Jelte schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:32:
@
Marco-Peters Dank voor je uitgebreide posts. Het maakt het niet makkelijker
Ik heb dus een Ford Focus Mk2.5 Wagon. En daarvoor zijn ook radio's die de oorspronkelijke vorm van de radio aanhouden en draaiknoppen hebben. Die zijn wel weer duurder, dus ben ik aan het twijfelen of ik ga voor de draaiknoppen of niet. Alhoewel ik ook stuurbediening heb, dus in principe zou dat ook moeten werken.
Nee sorry, dat maakt het ook niet makkelijker

Het is nogal een wild westen, met deze Android Autoradio's. Ik wist eerst ook niet zo goed wat ik moest bestellen en had al enkele jaren geleden op AliExpress gezocht. Toen durfde ik het nog niet aan en zover ik weet, werkte Android Auto en Apple Carplay toen nog niet op dit soort apparaten.
Destijds kon ik nog complete units kopen met draaiknoppen, net zoals de originele Autoradio. Die waren alleen telkens € 300 a € 400 en zodoende nooit die stap gezet: achteraf gezien maar goed ook, want de chipsets in de huidige Android Autoradio's zijn een stuk sneller. Als ik zo'n apparaat met draaiknoppen wil, dan zou ik genoegen moeten nemen met een verouderde
PX5 chipset en dan ben ik € 400 kwijt
Behalve als je dan als je voor een Quad-Core versie kiest, die zijn echt traag wanneer je andere apps buiten de ingebouwde apps wilt gebruiken. Je zou dan eigenlijk Google Maps Go, Spotify Lite etc erop moeten zetten. Die lichte versies van populaire apps werken wel prima natuurlijk.
Het is me duidelijk wat het voordeel is van die FYT units, maar ik heb niet gevonden, waar je zo'n unit aan kan herkennen op Aliexpress? Voor mijn Ford Focus zie ik geen resultaten rondom FYT in combinatie met Ford Focus. En een losse dashboard cover vind ik ook weer een risico.
Je herkent ze aan de chipset welke in de apparaten zitten: of eigenlijk de combinatie van Cortex ARM A75 x2 en Cortex ARM A53 x6 en de chipset heet dan UIS 7862. Nu is er ook een ander moederbord, waar een vergelijkbare chipset op zit: TS10 heet die en feitelijk, worden die apparaten door een andere fabrikant gemaakt.
FYT is dus gewoon de fabrikant, van die Unisoc UIS 7862 based Android Autoradio's. En merken zijn o.a Mekede, T'eyes etc. Deze plaatsen deze autoradio's dan weer in frames, voor specifieke auto's. Ze worden dus niet FYT genoemd, al zie je het soms in de beschrijving terugkomen.
Makkelijkste is om gewoon een specifieke kant en klare oplossing voor jou Ford Focus te zoeken, ook al is dat feitelijk gewoon een universele Android Autoradio met bijhorende bekabeling, frame en Canbus wanneer je een auto met canbus heeft.
Jouw ervaring zit vooral in de onjuiste Android versie lijkt mij. Doet het apparaat het verder wel goed? Laad je telefoon fatsoenlijk op?
Het apparaat doet het prima voor Android Auto en alle ingebouwde apps, maar telefoon wordt nauwelijks opgeladen door de Autoradio.
Dat vind ik persoonlijk echt een groot nadeel, want na een uurtje AA gebruikt te hebben. Is het batterij niveau van mijn telefoon vrijwel gelijk gebleven, dus de Autoradio levert niet genoeg stroom om je telefoon echt op te laden. Het is net genoeg om ervoor te zorgen dat de USB kabel genoeg stroom levert voor het gebruik van Android Auto of Apple Carplay.
Uiteindelijk ga ik waarschijnlijk toch die Quad-Core unit vervangen door zo'n FYT UIS 7862, alleen ik wil zeker weten wat de achteruitrijcamera die ik besteld heb ook goed werkt. Anders ga ik terug naar de ouderwetse Autoradio met bluetooth.
Gebrek aan DSP dat merk ik trouwens wel hoor, geluid van de originele Autoradio was vele malen beter. Maar ach voor € 120 na € 30 terugbetaling, is het ansich een prima apparaat voor het geld. Ik verwacht hem dan ook wel makkelijk te kunnen verkopen, wanneer ik overstap op een snellere Android Autoradio
Koude opstart is wel echt traag: ik heb deep sleep uitgeschakeld, omdat ik bang ben dat mijn accu leeg getrokken wordt. Mijn auto staat makkelijk een week stil, dus wil het risico uitsluiten dat ik straks met een lege accu sta. Voordeel van die snellere Android Autoradio's, is dus ook dat een koude opstart slechts 10 tot 20 seconden duurt. Althans las ik op XDA
[
Voor 11% gewijzigd door
Marco-Peters op 16-08-2022 17:36
]