unezra schreef op donderdag 8 december 2016 @ 06:41:
[...]
Als je graag wil dat de belastingen NOG verder omhoog gaan, moet je inderdaad altijd een WOB verzoek indienen bij zoiets.
Ik vind WOB een prima concept, maar je ziet helaas dat het behoorlijk fors misbruikt word. (Ook niet zelden om geld mee te verdienen. Er stonden of staan boetebedragen op voor een te late behandeling. Er zijn daadwerkelijk mensen die door onmogelijke WOB verzoeken in te dienen een extra zakcentje verdienen.) Wat mensen vergeten is dat ieder WOB verzoek behandeld moet worden door mensen en er dus uren aan gespendeerd moeten worden.
Ambtenaren werken ook niet voor niets, dus een WOB verzoek dat 2 manuren werk kost om uit te zoeken en te behandelen, kost daarmee "de overheid" zeker 100 EUR. Uiteindelijk zal dat worden doorbelast aan de belastingbetaler.
Kortom: Gebruik WOB waarvoor het bedoeld is, niet voor onzinnige dingen zoals het opvragen van een ijkrapport van een flitspaal, als je zelf ook al weet dat je te hard hebt gereden en de boete dus in any case terecht is.
Mja, je bedoelt die belachelijke €9 administatiekosten per boete die je standaard moet betalen?

Er zit op elke boete al belasting waarmee ook protesten worden behandeld. En gezien het proces niet foutloos is, is het logisch dat mensen documenten opvragen om te controleren of de boete wel terecht en/of wettelijk juist is uitgeschreven.
De boete is dus lang niet altijd terecht, dat is ook de hele reden dat je in beroep kan! Dat recht niet gebruiken als je meent dat het nodig is, is gewoon stom. Als je echt gepakt wordt met iets gevaarlijks, zoals niet hansfree bellen: eigen schuld, en je komt *nooit* onder die boete uit. Onmogelijk tenzij er echt een mega-fout is gemaakt.
Maar als een flitspaal niet geijkt is, kan er bijvoorbeeld gemeten worden dat je 62 reed terwijl je in realiteit 54 reed. Bij 54 ben je niet in overtreding (54 - 3 correctie = 51KM/h == onder 3KM/h limiet wet Mulder, acceptabele marge.), maar bij 62 - 3 = 59 wel en kost het je €70. Daar kan je een keertje van uit eten hoor.

Vaak heb je het niet eens door dat je geflitst wordt, dus kan je ook niet denken "Oh dat was toen. Ohja, toen zal ik inderdaad wel te hard hebben gereden". Nee, dat weet je niet - dus wil je het nagaan of het wel klopt.
Het is simpel, een boete uitschrijven moet onder bepaalde condities gaan. De meetapparatuur moet kloppen, het proces verbaal moet juist opgesteld zijn; en de regelgeving moet kloppen. (Dus een flitspaal op 10M van een bordje "50" vlak nadat je eerst 80 mocht, is naaierij - en dat mog volgens de wet ook niet.)
Als ze niet willen dat er geWOB't wordt omdat het veel tijd kost, dan moeten ze zorgen dat alle gegevens direct inzichtelijk zijn en publiek beschikbaar zijn. Het proces verbaal is heel vaak niet direct beschikbaar, en het ijkrapport is ook niet bepaald makkelijk te vinden.
Als ze dat gewoon inzichtelijk maken, dan is er helemaal geen noodzaak voor een WOB-verzoek.
Ik vind het raar dat jij de zaken omdraait... Men moet geen WOB verzoek indienen, want het kost geld - maar de reden dat mensen WOB'en is omdat de informatie niet standaard beschikbaar is. Dus wiens schuld is het nou?
Om nou te gaan klagen dat mensen van hun rechten gebruik maken, mede omdat dit gewoon pure noodzaak is als je wil controleren of je boete wel terecht is vind ik een beetje overdreven.
Ik had laatst een boete van €128 die onterecht bleek vanwege een probleem met de meetapparatuur en als klap op de vuurpijl was het PV'tje ook niet juist ingevuld door het team van de politie. Maar volgens jou moet ik het dus maar gewoon slikken en betalen want "WOB verzoeken kosten geld!"? Ja daaaag.
Ik heb wel betere dingen te doen van mijn geld dan hoofdsponsor van het CJIB te worden.
Jij mag het onzinnig vinden, ik vind dat niet.
En belasting/administratiekosten verhogen heeft geen zin, als het ook opgelost kan worden door al deze informatie gewoon te bundelen in het online portaal van het CJIB/de politie. Ze hebben het PV én het ijkrapport zelf ook liggen (is publiek beschikbaar zelfs! Als je maar weet hoe en waar je moet zoeken.), dus dat moet een kleine moeite zijn om te programmeren. Zeker omdat ze er al API's voor hebben liggen.
Overigens, als de boetes in Nederland niet zo achterlijk asociaal hoog waren dan had je misschien een punt.
In Duitsland bijvoorbeeld een keer geflitst voor 15KM te hard BiBK, ik dacht oprecht dat je 70 mocht op dat stuk. Kosten voor dit foutje? Een zeer redelijke €25 die ik ter plekke heb voldaan, ik wou ze zelfs nog fooi geven vanwege de goede uitleg, nette behandeling en mij bewust maken van de fout; maar dat mag niet.
Wat kost het hier als ik hier per ongeluk 15KM te hard rijdt BiBK?
€138.
Met de astronomische bedragen, volslagen buiten proportie en gemikt op geld verdienen ipv bewust maken, die ze hier durven te vragen voor bepaalde simpele overtredingen, moet je niet raar opkijken dat mensen altijd zullen proberen onder hun boete uit te komen - zelfs *als* ze weten dat die terecht is. Het loont gewoon enorm om er tijd en moeite in te steken. Mensen gaan echt geen uren besteden aan een beroepschrift schrijven, foto's opvragen en WOB-verzoeken indienen als het gaat om 1 a 2 tientjes. Ja een uitzondering misschien, maar die zal je altijd houden.
En wat is dan de oplossing van de staat?
De boetes verlagen en de handhaving opkrikken? (Wat per saldo meer oplevert en de veiligheid vergroot)
Welnee, ze willen gewoon een boete bovenop een boete gaan instellen als je het left hebt om in beroep te gaan tegen je boete.

Compleet gestoord die gasten.
Maarja, die zijn sowieso niet helemaal helder... Zo moeten in Nederland de accijns niet omlaag om tankstations bij de grens te redden; nee dat vervelende Duitsland en België moeten hun accijns maar eens verhogen!

En zo kan ik nog wel ff doorgaan...
... Maar deze hele discussie is, hoewel erg interessant, volledig off-topic.

Misschien leuk om een ander topic over te beginnen, maar ik denk dat het hier echt te ver off-topic gaat en ook totaal niet gaat over de originele vraag van OP. Ik trek me dan ook terug uit deze discussie.
Fijne dag toegewenst!!
[
Voor 6% gewijzigd door
WhatsappHack op 08-12-2016 08:06
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)