Vloer laten isoleren

Pagina: 1
Acties:

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Ik heb gisteren een isolatieadviseur bij mij thuis gehad om te kijken naar de isolatie van ons huis. De reden dat ik dit graag wil is dat ik het gasverbruik momenteel erg hoog vind. Zit namelijk rond de 1900m3. Ik ben wel al bezig geweest met het tunen van de CV en kan ook zien dat dit wel degelijk effect heeft maar vind het verbruik nog steeds hoog. Ik denk dan ook dat dit komt doordat we eind vorig jaar vloerverwarming hebben laten aanleggen op de beneden verdieping.

De adviseur heeft gekeken naar ons huis en geconstateerd dat dakisolatie en spouwmuurisolatie aanwezig is, de CV ketel prima is en dat er op het glas ook weinig winst te behalen valt. Zonnepanelen hebben we het ook over gehad maar dat gaat bij ons niet lukken in verband met het huis van de buren wat hoger is dan die van ons. Het enige wat dus ontbreekt en waar we ook wat aan kunnen doen is vloerisolatie.

Nou heeft deze adviseur een offerte gemaakt die neer komt op €2000,00 incl. BTW. Hierin zit het volgende:
- 50 m2 isolatie, gespoten materiaal (weet niet meer precies wat). 10CM dik en tevens langs de voor en achterkant ook naar beneden mee genomen. Een Rd waarde van 3.5.
- 2 ventilatieroosters aan de voorkant van het huis
- Ruimte graven naar de achterkant van het huis vanwege een balk over de hele breedte van het huis.

Nou begrijp ik zelf ook dat dit waarschijnlijk een behoorlijke besparing zal zijn op het gasverbruik. Zeker met de stijgende gasprijzen is dat niet verkeerd.

Wat ik graag zou willen weten is hoeveel de besparing ongeveer zal zijn op jaarbasis. Gaat het dan om 100m3 gas of gaat het meer richting de 500m3. En wat doet dit voor de waarde van je huis. Doordat dit een gunstig effect heeft op je energielabel. Dit alles om te bepalen of het de moeite loont om het te laten doen omdat we verwachten tussen de 2 en de 5 jaar te verhuizen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
Zonder afmeting en type woning is hier niks zinnigs over te zeggen.

Hier gebruiken we tussen de 1.600 en 2.000 m³ gas, afhankelijk van de winter (2/1 kap uit 1992).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• The_Ghost16
Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:22:
Zonder afmeting en type woning is hier niks zinnigs over te zeggen.

Hier gebruiken we tussen de 1.600 en 2.000 m³ gas, afhankelijk van de winter (2/1 kap uit 1992).
Inderdaad wel handig om iets meer informatie te geven.

Woonoppervlakte: 81 m2.
Inhoud: 295 m3.
Typewoning: tussenwoning
Bouwjaar: 1977
Energielabel: C

Begane grond heeft volledig vloerverwarming, is ongeveer 9 * 5,5 m. De eerste verdieping bevat 3 kamers en een badkamer met in iedere ruimte een radiator. Waarbij 2 radiatoren standaard uit staan en 2 staan er aan. Koken doen we elektrisch.

We zijn met 5 mensen en soms 6 (uitwonende student). Mijn vriendin en ik, 3 jongens tussen de 18 en 20. En in het weekend vaak nog een meid van 20.

• Señor Sjon
Woningen uit 1977 hebben vaak meer een paar cm spouwisolatie, tenzij er nageïsoleerd is. Dat houdt niet veel tegen. ;)

Met 6 personen zal je warm water ook aardig in je gasrekening te zien zijn. Maar hoe lang woon je er al? Dan kan je toch gewoon terugkijken hoe het verbruik is geëvolueerd? Leg daar cijfers naast of het een warme/koude winter is geweest (zoek bv op koudegetal als je quick&dirty even wat wil nakijken in de stookseizoenen. Is dat energielabel bepaald door onderzoek of toegewezen?

• The_Ghost16
Oke daar zal dan niet naar gekeken zijn. Maar die adviseur zij dat het niet nodig was.

Warm water tikt ook aardig aan dat klopt, maar ik heb niet het idee dat dat dusdanig veel is.

We wonen er nu 12 jaar (althans mijn vriendin, ik 8,5 jaar). Het verbruik is over de afgelopen jaren redelijk constant gebleven maar dit jaar zat er voor het eerst een behoorlijke stijging in. Heb helaas geen andere informatie dan het jaarverbruik van de afgelopen jaren omdat ik pas sinds oktober bijhoudt wat er dagelijks gebruikt wordt.

We hebben het huis in oktober 2015 van de verhuurder gekocht. En volgens mij hebben zij wel een energie label laten onderzoeken (ze hebben een hele rij dezelfde woningen in deze straat). Maar dat weet ik niet zeker.

• Señor Sjon
1) Zet de jaarafrekeningen met verbruik op een rij. Desnoods in excel een grafiekje maken.
2) Vergelijk of het een strenge of milde winter is geweest.

Overigens verwarm je waarschijnlijk nu ook meer huis dan voorheen, dus dat zal ook wel wat meerverbruik geven.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 13:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vloerisolatie zou kunnen helpen. Het komt wel eens voor dat veel warmte van de vloerverwarming 'weglekt' door de vloer heen.
E.e.a. hangt ook af van hoe de vloerverwarming is aangebracht natuurlijk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• serews
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-03-2024
Wat is de leeftijd van de CV, een CV kan natuurlijk door de leeftijd veel verbruiken, maar toch nog in een goede staat zijn.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In ons huis van eind jaren zeventig heb ik niet zoveel van de 8cm vloerisolatie in het energieverbruik gemerkt. Mijn schatting is dat de besparing hooguit 10% is.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 14:45
serews schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:53:
Wat is de leeftijd van de CV, een CV kan natuurlijk door de leeftijd veel verbruiken, maar toch nog in een goede staat zijn.
Dit en wat is je stookgedrag? Dag en nacht aan? Welke thermostaat heb je? Welke temperatuur stook je? Zoveel mogelijk details graag!

In mijn vorige woning bleek een defecte kwik thermostaat te hangen waardoor de ketel bijna continu aan het stoken was. Het was altijd wel rond de 20 graden in de woning. Scheelde enorm toen die was vervangen.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• The_Ghost16
Oude jaarafrekeningen bekijken heb ik gedaan maar daar valt weinig op te maken omdat onze thuis situatie de afgelopen jaren erg wisselt. Kinderen die het huis uit gaan, weer terug komen, vriend/vriendin krijgen en daardoor langer onder de douche staan. Dus daar wordt het niet alleen bepaald door het weer denk ik.
Maar als ik de afgelopen 6 jaar pak schommelt het tussen de 1600m3 en 2200m3. Waarbij de jaren nooit van 1 januari tot 31 december lopen (wat vergelijken niet erg makkelijk maakt). De cijfers van afgelopen jaar heb ik nog niet en dat is het eerste jaar waarin we vloerverwarming hebben.

CV is van 2007 of 2008. Het is een intergas kompakt HR22 volgens mij. Ik heb deze laatst getuned met de instructies van het forum topic daarover (moet ik nog verder inregelen zodra ik de benodigde apparatuur heb).

In de ochtend gaat de CV aan naar 20 graden (behalve als we allebei naar ons werk zijn, 3 dagen in de week). Na een paar uur is het dan 20 graden en doet hij bijna niks meer, in de loop van de dag en vooral in de avond is het vaak 21 graden. 's avonds gaat hij naar 17,5 graad zodra ik naar bed ga (maar dan doet hij toch al een tijdje niets). Momenteel hebben we nog een simpele draaiknop als thermostaat welke volgens mij ook niet modulerend is. Deze wil ik vervangen met een honeywell chronotherm touch modulerend.

Het gaat mij er nu ook niet om hoe ik het beste gas kan besparen, want daar heb ik de topics al over gelezen en ben ik mee bezig, maar wat de vloerisolatie mij op gaat leveren in verband met de kosten en de terug verdien tijd. Zowel per jaar aan minder verbruik als meerwaarde voor het huis.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Globaal is de terugverdientijd van vloerisolatie tussen de 5 en 10 jaar. Dus je gaat waarschijnlijk tussen de 200 en 400 per jaar minder betalen aan je gas.

[edit]
Ik lees dat de 2k die je uitgeeft niet volledig voor de isolatie is dus dit kan nog wat minder zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door emnich op 12-12-2016 13:17 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Isoleren is zoiezo besparen, elke mm isolatie is weerstand tegen het ontsnappen van warmte. Daarnaast is het passief en dus geen extra kosten na installatie.

Het klinkt alsof ze "pur" schuim gaan spuiten houd er rekening mee dat je "verwijderings" afspraak wilt hebben bij bv veranderde lucht/gezondheidsklachten/slecht aangebracht ..
en je kan 2 dagen niet je huis in ! (althans niet te adviseren) .. goed ventileren is ook erg handig.

Als je slim bent en er wonen veel studenten laat die wat werk verrichten .. je kan zelf isoleren, maar studenten onder je huis voor zeg een ochtendje werk . kan je zelf veel plezier geven. Ik denk bv aan zeil op de bodem neerleggen .. dan kan jij met "werkkleding" ipv regenpak onder je huis klussen.

bron van veel informatie (veel leesvoer)
Kruipruimte vloer (na-)isoleren

O en terug verdienen hangt van teveel, denk o.a aan de dikte van je isolatie. (zeil op de bodem gaat al helpen) de vocht in de vloer. Zoals je aangeeft zal het tweaken en tunen van een CV ook bijdragen.
Maar linksom of rechtsom je zal minder stoken en je leefplezier zal erdoor verhoogd worden.
Overgens het laten doen (en dus graafwerkzaamheden) zal de terug verdien tijd het meeste beinvloeden, je krijgt wel subsidie maar het zelf doen halveert de terug verdien tijd vermoedelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 12-12-2016 13:25 ]

Tja vanalles

Pagina: 1