Nieuwe SSD AHCI uitgeschakeld?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe PC gebouwd. Net een extra SSD (Samsung 850 EVO 500 GB) bijgeplaatst, naast de M2. Samsung 950 Pro waar Windows 10 op staat.

Schijf werd gevonden in schijfbeheer. Geinitialiseerd en geformatteerd en nu mooi zichtbaar.

Als ik nu kijk met Samsung Magician, dan lijkt het dat AHCI niet geactiveerd is. Zie afbeelding.

SSD EVO AHCI

In het BIOS staat het wel op enabled. Ik hoop niet dat ik tijdens de installatie extra drivers had moeten installeren, zoals hier gevraagd.

Klopt dit en wat kan of moet ik doen?

Alle reacties

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nee, de drivers voor AHCI worden automatisch geselecteerd en geinstalleerd.

Kan je eens een foto van je BIOS sturen? Ook van je poorten waar je de SSD op hebt aangesloten. :)

• honey
Onder aangegeven waar ik de SSD op heb aangesloten.

asus 170

Hoe het er uitziet in het BIOS

Bios1

en

bios2

Verder heb ik gekeken naar het register, volgens deze tutorial. Alles staat op 0 (nul) wat zou betekenen dat AHCI enabled is.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Wat saat er bij schijfbeheer voor controllers (zet het overzicht even op pad-type/connectie-type in plaats van categorie storting).

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:55
Draai eens een bechmark en vergelijk de snelheden met wat je vind op internet, verschil zou je moeten kunnen zien.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• honey
Wat benchmarks en ook rare uitslagen met de M.2 950 PRO :?

Eerst een afbeelding van schijfbeheer.

schijfbeheer ssd

Benchmark van de 850 EVO:

AS SSD

AS SSD EVO

Magician:

Magician benchmark

en de M.2 950 PRO:

AS SSD

AS SSD 950 Pro m2

Magician:

benchmark 950 PRO

De EVO lijkt toch wel goede snelheden te halen, als jullie daar mee eens kunnen zijn, maar de M.2 950 PRO geeft hele rare resultaten in de 4K Write! :?

Verwijderd

Sluit je SSD aan op de échte SATA poorten van je chipset; niet extra controllers. Als het goed is hebben je SATA poorten aparte kleuren; de grijze/witte zijn van een extra-chip en daar moet je je SSD dus NIET op aansluiten!

Excuus, bovenstaande gaat niet op voor jouw moederbord. Mogelijk dat je chipset drivers hebt geïnstalleerd. Je gebruikt in elk geval niet de Microsoft AHCI driver (msahci.sys).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2016 20:46 ]

• honey
[b]CiPHER schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 20:44:
[...] Mogelijk dat je chipset drivers hebt geïnstalleerd. Je gebruikt in elk geval niet de Microsoft AHCI driver (msahci.sys).
Ik heb geen extra drivers geïnstalleerd.

Verwijderd

Je gebruikt Windows 10 zie ik nu; daar ben ik niet erg bekend mee. Mogelijk dat daar de andere driverbenaming door komt. Dus het kan zeker kloppen wat je zegt. Waarom Samsung dan zegt dat je geen AHCI draait is mij niet bekend.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-01 22:12

Compizfox

Bait for wenchmarks

Malantur schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:52:
Draai eens een bechmark en vergelijk de snelheden met wat je vind op internet, verschil zou je moeten kunnen zien.
Zit er een snelheidsverschil tussen AHCI en IDE dan? Ik dacht dat het enige (voor SSDs belangrijke) verschil TRIM-support was.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 10-12-2016 22:13 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:55
http://archive.benchmarkr...9999&limit=1&limitstart=4
Vooral de 4K read bij queue depth 32 gaat er serieus op vooruit (en de andere read speeds in mindere mate).
Volgens de conclusie in uit bovenstaande review is er trouwens TRIM support in beide modussen. :p
Niettemin zou ik hem zeker in AHCI laten draaien.

Bij AS SSD kan je trouwens ook even kijken welke driver er gebruikt wordt (moet op iastore staan als ik me niet vergis).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 21:14:
[...]

Ik heb geen extra drivers geïnstalleerd.
Dan zou ik toch maar eens de Intel Chipset drivers eens gaan installeren. ;)

• honey
HollowGamer schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 22:27:
[...]

Dan zou ik toch maar eens de Intel Chipset drivers eens gaan installeren. ;)
Ik heb de Inter Driver Update Utility geïnstalleerd. maar deze geeft geen drivers aan om te updaten. "No drivers were detected for your system"

Als ik op de website van Asus kijk, dan vind ik chipset-drivers van vorig jaar: Intel_Chipset_Win7-81-10_V101113

Bedoel je dat ik deze drivers dan moet updaten? :?

Ik heb net SetupChipset van https://downloadcenter.in...tware-INF-Update-Utility- uitgevoerd, maar wat het doet, ik weet het niet. Zie geen verschil in iedergeval.

[ Voor 16% gewijzigd door honey op 11-12-2016 14:09 ]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Deze bord heb je?

https://www.asus.com/nl/M...GAMING/HelpDesk_Download/

Dat het van vorig jaar is maakt toch niet uit?
Ik heb nu een laptop uit 2009 met bijgwerkte drivers en daar draait SSD op AHCI.

[ Voor 41% gewijzigd door MedionAkoya op 11-12-2016 14:16 ]

Trein?

• honey
MedionAkoya schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:12:
Deze bord heb je?

https://www.asus.com/nl/M...GAMING/HelpDesk_Download/

Dat het van vorig jaar is maakt toch niet uit?
Ik heb nu een laptop uit 2009 met bijgwerkte drivers en daar draait SSD op AHCI.
Ik heb deze drivers toch maar niet geinstalleerd, wegens: intel chipset

De SSD nu op een andere poort aangesloten, maar lijkt niks uit te maken.

• honey
Het lijkt alleen maar slechter te worden, vooral de 950 PRO PCIe M.2 verwacht ik toch wel beter. :(

2 AS SSD EVO

benchmark2 950 PRO

EDIT:

Ik heb de Samsung NVMe Driver geïnstalleerd. Blijkbaar was dat nog niet geactiveerd, want de resultaten zijn een stuk beter van de 950 Pro.

benchmark3 950 PRO

Blijft dat bij de 850 EVO AHCI nog steeds niet enabled is.

Opnieuw Windows 10 installeren, zou dat helpen?

... of gewoon negeren, gezien de benchmarks?

[ Voor 40% gewijzigd door honey op 11-12-2016 15:43 ]

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Ik zou magician even negeren, bij as ssd zie je bij de 850 wel storahci in het groen staan wat aangeeft dat hij dus wel ahci gebruikt. Op mijn oude asus bord ook problemen met ahci maar bij mij geeft as ssd op die plek ide aan (in het donkerrood) en is de snelheid ook maar de helft van die van jou.

[ Voor 4% gewijzigd door fxs81 op 11-12-2016 17:03 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Dat komt waarschijnlijk door de Samsung magician. Start Windows 10 maar eens met driver signature enforcement uitgeschakeld.

Dan zal de Samsung software AHCI wel herkennen.

Verwijderd

fxs81 schreef op zondag 11 december 2016 @ 17:02:
Ik zou magician even negeren, bij as ssd zie je bij de 850 wel storahci in het groen staan
Alles wordt groen weergegeven, alleen 'pciide' wordt rood weergegeven. Het is dus gewoon hardcoded en geen test dat TRIM of NCQ (en dus AHCI) werkend is.

Je kunt zelf wel zien dat NCQ en AHCI moeten werken, omdat er een groot verschil zit tussen 4K en 4K-64 random read. Zonder NCQ zouden die vrijwel gelijk moeten zijn omdat maar één opdracht per keer kan worden verwerkt.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

fxs81

Julianadorp

Ik doelde ook op storahci en niet zozeer op de kleur maar heb het een beetje raar opgeschreven nu ik het teruglees. ;)

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Verwijderd

Even opgezocht en waar de Microsoft AHCI driver eerst 'msahci.sys' heette, is dat voor Windows 10 nu kennelijk 'storahci.sys'. Waarom Microsoft een andere naam handiger vond, is mij niet bekend. Ik vind het maar verwarrend. :P

• honey
Bedankt iedereen! Ben er nu wel van overtuigd dat alles goed is :) . Gelukkig ontdekte ik ook dat ik nog de Samsung NVMe Driver moest installeren. Het staat nergens en kom er maar eens achter als je geen benchmark draait.
Pagina: 1