Vraag

• Potgrond
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-10 10:52
Ik wil graag investeren in een goede camera, ik zou graag advies willen in de keuze tussen een systeemcamera en een spiegelreflexcamera.

Van de camera's die ik tot nu toe bekeken heb, lijkt de Sony A6000 me een mooie camera om mee te starten, deze keuze staat natuurlijk nog niet vast.

Ik zal voornamelijk foto's maken in de natuur, ook van steden tijdens vakanties.
Ook zal ik mogelijk nachtfoto's willen maken.

Ik heb geen ervaring in fotografie(behalve wat vakantie foto's met mobiele telefoons)

Ik wil hier graag in investeren en zal ook een cursus gaan volgen, alleen zou ik dat het liefste al met een eigen camera doen.

Mijn budget is tot €800,-

Alle reacties

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

heb je onderstaande topic al eens doorgenomen. Deze staat vol met informatie die je kunnen helpen met je keuze.
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-11 13:31

wickedm3n

Always having fun!

Zelf heb ik begin dit jaar ook de Sony A6000 gekocht met als belangrijkste punt: Het gewicht.
daarvoor heb ik gekozen voor een systeemcamera. op dat moment was naar mijn mening de A6000 de beste camera voor mij en heb er tot op vandaag geen minuut spijt van! :)

In progress: VW kever

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:27
En wat spreekt je aan in de A6000? Dat is een goede camera overigens, maar als je daar al een voorkeur voor lijkt te hebben..... ;)

• Potgrond
PdeBie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:56:
En wat spreekt je aan in de A6000? Dat is een goede camera overigens, maar als je daar al een voorkeur voor lijkt te hebben..... ;)
Ik keek vooral naar de reviews en persoonlijke ervaringen van mensen, verder is de keuze tussen een systeemcamera en spiegelreflex een lastige. Ik heb geen ervaring met camera's, dus ik weet ook niet echt wat de top merken zijn. Ik ga er echter van uit dat Nikon, Canon en Sony goede keuzes zullen zijn.

Is dit een goed instap model? Ik weet ook niet hoe goed de meegeleverde lens is bij de A6000.
Heb jij andere voorbeelden van goede camera's binnen mijn budget?

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:27
Het punt is dat je eerst duidelijk voor jezelf moet hebben wat je belangrijk vind.

Voor het gewicht is een systeemcamera the way to go.
Ga je actiefoto's maken is de auto-focus heel belangrijk. Hier winnen spiegelreflex camera's het momenteel nog, MAAR........dat verschil wordt wel steeds kleiner. De A6000 heb ik een keer geprobeerd op Photokina en (hoewel dat natuurlijk een voor de beurs opgezet scenario was) de autofocus vond ik verdomd goed werken.

Eigenlijk zit er niets anders op dan gewoon een keer naar de winkel te gaan en de twee soorten in je handen te houden. Kijken wat het prettigste aanvoelt en wat je het fijnste vind werken.

Persoonlijk ben ik fan van Nikon en Fujifilm (vergeet die ook niet te checken!), maar toen ik een keer met een Canon 5D2 schoot van een vriend van mij snapte ik ook wel wat hij daar zo fijn aan vond. Het is dus echt heel persoonlijk. En daar kom je alleen maar achter door het te proberen.

Naar de winkel dus! :)

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-11 18:55
En kijk ook zeker naar de 2de hands markt als je keuze gemaakt is. Als je de lenzen gunstig koopt verlies je er niet veel op mocht je ze ooit verkopen.

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Het hangt er ook een beetje vanaf welke lenzen je ooit erop wil schroeven.

Een flinke telelens (en dat hoeft echt geen profi lens te zijn) weegt wel wat. Als je dan geen prettige grip hebt op de camera is dat niet fijn vasthouden.

Maar kies je voor wat compacte prime (vast brandpunt) lenzen is dit probleem al minder groot. Maar een camera die niet prettig vasthoudt gebruik je niet zo graag en dat is jammer.

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 17:59
Als je naast een kleine body ook wat kleinere lenzen wilt hebben, misschien ook even kijken naar een pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zilver m43 cameraatje.

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
Op bovenstaande suggestie krijg je momenteel ook nog €100 cashback na aankoop.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:34
Eeruku schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:18:
Als je naast een kleine body ook wat kleinere lenzen wilt hebben, misschien ook even kijken naar een pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark II Pancake Kit Zilver m43 cameraatje.
aanbieding met een sloot rentepunten

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-10 17:59
Erg netjes, zit ook nog eens de 40-150 bij die veeeeeeeeel te scherp is voor zn prijs :9

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Op zich is er niet zoveel mis met de a6000 als camera (heb er zelf ook nog eentje..) maar kijk vooral eens naar welke objectieven je wilt (of moet) gebruiken en die beschikbaar zijn voor een merk. Dat is misschien niet meteen aan de orde, maar op termijn misschien wel.
Je geeft namelijk aan dat je ook 's avonds (nacht) foto's wilt maken. Aan die "minder goede" pancake van de a6000 heb je dan niets, daarvoor is het diafragma niet goed genoeg, los van de magere optische prestaties. Je zult dan al snel tegen de grenzen aanlopen van je "impulsaankoop".
Systeemcamera's zijn inderdaad lekker licht, maar niet alle merken hebben dezelfde keuze uit goede en lichtsterke objectieven voor een enigszins betaalbare prijs. Sony heeft op dat gebied een beperkte keuze tenzij je meteen heel duur uit wilt zijn en FF objectieven moet kopen. Andere merken (MFT en Fuji) hebben duidelijk betere objectieven met een aantrekkelijker prijskaartje, maar ook daar hebben goede objectieven hun prijskaartje.
DSLR's hebben wat dat betreft meer keuze aan objectieven maar zijn natuurlijk zwaarder en hebben wat andere nadelen. Systeemcamera's hebben overigens ook nadelen (de grootste is de beperkte accu-duur)...
Nu zullen die lichtsterkere objectieven al snel buiten je budget vallen (van vrijwel elk merk), maar het is natuurlijk zonde las je een redelijke camera hebt waar je geen geschikte objectieven voor kunt krijgen, ook al zou je het willen
Het voordeel van systeemcamera's is overigens wel dat je met adapters heel veel oudere objectieven/ andere merken kunt gebruiken, zonder AF trouwens...
Wat mijn a6000 betreft, die is al heeeel lang niet meer door mij gebruikt, mijn dochter heeft die in gebruik maar wil nu ook over naar F...

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Voor 800 euro is het ook leuk shoppen op marktplaats hoor. Nikon D7100 (of Canon/Sony/equiv.) + 17-50mm F2.8 en een leuke prime moet met een beetje zoeken wel mogelijk zijn. Heb een vergelijkbare set, dus kan zeggen dat je daarmee echt veel kanten op kunt.

Ik ben ook ooit begonnen met een systeemcamera (nex5), maar dat kon mij toen niet echt bekoren (weinig feeling mee en lensaanbod was -iig destijds- mager). Vanwaar dus je voorkeur?

[ Voor 66% gewijzigd door werkenslaap op 10-12-2016 19:04 ]

• Potgrond
Sodela schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:52:
Op zich is er niet zoveel mis met de a6000 als camera (heb er zelf ook nog eentje..) maar kijk vooral eens naar welke objectieven je wilt (of moet) gebruiken en die beschikbaar zijn voor een merk. Dat is misschien niet meteen aan de orde, maar op termijn misschien wel.
Je geeft namelijk aan dat je ook 's avonds (nacht) foto's wilt maken. Aan die "minder goede" pancake van de a6000 heb je dan niets, daarvoor is het diafragma niet goed genoeg, los van de magere optische prestaties. Je zult dan al snel tegen de grenzen aanlopen van je "impulsaankoop".
Systeemcamera's zijn inderdaad lekker licht, maar niet alle merken hebben dezelfde keuze uit goede en lichtsterke objectieven voor een enigszins betaalbare prijs. Sony heeft op dat gebied een beperkte keuze tenzij je meteen heel duur uit wilt zijn en FF objectieven moet kopen. Andere merken (MFT en Fuji) hebben duidelijk betere objectieven met een aantrekkelijker prijskaartje, maar ook daar hebben goede objectieven hun prijskaartje.
DSLR's hebben wat dat betreft meer keuze aan objectieven maar zijn natuurlijk zwaarder en hebben wat andere nadelen. Systeemcamera's hebben overigens ook nadelen (de grootste is de beperkte accu-duur)...
Nu zullen die lichtsterkere objectieven al snel buiten je budget vallen (van vrijwel elk merk), maar het is natuurlijk zonde las je een redelijke camera hebt waar je geen geschikte objectieven voor kunt krijgen, ook al zou je het willen
Het voordeel van systeemcamera's is overigens wel dat je met adapters heel veel oudere objectieven/ andere merken kunt gebruiken, zonder AF trouwens...
Wat mijn a6000 betreft, die is al heeeel lang niet meer door mij gebruikt, mijn dochter heeft die in gebruik maar wil nu ook over naar F...
Het word zeker geen impuls aankoop, ik ga de tijd nemen om te zien wat het juiste product voor mij is. Ik twijfel alleen nog erg tussen een dslr en een systeemcamera.
Van de systeemcamera's die ik bekeken heb, viel de a6000 op vanwege de goede reviews.
Ik ga binnenkort even langs een goede winkel om een aantal camera's vast te houden. Wat is eigenlijk het grootste verschil tussen bijv. een d5300 Nikon en de Sony A6000 qua kwaliteit.
De grote verschillen wat ik tot nu toe heb opgemerkt tussen een dslr en een systeemcamera, zijn vooral het formaat en lensen aanbod.

• Potgrond
werkenslaap schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 18:46:
Voor 800 euro is het ook leuk shoppen op marktplaats hoor. Nikon D7100 (of Canon/Sony/equiv.) + 17-50mm F2.8 en een leuke prime moet met een beetje zoeken wel mogelijk zijn. Heb een vergelijkbare set, dus kan zeggen dat je daarmee echt veel kanten op kunt.

Ik ben ook ooit begonnen met een systeemcamera (nex5), maar dat kon mij toen niet echt bekoren (weinig feeling mee en lensaanbod was -iig destijds- mager). Vanwaar dus je voorkeur?
Ja ik twijfel nog erg tussen een dslr en systeemcamera, het voordeel lijkt me het formaat van een systeem camera, maar met een grote lens lijkt me een kleine body juist erg lastig.
Ik ben op het moment ook aan het kijken naar bijv. een Nikon D5300, de keuze is alleen erg groot. Het is moeilijk om de goede camera's er tussen uit te kiezen.
Wat is ook de toekomst van de camera's, zit er meer toekomst in dslr's of systeemcamera's. Het lensen aanbod is nog niet erg groot voor systeemcamera's, dus een dslr is mogelijk een betere optie.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11 19:36
Ik heb een systeemcamera. Fijn apparaat, makkelijk te bedienen, maar ik mis mijn oude DSLR.
Met name de zoeker mis ik. Deze is overigens op verschillende systeemcamera's aanwezig, dus dat is niet de hoofdreden.

Momenteel sparen voor een dslr. De systeem camera hou ik er denk ik naast, mede omdat deze straks een stuk compacter is dan een dslr. Handig voor je quickfoto's....

wijze woorden

Pagina: 1