Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik bouw niet zovaak pc's, ik geloof zelf dat ik alle computerkasten die ik ooit heb gehad nog thuis heb staan; dit zijn er twee. Hiervoor heb ik er eentje wel hergebruikt als kast voor een Intel-Atom server, maar deze is inmiddels ook vervangen door een NUC. Waar ga ik heen? Het doel is dus om wederom een pc te bouwen waar ik vele jaren mee vooruit kan. Ik heb nooit heel veel gegeven om hoge prestaties tijdens het gamen, maar het was wel leuk toen het weer een keer kon, ook toen ik mijn GTX 275 kocht. Wat ik vooral interessant vind is dat ik niet binnenkort weer moeite moet doen om een nieuwe build te moeten maken. En het is daarbij ook wel leuk om gewoon weer even echt een snel systeem te hebben staan.
Ik zal deze computer gebruiken om op te internetten, software ontwikkelen (denk aan al snel 5 instanties van *insert IDE here* open, momenteel meestal Visual Studio), gamen, en soms ook wel mijn ontwikkelen/gegame livestreamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik reken kosten inclusief verzendkosten, exclusief assemblage, dit wil ik namelijk zelf gaan doen. Ik heb een gevoelsmatig maximum gezet op €1250,- (voor alles wat ik nog niet heb). Deze is niet absoluut, maar ik probeer er wel onder te blijven.
Ik ben van plan de PC in februari te bouwen, zodra de eindejaarsbonus binnen is. Maar waar nodig koop ik losse onderdelen eerder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, ik heb nog twee kasten staan, met onderdelen. Na wat overwegen en overleggen besloten hier niets van mee te nemen. Een jarenoude voeding gebruiken in zo'n high performance systeem lijkt me geen goed idee. En moderne features als stoffilters, betere airflow, en makkelijkere bevestiging in een moderne kast zijn me het waard om hier een nieuwe kast voor aan te schaffen.
Ik heb echter wel al twee dingen gekocht, dit betreft de SSD en de kast.
Dit omdat ik las, en merkte dat de prijs van SSD's aan het stijgen is. Ik heb zitten twijfelen of ik een NVME kaartje wilde kopen, maar besloten dit nog niet te doen. Wellicht als over enkele maanden de prijzen weer gaan dalen en de beschikbaarheid beter is dat ik deze bij kan prikken, maar ik vraag me af of het performanceverschil voor mij echt interessant zou zijn.
De kast kwam erg goed uit verschillende reviews, maar ik merkte dat de beschikbaarheid ook niet al te best was, daarom al een bestelling geplaatst.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik inmiddels dit lijstje samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enkele dingen staan vast:
Niet initieel, maar misschien dat ik dit ooit ga willen. Houd er niet direct rekening mee.
Wat verwacht je van ons?
Wil ik nu dat je meer voor (ongeveer) hetzelfde aanbeveelt of hetzelfde voor minder? Dat weet ik ook niet, elke verbetering hierin is goed natuurlijk. Het belangrijkste voor mij is vooral advies op enkele punten. Hiervoor maar weer een lijstje. Algemene opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
Ik bouw niet zovaak pc's, ik geloof zelf dat ik alle computerkasten die ik ooit heb gehad nog thuis heb staan; dit zijn er twee. Hiervoor heb ik er eentje wel hergebruikt als kast voor een Intel-Atom server, maar deze is inmiddels ook vervangen door een NUC. Waar ga ik heen? Het doel is dus om wederom een pc te bouwen waar ik vele jaren mee vooruit kan. Ik heb nooit heel veel gegeven om hoge prestaties tijdens het gamen, maar het was wel leuk toen het weer een keer kon, ook toen ik mijn GTX 275 kocht. Wat ik vooral interessant vind is dat ik niet binnenkort weer moeite moet doen om een nieuwe build te moeten maken. En het is daarbij ook wel leuk om gewoon weer even echt een snel systeem te hebben staan.
Ik zal deze computer gebruiken om op te internetten, software ontwikkelen (denk aan al snel 5 instanties van *insert IDE here* open, momenteel meestal Visual Studio), gamen, en soms ook wel mijn ontwikkelen/gegame livestreamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik reken kosten inclusief verzendkosten, exclusief assemblage, dit wil ik namelijk zelf gaan doen. Ik heb een gevoelsmatig maximum gezet op €1250,- (voor alles wat ik nog niet heb). Deze is niet absoluut, maar ik probeer er wel onder te blijven.
Ik ben van plan de PC in februari te bouwen, zodra de eindejaarsbonus binnen is. Maar waar nodig koop ik losse onderdelen eerder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, ik heb nog twee kasten staan, met onderdelen. Na wat overwegen en overleggen besloten hier niets van mee te nemen. Een jarenoude voeding gebruiken in zo'n high performance systeem lijkt me geen goed idee. En moderne features als stoffilters, betere airflow, en makkelijkere bevestiging in een moderne kast zijn me het waard om hier een nieuwe kast voor aan te schaffen.
Ik heb echter wel al twee dingen gekocht, dit betreft de SSD en de kast.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | BitFenix Neos Zwart/Zwart | € 36,51 | € 36,51 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 161,95 | € 161,95 |
Dit omdat ik las, en merkte dat de prijs van SSD's aan het stijgen is. Ik heb zitten twijfelen of ik een NVME kaartje wilde kopen, maar besloten dit nog niet te doen. Wellicht als over enkele maanden de prijzen weer gaan dalen en de beschikbaarheid beter is dat ik deze bij kan prikken, maar ik vraag me af of het performanceverschil voor mij echt interessant zou zijn.
De kast kwam erg goed uit verschillende reviews, maar ik merkte dat de beschikbaarheid ook niet al te best was, daarom al een bestelling geplaatst.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik inmiddels dit lijstje samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 359,95 | € 359,95 |
| 1 | ASRock Z170 Extreme4 | € 144,90 | € 144,90 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB | € 445,- | € 445,- |
| 1 | Arctic Freezer i32 | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Crucial CT4K8G4DFD8213 | € 182,40 | € 182,40 |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 63,95 | € 63,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.224,15 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enkele dingen staan vast:
- Een i7. Ik heb nu de 6700k staan, maar wie weet ben ik op tijd voor de 7700k? Waarom de k? De baseclock is al hoger, en het is fijn om nog de mogelijkheid te hebben om ooit te besluiten te overclocken.
- Een GTX-1070. De 1070 vind ik voor deze build op een precies goed prijsniveau zitten, en ik ben wel fan van GeForce. Over van welk merk deze 1070 komt laat ik me echter graag adviseren
- Minstens 32 GB ram. Met wat ik doe op een computer is dat nuttig als ik ook voor de toekomst klaar wil zijn.
- Moederbord: Merk ASRock niet om een speciale reden gekozen. Ik had eerst de Pro4 gekozen, maar besloten dat een USB 3.1 Gen2 poort toch wel de meerprijs waard is.
- De grootte staat vast, zie de kast die ik heb gekozen.
- Geluidsniveau is niet heel belangrijk. Het is fijn als hij stiller is, maar deze komt op een werkkamer te staan, niet in een slaapkamer of woonkamer waar hij absoluut stil moet zijn.
- Energieverbruik heb ik waarschijnlijk ook al bepaald met de keuze van mijn graka/cpu.
- De kast is dicht en komt onder bijn bureau te staan, ik geef niets om looks.
Niet initieel, maar misschien dat ik dit ooit ga willen. Houd er niet direct rekening mee.
Wat verwacht je van ons?
Wil ik nu dat je meer voor (ongeveer) hetzelfde aanbeveelt of hetzelfde voor minder? Dat weet ik ook niet, elke verbetering hierin is goed natuurlijk. Het belangrijkste voor mij is vooral advies op enkele punten. Hiervoor maar weer een lijstje. Algemene opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
- Ik heb gelezen dat de kast die ik heb gekozen een limitatie stelt op de hoogte van de processorkoeling van 156mm, nu had ik uit de geschikte onderdelen kiezen guide de bovenste koeling gepakt omdat ik er echt geen idee over heb. Deze blijkt dus niet te passen. Ik heb nu een alternatief in het lijstje staan, maar eigenlijk wil ik hiervoor graag horen welke het beste zou zijn voor mijn processor en afmetingsrestricties.
- Op het moederbord zou ik wellicht kunnen besparen, gegeven dat ik graag die USB 3.1 Gen2 poort wil hebben, de mogelijkheid voor NVME, en mijn huidige build ermee wil kunnen maken.
- Ik heb gelezen dat de i7-7700k eraan komt, is het interessant om hier op te wachten of duurt dit nog te lang/maakt het niet veel verschil?
- Voeding, ik heb hier ook lang mee zitten stoeien, ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit welke hier de beste bang for buck kan geven gegeven mijn systeem.
- Volgens mij heb ik prima geheugen gekozen, maar ook hierin sta ik open voor elke verbetering.
- Zijn er redenen om een ander merk grafische kaart te kopen?
- Is het interessant om in de toekomst een NVME SSD te kopen?