Tabletop Simulator is een spel wat gemaakt is door Berserk Games.
Het spel is tot stand gekomen dankzij een Kickstarter-campagne en via Steam Greenlight op de markt gekomen.
Het spel kost normaal ongeveer 20 euro op Steam, maar is regelmatig in de aanbieding voor 50-75% minder.
Berserk nemen zichzelf en hun games niet zo serieus, maar Tabletop Simulator in combinatie met bijv. TeamSpeak (de buildin voice chat is soms nog wat flaky) kan een prima lange-afstands vervanger zijn voor echte boardgames. Dankzij de DLCs en de Steam Workshop is er enorm veel content te vinden.

De gameplay in Tabletop Simulator bestaat uit het bedienen van een 'handje' d.m.v. toetsenbord en muis, Steam Controller of VR-controllers (daarover later meer). Er zijn een hoop hotkeys die even oefenen zullen vergen maar erg snel gaan wennen voor het uitvoeren van bepaalde acties.

Naast de ingebouwde games is er DLC beschikbaar van licensed games, waarvan Zombicide waarschijnlijk de bekendste is. De DLC kost tussen de 5 en 10 euro per game, en enkel de host hoeft de DLC aan te schaffen. Mensen die meespelen dus niet.
Veel groter is echter het aanbod in de Steam Workshop. Er zijn honderden games te vinden maar ook custom tafels, environments, figurines, maps, D&D hulpmiddelen, dice sets en heel veel onzin.

Tabletop Simulator heeft ondersteuning voor de HTC Vive.
Inmiddels heb ik hier ook wat ervaring mee en dit werkt echt heel leuk.
Ik miste wel nog wat handige hotkeys, al heb ik daar misschien niet goed genoeg naar gezocht.
Zie ook de VR trailer:

Uiteraard is dit geen game die je veel alleen zal spelen.
Hoewel er redelijk wat aanbod is voor solo games is dit uiteraard veel leuker met 'n paar vrienden.
Zeker als er gebruik kan worden gemaakt van de ingebouwde voice chat, of bijvoorbeeld TeamSpeak.
Het is in het spel zelf doodeenvoudig om een multiplayer-game op te zetten, en hoewel de performance veel beter is na het openzetten van wat poorten is dat niet verplicht. Het spel doet drie pogingen tot UPNP NAT Punch through en als dat niet lukt maakt het gebruik van een proxy server voor het connecten van de spelers. Een game room kan beveiligd worden met een wachtwoord zodat alleen vrienden er in kunnen.
Om het samen spelen wat te bevorderen hebben we met een aantal vrienden ook een (Engelstalige) WhatsApp-groep. Mocht je daar interesse in hebben, stuur mij dan even een DM om deze te joinen :-)
Graag hoor ik meer over jullie ervaringen!