Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• sander788
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Beste Forumleden,

Op dit moment woon ik in een goed geïsoleerde voormalige recreatiewoning van 65 m2. Komende winter ga ik vloerverwarming aanbrengen en waarschijnlijk een warmtepomp en zonnepanelen aanschaffen. Het liefst een monoblock (vanwege de beperkte ruimte) zoals de Panasonic monobloc WH-MDC05F3E5 (5kw) of vergelijkbaar. Warm water via een geiser en eventueel bij verwarmen met een houtkachel op koude dagen. De houtkachel brand toch al vaak omdat ik gratis aan hout kan komen.

Wat is jullie inschatting, is 5 kw goed om een dergelijke woning te verwarmen. Kan een monoblock direct op de regelaar van de vloerverwarming worden aangesloten of zijn er nog extra onderdelen nodig en kan een dergelijk systeem door een handig persoon worden aangesloten of is een STEK monteur nodig.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:08
Ik verwarm er een huis van 600m3 mee, na ja 1kw meer.....wat versta jij onder goed geïsoleerd?

• sander788
De wanden hebben een rc van 3.5 en het dak een r.c van 6.0. . Ong. 170m3.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
sander788 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:18:
Beste Forumleden,

Op dit moment woon ik in een goed geïsoleerde voormalige recreatiewoning van 65 m2. Komende winter ga ik vloerverwarming aanbrengen en waarschijnlijk een warmtepomp en zonnepanelen aanschaffen. Het liefst een monoblock (vanwege de beperkte ruimte) zoals de Panasonic monobloc WH-MDC05F3E5 (5kw) of vergelijkbaar. Warm water via een geiser en eventueel bij verwarmen met een houtkachel op koude dagen. De houtkachel brand toch al vaak omdat ik gratis aan hout kan komen.

Wat is jullie inschatting, is 5 kw goed om een dergelijke woning te verwarmen. Kan een monoblock direct op de regelaar van de vloerverwarming worden aangesloten of zijn er nog extra onderdelen nodig en kan een dergelijk systeem door een handig persoon worden aangesloten of is een STEK monteur nodig.

Alvast bedankt!
Waarom ga je niet voor een lucht/lucht warmtepomp (airco). Heb je ook wat aan in de zomer. En je hoeft geen vloerverwarming aan te leggen. Uiteindelijk veel goedkoper.

Zie: UPDATE na 2 jaar verwarmen met de airco

• sander788
Mijn vorige woning (een chalet van 35m2) heb ik 6 jaar lang verwarmt met een airco. Dat koste mij ongeveer € 300.- per jaar aan stroom en beviel op zich goed. Het enige nadeel vind ik de constante luchtstroming. Daarom wil ik nu graag een warmtepomp met vloerverwarming wat toch meer comfort geeft. Omdat ik toch ga verbouwen en de vloerverwarming zelf aanleg vallen de kosten best wel mee. Bovendien krijg ik op dit moment € 2300.- subsidie op de warmtepomp. De Warmtepomp zelf kost € 3500.- en de installatiekosten zijn ook vrij laag omdat het een monoblock is. Maar bedankt voor de tip!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:16
sander788 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:18:
Voor monoblock als WH-MDC05F3E5 moet je zorgen dat de verdeler tenminste 900l/uur kan verwerken.
Je hebt voldoende groepen nodig om die 15-16/min te kunnen verdelen en met hoh 10 cm zou je het kunnen leggen met 6 groepen, maar dan dienen ze wel alle ongeregeld zijn
Liever meer groepen van een kortere lengte dan kun je ook nog wat inregelen, persoonlijk ga ik uit van 2l/min per ongeregeld groep.
Op W/L forum komt regelmatig de vuistregel voorbij om te zorgen dat WP voldoende water heeft, om zijn warmte kwijt te kunnen: 20liter/kW -min 1ltr voor elke m2 ongeregelde vloerverwarming.

Zelf heb ik 6kW mono met adviesflow 1000ltr/uur, direct op een gesloten verdeler vloerverwarming als ik groepen dicht ga zetten bij 7 is er nog weinig in te regelen, enkel volopen, minder kan, maar verbruik neemt wel toe.voor de circulatie pomp in de Pana monoblock

Die 135W ipv 50-60W voor circulatie pomp, als die op zijn tenen moet lopen om het rond gepompt te krijgen zie je terug in stevige daling van COP en die tot 2kWh extra per dag hakt er flink is als nog maar weinig warmte nodig hebt omdat het buiten nog niet (stevig) vriest.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• sander788
Domba, bedankt voor de goede info.
Mijn woning is 65 m2 en regelmatig lees ik dat je ong. 50 watt per m2 moet rekenen, dat is 3250 watt voor mijn woning. Bovendien gebruik ik zeer regelmatig de houtkachel omdat ik dat prettig vind en omdat ik gratis aan hout kan komen. Wat is volgens jouw een betere keus de WH-MDC05F3E5 (5kw) monoblock of de 3 kw Panasonic WC03CE5 (met binnenunit). Ik vind het niet zo'n probleem als tijdens extreem koude dagen de houtkachel extra brand. Het liefst houd ik mijn stroomverbruik zo laag mogelijk zodat ik zo min mogelijk zonnepanelen hoef te plaatsen om dit te compenseren.

• Domba
sander788 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:14:
Domba, bedankt voor de goede info.
Mijn woning is 65 m2 en regelmatig lees ik dat je ong. 50 watt per m2 moet rekenen, dat is 3250 watt voor mijn woning. Bovendien gebruik ik zeer regelmatig de houtkachel omdat ik dat prettig vind en omdat ik gratis aan hout kan komen. Wat is volgens jouw een betere keus de WH-MDC05F3E5 (5kw) monoblock of de 3 kw Panasonic WC03CE5 (met binnenunit). Ik vind het niet zo'n probleem als tijdens extreem koude dagen de houtkachel extra brand. Het liefst houd ik mijn stroomverbruik zo laag mogelijk zodat ik zo min mogelijk zonnepanelen hoef te plaatsen om dit te compenseren.
Hoe de WH-MDC05F3E5 zich exact gedraagt als de warmteafgifte mogelijkheid beperkt wordt door een houtkachel zou je iemand die een 5kW bezit moeten vragen, als dat ik ook niet exact weet wat de laagste deellast voor een F-serie Mono is.

Voor de 6 en 9kW weet ik die wel die gaat naar stand-by flow 60% als de dT te klein wordt en zijn warmte op de laagste deellast voor een G-serie van 2,7-3,2kW niet kwijt kan, het duurt wel weer even voor die aanslaat met ZLTV, want circulatie water moet eerst 3 graden afkoelen voor die weer aanslaat en dat kost even tijd met de massa van de vloer

Volgens mij is KIT-WC03CE5 ook aardig wat duurder dan een WH-MDC05F3E5 uit Frankrijk of Engeland, adviesflow is met 9-10l/min wel 30% minder dan de 5kW

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• sander788
Het prijsverschil valt eigenlijk wel mee. De KIT-WC03CE5 kan ik kopen voor € 3623.- incl. btw en de WH-MDC05F3E5 voor € 3502.- incl. btw. Wel zijn de installatiekosten van het monoblock lager. Beide systemen komen in aanmerking voor de € 2300.- subsidie. Kan jij inschatten wat het verschil in stroomverbruik ongeveer zal zijn onder de zelfde omstandigheden?

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Volgens mij heeft Panasonic ook een 3 kW versie van deze WP. Misschien dat je daarmee beter uit de voeten komt?

• Domba
sander788 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:47:
Het prijsverschil valt eigenlijk wel mee. De KIT-WC03CE5 kan ik kopen voor € 3623.- incl. btw en de WH-MDC05F3E5 voor € 3502.- incl. btw. Wel zijn de installatiekosten van het monoblock lager. Beide systemen komen in aanmerking voor de € 2300.- subsidie. Kan jij inschatten wat het verschil in stroomverbruik ongeveer zal zijn onder de zelfde omstandigheden?
Dat verbruik kan ik niet inschatten, ik heb geen stand-by gegevens van de WC03CE5 en als die wilt gebruiken zou het nu ook met minder dan 2kg per uur aan hout (50kg/dag) warm moeten kunnen houden als het vriest.

Stand-by of hulp energie weegt zwaarder mee bij minder energieverbruik
WC03CE5 is een ouder model uit 2012/2013 en voor de MDC' s kijk eens in topic L/W WP, daar zijn flink aantal met een gekocht in Frankrijk of Engeland,

• sander788
Ik wist niet dat de WC03CE5 een ouder model betreft, 2012-2013 klinkt wel erg oud. Dat lijkt mij niet zo gunstig of maakt het niet heel veel uit als je dat vergelijkt met het huidige model? Is de WH-MDC05F3E5 wel een recent model (beide te koop bij comfortclimaat)? Heb jij misschien nog een tip voor een betaalbare wp bij een Nederlands bedrijf. Omdat ik mijn woning pas komende winter ga isoleren weet ik nog niet met hoeveel hout ik deze warm kan houden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom persee uit nederland?
http://www.confort-market.com/m_fiche_article.php?cPath=796_367_460_1061&products_id=4263

(hoop dat de link werkt)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2016 21:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• sander788
Bedankt voor de link. Krijg je hier ook gewoon subsidie op? Dan is deze bijna gratis! En hoe zit dat met garantie en of onderdelen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijk/vraag even in het l/w warmtepomp forum.
Daar zijn er meer die hem hebben.
Subsidie ja, garantie of onderdelen... lastig. Maar bijna "gratis", dus is dat heel erg?
Geen idee of de subsidie in 2017 verlaagd wordt voor de monoblocks, dus eventueel dit jaar nog bestellen.
Maar comfortklimaat zijn niet de snelste met offertes maken geloof ik.

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2016 22:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1