IFC op min. Op max is idd too much off is ook niet ok. Maar ik ben wel iemand die niet bepaald fan is van veel judder. Af en toe ok, maar het moet niet bij elke zwenk of beweging gaan stotteren.
Maar tot nu toe valt de oled eigenlijk weer 100% mee. Maar ik zit wel (verplicht nog even) RTL4 te kijken.
De kwaliteit is redelijk goed.
Aanvulling 20-5: geld ook voor de EF950V - alles nog een keer getest
Mijn 55E6 oled laat beweging zien zoals het aangeboden wordt en doet dat correct.
- Interlacing, 3:2 pulldown, alles zoals het hoort
- zonder trumotion (frame interpolation) kan je ongeveer 300 lijnen zien (van de 1080), LCD is zonder enige hulp ook maar 300.
- met interpolation - trumotion aan dus - komt een oled op circa 700 lijnen. HDTV uk zegt 650, maar de motiontests die er nu in de omloop zijn, zijn niet erg geschikt vind ik. Het is niet even simpel lijntjes tellen, je moet wel een soort inschatting maken. 100% zeker is dat hij tussen de 500 en 1000 inzit volgens mijn laatste UFO-test.
LCD
LCD laat van nature dus ook maar 300 lijnen zien, Met behulp van extra frames kan je op 600 komen.
Let wel, dit betekend dat er kunstmatig frames worden bijverzonnen en de processor het missende frame "uitrekent". De processor maakt een soort schatting hoe de beweging in het missende frame eruit zou hebben gezien.
Wil je naar 1080 lijnen, dan moet er nog een truuk worden uitgehaald: BFI oftwel black frame insertion wat ongeveer inhoud dat tussen de frames een zwarte frame getoond wordt (tv gaat even op zwart). Dit is een soort trukage voor het oog om zeg maar retentie op het netvlies te zuiveren. Het beeld
lijkt dan scherper bij beweging. Een nadeel is dat LCD dan beduidend inboet aan helderheid en soms gaat het beeld knipperen.
OLED
LG Oled kan met trumotion op 600-700 lijnen komen. Echter LG kan geen BFI toepassen om tot 1080 lijnen te komen. Helaas. De Oled van Samsung (bestaat niet meer) kon dat wel.
Je zou zeggen dat simpel een black frame ertussen zetten softwarematig zou moeten kunnen. Volgens bronnen is dit bij LG onmogelijk vanwege te trage hardware en die zou moeten worden aangepast. Enkele schakeltijden zouden te traag zijn. Daarom zie je ook geen Panasonic (Panasonic TX-65CZ950) met BFI.
Zover ik weet de Philips oled (najaar 2016) ook niet.
Dat heeft dus domweg te maken met het bovenstaande feit dat de door LG geleverde panels beperkend worden aangestuurd. Ik verwacht voor 2017 daar ook nog geen verbetering in.
Blur
Blur (wazig beeld bij panning shots) is vrij natuurlijk voor ons. Als je snel met je vingers beweegt, zie je ze ook niet scherp. Op tv hebben we dat liever niet vandaar dat we met truukjes proberen om dat op te krikken (extra frames, BFI). We zien dan meer lijnen scherp.
Het vervelende bij blur is, is dat je verschillende soorten hebt.
- Je hebt echte blur: dat is gewoon het gevolg van te weinig scherpe lijnen versus panning snelheid
- Je hebt blur die ontstaat als ze tijdens de editing frames aan elkaar zetten
- Er zit gewoon blur in door de camera (zo gefilmd)
Nou zijn 650 lijnen aardig accepabel: veel beweging heb je daarmee wel te pakken. Langzame panning, normaal wandelend persoon etc. blijft scherp. Snelle panning wordt waziger.
Judder - stotterenn
Judder is normaal en geeft volgens sommigen de "filmlook". Het aantal frames is ontoereikend voor een vloeiend beeld (24p). Er zijn al HD zenders die 50 of 60 fps aan he testen zijn, maar 100 fps zou nog beter zijn om de beweging vloeiender te maken door het simpelweg aanbieden van meer frames.
Er zijn echter ook veel mensen (zoals ik) die judder verfoeien. Mijn mening is dat in het echt beweging ook soepel is en je ziet op kantoor niemand (nou een uizondering daargelaten) hakkelend naar de koffeautomaat lopen.
Dus we gaan trumotion aanzetten op de oled. Trumotion gaat frames toevoegen zodat het beeld wat vloeiender (dejudder) wordt en wat scherper (deblur).
De processor heeft daar heel wat rekenkracht voor nodig en die bepaald eigenlijk hoe goed het gefantaseerd eindresultaat wordt.
Het eindresultaat is sterk afhankelijk van het aangeboden materiaal: wel of niet gecomprimeerd, zitten er missende frames in, is de container fout geopend of gesloten (bijv. vanwege nabewerking, ondertitels etc.). Kortom, onderweg kan er van alles mis zijn gegaan.
Processing LG
De processor van LG is nou niet bepaald perfect. Standaard tests (deinterlacing, 3:2 pulldown etc.) verlopen prima. Alleen wanneer het materiaal imperfecties vertoont, kan het mis gaan. De inschattingen lopen spaak of hij (zij

) gaat verkeerd om met de frames en maakt een inschattingsfout wat leidt tot een hickup > judder.
Deze "gevoeligheid" verklaart ook dat je wisselende resultaten ziet bij verschillende zenders/ programma's etc. Vervelend ?
Feit is dat Sony king is op het goed inschatten van niet-bestaande beweging en zich ook niet zo snel van de wijs laat brengen als er een frame mist of de juiste cadence niet duidelijk is.
Jammer is het zeker, en als we naar de rest kijken dan is de ranglijst als volgt:
1. Sony
2. Samsung
3. Panasonic / LG
LG vind ik ongeveer gelijkwaardig aan Panasonic. Op mijn overgangs-TV Panasonic 50cx800 heb ik ook heel vaak judder gezien. Veel meer als op de Sony (of Philips die hier nog is).
Terzijde: mijn plasma Panasonic 42gt60 heeft met IFC mid ongeveer dezelfde bewegingsscherpte als de oled. Dan blijkt maar weer dat de o-z0 geroemde plasma ook nadelen heeft en in de praktijk ook steken laat vallen (false contouring, ruwer worden bewegend beeld, judder).
Maar het gras is niet zoveel groener aan de overkant: ook Sony of Samsung is niet perfect met anti-judder.
Ook daar zie je fouten ontstaan zodra je interpolatie aanzet. Judder is daar ook gewoon te spotten hoor
En daarnaast heb je ook nog soorten judder die in de film (vaak reklame-filmpjes!) er gewoon ingebakken zit die je never nooit kan wegpoetsen.
Acceptatie? HD-materiaal van Ziggo ofzo)
Als Sony die oled had gehad, hadden we denk ik wel wat betere processing gehad. Dat geldt dan met name voor het materiaal wat in meer of mindere mate beschadigd is (compressie, missing frames, foute cadence etc.) LG doet dat gewoon wat slechter maar niet echt heul slecht.
Voor normaal tv kijken zou ik zeker trumotion aanzetten om zo tot een middenweg te komen. Voor het ene materiaal is niet nodig, voor het ander materiaal geeft het een heel goed resultaat en soms blijf je judder zien als de processor teveel fouten te verwerken krijgt.
Dat verklaard soms ook wel het verschil dat mensen zien: de 1 vindt het prima en kijkt wellicht alleen GTST, nieuws en af en toe een blockbuster (meestal van goede kwaliteit). De andere kijkt NCIS en probeert een gedownload gecomprimeerd filmpje te bekijken.
a) Nou is het tegenwoordig ook zo, dat we wonderen van tv's verwachten: SD, HD, 4K, gecomprimeerde zooi, foute streams, etc, alles moet er p-e-r-f-e-c-t uitzien anders is er wat mis met het toestel.
b) de schermgrootte is ook nog een niet te onderschatten factor: schermen wordt steeds groter en een fout wordt ook steeds groter. Op een 32"ziet een juddertje er heel anders uit dan op een 55" of 65 . Dan hakt het echt door het beeld, gewoon omdat visueel er meer cm2 voor je ogen wordt gejuddert.
c) Over LG's processing is al wat gezegd. Die is gevoeliger dan bijv. Sony's X1-chip voor ontbrekende informatie. Op dit moment zou ik zeggen dat 80% ok is en 20% zou echt beter kunnen. Accepteren dus, dit wordt niet beter en is gewoon zo.
d) Gewenning treed zeker op. Iets meer blur soms en soms een stotterje extra went echt
Op een gegeven moment ben je niet meer aan het analyseren maar aan het kijken. Als je stopt met analyseren dan zal je zien dat je meer naar het verhaal kijkt en andere zaken belangrijker worden:
- contrast
- kleuren
- zwartwaarden
Oled is echt heel goed: de helderheid die het uitstraalt, goede kijkhoek, sterke kleuren, zwartwaarden. inner-contrast echt top. Het beeld is op alle fronten beter dan LCD.
Over inner-contrast: bij OLED is een zwart puntje in helder beeld ook echt zwart (0). Bij een LCD val je dan terug op op de native blacklevel (0,04 ofzo). Dat verschil zie je gewoon, vooral in de avonduren. Een zwartwaarde van 0,05 in helder beeld is dan "grijs". Dit heeft niet alleen invloed op de zwarte pixel (die niet 100% zwart, maar grijs), maar ook op de andere kleuren. Zwart laat andere kleuren beter uitkomen.
Dit maakt verschil in beeldbeleving: meer diepte, meer helderheid terwijl LCD dan wat flets blijft ter vergelijking.
e) LCD haalt alleen bij motion betere waarden, maar veel motion ziet er toch hetzelfde uit als op de oled. Je moet dan voorbij de 700 lijnen komen om echt wat verschil te zien, en alleen dan ook nog als je ze naast elkaar ziet !
f) Zijn er dan nog wat pluspunten voor de beweging van oled? Jazeker!
De oled is gezegend met een hele snelle reactietijd. Dat heeft als voordeel dat smearing niet optreed.
Smearing en ghosting (dubbel beeld, strepen achter het bewegend object) zijn er niet, terwijl bij Panasonic dit schering en inslag is.
Als er wat beweegt bij oled, zijn de contouren in ieder geval razend scherp, dat weer wel.
Note voor de topicstarter:
Ik heb mijn oled nu helemaal kapot-geanalyseerd.
Als jij blokjes in beeld ziet (geen black noise), dan is er denk ik wat mis met het signaal, Hier op de ziggo-box is alles prima.
Judder: dat zal je enigermate moeten accepteren en wellicht trumotion op vloeiend zetten om een middenweg te bewandelen. Met in gedachten dat gezien de enorme variatie aan kwaliteit in het materiaal (missende frames, compressie, foute aangehechte frames., onduidelijke cadence) het soms tot wat gestotter komt.
Mocht je er toch na 6 maanden nog aan ergeren: verkopen en kleine Sony kopen.
[
Voor 102% gewijzigd door
Shocked op 20-05-2016 21:08
]
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120