Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

low budget PC waar je wel XPlane en FSX mooi mee kunt spelen

Pagina: 1
Acties:

• lquidfire
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-03-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als ik speel (miss een paar uur per week), dan wil ik leuk kunnen vliegen in FSX:SE of X-Plane 11.
Verder films kijken, kantoorwerkzaamheden, foto's editen in GIMP (RAW foto's), surfen..

Dual boot: Win10 & Linux (Debian/Ubuntu/Mint)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 400?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
randapp: toetsenbord, muis, boxen
250 GB SSD
1 TB HDD
Inter-Tech SL-500K, 500W, 120mm fan
ATX case

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
i5 6500K
8 of 16 GB RAM?
leuke videokaart (4+GB?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.

Ga je overklokken?
Staat niet op de planning, maar als het goed te doen is en de apparatuur niet schaadt..

Wat verwacht je van ons?[i]
Vanwege het weinige spelen wil ik dus niet al te veel geld aan de computer besteden. Het moeilijke is dat ik dat spelen wel op een beetje mooie settings wil kunnen doen. Daar zit het getouwtrek, waarvoor ik jullie om hulp vraag!

Bang for buck, natuurlijk. Maar niet te veel bucks.

Alvast bedankt :)

P.S.: X-Plane 11 Sys.Requirements https://www.x-plane.com/kb/x-plane-11-system-requirements/

[ Voor 28% gewijzigd door lquidfire op 27-12-2016 15:25 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best buy guides van mei, juli, september en november.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen.

Succes!

• lquidfire
Bij dezen een lijstje met componenten op basis van recente BBG's.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 218,90€ 218,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,95€ 86,95
1Sapphire NITRO+ Radeon RX 470 8G D5€ 244,50€ 244,50
1TP-Link Archer T4UH€ 33,-€ 33,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 46,95€ 46,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,30

Wat betreft de lijst:
  • Processor: Hoge kloksnelheid; vanuit FSX (Flight Sim. X) weet ik dat hoge kloksnelheid enorm helpt. Ook op het forum van X-Plane vind ik dit terug.
  • Moederbord: Uit BBG's. Niet voor overclocken; kan een poos mee.
  • Videokaart: dit is een pijnpuntje: deze brengt de totale prijst best wat omhoog, maar heb ik dit echt nodig? Ik heb voorlopig 1 monitor, worden er hooguit 2. Resolutie: 1920x1080. Ik hoef niet op ultra hoge resolutie en settings te spelen. Daarom keek ik ook naar de MSI GeForce GTX 950 2GB Gaming 2G, maar die heeft maar 2GB geheugen en is uiteindelijk maar 50 euro goedkoper. Voor massieve simulatoren zoals X-Plane en FSX met veel add-on's is meer beter, denk ik, dus ik weet niet of/hoe ik hier zou kunnen bezuinigen.
  • Draadloos netwerk interface: ik ga binnenkort verhuizen en zal waarschijnlijk geen LAN netwerkverbinding hebben.
  • Core: In eerste instantie had ik 16GB DDR4 Crucial geheugen gepakt, maar om te bezuinigen dit al omlaag bijgesteld naar 8GB.
Thanks voor jullie overwegingen! :D

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
Als je een iets goedkopere videokaart wil aanschaffen kan je kijken naar bijvoorbeeld een RX 470 met 4GB aan VRAM of een 1050 ti, de 950 is al een oudere en een stuk minder goede kaart, die lang geen 200 euro waard is. Verder zou 16GB een goed idee kunnen zijn als je het systeem langere tijd wilt gaan houden.

Verwijderd

De voeding zou ik alleen mee nemen als je je nieuwe onderdelen wilt slopen. Inter-Tech is namelijk grote troep.

8GB videogeheugen heb je niet nodig. De 4GB is verder niet veel langzamer. Om wat te besparen kun je een moederbord nemen welke al wifi ingebouw heeft.

Je komt dan uit op zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 107,80€ 107,80
1Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G€ 209,-€ 209,-
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,60

Al zou je nog wat kunnen besparen door een Micro-ATX bord te nemen met een PCIe x1 Wifi kaart:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H110M ECO€ 51,95€ 51,95
1TP-Link TL-WDN4800€ 30,36€ 30,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,11

Zoals Finntasy al zegt is rond de 200 euro voor een GTX 950 een belachelijk bedrag. Een pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC bijvoorbeeld is sneller, zuiniger en goedkoper.

• lquidfire
Dank Finntasy en JVRadeon voor jullie nuttige input!

Ik ben tot de volgende setup gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,50€ 87,50
1TP-Link TL-WN722N€ 8,87€ 8,87
1Crucial CT8G4DFD8213€ 49,89€ 49,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,11

Moederbord en processor bieden mogelijkheden om deze setup langere tijd aan te houden. Core kan dan eventueel in de toekomst worden uitgebreid.

De videokaart is een mindere, maar 10x beter dan mijn huidige (GT 730)! De keuzes zijn pijnlijk 8)7, maar een begroting is een begroting. YNAB ftw! :*)

De WiFi adapter heb ik aangepast vanwege niet optimale support voor Linux.

En, op aanraden van hier, een nieuwe PSU.

Dank voor het meedenken allemaal! Ik had graag een groter bedrag gehad (drools over de meeste andere requests in dit forumdeel), maar dat is nu niet zo.

• Stratosphere
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-09 21:06

Stratosphere

Wie laat zich niet koeieneren?

Mooi setupje voor het bedrag. Let wel: FSX en X-plane hebben, zoals je zelf al aangeeft, baat bij hogere clock speeds. Is het misschien te overwegen om tweede hands te gaan kijken? Voornamelijk omdat je een voor flightsimming krap budget hebt...

Rock en Rolll en ook nog de samba danst hij met je mee!

• lquidfire
Dat is zo, maar ik ben niet bekend met 2e hands dingen kopen en ben een beetje bang dat ik op martkplaats of zo genept word of een slecht product krijg..
Pagina: 1