Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:21

Coldcat

HODL

Ik zou de lening gewoon laten doorlopen. 184 euro per maand met 775 euro tegoed is hooguit een paar maanden betalen (4). De rentelasten zijn minimaal. Het geld heb je nodig mocht je het echt nodig hebben.

Uiteindelijk maakt het niet uit. Je kunt de 184 maandelijks ook van de 775 halen. Netto is dat geen verschil.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:02
Een buffer van 200 euro na aflossing van je schuld lijkt mij ook wat krap. Ik zou er voor kiezen om versneld af te lossen, maar dan per maand bijv. 100 euro extra. In dat geval gaat je buffer veel langzamer omlaag, en ben je alsnog eerder van je schuld af.

@Traguardo: zonder informatie over het rentepercentage is je stelling dat de rentelasten minimaal zijn, te kort door de bocht.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-09 16:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Rente op de lening is vast hoger als de rente op je spaarrekening. Meest economische oplossing is dan ook om de lening nu af te betalen en vervolgens de discipline hebben om elke maand die 184 over te maken naar je spaarrekening. Maar aangezien je je bestedingsruimte iets groter wilt hebben kun je natuurlijk ook met jezelf afspreken om minder dan die 184 over te maken naar je spaarrekening.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik zou maandelijks 92 Euro van mijn spaarrekening gebruiken om af te lossen.
Dan heb je elke maand iets meer ademruimte.

Als je dan die lening afgelost hebt zou ik elke maand 92 euro terugboeken naar mijn spaarrekening,
Dan heb je elke maand nog steeds evenveel te besteden.

Ik zou iig sparen totdat die op zeg E1000 staat voor "noodgevallen" (Dure reparatie aan iets, zorgverzekering, etc..)
Janoz schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:45:
Rente op de lening is vast hoger als de rente op je spaarrekening. Meest economische oplossing is dan ook om de lening nu af te betalen en vervolgens de discipline hebben om elke maand die 184 over te maken naar je spaarrekening. Maar aangezien je je bestedingsruimte iets groter wilt hebben kun je natuurlijk ook met jezelf afspreken om minder dan die 184 over te maken naar je spaarrekening.
Op zich een goed punt
Mits er geen boete op vervroegd aflossen staat, en tenzij er echt een woekerrente op staat, zal het in die 5 maanden ook weer niet heel veel schelen.

[ Voor 45% gewijzigd door heuveltje op 07-12-2016 09:48 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24

Stoney3K

Flatsehats!

Eens met Railgunner: Probeer die 775 euro in twee of drie stukken te knippen, want als je er eenmaal vanaf bent heb je elke maand meer geld over wat je kan sparen om je buffer op te bouwen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-09 19:20
Railgunner schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:44:

@Traguardo: zonder informatie over het rentepercentage is je stelling dat de rentelasten minimaal zijn, te kort door de bocht.
Ik heb toentertijd mijn lening afgesloten met een rente van 8,4%. Ja, da's veel te hoog voor nu, maar toen was het vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Gewoon ineens aflossen, daarnaast, het eigen risico van je zorgverzekering mag je altijd in termijnen betalen mocht je hier onverhoopt kosten van krijgen.

De kosten van ruim 8% weegt niet op tegen de magere rente op je spaarrekening.
Alternatief is....Anders verkoop je toch gewoon je boot...auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Direct de schuld aflossen!
Waarom ga je die laatste maanden nog 8,4% rente betalen, terwijl je op je spaarrekening waarschijnlijk rond de 0,50% krijgt.

Het is vervelend dat je spaargeld dan wat minder is, maar het zal lekker zijn om die € 184,00 extra ruimte te hebben per maand. Begin weer opnieuw met sparen, maar dit keer zonder een (te) hoge maandlast voor een lening.

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

lening aflossen en die 184 euro die je daarmee spaart gebruiken om je buffer weer op te bouwen...

je bespaart de relatief dure rente die je over die lening betaalt (en zult zelf praktisch geen rente over je spaargeld krijgen) en zult je buffer weer binnen 4 maanden opgebouwd hebben.
(mocht er wat gebeuren kun je kijken of bv familie of vrienden je voor die paar maanden zouden kunnen helpen)

Het enige 'domme' wat je zou kunnen doen is die 184 euro die je door versneld aflossen bespaart gelijk weer aan extra consumptie uit te geven

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Normaal gesproken is aflossen wel zo handig. Maar je bent over vier maandjes klaar, het is amper de moeite. De kans dat je met je kleinere buffer opnieuw een lening moet afsluiten zou ik liever inperken, oftewel je buffer niet nog verder verkleinen.

Vraag is wel hoeveel je zou besparen door nu af te lossen, maar ik ga uit van tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Zijn er positieve vooruitzichten qua baan?

Want eigen risico op zorgverzekeringen is niet het enige wat mogelijk qua onverwachte kosten om de hoek zouden komen kijken. Ken je situatie niet, of je een huur of koop huis hebt etc.

Maar evengoed houdt 1 k aan spaargeld niet over.
Dus ik zou je aflossing laten voor wat het is. 200 euro spaargeld is eigenlijk geen buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je nu aflost bespaar je minder dan € 15 aan rente. Bepaal zelf of dat de moeite is, beetje lood om oud ijzer als je het mij vraagt.

Ik zou het persoonlijk wel gewoon aflossen. Volgende maand is je buffer al weer 384 en de maand daarna 568.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Direct aflossen. Rente=zonde geld. En ook al zijn het maar tientjes die je zou besparen, dat is ook weer echt geld. De 184 euro direct gebruiken om buffer aan te vullen. Na één maand heb je 384 buffer, na twee maanden 568 etc.

En schuldvrij is een heerlijk gevoel

edit: gelijk met voorganger :)

[ Voor 6% gewijzigd door gysman11 op 07-12-2016 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Barrycade schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:56:
Zijn er positieve vooruitzichten qua baan?

Want eigen risico op zorgverzekeringen is niet het enige wat mogelijk qua onverwachte kosten om de hoek zouden komen kijken. Ken je situatie niet, of je een huur of koop huis hebt etc.

Maar evengoed houdt 1 k aan spaargeld niet over.
Dus ik zou je aflossing laten voor wat het is. 200 euro spaargeld is eigenlijk geen buffer.
Er zijn inderdaad wel uitzichten op een baan gelukkig, maar da's dan vaak voor een maand of drie (detachering).

Het blijkt dus dat bij jullie ook de meningen verdeeld zijn. Zelf zie ik wel iets in het openstaande bedrag in twee of drie stukken hakken, zoals Railgunner al aangaf. Op die manier ben ik over een maandje of twee van de last af en moet alles weer goed gaan komen.

Uiteraard sta ik open voor meer meningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Lening omzetten naar een doorlopend krediet, direct aflossen maar de leenmogelijkheid open laten staan. Zo heb je geen rente meer maar in geval van nood kun je het geld wel weer opnemen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Klinkt een beetje als kat op spek binden. Was het doel nu juist niet schuldvrij te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Canaria schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:00:
Lening omzetten naar een doorlopend krediet, direct aflossen maar de leenmogelijkheid open laten staan. Zo heb je geen rente meer maar in geval van nood kun je het geld wel weer opnemen.
Ik schat in dat dit niet meer zal kunnen gezien het feit dat er geen arbeidsovereenkomst is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

Rannasha

Does not compute.

Tenzij je een makkelijke en goedkope manier hebt om aan geld te komen in geval van nood, zou ik kiezen om niet direct af te lossen.

Het rentepercentage op jaarbasis is 8.4%, het openstaand saldo is €775. Met het maandelijkse aflossingsbedrag van €184 ben je 4 maanden (en een klein restje in maand 5) bezig met aflossen op het huidige tempo. Dat betekent dat niet vervroegd aflossen je zo'n €11 aan rente kost.

Voor die €11 die je kwijt bent aan rente heb je wel de zekerheid van wat spaargeld in het geval dat je auto opeens iets mankeert of er een apparaat in huis kapot gaat.

De totale kosten zijn laag (€11), de nog lopende termijn van de lening is te overzien (4 maand) en de resterende buffer bij vervroegd aflossen is zeer klein (€200). Daarom zou ik kiezen voor de zekerheid van een grotere buffer.

Uiteraard gaat bovenstaande niet op als je op relatief eenvoudige wijze aan een nieuwe lening (met rentepercentage lager dan wat je nu betaalt) kunt komen mocht er een noodgeval zijn.

edit: eventueel een tussenoplossing waar je een deel vervroegd aflost, maar nog wel wat spaargeld over houdt. Bij jezelf na gaan wat je aan mogelijke onverwachte kostenposten zou kunnen krijgen die je echt niet kunt uitstellen om te bepalen hoe groot de buffer zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Rannasha op 07-12-2016 10:05 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:39:
Ik kan er dus voor kiezen om die 775 euro van de lening ineens af te lossen, waardoor ik die 184 euro per maand niet meer kwijt ben en ik daardoor wat financiële ademruimte heb, maar het nadeel is weer dat áls er dan wat gebeurt (eigen risico van zorgverzekering o.i.d) dan heb ik dat geld niet apart staan.
Als het doel is om financiële ademruimte te hebben dan zou ik het overigens lekker laten doorlopen. Als je de discipline hebt om je buffer eerst weer goed aan te vullen dan kan je een keuze maken maar zoals gezegd het financiële gewin is zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk heeft TS wel een autolening met 0% rente (daar adverteren ze vaak mee, als je het binnen X jaar aflos). Zelf zou ik de lening aanhouden tot deze afbetaald is, het laatste wat je wil is een flitskrediet afsluiten omdat er zich een noodsituatie voordoet.

@TS, wat voor auto betreft het hier? Persoonlijk zou ik overwegen om bij een courante auto en een WW situatie de auto te verkopen. Met een buffer van 900 euro kun je bijvoorbeeld niet een grote reparatie opvangen. Maar ook de maandelijkse lasten van autobezit hakken er dan behoorlijk in.

Je kunt dan mogelijk een goedkope auto kopen of nog beter kijken of je het red met OV (soms krijg je bij sollicitaties de reiskosten vergoed).

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:13:
Mogelijk heeft TS wel een autolening met 0% rente (daar adverteren ze vaak mee, als je het binnen X jaar aflos). Zelf zou ik de lening aanhouden tot deze afbetaald is, het laatste wat je wil is een flitskrediet afsluiten omdat er zich een noodsituatie voordoet.

@TS, wat voor auto betreft het hier? Persoonlijk zou ik overwegen om bij een courante auto en een WW situatie de auto te verkopen. Met een buffer van 900 euro kun je bijvoorbeeld niet een grote reparatie opvangen. Maar ook de maandelijkse lasten hakken er dan behoorlijk in.

Mogelijk een goedkoop auto kopen of nog beter kijken of je het red met OV (soms krijg je bij sollicitaties de reiskosten vergoed).
Ergens hierboven gaf ik al aan dat de rente 8,4% is, ik zal dat meteen even in de TS erbij vermelden. De auto die ik heb is een Seat Leon uit 2013 waar ik al teveel aan heb uitgegeven aan reparaties dat het zonde is om hem nu nog te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05
Lening aflossen en auto verkopen. Hou je bakken met geld over.

En de volgende keer sparen voordat je een consumptie ding koopt, zeker als het elke maand geld blijft kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 07-12-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:48
Mijn ouders zeiden altijd, nooit geld lenen voor een auto of vakantie, maar dat terzijde.

Je zegt dat je in de ww zit, in hoeverre is je auto een noodzaak(slecht ter been)? Want naast je 775 euro schuld, zou je behoorlijk wat ademruimte krijgen als je uberhaupt geen auto zou hebben. Wat je er inmiddels aan uitgegeven hebt is inderdaad misschien zonde. Maar de auto aanhouden is sowieso steeds meer kosten.

Ik zie dat je een leon uit 2013 hebt, volgens marktplaats 10.000 waard. Sorry maar zit je dus te muggeziften over 775 en je 200 euro resterend spaargeld terwijl je in de WW zit. Ik snap dit eigenlijk niet zo erg.

[ Voor 37% gewijzigd door mannowlahn op 07-12-2016 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:03

Snuffel

Vroem!

Gewoon aflossen. 200 euro in de pocket deze maand is volgende maand alweer 200+184. Die maand daarop 200+184+184 etc.
Je doet er jezelf het meeste plezier mee om gewoon af te lossen

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:16:
[...]

Ergens hierboven gaf ik al aan dat de rente 8,4% is, ik zal dat meteen even in de TS erbij vermelden. De auto die ik heb is een Seat Leon uit 2013 waar ik al teveel aan heb uitgegeven aan reparaties dat het zonde is om hem nu nog te verkopen.
Geld dat je hebt uitgegeven is weg. Als je nu de waarde vd auto cash had, zou je die auto dan nu kopen? Zonee dan moet je hem direct weg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
muffstuff schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:19:
Mijn ouders zeiden altijd, nooit geld lenen voor een auto of vakantie, maar dat terzijde.

Je zegt dat je in de ww zit, in hoeverre is je auto een noodzaak(slecht ter been)? Want naast je 775 euro schuld, zou je behoorlijk wat ademruimte krijgen als je uberhaupt geen auto zou hebben. Wat je er inmiddels aan uitgegeven hebt is inderdaad misschien zonde. Maar de auto aanhouden is sowieso steeds meer kosten.
Noodzakelijk is een auto wel, omdat ik vaak naar carpoolplekken moet reizen voor het werk dat ik doe.
pirke schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:19:
[...]

Geld dat je hebt uitgegeven is weg. Als je nu de waarde vd auto cash had, zou je die auto dan nu kopen? Zonee dan moet je hem direct weg doen.
Ja, als ik het cash had gehad, had ik de auto nog gekocht.

[ Voor 20% gewijzigd door friggler op 07-12-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Maar je zit in de WW zeg je net?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Snuffel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:21:
Maar je zit in de WW zeg je net?
Klopt, maar het soort werk dat ik normaal doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:21:
[...]

Noodzakelijk is een auto wel, omdat ik vaak naar carpoolplekken moet reizen voor het werk dat ik doe.

[...]

Ja, als ik het cash had gehad, had ik de auto nog gekocht.
Zit je nou in de WW of niet?

Zoals ik het zie, wanneer je in de WW zit, gelden luxe artikelen even niet meer zo erg. Een au
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:22:
[...]

Klopt, maar het soort werk dat ik normaal doe.
Wat je nu niet hebt. Mag ik vragen wat voor werk jij doet dat een prive auto( a 10.000euro) aanhouden normaal is? Welke werkzaamheden worden op een carpoolplek uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ok.
Maar dan nog: mijn advies is gewoon aflossen.
Met je spaargeld en de 184 die je niet hoeft uit te geven volgende maand heb je je eigen bijdrage voor 2017 alweer gedekt. En met 5 maanden heb je je spaargeld weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
200 euro ruimte voor tegenvallers vind ikzelf veel te klein. Zou het op minimaal 1000 per persoon in je huishouden proberen te krijgen.
Wat nu als je auto panne krijgt, je wasmachine/koelkast/laptop/pc/smartphone/ketel overlijdt, er lichamelijke problemen ontstaan of het dak begint te lekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:29

LankHoar

Langharig tuig

Mag ik je van harte Dave Ramsey's programma "Financial Peace University" aanraden, dat gaat over de 7 baby steps? Mijn vrouw en ik zijn hier ook mee aan het werk, al langere tijd. Het steekt echt logisch, correct en heerlijk nuchter in elkaar, en al miljoenen mensen hebben zo mega schulden afbetaald en zijn financiele zekerheid tegemoet gegaan.

De vraag is natuurlijk niet alleen of je nu al dan niet die schuld in 1x aflost. Juist hoe je daarna verder gaat is belangrijk, want met zo weinig spaargeld als buffer lijkt het me verstandig eens naar je algehele financiële planning te gaan kijken.

Mijn advies (in lijn met Dave Ramsey)? Zorg dat je een buffer hebt van 1.000 euro, en ga daarna pas schulden aflossen. Is je verzamel-inkomen lager dan 20.000 per jaar? Dan zou ik het op 500 zetten. En begin met het maken (en bijhouden) van een budget, indien je dat nog niet doet. Dan krijg je echt grip op je geld.

Succes, en wanneer je meer vragen over dit programma zou hebben, vraag gerust :+

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 07-12-2016 10:36 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
muffstuff schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:23:
[...]

Zit je nou in de WW of niet?

Zoals ik het zie, wanneer je in de WW zit, gelden luxe artikelen even niet meer zo erg. Een au
[...]

Wat je nu niet hebt. Mag ik vragen wat voor werk jij doet dat een prive auto( a 10.000euro) aanhouden normaal is? Welke werkzaamheden worden op een carpoolplek uitgevoerd?
In de WW: ja

Werk dat ik deed: netwerkkabels leggen door heel Nederland. Ik rijd dan naar een carpoolplaats waar ik opgepikt wordt door een collega en zo rijden we verder. Het lijkt me logisch dat op de carpoolplaats geen werkzaamheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik hou persoonlijk 50k buffer als absoluut minimum aan, ik moet er niet aan denken dat ik niks (minder dan 5k) meer heb...

Ben zelf ondernemer, dus onzekerheid over inkomsten, naar in de WW moet je toch echt even achter je oren gaan krabben voordat je je complete spaargeld in een dure auto steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Ik zat uiteraard niet in de WW toen ik dat deed he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

eL_Jay schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:25:
200 euro ruimte voor tegenvallers vind ikzelf veel te klein. Zou het op minimaal 1000 per persoon in je huishouden proberen te krijgen.
Wat nu als je auto panne krijgt, je wasmachine/koelkast/laptop/pc/smartphone/ketel overlijdt, er lichamelijke problemen ontstaan of het dak begint te lekken?
Tja, stel dat.. als... wat nou...

Allemaal angst.
Wat wel verstandig is om minimaal je maandinkomen als reserve te hebben voor calamiteiten.
En zelfs daarbij kan je je afvragen in hoeverre dat reeel is of wederom angst.

Zitten in de WW is geen luxe en overdaad, dus het is raadzaam om erg kritisch naar je uitgaven te kijken.
In jou geval is de 184 per maand aan aflossing een last, en dat geld kan je beter gebruiken voor andere zaken.

De vraag of je een auto moet aanhouden of niet is hier niet de discussie, dat dien he voor jezelf te bepalen en je komt er vanzelf wel achter als je je inkomsten/uitgaven aan het bekijken bent.
Een auto hebben/rijden/onderhouden is een grote kostenpost, dus als je al moet snijden is dat wel een van de eerste dingen die je dient te bekijken. Dat is niet leuk, kan je ego aantasten, maar wat moet dat moet.

Uiteindelijk maken wij niet de beslissing wat je wel/niet moet doen, dat doe je geheel zelf. Wel kunnen er adviezen worden gegeven, en zoals je ziet zijn zelfs die adviezen tegenstrijdig.

Grote vraag hier is: wat wil jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:28:
[...]

Werk dat ik deed: netwerkkabels leggen door heel Nederland. Ik rijd dan naar een carpoolplaats waar ik opgepikt wordt door een collega en zo rijden we verder. Het lijkt me logisch dat op de carpoolplaats geen werkzaamheden zijn.
Okay, ik heb wellicht niet helemaal oog op je situatie. Maar die collega zou je dan ook kunnen ophalen van een trein station? Of ben je dan freelancer? Ik snap dit scenario niet helemaal hoor. Nou ja, het doet er ook niet heel erg toe.

Mijn mening is, zit je in de WW, dan vervallen luxe artikelen. Je hebt de groots moeite om ademruimte te vinden, maar je overweegt niet om een luxe artikel ter waarde van 10.000 te verkopen, want die heb je in de hypothetische situatie nodig om naar een parkeerplek te rijden. Zelfs al is dat laatste een vereiste, zodra je dus niet meer in de ww zit, waarom een auto van 10.000 euro?

Het voelt een beetje als een aflevering dubbeltje op zijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Laatst online: 15:58
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:28:
[...]

Met alle respect, je hebt geen auto uit 2013 nodig om op die carpoolplaats te komen. Wanneer je financieel wat krap zit is een auto één van de eerste dingen waarop je kan besparen.

Daarnaast, ik zou het bedrag in één keer aflossen. Buffer bouwt redelijk snel weer op en je bent van die "last" af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

pirke schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:28:
Ik hou persoonlijk 50k buffer als absoluut minimum aan, ik moet er niet aan denken dat ik niks (minder dan 5k) meer heb...

Ben zelf ondernemer, dus onzekerheid over inkomsten, naar in de WW moet je toch echt even achter je oren gaan krabben voordat je je complete spaargeld in een dure auto steekt.
Sorry, maar blijkbaar snap jij niet hoe een gemiddelde werknemer met zijn inkomen om (moet) gaan.
Jij reageert vanuit je ondernemerspositie, maar ga nu eens echt op de stoel van je werknemer zitten met het bescheiden salaris wat je ze betaald, en ga dan nog eens opnieuw de case beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Met een auto komen vaak ook boetes , kun je die wel opvangen ?

Daar had ik het laatst met iemand van de schuldsanering over en dat is een heel groot probleem.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:42:

Daar had ik het laatst met iemand van de schuldsanering over en dat is een heel groot probleem.
Onzin, dat is een aanname die nergens op is gebaseerd.
Er is kans op boetes, en die heb je 100% zelf in de hand. Hoef je dus ook totaal geen rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:42:

Ik heb een auto en als ik eens in de 5 jaar een boete krijg dan is het veel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:30:
Ik zat uiteraard niet in de WW toen ik dat deed he.
Mijn vraag was eerder: als je die auto nu niet had, maar je had wel de 10k cash, zou je dan *nu* die auto kopen? Oftewel zou je *nu* je hele spaargeld in die auto steken?

Jouw antwoord was volmondig ja.

Ik stel dat dat niet verstandig is... En als je *nu* die auto niet zou kopen dan zou ik zo snel mogelijk het vermogen in die auto weer liquide maken zodat je weer 10k spaargeld hebt. Als je dan echt perse een auto nodig hebt, koop er 1 van 3k. Kun je heel wat maanden van eten ipv dat je het weggooit aan onderhoud en afschrijving.

Dit gedachtenexperiment dwingt je om de kosten vd auto die je in het verleden gemaakt hebt los te laten. Op de beurs loop je ook constant je bezit te herwaarderen, en een houding "maar ik heb ooit het dubbele betaald voor deze aandelen" is geen reden om ze aan te houden. Als je in de huidige situatie met de huidige kennis niet die aandelen zou kopen, dan dien je ze direct te verkopen. Blijkbaar heb je dan iets waar je niet (meer) achter staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 17:44
Guys.. Volgensmij gaan er hier een aantal aan het punt voorbij waar het topic over gaat. TS heeft 1 schuld van 775 euro en heeft op dit moment ongeveer ~1000 euro spaargeld. Op het einde van de maand blijft er niks over maar zijn schuld wordt ook niet groter.

Waar het op neerkomt die 775 euro in 1x aflossen en ~200 euro overhouden als spaargeld maar wel 184 per maand "ademruimte" of voor 4/5 maanden nog 184 per maand aflossen waarbij er weinig ademruimte overblijft. maar hij wel 1000 euro buffer heeft voor onverwachte uitgaven.

Waarom mensen hier al beginnen over het verkopen en van de auto snap ik dan niet.. Daarnaast is bij het zoeken van een baan een auto altijd een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:24
Ik zou het aflossen en daarna een goede buffer opbouwen. Zonde om rente te betalen. Als je weer werkt, toch handig om wat meer achter de hand te houden, als dat kan tenminste :)

[ Voor 66% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 07-12-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Snuffel schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:43:
[...]

Onzin, dat is een aanname die nergens op is gebaseerd.
Er is kans op boetes, en die heb je 100% zelf in de hand. Hoef je dus ook totaal geen rekening mee te houden.
Dat is geen aanname, dat is een praktijkervaring en echt een groot probleem bij mensen die financieel krap zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:51:
[...]

Dat is geen aanname, dat is een praktijkervaring en echt een groot probleem bij mensen die financieel krap zitten.
Generaliserend gelul en compleet nergens op gebaseerd en ook nog eens totaal irrelevant voor de vraagstelling van TS

[ Voor 9% gewijzigd door Snuffel op 07-12-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
digifun schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:51:
[...]

Uiteraard is er altijd een kans op een boete, maar aangezien ik nooit harder rijdt op de snelweg dan 10km/u te hard is dat ook nog wel op te vangen. Sinds ik wat krapper zit houd ik me zelfs eigenlijk altijd aan de geldende snelheid. Andere boetes... ik zou niet weten waar ik een boete voor zou kunnen krijgen? Fout parkeren doe ik nooit en iets anders kan ik ook niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:53:
[...]

Uiteraard is er altijd een kans op een boete, maar aangezien ik nooit harder rijdt op de snelweg dan 10km/u te hard is dat ook nog wel op te vangen. Sinds ik wat krapper zit houd ik me zelfs eigenlijk altijd aan de geldende snelheid. Andere boetes... ik zou niet weten waar ik een boete voor zou kunnen krijgen? Fout parkeren doe ik nooit en iets anders kan ik ook niet bedenken.
Houdt dat echt goed in de gaten want dat is in de praktijk een heel erg groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:54
Hoewel ik een rothekel heb aan schulden (buiten een lening voor een huis waarbij overwaarde is) zou ik in dit geval niet je buffer aanspreken om versneld af te lossen. 1000 Euro als buffer is al erg minimaal, de extra rente welke je betaald door je lening gewoon uit te zitten zou ik voor lief nemen.

Woon je nu in een huur- of een koopwoning? Mocht de WW uiteindelijk niet voldoen dan kan het hebben van te veel vermogen je parten gaan spelen bij eventuele aanvraag van bijstand. Auto verkopen is dus niet per se handig als je daarna opeens 10k op je spaarrekening hebt staan. Het kan wel handig zijn om te ruilen voor een auto welke goedkoper is in de vaste lasten (MRB, verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Aangezien de lening over 5 maanden al helemaal is afgelost, zou ik de buffer aanhouden en maandelijks die 184 euro aflossen. De komende 'krappe' 5 maanden zijn dan een goede leerschool om een beetje discipline in je financiën aan te brengen. Hierna ben je gewend om 184 euro per maand minder uit te geven, en kun je dus ook makkelijker een maandelijks bedrag aan je buffer toe voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
Zou je wat gaan verdiepen in budgetteren en persoonlijke financieen, leningen etc. Dit is echt heel risicovol wat je nu gedaan hebt. Neem bijvoorbeeld als stelregel dat je geen lening neemt voor dingen die in waarde verminderen. Feitelijk moet je alleen een lening voor je huis nemen. Ik snap wel dat je graag een nieuwe auto rijdy als iedereen om je heen er ook heen heeft, maar zet je daar overheen. Het is ook een lekker gevoel geen schulden te hebben. Ik heb zelf tot een half jaar terug in een oude golf III gereden die me welgeteld 250 euro opleverde bij inruilen. Brengt je ook gewoon van A naar B. Nieuwe auto pas gekocht toen ik er het geld voor had en na uitgave nog voldoende buffer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:38
Het hebben van vervoer is best wel handig als je werkzoekende bent (ik kom zelf uit de provincie, dus een radius van 40km en brakke ov aansluitingen is niet heel raar).
Een seat leon uit 2013 in principe geen dure auto in gebruik (tenzij het een 2L of diesel is...) en ook qua waarde (€10k?) lijkt het me niet heel veel dat verkopen een goed idee is. Eventueel een vervangede auto zou ook toch weer minimaal €5000 kosten. Wel levert je dat dan dus snel 10k-5k=5k op, mocht je echt in nood zitten.

Qua buffer moet je verder toch echt wel 1000 euro achter de hand hebben. Alles wat je meer dan dat hebt, direct gebruiken om af te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friggler
GH45T schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:11:
Hoewel ik een rothekel heb aan schulden (buiten een lening voor een huis waarbij overwaarde is) zou ik in dit geval niet je buffer aanspreken om versneld af te lossen. 1000 Euro als buffer is al erg minimaal, de extra rente welke je betaald door je lening gewoon uit te zitten zou ik voor lief nemen.

Woon je nu in een huur- of een koopwoning? Mocht de WW uiteindelijk niet voldoen dan kan het hebben van te veel vermogen je parten gaan spelen bij eventuele aanvraag van bijstand. Auto verkopen is dus niet per se handig als je daarna opeens 10k op je spaarrekening hebt staan. Het kan wel handig zijn om te ruilen voor een auto welke goedkoper is in de vaste lasten (MRB, verzekering).
Op dit moment woon ik in een sociale huurwoning.

En voor iedereen die vindt dat het niet slim is om een lening aan te gaan voor een auto: dat klopt, ben ik ook achter gekomen, maar da's nu te laat en heeft geen enkele zin om dat nog te vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Volgens mij is dat ook helemaal geen discussie waard. Je hebt een keuze in het verleden gemaakt die op dat moment bij je paste. Niets mis mee.
En achteraf beoordelen en constateren dat het misschien niet slim was: dat is gelijk aan een koe in de kont kijken en heeft totaal geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friggler
NESFreak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:34:
Het hebben van vervoer is best wel handig als je werkzoekende bent (ik kom zelf uit de provincie, dus een radius van 40km en brakke ov aansluitingen is niet heel raar).
Een seat leon uit 2013 in principe geen dure auto in gebruik (tenzij het een 2L of diesel is...) en ook qua waarde (€10k?) lijkt het me niet heel veel dat verkopen een goed idee is. Eventueel een vervangede auto zou ook toch weer minimaal €5000 kosten. Wel levert je dat dan dus snel 10k-5k=5k op, mocht je echt in nood zitten.

Qua buffer moet je verder toch echt wel 1000 euro achter de hand hebben. Alles wat je meer dan dat hebt, direct gebruiken om af te lossen.
De Leon die ik heb heeft een gemiddeld (praktijk)verbruik van 1:15, dus dat valt best mee (1.4 TSI motor) Wegenbelasting is 30 40 euro per maand en verzekering (WA+) is ook zoiets, dus daar zitten de échte kosten niet in.

Dat ik nu rond de 1k aan buffer heb komt door omstandigheden. Voorheen was die buffer 4500, maar da's dus de laatste maanden flink omlaag gegaan, maar die kosten van toen heb ik nu niet meer gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:01
Meerdere mensen hebben het al aangegeven maar ik zou zeggen: Zo snel mogelijk aflossen.
En les voor de volgende keer, niet lenen maar sparen. En anders een andere auto kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je rijdt een vrij luxe auto voor het geld dat je hebt.

Dat is eigenlijk wat ik vooral denk :P

Bij de eerste beste onderhoudsbeurt ben je failliet.

Dat je nooit moet lenen voor een auto, daar ben ik het op zich mee eens. Al hangt het ook van je persoonlijke situatie af en hoe je je risico's indekt.

Stel:
- ik heb 20k spaargeld
- ik wil een auto kopen van 16k
- ik wil wel graag genoeg buffer houden

Dan zou ik de helft kunnen aanbetalen en de rest kunnen lenen. Dan hou ik 12k over aan spaargeld, en een auto die meer waard is dan de lening die uitstaat.

In principe is het risico dan niet enorm.

Natuurlijk is doorsparen slimmer, maar omstandigheden kunnen er ook voor zorgen dat het lastig wordt om de aankoop uit te stellen.

Nu kijk ik inmiddels ook naar 2e hands auto's om eventueel toch goedkoper uit te zijn, maar toch.

Mijn probleem: ik rij in een (afbetaalde) Twingo uit 2008 en heb nu een kind. Al met al begint het erg onpraktisch te worden om met z'n allen ergens heen te gaan.

Wel heb ik in het verleden veel pech met 2e hands auto's gehad. Dus ik durf niet echt :D Daarom heb ik destijds in 2008 een klein maar wel nieuw hok gekocht om van A naar B te komen.

[ Voor 79% gewijzigd door Lethalis op 07-12-2016 12:07 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
En dat heeft heel veel met mijn startvraag te maken ja...

Edit: je hebt inmiddels een heel verhaal erbij getypt

[ Voor 33% gewijzigd door friggler op 07-12-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:37:
[...]

De Leon die ik heb heeft een gemiddeld (praktijk)verbruik van 1:15, dus dat valt best mee (1.4 TSI motor) Wegenbelasting is 30 40 euro per maand en verzekering (WA+) is ook zoiets, dus daar zitten de échte kosten niet in.

Dat ik nu rond de 1k aan buffer heb komt door omstandigheden. Voorheen was die buffer 4500, maar da's dus de laatste maanden flink omlaag gegaan, maar die kosten van toen heb ik nu niet meer gelukkig.
Het gaat wat off-topic maar de kosten van de auto zijn natuurlijk veel hoger dan alleen de belasting en verzekering. Je zal zo'n 100-150 per maand aan afschrijving doen nog een bedrag voor onderhoud. De auto kost je 200-300 per maand. Ik weet niet hoeveel je WW is maar ik denk dat de auto toch een flink stuk van je budget opslokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:21
Als je de discipline hebt, nu aflossen en spaargeld zsm weer aanvullen. Bespaart je 15 euro.

Als je zoals mij bent en daar moeite mee hebt, zou ik niet versneld aflossen en het geld laten staan, je hebt het namelijk even krap als je je spaargeld tenminste weer wilt aanvullen (en dat zou ik zeker doen!)

Dat daarnaast nog andere adviezen kunnen helpen is niet de originele vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
emnich schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:05:
[...]

Het gaat wat off-topic maar de kosten van de auto zijn natuurlijk veel hoger dan alleen de belasting en verzekering. Je zal zo'n 100-150 per maand aan afschrijving doen nog een bedrag voor onderhoud. De auto kost je 200-300 per maand. Ik weet niet hoeveel je WW is maar ik denk dat de auto toch een flink stuk van je budget opslokt.
Uiteraard gaan de kosten verder dan alleen wegenbelasting en verzekering, maar zoals eerder aangegeven heb ik toch een auto nodig. Zou ik deze vervangen voor een in aanschaf goedkoper exemplaar, dan heb ik nog steeds de kosten van afschrijving en onderhoud.

De auto wegdoen en vervangen voor een goedkopere wordt voor mij pas een optie als het niet anders kan, voorlopig red ik het nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:04:
Ik zou alleen je auto verkopen als je per maand niet meer uit gaat komen of het idee hebt het ding absoluut niet meer nodig te hebben. Je gaat (neem ik aan) weer een baan zoeken dus dan is een goede auto best handig om te hebben. Het heeft inderdaad niks met je startvraag te maken maar ik begrijp de mensen hier wel, maar zo extreem duur is die auto per maand niet en de auto die je hebt gaat ook niet om de haverklap kapot.

Zelf zou ik je schuld aflossen, en verder kijken of je kan besparen op dingen als tijdschriften/sigaretten of wat dan ook en zo snel mogelijk je buffer opbouwen naar een redelijk bedrag. Ja, het zal even een maandje of 2-3 op een houtje bijten zijn omdat je weinig spaargeld hebt maar na een paar maanden zou je het niet anders willen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
@friggler

Ik ben 42 en, naast Tweaker ben ik ook bedrijfseconoom. Mij advies: niet aflossen. En heb daar de volgende argumenten voor

- Jouw netto vermogenspositie blijft hetzelfde. Je hebt nu ~€1000 spaargeld minus €775 schuld. Netto ~ €200. Als je gaat aflossen heb je nog steeds € 200.
- Maar als je nu gaat aflossen heb je geen mogelijkheid om onverwachte uitgaven op te vangen.
- Dat is naar mijn idee geen paar tientjes rentevoordeel waard.
- Na 4-5 maanden ben je van de schuld af en kan die € 184 gaan sparen om je buffers weer aan te vullen

Kortom: aflossen van die autolening gaat je financieel niet veel brengen, wel meer risico dat je onverwachtse kosten niet meer kunt opvangen.

Verder zou ik als ik in jou situatie zat, "de tering naar de nering zetten" de komende tijd alleen echt noodzakelijk uitgaven doen, abonnementen opzeggen, minder auto rijden etc. etc. Pas als je buffers weer wat hoger zijn en/of je weer een baan hebt, kun je te teugels weer wat laten vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

aflossen!

Dan hou je toch ook 148 per maand 'meer' over toch?
Zet daarvan 50 p/mnd opzij en hou 100 extra in je zak om iets ruimer te kunnen boodschappen

Dan heb je na 2 maanden alweer 200 + 100 = 300 buffer (wasmachine etc) en paar maandjes meer ben je weer waar je nu bent. Met dat verschil dat je geen lening meer hebt ;)

Of zet die 148 'extra' direct iedere maand op je spaar, dan ben je over 4 maanden weer waar je nu bent (zonder schulden)

[ Voor 20% gewijzigd door bord4kop op 07-12-2016 12:13 ]

| Security Management |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006

Aganim

I have a cunning plan..

Je zal zo'n 100-150 per maand aan afschrijving doen
Dat is een papieren kostenpost, zolang je niet reserveert kost dat je dus niets. Of het verstandig is om niets te reserveren is een ander punt, maar helaas heb je niet altijd iets te zeggen over je financiele situatie.

Alle verhalen over 'auto verkopen' zijn mooi, maar mijn ervaring is dat je als IT'er fors in het nadeel bent als je geen auto hebt. Daarnaast, als de wagen nu technisch in orde is, waarom zou je het risico gaan nemen om deze te verkopen en vervolgens een 2e hands wagen terug te kopen, waarvan je maar moet gokken dat je daar niet weer een berg geld tegenaan mag smijten?

Persoonlijk zou ik door de zure appel heenbijten, de paar euro aan bespaarde rente lijkt mij de moeite niet waard om je weinige reserve in te zetten. Mocht je een keer kleren nodig hebben, dan kan je daar altijd je spaargeld voor aanspreken. Even letten op de aanbiedingen bij zaken als C&A, dan kan je voor +/- 100 euro weer een tijdje vooruit en loopt je reserve niet al te ver terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:20
Ik zou wachten met aflossen. De jaarrekeningen van het gas, water, electra enz komen er allemaal weer aan en het zou vervelend zijn als je daar dan mee in de problemen komt. Mocht je daarna bijvoorbeeld nog geld over hebben dan had ik het wel gebruikt om een deel sneller af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

bord4kop schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:11:
aflossen!

Zet daarvan 50 p/mnd opzij en hou 100 extra in je zak om iets ruimer te kunnen boodschappen

Dan heb je na 2 maanden alweer 200 + 100 = 300 buffer (wasmachine etc) en paar maandjes meer ben je weer waar je nu bent. Met dat verschil dat je geen lening meer hebt ;)

Of zet die 148 'extra' direct iedere maand op je spaar, dan ben je over 4 maanden weer waar je nu bent (zonder schulden)
Dus in plaats van z'n buffer opbouwen raadt je TS aan juist z'n buffer af te bouwen?
Aganim schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:13:
[...]
Dat is een papieren kostenpost, zolang je niet reserveert kost dat je dus niets. Of het verstandig is om niets te reserveren is een ander punt, maar helaas heb je niet altijd iets te zeggen over je financiele situatie.
Dat is natuurlijk niet waar, hij teert dat bedrag in op z'n vermogen. Het is het verschil tussen de auto blijven rijden en hem nu verkopen. Je kan het papieren kosten noemen maar het is echt geld wat ie elke maand kwijt raakt, het loopt alleen niet via z'n bankrekening.

Ik ben het volledig met je eens dat TS een auto moet hebben en deze lijkt ook niet enorm duur maar het is wel handig als je inzichtelijk hebt wat iets echt kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:05
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:37:
[...]

De discussie gaat ondertussen meer over het oordelen over je keuzes en huidige situatie. Misschien niet de bedoeling, maar aan de andere kant wel leerzaam.

Een verbruik van 1:15 is tegenwoordig normaal, dat is dus niet bijzonder zuinig. Ik rij een A3 met 160 pk (1.8T motor) en die doet al 1:15. Als je een zuinige auto wil, zijn er betere opties, waaronder ook een Seat Ibiza of Arosa.

Verder spreek je te gemakkelijk over de kosten voor wegenbelasting en verzekering (en vergeet je onderhoud en benzine). Een auto kost veel geld per maand, daar zitten JUIST de échte kosten in.

De term 'voorheen' is te vaag. Hoe lang geleden was dat? Als je namelijk 3500 euro aan onvoorziene uitgaven hebt gehad in een maand of drie, dan is dat enorm veel.

Ik zou de lening meteen afbetalen! Niet eens om de 15 euro rente te besparen, maar om te starten met een andere levensstijl. Je kan die vier maanden prima overbruggen met de inkomsten uit de WW. Je komt na vier maanden hoe dan ook in dezelfde situatie terecht, dus het maakt niet eens uit of er nog onverwachte uitgaven bijkomen. Je kan het simpelweg toch niet betalen. Geld wat je niet hebt, geef je ook niet uit. Dus meteen de lening stoppen en alleen het geld uitgeven wat je wel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:04:
Mja, als je iets terughoudender was geweest, al had je een Ibiza gekocht ipv Leon, dan had je nu meer buffer / lagere maandlasten gehad :)

Wat je vraag betreft, ik zou nu niet in 1 keer aflossen. Ik sluit mij aan bij bert74 dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006

Aganim

I have a cunning plan..

emnich schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:17:

Dat is natuurlijk niet waar, hij teert dat bedrag in op z'n vermogen.
Dat klopt, het saldo van bezittingen en schulden. En daarmee dus per definitie een boekhoudkundige/papieren post, de auto telt mee als vermogen, maar succes met opeten. Eet de TS door de afschrijving een boterham minder als hij nu blijft rijden?

De afschrijving kost je qua banksaldo geen rode cent, dat is wat ik bedoel. Ja, je vermogen gaat achteruit, één van de redenen waarom je tegelijkertijd ook wilt reserveren. Naast dat je je auto wilt kunnen vervangen, wil je ook voorkomen dat je vermogen achteruit gaat. Maar als je tijdelijk in magere tijden zit en keuzes moet maken (waarbij auto wegdoen voor baanperspectief niet verstandig is) die bepalen of je aan het einde van de maand nog kunt eten, dan lijkt het meetellen van afschrijvingen me even iets minder relevant. We hebben het over een privépersoon, geen bedrijfsboekhouding.

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Lethalis schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:22:
[...]

Mja, als je iets terughoudender was geweest, al had je een Ibiza gekocht ipv Leon, dan had je nu meer buffer / lagere maandlasten gehad :)

Wat je vraag betreft, ik zou nu niet in 1 keer aflossen. Ik sluit mij aan bij bert74 dus.
Alsof je van te voren weet dat je in de WW terecht gaat komen :')

Buiten wat ik eerder zei zou ik voor je volgende auto proberen het bedrag zo bij elkaar te rapen en niet een nier aan rente af te staan. Om maar weer een ontzettend ingetrapte deur uit de trukendoos te halen: geld lenen kost geld.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
@anderen:

- Aflossen levert je op dit moment alleen wat rentevoordeel op, tegen een behoorlijke hoge prijs dat je nauwelijks geen contact geld meer hebt.
- Door netjes de maandtermijn te betalen neemt de schuld elke maand € 184 af, het spaargeld blijft hetzelfde dus het vermogen neemt elke maand met € 184 toe.
- Na een maand of 4 is de lening afbetaald, houdt je € 184 per maand "over" dit zou ik z.s.m. op een spaarrekening zetten om de buffer weer op te bouwen.

- In de tussentijd zo zuinig mogelijk leven
- Als de ww-ophoudt en er op korte termijn geen zicht is op werk, dan kan auto altijd nog verkocht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:32

Rannasha

Does not compute.

bord4kop schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:11:
aflossen!

Dit is een drogreden.

De netto vermogenspositie verandert maandelijks met vrijwel dezelfde hoeveelheid ongeacht of TS aflost of niet. Het enige verschil is de hoeveelheid betaalde rente en dat komt neer op zo'n €3 per maand.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Eerder aflossen is eerder van bkr registratie af. Kan zomaar handig zijn in de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09 22:15
Een buffer van 1000€ is gewoon te klein.
Laat die lening nog maar een paar maand lopen, en probeer zo snel mogelijk een buffer van 5000€ op te bouwen.

Dan hoef je voor je volgende iets grotere aankoop ook niet aan een lening te denken.

Hier is het simpel:

Lenen enkel voor een huis of als weloverwogen investering.
Autos, TV's en alle andere rommel: eerst sparen en dan kopen.
En steeds een cash buffer van 3-6 maand salaris. De rest wordt belegd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lekker door laten lopen die lening, en de molensteen om je nek nog 5 maanden voelen. Daar je lesje van leren en noooooit meer geld lenen voor een auto.
Zo hou je iig je buffer voor het geval je wasmachine kapot gaat etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09

Qwerty-273

Meukposter

I-King schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:07:
Als je de discipline hebt, nu aflossen en spaargeld zsm weer aanvullen. Bespaart je 15 euro.
bert74 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:10:
- Dat is naar mijn idee geen paar tientjes rentevoordeel waard.
bert74 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:34:
- Aflossen levert je op dit moment alleen wat rentevoordeel op, tegen een behoorlijke hoge prijs dat je nauwelijks geen contact geld meer hebt.
Daar ben ik het compleet mee eens, de rest van de discussie gaat over andere dingen dan de gestelde vraag. Ook het boete verhaal, dat hangt compleet af van waar je woont en je gedrag zelf.
Over de noodzaak om naar een carpool plek te komen, kan ik zeker begrijpen. Vaak zit je dan buiten de grote steden en dan is het makkelijker om een collega daar op te pikken ipv via de binnenwegen een dorp te vinden om vervolgens ergens in een verdwaalde straat aan te komen. Een treinstation is daar dan ook vaak niet makkelijk te vinden. Wel zie je dat er in de meeste gevallen er wel een bushalte is, dus dat zou ook een optie voor de TS kunnen zijn ipv de auto aanhouden. Maar of dat nou een oplossing is voor zijn persoonlijke situatie....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Qwerty-273 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:14:
[...]

[...]

[...]

Daar ben ik het compleet mee eens, de rest van de discussie gaat over andere dingen dan de gestelde vraag. Ook het boete verhaal, dat hangt compleet af van waar je woont en je gedrag zelf.
Over de noodzaak om naar een carpool plek te komen, kan ik zeker begrijpen. Vaak zit je dan buiten de grote steden en dan is het makkelijker om een collega daar op te pikken ipv via de binnenwegen een dorp te vinden om vervolgens ergens in een verdwaalde straat aan te komen. Een treinstation is daar dan ook vaak niet makkelijk te vinden. Wel zie je dat er in de meeste gevallen er wel een bushalte is, dus dat zou ook een optie voor de TS kunnen zijn ipv de auto aanhouden. Maar of dat nou een oplossing is voor zijn persoonlijke situatie....
Openbaar vervoer is sowieso geen optie. Vertrek van huis is vaak al om 5.30u en dan rijden er nog geen bussen als ik het goed heb. Treinstation hebben we ook niet hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
kuusj98 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:30:
[...]
Alsof je van te voren weet dat je in de WW terecht gaat komen :')
Het is altijd een risico en iedereen doet er goed aan om daar rekening mee te houden.

Ik probeer mijn situatie ook altijd zo te regelen dat ik eventueel ook van de WW rond zou kunnen komen. Wel kun je daarbij sommige posten schrappen die werkgerelateerd zijn (reiskosten, kinderopvang, etc).

Daarnaast probeer ik altijd een goede calamiteitenbuffer aan te houden.

En ja, daardoor rij ik in een Twingo'tje :)

Ik zit er inmiddels wel aan te denken om een grotere auto te kopen, maar ook daarbij kijk ik erg naar het financiële plaatje.

Het is voor mij afwegen tussen:
1. Een tweedehands auto geeft veel minder afschrijving (de kop is er af)
2. Een nieuwe auto geeft minder onderhoud en risico op pech is veel kleiner

Durf ik het aan om die tweedehands auto te kopen en eventueel meer gezeik ermee te hebben (ook al is het ingecalculeerd, het kan natuurlijk altijd slecht uitkomen... dus dat de auto net op een dag ermee kapt dat je hem keihard nodig hebt). Of koop ik een nieuwe en schrijf ik (veel te veel) geld af.

Puur financieel is een tweedehands auto van pakweg 5 jaar oud kopen, een verstandigere keuze. En waarschijnlijk ook gewoon wat ik ga doen.

Nu zou een auto van 5 jaar oud niet veel gezeik mogen geven, maar ja... je weet het nooit.

Vooralsnog probeer ik geen leningen voor dingen aan te gaan. Ik heb maar 1 lening, en dat is de hypotheek op mijn huis. En zelfs die lost zichzelf af (en zou ik het liefst versneld aflossen, maar ja, zo goed heb ik het nou ook weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

friggler schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:53:
[...]

Je kan het bijna zo gek niet verzinnen of je kan er wel een boete voor krijgen, gelukkig komt dit niet snel voor, maar denk aan niet-hands-free bellen in de auto, plakken/kleven, geen richting aangeven, door rood licht rijden om er maar een paar te noemen. Maar dat is op zich allemaal zelf in de hand te houden. Anders wordt het bij een aanrijding met een fietser. Desalniettemin zou ik ook een auto aanhouden, maar wellicht wel eentje in een ander prijssegment.

Voor je on-topic vraagstelling, ik zou versneld aflossen (groter bedrag per maand dus) maar niet alles in 1x. Je wilt toch een redelijke buffer aanhouden, anders zou je de vraag hier niet stellen. Mocht je toch in één keer aflossen (de goedkoopste versie) en je hebt opeens de buffer nodig, dan is er bijna altijd wel een oplossing te regelen zolang je tijdelijk met ongemakken kan leven. Verder geldt ook: bij geen buffer kan je die auto dus alsnog verkopen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:22:
[...]
Je kan het bijna zo gek niet verzinnen of je kan er wel een boete voor krijgen, gelukkig komt dit niet snel voor, maar denk aan niet-hands-free bellen in de auto, plakken/kleven, geen richting aangeven, door rood licht rijden om er maar een paar te noemen.
Die dingen heb je nou net wel zelf in de hand.

Het meest rotte vind ik wegen waar ik 80 mag, maar waar kort voor het stoplicht nog 50 staat. Vaak als ik dan aan kom rijden is het stoplicht alweer groen. Uiteraard rem ik wel af, maar niet naar 50. Na het stoplicht mag je ook gewoon weer 80.

Daar pakken ze mij weleens mee. Laatste keer bij Bleiswijk gehad. Daar stond een nieuwe flitspaal die ik nog niet kende :')

Ik had netjes afgeremd tot 62 ofzo en het was gewoon groen, maar ja, het was alsnog harder dan 50...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
Ik zou zelf de lening aflossen. Dan is de auto van jou en kun je er mee doen wat je wilt. Straks gaat de auto stuk, heb je geen geld om hem te (laten) repareren en zit je nog wel met de maandelijkse betalingen van je lening. Eenmaal afgelost kun je bij een SHTF-situatie je auto verkopen. Iedere maand dat de lening doorloopt is je auto ook weer wat minder waard geworden.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 09:11
Lethalis schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:26:
[...]

Daar pakken ze mij weleens mee. Laatste keer bij Bleiswijk gehad. Daar stond een nieuwe flitspaal die ik nog niet kende :')
//Offtopic, die staat er al een tijdje (n209, bij de Beren gok ik)

Boetes lijkt mij niet iets waar je de beslissing op maakt of je wel of geen auto rijdt. Ik houd geen rekening met boetes in mijn buffer.

Persoonlijk zou ik voor een middenweg kiezen. Sneller aflossen waardoor je maar een deel van je buffer gebruikt en toch sneller aflost, daarna buffer weer snel mogelijk opbouwen

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke...
Dan is de auto van jou en kun je er mee doen wat je wilt.
Dat staat los van de lening - verkopen kan nu ook al.
Straks gaat de auto stuk, heb je geen geld om hem te (laten) repareren en zit je nog wel met de maandelijkse betalingen van je lening.
Niet aflossen = €1000 buffer voor (bijvoorbeeld) reparaties
Aflossen = €200 buffer voor (bijvoorbeeld) reparaties
Eenmaal afgelost kun je bij een SHTF-situatie je auto verkopen.
Dat staat los van de lening - verkopen kan nu ook al.
Iedere maand dat de lening doorloopt is je auto ook weer wat minder waard geworden.
Dat staat los van de lening - afschrijving heb je sowieso.

Mijn keuze zou zijn: niet versneld aflossen want die paar honderd € is heel prettig als buffer.
Daarnaast zou ik een goede inschatting maken wanneer je qua inkomsten weer 'normaal' zit. Als dat nog wel even kan duren --> auto verkopen en iets goedkopers terugkopen. Een goedkopere auto schrijft minder snel af. Auto houden en over een jaar verkopen (vrijwillig of gedwongen) kost je meer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
Ja, dat kan natuurlijk ook :). Misschien dient de auto als onderpand voor de lening? In dat geval is het kenteken ingehouden door de leningverstrekker en kun je de auto niet zomaar verkopen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friggler
Even voor de duidelijkheid: de lening ging via de dealer en die hebben inderdaad mijn kentekenbewijs in bezit. Pas als de lening is afbetaald zullen ze die mij toesturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou iets verder vooruit kijken. Hoelang heb je nog recht op een WW uitkering?
Na die WW kun je aanspraak maken op bijstand, maar dan kijken ze ook naar je vermogen en daarbij nemen ze ook de waarde van je auto mee.

https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:24

Stoney3K

Flatsehats!

feep schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:49:
Ik zou iets verder vooruit kijken. Hoelang heb je nog recht op een WW uitkering?
Na die WW kun je aanspraak maken op bijstand, maar dan kijken ze ook naar je vermogen en daarbij nemen ze ook de waarde van je auto mee.

https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand
Volgens mij heeft TS al gezegd dat hij op korte termijn (3 maanden) weer aan het werk kon.

Bovendien, voor de bijstand maakt het ook niet uit of je je auto verkoopt of niet (het maakt geen verschil of je 10k in cash hebt of in ijzer-met-wielen). Dan kun je beter nog een paar duizend euro extra lenen, want schulden worden met je vermogen in mindering gebracht.

[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 07-12-2016 15:37 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solax
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07-2021
Gutgut wat een hoop nutteloze discussies zeg. :X

Om de vraag van TS goed te beantwoorden zouden we meer informatie van TS nodig hebben te weten:

1. Wanneer komt je eindafrekening van je energieleverancier?
2. Heb je zorgkosten gemaakt, en zoja heb je je eigen risico al betaald? Of enig idee wanneer deze op de deurmat komt?
3. Wanneer moet je weer een APK laten doen?
4. Heb je het geld al klaarliggen voor de gemeentelijke belastingen, afvalstoffenheffing, waterschappen etc?
5. Heb je al kerstkado's gekocht?
6. Heb je nog een goede winterjas nodig?
7. Lopen je schoenen nog lekker?

Dit lijken allemaal lullige vraagjes voor je TS, maar dit zou ik me wel afvragen als ik nog maar 200 euro over houd onder aan de streep. Zodra namelijk één van bovenstaande kosten tegenvalt, of nog erger, je houdt er geen rekening mee en de rekening valt op de mat... Tja ik zou dan niet lekker slapen.

Kortom: als je bovenstaande puntjes (en je weet zelf nog beter welke andere kosten je gaat maken de komende tijd) op orde hebt, dan zou ik lekker die schuld in één keer afbetalen. Zo niet, dan "lekker" zo door gaan zoals je al doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:09
Tsjonge jonge.... Wat blijkt toch, alweer, dat onze mede Tweakers zichzelf totaal niet kunnen inleven in de situatie van een ander.

Natuurlijk ga je dit niet aflossen. Reden is al meerdere keren gezegd, 200 euro is niets en de besparing is minimaal. Als je er lekker ruim voor zat met 10k op de bank en een vast contract, dan gelijk aflossen. Maar de situatie is nu even niet zo. Looptijd uitzitten, is nog maar een paar maanden en als je werk hebt de buffer weer zo snel mogelijk op sterkte door somber te leven de eerste maanden, kan je een eventuele nieuwe klap weer opvangen.

ps. even totaal offtopic: Je geeft aan dat je al veel reparatiekosten hebt gehad. Maar een nieuwe auto heeft toch altijd minimaal 3 jaar fabrieksgarantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Laatst online: 15:58
TheBrut3 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:58:
Tsjonge jonge.... Wat blijkt toch, alweer, dat onze mede Tweakers zichzelf totaal niet kunnen inleven in de situatie van een ander.
Omdat sommige meningen wellicht verschillen van de mening die jij hebt? De TS vraagt een mening en die krijgt hij, in die zin bestaan er geen foute antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:26:
[...]

Die dingen heb je nou net wel zelf in de hand.

Het meest rotte vind ik wegen waar ik 80 mag, maar waar kort voor het stoplicht nog 50 staat. Vaak als ik dan aan kom rijden is het stoplicht alweer groen. Uiteraard rem ik wel af, maar niet naar 50. Na het stoplicht mag je ook gewoon weer 80.

Ik had netjes afgeremd tot 62 ofzo en het was gewoon groen, maar ja, het was alsnog harder dan 50...
Van 80 naar 50 moet de minimale afstand tussen de borden en de flitspaal als het goed is 130 meter zijn als ik het me goed herinner. Echter gooien ze het er dan vaak op dat daar een uitzondering op geldt bij het *oprijden* van de kruising. Het mooie is dat de flitspaal je meestal pas *op* de kruising zelf flitst, waardoor het discutabel is omdat je dan alweer kan zijn gaan optrekken; of juist te weinig kans hebt gehad vaart te minderen: zeker als het bordje 50 echt 10 meter van de flitspaal vandaan staat.

Dat is dus altijd 50/50 (no pun intended) kans om te winnen, maar zeker waard om aan te vechten mits je het goed onderbouwd, foto'tjes erbij en uitleggen waarom je vindt dat die uitzonderingsregel niet van toepassing is enzo. Let wel, als het bordje dus verder weg staat dan 130M: dan ben je sowieso de *** en heeft aanvechten totaal geen zin. Wel altijd ff WOB'en, indien nodig (veel staat al op internet), of de apparatuur wel geijkt is.

Ontopic:
Oh ik zou trouwens als het vooruitzicht op een baan niet helemaal rond is, de lening niet in 1x aflossen maar het spaargeld achter de hand houden. Om meerdere redenen. Een buffer is fijn, en als je het geld voor de lening niet meer kan ophoesten van normale inkomsten o.i.d. dan kan je altijd nog het spaargeld aanroepen... Het is handiger dat achter de hand te houden, ook voor noodsituaties, dan maar een mini-buffertje over te laten. Spreiden heeft meer zin dan in 1x aflossen terwijl je al krap bij kas zit... Het lijkt me dat dat juist de reden is dat je een lening nam; je kon niet zelf alles in 1x lappen, dus neem je een lening... Alleen nu je tijdelijk even moeite hebt met de termijnen van de lening zelf wil je een restant wat je *eigenlijk* niet kan betalen wél in één keer aflossen? That doesn't make sense to me. :P

[ Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 08-12-2016 05:30 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

WhatsappHack schreef op donderdag 8 december 2016 @ 05:28:
[...]
Dat is dus altijd 50/50 (no pun intended) kans om te winnen, maar zeker waard om aan te vechten mits je het goed onderbouwd, foto'tjes erbij en uitleggen waarom je vindt dat die uitzonderingsregel niet van toepassing is enzo. Let wel, als het bordje dus verder weg staat dan 130M: dan ben je sowieso de *** en heeft aanvechten totaal geen zin. Wel altijd ff WOB'en, indien nodig (veel staat al op internet), of de apparatuur wel geijkt is.
Als je graag wil dat de belastingen NOG verder omhoog gaan, moet je inderdaad altijd een WOB verzoek indienen bij zoiets. :)

Ik vind WOB een prima concept, maar je ziet helaas dat het behoorlijk fors misbruikt word. (Ook niet zelden om geld mee te verdienen. Er stonden of staan boetebedragen op voor een te late behandeling. Er zijn daadwerkelijk mensen die door onmogelijke WOB verzoeken in te dienen een extra zakcentje verdienen.) Wat mensen vergeten is dat ieder WOB verzoek behandeld moet worden door mensen en er dus uren aan gespendeerd moeten worden.

Ambtenaren werken ook niet voor niets, dus een WOB verzoek dat 2 manuren werk kost om uit te zoeken en te behandelen, kost daarmee "de overheid" zeker 100 EUR. Uiteindelijk zal dat worden doorbelast aan de belastingbetaler.

Kortom: Gebruik WOB waarvoor het bedoeld is, niet voor onzinnige dingen zoals het opvragen van een ijkrapport van een flitspaal, als je zelf ook al weet dat je te hard hebt gereden en de boete dus in any case terecht is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

unezra schreef op donderdag 8 december 2016 @ 06:41:
[...]
Kortom: Gebruik WOB waarvoor het bedoeld is, niet voor onzinnige dingen zoals het opvragen van een ijkrapport van een flitspaal, als je zelf ook al weet dat je te hard hebt gereden en de boete dus in any case terecht is.

Ik ben het met je eens maar de oplossing is natuurlijk meer transparantie door de overheid. Waarom staan die ijkrapporten niet gewoon online en kan je die altijd inzien?

Dat geldt voor wel meer WOB verzoeken, veel van die info zou standaard online vindbaar moeten zijn zonder tussenkomst van een ambtenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 8 december 2016 @ 06:41:
[...]

Als je graag wil dat de belastingen NOG verder omhoog gaan, moet je inderdaad altijd een WOB verzoek indienen bij zoiets. :)

Ik vind WOB een prima concept, maar je ziet helaas dat het behoorlijk fors misbruikt word. (Ook niet zelden om geld mee te verdienen. Er stonden of staan boetebedragen op voor een te late behandeling. Er zijn daadwerkelijk mensen die door onmogelijke WOB verzoeken in te dienen een extra zakcentje verdienen.) Wat mensen vergeten is dat ieder WOB verzoek behandeld moet worden door mensen en er dus uren aan gespendeerd moeten worden.

Ambtenaren werken ook niet voor niets, dus een WOB verzoek dat 2 manuren werk kost om uit te zoeken en te behandelen, kost daarmee "de overheid" zeker 100 EUR. Uiteindelijk zal dat worden doorbelast aan de belastingbetaler.

Mja, je bedoelt die belachelijke €9 administatiekosten per boete die je standaard moet betalen? ;)
Er zit op elke boete al belasting waarmee ook protesten worden behandeld. En gezien het proces niet foutloos is, is het logisch dat mensen documenten opvragen om te controleren of de boete wel terecht en/of wettelijk juist is uitgeschreven.

De boete is dus lang niet altijd terecht, dat is ook de hele reden dat je in beroep kan! Dat recht niet gebruiken als je meent dat het nodig is, is gewoon stom. Als je echt gepakt wordt met iets gevaarlijks, zoals niet hansfree bellen: eigen schuld, en je komt *nooit* onder die boete uit. Onmogelijk tenzij er echt een mega-fout is gemaakt.
Maar als een flitspaal niet geijkt is, kan er bijvoorbeeld gemeten worden dat je 62 reed terwijl je in realiteit 54 reed. Bij 54 ben je niet in overtreding (54 - 3 correctie = 51KM/h == onder 3KM/h limiet wet Mulder, acceptabele marge.), maar bij 62 - 3 = 59 wel en kost het je €70. Daar kan je een keertje van uit eten hoor. :)
Vaak heb je het niet eens door dat je geflitst wordt, dus kan je ook niet denken "Oh dat was toen. Ohja, toen zal ik inderdaad wel te hard hebben gereden". Nee, dat weet je niet - dus wil je het nagaan of het wel klopt.

Het is simpel, een boete uitschrijven moet onder bepaalde condities gaan. De meetapparatuur moet kloppen, het proces verbaal moet juist opgesteld zijn; en de regelgeving moet kloppen. (Dus een flitspaal op 10M van een bordje "50" vlak nadat je eerst 80 mocht, is naaierij - en dat mog volgens de wet ook niet.)
Als ze niet willen dat er geWOB't wordt omdat het veel tijd kost, dan moeten ze zorgen dat alle gegevens direct inzichtelijk zijn en publiek beschikbaar zijn. Het proces verbaal is heel vaak niet direct beschikbaar, en het ijkrapport is ook niet bepaald makkelijk te vinden.
Als ze dat gewoon inzichtelijk maken, dan is er helemaal geen noodzaak voor een WOB-verzoek.
Ik vind het raar dat jij de zaken omdraait... Men moet geen WOB verzoek indienen, want het kost geld - maar de reden dat mensen WOB'en is omdat de informatie niet standaard beschikbaar is. Dus wiens schuld is het nou? :P

Om nou te gaan klagen dat mensen van hun rechten gebruik maken, mede omdat dit gewoon pure noodzaak is als je wil controleren of je boete wel terecht is vind ik een beetje overdreven. ;)
Ik had laatst een boete van €128 die onterecht bleek vanwege een probleem met de meetapparatuur en als klap op de vuurpijl was het PV'tje ook niet juist ingevuld door het team van de politie. Maar volgens jou moet ik het dus maar gewoon slikken en betalen want "WOB verzoeken kosten geld!"? Ja daaaag. :P
Ik heb wel betere dingen te doen van mijn geld dan hoofdsponsor van het CJIB te worden. ;)

Jij mag het onzinnig vinden, ik vind dat niet.
En belasting/administratiekosten verhogen heeft geen zin, als het ook opgelost kan worden door al deze informatie gewoon te bundelen in het online portaal van het CJIB/de politie. Ze hebben het PV én het ijkrapport zelf ook liggen (is publiek beschikbaar zelfs! Als je maar weet hoe en waar je moet zoeken.), dus dat moet een kleine moeite zijn om te programmeren. Zeker omdat ze er al API's voor hebben liggen.

Overigens, als de boetes in Nederland niet zo achterlijk asociaal hoog waren dan had je misschien een punt.
In Duitsland bijvoorbeeld een keer geflitst voor 15KM te hard BiBK, ik dacht oprecht dat je 70 mocht op dat stuk. Kosten voor dit foutje? Een zeer redelijke €25 die ik ter plekke heb voldaan, ik wou ze zelfs nog fooi geven vanwege de goede uitleg, nette behandeling en mij bewust maken van de fout; maar dat mag niet.
Wat kost het hier als ik hier per ongeluk 15KM te hard rijdt BiBK? €138. :+
Met de astronomische bedragen, volslagen buiten proportie en gemikt op geld verdienen ipv bewust maken, die ze hier durven te vragen voor bepaalde simpele overtredingen, moet je niet raar opkijken dat mensen altijd zullen proberen onder hun boete uit te komen - zelfs *als* ze weten dat die terecht is. Het loont gewoon enorm om er tijd en moeite in te steken. Mensen gaan echt geen uren besteden aan een beroepschrift schrijven, foto's opvragen en WOB-verzoeken indienen als het gaat om 1 a 2 tientjes. Ja een uitzondering misschien, maar die zal je altijd houden.

En wat is dan de oplossing van de staat?
De boetes verlagen en de handhaving opkrikken? (Wat per saldo meer oplevert en de veiligheid vergroot)
Welnee, ze willen gewoon een boete bovenop een boete gaan instellen als je het left hebt om in beroep te gaan tegen je boete. 8)7 Compleet gestoord die gasten.
Maarja, die zijn sowieso niet helemaal helder... Zo moeten in Nederland de accijns niet omlaag om tankstations bij de grens te redden; nee dat vervelende Duitsland en België moeten hun accijns maar eens verhogen! :') En zo kan ik nog wel ff doorgaan...

... Maar deze hele discussie is, hoewel erg interessant, volledig off-topic. :)
Misschien leuk om een ander topic over te beginnen, maar ik denk dat het hier echt te ver off-topic gaat en ook totaal niet gaat over de originele vraag van OP. Ik trek me dan ook terug uit deze discussie.
Fijne dag toegewenst!! :)

[ Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 08-12-2016 08:06 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
OT: heel veel tekst, bijna afgehaakt.

Aan TS: weet je het al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ps. even totaal offtopic: Je geeft aan dat je al veel reparatiekosten hebt gehad. Maar een nieuwe auto heeft toch altijd minimaal 3 jaar fabrieksgarantie?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Een Seat Leon uit 2013 zou toch niet zoveel reparaties mogen hebben?

Bij mijn auto begon de eerste ellende pas na 6 jaar (Twingo uit 2008). Daarvoor was er nooit wat mee, standaard beurtjes gehad en that's it.

Na 6 jaar kapte de airco ermee, en ging langzaam maar zeker het 1 na het ander stuk. Ook geen major dingen, heb ik allemaal weer laten fixen en hij rijdt nog steeds. Al heb ik nu weer dat de airco niet meer in stand 4 kan (kachelweerstand stuk waarschijnlijk), dus ik mag weer terug naar de garage.

Maar met een nieuwe auto van 3 jaar oud verwacht je geen ellende.
WhatsappHack schreef op donderdag 8 december 2016 @ 05:28:
[...]
Wel altijd ff WOB'en, indien nodig (veel staat al op internet), of de apparatuur wel geijkt is.
Het is misschien 75 euro, maar ik heb geen echt zin daar veel tijd aan te besteden. Is inmiddels ook alweer wat maandjes geleden.

Als ik een boete krijg, maak ik hem meteen over en pleur hem weg :) Jammer maar helaas. Enige wat ik wel doe is even uitzoeken waar het gebeurd is, zodat ik niet nog een keer op de foto ga :D

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 08-12-2016 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friggler
Solax schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:42:
Gutgut wat een hoop nutteloze discussies zeg. :X

Om de vraag van TS goed te beantwoorden zouden we meer informatie van TS nodig hebben te weten:

1. Wanneer komt je eindafrekening van je energieleverancier?
2. Heb je zorgkosten gemaakt, en zoja heb je je eigen risico al betaald? Of enig idee wanneer deze op de deurmat komt?
3. Wanneer moet je weer een APK laten doen?
4. Heb je het geld al klaarliggen voor de gemeentelijke belastingen, afvalstoffenheffing, waterschappen etc?
5. Heb je al kerstkado's gekocht?
6. Heb je nog een goede winterjas nodig?
7. Lopen je schoenen nog lekker?

Dit lijken allemaal lullige vraagjes voor je TS, maar dit zou ik me wel afvragen als ik nog maar 200 euro over houd onder aan de streep. Zodra namelijk één van bovenstaande kosten tegenvalt, of nog erger, je houdt er geen rekening mee en de rekening valt op de mat... Tja ik zou dan niet lekker slapen.

Kortom: als je bovenstaande puntjes (en je weet zelf nog beter welke andere kosten je gaat maken de komende tijd) op orde hebt, dan zou ik lekker die schuld in één keer afbetalen. Zo niet, dan "lekker" zo door gaan zoals je al doet.
1. Eindafrekening komt eind februari, maar daar tegenover staat ook een welkomstbonus van 175 euro.
2. Geen zorgkosten gemaakt.
3. APK komt in maart.
4. Dat geld zit in die buffer van 1000 euro, al is mijn verbruik en afval niet veel.
5. Kerstcadeaus doen we niet aan en Sint hebben we al gehad.
6. Nee, die heb ik.
7. Niks mis mee :) Maar schoenen koop ik nooit duur. Hooguit 50 euro voor een paar.
Slippende koppeling was de oorzaak. Hierbij moet worden aangetekend dat de auto gechipt is en daarom de kosten dus voor mijn rekening vielen. Overigens is de auto niet nieuw. Toen ik hem kocht was hij net geen 1,5 jaar oud.
gysman11 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:30:
OT: heel veel tekst, bijna afgehaakt.

Aan TS: weet je het al?
Waarschijnlijk wel. Ik denk dat ik ervoor kies om het te laten staan. Mocht ik een meevaller hebben van een paar 100 euro ergens, dan gebruik ik dat om wat meer in één keer af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:36

Dhrax

Prog Lord

muffstuff schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:19:
Ik zie dat je een leon uit 2013 hebt, volgens marktplaats 10.000 waard. Sorry maar zit je dus te muggeziften over 775 en je 200 euro resterend spaargeld terwijl je in de WW zit. Ik snap dit eigenlijk niet zo erg.
Verwijderd

[ Voor 29% gewijzigd door Dhrax op 16-12-2016 15:57 ]

Pagina: 1 2 Laatste