LG 55EF950V OLED - af en toe schokkerig beeld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-04 15:10
Beste Tweakers,

sinds afgelopen week ben ik eigenaar geworden van een LG 55EF950V OLED scherm.

Een prachtig scherm maar ik loop nog tegen een puntje aan waarvan ik zelf niet weet hoe ik het op moet lossen.

Tijdens het kijken wil het beeld nog wel eens schokkerig zijn en er af toe ligt wat blokjes in beeld verschijnen. Dit is gebeurd 1 á 2 keer per minuut en is best vervelend tijdens het kijken. Het is dan net of er een paar frames in het beeld materiaal missen en m.b.t. tot de lichtelijke blokjes lijkt het net of er iets een beetje stoort.

Dit ik ervaar dit zowel tijdens TV kijken (digitale TV over glasvezels) alsmede tijdens het kijken van 1080p materiaal van een mediaspeler (DUNE 3D).

Hiervoor had ik een 32inch LG LCD en had dit probleem niet, ik ga er dus vanuit dat het ergens in het scherm zit.

Ik maak gebruik van de volgende SETUP:

BRON: TV DECODER / DUNE 3D -> HDMI kabel -> Pioneer VSX-921 reciever -> HDMI kabel -> LG 55EF950V

Zelf ben ik er vanuit gegaan dat het niet aan de kabels ligt, omdat het probleem zich eerder ook niet voor deed bij mijn vorige TV. Voor de zekerheid heb ik al wel nieuwe High Speed HDMI kabels in bestelling staan.

Wat zou hier het probleem van kunnen zijn of betreft dit een euvel van de TV zelf en moet deze mogelijk voor een RMA ? Mogelijk kan iemand mij op het juiste spoor zetten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:36
Ervaar dat je ook met trumotion op 5/10 (dejudder 5, deblur 10) bij normaal tv kijken?

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Shocked schreef op maandag 09 mei 2016 @ 13:25:
Ervaar dat je ook met trumotion op 5/10 (dejudder 5, deblur 10) bij normaal tv kijken?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik neem aan dat ik die opties gewoon kan vinden in het instellingen menu ?

Dit zijn instellingen waarvan ik niet direct de betekenis zou weten, vandaar dat ik er ook meestal vanaf blijf voor dat ik me er in verdiept hebt.

Ik ga vanavond gelijk de instellingen is aanpassen in de hoop dat dit een oplossing vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Ja, ik geloof bij beeldopties, zo uit mijn hoofd.
Die moet je zeker aanzetten. Bij sommige settings staat hij soms op "vloeiend" maar dat geeft af en toe ook een artifact (schokje). Niet altijd, maar het kan wel eens opvallen en deze instelling is niet aan te raden.
Trumotion op gebruiker en 5/10 is meestal een redelijke oplossing. Je kan ook 3/10 of 4/10 proberen.
Het beeld wordt wat vloeiender en scherper. Het soap-effect is niet echt aanwezig en je went er snel aan. In ieder geval vindt ik dat beter als dat geschok.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 18:59
Probeer eens alles direct op je tv aan te sluiten.
Het klinkt misschien raar, maar OLED is van zulke goede kwaliteit dat je direct alle foutjes in de content ziet.

Daarnaast ben je van een 32 naar een 55 inch gegaan wat ook foutjes eerder laat opvallen.

Probeer ook eens een USB stick of youtube of netflix of andere content providers.Als deze gewoon goed zijn is het waarschijnlijk een probleem met de kwaliteit van je content.

oh en als antwoord op je vraag: de kans is erg klein dat dit aan je toestel ligt. dus RMA lijkt mij helemaal niet nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door sandervanzijl op 10-05-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 20:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Wellicht ook een andere HDMI kabel proberen met aan beide kanten ferriet aan beide zeide.
Zelf ook veel problemen gehad met flikkeren en wegvallen beeld, dit bleek aan de HDMI kabel te liggen.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:02
Zou eerst de dure hdmi kabels afbestellen, daar lopen genoeg topics over.

Daarna alle beeldverbeteraars uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Eerst alles los aansluiten, en de receiver uitsluiten dat deze defect is. Kabels zou kunnen, maar is minder waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Ik heb zelf ook een LG 55EF950V en dezelfde problemen.
Het problem zit, zo ver ik tot nu toe heb kunnen zien in de beeldinterpolatie software van de TV (trumotion).

Ik heb alle mogelijke settings geprobeerd maar het probleem blijft. Ook de laatste firmware V04.20.90 heeft het probleem.

Gezien het ook optreed met de ingebouwde tuner ben ik er van overtuigd dat het niet aan de randapparatuur ligt.

Sommige zenders zoals NGC en dan bijvoorbeeld de serie "God" zijn haast on kijkbaar. Waarschijnlijk omdat er ergens een 60Hz signaal in 50Hz is gepropt... en dat vindt de LG helemaal niet leuk.

Films kijken met Kodi op 24p gaat zeer goed, hoewel bij sommige scenes de TV toch de fout in gaat.

Ik ben zelf een liefhebber van het soapopera effect, het kan niet vloeiend genoeg zijn... maar hoe vloeiender hoe "mooier" de rare effecten.

Ik ben echter bang dat we op een update moeten wachten van LG, maar ik ben nog banger dat het probleem nooit opgelost gaat worden... maar de gouden tip is welkom.

Ik heb ook al in de service menu's (EZ_START) een en ander geprobeerd, maar het mag allemaal niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
@mjvdzwet

De motionprocessing is volgens mij ook erg gevoelig voor slecht materiaal.
Er zijn inderdaad series of uitzendingen die er (bijna) goed uitzien. Maar ook flinke missers zitten ertussen.
Lekker stotteren op NGC is gebruikelijk....

Ik heb een week of 2 een 55EF950V gehad en nu een 55E6V.
Op de 55E6V is nog steeds stotteren te zien, maar minder "grof". Met trumotion op vloeiend, kon de 950V weleens een hele flinke hickup geven. Dat is bij de E6 minder.

Gisteren heb ik de E6 naast een Philips 32pfl9705 (200 Hz panel) gezet via een actieve hdmi-splitter.
Dn zie je meteen dat motion veel vloeiender en rustiger is op de Philips. Dit moment was wel even slikken, een 6 jaar oude Philips deed het wel even veel beter... ;(

Ik vind zelf ook dat de tv (te) vaak de fout ingaat, zeker bij normaal HD materiaal. Afgelopen weekend was James Bond Dr. No eigenlijk helemaal prima maar een stukje Jason Bourne was treurig terwijl het nog een nieuwere film is ook. Het is ook vaak te zien als er een nieuwe frame in beeld komt met een beweging (lopend persoon): lijkt wel of de processing even in de war is en niet kan kiezen.

Nou wil ik de E6 niet echt afkraken: mijn plasma 42gt60 is ook niet perfect en stottert ook zo maar wel eens (naast DFC, groffe randjes enzo).

Updates van LG?? Mmm, ik heb er geen hoop op. Zolang LG al 4k oled's maakt, lees je deze klachten.
De E6 doet het ook nog gewoon, terwijl ze al een jaartje ervaring hebben met de 950V, zou je zo zeggen.

Kijk nu momenteel naar het Songvestival: verschrikkelijk goed beeld en zeer weinig bewegingsfoutjes. Tja, haat-liefde verhouding is het een beetje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Waar speel je die films mee af dan? Klinkt eerder alsof je mediaspeler bijvoorbeeld 1080/24 op 1080/60 probeert af te spelen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Shocked schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:21:
Ja, ik geloof bij beeldopties, zo uit mijn hoofd.
Die moet je zeker aanzetten. Bij sommige settings staat hij soms op "vloeiend" maar dat geeft af en toe ook een artifact (schokje). Niet altijd, maar het kan wel eens opvallen en deze instelling is niet aan te raden.
Trumotion op gebruiker en 5/10 is meestal een redelijke oplossing. Je kan ook 3/10 of 4/10 proberen.
Het beeld wordt wat vloeiender en scherper. Het soap-effect is niet echt aanwezig en je went er snel aan. In ieder geval vindt ik dat beter als dat geschok.
Ik heb de verschillende instellingen geprobeerd maar het mag helaas niet baten, het beeld wordt er (helaas) alleen maar slechter van.
sandervanzijl schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:27:
Probeer eens alles direct op je tv aan te sluiten.
Het klinkt misschien raar, maar OLED is van zulke goede kwaliteit dat je direct alle foutjes in de content ziet.

Daarnaast ben je van een 32 naar een 55 inch gegaan wat ook foutjes eerder laat opvallen.

Probeer ook eens een USB stick of youtube of netflix of andere content providers.Als deze gewoon goed zijn is het waarschijnlijk een probleem met de kwaliteit van je content.

oh en als antwoord op je vraag: de kans is erg klein dat dit aan je toestel ligt. dus RMA lijkt mij helemaal niet nodig.
Ik heb nog niet geprobeerd alles direct op mijn OLED aan te sluiten, ik ga dit wel proberen maar geniet niet de voorkeur gezien het feit er maar 3 HDMI aansluitingen zijn en ik een viertal HDMI apparaten heb die ik er graag standaard op aangesloten wil hebben. Ik laat jullie weten of dit een mogelijke oplossing is.
Patrick89 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 09:30:
Wellicht ook een andere HDMI kabel proberen met aan beide kanten ferriet aan beide zeide.
Zelf ook veel problemen gehad met flikkeren en wegvallen beeld, dit bleek aan de HDMI kabel te liggen.
Malt007 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:41:
Zou eerst de dure hdmi kabels afbestellen, daar lopen genoeg topics over.

Daarna alle beeldverbeteraars uitzetten.
Ik heb in elk geval drie nieuwe HDMI kabel gehaald die allemaal High Speed HDMI (incl. Ethernet) ondersteunen om uit de sluiten dat de kabels het probleem vormen. Het zijn geen "dure" kabels maar betreffen in elk geval HDMI versie >= 1.4
MAZZA schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 08:38:
Waar speel je die films mee af dan? Klinkt eerder alsof je mediaspeler bijvoorbeeld 1080/24 op 1080/60 probeert af te spelen of zo.
Het betreft niet alleen films, maar ook gewoon digitale TV (HD). Films worden afgespeeld vanaf een DUNE 3D mediaspeler en het bron materiaal betreft een REMUX die ik zelf van een blu-ray heb gemaakt.

Ik durf niet te zeggen wat de instellingen zijn waarmee het beeld materiaal wordt weergegeven en ik weet ook niet met hoeveel FPS digitale TV van OnsBrabant net wordt uitgezonden. Ik zal dit eens na zoeken.

[ Voor 68% gewijzigd door herbalx op 11-05-2016 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Gooi nou gewoon die beeldverbeteraars uit. Die motionrommel verzint/berekent beelden tussen de frames door, dus bij bewegende beelden kans op fouten. Zet het alles uit en je zal zien dat je beeld realistischer wordt en zonder fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Malt007 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:22:
Gooi nou gewoon die beeldverbeteraars uit. Die motionrommel verzint/berekent beelden tussen de frames door, dus bij bewegende beelden kans op fouten. Zet het alles uit en je zal zien dat je beeld realistischer wordt en zonder fouten.
Naar aanleiding van de reactie van Shocked heb ik ook dit geprobeerd, het schokker effect wordt dan wel minder maar lijnen van logo's zijn dan niet meer mooi vorm gegeven. Ze worden dan een beetje blokkerig, net alsof je te weinig pixels hebt voor een mooie strakke lijn.

Daarnaast wordt het schokkerige effect vervangen door een hele lichte storing die dan met onregelmatig intervallen op treed. Op verschillende plekken in het beeld komt dan zo nu en dan ruis en er is veel artifact vorming. (volgens mij is dat niet wat ik mag verwachten bij een dergelijke scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
mjvdzwet schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:30:
Ik heb zelf ook een LG 55EF950V en dezelfde problemen.
Het problem zit, zo ver ik tot nu toe heb kunnen zien in de beeldinterpolatie software van de TV (trumotion).

Ik heb alle mogelijke settings geprobeerd maar het probleem blijft. Ook de laatste firmware V04.20.90 heeft het probleem.

Gezien het ook optreed met de ingebouwde tuner ben ik er van overtuigd dat het niet aan de randapparatuur ligt.

Sommige zenders zoals NGC en dan bijvoorbeeld de serie "God" zijn haast on kijkbaar. Waarschijnlijk omdat er ergens een 60Hz signaal in 50Hz is gepropt... en dat vindt de LG helemaal niet leuk.

Films kijken met Kodi op 24p gaat zeer goed, hoewel bij sommige scenes de TV toch de fout in gaat.

Ik ben zelf een liefhebber van het soapopera effect, het kan niet vloeiend genoeg zijn... maar hoe vloeiender hoe "mooier" de rare effecten.

Ik ben echter bang dat we op een update moeten wachten van LG, maar ik ben nog banger dat het probleem nooit opgelost gaat worden... maar de gouden tip is welkom.

Ik heb ook al in de service menu's (EZ_START) een en ander geprobeerd, maar het mag allemaal niet baten.
Enig zins geruststellend dat ik niet de enige ben die dit ervaart, anderzijds baal ik enorm van. Voor een dergelijke prijs verwacht je niet dat je met dit soort dingen te maken krijgt. Ik ga eerst alle aangedragen oplossingen proberen voordat ik mijn conclusies trek. We wachten dus nog even rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Heb je alle beeldverbeteraars uitgezet? Als je tv van blokkige lijntjes rechte maakt berekent hij dat dus. Bij bewegende beelden levert dat dus fouten op. Elke professionele reviewer zet direct alles uit omdat dat simpel het beste en meest realistische beeld oplevert.

HDMI kabels 1.4 bestaan niet, je bent opgelicht. Je aansluitingen kunnen wel 1.4 zijn. Edit: hmm highspeed kabels schijnen wel te bestaan, nodig van hdmi 2.0, maar denk niet dat het daaraan gaat liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Malt007 op 11-05-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik zou eerst eens uitsluiten dat het niet aan je materiaal/mediaplayer ligt. Speel je blu-ray af direct van een blu-rayspeler die direct via hdmi op je tv is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
@Malt007:
Eh,no.
Ik heb de 55E6 en als ik trumotion uit zet voor Ziggo HD, dan is het stotteren niet om aan te zien.
Ik heb dan liever af en toe een dingetje ergens, dan extra gestotter

Die professionele reviewers zijn niet echt praktijkgericht. Die voeren zo'n tv met goed bluray materiaal, kijken goede streams, spelen testfiles af en maken dan hun beoordeling. HD broadcasting wordt ook even bekeken of het om aan te zien is.
Het punt is dat ze bij slecht materiaal (gecomprimeerde HD uitzendingen) daar niet echt een waarde-oordeel aan geven. Tenslotte kan de tv wel ander materiaal heel goed weergeven.
Je kijgt dan een beetje de vraag wie er schulidig is: slecht aangeboden materiaal of processing die het soms niet goed kan verwerken (door bijv. lage bitrate).
Andere merken verwerken lage bitrate beter: Sony is daar erg goed in en ook de topmodellen van Samsung zijn aardig bijgetrokken. Panasonic blijf ik tricky vonden: mijn overgangstv 50cx800 stotterde ook vaak vond ik.

@herbaxl
Met de LG oleds heb je wel een probleem als je alleen HD Ziggo bekijkt: sommige films of uitzendingen zijn subliem maar er zijn ook genoeg zenders/uitzendingen die tenenkrommend zijn.

Voorbeeld gisteren 555E6: Songfestival echt heel, heel goed: alles vloeiend. NCIS op RTL7: stotterfeest.

Ik zou de raad van Mazza volgen: Bluray moet een goed resultaat geven.
Ook zou ik nog eens naar instellingen van je digitale aanbieder (glasvezel?) kijken en kijken of het bij alle zenders zo is of alleen bij sommige.

O js: ik ervaar dat 1080p materiaal die ik over WDLive afspeel als slecht: usb via dat ding geeft stotter in beeld. Steek ik de USB direkt in de TV, is het vloeiend. Ook weer zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Shocked schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:15:
O js: ik ervaar dat 1080p materiaal die ik over WDLive afspeel als slecht: usb via dat ding geeft stotter in beeld. Steek ik de USB direkt in de TV, is het vloeiend. Ook weer zoiets.
Offtopic: ik heb die probleem ook gehad met 1080p materiaal i.c.m. DTS-HD master / TrueHD audio, helemaal wanneer ik een lossless rip keek van mijn blu-ray (REMUX). Ik had die probleem bij mijn Mede8r 500x2, uiteindelijk bleek de trage chipset van het apparaat het probleem te zijn. Ik heb deze vervangen door een DUNE 3D mediaplayer en daarmee had ik vloeiend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
@Shocked
Ik had ook ook zo'n 7 jaar oude Philips TV (Aurea 2)... daar zag je wel eens wat ghosting rond de motion processing (natural motion), maar dat was lang niet zo storend als hikkend beeld. Ik ben "blij" (niet voor jou) dat de E6 het ook nog heeft... dan hoef ik daar ook niet mijn heil als oplossing voor het probleem te zoeken.
Hopen dat Philips (TP Vision) eind dit jaar daadwerkelijk met een OLED scherm komt wat niet de kuren heeft van de laatste Philips (met Android TV) series en fatsoenlijke motion compensatie.

@Malt007
Ik hou zelf van vloeiend beeld... als je de beeld verbeteraars uitzet op de 55EF950V dan wordt het alles behalve soepel. En ik weet dat de meeste film fanaten het soap opera effect vervloeken... alleen ik ben van mening dat ik liever naar een toneelstuk kijk of "real life" beelden die oneindig soepel zijn.
Wat mij betreft mag de volgende hype in film land een upgrade van 24p naar bijvoorbeeld 120p of mooier nog 240p zijn. Dan is het beeld op grote schermen ook gewoon vloeiend en hoeven TV's en projectoren niets meer "bij te verzinnen". Hoe we die datastromen gaan verwerken door een kabel... dat is een andere vraag. ;)

Het zou leuk zijn als we echt de vinger kunnen leggen op wat de LG OLED tv's nu precies verkeerd interperteren. Ik vind het sowieso wonderbaarlijk dat Philips en Sony de enige partijen zijn waarbij ik het idee heb dat ze motion verbetering echt goed voorelkaar hebben.

Ik heb het probleem ook al voorgelegd bij LG, alleen daar kreeg ik als antwoord dat ik een filmpje moet opsturen... maar hoe maak je een filmpje hiervan... de camera gaat nooit in sync zijn met het beeld... dus ik zie niet hoe ik dit kan vastleggen. Iemand een idee?
Misschien dat we gezamelijk iets (nihil) meer slagkracht hebben en zo de topicstarter en de rest met dit probleem mischien toch tot een oplossing kunnen komen met LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Het zou leuk zijn als we echt de vinger kunnen leggen op wat de LG OLED tv's nu precies verkeerd interperteren. Ik vind het sowieso wonderbaarlijk dat Philips en Sony de enige partijen zijn waarbij ik het idee heb dat ze motion verbetering echt goed voorelkaar hebben.

Ik heb het probleem ook al voorgelegd bij LG, alleen daar kreeg ik als antwoord dat ik een filmpje moet opsturen... maar hoe maak je een filmpje hiervan... de camera gaat nooit in sync zijn met het beeld... dus ik zie niet hoe ik dit kan vastleggen. Iemand een idee?
Misschien dat we gezamelijk iets (nihil) meer slagkracht hebben en zo de topicstarter en de rest met dit probleem mischien toch tot een oplossing kunnen komen met LG.
Precies.!

Oled is echt heel fraai, maar dat gestotter....
Ik heb hetzelfde: vloeiend beeld met soms een kringeltje is prima te doen. Je went er ook aan.
Maar aan gestotter wen ik echt moeilijk.
De E6 heeft vele goede eigenschappen en is echt gruwelijk goed, alleen die processingfouten zijn belachelijk.

Ik heb al heel veel motion-tests gedaan, ook met scrolling lines, Rting bouncing logo, testfilmps etc.
Altijd kwam eruit dat vloeiend of gebruiker 10/10 het beste was.
Maar in de praktijk is deze instelling slecht: de processing heeft veel moeite met het vinden van de juiste framerate of raakt even in de war bij meer informatie dan een cleane testfile.

De resolutie van een oled is circa 700 lines. Een erg goede lcd haalt 1080, maar geeft dan ook wel wat artifacten. Er worden immers frames bijverzonnen en dat gaat niet altijd even goed.
Oled heeft dus iets meer blur, maar dat is niet erg en veel gevallen niet zichtbaar.

Een groot voordeel van oled is dat de pixelrespons erg snel is: je zal geen last hebben van smearing of rare randjes. De contouren blijven zuiver. Dat is bij lcd's wel anders: bijvoorbeeld Panasonic dx900 heeft veel last van smearing (zwarte veeg achter een bewegend beeld).

Vastleggen beeld:

Ja, das een hele goede vraag. 8)7 Ik denk dat ze bij LG heus wel weten dat ze moeite hebben met motion in bepaalde gevallen. De eerste drempel die ze opwerpen is vragen om bewijs.
Ik zal eens kijken of ik het vast kan leggen via mijn Iphone 6. Ik zal eens een stukje van een stotterende serie opnemen en kijken wat ik ermee kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Shocked op 11-05-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Shocked schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:41:
[...]

Precies.!

Oled is echt heel fraai, maar dat gestotter....
Ik heb hetzelfde: vloeiend beeld met soms een kringeltje is prima te doen. Je went er ook aan.
Maar aan gestotter wen ik echt moeilijk.
De E6 heeft vele goede eigenschappen en is echt gruwelijk goed, alleen die processingfouten zijn belachelijk.
Is het gestotter een eigenschap van OLED? Lijkt me gewoon aan de processor te liggen dus probeer nou eens alle beeldverbeteraars uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Malt007 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:52:
[...]

Is het gestotter een eigenschap van OLED? Lijkt me gewoon aan de processor te liggen dus probeer nou eens alle beeldverbeteraars uit te zetten.
Naar aanleiding van de reactie van Shocked heb ik dit ook geprobeerd en hier reeds een reactie op terug gegeven.

Het beeld wordt hierdoor alleen maar slechter, er ontstaan artifacts rond stilstaande beelden wanneer deze worden omgeven door bewegend beeld, lijnen van logo's zijn niet vloeien maar hoekerig en in plaats van een schokkerig beeld komen er nu met onregelmatige intervallen een lichtelijke storing in beeld die niet optreed wanneer de TruMotion/beeldverbeteraar wel aanstaat (vergelijkbaar met een verstoord signaal).

Het uitschakelen van de beeldverbeteraar leidt tot afname van de schokkerigheid maar leid weer tot andere inperfecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:28
De slechte motion flow van LG is voor mij de reden om nog van Oled weg te blijven.
Ik ben er erg gevoelig voor en het irriteert mij mateloos.
LG blijft daar maar problemen mee houden.

Als LG de software van Sony voor o.a. motion flow kon gebruiken, dan hadden ze de beste tv ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
herbalx schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:06:
[...]

Naar aanleiding van de reactie van Shocked heb ik dit ook geprobeerd en hier reeds een reactie op terug gegeven.

Het beeld wordt hierdoor alleen maar slechter, er ontstaan artifacts rond stilstaande beelden wanneer deze worden omgeven door bewegend beeld, lijnen van logo's zijn niet vloeien maar hoekerig en in plaats van een schokkerig beeld komen er nu met onregelmatige intervallen een lichtelijke storing in beeld die niet optreed wanneer de TruMotion/beeldverbeteraar wel aanstaat (vergelijkbaar met een verstoord signaal).

Het uitschakelen van de beeldverbeteraar leidt tot afname van de schokkerigheid maar leid weer tot andere inperfecties.
Alle beeldverbeteraars? Hele menu doorlopen en alles op 'uit' zetten, heb je dat gedaan? Anders zit het gechok in de bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:19:
[...]

Alle beeldverbeteraars? Hele menu doorlopen en alles op 'uit' zetten, heb je dat gedaan? Anders zit het gechok in de bron.
Als alle beeldverbeteraars uit staan en er een ISF voorkeur wordt gebruikt. Dan is het beeld netjes schokkerig bij externe bronnen. Dat wil zeggen dat ik de framerate te laag vind voor de grootte van het scherm. Dus ik gebruik graag een vorm van bewegingsverbeteraars.

Bij de ingebouwde tuner of dezelfde zender met een externe (glasvezeltuner) is het een ander verhaal. Je hebt daar gelijk, je ziet bijvoorbeeld op NGC dat het beeld dan onregelmatig stottert. Het is dus waarschijnlijk een 60Hz signaal wat in 50Hz wordt weergegeven. Echter is het zo dat als je dit "rotte" signaal op een Philips of Sony bekijkt hier de beeldverbeteraars er weer gewoon een mooi vloeiend beeld van maken. En van een TV in deze prijsklasse mag je toch verwachten dat ze dat op orde hebben, toch?

Zoals eerder aangegeven, ook door anderen, zie je dus vaak dat een oudere (of huidge) Philips of Sony TV het wel goed doet. Ik heb de afgelopen maanden diverse TV's gehad om mijn 7 jaar oude 42" Philips te vervangen.
Eerst de 65" Philips van de MediaMarkt aanbieding... redelijk beeld, motion net zo goed als mijn oude Philips... maar dat ding liep 4x per week vast... dus ging weg. Toen een 55" Samsung 8000 gehad, het top S-UHD model in platte uitvoering. Beeld was goed (als je er recht voor zat, kijkhoek was dramatisch slecht), motion was aardig, maar ging regelmatig de fout in. De LG... prachtig beeld, ultieme kijkhoek... motion in films best oke. Alleen gewoon TV kijken is een drama kwa motion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Sja als de software/beeldverwerking niet goed is van de LG, waarom dan aanzetten? Het is gewoon een native 100hz scherm lijkt me en om nou te zeggen dat je meer frames nodig vindt bij een grote formaat snap ik niet. Een slechte bron kan je nou eenmaal niet goed maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
De 55E6 krijgt een software-update.
Ik ga ook de motion nog eens bekijken.

Ik vind motion bij gewoon tv kijken ook niet ok. Maar zonder trumotion vind ik het helemaal niet te doen.
Het is ook niet altijd: compressie en andere 60>50Hz spelen een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Hoe kan een framerate te maken hebben met het formaat van het scherm? In de bioscoop zijn het 24 frames, bij een 100x zo groot scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Malt007 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:42:
Hoe kan een framerate te maken hebben met het formaat van het scherm? In de bioscoop zijn het 24 frames, bij een 100x zo groot scherm.
Het aantal Hz van het scherm zegt niet zoveel als er niet een vorm van interpolatie wordt gebruikt. Als iets snel door het beeld beweegt met 24 beelden per seconde dan zal de stap per frame op een klein scherm een paar millimeter zijn, op een 55" een paar centimeter en op een film doek 10-tallen centimeters. Ga in een bioscoop maar vlak voor het scherm staan dingen verplaatsen dan echt grote stukken in 1x keer. Dit valt minder op omdat je er veel verder vanaf zit.

Dus een beeld van 50Hz wordt op een 100Hz scherm 2x weergegeven. Als er verplaatsing is staat het beeld 2x "op dezelfde plek". Als er een vorm van bewegingsinterpolatie wordt gebruikt kan de TV een tussenliggend beeld berekenen (bedenken). Hierdoor worden de stappen kleiner en het beeld vloeiender. Alleen wordt het natuurlijk "verzonnen" en zit de TV er wel eens naast... je krijgt artifacts.

Alleen de LG is een ware kampioen in "ik snap het niet meer en nu sla ik maar beelden over". Hierdoor wordt het schokkend. Je hebt liever wat rare vlekken dan ontbrekende beelden.

@Shocked
Het is i.d.d. niet alleen bij 60Hz>50Hz, ook scene wisselingen zijn soms funest. Ook als er door een hekwerk o.i.d. wordt gefilmd gaat het regelmatig mis, Het vervelende is dat de TV soms wel 5 seconden nodig heeft om weer "soepel" te worden.
Heeft de update nog soelaas geboden voor het motion problem?

[ Voor 0% gewijzigd door mjvdzwet op 11-05-2016 15:58 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Nou ik zit op 2,5m van een 65" en kijk altijd zonder beeldverbeteraars en heb nog nooit ergens last van gehad, net als alle reviewers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
herbalx schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 09:16:
[...]

Ik heb nog niet geprobeerd alles direct op mijn OLED aan te sluiten, ik ga dit wel proberen maar geniet niet de voorkeur gezien het feit er maar 3 HDMI aansluitingen zijn en ik een viertal HDMI apparaten heb die ik er graag standaard op aangesloten wil hebben. Ik laat jullie weten of dit een mogelijke oplossing is.
Het gaat er eigenlijk niet om of dit een oplossing is, maar om te troubleshooten of het probleem wel echt aan je OLED ligt. Lijkt me toch het eerste dat je moet doen, voordat je stennis gaat lopen schoppen bij LG.

Je hoeft er dan ook niet vier tegelijk om te pluggen :-)
Gewoon eerst alles uit je tv trekken, dan 1 goede bron direct op je tv aansluiten en even testen.
Als je overigens geen problemen hebt met materiaal van USB of youtube/Netflix dan ligt het sowieso niet aan je OLED of de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
mjvdzwet schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:57:
[...]

@Shocked
Het is i.d.d. niet alleen bij 60Hz>50Hz, ook scene wisselingen zijn soms funest. Ook als er door een hekwerk o.i.d. wordt gefilmd gaat het regelmatig mis, Het vervelende is dat de TV soms wel 5 seconden nodig heeft om weer "soepel" te worden.
Heeft de update nog soelaas geboden voor het motion problem?
Ik zit nog op mijn werk ;w

(eh ja, wel ff stiekum internetten)

Wat jij ervaart, dat vind ik ook zo. LG kan er ook in een scene even flink naast zitten. Dat valt echt op.
Nou was ik al wat gewend door de 50Hz bug bij de Panasonic 42gt60 plasma (ook een stottertje soms extra wat ik prima kan hebben), maar de LG is echt Kampioen daarin. Het weer vinden van de juiste cadans duurt soms inderdaad lang: met name in NCIS uitzendingen is dat erg: daar lopen veel agenten rond in parkeergarages en dat is letterlijk schokkend.

Iemand zonder oled kan er niet over oordelen overigens. Je moet het echt ervaren :+

Later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
sandervanzijl schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:30:
[...]

Het gaat er eigenlijk niet om of dit een oplossing is, maar om te troubleshooten of het probleem wel echt aan je OLED ligt. Lijkt me toch het eerste dat je moet doen, voordat je stennis gaat lopen schoppen bij LG.

Je hoeft er dan ook niet vier tegelijk om te pluggen :-)
Gewoon eerst alles uit je tv trekken, dan 1 goede bron direct op je tv aansluiten en even testen.
Als je overigens geen problemen hebt met materiaal van USB of youtube/Netflix dan ligt het sowieso niet aan je OLED of de instellingen.
Ja ik wil zeker niet direct conclusies trekken en eerst het probleem te isoleren. Op dit moment zit ik gewoon nog in die fase. Ik blij met alle tweakers die me daarbij proberen te helpen.

Overigens is het schakelen via de reciever de wijze waarop ik alles graag zou bedienen, en zie ik het niet zo zitten om elke keer een stekker te verwisselen. ;( Maar ik ga die zeker proberen om kijken of ik zo het probleem kan isoleren, zoals gezegd houd ik jullie op de hoogte van mijn bevinden. (ben nu namelijk nog niet thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
herbalx schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:52:
[...]Overigens is het schakelen via de reciever de wijze waarop ik alles graag zou bedienen, en zie ik het niet zo zitten om elke keer een stekker te verwisselen.
Ik weet niet of je jouw receiver op HDMI passtrough kan zetten zodat deze niets met het HDMI signaal doet, dan krijg je normaal gesproken het zelfde signaal. Ik gebruik zelf een Denon AVR-3808. Deze heeft nog geen 3D en 4K ondersteuning, maar werkt verder prima. De TV schakeld ook netjes mee van 24Hz, 50Hz naar 60Hz met Kodi via de receiver.

Maar als ik alles goed gelezen heb dan heb je het toch ook met de ingebouwde DVB-C tuner van de TV?
Als dit zo is dan heb je waarschijnlijk het zelfde (vervelende) waarnemingsvermogen als Shocked en mij. Gevoelig voor niet vloeiende bewegingen. En zit het probleem echt in de motion verwerking van de TV. Gezien Shocked het bij de 950V en de E6 ervaart geloof ik niet een defect. Het is gewoon een "feature" van LG's. Welke in de software zal moeten worden opgelost. Het heeft verder niets met OLED techniek te maken of het feit dat het signaal via een receiver loopt.

Uiteraard een test doen met een losse ontvanger direct op de TV kan geen kwaad. Ik denk wel dat je zal ervaren dat als je een TV programma via de interne tuner bekijkt en als "schokkend" ervaart en dan overschakeld naar de externe tuner via HDMI je exact het zelfde zal zien. Bij mij is dat wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
mjvdzwet schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:44:
[...]
Ik denk wel dat je zal ervaren dat als je een TV programma via de interne tuner bekijkt en als "schokkend" ervaart en dan overschakeld naar de externe tuner via HDMI je exact het zelfde zal zien. Bij mij is dat wel zo.
Nou, de update loopt en ik zal straks de motion test files eens proberen.

Wat wel nog een puntje is:
Interne of externe tuner maakt niet zo heel veel uit volgens mij.
Wel heb ik al een tijdje zitten overwegen om een externe processor-scaler te kopen om de processing van de LG te ontlopen:

Zoiets als een DVDO mini - of micro: http://dvdo.com/product/dvdo-iscan-mini/

Die dingen zijn beste wel prijzig en voor je 300 euri stukslaat om erachter te komen dat het niets uithaalt... :F
Maar het idee blijft me achtervolgen.

Goed, straks zal ik eens goed naar de update kijken of ze wat verbeterd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
@Shocked
Ik denk niet dat processor-scaler helpt, gezien die nooit boven 60fps kunnen gaan door de HDMI standaard. Gezien het oled panel een hogere refreshrate heeft zal de tv altijd de extra frames moeten genereren.
En dat gaat dus niet lekker. Zoals je eerder aangaf, ook bij goed bronmateriaal gaat het ook regelmatig even fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Zover ik gisteren kon zien heeft de nieuwe software op de 55E6 geen verbetering gebracht op het gebied van beweging. Wat update überhaupt gedaan heeft, is onbekend.
Alle instellingen zijn onveranderd.
Wellicht kan ie nu communiceren met de (andere) koelkast?

@mjvdzwet
Zoiets had ik ook al bedacht, vandaar mijn twijfel om zo'n ding te kopen.
Waar ik naar toe wil is de oled al een kant en klaar 4k-signaal aanbieden. In hoeverre je dan de processing software kan omzeilen, weet ik nog niet. Ik weet vanuit professie erg veel van stilstaande beelden (ben professioneel fotobewerker o.a.) en ga me nu inleren in bewegende beelden.
De vraag is of je de cadens van te voren kan beïnvloeden. Als iemand daar meer van weet: enlighten me. Ik denk echt dat ie even verkeerd locked (op 60Hz ipv 50Hz) en stotter veroorzaakt. Als je de cadens beter of zuiverder kan sturen, dan zou dat wellicht uitkomst bieden.

En waarom hou ik nog hoop: ik heb een .mts testfile van een voorbijrijdende auto. Als ik de USB in de tv steek en afspeel, dan is er geen stotter te zien. Speel ik de file via WDLive af, dan stottert ie wel. Natuurlijk is dit omgekeerde wereld en had ik het liever andersom gezien maar processing heeft dus wel degelijk invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:01
Op zich kunnen er meerdere problemen zijn bij dit soort issues.

Mogelijkheden:
- bron materiaal bevat een vreemde cadence (zoals inderdaad bv. 60Hz content in 50Hz container) en de TV ondersteunt deze niet. Normale cadences zoals Film22, Film32 worden wel ondersteund en meestal Telecine B (p24 content in p50 container) ook. Maar 60Hz in 50Hz is al exotischer...
- externe HDMI player die problemen heeft met files afspelen (bv. p23.976 film outputten naar p60.0 en dus om de x tijd een frame droppen)
- input/output die niet gesynced is in de TV zelf

Bij die laatste zou je in de meeste usecases (tuner, HDMI, YouTube, USB, etc...) het probleem moeten zien. Daarbij zou je dan om de x minuten (afhankelijk van de afwijking) een frame drop of frame swap kunnen meemaken. En daardoor gaat de framerate converter de mist in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
Bij mijn ef950v was het zo dat met de nieuwste update (eindigend op .90) en alle motion instellingen uit met alleen "real cinema" aan, het beeld nooit meer de "judder" vertoonde waar zo vaak over werd gepraat.

[ Voor 19% gewijzigd door JSTPS op 12-05-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 22:56
mjvdzwet schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 11:08:
Hopen dat Philips (TP Vision) eind dit jaar daadwerkelijk met een OLED scherm komt wat niet de kuren heeft van de laatste Philips (met Android TV) series en fatsoenlijke motion compensatie.
Ik zowel een 2014 als 2015 Powered by Android Philips branded TV gehad en beide hadden meer last van stotterend beeld (en daarnaast veel bugs) dan de LG 55EF950V die ik nu heb. Ten opzichte van deze TVs heb ik nu eigenlijk niets te klagen.

Ik heb mijn LG op Picture Mode Setting Expert1 staan en verder staan bijna alle beeldverbeteraars uit. Enkel Dynamic Contrast staat bij mij op minimum en Real Cinema op On.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
kwiebus schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:35:
[...]Ik heb mijn LG op Picture Mode Setting Expert1 staan en verder staan bijna alle beeldverbeteraars uit. Enkel Dynamic Contrast staat bij mij op minimum en Real Cinema op On.
Ik gebruik expert 2, maar dat maakt niet uit gezien 1&2 gewoon voorkeursposities zijn.
Verder heb ik de gamma gekalibreerd op 2.4 met de 2 punts instelling. Ook ik heb dynamic contrast op low en real cinema aan. Echter met trumotion off vind ik het beeld niet soepel genoeg. De stappen bij snelle bewegingen zijn te groot.
Ik moet ook zeggen dat film kijken via Kodi (Windows) prima gaat. Ook Netflix gaat redelijk goed. Alleen TV is echt prut. Zowel via DVB-C met de ingebouwde tuner als met een externe Entone verimatrix (UTP) tuner. Bij het zelfde programma zie je eigenlijk dezelfde verstoringen.

Het is geen judder. Je ziet soms een set van 2 frames 2x (flikkeren). Soms zie je "digitale" blokjes om een bewegend voorwerp heen.
Soms lijkt de framerate voor 5 seconden de helft. Het kan minuten goed gaan en ineens is het weer even mis.

[ Voor 12% gewijzigd door mjvdzwet op 12-05-2016 23:29 . Reden: Stukje over judder toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:54
mjvdzwet schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:25:
[...]

Het is geen judder. Je ziet soms een set van 2 frames 2x (flikkeren). Soms zie je "digitale" blokjes om een bewegend voorwerp heen.
Soms lijkt de framerate voor 5 seconden de helft. Het kan minuten goed gaan en ineens is het weer even mis.
Als je truemotion gebruikt waardoor er frames tussen worden geplakt, krijg je artifacts, zoals de blokjes die je beschrijft. Ook zorgt dit ervoor dat de framerate onregelmatig is, waardoor het soms soepel gaat en soms juist meer schokt dan normaal.

Artefacts kunnen ook veroorzaakt worden door een slechte bron zoals tv of netflix. Dan zie je voornamelijk blokjes in donkere scenes. Op avforums noemen ze dat blocky blacks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervanzijl
Shocked schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:01:

En waarom hou ik nog hoop: ik heb een .mts testfile van een voorbijrijdende auto. Als ik de USB in de tv steek en afspeel, dan is er geen stotter te zien. Speel ik de file via WDLive af, dan stottert ie wel. Natuurlijk is dit omgekeerde wereld en had ik het liever andersom gezien maar processing heeft dus wel degelijk invloed.
Hoe heb je die wdlive aangesloten? Ook weer via de receiver?
Dit lijkt me dan, tegelijk met je andere ervaringen, toch heel duidelijk wijzen op een probleem met de aanlevering van je signaal, en niet van de televisie. Je beeldprocessing vanaf je usb of via je hdmi is namelijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
@sandervanzijl

Nee, ik heb geen receiver (meer). Ik heb een 2.1 opstelling.
Ik heb legio testfiles die ik afspeel direkt of via een WDlive die ik kan splitten naar twee tv's ter vergelijking.
Bij 1 testfile is me dat opgevallen, bij andere testfiles maakt het niet uit of ze direkt of via de WDlive worden afgespeeld.

Stutter en judder zit in de bron of niet: soms zit het echt in de content en dat is volkomen acceptabel. Reklamefilmpjes zijn er berucht om, die lui moesten zich schamen zo goedkoop als dat geproduceerd wordt of beter, met zo weinig kennis.
Het zoeken naar de juiste cadence vindt de processing van de LG moeilijk, in sommige series is het echt heel vaak raak. En daar gaat het nu om, dan zit het niet in de bron maar wordt aangemaakt door de software van LG. Zeker als je 3 merken vergelijkt (Philips, Sony, Panasonic) die gesplit op dezelfde bron geen enkele stotter vertoont.
Hopelijk kunnen ze er met een update wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouZou Dude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:01
Hmm, vaak is het zo dat die FRCs een aparte chip zijn, aangekocht en een soort van black box. Waardoor de tuning bijna niet wordt aangepast tenzij bij grote problemen of klachten. Dus ik denk dat je het enkel opgelost zal zien als je een gerichte klacht (support forum ofzo?) aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
JSTPS schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 23:45:
[...]Artefacts kunnen ook veroorzaakt worden door een slechte bron zoals tv of netflix. Dan zie je voornamelijk blokjes in donkere scenes. Op avforums noemen ze dat blocky blacks ;)
De blokjes zijn juist wit/licht van kleur, het is niet het probleem van de near/blocky blacks. Daar crush ik een beetje als "oplossing", maar dat stoort me niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
De LG 55EF950V OLED nu een week in bezit en alles draait hier soepel en nergens last van. In de standaard mode ruisonderdrukking laag, mpeg laag,, motion ey care uit, trumotion helder.

Geavanceerde inst. Dynamisch contrast laag, kleurext.. laag, voorkeurkleur -huid +2, gras +3, lucht -1

Kan de instelling veranderen maar geen schokkerig beeld maar genoemde geeft prima beeld.

Gebruik geen kabel (explotant regio Gouda ronduit belabberd) maar een eenvoudige homecast HD satelliet ontvanger. (canal d) streamen netflix ook geen probleem mits je rond de 25 mbit/sec zit.

Per zender en/of uitzending zit er wel verschil in kwaliteit maar de lg oled slikt het zoals het wordt uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Wat mij gisteren opviel is dat zowel "Eigen huis en tuin" als "Rob's grote tuin verbouwing" heel veel stottertjes hadden, maar het "Songfestival" zoals ook aangegeven door Shocked totaal niet. Terwijl daar ook veel pannende beelden in voorkwamen. Ook "The Purge: Anarchy" via Kodi ging zonder problemen, maar zoals eerder aangegeven heb ik met 24p inhoud eigenlijk nooit problemen.

Bij die huis en tuinprogramma's valt het iedere week op. Alleen op de oude Philips TV dus niet... Het is echt het enige minpuntje.

Het moet dus haast wel in de hoeveelheid compressie van het beeldmateriaal zitten. Te veel compressie en de TV kan het niet meer aan.
Je zou als test een opname van bv het songfestival moeten recoden en zwaarder comprimeren en dan kijken of het probleem gaat optreden.
Al zou ik dan geen oplossing weten om het signaal behapbaar voor de TV te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de volgende user review staat een mogelijke oplossing voor je probleem... geen idee of het werkt, heb de tv zelf (nog) niet.

https://www.avforums.com/...iew/an-honest-review.177/

"Almost a month in and the kind community has advised to set Trumotion to User with 0 for both settings, this seems to have done the trick for motion for me on all inputs)."

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Ik heb de afgelopen dagen een aantal zaken geprobeerd, helaas bleken de volgende acties niet tot een oplossing te leiden;

- Alle kabels voorzien van High Speed HDMI kabels, bij één apparaat heeft dit geleid tot een verbetering in de audio kwaliteit helaas bleek dit geen oplossing te zijn voor het schokkerige beeld.

- De apparaten direct op de TV aangesloten (zonder tussenkomst van een reciever) helaas bleek dit geen verschil op te leveren in de beeld kwaliteit het schokkerige beeld bleef.

- Software update, alle software bleek up-to-date te zijn.

De acties die tot nu toe het beste effect hebben gehad is een andere HDMI input poort gebruiken dan in waar de TV in eerste instantie op geïnstalleerd is, de-judder en de de-blur beide op 0 zetten. Hierdoor verslechterd de beeld kwaliteit maar verminderd het schokkerige effect iets (nog steeds aanwezig)

Wanneer de je bewegende beelden hebt is de kwaliteit af en toe gewon om te huilen. Ik vindt het dan ook onbegrijpelijk dat dit scherm een 9 van tweakers heeft gekregen (ik begin te twijfelen aan "de specialist"). Stilstaande beelden zien er mooi uit maar zodra er wat beweging in de beelden komt is het schokkerig, krijg je artifacts en heb je soms gewoon op storing lijkende blokjes in beeld.
mjvdzwet schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 18:29:
[...]

De blokjes zijn juist wit/licht van kleur, het is niet het probleem van de near/blocky blacks. Daar crush ik een beetje als "oplossing", maar dat stoort me niet echt.
Dit is precies waar ik dus ook last van heb, ik vindt die echt om te huilen voor het bedrag wat van dit scherm.
TecTo schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 21:01:
De LG 55EF950V OLED nu een week in bezit en alles draait hier soepel en nergens last van. In de standaard mode ruisonderdrukking laag, mpeg laag,, motion ey care uit, trumotion helder.

Geavanceerde inst. Dynamisch contrast laag, kleurext.. laag, voorkeurkleur -huid +2, gras +3, lucht -1

Kan de instelling veranderen maar geen schokkerig beeld maar genoemde geeft prima beeld.

Gebruik geen kabel (explotant regio Gouda ronduit belabberd) maar een eenvoudige homecast HD satelliet ontvanger. (canal d) streamen netflix ook geen probleem mits je rond de 25 mbit/sec zit.

Per zender en/of uitzending zit er wel verschil in kwaliteit maar de lg oled slikt het zoals het wordt uitgezonden.
Ik ga jou tips deze week nog eens door proberen te voeren in de hoop dat dit het beeld verbeterd.

[ Voor 34% gewijzigd door herbalx op 17-05-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
herbalx schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:30:- Software update, alle software bleek up-to-date te zijn.

de-judder en de de-blur beide op 0 zetten. Hierdoor verslechterd de beeld kwaliteit maar verminderd het schokkerige effect iets (nog steeds aanwezig)
Welke versie firmware heb je?
Het kan zijn dat als je naar een nieuwe firmware zoekt met de TV dat je niet de laatste ziet. Zoals ik in een eerdere post heb aangegeven kan je op de Engelse LG site de laatste firmware downloaden. Hier staan ook instructies om te updaten via een usb stick.
De 90 versie is de laatste. In deze versie hoef je trumotion niet op 0/0 te zetten om Judder in films te voorkomen. De Real Cinema setting werkt dan gewoon.

Het stotterende en de artifacts blijven gewoon. Zowel met de interne DVB-C tuner als een externe glasvezel tuner in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Hmmm, het blijft toch wat vreemd bij jouw.
Ik heb de 55EF950V een week of 3 gehad en toen geruild/geupgraded naar de 55E6.

De 950V had meer last van de blocky artifacts in donkere gebieden, en af en toe stotter bij duidelijk gecomprimeerde uitzendingen zoals Eigen Huis & Tuin ofzo.
Goede uitzendingen moeten eigenlijk goed verlopen.

Het verschil bij jouw zit 'm toch in de artifacten in het lichte gebied: die heb ik weinig of niet gezien.
Ik kijk hier Ziggo HD overigens.

Met Trumotion op "on' (6/8 ofzo), zie je wel eens een randje of wat kringeltjes rond een bewegend persoon.
Bedoel je dat soms?

Zonder Trumotiom stottert hier het beeld ook enorm overigens, die moet ik echt aanzetten voor Ziggo HD en dan ook nog op 5/8 zeker om het beeld smooth te krijgen voor slechtere bronnen. Je krijgt er dan wel een kringeltje voor terug :+
Overigens doen andere merken dat ook, die zijn echt ook niet perfect als je goed kijkt.
Een goede bron scheelt echt enorm: alhoewel de upscaling en processing helemaal niet slecht zijn van LG, is hij wel gevoelig voor gecomprimeerd of slechter beeldmateriaal. Dat vind ik ook wat tegenvallen, als ik eerlijk ben.

Het blijkt wel dat de ervaring van "beweging" op beeld heel subjectief is. Mijn vriendin let er niet eens op en vind de kleuren en zwartwaarden en vooral kijkhoek top. Ik zie wel steeds een stottertje, blur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Shocked schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:54:Het blijkt wel dat de ervaring van "beweging" op beeld heel subjectief is. Mijn vriendin let er niet eens op en vind de kleuren en zwartwaarden en vooral kijkhoek top. Ik zie wel steeds een stottertje, blur etc.
Dat het subjectief is, is zeker waar. Mijn vriendin ziet het ook niet. Ik ben er gevoelig voor. Zo zie ik ook heel snel de pwm frequentie van led verlichting. Dansende achterlichten op de snelweg enzo.

Ik zat net te denken... Gezien het door de compressie lijkt te komen... Vanavond als test is even kijken wat er gebeurt met Mpeg-ruisonderdrukking op de hoogste stand. Puur om te zien of dat de motion helpt.
Het beeld zal wel waziger worden, maar gewoon als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Ik weet niet of Netflix in 4K hebt?
Dan zou je eens een stukje Daredevil kunnen bekijken, die is echt kwalitatief heel goed.
Ik kan er geen foutje op ontdekken en dan zie je goed het verschil tussen een erg goede bron en een slechte. Een soort aha-moment.
Soms denk ik ook wel eens dat ik me (weer eens) heb laten meeslepen in het 4k en oled verhaal.
De tv is gewoon zijn tijd ver vooruit en dan ga je kijken naar een gecomprimeerd RTL Blacklist verhaaltje.
Wat mag je dan nog verwachten?

Ik zou trouwens ook motion 5/8 eens proberen. Weliswaar wat meer andere problemen, maar die zijn te verkiezen boven veel gestutter, Een soort tussenoplossing.
Overigens wen je er wel aan: mijn plasma doet ook rare dingen en die zie ik niet eens meer.

Maar op zich geef ik je wel gelijk, je mag voor die prijs wel iets verwachten. Het is een beetje het kip-ei verhaal: ligt het aan het slechte materiaal of kan de de oled niet goed upscalen/processen?
Dat is op zich ook een beetje de valkuil van de reviews: met goed bronmateriaal is het echt adembenemend. Bluray, 4K is echt heel heel fraai. 3D, perfect.
De HD zenders zijn daarbij ook nog niet helemaal eerlijk: veel materiaal wat ze uitzenden is niet echt 1080i materiaal, maar nabewerkt en geupscaled. Dat ga je gewoon zien op een oled. Soms zijn de uitzendingen wel heel goed (Eurosongfestival, sommige Ziggo Sport voetbal, etc.), en zie je dat het ook beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herbalx
Helaas heb ik geen Netflix.

Ik koop BluRay's die ik vervolgens als in REMUX formaat rip en op mijn NAS plaats. Op die manier kan ik als ik lui ben door mijn film collectie heen scrollen.

Ik kies juist voor REMUX omdat ik dan een kopie heb van de bluray zonder dat er iets aan is veranderd. ik gooi alleen alle trailers, menu's en andere rotzooi weg.

In principe zou dit goed bron materiaal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Niet online
Ik heb nog even getest met de mpeg ruisonderdrukking op hoog bij TV met de ingebouwde tuner. Het lijkt dan beter te gaan. Het beeld is misschien iets minder scherp, maar het stotteren leek wel een stuk minder.

@Shocked
Ik heb de eerste aflevering van Daredevil (4K Netflix) gekeken, hier was inderdaad weinig op aan te merken. Hier en daar een kringeltje om een hekwerk, maar prima gezien de trumotion op vloeiend stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
@mjvdzwet

Ja, precies: goede bron is een goed resultaat.
De oled is gewoon weinig vergevingsgezind. De E6 is eigenlijk wat te goed voor sommige beelden en laat fijntjes wat compressie-foutjes zien.
Motion is ook afhankelijk van hoe ze het aanbieden. De HD-zenders verschillen enorm. Ik denk wel als je alleen wat tv kijkt, je beter af bent een goedkoop HD-toestelletje en even de 4K en oled ontwikkeling afwacht. Met een messcherpe 4K oled zal je denk ik wel af en toe wat moeten accepteren. Overigens is een 4K LCD ook zeker niet perfect bij gecomprimeerd HD materiaal, ook daar zie je kringeltjes en gestotter in motion. Ik heb 3 weken een Sony 55x9305c gehad (voordat ie letterlijk in rook opging), en daar had ik ook moeite om een acceptabele bewegingsoplossing te vinden - en - het beeld was duidelijk onscherper als de plasma. De oled is duidelijk scherper, waarschijnlijk door het betere contrast die de lijnen dieper maken.

Ik heb vanavond maar even weer de plasma (42gt60) naast de oled gezet en de hdmi gesplit om motion nog eens te vergelijken. Wat ik tot nu toe aan ellende zag, was eerlijk gezegd ook op de plasma te zien.
Stottertje in reklames, kringeltje hier en daar, GTST prima vloeiend, zowel op de oled als de plasma.

Ik zal ook eens je opmerking over mpeg ruisondrukking bekijken. En wellicht dat andere instellingen nog invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Als je op die plasma IFC op max had staan zal je dezelfde artifacts zien als op een oled met interpolatie aan. Is gewoon een gevolg van beeldjes verzinnen die er niet zijn in het bronmateriaal, vooral bij ondertitels zie je makkelijk arti's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
IFC op min. Op max is idd too much off is ook niet ok. Maar ik ben wel iemand die niet bepaald fan is van veel judder. Af en toe ok, maar het moet niet bij elke zwenk of beweging gaan stotteren.

Maar tot nu toe valt de oled eigenlijk weer 100% mee. Maar ik zit wel (verplicht nog even) RTL4 te kijken.
De kwaliteit is redelijk goed.

Aanvulling 20-5: geld ook voor de EF950V - alles nog een keer getest

Mijn 55E6 oled laat beweging zien zoals het aangeboden wordt en doet dat correct.

- Interlacing, 3:2 pulldown, alles zoals het hoort
- zonder trumotion (frame interpolation) kan je ongeveer 300 lijnen zien (van de 1080), LCD is zonder enige hulp ook maar 300.
- met interpolation - trumotion aan dus - komt een oled op circa 700 lijnen. HDTV uk zegt 650, maar de motiontests die er nu in de omloop zijn, zijn niet erg geschikt vind ik. Het is niet even simpel lijntjes tellen, je moet wel een soort inschatting maken. 100% zeker is dat hij tussen de 500 en 1000 inzit volgens mijn laatste UFO-test.

LCD

LCD laat van nature dus ook maar 300 lijnen zien, Met behulp van extra frames kan je op 600 komen.
Let wel, dit betekend dat er kunstmatig frames worden bijverzonnen en de processor het missende frame "uitrekent". De processor maakt een soort schatting hoe de beweging in het missende frame eruit zou hebben gezien.
Wil je naar 1080 lijnen, dan moet er nog een truuk worden uitgehaald: BFI oftwel black frame insertion wat ongeveer inhoud dat tussen de frames een zwarte frame getoond wordt (tv gaat even op zwart). Dit is een soort trukage voor het oog om zeg maar retentie op het netvlies te zuiveren. Het beeld lijkt dan scherper bij beweging. Een nadeel is dat LCD dan beduidend inboet aan helderheid en soms gaat het beeld knipperen.

OLED
LG Oled kan met trumotion op 600-700 lijnen komen. Echter LG kan geen BFI toepassen om tot 1080 lijnen te komen. Helaas. De Oled van Samsung (bestaat niet meer) kon dat wel.
Je zou zeggen dat simpel een black frame ertussen zetten softwarematig zou moeten kunnen. Volgens bronnen is dit bij LG onmogelijk vanwege te trage hardware en die zou moeten worden aangepast. Enkele schakeltijden zouden te traag zijn. Daarom zie je ook geen Panasonic (Panasonic TX-65CZ950) met BFI.
Zover ik weet de Philips oled (najaar 2016) ook niet.
Dat heeft dus domweg te maken met het bovenstaande feit dat de door LG geleverde panels beperkend worden aangestuurd. Ik verwacht voor 2017 daar ook nog geen verbetering in.

Blur

Blur (wazig beeld bij panning shots) is vrij natuurlijk voor ons. Als je snel met je vingers beweegt, zie je ze ook niet scherp. Op tv hebben we dat liever niet vandaar dat we met truukjes proberen om dat op te krikken (extra frames, BFI). We zien dan meer lijnen scherp.
Het vervelende bij blur is, is dat je verschillende soorten hebt.
- Je hebt echte blur: dat is gewoon het gevolg van te weinig scherpe lijnen versus panning snelheid
- Je hebt blur die ontstaat als ze tijdens de editing frames aan elkaar zetten
- Er zit gewoon blur in door de camera (zo gefilmd)

Nou zijn 650 lijnen aardig accepabel: veel beweging heb je daarmee wel te pakken. Langzame panning, normaal wandelend persoon etc. blijft scherp. Snelle panning wordt waziger.
Judder - stotterenn

Judder is normaal en geeft volgens sommigen de "filmlook". Het aantal frames is ontoereikend voor een vloeiend beeld (24p). Er zijn al HD zenders die 50 of 60 fps aan he testen zijn, maar 100 fps zou nog beter zijn om de beweging vloeiender te maken door het simpelweg aanbieden van meer frames.

Er zijn echter ook veel mensen (zoals ik) die judder verfoeien. Mijn mening is dat in het echt beweging ook soepel is en je ziet op kantoor niemand (nou een uizondering daargelaten) hakkelend naar de koffeautomaat lopen. :9

Dus we gaan trumotion aanzetten op de oled. Trumotion gaat frames toevoegen zodat het beeld wat vloeiender (dejudder) wordt en wat scherper (deblur).
De processor heeft daar heel wat rekenkracht voor nodig en die bepaald eigenlijk hoe goed het gefantaseerd eindresultaat wordt.

Het eindresultaat is sterk afhankelijk van het aangeboden materiaal: wel of niet gecomprimeerd, zitten er missende frames in, is de container fout geopend of gesloten (bijv. vanwege nabewerking, ondertitels etc.). Kortom, onderweg kan er van alles mis zijn gegaan.

Processing LG

De processor van LG is nou niet bepaald perfect. Standaard tests (deinterlacing, 3:2 pulldown etc.) verlopen prima. Alleen wanneer het materiaal imperfecties vertoont, kan het mis gaan. De inschattingen lopen spaak of hij (zij ;) ) gaat verkeerd om met de frames en maakt een inschattingsfout wat leidt tot een hickup > judder.
Deze "gevoeligheid" verklaart ook dat je wisselende resultaten ziet bij verschillende zenders/ programma's etc. Vervelend ?
Feit is dat Sony king is op het goed inschatten van niet-bestaande beweging en zich ook niet zo snel van de wijs laat brengen als er een frame mist of de juiste cadence niet duidelijk is.

Jammer is het zeker, en als we naar de rest kijken dan is de ranglijst als volgt:
1. Sony
2. Samsung
3. Panasonic / LG

LG vind ik ongeveer gelijkwaardig aan Panasonic. Op mijn overgangs-TV Panasonic 50cx800 heb ik ook heel vaak judder gezien. Veel meer als op de Sony (of Philips die hier nog is).

Terzijde: mijn plasma Panasonic 42gt60 heeft met IFC mid ongeveer dezelfde bewegingsscherpte als de oled. Dan blijkt maar weer dat de o-z0 geroemde plasma ook nadelen heeft en in de praktijk ook steken laat vallen (false contouring, ruwer worden bewegend beeld, judder).

Maar het gras is niet zoveel groener aan de overkant: ook Sony of Samsung is niet perfect met anti-judder.
Ook daar zie je fouten ontstaan zodra je interpolatie aanzet. Judder is daar ook gewoon te spotten hoor :+
En daarnaast heb je ook nog soorten judder die in de film (vaak reklame-filmpjes!) er gewoon ingebakken zit die je never nooit kan wegpoetsen.

Acceptatie? HD-materiaal van Ziggo ofzo)

Als Sony die oled had gehad, hadden we denk ik wel wat betere processing gehad. Dat geldt dan met name voor het materiaal wat in meer of mindere mate beschadigd is (compressie, missing frames, foute cadence etc.) LG doet dat gewoon wat slechter maar niet echt heul slecht.

Voor normaal tv kijken zou ik zeker trumotion aanzetten om zo tot een middenweg te komen. Voor het ene materiaal is niet nodig, voor het ander materiaal geeft het een heel goed resultaat en soms blijf je judder zien als de processor teveel fouten te verwerken krijgt.
Dat verklaard soms ook wel het verschil dat mensen zien: de 1 vindt het prima en kijkt wellicht alleen GTST, nieuws en af en toe een blockbuster (meestal van goede kwaliteit). De andere kijkt NCIS en probeert een gedownload gecomprimeerd filmpje te bekijken.

a) Nou is het tegenwoordig ook zo, dat we wonderen van tv's verwachten: SD, HD, 4K, gecomprimeerde zooi, foute streams, etc, alles moet er p-e-r-f-e-c-t uitzien anders is er wat mis met het toestel.

b) de schermgrootte is ook nog een niet te onderschatten factor: schermen wordt steeds groter en een fout wordt ook steeds groter. Op een 32"ziet een juddertje er heel anders uit dan op een 55" of 65 . Dan hakt het echt door het beeld, gewoon omdat visueel er meer cm2 voor je ogen wordt gejuddert.

c) Over LG's processing is al wat gezegd. Die is gevoeliger dan bijv. Sony's X1-chip voor ontbrekende informatie. Op dit moment zou ik zeggen dat 80% ok is en 20% zou echt beter kunnen. Accepteren dus, dit wordt niet beter en is gewoon zo.

d) Gewenning treed zeker op. Iets meer blur soms en soms een stotterje extra went echt 8)
Op een gegeven moment ben je niet meer aan het analyseren maar aan het kijken. Als je stopt met analyseren dan zal je zien dat je meer naar het verhaal kijkt en andere zaken belangrijker worden:
- contrast
- kleuren
- zwartwaarden

Oled is echt heel goed: de helderheid die het uitstraalt, goede kijkhoek, sterke kleuren, zwartwaarden. inner-contrast echt top. Het beeld is op alle fronten beter dan LCD.
Over inner-contrast: bij OLED is een zwart puntje in helder beeld ook echt zwart (0). Bij een LCD val je dan terug op op de native blacklevel (0,04 ofzo). Dat verschil zie je gewoon, vooral in de avonduren. Een zwartwaarde van 0,05 in helder beeld is dan "grijs". Dit heeft niet alleen invloed op de zwarte pixel (die niet 100% zwart, maar grijs), maar ook op de andere kleuren. Zwart laat andere kleuren beter uitkomen.
Dit maakt verschil in beeldbeleving: meer diepte, meer helderheid terwijl LCD dan wat flets blijft ter vergelijking.

e) LCD haalt alleen bij motion betere waarden, maar veel motion ziet er toch hetzelfde uit als op de oled. Je moet dan voorbij de 700 lijnen komen om echt wat verschil te zien, en alleen dan ook nog als je ze naast elkaar ziet !

f) Zijn er dan nog wat pluspunten voor de beweging van oled? Jazeker!
De oled is gezegend met een hele snelle reactietijd. Dat heeft als voordeel dat smearing niet optreed.
Smearing en ghosting (dubbel beeld, strepen achter het bewegend object) zijn er niet, terwijl bij Panasonic dit schering en inslag is.
Als er wat beweegt bij oled, zijn de contouren in ieder geval razend scherp, dat weer wel.

Note voor de topicstarter:
Ik heb mijn oled nu helemaal kapot-geanalyseerd. _/-\o_

Als jij blokjes in beeld ziet (geen black noise), dan is er denk ik wat mis met het signaal, Hier op de ziggo-box is alles prima.
Judder: dat zal je enigermate moeten accepteren en wellicht trumotion op vloeiend zetten om een middenweg te bewandelen. Met in gedachten dat gezien de enorme variatie aan kwaliteit in het materiaal (missende frames, compressie, foute aangehechte frames., onduidelijke cadence) het soms tot wat gestotter komt.
Mocht je er toch na 6 maanden nog aan ergeren: verkopen en kleine Sony kopen.

[ Voor 102% gewijzigd door Shocked op 20-05-2016 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 18:34
@shocked
Klasse verhaal en met name je conclusie was voor mij toch reden genoeg om, ondanks de issues, te besluiten voor een 950v te gaan ipv de nieuwe ks serie van Samsung.

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 17:53
wat is de input lag van de 950v.. en hoe is de 3d op de 950.. wil gaan voor de 65ks8000, maar misschien dat dit ook nog iets gaat worden. zijn er mensen die gamen op de 950.. hoe zijn die ervaringen daar mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:00
Met de LG OLED 55 INCH LG 55EG910V heb ik deze problemen niet onder vonden

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Hairball schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:21:
@shocked
Klasse verhaal en met name je conclusie was voor mij toch reden genoeg om, ondanks de issues, te besluiten voor een 950v te gaan ipv de nieuwe ks serie van Samsung.
Thx. Goede keus hoor. Hou er wel rekening mee dat pas na 150 uur oled tot volle wasdom komt.
Het beeld moet zich wat settelen en wordt nog beter. Noise wordt wat minder, uniformiteit wordt beter, het wordt iets scherper etc.

Ik ben nu wel al een week of twee met optimale instellingen bezig geweest, met name voor Ziggo.
Dat is een heel ander verhaal dan bluray. Bij Ziggo heb je te maken met een helehoop verschillende uitzendingen (HD, geupscaled HD, SD, studio mixen, live uitzendingen etc.) en daar zoek je een goed gemiddelde uit zodat je niet steeds iets wilt aanpassen.

Mocht je interesse hebben, dan hoor ik dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie dit ook gelezen als je last hebt met ruis of artifacts met upscaling?

"about the poor upscaling found the issue that was causing the problem. By turning off pixel shift, and resetting the tv, the upscaling looks almost as good as the Sony. Not sure a full reset was needed. Probably would work with a cold reboot.

Picture -> OLED Panel Settings -> Screen Shift" to Off and do a cold boot"

https://www.avforums.com/...ad-part-2.2028110/page-87

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 22:56
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 01:19:
Picture -> OLED Panel Settings -> Screen Shift" to Off and do a cold boot"

https://www.avforums.com/...ad-part-2.2028110/page-87
Dat heeft betrekking op de E6, dit topic gaat over de 55EF950V, in ieder geval heeft de mijne deze setting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

harley2009 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 19:46:
wat is de input lag van de 950v.. en hoe is de 3d op de 950.. wil gaan voor de 65ks8000, maar misschien dat dit ook nog iets gaat worden. zijn er mensen die gamen op de 950.. hoe zijn die ervaringen daar mee
Hoe is de 3D beleving op een 950?

Geweldig, en ik ben toch wel wat gewend in de huiskamer. Gisterenavond nog maar eens de The Art of Flight zitten kijken in Real full HD passief 3D en ik heb het nog niet eerder zo mee mogen maken. Onze vorige (plasma) TV met actieve 3D was er al aardig goed in, maar bij de passieve beleving via de 950 valt deze in het niet. Ik ben even vluchtig door de verzameling heen gelopen, maar keer op keer zag het er steeds weer erg goed uit. Ik denk, als mensen werkelijk zo naar 3D in hun huiskamer hadden kunnen kijken, dat er meer voorstanders voor waren geweest. Zo lekker ontspannen kijken en dan bij zo'n helder en strak beeld, fan-fu**ing-tastisch.

Buiten dat, is het 2D beeld ook erg goed, maar dat was vooraf al duidelijk.

Testing, one, two ...

Pagina: 1