Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Hi allemaal,

Ik heb me suf gegoogled, maar kan geen antwoord op mijn vraag vinden.

De rentevaste periode van mijn DUO Studieschuld loopt eind volgend jaar (dec-17) af. Ik vraag me af of ik in jan-18 een hogere of lagere rente kan verwachten. Vandaar de vraag:

Hoe bepaald de DUO de rente na de rentevaste periode?
Komt er dan een bepaalde opslag of gaat het opnieuw op de staatsobligatiewaarde?

Hoop dat jullie kunnen helpen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:23
Dat staat toch op de site van DUO?
Je krijg de rente die in januari 2018 zal gelden, in januari 2017 is deze 0%

https://duo.nl/apps/rentepercentage/index.html#all

(voorbeeld: kies als afstudeerjaar 2011, je ziet dan ook rente 2017 0% staan)

[ Voor 19% gewijzigd door Tonkey op 12-12-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Bedankt voor het meekijken. Volgens jou heeft het "steeds" ook betrekking op de leningen waarvan de rentevaste periode afloopt en niet op ieder jaar dat iemand kan afstuderen. Het betekent dan volgens jou dus niet "iedere jaar", maar "om de vijf jaar".

"Het rentepercentage wordt steeds voor 5 jaar vastgesteld. Na afloop van deze rentevaste periode krijgt u een nieuw rentepercentage. Dat rentepercentage geldt ook weer voor 5 jaar."

Taalkundig lekker onduidelijk zeg ik, maar ik hoop dat je gelijk hebt. Dan ga ik lekker niet aflossen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:23
Zo lees ik het dan toch, bij afstudeerjaar 2001 zie je bijvoorbeeld dit verloop:

januari 2017 t/m december 2021 0,00 %
januari 2012 t/m december 2016 1,39 %
januari 2007 t/m december 2011 3,70 %
januari 2002 t/m december 2006 4,03 %

Zou ook vreemd zijn als jij nu een ander percentage krijgt als mensen die nu daadwerkelijk afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:24

RedFox

Heb je een OV ofzo?

MWDKing schreef op maandag 12 december 2016 @ 21:17:
Taalkundig lekker onduidelijk zeg ik, maar ik hoop dat je gelijk hebt. Dan ga ik lekker niet aflossen :p
:?
Dat weet je dus nog niet want het rentepercentage voor 2018 (wat dan weer voor jou voor 5 jaar geldt) wordt pas volgend jaar bepaald.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
De renteberekening is tijdens jouw rentevaste periode iets aangepast. Het was vroeger het gemiddelde effectieve rendement over de maand oktober van Nederlandse staatsleningen met een (resterende) looptijd van 3 tot 5 jaar. Het is tegenwoordig als volgt:
art. 6.3 lid 2 WSF
Wet studiefinanciering 2000
Artikel 6.3. Vaststelling rentepercentage

2 Ten aanzien van de lening hoger onderwijs stelt Onze Minister jaarlijks uiterlijk in december een rentepercentage vast dat gelijk is aan het gemiddeld effectief rendement over de periode van 12 maanden, gerekend van oktober van het voorafgaande jaar tot en met september van het lopende jaar, van de openbare lening, uitgegeven door de Staat der Nederlanden en toegelaten tot de notering aan de officiële markt ter beurze van Amsterdam, met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren. Het rentepercentage wordt vastgesteld op nul indien deze overeenkomstig de eerste volzin minder dan nul procent bedraagt.
Voor het rentepercentage 2018 gaat het dus om het gemiddelde effectief rendement tussen 1 oktober 2016 en 30 september 2017 van Nederlandse staatsobligaties met een gemiddelde resterende looptijd van 5 jaren. Nu kun je deze gegevens gewoon online opzoeken: Rentereeksen Nederlandse staatsobligaties, Agentschap van de Generale Thesaurie, Ministerie van Financiën. In oktober 2017 kun je het rentepercentage dus eventueel zelf berekenen of het topic DUO studielening ervaringen in de gaten houden.

Tijdens je studie loopt de rente op met voor ieder jaar het dan geldende rentepercentage. Als je geen studiefinanciering meer ontvangt wordt het rentepercentage vastgezet voor een periode van telkens 5 jaren. Uiteraard stelt DUO wel ieder jaar gewoon het rentepercentage vast, voor huidige studenten en voor iedereen waarbij een rentevaste periode ingaat. Het effectieve rentepercentage is overigens iets hoger dan DUO vermeldt, want de rente wordt berekend per dag op basis van samengestelde interest.

[ Voor 4% gewijzigd door Cadezo op 13-12-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:47 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
RedFox schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:18:
[...]

:?
Dat weet je dus nog niet want het rentepercentage voor 2018 (wat dan weer voor jou voor 5 jaar geldt) wordt pas volgend jaar bepaald.
Aan de hypotheekrentes voor rentevaste perioden kan je redelijk inschatten wat gangbaar wordt over een paar jaar.

Bedankt voor alle reacties. Mij is het duidelijk.

De DUO kan je alleen overdag bellen en dan kom ik hier meerstal niet aan toe.
Pagina: 1