Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Beste tweakers,

Ten eerste excuses als dit niet het juiste sub-forum is voor dit topic.

Mijn tante heeft bij T-mobile een abbonnement van T-mobile met de travel en surf bundel.
Nu keek ze op My t-mobile en zakte bijna door de grond. De huidge kosten waren 900! euro ipv de normale 20 euro per maand. En dat terwijl ze alleen een beetje whatsapped/op facebook zit en af en
toe surft. Nu keek ik in het dataverbruik van de telefoon en zag ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/288cccz.jpg
De browser heeft in de achtergrond 2,72gb data verbruikt over de afgelopen 2 dagen. Ze heeft, zover ze zich kan herinneren de afgelopen dagen 2 a 3x een website bezocht en verder niks bijzonders. In de browsergeschiedenis is ook niks raars te vinden.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of wat ik kan doen? Mis ik iets?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
T-mobile bellen en vragen waar het dataverbruik vandaan komt? Sowieso verstandig om het aantal data per maand te begrenzen, die functie is juist voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Ja ze heeft zelf tmobile gebeld en die waren plat door de bocht "gebruikt is gebruikt". Ze heeft zelf weinig verstand ervan dus ik wou zelf even bellen maar was voor vandaag te laat. Dus moet wachten tot maandag helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30
Je plaatje zegt toch genoeg? Gebruikt is gebruik.. Klinkt misschien beetje kort door de bocht, maar met dezelfde conclusie zal t-mobile ook komen.

Vinkje inmiddels al aangezet bij achtergrond data beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Android en malware zijn geen vreemden van elkaar. Standaard moet je ten opzichte van andere platforms veel bevoegdheden vergeven.

Ik zou eens kritisch kijken naar de apps die je onlangs geïnstalleerd hebt, heb je onlangs een zware app/game gedownload via je data bundel?

Of heb je een automatische update gehad van een zware app? Of systeemupdate?

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mad-dog schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:21:
Je plaatje zegt toch genoeg? Gebruikt is gebruik.. Klinkt misschien beetje kort door de bocht, maar met dezelfde conclusie zal t-mobile ook komen.

Vinkje inmiddels al aangezet bij achtergrond data beperken?
Gebruikt is gebruik, kom op zeg :')

Heeft ze toevallig geen apps gebruikt die via de browser reclame's weergeven? Of een site open laten staan die zich refresht? Facebook bijv.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Het is niet alleen achtergrond data, ruim 400mb in 6 dagen is ook uitzonderlijk hoog. Hoe 'handig' is je tante met telefoons en computers? Het komt helaas wel vaker voor dat mensen met weinig kennis toch iets hebben aangeklikt waarvan ze geen idee hebben dat het zoveel data kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Mnup_1 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:20:
Ja ze heeft zelf tmobile gebeld en die waren plat door de bocht "gebruikt is gebruikt". Ze heeft zelf weinig verstand ervan dus ik wou zelf even bellen maar was voor vandaag te laat. Dus moet wachten tot maandag helaas.
Bellen heeft geen zin. Mensen bij de klantenservice hebben alleen inzicht in de datablokken die je hebt gebruikt. Hooguit kunnen ze vertellen in welke uren die flinke hoeveelheid data gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSOD
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
T-Mobile zal helaas niks voor je kunnen doen en je zal zeker ervoor moeten dokken helaas.... Achtergrond gegevens op blokkeren zetten voor mobiele data en alles in de gaten houden wat ze doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:30
"Travel en surf" bundel is heel leuk, maar zo'n bundel is alleen geldig in het buitenland. Die je aldaar moet activeren. Je tante is nu op basis van het andere deel van d'r abonnement gewoon per MB aan het betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Ja ze is niet erg handig haha, ik kan niks vinden verder van updates of dingen die gedownload zijn via de browser. De meest recente gedownloade/bijgewerkte apps zijn bij elkaar hooguit 100mb, en de optie alleen bijwerken bij wifi staat gewoon aan. Ze laat verder geen sites openstaan die zichzelf zouden kunnen refreshen, maar dat lijkt mij ook niet een oorzaak van 2gb verbruik op een dag.

Het updaten van een app loopt ook niet via de browser lijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 16:40
Overigens is het niet ongebruikelijk om bij dit soort hoge bedragen een coulance regeling te kunnen treffen mocht het om de eerste keer gaan dat er uitzonderlijk veel data verbruikt is. Zeker als het 900 euro voor 2GB aan data is.

Klantenservice bellen is dus zeker het proberen waard.

[ Voor 11% gewijzigd door Mmore op 31-05-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:30
Wat me wel opvalt is dat het dataverbruik op een paar momenten enorm omhoog piekt. Oftewel, in heel korte tijd heel veel data verbruikt. Is het mogelijk die grafiek wat in te zoomen, dat je dit tot op het kwartier nauwkeurig kunt bepalen? Dan kun je nog verder onderzoeken wat er op dat moment gebeurd is.
Of even schermpje/appje zoeken dat per app de hoeveelheden data kan weergeven?

[ Voor 11% gewijzigd door ShitHappens op 31-05-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
kuusj98 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:26:
[...]

Gebruikt is gebruik, kom op zeg :')

Heeft ze toevallig geen apps gebruikt die via de browser reclame's weergeven? Of een site open laten staan die zich refresht? Facebook bijv.
En toch is het zo... kleine kans dat T-mobile zelf wat te verwijten valt in dit geval, dus ja. Als dit hoge data verbruik door een foute app oid komt, dan ligt dat toch echt bij de gebruiker. Ik heb ook wel eens een rekening van honderden euro's gehad in het verleden omdat ik nog wel eens last had van 'kontzak bellen'... hoe lullig ook, de provider kan daar niets aan doen: verbruikt is verbruikt en providers zijn daar terecht heel kort mee en voelen zich (terecht) niet verantwoordelijk voor zoiets

Overigens denk ik wel een goede verklaring hiervoor te hebben, dit heb ik nl. al eens eerder gezien... hoeft uiteraard niet maar ik schat de kans hoog in. Is je tante toevallig onlangs met Instagra, Picasa e.d. aan de slag gegaan? Of is misschien met dropbox oid bezig geweest? Apps in die richting vermoed ik... Ik heb dat al meer dan eens gezien dat een bekende met zoiets zelf aan het rommelen is gegaan niet realiserend dat een geheugenkaartje vol met foto's al snel meerdere GB's kan worden.. ook mbt bestanden. Het toestel heeft dus continue lopen uploaden om te syncen op de achtergrond. Eerst heel blij hoe makkelijk dat allemaal ging, gaat allemaal vanzelf!... tot de rekening kwam! ;)

Overigens bied T-mobile wel de mogelijkheid een betalingsregeling te doen vanaf 100 euro... je hoeft het niet perse in 1x te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 31-05-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Staan er toevallig een paar 'exotische' apps op die telefoon? Exotisch als in, iets anders dan WhatsApp, Facebook en Youtube, de standaardapps zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:22
Heeft ze geen filmpjes zitten kijken? Bijvoorbeeld van die filmpjes die automatisch afspelen als je een pagina laadt. Ik heb zelf wel eens gehad dat ik dacht dat ik gewoon op wifi zat maar daar ik leuk YouTube zat te kijken via 3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Nee. Ik heb de browsergeschiedenis doorgenomen, alle apps bekeken, playstoregeschiedenis bekeken. Kan helemaal niks raars vinden, kan het nergens op baseren. Het is zijn puur de basic apps die erop staan naast whatsapp en facebook.

Het moet puur te herleiden zijn op de browser, welke alle data heeft verbruikt. Er zijn toch geen apps die via de browser data binnen halen?

[ Voor 42% gewijzigd door Mnup_1 op 31-05-2014 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Dan zou ik maar een limiet instellen en T-Mobile gaan smeken om coulance. Of 'dreigen' met een of ander consumentenprogramma als Kassa of Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik mag hopen dat de TS er voor heeft gezorgd dat de tablet/foon niet online meer kan gaan, dwz SIM eruit? Als er ergens een virus zit, dan zorgen dat de rekening in ieder geval niet verder oploopt. Kijk eens of het ook met Wifi gebeurt, en wat er gebeurt als je de SIM in een andere telefoon stopt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Ronald8 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:49:
Dan zou ik maar een limiet instellen en T-Mobile gaan smeken om coulance. Of 'dreigen' met een of ander consumentenprogramma als Kassa of Radar.
Als je gaat dreigen met kassa of radar ben je wel erg triest bezig. TS heeft notabene zelf de boosdoener gevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Dreigen is inderdaad triest en mocht ik daar werken dan zou ik er alleen maar om kunnen lachen. Gewoon netjes aangeven wat er gebeurd is en vragen of ze misschien coulant willen zijn. Kan me niet voorstellen dat ze je de volledige 900 euro laten betalen. Als je dit netjes overbrengt, dan heb je de grootste kans dat je geholpen wordt.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
mad-dog schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:53:
[...]

Als je gaat dreigen met kassa of radar ben je wel erg triest bezig. TS heeft notabene zelf de boosdoener gevonden....
Het is niet expres gebeurd en een telefoonrekening van 900 euro is toch wel exorbitant hoog. Nu ik erover nadenk zou het geen slechte keuze zijn als providers op z'n minst een waarschuwing sturen als de rekening uit de hand lijkt te lopen. En als T-Mobile vast blijft houden aan "gebruikt is gebruikt" dan zou ik zo'n programma geen slechte keus vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is ook nog de zorgplicht van de de provider die bij onverwacht hoog datagebruik zou moeten ingrijpen en dat hier niet heeft gedaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ronald8 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:57:
Nu ik erover nadenk zou het geen slechte keuze zijn als providers op z'n minst een waarschuwing sturen als de rekening uit de hand lijkt te lopen.
Voor de provider is dit gewoon kassa. Bij Bliep* kan je prepaid voor 2 euro via het T-Mobile netwerk 2 GB data verbruiken (op 1 dag). M.a.w. 900 euro voor 3 GB is 89x euro winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Het bedrag is sowieso belachelijk hoog inderdaad. Hoewel 2Gb data niet niks is, heeft dit bedrag meer te maken met geldklopperij. (Mensen die er geen verstand van hebben geld uit de zakken kloppen, omdat je toevallig één optie niet aan hebt staan.).

Dacht dat die tijden wel voorbij waren :) Zeker even een winkel binnenstappen (ga anders mee).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
gambieter schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:58:
Er is ook nog de zorgplicht van de de provider die bij onverwacht hoog datagebruik zou moeten ingrijpen en dat hier niet heeft gedaan.
De klant heeft zelf ook een informatieplicht, waaraan niet is voldaan. Provider heeft geen enkele verplichting, dat hebben ze alleen als de simkaart in het buitenland was gebruikt(vanwege eu wetgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Ja we zijn zowiezo van plan te zijn om even langs te gaan in de winkel, in de hoop dat ze iets meer kunnen dan de klantenservice.

[ Voor 60% gewijzigd door Mnup_1 op 31-05-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Laatst online: 02-03-2023
Langs de winkel gaan heeft helemaal geen zin. Zij kunnen sowieso geen coulance aanbieden en zullen je telkens doorverwijzen naar de klantenservice. Gewoon bellen maandag :-)

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 20:55

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Dit was mijn moeder ook overkomen (ze zit bij Tmobile)... Zij was 1gb over haar bundel heen maar dit konden ze in winkel rechttrekken, dus altijd proberen waard ;).

@Spacey23

Dat kunnen ze dus wel ;) Tenminste in Amersfoort heb je hele vriendelijke medewerkers die wel klanten helpen met dit soort problemen.

[ Voor 31% gewijzigd door Noob_Saibot op 31-05-2014 22:17 ]

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 15:56
mad-dog schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:53:
[...]
Hoezo is dat triest? Het is een uiterste middel en het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. Natuurlijk is iedere klant zelf verantwoordelijk voor zijn/haar dataverbruik, maar enigszins coulant zijn mag toch ook wel.

Ik heb eenzelfde situatie gehad, alleen nog een tikkeltje erger, waarbij ik merkte dat er in 1 ochtend meer dan 13GB aan data was verstookt. Dit kwam door een instelling in de Youtube app, die alle video's van mijn subscriptions ging preloaden (en ik heb nogal wat subscriptions). Nu heb ik een 11GB databundel, maar toch zat ik er in de eerste week van de maand al ruim overheen. Ik heb toen mij provider, Vodafone, gebeld en hun reactie was "maak je geen zorgen, er worden geen extra kosten in rekening gebracht, hooguit wordt je snelheid geknepen". Uiteindelijk klopte dit, zelfs de snelheid werd niet eens geknepen. Kortom: het kan dus wel netjes en coulant.

Een paar dingen die mij opvallen in dit geval:
- Vodafone stuurt je een SMS als je boven de 90% van je databundel komt, doet T-Mobile dit niet?
- Ik heb er nooit stil bij gestaan, maar schijnbaar is het een speciale feature van Sony waarbij ik een waarschuwing en een limiet kan zetten op het dataverbruik. Kom ik aan de limiet, dan worden automatisch alle dataverbindingen verbroken.

Verder een aantal zaken die ik wel zou doen, al is het maar om het in het vervolg te voorkomen:
- Kijk even in de settings van de browser, of er nergens een pre-load functionaliteit aangevinkt staat.
- Controleer, of deinstalleer, de laatste geïnstalleerde apps. Het kan een bugged app zijn, of een virus, die de data verbruikt en het toch als verbruik van de browser wordt getoond.
- Vraag na wat jouw tante heeft gedaan op internet. Als je filmpjes gaat kijken dan wil het snel gaan met het dataverbruik.
- Installeer even een virusscanner zoals Eset Mobile Security en laat die eens een rondje draaien. Deze heeft ook realtime monitoring van o.a. ongewenste apps.

Afgezien daarvan wordt het niet makkelijk. Ik ben niet echt thuis in hoe je gerechtelijk staat in het geval dat T-Mobile het hard wil spelen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Sowieso kan het geen kwaad om een reset naar factory defaults te doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
My data manager installeren en plan instellen dat data geblokkeerd wordt als bundel is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mnup_1 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:13:
Ik heb even haar my t-mobile beken en kwam ik het volgende tegen:
Datum Tijd Type Bestemming Land Duur/Vol Uit Bundel* Kosten
28-5-2014 00:03 DATA Internet 1,7 GB 0,00 518,61

Maw, 1,7gb in 3 minuten. Dan knal je er even 518 euro in 3 minuten doorheen. Omgerekend is dit ~9,5Mb/s. Theoretisch is dit mogelijk via HSDPA (toch?) maar dit lijkt mij totale bullshit. Wat denken jullie?
Ja we zijn zowiezo van plan te zijn om even langs te gaan in de winkel, in de hoop dat ze iets meer kunnen dan de klantenservice.
Nee, die 00:03 is de tijd van de meting of het begin van de afname ;) . Zorg dat je vriendelijk blijft in de winkel en niet gelijk over de rooie gaat als ze niet gelijk meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Kan toch standaard in Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
gambieter schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:31:
[...]

Nee, die 00:03 is de tijd van de meting of het begin van de afname ;) . Zorg dat je vriendelijk blijft in de winkel en niet gelijk over de rooie gaat als ze niet gelijk meewerken.
Haha stom stom, je hebt gelijk. Maar alsnog. 1, 7 gb om 00:03 op 28 mei. En dan 1 gb om 00:10 een dag later. En ze is 100% zeker dat ze beide dagen, op dat tijdstip op bed lag.

[ Voor 17% gewijzigd door Mnup_1 op 31-05-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mnup_1 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:54:
Haha stom stom, je hebt gelijk. Maar alsnog. 1, 7 gb om 00:03 op 28 mei. En dan 1 gb om 00:10 een dag later. En ze is 100% zeker dat ze beide dagen, op dat tijdstip op bed lag.
Als de SIM-kaart gecloned is, of als er een internet-sharing aanstaat, of een virus, dan kan dat best.

Staat het ding nu uit, of de SIM-kaart eruit? Wat gebeurt er als je WiFi aanzet zonder de SIM? Je zult meer details moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46
De SIM-kaart lijkt me niet gecloned, dan zou het hoge data verbruik nl. niet op het tablet/phone te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
De sim is er sinds het begin van de avond uit. Het verbruik, op wifi, is tot nu toe normaal. Even afwachten wat er gebeurd rond dat tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Moi_in_actie schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:24:
[...]

Hoezo is dat triest? Het is een uiterste middel en het gaat hier om een uitzonderlijke situatie. Natuurlijk is iedere klant zelf verantwoordelijk voor zijn/haar dataverbruik, maar enigszins coulant zijn mag toch ook wel.
Het is triest omdat het T-Mobile hier geen partij in is. Bewezen is dat het dataverbruik op het toestel heeft plaatsgevonden en T-Mobile verder niks te verwijten is. Als TS coulance krijgt van T-Mobile is dat mooit meegenomen. Anders gewoon het verlies nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mad-dog schreef op zondag 01 juni 2014 @ 02:40:
Het is triest omdat het T-Mobile hier geen partij in is. Bewezen is dat het dataverbruik op het toestel heeft plaatsgevonden en T-Mobile verder niks te verwijten is. Als TS coulance krijgt van T-Mobile is dat mooit meegenomen. Anders gewoon het verlies nemen
Het zijn echter niet de werkelijke kosten die in rekening worden gebracht. Het is makkelijk te zeggen dat een ander het verlies maar moet nemen, maar dat is geen constructieve bijdrage aan een topic als deze, waar duidelijk is dat dit datagebruik niet bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Mnup_1 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:54:
Er wordt per dag een totaal aan verbruikte data getoond, niet alle losse sessies. Het tijdstip dat er bij vermeld wordt zal waarschijnlijk slaan op eerste moment na middernacht dat er data verbruikt is. En om data te verbruiken hoef je natuurlijk niet zelf iets te doen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:59
jobr schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:29:
My data manager installeren en plan instellen dat data geblokkeerd wordt als bundel is bereikt.
My data manager geeft ook per app aan wat er mis gaat. Ik had een tijdje een rogue app, zodat ik 6GB al had verbruikt in de ochtend als ik wakker werd. (Gelukkig alleen in de ochtend dus nog via WiFi), maar zo kon ik de rogue app identificeren.

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien handig ter analyse en voorkoming in de toekomst.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Aghanim schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 22:31:
Kan toch standaard in Android?
Klopt, het is een standaaroptie in android om een waarschuwing en een maximumdataverbruik in te kunnen stellen. (Het is geen app en welk naampje sony of andere fabrikanten eraan geven is ook niet interessant; het staat gewoon bij de android instellingen)

Ik ben nog nooit tegen mijn zelfingestelde waarschuwingslimiet aangelopen, laat staan dat ik mijn maximum bereikt had. Maar ik heb het wel ingesteld om dit soort ongewild verbuik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik gebruik zelf al een tijd geen Android meer maar wellicht kan iemand hier vertellen wat het verschil is tussen voorgrond (403mb) en achtergrond (2.72gb) verbruik. Als voorgrond namelijk betekent dat je dit verbruikt terwijl je zelf actief iets aan het doen bent (surfen, facebook, whatsapp, nu.nl etc.) en dus geen rogue app dan vermoed ik dat je tante sowieso niet echt op de hoogte is van de hoeveelheid die ze kan verbruiken, uitgaande van het feit dat ze een abo van 20 euro heeft zal haar datalimitiet vermoedelijk 250mb zijn. Je moet dan wel heel veel liken op FB wil je in 6 dagen 403mb verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

Speedmaster

Make my day...

Even 3 dingen:

Dataverbruik wordt door de meeste providers in de nachturen bijgewerkt waardoor je een piek ziet in het verbruik als je via een provider app je verbruik opvraagt.

Toevallig een Cloud back-up service of drop-box geactiveerd?

En als laatste maar zeker niet onbelangrijk:

Speciaal voor de mobiele gebruikers van Facebook
Hoger dataverbruik door automatisch afspelen van video's
Een wijziging in de Facebook app kan leiden tot een hoger dataverbruik dan je gewend bent. Video’s worden automatisch afgespeeld in de tijdlijn (zonder geluid) zonder dat jij hier toestemming voor hebt gegeven. Facebook heeft er voor gekozen om het automatisch afspelen van video’s standaard aan te zetten. Om hoger dataverbruik te voorkomen kun je er voor kiezen om video’s alleen automatisch af te spelen als je verbonden bent met een WiFi netwerk. Hieronder lees je hoe je deze optie in de instellingen van de app kunt activeren.

Android

Ga naar de algemene instellingen van de app en kies hier voor ‘App Instellingen’. Hier zie je de optie ‘Video’s alleen automatisch afspelen met WiFi’ staan, vink deze aan.

iPhone

Deze instelling staat in de iPhone versie van de Facebook app onduidelijk omschreven. Als je de instellingen opent zie je het volgende staan: 'Uitsluitend automatisch afsp…', deze optie staat standaard uit. De volledige tekst bij deze optie is ’Uitsluitend automatisch afspelen via WiFi’, deze optie moet je aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 22:39
Facebook, die start tegenwoordig zelf ook filmpjes die op de tijdlijn staan he, dus als tante door haar tijdlijn gaat en er zitten filmpjes in, dan worden die automatisch geladen. Dit is overigens weer uit te zetten, maar staat standaard aan!

Misschien overheen gelezen maar het verbruik is gewoon thuis? Tante heeft gewoon WiFi? WiFi staat altijd aan op de tablet?

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 01-06-2014 09:41 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Toch effe een ander vraagje welk abbo heeft je tante eigenlijk vind het bedrag erg hoog ik dacht dat t-mobile onbeperkt internet heeft al is het buiten je buindel met 128 kb maar toch.
900 voor 2 gb data komt neer op +- 2 euro per mb pffffffffffffffff.
Dit nog effe van de t-mobile site gekopieerd :

T-Mobile biedt je altijd een snelheid aan van 15 Mbps. Afhankelijk van het abonnement dat je kiest kan de snelheid oplopen tot 50 Mbps. Na het verbruik van je volume gaat je snelheid omlaag naar 128 Kb/s. Je kunt dan nog steeds onbeperkt internetten en e-mailen, maar niet meer streamen. Je kunt natuurlijk altijd je snelheid resetten. Sms 'reset snelheid' naar 1303 of reset je snelheid via My-T-Mobile. Bekijk de T-Mobile prijslijsten voor gedetailleerde tariefinformatie en tariefvoorwaarden van je abonnement.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:11
Ik kan mij niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat zoiets gebeurt. Ook bij kassa/radar heb ik een voorbeeld in het buitenland wel voorbij zien komen. Natuurlijk zijn de geboden oplossingen hierin wel bedoeld om het goede imago van de provider te beschermen/herstellen. Maar als je concrete publieke en vooral vergelijkbare voorbeelden kan vinden, kan je deze als precedent gebruiken om ze aan hun publiekelijk gemaakte beloftes/uitspraken te houden. (zo heb ik bij microsoft het een en ander voorbelkaar gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sowieso belachelijk, ik krijg van tele2 al een SMS bij 50% data en ik krijg als het goed is er een bij 75% en als het helemaal goed is (heb ik nog nooit bereikt) moet ik het ZELF aangeven als ik verder dan mijn 1GB wil moet ik het via n SMS aangeven.

Ook, stel gewoon je waarschuwing en limiet in in je telefoon/tablet zelf in, dat werkt zeer effectief.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Inmiddels zijn de limieten ingesteld ja. Ze snapt zelf ook dat ze zonder wifi geen updates moet uitvoeren, of grote bestanden moet downloaden. Ze heeft verder ook geen waarschuwingen gehad over het (bijna) bereiken van je maandelijkse limit (wat ik, bij t-mobile, overigens wel krijg).

Facebook is het niet geweest, ze zit niet op facebook via de browser, maar gewoon via de app. Het data-verbruik van de facebook app is dan ook normaal, en die van de browser immens hoog zoals te zien op de screenshot.

Er is verder gewoon niks raars te vinden op de phonetab, en over afgelopen avond/nacht, zonder sim/met wifi, heeft er ook geen afwijkend data-verbruik plaatsgevonden.

We gaan maandeg gewoon even langs in de winkel om een en oplossing te vinden, hopelijk. Ik verwacht niet dat zij in de winkel kunnen inzien wat deze 2,7gb browser-verbruik precies is geweest. Ik vraag me alleen nog af wie dit wel kan inzien, dit moet toch ergens van te herleiden zijn? Wat de exacte bronnen zijn geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Mnup_1 op 01-06-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Van T-mobile krijg je een sms wanneer je 80% hebt verbruikt en 100% heb verbruikt.

Het lijkt of ze wel een videotje op facebook heb gekeken die in HD was en lang was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Over die pieken. Via Android worden die gegevens nooit opgevraagd via de Provider. De telefoon houd dit in dit geval zelf bij. Klopt lang niet altijd maar dan nog....Het lijkt of er binnen de nachten ontzettend veel is geïnternet in zeer korte tijd maar ik vraag me af of dit mogelijk is via 3G? Aangezien maximale snelheden niet zo heel hoog zijn

Voorbeeld van mijzelf wat het dataverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/65281313/2014-06-01%2010.12.05.png
> Vooral LTE en dan nog gaat het langzaam omhoog.....

Al vraag mij het volgende theoretische af:

28-5-2014 00:03 DATA Internet 1,7 GB 0,00 518,61
Houd dit dan in dat er binnen korte tijd1.7 GB data is verstookt? Snelheden als dit zijn toch niet haalbaar met 3G/H+??

Ik kan me niet voorstellen dat je tante om middernacht nog op internet zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Mnup_1 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 12:11:
Inmiddels zijn de limieten ingesteld ja. Ze snapt zelf ook dat ze zonder wifi geen updates moet uitvoeren, of grote bestanden moet downloaden. Ze heeft verder ook geen waarschuwingen gehad over het (bijna) bereiken van je maandelijkse limit (wat ik, bij t-mobile, overigens wel krijg).

Facebook is het niet geweest, ze zit niet op facebook via de browser, maar gewoon via de app. Het data-verbruik van de facebook app is dan ook normaal, en die van de browser immens hoog zoals te zien op de screenshot.

Er is verder gewoon niks raars te vinden op de phonetab, en over afgelopen avond/nacht, zonder sim/met wifi, heeft er ook geen afwijkend data-verbruik plaatsgevonden.

We gaan maandeg gewoon even langs in de winkel om een en oplossing te vinden, hopelijk. Ik verwacht niet dat zij in de winkel kunnen inzien wat deze 2,7gb browser-verbruik precies is geweest. Ik vraag me alleen nog af wie dit wel kan inzien, dit moet toch ergens van te herleiden zijn? Wat de exacte bronnen zijn geweest.
Dat soort gegevens zullen ze nooit en te nimmer vrijgeven, hoe hard je er ook om smeekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet hoeveel data er standaard in haar bundel zit? Als dat 1GB zou zijn en ze haalt dan 3.2GB dan zou er 2.2GB aan data op een snelheid van 64kbps binnen gehaald zijn. Ik ga niet uitrekenen hoe lang dat duurt./

Ik zit ook bij T-mobile en als ik over mijn limiet heen ga, of er tegenaan loop krijg ik een sms. Als ik over de bundel heen ga wordt ik/men automatisch teruggezet naar 64kbps

Derhalve zet ik ook wat ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

Speedmaster

Make my day...

mrjraider schreef op zondag 01 juni 2014 @ 12:17:

Ik kan me niet voorstellen dat je tante om middernacht nog op internet zit?
Nogmaals, de meeste providers verwerken 's nachts het dataverbruik van de voorgaande 24 uur.
Dat totaal wordt in een keer bijgeschreven bij je verbruiksgegevens.
Dus een verbruik van 1,7 GB om 00:03 is dan niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Heb je al een data verbruik app geinstalleerd die meer gedetailleerd bijhoud welke app hoeveel data gebruikt? Op mijn HTC One staat het er standaard op en kan ik 'realtime' het verbruik van alle processen zien... zelfs die van achtergrond taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 17:54
Bij t-mobile heb je nooit extra kosten als je buiten je databundel komt. dat was vroeger al zo en dat is nog steeds zo..

Het kan daarom niet anders dat je tante helemaal geen databundel heeft maar een klassiek SimOnly abonnement (oud prijsplan). Bij dit prijsplan koop je een x aantal units die je al naar gelang kan gebruiken.

VB: 300 units voor 6 euro en een unit kan zijn een minuut bellen, een sms of een MB aan data.
Daarbuiten betaal je geloof ik 20~30 cent per unit...

tip: Laat haar abonnement omzetten met een stelsamen simonly.. Dat heeft gratis data zonder extra kosten. (zelfs als ze geen databundel erbij kiest ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 19:36
Wat voor t-mobile abonnement heeft zij precies? Ik zie alleen maar dat je erbij hebt verteld dat ze een travel en surf bundel heeft (wat een toevoeging is voor in het buitenland, niet voor in Nederland). Het volgende is ook te vinden op de website van T-Mobile:

"Het is vervelend als je door je maandelijke internetbundel heen bent. Daarom ontvang je van T-Mobile een gratis sms-bericht wanneer je MB's bijna op zijn, wanneer het helemaal verbruikt is en een herinnering dat je buiten je bundel data aan het verbruiken bent. In het sms-bericht tref je informatie over de hoeveelheid MB's die je binnen jouw bundel hebt gebruikt en wanneer je een nieuwe bundel ontvangt."

Bron: http://www.t-mobile.nl/kl...eik/datasnelheid-verhogen

Het enige wat ik me dan kan bedenken is dat je tante een abonnement heeft zonder databundel.. maar dan moet ze wel een heel oud abonnement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
mad-dog schreef op zondag 01 juni 2014 @ 12:38:
[...]

Dat soort gegevens zullen ze nooit en te nimmer vrijgeven, hoe hard je er ook om smeekt.
En dat doen ze omdat ze er ook niet maar mogen kijken.. (tenzij de overheid ze een dergelijk verzoek doet)
Ze hebben deze data wel, maar moeten dat anonimiseren.. Lijkt me ook een no-brainer.

Het is daarbij ook echt niet hun plicht de klanten te vertellen welke diensten/apps/websites hoeveel data hebben gegenereerd. Dat moet je echt zelf uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:15
Android, Malware, Clonen, Simkaart eruit...

Kunnen we niet eerst even vaststellen of de tante niet gewoon een middagje op youtube heeft gezeten? Of een videoitem op nu.nl etc? Youtube heeft een bitrate van 8000 kbps (1080p). Een enkel filmpje kan al snel een GB zijn.

Heb ooit een keer een discussie gehad met een Belg over zijn datalimeit die hoog en laag bleef beweren dat Youtube niet telde omdat het geen download maar een stream was |:( .

Kwestie van even in de browser geschiedenis kijken toch?

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 01-06-2014 16:20 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

sdk1985 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:17:
Android, Malware, Clonen, Simkaart eruit...

Kunnen we niet eerst even vaststellen of de tante niet gewoon een middagje op youtube heeft gezeten? Of een videoitem op nu.nl etc? Youtube heeft een bitrate van 8000 kbps. Een enkel filmpje kan al snel een GB zijn.

Heb ooit een keer een discussie gehad met een Belg over zijn datalimeit die hoog en laag bleef beweren dat Youtube niet telde omdat het geen download maar een stream was |:( .

Volgens TS is er niet raars gebeurt lees de topic start:

De browser heeft in de achtergrond 2,72gb data verbruikt over de afgelopen 2 dagen. Ze heeft, zover ze zich kan herinneren de afgelopen dagen 2 a 3x een website bezocht en verder niks bijzonders. In de browsergeschiedenis is ook niks raars te vinden.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:15
Read schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:20:
[...]

Volgens TS is er niet raars gebeurt lees de topic start:

Lees zelf even de topic start...
Ze heeft, zover ze zich kan herinneren de afgelopen dagen 2 a 3x een website bezocht en verder niks bijzonders
Lees dan mijn post:
sdk1985 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:17:
Denken is niet hetzelfde als weten. Eerste stap in het identificeren van een probleem is dingen uitsluiten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat heeft hij volgens mij al expliciet nagekeken in zijn eerdere posts te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Klopt. Staat niks raars in de geschiedenis/download folder. Ben alles nagegaan.

Ze heeft een sim only abbo met 330 min/sms/mb,
afgesloten in mei 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 19:36
Je zou dan als klacht het volgende kunnen indienen bij T-Mobile, aangezien er geen voorwaarde bij staat :

"Het is vervelend als je door je maandelijke internetbundel heen bent. Daarom ontvang je van T-Mobile een gratis sms-bericht wanneer je MB's bijna op zijn, wanneer het helemaal verbruikt is en een herinnering dat je buiten je bundel data aan het verbruiken bent. In het sms-bericht tref je informatie over de hoeveelheid MB's die je binnen jouw bundel hebt gebruikt en wanneer je een nieuwe bundel ontvangt."

Bron: http://www.t-mobile.nl/kl...eik/datasnelheid-verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyPrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-07 14:07
procyon schreef op zondag 01 juni 2014 @ 14:17:
Bij t-mobile heb je nooit extra kosten als je buiten je databundel komt. dat was vroeger al zo en dat is nog steeds zo..

Het kan daarom niet anders dat je tante helemaal geen databundel heeft maar een klassiek SimOnly abonnement (oud prijsplan). Bij dit prijsplan koop je een x aantal units die je al naar gelang kan gebruiken.

VB: 300 units voor 6 euro en een unit kan zijn een minuut bellen, een sms of een MB aan data.
Daarbuiten betaal je geloof ik 20~30 cent per unit...

tip: Laat haar abonnement omzetten met een stelsamen simonly.. Dat heeft gratis data zonder extra kosten. (zelfs als ze geen databundel erbij kiest ;) )
Complete onzin. Vorige maand zelf nog met een flinke rekening gezeten, dit terwijl ik toch gewoon een 1gb databundel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Mar.tin schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 21:48:
Weet niet hoe oud dit abbonnement is, maar had t-mobile een tijdje geleden niet een reclame dat iemand je auto kwam wassen als je onverwachte kosten had aan data?

*video*
Als je een beetje pusht en deze reclame aanhaalt denk ik dat je tante er wel mee wegkomt.

"Maar de reclame zei..."

Kunnen ze natuurlijk wel zeggen dat het niet geldt voor het abonnement van je tante, maar waarschijnlijk is ze ook al wat ouder (?) dus zulke miereneukerij kunnen ze eigenlijk niet maken. Succes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Fors dataverbruik, maar kan komen door bijv. een audiostream o.i.d. die openstaat in de browser op de achtergrond. Dat kost al gauw iets meer dan 1 GB per dag als die per ongeluk open blijft staan.

Met wat geluk vind je in de browsergeschiedenis nog een mogelijke oorzaak, maar dat kan dus vanalles zijn dat zichzelf blijft refreshen. Facebook is niet waarschijnlijk omdat die volgens mij alleen updatet als je een mouseover blijft doen en de pagina op de foreground is, zo besparen ze veel data namelijk.

T-Mobile kun je alleen contacteren over mogelijke coulance, niet om de oorzaak, dit kunnen ze namelijk niet nagaan.

Hou er verder rekening mee dat veel websites gebouwd zijn voor desktop en dat er nog zat sites zijn die meerdere MB's kosten als je ze gewoon één keer opent.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
T-Mobile kun je alleen contacteren over mogelijke coulance, niet om de oorzaak, dit kunnen ze namelijk niet nagaan.
Na wat aandringen kon de netwerkbeheerder van kpn mij anders prima vertellen dat het om een Youtube filmpje ging.. En dat terwijl ik dacht dat ik op Wifi zat.

Overigens, maar dat had je al gechecked geloof ik, kan het natuurlijk ook een achtergrond service van een appie zijn. Een tijd terug had ik dat op WP7.5 ook, met de tweakers app notabene. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:05
Mnup_1 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:08:

afgesloten in mei 2013
Misschien beetje privacy invading, maar kun je niet gewoon de geschiedenis even delen met ons hier? Voor hetzelfde geld herkent iemand hier wat in die geschiedenis en is het zo opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:09
Mnup_1 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:08:

afgesloten in mei 2013
Weet je zeker dat het een abo is met 330 min, sms en MB's? In dat geval zou je namelijk voor zover weet een SMS gehad moeten hebben (geen idee of je SMS kan ontvangen op een tablet trouwens), misschien even de Sim in een telefoon doen als de tablet geen SMS kan ontvangen om te kijken of deze alsnog binnen komt.

Wat ook kan is dat je een 330 min + onb. SMS + internet abo hebt geloof ik, je hebt dan een 0 MB bundel voor internet. Waardoor je iedere MB los moet aftikken en je ook geen waarschuwing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Dennism schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:29:
[...]

Weet je zeker dat het een abo is met 330 min, sms en MB's? In dat geval zou je namelijk voor zover weet een SMS gehad moeten hebben (geen idee of je SMS kan ontvangen op een tablet trouwens), misschien even de Sim in een telefoon doen als de tablet geen SMS kan ontvangen om te kijken of deze alsnog binnen komt.

Wat ook kan is dat je een 330 min + onb. SMS + internet abo hebt geloof ik, je hebt dan een 0 MB bundel voor internet. Waardoor je iedere MB los moet aftikken en je ook geen waarschuwing krijgt.
Van My T-mobile:
Smart Start 330 Sim Only
-330 min/sms/mms/MB per maand

Kan momenteel niet de geschiedenis posten, zit op t werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

analogworm schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:06:
[...]

Na wat aandringen kon de netwerkbeheerder van kpn mij anders prima vertellen dat het om een Youtube filmpje ging.. En dat terwijl ik dacht dat ik op Wifi zat.

Overigens, maar dat had je al gechecked geloof ik, kan het natuurlijk ook een achtergrond service van een appie zijn. Een tijd terug had ik dat op WP7.5 ook, met de tweakers app notabene. :9
Wow, wacht, dat kon hij precies zien? Dat vind ik eigenlijk wel een beetje schokkend, dat een netwerkbeheerder daar dat soort gegevens van klanten kan inzien daar...

Er wordt wel gerept over het geanonimiseerd inzetten van DPI, maar blijkbaar worden er dus ook niet-geanonimiseerde gegevens opgeslagen over je verbruik...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
Mnup_1 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:53:
[...]

Van My T-mobile:
Smart Start 330 Sim Only
-330 min/sms/mms/MB per maand

Kan momenteel niet de geschiedenis posten, zit op t werk.
In dat geval is het prima te verklaren.
Als ik de prijslijst erbij pak dan staat daar gewoon dat ze moet bijbetalen voor al het verbruik buiten de bundel.
Voor belminuten, Sms’jes, Mms’jes en MB's buiten de bundel betaalt u € 0,36 per eenheid.
Waarschijnlijk veroorzaakt door een website die zichzelf constant refresht. Of heel toevallig Facebook dat tegenwoordig automatisch filmpjes afspeelt?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:15:
[...]

Wow, wacht, dat kon hij precies zien? Dat vind ik eigenlijk wel een beetje schokkend, dat een netwerkbeheerder daar dat soort gegevens van klanten kan inzien daar...

Er wordt wel gerept over het geanonimiseerd inzetten van DPI, maar blijkbaar worden er dus ook niet-geanonimiseerde gegevens opgeslagen over je verbruik...
Yup, hoe precies (veel data / streaming video / youtube / welk filmpje ) durf ik je niet meer met zekerheid te zeggen. Het is inmiddels alweer 2+ jaar geleden, maar ik kan me nog vrij goed herinneren dat ik dacht, huh wat, kan je dat zien? Misschien had ik dan ook mijn eerste post beter wat kunnen nuanceren). Maar we waren er in het gesprek vrij snel achter dat het kijken van HQ youtube om +/- 21:00 de boosdoener was.

Dus ff voordat we schade en schande gaan roepen lijkt het me beter om ff wat extra onderzoek te doen, 1 anekdote maakt natuurlijk nog geen waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58

ShadowBumble

Professioneel Prutser

analogworm schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:53:
[...]

Yup, hoe precies (veel data / streaming video / youtube / welk filmpje ) durf ik je niet meer met zekerheid te zeggen. Het is inmiddels alweer 2+ jaar geleden, maar ik kan me nog vrij goed herinneren dat ik dacht, huh wat, kan je dat zien? Misschien had ik dan ook mijn eerste post beter wat kunnen nuanceren). Maar we waren er in het gesprek vrij snel achter dat het kijken van HQ youtube om +/- 21:00 de boosdoener was.

Dus ff voordat we schade en schande gaan roepen lijkt het me beter om ff wat extra onderzoek te doen, 1 anekdote maakt natuurlijk nog geen waarheid.
Dit is natuurlijk 2 Jaar geleden, was dat ook niet wanneer toen destijds KPN op hun vingers getikt waren omdat ze DPI toepassen ? ( nieuws bron hier )

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
JoeyPrr schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:50:
[...]
Complete onzin. Vorige maand zelf nog met een flinke rekening gezeten, dit terwijl ik toch gewoon een 1gb databundel heb.
Kan je als je zoiets roept misschien ook iets concreter zijn? Dan zouden we iets van je kunnen leren. nu is je opmerking helaas niet zo behulpzaam.
Welke prijsplan heb jij dan nu? En welke databundel? Uit welk jaar?

Ontopic:

Zoals ik al vermoede heeft je tante dus een oud SO prijsplan welke een MB ziet als een belminuut. (zowel binnen als buiten de ingekochte bundel) Geen databundel nemen maar wel de simkaart gebruiken als datasimkaart is vragen om hoge rekeningen.

Ik blijf bij mijn eerdere tip; Zet dat contract direct om naar een "stelsamen SO" voor 5 euro per maand. (je hebt dan gratis onbeperkt data (al is het wel 8KB/s geknepen).

Je kan je betreft de rekening beroepen op excessief hoogverbruik, meestal (maar dit is niet verplicht) krijg je een sms van je provider als er een billshock aankomt. Of deze SMS ook gelezen kon worden is maar de vraag omdat hij in een tablet zat.

Anyway, leg de situatie uit, benadruk dat je altijd tevreden was en sleep er met wat geluk een 50/50 deal uit en een betalingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft ze niet toevallig de Google+ Foto-app op haar telefoon staan? Deze heeft bij mij ooit 3GB aan data gevreten, doordat deze ongevraagd al je foto's back-upped via 3G. Sindsdien de hele Google+ meuk van m'n telefoon gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 07:45
Facebook speelt tegenwoordig automatisch video's af op de timeline. Dit kan je uitzetten bij de instellingen (of alleen via Wifi kiezen). Standaard staat dit aan.

Een kennis van mij had hetzelfde probleem. Binnen enkele minuten de gehele bundel erdoorheen gejaagd. Geen idee of 'achtergrond' van de browser ook geldt bij apps die met een webview werken.

[ Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 03-06-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:25:
Heeft ze niet toevallig de Google+ Foto-app op haar telefoon staan? Deze heeft bij mij ooit 3GB aan data gevreten, doordat deze ongevraagd al je foto's back-upped via 3G. Sindsdien de hele Google+ meuk van m'n telefoon gegooid.
Ik zit inderdaad ook te denken aan 'iets' dat in ieder geval aan syncen doet, Google, dropbox, back-up zoiets. Dat zou kunnen verklaren waarom dat om 12 uur snachts gebeurd namelijk en de hoeveelheid data wellicht. Alleen zou het wel raar zijn als dat dan als browser-data wordt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:06
Het gaat heel specifiek om browser data, en dat is wat zo raar is. Volgens mij kan het dan niet zo zijn dat dat door een Facebook of Dropbox etc. gebruikt kan worden. Bij mij staan die apps namelijk allemaal apart in het lijstje, Dropbox een eigen meter, Facebook een eigen meter, Chrome (mijn std. browser) een eigen meter. Als de browser dan aan geeft dat er in de achtergrond is gedownload gaat het volgens mij ook echt om browser data, en niet om andere apps die proberen te synchroniseren.

Heb je ook al in de downloads gekeken (aparte app)? Die wordt door de browser geïnitieerd, dus het zou kunnen dat die in de achtergrond heeft gedownload (ik weet niet zeker of die een apart metertje heeft).

Verder heb ik wel is iets van afkopen gehoord, waarbij je eenmalig extreem hoog verbruik kan afkopen voor een bepaald bedrag (ik geloof 50 euro ofzo), ik weet alleen niet of dat T-Mobile was, ik kan er zo snel niks over vinden. Maar ik weet wel dat het gebeurt, dus misschien dat even navragen in de winkel/bij klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04:08

BPP

Gaat het hier om een telefoon of een tablet met simfunctie? Ik zie "tablet" in je plaatje staan terwijl mijn G2 daar gewoon "telefoon" neer zet. Zoja, gebruikt een tablet meer data dan een normale telefoon? Ik roep maar wat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Is er al contact met T-mobile geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Ja, we zijn maandag langs geweest. Maar ze kunnen helaas nog niks doen tot de definitieve factuur er is. En deze komt overmorgen. De beste man in de winkel heeft zulke bedragen vaker voorbij zien komen en in de meeste gevallen was er een passende oplossing. Wat precies kon die niet beloven aangezien het hoofdkantoor dit bepaald aan de hand van de historie van de gebruiker o.i.d. Dus we gaan het zien zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
En, al een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 14:38
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 18:25:
Dan heb je waarschijnlijk ergens perongeluk op gedrukt, want naar mijn weten is dat nog steeds opt-in en staat het standaard op alleen via WiFi backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnup_1
  • Nu online
Even een update:
De uiteindelijke rekening bedroeg 1120 euro, er kwam namelijk nog btw bij. Na contact met het hoofdkantoor, door de medewerker van een fysieke tmobile winkel, is er besloten om 1000 euro hiervan niet in rekening te brengen. Dus al met al toch nog goed afgelopen en een opgeluchte tante :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Gelukkig.. 1120 euro is een behoorlijke duit uit de beurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mnup_1 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:56:
Even een update:
De uiteindelijke rekening bedroeg 1120 euro, er kwam namelijk nog btw bij. Na contact met het hoofdkantoor, door de medewerker van een fysieke tmobile winkel, is er besloten om 1000 euro hiervan niet in rekening te brengen. Dus al met al toch nog goed afgelopen en een opgeluchte tante :-)
Maar wat was de oorzaak nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Mnup_1 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 21:56:
Even een update:
Zo! Dat is een heel aardig gebaar van T-Mobile, ze zijn tot niks verplicht. En ik kan me de opluchting bij je tante voorstellen. Ik zeg: nooit weer weg bij T-Mobile ...

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:49

WCA

Ik zit al zo'n beetje mijn hele mobiele leven bij T-Mobile, en waar ik uit alle hoeken klachten hoor, kan ik die niet begrijpen. Ik word altijd goed geholpen aan de telefoon, en ze zijn zelfs het meest coulante bedrijf dat ik ken.

Ik was een jaar of twaalf, en ik stond bij de geldautomaat van de ABN, die was kapot en er stond op: Bel 0900-xxxx als deze automaat kapot is. Ik met mijn naieve hoofd dat nummer gebeld, en mijn eerste 20 euro beltegoed helemaal weg. Ik naar t-mobile gebeld, alles teruggekregen. Zo houd je klanten tevreden!

Share and Enjoy!

Pagina: 1