide diensten zitten in hetzelfde abonnement maar krijgen een ongelijke behandeling. Beide kan je bijhouden op dezelfde wijze (via de app, op je telefoon zelf). Dat onderscheid is niet naar de klant gecommuniceerd, je kan dus zoals ik gewend zijn aan de sms'jes die waarschuwen voor je dataverbruik. Deze sms'jes ontbreken dus bij belminuten, als je zelf niks checkt dan kan je dus opeens geconfronteerd worden met te hoge rekeningen.

Kan je van mensen verwachten dat zij verschillend omgaan met de verantwoordelijkheid bij diensten uit 1 abonnement?

Ik lees heel veel het argument dat iedereen wel weet hoeveel hij/zij belt. Wat nu als je je telefoon eens uitleent? Houden jullie zelf dan ook bij hoeveel minuten er zijn gebeld? Kan je dat van iedereen verwachten als provider, terwijl het behoorlijk eenvoudig is om een waarschuwingssysteem als bij data in te zetten? Wat is de beste manier volgens jullie?

[...]

Abonnementen vergelijken is altijd de moeite waard, maar hoeveel doorsnee mensen zullen hier op letten?
Het zijn in hun aard verschillende diensten die op een verschillende manier behandeld en afgerekend worden. Je kunt natuurlijk eigenwijs blijven vasthouden aan je eigen "gelijk" maar alles is volgens mij nu wel helder uitgelegd, onderbouwd danwel weerlegd. Wat wil je nu verder nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Nogmaals, mijn situatie is de aanleiding van de gedachte. De gedachte is onderwerp van het topic: Is het terecht dat je bij belminuten geen waarschuwing krijgt als je dit bij data wel krijgt, en wekt dit de verwachting dat je bij belminuten ook gewaarschuwd zal worden?

Gezien het aantal mensen, en de bedragen, vind ik het wel een topic. Mijn abo wordt opeens 250% duurder, dat is voor mij acceptabel en op te vangen, dat geld echter niet voor iedereen.
Als je dit extrapoleert dan zie je dat de provider hier dik op verdient en dus de klant uitbuit. Sterker nog, de tarieven zijn zelfs hoger dan de toegestane roamingtarieven... Dus buiten NL bellen is goedkoper dan buiten je bundel bellen! Ik vind dat hier actie op moet worden ondernomen.
bszz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:50:
[...]

Het zijn in hun aard verschillende diensten die op een verschillende manier behandeld en afgerekend worden. Je kunt natuurlijk eigenwijs blijven vasthouden aan je eigen "gelijk" maar alles is volgens mij nu wel helder uitgelegd, onderbouwd danwel weerlegd. Wat wil je nu verder nog?
Een stukje besef is wel het minste, ik hoop dat iedereen hier eens goed over nadenkt. Discussie is groei!

[ Voor 25% gewijzigd door mathelicious op 13-12-2016 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:54:
Nogmaals, mijn situatie is de aanleiding van de gedachte. De gedachte is onderwerp van het topic: Is het terecht dat je bij belminuten geen waarschuwing krijgt als je dit bij data wel krijgt, en wekt dit de verwachting dat je bij belminuten ook gewaarschuwd zal worden?

Gezien het aantal mensen, en de bedragen, vind ik het wel een topic. Mijn abo wordt opeens 250% duurder, dat is voor mij acceptabel en op te vangen, dat geld echter niet voor iedereen.
Als je dit extrapoleert dan zie je dat de provider hier dik op verdient en dus de klant uitbuit. Sterker nog, de tarieven zijn zelfs hoger dan de toegestane roamingtarieven... Dus buiten NL bellen is goedkoper dan buiten je bundel bellen! Ik vind dat hier actie op moet worden ondernomen.
Bull.... Het is duidelijk uitgelegd en percentages zeggen geen drol. Als je een abo hebt van 50 belminuten per maand is het eenvoudig om er honderden procenten overheen te gaan. Je betaalt dan wat meer. Als je vantevoren aangeeft meer belminuten per maand af te nemen, zeg 500, krijg je korting omdat de provider enige omzetzekerheid heeft en daarop kan inkopen. Dat is het verdienmodel, niet de inkomsten uit overschrijdingen van de belbundel. Ik heb twee abonnementen: eentje met onbeperkt beltegoed en eentje waarbij ik alleen kosten heb als ik bel (op een paar euro abonnementsgeld na). De minuutprijs voor het tweede abonnement is een stuk hoger dan van het eerste, om de reden als hiervoor vermeld, maar misschien interessanter: Vind jij dat mijn provider mij moet waarschuwen als ik hiermee veel bel? En bij welk bedrag zou dat moeten?

Advies: Neem prepaid, dan weet je waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
bszz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:01:
[...]

Bull.... Het is duidelijk uitgelegd en percentages zeggen geen drol. Als je een abo hebt van 50 belminuten per maand is het eenvoudig om er honderden procenten overheen te gaan. Je betaalt dan wat meer. Als je vantevoren aangeeft meer belminuten per maand af te nemen, zeg 500, krijg je korting omdat de provider enige omzetzekerheid heeft en daarop kan inkopen. Dat is het verdienmodel, niet de inkomsten uit overschrijdingen van de belbundel. Ik heb twee abonnementen: eentje met onbeperkt beltegoed en eentje waarbij ik alleen kosten heb als ik bel (op een paar euro abonnementsgeld na). De minuutprijs voor het tweede abonnement is een stuk hoger dan van het eerste, om de reden als hiervoor vermeld, maar misschien interessanter: Vind jij dat mijn provider mij moet waarschuwen als ik hiermee veel bel? En bij welk bedrag zou dat moeten?

Advies: Neem prepaid, dan weet je waar je aan toe bent.
Percentages zeggen alles, juist omdat deze relatief zijn! Hiermee kan je het effect voor de telco goed benaderen.

Er werd al gezegd, waarom bij de ene service wel en bij de andere niet? Kies dan voor allebei hetzelfde, dit nu schept verwarring.

Je hebt een abo, bij een telefoon. Bij de belminuten kan je bij wijze van spreken jezelf failliet bellen (in mijn geval heb ik veel met de woningbouw moeten bellen) zonder ook maar een bericht te ontvangen. Bij data heb je dan sms'jes en een verlaging van je snelheid. Deze discrepantie stoort mij en schept een verwachting, daar de sms'jes voor data meestal al bij 50% komen.

Als laatste, jij hebt een basis van niet bellen bij je ene abo. Ik heb een basis van 100 minuten, dat heb ik dus vooraf als verbruik opgegeven. Een afwijking daarop zou moeten leiden tot een ander abonnement ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mathelicious op 13-12-2016 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Beste allemaal, ten eerste wil ik aangeven dat dit een principe kwestie is (ongeacht de uitkomst zal ik altijd mijn rekening betalen). Ten tweede ben ik op zoek naar een eventuele juridische basis aan de hand waarvan ik of verder ga of het laat rusten.

De situatie:

Mijn mening:

Mijn vraag:

Leesvoer:

edit: aangepast dat ik sowieso bereid ben de rekening te betalen, ik heb buiten mijn bundel gebeld en probeer er niet onder uit te komen.Daar kan wel een waarschuwings sms'je aan vooraf. Dit is namelijk exorbitant vergeleken met vorige nota's.
Kan daar een sms'je aan vooraf? Zeker. Maar als je het gewoon effectief opgebeld hebt dien je gewoon te betalen. Het niet gehad hebben van een sms is daarin geen excuus.

30ct/min is stevig, maar als dat de voorwaarden zijn van het abonnement dan kan je er weinig tegen inbrengen. Roamingtarieven zijn niet van toepassing. Roaming is gebruik in het buitenland en die tarieven gelden dus niet nationaal. Daar heb je dus ook geen poot om op te staan.

Het komt inderdaad voor dat men tussenkomt, maar dat is dan meestal als 'coulance'. een commerciele tegemoetkoming dus waartoe de provider niet verplicht is.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:11:
[...]

Percentages zeggen alles, juist omdat deze relatief zijn! Hiermee kan je het effect voor de telco goed benaderen.

Er werd al gezegd, waarom bij de ene service wel en bij de andere niet? Kies dan voor allebei hetzelfde, dit nu schept verwarring.

Je hebt een abo, bij een telefoon. Bij de belminuten kan je bij wijze van spreken jezelf failliet bellen (in mijn geval heb ik veel met de woningbouw moeten bellen) zonder ook maar een bericht te ontvangen. Bij data heb je dan sms'jes en een verlaging van je snelheid. Deze discrepantie stoort mij en schept een verwachting, daar de sms'jes voor data meestal al bij 50% komen.

Als laatste, jij hebt een basis van niet bellen bij je ene abo. Ik heb een basis van 100 minuten, dat heb ik dus vooraf als verbruik opgegeven. Een afwijking daarop zou moeten leiden tot een ander abonnement ;)
Lees alsjeblieft het topic even terug. Daar is al uitstekend uitgelegd waarom bij bellen geen alert wordt gegeven en bij datagebruik wel. Het dreigt een beetje een herhaling van zetten te worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
Ik zelf had Hollandsnieuwe, daar was de bundel op als die op was en moest je zelf bijkopen. Nu heb ik Ziggo Mobiel waarbij je een buitenbundellimiet kan instellen. Dus mij kan dit nooit overkomen, ik heb zelf het max op 10 euro gezet.

Na wat googelen lijkt het erop dat niet bij alle providers dit mogelijk is. Dus wat misschien wel een verplichting zou kunnen zijn voor providers, is dat voor de klant mogelijk moet zijn om de buitenbundelkosten vast te zetten op max bedrag naar eigen wens.

Maar als de klant dit dan niet doet en de handleiding/voorwaarden niet leest bij het aangaan van een abonnement, is het gewoon dikke pech.

[ Voor 12% gewijzigd door Janus Bier op 13-12-2016 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Janus Bier schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:42:
Ik zelf had Hollandsnieuwe, daar was de bundel op als die op was en moest je zelf bijkopen. Nu heb ik Ziggo Mobiel waarbij je een buitenbundellimiet kan instellen. Dus mij kan dit nooit overkomen, ik heb zelf het max op 10 euro gezet.

Na wat googelen lijkt het erop dat niet bij alle providers dit mogelijk is. Dus wat misschien wel een verplichting zou kunnen zijn voor providers, is dat voor de klant mogelijk moet zijn om de buitenbundelkosten vast te zetten op max bedrag naar eigen wens.

Maar als de klant dit dan niet doet en de handleiding/voorwaarden niet leest bij het aangaan van een abonnement, is het gewoon dikke pech.
Dit zijn een van de weinige punten waar providers nog mee verdienen. Vroeger is er al meermaals een strijd geweest ivm data en ook sms. Voor de consument natuurlijk goed maar voor de provider.... er zijn naast de beperkt abbonementen ook aardig wat onbeperkt abbonementen. Dat een consument een keer over zijn tegoed gaat hoort. Is het blijvend dan hoort de consument zelf actie te ondernemen. De provider kan wel als service aanbieden dat bij 150 kprocent van gebruik er een sms wordt wordt gestuurd bijvoorbeeld. Op veel provider websitebeheerder kun je online ook het online verbruik zien.

Als je plots het ruim dubbele moet betalen dan heb je zelf duidelijk in dieeriode veel teveel van de dienst gebruikt en dit heb je zelf ook goed door kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

Croga

The Unreasonable Man

Je blijft in cirkeltjes gaan. Jij hebt een mening. Niemand hier deelt die mening. Jij weigert je mening bij te stellen.

Dat mag. Maar dan houdt de discussie simpelweg op. Nog sterker; dan is er dus geen discussie. Als jij in het licht van de overweldigende hoeveelheid argumenten hier weigert je mening bij te stellen dan is dat je goed recht maar dan kun je net zo goed dit topic sluiten.

De twee diensten worden anders behandelt omdat:
- Het twee compleet verschillende diensten zijn
- De "waarschuwing" die voor de ene dienst gegeven wordt geen waarde toevoegd voor de andere dients
- De "zichtbaarheid" (en daarmee controle over) van beide diensten compleet anders is
Conclusie: Het heeft geen toegevoegde waarde om waarschuwingen te geven voor belminuten.
(dat is de "short short version" van de argumenten van 99% van de mensen in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mathelicious schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:54:
Ja, 250% op 17 Euro; vette mep... Nou ben ik misschien te oud, te materialistisch of te pragmatisch maar we hebben het hier over 4 tientjes wat iemand op moet kunnen vangen. Of je nou werkt of een pre-paid kinder-GSM hebt, 4 tientjes is voor iedereen op te brengen. Kan je dat niet, dan vraag ik me af of luxe goederen (en vervanging / defecten / etc) wel helemaal aan je besteed zijn, in het algemeen.
Sterker nog, de tarieven zijn zelfs hoger dan de toegestane roamingtarieven... Dus buiten NL bellen is goedkoper dan buiten je bundel bellen! Ik vind dat hier actie op moet worden ondernomen.
Niet waar; tot 1 juli 2017 zijn de roamingtarieven gesteld op 5 cent + maximale nationale tarief. Let wel; daar is geen provider-onderscheid in gemaakt noch bundel-onderscheid.

Het zou wel vreemd zijn als KPN (zeg met 9 cent per minuut) jouw afrekent tegen de kosten van Tele2 pre-paid (met kosten van 29 cent per minuut) maar zo is het in het voorstel/afspraak wel vastgelegd. En ze mogen er dus 5 cent bovenop gooien per minuut; laten we het administratiekosten noemen.

Genoemde providers & bedragen zijn fictief maar je snapt wat ik wil zeggen; je doet een aanname in de startpost, wil er graag over discussieren maar dan zou het wel handig(er) zijn om met meer houtsnijdende argumenten te komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Laatst online: 25-06 23:42
[...]

Het lijkt wellicht krom, maar dat is de realiteit.
Voor overschrijding van een data bundel voor een paar tientjes krijg je een SMS. Voor het kopen van een huis wat niet deugd in een markt waarin Je 20,000 euro over de vraagprijs betaalt ben je aan je lot overgeleverd. Het heeft weinig zin om voor alles in het leven maar een blokkade in te bouwen.
Als ik naar het café ga en 50 bier bestel, moet de barman mij dan niet waarschuwen dat ik dronken wordt? En als ik in mijn auto 150 rijd moet ik dan geen pop-up op het dashboard krijgen dat ik een boete kan krijgen?

Je krijgt Amerikaanse toestanden op deze manier, daar waar de handleiding van de magnetron tientallen pagina's beslaat met welke dieren er niet in gestopt mogen worden met als doel ze te drogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:13

knakworst

Get more sats!

[...]

Bij mobiel internet, heb je het niet altijd zelf in de gaten. Als je telefoon automatisch de nieuwste firmwares binnenhaalt, kan het aardig in de papieren lopen. Belminuten doe je altijd zelf. Darom is er voor mobiel internet een code, niet voor 'gewoon' bellen (wel voor buitenland en speciale service nummers).

https://www.consuwijzer.n...ekeningen-mobiel-internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:31
Maar waarom zou KPN je moeten beschermen? Dat zou aangeven dat je zelf niet goed bij kan houden hoeveel je belt. Gek genoeg is die optie er gewoon, en gaat dat zeer goed.

Bij data is het wat lastiger, omdat je dat niet altijd goed in de gaten hebt, echter bij belminuten gaat dit niet op.

Overigens kan je gewoon de KPN app installeren en precies zien wat je bundels zijn ;)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
My two cents:

Advocaat van de duivel zijnde:

- Omdat het nu één maand betreft (en 'slechts' 42 euro) vind ik het niet zo raar dat KPN geen actie onderneemt. Mocht het nu zo zijn dat je bijvoorbeeld 6 maanden lang elke maand over je bundel gaat dan zou ik het logisch vinden dat KPN je waarschuwt of zelfs even belt om te overleggen of je niet naar een duurdere bundel wilt (en per saldo dus minder kosten maakt). Dat doen ze echter ook niet. De enige tijd waarin ze je heel snel weten te vinden is als je abo bijna afgelopen is ;)

- Ik zie wel degelijk een verschil tussen het waarschuwen bij over je data bundel heen gaan en over je belminuten. Die eerste is voor de meeste mensen namelijk moeilijk zelf in te schatten. Hoewel er genoeg instellingen of apps zijn die weergeven wat je verbruikt hebben veel mensen geen idee en kunnen er daarom makkelijk ineens kosten gemaakt worden. Bellen is een stuk inzichtelijker, iemand die elke dag een half uur aan de telefoon hangt heeft echt wel door dat 'ie niet binnen die 300 minuten per maand blijft...

Persoonlijk:

Ben ik het helemaal met je eens, zou gaaf zijn als je op een of andere manier je 'recht' weet te halen in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Valorian schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:42:
My two cents:

Advocaat van de duivel zijnde:

- Omdat het nu één maand betreft (en 'slechts' 42 euro) vind ik het niet zo raar dat KPN geen actie onderneemt. Mocht het nu zo zijn dat je bijvoorbeeld 6 maanden lang elke maand over je bundel gaat dan zou ik het logisch vinden dat KPN je waarschuwt of zelfs even belt om te overleggen of je niet naar een duurdere bundel wilt (en per saldo dus minder kosten maakt). Dat doen ze echter ook niet. De enige tijd waarin ze je heel snel weten te vinden is als je abo bijna afgelopen is ;)
Dit klopt, als het stelselmatig voorkomt, dan krijg je netjes contact van KPN over het feit dat het wat hoog gebruik wordt.

Bron: Zelf gehad :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:39

Jrz

––––––––––––

De waarschuwingen voor dataverbruik zijn er omdat het moeilijk is in te schatten hoeveel je nou bewust of onbewust gebruikt.

Bellen doe je bewust. Ik verwacht ook geencoulance of waarschuwings sms.

Als je consumentenbescherming verwacht, dan hadden ze je geen abonnement moeten verkopen. Daar was je ook niet blij mee geweest.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Je buiten-de-bundel tarief is 30ct/min. Dit betekend dat elke minuut die je belt buiten je bundel 30ct/minuut kost. De toegestane roamingtarieven waar jij hebt over hebt gelden in dit geval niet, omdat je niet aan het roamen bent. Er is geen wet die voorschrijft hoe duur het buiten-de-bundel tarief maximaal mag zijn.

Verder heb ik even je titel gewijzigd, aangezien je rekening niet te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
*knip*. Dit voegt niks toe.

[ Voor 90% gewijzigd door rens-br op 14-12-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-07 21:54
rens-br schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:34:
[...]

Je buiten-de-bundel tarief is 30ct/min. Dit betekend dat elke minuut die je belt buiten je bundel 30ct/minuut kost. De toegestane roamingtarieven waar jij hebt over hebt gelden in dit geval niet, omdat je niet aan het roamen bent. Er is geen wet die voorschrijft hoe duur het buiten-de-bundel tarief maximaal mag zijn.

[mbr]Verder heb ik even je titel gewijzigd, aangezien je rekening niet te hoog is.[/]
Maar het is wel vreemd dat als ik een buitenlands prepaid nummer neem, ik goedkoper in Nederland bel dan met een NL prepaid .

Buiten dat moet de TS die 40 euro gewoon betalen. Hij kon dit zelf van te voren weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
rens-br schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:34:
[...]

Hier ook "last" van. Een oude sim only met onbeperkt data, maar het beltarief binnen NL is hoger dan het tarief buiten NL. Ook is het SMS tarief binnen NL hoger dan buiten NL. Ik gebruik deze sim dus alleen voor data, aangezien dat nog wel onbeperkt is binnen NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

mathy_ schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:18:
Maar het is wel vreemd dat als ik een buitenlands prepaid nummer neem, ik goedkoper in Nederland bel dan met een NL prepaid.
Alleen worden prepaid kaarten aan banden gelegd met ID-kaarten e.d. en gelden deze tarieven alleen in het geval van bellen naar iemand met hetzelfde landcode. Bellen van een buitenlandse sim naar een Nederlandse sim of andersom zit volgens mij geen wettelijk maximum op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tijd om het bedrag te betalen en over te stappen naar een sim-only provider die op het KPN-netwerk zit, lijkt mij zo. Ikzelf heb goede ervaringen met Youfone maar ook Telfort is een goede keuze.

Juridisch heb je geen poot om op te staan. Sterker nog, dat KPN je sms-jes stuurt voor dataverbruik is al een extra. Als je de Gedragscode Transparantie Mobiel Dataverbruik leest, dan staat daar:
Het minimum transparantieniveau ten aanzien van inzage en controle mobiel
datagebruik geldt voor alle nieuwe prijsplannen en/of abonnementsvormen die door
Aanbieders geïntroduceerd of gewijzigd worden na 1 januari 2013/althans 6
maanden na de vaststelling van de gedragscode.
Als jouw abbootje van voor die tijd is, hoeft KPN je niet te sms-en... O-)

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 753867

rens-br schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:27:
[...]

Alleen worden prepaid kaarten aan banden gelegd met ID-kaarten e.d. en gelden deze tarieven alleen in het geval van bellen naar iemand met hetzelfde landcode. Bellen van een buitenlandse sim naar een Nederlandse sim of andersom zit volgens mij geen wettelijk maximum op.
Hmm dat betwijfel ik. Uiteraard zal daar gewoon een markt in ontstaan. Dus Prepaid kaarten die niet zijn geactiveerd met je eigen ID. Op Ebay bv al zat simkaarten die je zo kan kopen, in landen waar je je eigenlijk moet identificeren om een Prepaid kaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Nat-Water schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:44:
Je wilt betalen, maar je zegt tegelijkertijd dat je wilt storneren? Dat zal inderdaad wel de deuren openen bij KPN. Begrijpen ze wel.

/sarcasm

Wat betreft de eigenlijke discussie. Data kan op de achtergrond verbruikt worden - daarom ook de waarschuwing. Bellen op de achtergrond gaat bijna niet.
storneren = reactie uitlokken. Pak hun geld af en ze nemen contact met je op ;)

Nogmaals, ik betaal de rekening uiteindelijk maar ben wel van plan om KPN hier even over aan te spreken.
*Via KPN webcare vonden ze het wel een goede suggestie

Persoonlijk vind ik het een dusdanig eenvoudige implementatie van techniek die ze toch al beheersen met een degelijk hoog klantvriendelijk niveau dat ik vind dat dit verplicht zou moeten zijn.

Op dit moment wordt de OP aangevuld met de argumenten/quotes die hier voorbij zijn gekomen.
PWA777 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:22:
[...]

Het lijkt wellicht krom, maar dat is de realiteit.
Voor overschrijding van een data bundel voor een paar tientjes krijg je een SMS. Voor het kopen van een huis wat niet deugd in een markt waarin Je 20,000 euro over de vraagprijs betaalt ben je aan je lot overgeleverd. Het heeft weinig zin om voor alles in het leven maar een blokkade in te bouwen.
Als ik naar het café ga en 50 bier bestel, moet de barman mij dan niet waarschuwen dat ik dronken wordt? En als ik in mijn auto 150 rijd moet ik dan geen pop-up op het dashboard krijgen dat ik een boete kan krijgen?

Je krijgt Amerikaanse toestanden op deze manier, daar waar de handleiding van de magnetron tientallen pagina's beslaat met welke dieren er niet in gestopt mogen worden met als doel ze te drogen...
even het cafe voorbeeld gebruiken:

Je gaat naar je vaste kroeg, je geeft altijd rond de 20 euro uit aan bier en shotjes. (belminuten en data)
Altijd zegt de barman na een aantal shotjes dat je zo wel een % van je aantal shotjes hebt gehad wat je met die 20 euro kan betalen en na de 20 euro kan je nog een glas water krijgen (64 kbps). Bier drink je normaal niet zo veel.

Nu komt er een dag dat je opeens veel meer bier haalt, je hebt weer aangegeven 20 euro ongeveer te zullen verdrinken. De barman tapt lachend door en geeft je een rekening van 60 euro... Is dat netjes? Zou je willen betalen, zou je MOETEN betalen?

Ik begrijp heel goed dat velen van jullie een probleem hebben met de opstelling die ik neem, ik kan dan ook een gigantische mierenn**ker zijn en dat weet ik. Ik kan mij vinden in de argumenten die worden aangedragen dat ik mijn rekening hoor te betalen, dat dit bij het abonnement hoort en dat dit het verdienmodel van de telco is. Ik merk bij sommigen ook begrip voor mijn opstelling en dat waardeer ik op mijn beurt ook weer. Sommigen betrekken de situatie nog wel erg op mijn verhaal, ik wil het liever hypothetisch houden.

[ Voor 51% gewijzigd door mathelicious op 14-12-2016 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mathelicious schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:29:
[...]

Nogmaals, ik betaal de rekening uiteindelijk maar ben wel van plan om KPN hier even over aan te spreken.
Storneren gebruik je als een incasso onterecht plaats vind. Dit storneren is gewoon kinderachtig drammen.
Ze kunnen moeilijk tegen klanten zeggen dat ze domme ideeën hebben. Het is webcare, die moeten doen alsof ze om klanten, en hun meningen, geven.
Persoonlijk vind ik het een dusdanig eenvoudige implementatie van techniek die ze toch al beheersen met een degelijk hoog klantvriendelijk niveau dat ik vind dat dit verplicht zou moeten zijn.
En daar mag ik, ook KPN klant, dan voor gaan betalen? Immers zo'n feature ontwikkelen zal geld kosten, dat moet door iemand betaald gaan worden. Ik wil niet dat mijn abonnementskosten gebruikt worden om features te ontwikkelen voor domme klanten.

Je gaat naar je vaste kroeg, je geeft altijd rond de 20 euro uit aan bier en shotjes. (belminuten en data)
Altijd zegt de barman na een aantal shotjes dat je zo wel een % van je aantal shotjes hebt gehad wat je met die 20 euro kan betalen en na de 20 euro kan je nog een glas water krijgen (64 kbps). Bier drink je normaal niet zo veel.

Nu komt er een dag dat je opeens veel meer bier haalt, je hebt weer aangegeven 20 euro ongeveer te zullen verdrinken. De barman tapt lachend door en geeft je een rekening van 60 euro... Is dat netjes? Zou je willen betalen, zou je MOETEN betalen?
Dat heet een stukje eigen verantwoordelijkheid. Kennelijk wil jij dat iedereen verantwoordelijk is voor jouw gedrag behalve jijzelf. Tenzij jij een concrete afspraak hebt kan jij niet verwachten dat anderen voor jou gaan bijhouden of jij wel verstandig bezig bent of niet. Als je dat wilt moet je begeleidend gaan wonen en jezelf onder curatele laten stellen. Dan zullen anderen voor jou alles gaan regelen en je handje vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Op dit moment wordt de OP aangevuld met de argumenten/quotes die hier voorbij zijn gekomen.

[...]

Ik begrijp heel goed dat velen van jullie een probleem hebben met de opstelling die ik neem, ik kan dan ook een gigantische mierenn**ker zijn en dat weet ik. Ik kan mij vinden in de argumenten die worden aangedragen dat ik mijn rekening hoor te betalen, dat dit bij het abonnement hoort en dat dit het verdienmodel van de telco is. Ik merk bij sommigen ook begrip voor mijn opstelling en dat waardeer ik op mijn beurt ook weer. Sommigen betrekken de situatie nog wel erg op mijn verhaal, ik wil het liever hypothetisch houden.
Volgens mij creëer je een probleem dat er niet is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 15:25
[...]
De reactie die je gaat krijgen bij storneren = betalingsherinnering, aanmaning, geblokkeerd abonnement. Ik weet niet of je daar op zit te wachten? Ze wachten dan tot jij actie onderneemt. Ze gaan je heus niet bellen om te vragen of het aub wil overmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 05-07 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Goed idee... KPN legt het gewoon bij een incassobureau neer en je overschrijving van 4 tientjes kost je ineens nog een keer 40 euro extra aan incassokosten.

Dit is gewoon een dom en kinderachtig idee. Prima dat je met KPN in overleg wilt over je rekening. Maar bel ze gewoon even, dat is gewoon een gratis nummer.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
[...]

Veel succes, kan niet fout gaan. Echt totaal niet :+

Overigens, ze bieden je genoeg manieren aan om dit zelf in de gaten te houden:

Mijn KPN (via website)
Mijn KPN (via App)
Zelf gewoon je telefoon log bekijken

En je wil alsnog dat KPN je aan de hand meeneemt en alles voor je doet? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
[...]
Wat wil je dat KPN gaat doen? Het billing systeem voor jouw oude Hi abonnement (waar KPN al meer dan 1 1/2 jaar geleden mee gestopt is!) nog gaat aanpassen? Daarnaast is het nog niet eens 2 uur wat je nu extra gebeld hebt, lijkt mij nu niet zo extreem hoog.

Je hebt er bewust voor gekozen om dit abonnement aan te houden en niet over te stappen. Wil je wel een aanpassing zijn er echt meer dan genoeg alternatieven te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Je hebt een archaïsch abonnement waar KPN heel graag vanaf wil. Ik zou ze vooral een reden geven om je overeenkomst te annuleren. Lijkt me een fantastisch slimme zet.
Ik ben benieuwd naar je bouwjaar. Je leeft in een illusie dat de wereld een vriendelijke plek is waar je tegen jezelf beschermd wordt. *WAKEUPCALL* het is niet zo. It's a dangerous place out there!

De enige reden waarom je een SMSje krijgt als je over je bundel heen gaat is omdat hier in het verleden zoveel excessen mee geweest zijn, dat onze wetgever de noodzaak zag om in te grijpen. Met belminuten limiet hebben we nooit dergelijke excessen gezien (nee, jouw €42 telt niet als exces) en is er dus geen afspraak voor gemaakt.

Ik stel voor dat je een curator inhuurt die je al je beslissingen voor je laat nemen. Is een stuk veiliger voor je en je hebt altijd iemand die je tegen jezelf beschermd.
ik wil het liever hypothetisch houden.
Er is niets hypothetisch aan. Er is werkelijk geen enkele regel in je contract of in de wet die aan jouw kant staat. Jij *vindt* iets. Dat mag. Maakt het nog geen waarheid.

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 14-12-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:09
[...]

Ja, je lokt een reactie uit. Een herinnering, daarna een aanmaning.
Jij hebt die kosten gemaakt. Dat geef je zelf toe.

Als je coulance wilt, dan neem je contact met ze op. Dan vraag je of er iets mogelijk is - zo niet, dan niet. Zij hebben het volste recht om 42 euro te incasseren. Wat trouwens maar 2 uurtjes bellen boven je bundel is, trouwens. Je kan met je huidige bundel dus 1h40m bellen. Wat had je verwacht, dat je niks zou hoeven betalen? Je bent je er zelf toch wel van bewust dat je 2h20 min langer belt dan je oorspronkelijk 1h40?

Sorry hoor TS, maar grow a pair. Buiten dat het bedrag natuurlijk helemaal nergens over gaat, geef je zelf toe dat je veel hebt gebeld. Bellen doe je niet onbewust - daarom geen waarschuwing.
En dan wil je gaan storneren? Dat is er vol in gaan met gestrekt been. Ik hoop dan dat KPN hetzelfde reageert. Incassokosten erbovenop - zij staan in hun recht. Jij niet. Als je al iets wil bereiken, dan begin je met lief vragen. Storneren is het conflict opzoeken, ipv er samen proberen uit te komen.

En ik geloof er niks van dat KPN Webcare heeft gezegd dat storneren een goeie suggestie is.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
[...]

[...]

In degene die je quote staat perfect uitgelegd waarom je voor bellen niet dezelfde waarschuwing krijgt. Toch ga je als een soort Don Quichote verder op je eerdere standpunt. Dat snap ik niet helemaal.

Punt is, je was op de hoogte dat je veel belde. Dus onwetendheid is al geen argument meer. Ook waren de kosten per data-eenheid vroeger veel hoger dan de kosten van een belminuut. Ook toen al werd dat dus verschillend behandeld en vandaar ook de waarschuwingen. Een rekening die 42 euro hoger uitvalt met een bekende oorzaak (je hebt veel gebeld) is echt peanuts. Daar ligt echt niemand wakker van en door KPN te gaan treiteren help je jezelf ook niet echt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

JackBol schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:20:
[...]

Je hebt een archaïsch abonnement waar KPN heel graag vanaf wil. Ik zou ze vooral een reden geven om je overeenkomst te annuleren. Lijkt me een fantastisch slimme zet.
Om die reden durf ik zelf niet te klagen bij KPN. Heb nog een abonnement voor 11,50 met 75 minuten en onbeperkt data over 4G. En met onbeperkt bedoel ik dat ze na 70GB nog niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Met welke toegevoegde waarde ga je "KPN aanspreken"? De enige die jij te spreken krijgt is een minimumloner in een callcenter van KPN die heeft geleerd om "wat een goede suggestie, ik zal het doorgeven" tegen jou te zeggen. En verder dan die minimumloner zal jouw commentaar nooit komen. De wereld werkt nou eenmaal niet zo dat elke opmerking van ontevreden klanten bij de directeur op het bureau belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Señor Sjon schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:03:
[...]

In degene die je quote staat perfect uitgelegd waarom je voor bellen niet dezelfde waarschuwing krijgt. Toch ga je als een soort Don Quichote verder op je eerdere standpunt. Dat snap ik niet helemaal.

Punt is, je was op de hoogte dat je veel belde. Dus onwetendheid is al geen argument meer. Ook waren de kosten per data-eenheid vroeger veel hoger dan de kosten van een belminuut. Ook toen al werd dat dus verschillend behandeld en vandaar ook de waarschuwingen. Een rekening die 42 euro hoger uitvalt met een bekende oorzaak (je hebt veel gebeld) is echt peanuts. Daar ligt echt niemand wakker van en door KPN te gaan treiteren help je jezelf ook niet echt.
En ik begrijp de argumenten, sta er ook achter.
Wat ik krom blijf vinden is dat er een tweedelig systeem bestaat bij 1 abonnement. De data waarschuwing geeft een signaal bij overschrijding. Als je bij een wel een waarschuwing krijgt maar bij de ander niet zeg ik dat er wat mis is. Doe het bij allebei of bij allebei niet.

Wat ik ook blijf aangeven, velen reageren op mijn situatie terwijl ik dit idee wil bediscussiëren.

Wellicht is een andere topictitel nodig: Waarom alleen waarschuwingen in de databundel?

Ik blijf nu reacties lezen die mij op hetzelfde feit blijven drukken en dat feit is duidelijk (ik belde meer dus betaal meer), laten we het idee bespreken over de tweedeligheid van het huidige systeem en of dit (ethisch) terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
1) Omdat de kosten per eenheid totaal verschillend zijn tussen data en minuten bij veel abonnementen.
2) Omdat sluipverbruik bij data veel vaker voorkomt dan bij bellen. Ook zie je gelijk aan je toestel dat ie belt, maar niet of hij data verstookt. Vandaar de SMS als headsup.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mathelicious schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:52:

Ik blijf nu reacties lezen die mij op hetzelfde feit blijven drukken en dat feit is duidelijk (ik belde meer dus betaal meer), laten we het idee bespreken over de tweedeligheid van het huidige systeem en of dit (ethisch) terecht is.
Dat hebben we ook al besproken, die berichten negeer je enkel volledig lijkt het. Alle tegenargumenten zijn al dertig keer herhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 15:24

Rannasha

Does not compute.

[...]
Wellicht is een andere topictitel nodig: Waarom alleen waarschuwingen in de databundel?
Omdat data het enige is dat onbewust verbruikt kan worden en omdat als je legaal en mentaal capabel genoeg bent om een telefonie-contract af te sluiten je ook geacht wordt capabel genoeg te zijn om enigszins in de gaten te houden hoeveel je belt.

Klaar. Einde discussie IMO.

[ Voor 5% gewijzigd door Rannasha op 14-12-2016 15:02 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
[...]

Wat ik krom blijf vinden is dat er een tweedelig systeem bestaat bij 1 abonnement. De data waarschuwing geeft een signaal bij overschrijding. Als je bij een wel een waarschuwing krijgt maar bij de ander niet zeg ik dat er wat mis is. Doe het bij allebei of bij allebei niet.

Wat ik ook blijf aangeven, velen reageren op mijn situatie terwijl ik dit idee wil bediscussiëren.

En mijn reacties over de waarschuwingen die er al zijn negeer je maar omdat het je niet uitkomt? Of wat anderen al hebben aangegeven? Sorry hoor, maar er zijn genoeg mensen die dat bespreken, maar die negeer je maar.

Nogmaals

Mijn KPN App + Website (2 mogelijkheden die via je telefoon te gebruiken zijn)
Gewoon in je bel log kijken

Tadaa, 3 manieren waarop je aan het handje wordt gehouden zodat je niet perongeluk teveel betaald. Dat jij dat niet wil erkennen, dat is niet onze fout.

[ Voor 11% gewijzigd door corset op 14-12-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Gelijke behandeling bij gelijke omstandigheden/kenmerken/eigenschappen. Van dat laatste is geen sprake dus je argument dat belminuten en datagebruik beide een verbruiksalert zouden moeten krijgen rammelt. Je kunt koppig blijven roepen dat beiden gelijk van aard zijn maar dat zijn ze niet. Beide producten verschillen op essentiële punten. Je vergelijkt appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 05-07 19:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Wat ik krom blijf vinden is dat er een tweedelig systeem bestaat bij 1 abonnement.
Wat ik dan even niet begrijp is dat jij een complete rekening wil gaan storneren, omdat je simpelweg iets krom vind. Want dát is waar het nu kennelijk eigenlijk om gaat

Vind je dat nu serieus een goed middel?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Waarom wil je het bediscussiëren en installeer je niet gewoon deze app?
Stop met spijkers op laag water zoeken.

Google Play: Callistics - Data usage, Calls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
JackBol schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:45:
[...]

Waarom wil je het bediscussiëren en installeer je niet gewoon deze app?
Stop met spijkers op laag water zoeken.

Google Play: Callistics - Data usage, Calls
Of de tools die KPN heeft, of gewoon je call log, of een van de andere 1000 apps. Maar een rekening storneren is natuurlijk een stuk logischer :D

• Janus Bier
Je doet of dit een "modern/smartphone" probleem is.

Met de vaste lijn vroegah had je ook gewoon beltikken, die echt geld kostte en je diende te betalen. Toen was er ook geen PTT medewerkster die je belde om te waarschuwen dat je veel aan het bellen was.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En dat antwoord is al tig keer gegeven, maar je negeert dat compleet, en het wordt nogal drammerig. Maar om het heel simpel te maken:

Data wordt op de achtergrond gebruikt en is moeilijker bij te houden door de user. Bellen moet je actief zelf doen en zolang je geen slaapbellende zombie bent met doktersverklaring, is dat gewoon je eigen keuze en eigen activiteit waar je helemaal zelf bij was.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• rens-br

rens-br

Modbreak:We blijven dezelfde standpunten herhalen en ik denk dat de vragen van de TS inmiddels beantwoord zijn.

Hier komt dus een slotje op. Mocht de TS nog verder willen discussiëren en het topic weer open hebben, dan hoor ik het graag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.