Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomainHVT
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13-09 06:26
Goedendag Tweakers,

sinds een tijdje heb ik het probleem dat ik in games framedrops heb, en af en toe een blauw scherm. Ik heb lang gedacht dat het aan mijn videokaart lag (R9 290) maar ik heb onderhand uitgevonden dat dit niet het geval is. na wat verder onderzoek is gebleken dat mijn CPU (FX-8350) zichzelf underclocked.. van 4,2GHz naar 1,4GHz. precies op de tijden dat ik framedrops heb. Nou heb ik al gezocht op fora's en Google maar ik kan geen duidelijke oplossing vinden voor dit probleem.

Ik heb geprobeerd om een stresstest te doen met Prime95 maar dat is niet goed uitgepakt, na een minuut kwam er een blauw scherm in beeld. Hierna heb ik de test nog een keer heel kort uitgevoerd en kreeg het volgende resultaat.

[/quote]
Possible hardware failure, consult readme.txt file, restarting test.
ERROR: ILLEGAL SUMOUT
[quote]
een paar testen later is mij opgevallen dat het volgende gebeurt.
Workers 7 & 8 geven deze errors aan na 1 minuut dan stoppen de workers ook met testen, na 2 minuten stopt worker 5 er mee, en even daarna stopt worker 4 ermee, 5 minuten later stopt ook 6 er mee.
ze geven nu allemaal het volgende aan: FATAL ERROR: Rounding was ..., expected less than ...
ze geven allemaal andere waardes aan dus heb ik even ... neergezet.

ik heb wat gelezen over dit moederboard, namelijk dat de VRM koeling niet helemaal goed is, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1569820
nu zou dit het kunnen zijn maar misschien zie ik iets essentieels over het hoofd.

Nu vraag ik jullie hulp om te kunnen vaststellen wat er mis zodat ik de problemen kan oplossen.

Groet,
Romain

[ Voor 8% gewijzigd door RomainHVT op 09-12-2016 11:52 . Reden: stukje over VRM koeling ]

Beste antwoord (via RomainHVT op 09-12-2016 21:24)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10
Een - 4 + 1 Power Phase Design is veel te weining voor een FX-8350.
Eigenlijk moet je een 8 +2 Digital Phase Power Design hebben.

Je zou kunnen proberen de kast open te laten en er een grote ventilator er voor zetten, als het goed is heb je dan geen last meer van het probleem omdat je stroom toevoer word gekoeld, dat is waarschijnlijk het probleem.

Als dit hierboven het probleem oplost kan je kijken voor een goede top-down koeler, anders een ander moederbord.

Welke koeler gebruik je nu als ik vragen mag ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik zou zelf juist gokken dat als je CPU zichzelf terugklokt, dat de CPU het dan te warm heeft... *niet* de VRMs.

En dan zou m'n volgende gok zijn dat de koeler niet goed gemonteerd zit of slecht thermisch contact maakt met de CPU.

Kan je wellicht testen: PC kast open, zet een game aan (zodat je frame drops krijgt, CPU terugklokt) en voel eens voorzichtig aan het koelblok. Gloeiend heet is goed. Kan je 'm aanraken en voelt 'ie lauw aan, dan maakt 'ie waarschijnlijk slecht contact met de CPU (of binnen de CPU maakt het silicium slecht contact met de heatspreader).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10

Je zou kunnen proberen de kast open te laten en er een grote ventilator er voor zetten, als het goed is heb je dan geen last meer van het probleem omdat je stroom toevoer word gekoeld, dat is waarschijnlijk het probleem.

Als dit hierboven het probleem oplost kan je kijken voor een goede top-down koeler, anders een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomainHVT
vanaalten schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:00:
Ik zou zelf juist gokken dat als je CPU zichzelf terugklokt, dat de CPU het dan te warm heeft... *niet* de VRMs.

En dan zou m'n volgende gok zijn dat de koeler niet goed gemonteerd zit of slecht thermisch contact maakt met de CPU.

Kan je wellicht testen: PC kast open, zet een game aan (zodat je frame drops krijgt, CPU terugklokt) en voel eens voorzichtig aan het koelblok. Gloeiend heet is goed. Kan je 'm aanraken en voelt 'ie lauw aan, dan maakt 'ie waarschijnlijk slecht contact met de CPU (of binnen de CPU maakt het silicium slecht contact met de heatspreader).
dank voor je reactie, ik denk dat omdat een vriend precies dezelfde setup als mij heeft,(mobo, CPU wel een oudere generatie, GPU & RAM) maar dan met waterkoeling.. ik ga je advies vanavond even uitproberen.
dylan111111 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:03:

dank voor je reactie, ik heb een Zalman CNPS7700-AlCu denk ik. Ben niet zeker of het precies dat model is.

[ Voor 29% gewijzigd door RomainHVT op 09-12-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Die fan is wel erg matig natuurlijk.

Het kan enkel deVRMs zijn die te warm worden. Maar ook al direct de CPU voordat de VRMs uberhaubt een probleem worden. Of beide.

Sowieso moet je kijken wat je CPU temps zijn, maar dat gaat lastig als de PC meteen uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dylan111111 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:03:
Op een degelijke 4+1 met redelijke heatsinks op de VRM's is een 8350 best te draaien, volgens mij heeft Asrock pas na launch van de Extreme4 (welke heatsink op de VRM kreeg) de support voor 8320/8350 uit de extreme3 gehaald, het was randje werk als CPU richting de 100% moest.

De vriend zal ws een lagere tdp CPU hebben, waardoor die het wel blijft doen (8120?).

Misschien met extra koeling op je CPU je iets marge krijgt, desnoods een losse heatsink set voor de VRM (en koeling), maar het blijft verre van optimaal.

Je kan een ander moederbord overwegen, of het toch even maandje of wat uitzingen hebben meteen een Zen upgrade doen (of nu een intel upgrade).

Een setje losse heatsinks met plakpaste kost een paar euro, maar hou er rekening mee dat je moederbord op het randje zit. Desnoods een tikje underclock samen met undervolt doen (genoeg lijstjes te vinden tot hoe laag je kan), inleveren van iets performance, maar heb je hopelijk wel stabiel systeem.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomainHVT
Dank voor het meedenken, het lijkt opgelost/stuk beter.. met games heb ik geen framedrops gehad tot nu toe.
Net half uur Battlefield 1 gespeeld, 1980x1080 met alles op high, dat loopt nu 60-80fps constant.

Mijn temperatuur word zo hoog als 69 graden tijdens die testen, en 65 tijdens het spelen.. Ik was niet helemaal duidelijk zie ik maar de computer is 1x uitgevallen en die error is van Prime95.

Aldus een stuk beter, het lijkt voorlopig opgelost maar ik ga wel even afwachten wat voor leuks er bij AMD volgende maand uitkomt.

Zie onder wat ik uiteindelijk heb gedaan, ik ga nog wel even kijken of ik de fan ergens aan vast kan monteren.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/w8vkib.jpg
Pagina: 1