Advies gevraagd voor uitbreiden opslag (RAID)

Pagina: 1
Acties:

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:54
Goedenavond mensen!

De capaciteit van de HDD's in mijn opslagsysteem beginnen aan hun einde te komen, en ik zou graag wat advies willen inwinnen het over uitbreiden hiervan.

De situatie:
Ik heb een eenvoudig opslag/NAS/server systeempje draaien. Het is eigenlijk gewoon een PC met Windows 10 erop, waarin 3 HDD's in RAID 5 zitten (en een opstart SSD). Het systeem dient als centraal opslagpunt van al mijn data in het netwerk. Dus de andere PC's hebben (naast de opstart SSD) geen andere schijven en halen hun data van de 'server'. Ook slaan 2 beveiligingscamera's hun beelden hier op. De pc staat dus 24/7 aan.

Ik heb momenteel 3 schijven van 2TB erin zitten, om precies te zijn de WD Red WD20EFRX. Ze zitten in een RAID 5 opstelling, dus effectief nog geen 4TB opslagruimte ter beschikking. Die begint nu vol te raken.

Wat ik graag wil:
De opslag uitbreiden. Ik zit te denken om er ca 4TB bij te zetten, daar kan ik de komende jaren denk ik wel mee vooruit. Zover ik begrijp, heb ik in de RAID 5 opstelling eigenlijk dezelfde schijven nodig voor het uitbreiden. De 2TB schijven zijn nog steeds te koop voor ca €95,-. (maakt < €200 voor 2 schijven). Maar dan zit je dus met 5 schijven op <8TB opslagruimte totaal.

Echter kost een enkele WD Red WD40EFR (4TB) ca €165,-. Nederlander als ik ben kost dat natuurlijk minder :) En een WD 5TB uitvoering kost ca €230,- Een TB meer voor ca €35 tov 2x 2TB schijven.

Alleen dit kan ik niet in RAID 5 plaatsen. Kan wel, maar zover ik begreep wordt de capaciteit van de kleinste schijf (2TB) als uitgangspunt genomen, toch? Dat is natuurlijk zonde.

Ik wil de huidige 3 2TB schijven sowieso blijven gebruiken. Doen het prima en zonde om niets mee te doen. Dus 2x 4TB of 5TB aanschaffen en dat in RAID 5 zetten is geen optie, dat is me te duur.

Wat zouden jullie aanbevelen? Het is puur data opslag. Zou ik anders voor een andere RAID kunnen / moeten kiezen? RAID 5 had ik destijds gekozen naar aanleiding van een artikel op HWI over RAID. Is het handiger om bij RAID 5 te blijven, en dus 2x 2TB aan te schaffen of zet ik alles gewoon in JBOD en heb ik 10TB beschikbaar, met het gevaar dat bij het falen van 1 schijf ik de data opnieuw kan kopiëren (heb de data ook nog op 2 externe schijven staan als backup).

Budget: ca €200
Merk: Eigenlijk gewoon WD Red. 1 omdat dit er nu al in zit en 2 omdat ze vanaf dag 1 al 24/7 draaien (nu bijna 2 jaar) en nog niet de geest hebben gegeven. Zie dus geen reden om naar een ander merk over te stappen.

Overige hardware:
Mobo: Asus H87I-PLUS
CPU: Intel Celeron G1820 / 2.7 GHz
RAM: Corsair Value Select - Geheugen - 4 GB
SSD: Samsung 840 EVO Basic - 120 GB
HDD: 3x WD Red WD20EFRX

Alvast hartelijk bedankt :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Een single 4Tb schijf erin prikken kan ik niet rijmen met je raid5 ernaast. Stopt die 4Tb schijf omdat je gewoon pech hebt ben je alles kwijt...

Ik snap je dillema wel want je wilt groter echter om nu je huidige 2tb schijven te vervangen door grotere varianten kost leuk geld.

Welke opties bied je raid5 controller ? Kun je zowel een raid 5 set als een mirror set op je bord draaien? terwijl je je os op een separate schijf laat staan ?

zo ja en als er wat rek in je budget zit zou je dit misschien kunnen doen.

nu :
3x2tb = 4tb raid5

uitbreiden met
2x4tb= 4tb in raid1 waardoor je totaal 8 tb krijgt wat een verdubbeling is tov je huidge.

zodra je dan weer wat knaken hebt kun je er nog een 4tb schijf bij kopen en je het volgende maakt
3x4tb = 8 raid5
2x2tb= 2 raid1
met 10 tb als resultaat

als je nu een 4tb hdd koopt en die bij je raid5 prikt wordt deze behandeld als een 2 tb schijf en is de resterende 2 tb niet beschikbaar voor wat dan ook, althans dat vermoed ik en is een aanname. Je blijft dan wel binnen je budget maar gaat er enkel 2 tb op vooruit.

Ik zit ook een beetje met dit probleem, althans zat, aangezien ik hier gisteren een zinvolle opmerking kreeg over hoe sterk een raid5 set nu eigenlijk is op een eenvoudig raidchip.

Ik werd gewezen op een zinvol verhaal door Cipher over ZFS : RAID5 controller voor Asus M2V fileserver
en stap daarom af van de raid5 gedachte. ZFS zal het voro mij doro gebrek aan kennis nu niet worden maar ws wel raid1

wat Cipher al aangeeft, alles staat of valt met hoe veel ellende je hebt als je je data schijven ziet uitvallen en data verlies hebt.

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor een thuissituaties geen raid5 meer gebruiken.

Gewoon losse disk erbij prikken en dat wat belangrijk is automatisch backup van laten maken.
Raid5 is sowieso al geen vervanger voor een backup, enige reden om het te gebruiken is als beschikbaarheid je grootste zorg is en je hogere prestaties nodig hebt dan 1 enkele disk. Dat lijkt me in een thuissituatie niet van toepassing. (willen kan natuurlijk wel, nodig hebben lijkt me niet.)

Vooral prestaties van belang?:
Raid0 opstelling met een aantal disks + grote losse backupschijf en/of offsite backup met crashplan oid.
In de meeste gevallen is dat ook het goedkoopste.

• Pazo
Bedankt voor jullie reacties. Gompy58, bedankt voor de link naar je eigen topic met de opmerking van Cipher. Dat opent je ogen. Ik had destijds RAID 5 gekozen omdat ik dacht dat het een veilige optie is, en mocht 1 van de schijven uitvallen dan kan ik er een nieuwe (gelijke) inprikken en klaar. Dit is tot op heden nog niet gebeurt, en daarnaast gebruik ik 2 externe harde schijven als backup, waar ik wekelijks naar synchroniseer. De data is er dus 2x.

Ik denk dus dat ik afstap van de RAID 5, en er gewoon 1 schijf van 4TB bij prik. Misschien maak ik dan een JBOD van de 3x 2TB schijven, zodat het gewoon '1 schijf' van 6TB is en naast 1 van 4TB. Voor mijn dataopslag is dat ook wel fijn; alle films op de 4TB en de rest (muziek / progs / foto's etc) op de 6TB JBOD. Totaal heb ik dan 10TB ter beschikking, terwijl ik nu op 4 zit. Dan kan ik wel weer even vooruit :-)

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

Verwijderd

Als redundantie helemaal niet belangrijk is kun je ook zonder investeringen je schijfcapaciteit uitbreiden door de RAID5 set in je zetten als een JBOD oid. Kosten: tijd omdat je je data opnieuw moet kopieren. Kun je de uitbreidingsvraag nog even uitstellen.

• Pazo
Dat klopt, had ik ook even aan gedacht, dan komt er 1TB bij. Maar ik denk dat die snel vol gaat komen, want ik wil ook een backup van de PC van mijn ouders bij mij hebben liggen. Dus ik denk dat ik toch een 4TB schijf ga aanschaffen. Een backup thuis is leuk, maar als je huis afbrand ben je het nog kwijt. Heb zelf ook een schijf met foto's bij mijn ouders liggen.

Pagina: 1