Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[PC] Tabletop Simulator

Pagina: 1
Acties:

• JapyDooge
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19:30

Tabletop Simulator is een spel wat gemaakt is door Berserk Games.

Het spel is tot stand gekomen dankzij een Kickstarter-campagne en via Steam Greenlight op de markt gekomen.

Het spel kost normaal ongeveer 20 euro op Steam, maar is regelmatig in de aanbieding voor 50-75% minder.

Berserk nemen zichzelf en hun games niet zo serieus, maar Tabletop Simulator in combinatie met bijv. TeamSpeak (de buildin voice chat is soms nog wat flaky) kan een prima lange-afstands vervanger zijn voor echte boardgames. Dankzij de DLCs en de Steam Workshop is er enorm veel content te vinden.

De gameplay in Tabletop Simulator bestaat uit het bedienen van een 'handje' d.m.v. toetsenbord en muis, Steam Controller of VR-controllers (daarover later meer). Er zijn een hoop hotkeys die even oefenen zullen vergen maar erg snel gaan wennen voor het uitvoeren van bepaalde acties.

Naast de ingebouwde games is er DLC beschikbaar van licensed games, waarvan Zombicide waarschijnlijk de bekendste is. De DLC kost tussen de 5 en 10 euro per game, en enkel de host hoeft de DLC aan te schaffen. Mensen die meespelen dus niet.

Veel groter is echter het aanbod in de Steam Workshop. Er zijn honderden games te vinden maar ook custom tafels, environments, figurines, maps, D&D hulpmiddelen, dice sets en heel veel onzin.

Tabletop Simulator heeft ondersteuning voor de HTC Vive.
Inmiddels heb ik hier ook wat ervaring mee en dit werkt echt heel leuk.
Ik miste wel nog wat handige hotkeys, al heb ik daar misschien niet goed genoeg naar gezocht. ;)
Zie ook de VR trailer:

Uiteraard is dit geen game die je veel alleen zal spelen.
Hoewel er redelijk wat aanbod is voor solo games is dit uiteraard veel leuker met 'n paar vrienden.
Zeker als er gebruik kan worden gemaakt van de ingebouwde voice chat, of bijvoorbeeld TeamSpeak.

Het is in het spel zelf doodeenvoudig om een multiplayer-game op te zetten, en hoewel de performance veel beter is na het openzetten van wat poorten is dat niet verplicht. Het spel doet drie pogingen tot UPNP NAT Punch through en als dat niet lukt maakt het gebruik van een proxy server voor het connecten van de spelers. Een game room kan beveiligd worden met een wachtwoord zodat alleen vrienden er in kunnen.

Om het samen spelen wat te bevorderen hebben we met een aantal vrienden ook een (Engelstalige) WhatsApp-groep. Mocht je daar interesse in hebben, stuur mij dan even een DM om deze te joinen :-)

Graag hoor ik meer over jullie ervaringen!

• JapyDooge
Om wat voorbeelden te geven van recente games die ik gespeeld heb...

Zombicide (officiele DLC):
http://i.imgur.com/nWxn1YP.png
http://i.imgur.com/wld93vQ.png

Dead of Winter (staat in de workshop. rulebook mist, maar is wel te vinden op Google):
http://i.imgur.com/8gOyAT0.png

Een puzzel-tableflip:
http://i.imgur.com/tMth32N.png

• Diigii
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:42
Zeker een top spel! Heb al behoorlijk wat spellen gespeeld in TTS, maar wel voornamelijk de bekendere spellen. Even gauw in mijn Workshop lijst gekeken welke games ik zo al gespeeld heb:

- Labyrinth: Je moet met deze game zorgen dat je als eerste al je kaarten kwijt hebt. Dit kan je doen door items te verzamelen door in het doolhof daar naar toe te lopen. Het doolhof veranderd bij elke beurt, want als speler moet je elke keer een doolhof stukje invoegen.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=606697183

- Koehandel / Kuhhandel / You're Bluffing!: De oude vertrouwde koehandel. Met deze game moet je proberen om zoveel mogelijk punten te scoren door bijv. een kwartet te krijgen. Elke ronde begint doordat iemand bij zijn beurt een dier kaart pakt, en andere spelers mogen bieden op dat dier. Uiteindelijk mag de persoon die de kaart heeft getrokken het dier zelf kopen.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=285973308

- Beer Pong: Proberen om een bal in een cup te gooien :D.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=274698309

- Risk: Het veroveren van de wereld, wie wil dit nou niet? Het blijft natuurlijk een klassieker.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=611057859

- Monopoly: Blijft ook een klassieker
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=503549425

- Jenga: Om de buurt moet je een blokje uit een grote toren halen, en hopen dat hij blijft staan.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=276032080

- The Game of Life: Ook wel bekend als Levensweg. Vroeger heel veel plezier mee gehad, en in Tabletop Simulator is hij net zo leuk :D.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=443290629

- Clue: Oftwel, Cluedo. Hier moet je achterhalen wie de misdaad heeft begaan door een persoon, wapen en locatie te raden. Ook heel erg leuk om met meerdere personen te spelen.
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=270492259

Heb nog wel meer spellen gespeeld, maar dit zijn de games die ik voornamelijk heb gespeeld. Soms is het wel zoeken op de Workshop omdat er van bepaalde games veel varianten zijn, maar de meeste games die je vindt zijn kwalitatief wel behoorlijk goed.

i7 9700K | RTX 2080 | 32GB RAM | 2TB SSD | Dell Alienware AW3418DW | Twitch.tv/Diigii

• JapyDooge
quote:
Nice! Hier een aantal dingen waarop ik geabonneerd ben in de workshop:

Dead of Winter:
Deze is helemaal compleet en in hoge kwaliteit met 1 minpuntje.. Hij mist de rulebook. Deze is met wat Google'n wel online te vinden en mijn vriendin heeft het spel IRL, dus mogelijk voeg ik die zelf nog aan de workshop toe na wat scans.

http://steamcommunity.com...filedetails/?id=331869126

Royal Goods (Oh my goods!):
Dit spel hebben we zelf IRL en is een hele leuke game foor twee tot vier spelers. Echt een aanrader. Enige nadeel hier weer, mist de rulebook. Zelfde verhaal, misschien scan ik 'm eens in (maar de onze is in NL en heet 'Oh mijn goederen!' van 999 games).

Carcassonne:
Dit is natuurlijk sowieso een klassieker. Dit heb ik zowel in het echt als in TTsim veel gespeeld en doet het erg goed met 'n groep mensen.

Joking Hazard:
Een spel gemaakt door de tekenaar van Cyanide & Happiness. Het is vergelijkbaar met Cards against Humanity. De kaarten komen uit de 'random comic generator', zie ook het filmpje van het kaartspel.

Cards Against Humanity:
Deze versie komt inclusief 'n mooie tafel om op te spelen, met alle mogelijke expansions.

Secret Hitler:
Dit spel is binnen TTsim enorm populair. Nog niet gespeeld, maar het staat absoluut op de lijst om binnenkort eens te proberen!

Snake Oil:
Ook deze staat nog op de wishlist, Schijnt erg leuk te zijn en ziet er mooi uit :-)

Exploding kittens:
Wie houd er nu niet van katten en explosies..

Hotel:
Een erg goede uitvoering van Hotel, inclusief alle 3D models. Het is erg nice wat fans soms maken :-)

Epic Spell Wars 1 + 2:
Deze nog niet gespeeld maar is mij door 'n vriend aangeraden. Ik ben erg benieuwd:

• Diigii
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:42
quote:
JapyDooge schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:35:
[...]

Nice! Hier een aantal dingen waarop ik geabonneerd ben in de workshop:

Dead of Winter:
Deze is helemaal compleet en in hoge kwaliteit met 1 minpuntje.. Hij mist de rulebook. Deze is met wat Google'n wel online te vinden en mijn vriendin heeft het spel IRL, dus mogelijk voeg ik die zelf nog aan de workshop toe na wat scans.
[afbeelding]
http://steamcommunity.com...filedetails/?id=331869126

Royal Goods (Oh my goods!):
Dit spel hebben we zelf IRL en is een hele leuke game foor twee tot vier spelers. Echt een aanrader. Enige nadeel hier weer, mist de rulebook. Zelfde verhaal, misschien scan ik 'm eens in (maar de onze is in NL en heet 'Oh mijn goederen!' van 999 games).
[afbeelding]

Carcassonne:
Dit is natuurlijk sowieso een klassieker. Dit heb ik zowel in het echt als in TTsim veel gespeeld en doet het erg goed met 'n groep mensen.
[video]
Joking Hazard:
Een spel gemaakt door de tekenaar van Cyanide & Happiness. Het is vergelijkbaar met Cards against Humanity. De kaarten komen uit de 'random comic generator', zie ook het filmpje van het kaartspel.
[video]
Cards Against Humanity:
Deze versie komt inclusief 'n mooie tafel om op te spelen, met alle mogelijke expansions.
[afbeelding]

Secret Hitler:
Dit spel is binnen TTsim enorm populair. Nog niet gespeeld, maar het staat absoluut op de lijst om binnenkort eens te proberen!
[video]
Snake Oil:
Ook deze staat nog op de wishlist, Schijnt erg leuk te zijn en ziet er mooi uit :-)
[afbeelding]

Exploding kittens:
Wie houd er nu niet van katten en explosies..
[afbeelding]

Hotel:
Een erg goede uitvoering van Hotel, inclusief alle 3D models. Het is erg nice wat fans soms maken :-)
[video]
Epic Spell Wars 1 + 2:
Deze nog niet gespeeld maar is mij door 'n vriend aangeraden. Ik ben erg benieuwd:
[video]
Zien er allemaal heel erg leuk uit! Die Secret Hitler heb ik ook best vaak voorbij zien komen. Maar is weer een keer overwegen om wat meer TableTop Simulator te doen wanneer ik vakantie heb. Wel leuk om met een paar vrienden te doen als afwisseling :). Dead of Winter en Tabletop Hotel lijken me ook erg tof.

i7 9700K | RTX 2080 | 32GB RAM | 2TB SSD | Dell Alienware AW3418DW | Twitch.tv/Diigii

• JapyDooge
quote:
Diigii schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:11:
[...]

Zien er allemaal heel erg leuk uit! Die Secret Hitler heb ik ook best vaak voorbij zien komen. Maar is weer een keer overwegen om wat meer TableTop Simulator te doen wanneer ik vakantie heb. Wel leuk om met een paar vrienden te doen als afwisseling :). Dead of Winter en Tabletop Hotel lijken me ook erg tof.
Ja het is absoluut een leuk tijdverdrijf. Mocht je interesse hebben in onze WhatsApp groep dan hoor ik het wel ;-)

• MrSunshine58
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10-08-2019
Zijn er hier nog mensen zijn die graag met Tabletop Simulator goede spelen willen spelen, neem dan contact met me op. Ik heb in het verleden vaak gehost en met een paar onlinevrienden (in Amerika, India, en Uzbekistan) veel lol gehad. Doordat iedereen echter zijn eigen tijdzone heeft is het weer wat uit elkaar gevallen.
Ikzelf ben een enthousiaste bord- en kaartspel liefhebber, en heb ooit eens meer dan 400 spellen gehad. Er was een tijd dat ik 5 dagen per week spellen speelde, ook samen met mijn vriendin.
Ik hou van veel soorten spellen en genres. Van pittig zware strategische spellen, tot luchtige dobbelsteenspelletjes, bij wijze van spreken.
Ook heb ik over de 100 mods gemaakt van spellen die nog niet in de workshop van TTS staan, of de kwaliteit van veel spellen verbeterd (ik ben grafisch vormgever, vandaar).
Veel spellen hebben een beroerde kwaliteit, met bv tekst op kaarten die amper te lezen is. Dat komt de spelervaring niet ten goede, al helemaal niet als je het spel niet kent en dus nooit gezien hebt.
Vandaar dat ik veel spellen (de mods) dus optimaliseer. Ook als speelborden bijvoorbeeld heel druk zijn, kan het voorkomen dat je amper nog ziet waar wát ligt. Hoe prachtig het er misschien dan ook uitziet, het visuele aspect is en blijft gewoon heel anders dan wanneer je in het echt voor zo’n bord zit. Ook dan optimaliseer ik die borden, gewoon zodat alles veel duidelijker is in TTS.

Nu moet ik zeggen dat hoewel je elk spel kunt spelen in TTS, de grote en zware spellen (met veel materiaal) niet vlot werken. In real life zijn dat soort spellen toch veel beter te spelen. TTS kan veel, maar is op een bepaald vlak toch net effe te ‘onhandig’ en onoverzichtelijk voor grote spellen. Ook de speelduur wordt voor elk spel toch wel fors verlengd. Dat is nu eenmaal inherent aan TTS denk ik, je hebt gewoon meer gestoethaspel.
Daarom geef ik – voor TTS althans- de voorkeur aan medium tot lichtgewicht spellen, die hebben minder ‘gedoe’. Dat gezegd hebbende, kun je uitaard nog altijd een hoop spelplezier hebben.
Spellen die ik bv graag speel (of zou spelen) zijn Carcasonne Amazonas, Wyatt Earp, Tiny Epic Galaxies, Longhorn (2-persoons), Toledo (van Martin Wallace), Roma (ook 2-persoons), King of Tokyo, Castles of Burgundy, Incan Gold, Memoir 44, New York 1901, Ra the Dice Game, Vegas, Roll Player, Samurai (Knizia), Wallnut Grove, Ticket to Ride…om maar een klein greepje te noemen.
Zware spellen die ik erg goed vind zijn bijvoorbeeld The Gallerist, Brass, Runebound, Automobile, Struggle of the Empires, Gloomhaven, Mage Knight etc. Maar ja, ik vind dat die zich niet zo goed lenen voor TTS, of je moet er een uur of 4-5 voor uittrekken.

Affijn, mocht dit je aanspreken, mail me dan effe op rolfvansoelen@gmail.com, dan kan er een balletje gaan rollen. Ook als je zelf maar 1 andere speler zoekt (bv voor 2-persoonsspellen) hou ik me aanbevolen. Ik speel graag met zijn 2-en, maar ook met zijn 3-en of 4-en. (Met zijn 5 of 6 wordt het mij echter wat te druk, althans in TTS).
Ok, wellicht tot ziens dus!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18:29
Yeppa. Maar ik zit ook al in de whatsappgroep.

• Kard
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18-07-2018
Ik speel momenteel af en toe het nieuwe Legend of the Five Rings: The Card Game, kortweg L5R, met Tabletop Simulator. De wereldwijde release is over een maand, maar alles wat nodig is om te spelen is inmiddels beschikbaar. Ik heb weinig ervaring met de wat complexere kaartspellen dus het is niet bepaald op topniveau, maar heb er wel veel plezier in. Stuur gerust een DM als het je leuk lijkt om eens een potje te spelen.

Officieel learn to play document
Fanmade learn to play video
Fanmade videotutorial over L5R spelen met TTS
De kaarten: Gamepedia wiki of FiveRingsDB
quote:
JapyDooge schreef op zondag 3 september 2017 @ 15:50:
Er is geen echte LAN support, maar online spelen met een redelijke internetverbinding en twee PCs werkt prima :)
Ik heb dit niet daadwerkelijk geprobeerd (geen andere mensen met TTS in huis), maar zou het niet werken om een server te hosten zonder NAT punchthrough / proxy features en de andere computers een direct connect te laten doen naar het lokale IP-adres van de host?

• McHuberts
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12-07-2019
Ik heb vorige week TableTop Simulator ontdekt. Via mijn HTC Vive liep ik er tegenaan en ik was eerst in de veronderstelling dat het alleen voor VR was, maar dat hebben ze juist later toegevoegd.

In het weekend wat gekeken naar goede mods en er lijkt heel veel te zijn. Ik lees hierboven ergens dat vooral de complexere spellen niet goed uit de verf komen met TTS, maar dat moet ik nog ervaren. Deze week met een vriend maar eens beginnen met King Domino. Dat lijkt me simpel genoeg om te beoordelen of we een stap verder kunnen ;)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True