Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PC voor 600€] PC voor klaslokaal

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:45

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Beste allemaal,

Voor een basisschool met 180 leerlingen ben ik op dit moment aangesteld om per lokaal een nieuwe PC neer te zetten. Op dit moment staat er een allegaartje aan computers. Veelal Intel Pentiums, 2GB werkgeheugen, 500GB HDD terwijl alles in de server draait etc. Dat laatste is overigens ook een probleem, glasvezel in de hele school maar de netwerkinterface is niet zo vlot in de PC's...

Per Januari dus per lokaal een nieuwe PC, hoog tijd. Dagelijkse taken van de PC zullen zijn:
- In de server draaien (Winsys 3.0)
- Een smartboard aansturen. Met het oog op de toekomst is dat een bord van CTouch, minimaal FullHD dus.
- er hoeft weinig op de eigen HDD te staan (want alles staat in de server)

Waar ik zelf aan dacht:
- SSD (128GB is voldoende)
- 8GB RAM
- i5 processor
- Mid tower kast

Hier loopt mijn kennis wat stroef. Een SSD plaatsen, RAM prikken etc, lukt me wel. En ik snap ook dat een i5 beter is als een i3 en minder als een i7. En dat een videokaart duur is maar wel voor betere prestaties zorgt etc. Maar componenten vinden en deze samen kunnen voegen tot 1 geheel (dat het werkt) dat is wat lastiger. Ik acht mezelf wel slim genoeg om een PC te bouwen, maar dan moet ik de juiste componenten wel hebben.

De uiterste prijs is 600 euro per PC, dus iets tussen 500 en 600 zou fijn zijn.
Herrie is opzich niet een issue, het gaat meer om de levensduur (goede koeling is meer belangrijk).

alvast bedankt voor enige moeite, als er meer informatie nodig is hoor ik het wel. _/-\o_

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best buy guides van mei, juli, september en november.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen. En weer open.

Succes!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Duss, heb me even uitgeleefd in de pricewatch en wensenlijst (eerste keer etc).

Bij deze twee opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6300 Boxed€ 135,-€ 135,-
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 107,50€ 107,50
1Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP€ 127,90€ 127,90
1Zalman ZM-T5€ 26,-€ 26,-
1Scythe Fuma€ 42,85€ 42,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1869DT1TX0CEU€ 38,-€ 38,-
1be quiet! System Power 7 350W€ 50,39€ 50,39
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 48,-€ 48,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,64

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 187,01€ 187,01
1Gigabyte GA-B85N Phoenix€ 107,50€ 107,50
1Gigabyte GeForce GTX 750Ti (GV-N75TOC-2GL) LP€ 127,90€ 127,90
1Zalman ZM-T5€ 26,-€ 26,-
1Scythe Fuma€ 42,85€ 42,85
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1869DT1TX0CEU€ 38,-€ 38,-
1be quiet! System Power 7 350W€ 50,39€ 50,39
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 48,-€ 48,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 627,65

Verschil is dus een i3 of een i5. Gevoelsmatig is een i5 beter maar is dat niet een beetje overkill?

Verder heb ik ook maar een GraKa aangeklikt, maar of het slim is, idk :+
De kast maakt echt geen zak uit, Als die maar niet te veel herrie maakt of lelijk is.

Past dit allemaal bij elkaar? Is de voeding genoeg qua vermogen?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Met jouw wensen kan je prima de videokaart weglaten, scheelt je wat geld. Verder zul je even een ander moederbord moeten uitkiezen, want je processor is 1151 terwijl je moederbord een 1150 socket heeft. Let er dan ook op dat je DDR4 RAM neemt. Waarschijnlijk kan je ook wel af met een pentium of celeron. Met een SSD ga je daar niets van merken.

Rest is vrij standaard en voornamelijk smaak-gedreven. Persoonlijk zou ik bijv. nooit meer een 120GB SSD kopen, puur door de scheve GB per euro.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 08-12-2016 22:11 ]

Verwijderd

Ik raad toch een Nvme ssd aan, een boel snelheid voor een goede prijs. Ideaal voor word etc.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En in hoeverre gaat TS daar iets van merken?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Een dedicated GPU lijkt me al totale overkill.
i3 is ook meer dan snel genoeg, een celeron G3900 is eigenlijk ook al een optie, das dan een derde van de prijs.
40€ voor een CPU koeler? De stock koeler werkt ook goed hoor...
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:11:
Ik raad toch een Nvme ssd aan, een boel snelheid voor een goede prijs. Ideaal voor word etc.
Wtf? Voor een school budget PC? Op welke planeet woon jij?

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 08-12-2016 22:16 ]

Verwijderd

Kan prima hoor, en snelheid is toch wel tegen de top aan.
Vind het een beetje krom om in een schoolpc die gemiddeld zon 8 jaar mee moeten gaan nog een oude sata ssd te stopped. But dat is mijn meaning.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:16:
Kan prima hoor, en snelheid is toch wel tegen de top aan.
Vind het een beetje krom om in een schoolpc die gemiddeld zon 8 jaar mee moeten gaan nog een oude sata ssd te stopped. But dat is mijn meaning.
Omdat je van het snelheidsverschil niks merkt in normaal gebruik. Van de dubbele capaciteit voor dezelfde prijs heb je wel direct voordeel.

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
Dus je gaat een RDP sessie naar een server opzetten en een full hd scherm aansturen? Dat kan met alle computers. i3/i5 lijken me totale overkill. Ik zou eerder naar compactheid, zuinigheid en/of support kijken. Een NUC of Brix kan een optie zijn, maar gewoon een simpele Dell/HP/Lenovo small form factor enterprise computer moet ook prima voldoen. Als de computer stuk gaat, heb je daar last van? Zo ja, begin dan niet aan zelfbouw :-)

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 18:22
TheByteBoy schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:27:
Dus je gaat een RDP sessie naar een server opzetten en een full hd scherm aansturen? Dat kan met alle computers. i3/i5 lijken me totale overkill. Ik zou eerder naar compactheid, zuinigheid en/of support kijken. Een NUC of Brix kan een optie zijn, maar gewoon een simpele Dell/HP/Lenovo small form factor enterprise computer moet ook prima voldoen. Als de computer stuk gaat, heb je daar last van? Zo ja, begin dan niet aan zelfbouw :-)
Inderdaad, voor dergelijk gebruik (school) moet je niet aan zelfbouw beginnen. Je wilt een PC waar je niet moet naar om kijken en die geen werk vraagt om in elkaar te steken (tijd is ook geld). Daarnaast hebben de reeds voorgestelde zelfbouw PC's geen Windows licentie (+100 euro) en geen DVD drive, wat voor mensen op Tweakers geen probleem is, maar in een klasomgeving wel erg nuttig kan zijn.

Kleine form factor enterprise PC's heb je al tussen de 300-400 euro. Alleen zijn die vaak zo klein dat ze makkelijk gestolen kunnen worden, wat ook niet ideaal is.
Wil TS toch wat meer power en (enterprise) betrouwbaarheid:
http://www.dell.com/nl/be..._id=optiplex-9020-desktop
519 euro (weliswaar zonder BTW) voor quadcore i5, 8GB ram, 128GB SSD, DVD drive en Windows licentie. Voor 447 euro heb je dezelfde PC maar met dualcore i3 en geen DVD drive.

[ Voor 15% gewijzigd door AndRo555 op 08-12-2016 22:42 ]

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
Thanks voor al julie reacties, dat gaat wel vlot zo :P Even een kleine reactie tussendoor, ik hoop dat er nog meer goede adviezen komen.

Grafische kaart is dus een beetje overkill, lijkt me ook niet dat de juf gaat zitten gamen voor de klas.

Keuze van SSD lijkt me voor deze doeleinden niet zo heel spannend. Gb/euro verhouding kan ik me in vinden, 256GB modelletje kan prima.

En ja, ik heb er last van als er een computer stuk gaat. Want wie wordt er dan gebeld? Precies, le moi.
Nu heb ik geen enkele ervaring met het zelf bouwen van een computer, dus is het dan slim? Waarschijnlijk niet.
De Dell's op bovenstaande website zien er erg goed uit... alles wat ik wil eigenlijk. Behalve dan HDMI, maar wel displaypoort dus dan kan er altijd nog een HDMI-Displaypoort kabel komen mocht er een dergelijk scherm zijn met een HDMI ingang.

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
Nog meer tips dan:
- wat ga je doen bij software problemen? Ga je backups/images van de computers maken? Hoe ga je windows 10 feature upgrades doen? Je wil niet dat dat midden op de dag gebeurd.
- wat ga je doen bij hardware problemen? Als de computer stuk gaat en je hebt next business day support, is dat snel genoeg? Misschien moet je wel 1 of 2 spare computers kopen, zodat je snel van computer kan wisselen.
- hoe snel moet je ter plaatse zijn bij problemen en hoe snel moet je problemen opgelost hebben?

Kortom, praat met de schooldirectie en zorg dat heel duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is, wat jouw taken zijn, hoeveel tijd je hebt om zaken op te lossen, bespreek probleemscenario's en zorg dat je vooraf weet hoe je het op gaat lossen en of de tijds/geld investering acceptabel is.

En ga -alsjeblieft- niet zelf computers bouwen. Dat gaat hem niet worden.

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Topicstarter
TheByteBoy schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:34:
Nog meer tips dan:
- wat ga je doen bij software problemen? Ga je backups/images van de computers maken? Hoe ga je windows 10 feature upgrades doen? Je wil niet dat dat midden op de dag gebeurd.
- wat ga je doen bij hardware problemen? Als de computer stuk gaat en je hebt next business day support, is dat snel genoeg? Misschien moet je wel 1 of 2 spare computers kopen, zodat je snel van computer kan wisselen.
- hoe snel moet je ter plaatse zijn bij problemen en hoe snel moet je problemen opgelost hebben?

Kortom, praat met de schooldirectie en zorg dat heel duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is, wat jouw taken zijn, hoeveel tijd je hebt om zaken op te lossen, bespreek probleemscenario's en zorg dat je vooraf weet hoe je het op gaat lossen en of de tijds/geld investering acceptabel is.

En ga -alsjeblieft- niet zelf computers bouwen. Dat gaat hem niet worden.
Bedankt voor je reactie. Opzich valt het allemaal iets mee. Een of twee spare computers is wel een slim idee.
Alles werkt in de Server, dus mochten er software problemen zijn wordt alles naar hen toegeschoven (wat nu ook al het geval is).
Hoe snel ik ter plaatse moet zijn? Ach, als ik toevallig thuis ben fiets ik even langs, anders de volgende dag. Als achtergrond informatie: Ben een student automotive en doe dit er voor de hobby bij. Meer omdat de directie directe familie is ;)

Pagina: 1