Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround-/gamepc ~1250 Euro

Pagina: 1
Acties:

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 15:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik bouw niet zovaak pc's, ik geloof zelf dat ik alle computerkasten die ik ooit heb gehad nog thuis heb staan; dit zijn er twee. Hiervoor heb ik er eentje wel hergebruikt als kast voor een Intel-Atom server, maar deze is inmiddels ook vervangen door een NUC. Waar ga ik heen? Het doel is dus om wederom een pc te bouwen waar ik vele jaren mee vooruit kan. Ik heb nooit heel veel gegeven om hoge prestaties tijdens het gamen, maar het was wel leuk toen het weer een keer kon, ook toen ik mijn GTX 275 kocht. Wat ik vooral interessant vind is dat ik niet binnenkort weer moeite moet doen om een nieuwe build te moeten maken. En het is daarbij ook wel leuk om gewoon weer even echt een snel systeem te hebben staan.

Ik zal deze computer gebruiken om op te internetten, software ontwikkelen (denk aan al snel 5 instanties van *insert IDE here* open, momenteel meestal Visual Studio), gamen, en soms ook wel mijn ontwikkelen/gegame livestreamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik reken kosten inclusief verzendkosten, exclusief assemblage, dit wil ik namelijk zelf gaan doen. Ik heb een gevoelsmatig maximum gezet op €1250,- (voor alles wat ik nog niet heb). Deze is niet absoluut, maar ik probeer er wel onder te blijven.

Ik ben van plan de PC in februari te bouwen, zodra de eindejaarsbonus binnen is. Maar waar nodig koop ik losse onderdelen eerder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals gezegd, ik heb nog twee kasten staan, met onderdelen. Na wat overwegen en overleggen besloten hier niets van mee te nemen. Een jarenoude voeding gebruiken in zo'n high performance systeem lijkt me geen goed idee. En moderne features als stoffilters, betere airflow, en makkelijkere bevestiging in een moderne kast zijn me het waard om hier een nieuwe kast voor aan te schaffen.

Ik heb echter wel al twee dingen gekocht, dit betreft de SSD en de kast.
#ProductPrijsSubtotaal
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,51€ 36,51
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,95€ 161,95

Dit omdat ik las, en merkte dat de prijs van SSD's aan het stijgen is. Ik heb zitten twijfelen of ik een NVME kaartje wilde kopen, maar besloten dit nog niet te doen. Wellicht als over enkele maanden de prijzen weer gaan dalen en de beschikbaarheid beter is dat ik deze bij kan prikken, maar ik vraag me af of het performanceverschil voor mij echt interessant zou zijn.
De kast kwam erg goed uit verschillende reviews, maar ik merkte dat de beschikbaarheid ook niet al te best was, daarom al een bestelling geplaatst.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik inmiddels dit lijstje samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,95€ 359,95
1ASRock Z170 Extreme4€ 144,90€ 144,90
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 445,-€ 445,-
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT4K8G4DFD8213€ 182,40€ 182,40
1Cooler Master GM G550M€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.224,15

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Enkele dingen staan vast:
  • Een i7. Ik heb nu de 6700k staan, maar wie weet ben ik op tijd voor de 7700k? Waarom de k? De baseclock is al hoger, en het is fijn om nog de mogelijkheid te hebben om ooit te besluiten te overclocken.
  • Een GTX-1070. De 1070 vind ik voor deze build op een precies goed prijsniveau zitten, en ik ben wel fan van GeForce. Over van welk merk deze 1070 komt laat ik me echter graag adviseren
  • Minstens 32 GB ram. Met wat ik doe op een computer is dat nuttig als ik ook voor de toekomst klaar wil zijn.
De volgende lijst beschrijft mijn redenering achter de keuze van bepaalde elementen, kan meegenomen worden in de overweging voor andere componenten.
  • Moederbord: Merk ASRock niet om een speciale reden gekozen. Ik had eerst de Pro4 gekozen, maar besloten dat een USB 3.1 Gen2 poort toch wel de meerprijs waard is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • De grootte staat vast, zie de kast die ik heb gekozen.
  • Geluidsniveau is niet heel belangrijk. Het is fijn als hij stiller is, maar deze komt op een werkkamer te staan, niet in een slaapkamer of woonkamer waar hij absoluut stil moet zijn.
  • Energieverbruik heb ik waarschijnlijk ook al bepaald met de keuze van mijn graka/cpu.
  • De kast is dicht en komt onder bijn bureau te staan, ik geef niets om looks.
Ga je overklokken?
Niet initieel, maar misschien dat ik dit ooit ga willen. Houd er niet direct rekening mee.

Wat verwacht je van ons?
Wil ik nu dat je meer voor (ongeveer) hetzelfde aanbeveelt of hetzelfde voor minder? Dat weet ik ook niet, elke verbetering hierin is goed natuurlijk. Het belangrijkste voor mij is vooral advies op enkele punten. Hiervoor maar weer een lijstje. Algemene opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom.
  1. Ik heb gelezen dat de kast die ik heb gekozen een limitatie stelt op de hoogte van de processorkoeling van 156mm, nu had ik uit de geschikte onderdelen kiezen guide de bovenste koeling gepakt omdat ik er echt geen idee over heb. Deze blijkt dus niet te passen. Ik heb nu een alternatief in het lijstje staan, maar eigenlijk wil ik hiervoor graag horen welke het beste zou zijn voor mijn processor en afmetingsrestricties.
  2. Op het moederbord zou ik wellicht kunnen besparen, gegeven dat ik graag die USB 3.1 Gen2 poort wil hebben, de mogelijkheid voor NVME, en mijn huidige build ermee wil kunnen maken.
  3. Ik heb gelezen dat de i7-7700k eraan komt, is het interessant om hier op te wachten of duurt dit nog te lang/maakt het niet veel verschil?
  4. Voeding, ik heb hier ook lang mee zitten stoeien, ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit welke hier de beste bang for buck kan geven gegeven mijn systeem.
  5. Volgens mij heb ik prima geheugen gekozen, maar ook hierin sta ik open voor elke verbetering.
  6. Zijn er redenen om een ander merk grafische kaart te kopen?
  7. Is het interessant om in de toekomst een NVME SSD te kopen?

• tym87
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11 13:18
Wat betreft vraag 4 en 5:

Goedkoper geheugen (ook nog sneller) : pricewatch: Crucial CT4K8G4DFS824A
Met het prijsverschil kun je een high end voeding halen met 10 jaar garantie: pricewatch: Corsair RM550x

AMD Ryzen 5600 - MSI B350 Gaming Pro Carbon - Gskill DDR4 32GB @ 3200Mhz - Sapphire Radeon 380X 4GB - Samsung Evo 960 NVMe 250GB SSD - Sandisk Ultra II 960 GB SSD - Bitfenix Whisper 550W - Fractal Design Define C

• dragonfirebn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-02-2023
Het verschil van de i7 6700k en i7 7700k is nog moeilijk te zeggen aangezien deze nog niet uit is. Maar aangezien het niet lang meer duurt zou ik wachten. (zelf doe ik dit ook, voor een goedkopere variant of eventueel voor amd zen :)).

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
1. Als je de i7 wilt overklokken zal je toch een koeler met iets meer pit moeten nemen. Zoals de pricewatch: Scythe Fuma deze zal in je kast passen qua limiet (149 mm) en koelt erg goed voor zijn prijs.

2. Als je in de toekomst een NVME SSD wilt aansluiten in M.2 formaat dan zal je denk ik beter de pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING kunnen pakken omdat deze de M.2 aansluiting op een veel betere positie heeft tov de AsRock Extreme4 (die de M.2 slot onder de PCIe slot heeft zitten voor de videokaart), verder beschikt de Pro Gaming ook over USB 3.1 Gen2 en (naar mijn mening) een veel betere audiochip

3. Je zou erop kunnen wachten maar echt veel verschil zal er niet zijn. Hij zal ietsje sneller zijn op de baseclock maar verder zal er niet echt veel verschil zijn. Voordeel is wel dat Kaby Lake dezelfde 1551 socket gebruikt en Z170 borden met een bios update overklokken op Kaby Lake ondersteunen.

4. De pricewatch: Corsair RM550x is momenteel de beste bang for buck maar de pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M is net zo goed alleen momenteel ietsje moeilijker verkrijgbaar omdat hij net uit is. De Corsair heeft 10 jaar garantie tov de 7 jaar van BitFenix, wel is de cable management veel prettiger op de BitFenix en is deze een tikkie stiller.

5. Ik zou pricewatch: Crucial CT4K8G4DFS824A nemen zoals tym87 zegt, iets sneller en goedkoper

6. Nee niet echt, Gigabyte is een prima merk.

7. Ja, snelle scherpgeprijsde NVME SSD's voor de consumentenmarkt begint hot te worden onder SSD fabrikanten. Samsung en Intel hebben met de 960 EVO en 600p al te eerste stappen gezet en Western Digital komt ook binnenkort met zijn Black series NVME SSD's, Crucial zal vast ook met iets komen dus het is zeker waard om een M.2 slot op je moederbord te hebben zodat je daar later gebruik van kan maken. Vooral voor iemand die met software werkt, streamed, gamed en van alles tegelijk doet.

• ThoNohT
Dank voor alle aanbevelingen tot nu toe.

Over 3. komt het er dus op neer dat ik wacht tot het moment dat ik wil gaan kopen, en dan eens zal bekijken of ik beter kan wisselen/evt nog wachten, of niet.

Ik hoop er even op dat de tijd die ik nog wacht, de goedkopere en betere BitFenix Whisper beter beschikbaar maakt, en dan kom ik, met alle aanbevelingen verwerkt nu op de volgende build uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,95€ 359,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 445,-€ 445,-
1Scythe Fuma€ 42,85€ 42,85
1Crucial CT4K8G4DFS824A€ 152,99€ 152,99
1BitFenix Whisper BWG550M€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.235,24

Dat zit nog netjes binnen budget, fijn :) .

Edit: Ik zie dat er op die pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING wel LEDs zitten, zijn deze per definitie aan of kunnen die ook uit?
En deze heeft single UEFI vs dual, dat maakt niet zoveel uit neem ik aan (ik weet het nut van dual UEFI niet eerlijk gezegd).
En de audio chip maakt me niet zoveel uit, er komt toch een externe audio interface aan te hangen :*)

[ Voor 6% gewijzigd door ThoNohT op 12-12-2016 14:36 ]

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
Ja je kunt de LEDs uitzetten zowel via Bios als software en de channel maakt voor jouw niet uit aangezien je alle vier de RAM slots gebruikt.

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-11 11:39
Je kan natuurlijk ook voor de pricewatch: Corsair RM550x gaan.

€10 duurder en 3 jaar extra garantie ( 10 in plaats van 7 jaar ).

• ThoNohT
Die staat als backup inderdaad. Is enkele malen aangeraden, de Bitfenix Whisper schijnt alleen beter cable management te hebben en ietsje stiller te zijn. Vandaar dat ik voor nu deze erin heb gezet.

• ThoNohT
Ik ben nog steeds aan het twijfelen over de CPU, dus ik heb nog een paar vragen voor de duidelijkheid. Mocht ik voor de i7-7700K willen gaan heb ik een BIOS-update nodig voor de ASUS Z170 PRO GAMING.
  • Ik heb hier gevonden dat ik versie 2003 nodig heb, klopt dit?
  • Dit moederbord ondersteunt EZFlash, wat betekent dat dit geen Ivy-Lake CPU nodig heb om te upgraden?
  • Maakt het nog uit wanneer ik dit doe, kan ik gewoon de i7-7700K erin stoppen, daarna de BIOS booten en die update uitvoeren, of moet dit voor dat deze CPU erin zit?
Een alternatieve optie kan natuurlijk zijn om te wachten totdat de Z270 moederborden er zijn. Maar ik heb hier nog niet veel van gezien wat dit gaat worden, dus als iemand me meer kan vertellen, graag, anders lijkt het me misschien het beste om voor het bewezen en veel gereviewde Z170 moederbord te gaan dat ik nu heb gekozen.

Verwijderd

Voor een systeem van €1300 is de Neos een erg matige kast met dito airflow en koeling. Daarbij is het kabelmanagement om te janken. Het is geen budget systeem van € 600 wat je erin stopt. Met een jouw wensen wil je een veel betere behuizing.

• ThoNohT
Duly noted. Echter gezien het feit dat ik deze kast al heb, en ik initieel redelijk goede reviews heb gelezen, ga ik dit advies voor nu even naast me neer leggen. Ik zal eerst de build in deze kast maken, en kijken hoe die airflow is, en hoe heet het systeem gaat draaien. Mocht dit later een probleem blijken dan zal ik een duurdere kast zeker in overweging nemen. Ik zal in ieder geval alvast rondkijken of er nog andere sobere kasten zijn die hiervoor beter geschikt zijn.

Voor nu ben ik nog erg benieuwd naar of ik mijn moederbord vraagstuk correct heb uitgezocht :)

Verwijderd

ThoNohT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 08:52:
en ik initieel redelijk goede reviews heb gelezen,
Alles is relatief. Ga er maar vanuit dat de behuizing door de reviewers is gebruikt voor budgetsystemen. Daarvoor voldoet het prima want de prijs/kwaliteit/prestatie ligt in lijn met de overige componenten. Voor een high-end systeem voldoet de behuizing gewoonweg niet.
Voor nu ben ik nog erg benieuwd naar of ik mijn moederbord vraagstuk correct heb uitgezocht :)
Dat moederbord zal uitstekend functioneren met een 7700k echter na een BIOS update. Vraag de leverancier of er een bord geleverd kan worden welke is voorzien van de meest recente versie. Zo hoef je daar niet eerst zelf mee aan de slag.

• ThoNohT
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:13:
Alles is relatief. Ga er maar vanuit dat de behuizing door de reviewers is gebruikt voor budgetsystemen. Daarvoor voldoet het prima want de prijs/kwaliteit/prestatie ligt in lijn met de overige componenten. Voor een high-end systeem voldoet de behuizing gewoonweg niet.
Wat zijn betere alternatieven dan, waar moet ik op letten om te bepalen of een kast geschikt is voor een high-end systeem? Dan zal ik hier eens door rondneuzen.

Kan ik dan kijken naar kasten als deze: pricewatch: Fractal Design Define S wat de eerste is als ik op meest bekeken sorteer?

Edit: Lijstje van suggesties uit post(s) hieronder:
pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black
pricewatch: Fractal Design Define C
pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart
pricewatch: Corsair Carbide Series 270R Closed
pricewatch: Sharkoon BW9000-V (Closed) Zwart
pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart

[ Voor 45% gewijzigd door ThoNohT op 27-12-2016 10:45 ]

Verwijderd

Dat is idd een goede. Maar ook een Nanoxia Deep Silence 3, Fractal Design Define C, Phanteks P400S, Corsair Carbide 270R, Sharkoon BW9000 of Phanteks Enthoo Pro om er een paar te noemen.
Bij het kiezen van een behuizing let je op prijs, kwaliteit, koeling, airflow, inbouwmogelijkheden, inbouwgemak, ruimte, afmetingen etc. Daarnaast het lezen van professionele reviews en tests.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 09:41 ]

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-11 09:50
Ik volg dit topic op de voet aangezien ik ook in februari een nieuw systeem hoop te bouwen. Het ziet er nu naar uit dat de 7700k weinig grootse veranderingen met zich mee brengt (het is dan ook de tweede toc als ik me niet vergis). Een paar honderd MHz meer, maar wel meer warmte - las ik op Tom's hardware. In de praktijk zou je er amper iets van merken. Wat bijvoorbeeld wel van even veel of meer belang is, is de keuze voor goed geheugen. In jouw geval zou 3200 geheugen je bijvoorbeeld een FPS-winst van 2,5% kunnen geven. Je moet voor jezelf uitmaken of dat de moeite is voor die prijs. :) (Lees hier meer: http://www.gamersnexus.ne...equency-8gb-enough/page-2)

[ Voor 8% gewijzigd door BramVroy op 27-12-2016 17:45 ]

• ThoNohT
Ik heb na de eerste reacties mijn geheugen geupgrade van 2133MHz naar 2400MHz, dit was zeker een zinnige verbetering. Deze stap lijkt volgens die benchmarks inderdaad nog iets toe te voegen, maar ik ben er niet zeker van of het me de extra kosten waard is. Ik weet niet zo goed wat dan een goede keuze zou zijn, maar deze bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 is toch al snel 70 euro duurder.

Puur performance-wise denk ik niet dat ik een upgrade naar een 7700K kan rechtvaardigen. Maar er zijn wat andere redenen voor mij. Om te beginnen gewoon het feit dat dit een nieuwe build is, en waarom zou ik daar niet de nieuwste generatie in stoppen? Ik ben toch pas van plan te bestellen/bouwen als deze al eventjes uit is.
Bovendien stelt mij dit in staat om software te testen met deze chip, in plaats van de 6700K, welke een groot deel van de community waar ik in zit toch al heeft. En ja, het komt geregeld voor dat de ontwikkelaar vraagt naar mensen met een bepaalde generatie CPU/GPU/etc om een probleem te proberen te reproduceren.

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11 09:35
ThoNohT schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:23:
[...]
Kan ik dan kijken naar kasten als deze: pricewatch: Fractal Design Define S wat de eerste is als ik op meest bekeken sorteer?
Dat is absoluut een goede kast die beter past bij de rest van je onderdelen. De kast die je momenteel hebt staan is gewoon erg budget, en zoals eerder aangegeven ongetwijfeld goed voor simpele builds. Voor een paar tientjes meer ga je jezelf een hoop plezier doen. Echter... kan die andere kast dan nog terug is de vraag.

• ThoNohT
Ik betwijfel of hij nog terug kan, aangezien ik er al extra fans in heb geschroefd :+ Maar voor 35 euro kan ik natuurlijk niet zo'n grote bult vallen. Als ik inderdaad een nieuwe koop, dan zal ik deze wellicht gewoon voor 25 euro op V&A zetten, en 10 euro verlies nemen.

• ThoNohT
De datum van aankoop komt dichterbij, en ik heb nogmaals naar moederborden zitten kijken. De Z270 series is nu uit en fatsoenlijk beschikbaar. Daarom ben ik me maar eens gaan afvragen of het de moeite waard is om naar een Z270 moederbord te upgraden. Dat ik een i7-7700K wil is me al vrij duidelijk, het prijsverschil is net zo verwaarloosbaar als het performanceverschil.

Ik heb bijvoorbeeld deze bekeken: pricewatch: ASRock Z270 Extreme4. Deze lijkt alles te ondersteunen wat ik wil, De USB 3.1 Gen2 poort, een M.2 slot op een fatsoenlijke plek (volgens mij?) en nog eentje, die als het goed is net boven de graka zit? (Als iemand dit weet, of eens wil verifieren, zie de manual.)

Is het de moeite waard om naar deze upgrade te nemen (of wellicht een ander merk/model in dezelfde price range ~max Eur 150), of kan ik beter bij mijn originele keuze (pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING) blijvenen te vragen of ze de bios up to date leveren?
Pagina: 1