lactaxative schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:31:
[...]
Een G4560 vind ik toch niet heel erg naar de onderkant zitten. Ik heb nog meerdere systemen onder mijn hoede die het met een zwakkere dual-core
zonder hyperthreading gewoon op Windows 10 doen. Windows 10 zal ook niet zoveel zwaarder worden, dus tot de eind van zijn cyclus (2025) zou het systeem gewoon moeten voldoen. Het zou me ook verbazen mocht Windows 11 (of 12, of wat ze dit keer verzinnen) er niet op runt. 8 GB zou ook ruim voldoende moeten zijn. De SSD zou het moeten kunnen, evenals de voeding. Een behuizing veroudert niet en een moederbord lijkt me ook niet relevant. Ik zie die 10 jaar dus wel zitten.
Onderkant is inderdaad kort door de bocht. Alhoewel ik toch wel verwacht dat windows zwaarder gaat worden in de loop van de tijd, ben ik het een dat een dergelijke build nog jaren mee kan. Al komen er wel ontwikkelingen natuurlijk die het gebruikersgemak naar beneden halen, nieuwe overdrachtsstandaarden (usb, etc), nieuwe cpu/gpu instructiesets, videoformats (alhoewel dit even stil lijkt te liggen), etc.
Hij zou vast jaren mee kunnen, maar is het de meeste verstandige aanschaf is voor deze doelgroep? en wil die doelgroep zo'n groot apparaat hebben staan?
Zelfs mocht ergens een component niet meer voldoen, kun je tegen die tijd upgraden. Bij de geopperde vervangingen zul je integraal moeten vervangen. Goedkoop is duurkoop.
Is dit nog steeds een geldig argument in ons A-landje? mensen zijn toch wel erg van het vervangen: Kast is niet mooi of te groot, voeding vertrouw ik na al die jaren niet meer, hij verbruikt te veel stroom, maakt te veel lawaai, mijn nieuwe monitor heeft een nieuw aansluiting, etc.
Zelf heb ik hier een dubbel gevoel bij, mede omdat ikzelf erg van het dat kan ik nog wel gebruiken ben, maar ook zie dat het in de praktijk vaak anders uitpakt.
Ik betwijfel inderdaad ook of een chromebook met 4x minder rekenkracht, de helft minder geheugen, minder opslag en minder uitbreidingsmogelijkheden het 10 jaar redt. Vergeet ook niet dat een desktop (G4560, 8 GB, 275 GB SSD, kwaliteitsvoeding) ook maar zo'n 40% duurder is. Als de afschrijvingsperiode het dubbele is, ben je toch mooi meer kwijt per jaar. En dan kun je nog onderdelen meenemen naar de volgende desktop. Al zal over 10 jaar ongetwijfeld wel een stickoplossing bestaan die voldoet aan de eisen die gemiddeld aan een budgetdesktop gegeven worden.
Klopt, maar aan de andere kant zit het os er al bij ingerekend en zal o'n os geen hele zware dingen erbij in halen zoals bijvoorbeeld windows in het verleden deed. Nu verwacht ik niet dat ze dat snel weer doen.
Zocht net het onderhouds termijn van chromeos updates op, google garandeerd 5 jaar. wat mij betreft schrijven we die optie nu ook af. baal baal baal... daar gaat mijn voorbeeldje.
Bedacht me ook nog dat veel van de mensen met dit soort systemen nog een oud VGA scherm hebben. Wordt ook lastig. (Sterker nog, mijn eigen tweede scherm heeft nog VGA... Wordt toch wel tijd)
Looool.... looser!.... heb eerlijk gezegd nog twee schermen staan, zijn oude 17" 4:3 schermen, flatschreens die twee maal zo dik zijn als mijn xps13. Maar heerlijke verhouding als ik wat wil programeren op mijn oude p4 omdat daar nog vga op zit..., gelukkig heb ik een build server. (disclaimer: dit is niet acceptabel als argument voor een custombuild)
[...]
In principe eens, als er een adequate vervanging is waarbij de bang/buck hoger is bij stationair gebruik, prima. Ik zie er nog geen, maar het is inmiddels wel een discussie waard.
[/quote]
Inmiddels zie ik ook geen meer...