Windows 10 nieuwe installatie advies drivers ed nog nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
Deze week krijg ik alle onderdelen binnen voor een nieuw systeem (zie onder). Ik wil daar Windows 10 Pro 64-bit op installeren. Ik kan mij herinneren van lang geleden (Windows XP?), dat ik tijdens het installeren allerlei drivers moest installeren, anders werkten bepaalde e-sata poorten niet en andere onderdelen. Dit resulteerde in veel her-installaties en onzekerheid of alles het nu wel deed.

Mijn vraag: moet ik (nog steeds) tijdens het installeren extra drivers installeren of rekening houden met andere zaken om alles optimaal te kunnen gebruiken?

Ik zal alles gaan installeren vanaf een usb-stick, gemaakt met de Media Creation Tool van Windows.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 358,16€ 358,16
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,-€ 499,-
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 95,95€ 95,95
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 122,-€ 122,-
1Dell Ultrasharp UP2716D Zilver, Zwart€ 546,35€ 546,35
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,98€ 19,98
1be quiet! Dark Rock 3€ 62,-€ 62,-
1Kingston HyperX Savage Black HX424C14SBK2/32€ 240,-€ 240,-
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50

Beste antwoord (via honey op 29-11-2016 17:10)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

honey schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:22:
[...]

Dat kan dus nog achteraf, nadat ik Windows geïnstalleerd heb?

De vorige keer moest het tijdens de installatie, als ik me goed herinner moest ik toen specifieke gedownloade drivers selecteren van een usb-stick.(en ik meende dat ze voor de sata poorten waren).
Dat tijdens (of zelfs voor) de installatie laden van drivers had simpelweg te maken met technieken die niet in het OS zijn ingebakken bij de release. Bij XP was dat SATA, bij Win7 en Vista is dat voornamelijk USB3. Bij Windows 10 kan je van zowel USB2 als USB3 installeren en heb je verder niets nodig voor de installatie zelf.

Overigens, als je (W)LAN controller het al gelijk doet na installatie installeert Windows 10 zelf ook al een hoop voor je, voor zover het OS/WindowsUpdate die kan vinden. De rest kan je aanvullen met drivers van de website van de fabrikant. Chipset, video en audio drivers altijd zelf updaten voor de beste compatibiliteit en werking.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38

DarkSide

theres no place like ::1

Gewoon Windows installeren.
Daarna de Drivers van je moederbord (chipset, geluid etc)
En de Drivers van je Grafische kaart.

Windows heeft veel drivers onboard. En veel zal oob wel werken.
Maar sommige zaken hebben gewoon drivers nodig van de fabrikant
Als je geen Optische drive hebt. Gewoon alle drivers downloaden op een andere PC en op een andere USB stick zetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
DarkSide schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:49:
Gewoon Windows installeren.
Daarna de Drivers van je moederbord (chipset, geluid etc)
En de Drivers van je Grafische kaart.
[...]

De vorige keer moest het tijdens de installatie, als ik me goed herinner moest ik toen specifieke gedownloade drivers selecteren van een usb-stick.(en ik meende dat ze voor de sata poorten waren).

[ Voor 13% gewijzigd door honey op 29-11-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Laatst online: 17:45
[...]

Dat was wel een tijdje geleden, waarschijnlijk in het xp tijdperk.Tegenwoordig zitten die drivers gewoon in de Windows installatie.Je kan de drivers van chipset en moederbord altijd voor de zekerheid na het maken van de stick erbij opslaan.Dan kan je na de installatie gewoon de exe bestanden van de drivers uitvoeren vanaf de usb stick

Belangerijkste driver is vaak die van de netwerk kaart.Zodra deze werkt zullen de meeste drivers die ontbreken ook via de Windows update functie wel worden binnengehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door nickertNL op 29-11-2016 10:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Dat tijdens (of zelfs voor) de installatie laden van drivers had simpelweg te maken met technieken die niet in het OS zijn ingebakken bij de release. Bij XP was dat SATA, bij Win7 en Vista is dat voornamelijk USB3. Bij Windows 10 kan je van zowel USB2 als USB3 installeren en heb je verder niets nodig voor de installatie zelf.

Overigens, als je (W)LAN controller het al gelijk doet na installatie installeert Windows 10 zelf ook al een hoop voor je, voor zover het OS/WindowsUpdate die kan vinden. De rest kan je aanvullen met drivers van de website van de fabrikant. Chipset, video en audio drivers altijd zelf updaten voor de beste compatibiliteit en werking.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Deze week nog een clean install gedaan op mijn laptop, bijna alle drivers bleken up-to-date te zijn. Blijkbaar update Windows zelf alle drivers mits je internet hebt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:18

TheVMaster

Moderator WOS
CAP-Team schreef op Tuesday 29 November 2016 @ 11:16:
Deze week nog een clean install gedaan op mijn laptop, bijna alle drivers bleken up-to-date te zijn. Blijkbaar update Windows zelf alle drivers mits je internet hebt.
Daar lijkt het inderdaad wel op :+ Gelukkig maar...want zoals dat in de tijd van XP ging, daar worden we ook niet vrolijk van.
Pagina: 1