Slechte kwaliteit donker beeld LG 55EF950V

Pagina: 1
Acties:

• Sein
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-08-2021
Ik ben nu bijna 10 maanden in het bezit van een LG 55EF950V (met software versie 04.25.55) en ervaar de laatste tijd slechte beeldkwaliteit bij donkere scenes. Bijvoorbeeld bij de opening scene van House of Cards; de donkere vlakken van zowel de deur, kleding, achtergrond (bomen) geven op sommige stukken een soort grijze, blokkerige waas. Ook andere series op Netflix (Homeland) of andere bronnen (blu-ray, HD uitzending Ziggo) geven soortgelijke klachten (in meer of mindere mate).

Nu heb ik verschillende instellingen geprobeerd (Levendig, Standaard, Bioscoop, Expert1) en binnen deze voorkeuren ook diverse settings aangepast:
Ruisonderdrukking; Uit, Laag of Automatisch
MPEG-ruisonderdrukking; Uit, Laag of Automatisch
Motion Eye Care; Uit, Laag of Hoog
Trumotion; Uit, Vloeiend en bij gebruiker de "de-judder" op 0 en "de-blur" op 10

De setting "echte bioscoop" staat in deze configuraties meestal op "aan".

Het wijzigen van deze settings heeft wel effect maar de grijze, blokkerige vlakken blijven in donkere scenes. Soms wat minder duidelijk (bijvoorbeeld bij levendig waar de OLED en contrast waarde erg hoog staan maar bijvoorbeeld ook (MPEG) ruisonderdrukking en Trumotion aan staan), soms wat duidelijker (bijvoorbeeld bij Expert1 waar alle beeldopties uit staan).

Zoals gezegd heb ik hiervoor verschillende bronnen gebruikt; verschillende series op Netflix (4K of HD), Blu-ray (o.a. Dark Knight Rises, LotR) en Ziggo HD uitzendingen. Met name bij oudere films maar bijvoorbeeld ook bij series als Homeland is deze grijze, blokkerige waas over delen van het donkere beeld echt storend.

Het Netflix signaal gaat rechtstreeks via een ethernet kabel van mijn glasvezel modem naar mijn TV. Ook de coax kabel van Ziggo gaat rechtstreeks mijn TV in. De Blu-ray (Onkyo BD-SP808) is via HDMI aangesloten op mijn versterker (Onkyo TX-SR608) die via HDMI aan mijn TV hangt (deze worden binnenkort vervangen voor een Onkyo BD-SP809 en Onkyo TX-NR656).

Over soortgelijke klachten al verschillende forums/topics bezocht (bijvoorbeeld LG 55EF950V OLED - af en toe schokkerig beeld) maar nog geen oplossing gevonden voor dit (ghosting? blocky artifacts?) probleem. Iemand een idee?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
Dit ligt eerder aan Netflix, ik heb dit namelijk ook met mijn 50gt60 plasma. Dat er geen schaduw details te zien is, welke setting je ook probeert. Ligt wel aan de serie, film hoe erg. Wat zie je met een andere bron, zoals b.v tv uitzendingen, blu ray?

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 15:31

Major_ton

Shoot!

Dit is 100% Netflix gerelateerd. Ik heb er met mijn plasma en oled ook last van. Netflix comprimeert de streams enorm (jammer, maar begrijpelijk) en dat is vooral goed te zien in schaduwpartijen en kleurovergangen. Tevens moeten de producenten van films en series nog wennen aan het feit dat er nu toestellen zijn die 100% zwart weer kunnen geven. Sommige content is gewoon slecht gemaskerd waardoor zwart af en toe als grijze ruis wordt weergegeven. Kan je TV niks aan doen. Zorg er wel voor dat je brightness nooit hoger staat dan 50 (49 is in mijn geval optimaal).

Some infinities are bigger than others.

• Sein
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-08-2021
Dank voor de reacties!

Het klopt dat het bij sommige Netflix series meer voorkomt dan andere programma's (Netflix en TV uitzendingen). Zo is Daredevil beter van kwaliteit dan House of Cards (beiden Netflix 4K). Homeland (Netflix HD) is ook niet best met schaduwdetails m.n. in donkere scenes.

Bij blu-ray is het minder aanwezig. Toch valt het mij op dat ook bij blu-ray films (LotR, Dark Knight Rises) sommige scenes in het donker, met name de donkere details vaak niet goed worden weergegeven. Dit geldt voor zowel nagenoeg stilstaande scenes, als bij acties scenes maar ook bij scherpte diepte (detaillering in de achtergrond) als onderwerpen dichtbij waarop scherp gesteld is. En dan zowel schaduw als donkere detaillering (bijvoorbeeld donkere kleding) geeft op sommige vlakken een grijze, blokkerige waas.

Overigens staat de helderheid bij de meeste beeldinstellingen op 50, ik zal eens proberen wat 49 doet met de kwaliteit.