Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chromebook of toch Windows?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-11 22:22
Hallo,

Mijn huidige computer (een Acer Aspire 7750G van 5 jaar oud) begint ouderdomsverschijnselen te vertonen. Deze heeft een 17" scherm en hier ben ik nu dit bericht op aan het typen.

Deze ga ik gebruiken voor browsen (ik kan weleens 10+ tabbladen open hebben staan) en wat simpele tekstverwerking. Daarnaast wil ik hem gebruiken om muziek te beluisteren (spotify e.d.) of wat filmpjes/series te kijken (netflix, youtube, etc.). Ik ben slechtziend, dus wil graag alles wat groter zetten. Gamen zal ik niet doen, maar het toetsenbord krijgt wel het nodige getyp te verduren. Ik leef zo'n beetje helemaal op het internet.

Voor mijn nieuwe laptop zat ik naar Acer Chromebook CB5-571-34MD te kijken (15", 1920x1080, ips scherm en voldoende paardenkrachten (of zie ik hier iets over het hoofd)). De reviews die ik kan vinden lijken lovend, maar ik ben toch enigszins bezorgd over het kleiner worden van het daadwerkelijke scherm. Gaat dat een probleem worden? Ik weet het niet.

Een mac heb ik overwogen, totdat ik het prijskaartje zag van de macbook die aan mijn eisen voldeed.

Mijn budget zit rond de €500, maar kan met goede reden omhoog bijgesteld worden (maar de rekbaarheid is beperkt). Mijn nieuwe computer zal zo goed als nooit mee op reis gaan. Een webcam, Microfoon en bluetooth ondersteuning zouden op prijs gesteld worden. Ook vind ik het prettig om meerdere usb poorten te hebben (externe hdd, telefoon (android), muis).

De Acer die ik nu heb heeft altijd trouwe dienst geleverd, maar ik kan mij indenken dat andere merken ook prima laptops hebben. Één ding heb ik een enorme hekel aan: wachten op mijn computer. Ik verwacht dat als ik een programma start, hij er ook onmiddellijk is.

Is de chromebook die ik in gedachten heb voldoende voor wat ik wil, of is er een beter alternatief?

Beste antwoord (via Expresso op 11-12-2016 11:26)

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Als je een Windows laptop wil, is dit misschien wel een goede optie:
pricewatch: Acer Aspire ES1-572-55QR

Daarbij heb je als voordeel dat je al wat meer thuis ben met Acer. Verder is de laptop best wel snel met zijn SSD en zijn I5 6200U. In zoverre ik zag zat er Bluetooth op, een ingebouwde microfoon in, en een webcam op.

Nadeel is misschien dat je niet zoveel opslag hebt met 128 GB, maar als het alleen bedoeld is om te surfen op internet, en misschien wat programmatjes moet het allemaal wel passen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Als je een Windows laptop wil, is dit misschien wel een goede optie:
pricewatch: Acer Aspire ES1-572-55QR

Daarbij heb je als voordeel dat je al wat meer thuis ben met Acer. Verder is de laptop best wel snel met zijn SSD en zijn I5 6200U. In zoverre ik zag zat er Bluetooth op, een ingebouwde microfoon in, en een webcam op.

Nadeel is misschien dat je niet zoveel opslag hebt met 128 GB, maar als het alleen bedoeld is om te surfen op internet, en misschien wat programmatjes moet het allemaal wel passen.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Expresso schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:22:
Is de chromebook die ik in gedachten heb voldoende voor wat ik wil, of is er een beter alternatief?
Verdiep je eerst in de verschillen tussen Chromebooks en normale laptops. Een Chromebook is goedkoper in aanschaf, maar je moet qua gebruik wel binnen een specifiek plaatje vallen. Zonder internet kan een Chromebook niet echt werken. Verder ben je verplicht haast om enkel de apps van Google te gebruiken voor alles. Kan je daarmee leven? Prima! Dan is een Chromebook iets om te overwegen. Zo niet? Dan een normale laptop uitzoeken.

Er zijn mensen die Chromebooks aanpassen zodat ze Linux erop draaien en de Chromebook als laptop kunnen gebruiken, maar dit schijnt niet altijd te kunnen en redelijk wat moeite te eisen soms.

Indien je een normale laptop wil binnen budget, kijk eens naar deze: pricewatch: HP 15-ba027nd

Best netjes uitgerust voor 499 euro. Je krijgt een 256GB SSD, full HD scherm en 8GB geheugen. CPU is een AMD A10. Geen strepentrekker, maar in deze prijsklasse kan je niet veel beters verwachten. Voor Office en internet/mail is het ruim voldoende.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01

P_Tingen

omdat het KAN

Is een laptop persé noodzakelijk? Voor dit budget kun je ook een aardige pc samenstellen met een monitor erbij. Dat maakt het makkelijker om te veranderen; en pc-monitoren zijn in de regel groter dan 17''.

De CPU in de Acer Aspire lijkt dan wel indrukwekkend, een i5 6200U, maar het is een notebook processer en dus een teruggetunede versie. Deze i5 zal zeker niet sneller zijn dan een 'gewone' Pentium G4520. En daar kun je best een leuk systeem mee samenstellen. Neem bv de build van Penguin Steve met een
pricewatch: Silverstone PT13 als kast.Deze kun je achter je monitor bevestigen zodat het weinig plaats kost.

Iets groter is het systeem van NLBUURMAN in "[BBG] Low-end Systeem (Non-Gaming) Januari 2017" met een kleine kast.

... en gaat over tot de orde van de dag