Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zou graag met fotografie willen beginnen! Alleen waar begin ik?
Graag ga ik op reis zo'n 2/3 dagen naar een buitenlandse stad in Europa en zou ik dit graag willen vastleggen op beeld. De musea, gebouwen, pleinen, steegjes en mensen.

Wat voor een camera is hier geschikt voor? Welke lenzen etc? Statief?
Onthoud, ik ben echt 0% ervaren in fotografie en ben nog nooit in het bezit geweest van een camera.

Het liefst wil ik geen 'beginners' camera omdat ik toch wel echt hoge kwaliteit foto's wil maken waar je echt trots op kunt zijn en niet moet denken 'had ik maar betere apparatuur, dan was de kwaliteit beter geweest'.

Mijn budget ligt rond de €500,-.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Als je echt 0% ervaren bent zal een dure spiegelreflex camera geen betere foto's maken dan een degelijke compact camera. Als je per se een spiegelreflex wilt, begin dan hier eens: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Hoge kwaliteits foto is een benaming die mij niet zoveel zegt. Het is veel roepen in de ruimte. Ik snap dat je jezelf niet teveel wilt tekort doen. Maar een mooie aansprekende foto maken doe je niet alleen met apparatuur. Naast de, waar jij op doelt, technische beperkingen van een digitale camera zijn ook o.a. compositie en licht ook heel belangrijk.

Ik zou een beginnerscursus volgen met een goede beginnersset (statief, extra batterijen, uv filter, tas). Want met zomaar schieten bij een stedentrip zou ik je aanraden om een mobiel te nemen met een goede camer (bijvoorbeeld galaxy 7) en instagram. Dan je een dsrl aanraden. Je posting komt bij mij over van: "wow ik heb hele mooie foto's gezien bij vrienden. Ze hebben die met een dsrl geschoten. Dat wil ik ook!"

En voor eur 500,- heb je nou niet echt een ruim budget. Dus heb je zowieso een beginnersset.

[ Voor 80% gewijzigd door kevinl op 05-12-2016 11:43 ]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-01 16:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

kevinl schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:24:
En voor eur 500,- heb je nou niet echt een ruim budget. Dus heb je zowieso een beginnersset.
Wat een prima set kan zijn, al helemaal als je weet welke lenzen je wil gaan gebruiken. Vandaar ook zijn vraag.

Maar geheel terecht, kijk eens in het bestaande topic zoals hier boven genoemd.

www.maartendeboer.net

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-01 14:10
Toen ik anderhalf jaar geleden ben begonnen met fotografie ben ik naar een winkel gegaan waar ik erg goed ben geholpen. Ik ben daar toen weggelopen met een D5100, kitlens en een statief.

Het belangrijkste van fotografie is denk ik wel dat je je goed gaat inlezen over alle functies en technieken van je camera. Wil of kan je dit niet dan ga je met een DSLR dezelfde foto's maken als met een high end compact. Ga je je echter goed inlezen en veel uitproberen dan kan fotografie een erg leuke hobby worden ;)

Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 20 f1.8 S | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Z 180-600 f5.6-6.3 | Tamron 28-70 F2.8 G2 | Helios 44-2 58mm f2.0 |

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
het is maar net hoeveel controle je wilt kunnen uitoefenen, wanneer je eindelijk bedreven bent met foto's maken. dat is imo erg bepalend voor de body die je kiest

je wilt echt niet continu de menu's induiken voor een simpele instelleing

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:13
Ik kan je helemaal niets aanraden zonder dat je zelf weet wat je wilt. En om te weten wat je wilt zal je je enigsinds in het onderwerp moeten verdiepen. Zoals elke vorm van kunst zijn er technieken die je moet kunnen toepassen, en dat doe je door te lezen en te oefenen. Begin eens hier:Pak ondertussen whatever je hebt met een camera erop (smartphone, oude compact, actiecamera, tablet, etc.) en ga er foto's mee maken. Installeer indien nodig een app waarmee je sluitertijd en ISO kan bepalen (diafragma kan helaas niet op veel smartphones) en ga experimenteren. Hoeven geen mooie foto's te zijn, zolang je maar weet wat je aan 't doen bent.

Dus tot over een week O-).

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Voor €500 kan je beste een 2e hands dSLR kopen en een redelijke allround lens. Loop eens een goede fotowinkel binnen en laat je informeren. Dan heb je best een redelijk begin. Wat jij wilt haal je gewoon niet binnen 500 euro, en de hang naar betere apparatuur zal ook nooit verdwijnen.

Na 1-2 jaar weet je wat jij wilt en kan je de boel gaan vervangen.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de tip om je eerst even goed in te lezen. Doe ik ook, mede door het feit dat ik eerste even moet gaan sparen, maar het lezen, video's online kijken etc is nog eens leuk ook!

Vervolgens is het goed om daarna af te wegen wat je wilt: compact- , systeem- , of spiegelreflex camera.

Persoonlijk gaat mij voorkeur naar het laatste. Qua specs en wensen volstaat ook een systeemcamera, maar naast alle functionaliteiten is het ook een gevoelskeuze. De grip van een "echte" camera etc.

Nogmaals, ga je eerst verdiepen.
Met een budget van 500 euro zit je inderdaad in de categorie beginnerscamera.
Genoemde topic gaat je een eind op weg helpen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Canon 1200D of Nikon D3300....

wijze woorden

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Iedereen heeft gelijk, maar als je de beslissing al hebt gemaakt te kopen, dan zit je waarschijnlijk niet op goed bedoelde (en kloppende) adviezen te wachten om er vanaf te zien of om eerst een stapel boeken te lezen.

Ik zou je niet blindstaren op dslr's. Mirrorless is compacter en doet er in dat segment niks voor onder. Kijk eens naar die nieuwe Fuji X-A10 of een Sony A5100. Makkelijker meenemen is uiteindelijk vaker gebruiken. Vooral met de Fuji kun je qua lenzen nog hele leuke dingen bijkopen later en de kitlens zelf is bovengemiddeld goed.

(Overigens vind ik het advies van tweedehands ook ondertussen een dooddoener. Ik heb nog nooit iets tweedehands gekocht en ook geen behoefte aan andermans oude spullen. Ik ken ook niemand die wel graag tweedehands koopt. Als de topicstarter daar niet over begint, dan denk ik dat we die kant niet op hoeven gaan. Lekker fris, nieuw en helemaal van jezelf is wat elektronica leuk maakt.)

[ Voor 26% gewijzigd door tuk217 op 05-12-2016 15:16 ]

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Als je een absolute beginner bent dan speelt het allemaal geen rol wat je koopt.

Ik zou volgende zaken naar voor schuiven:

- kies een camera die in PASM-modi kan worden gezet.
- kies een standaard zoomlens
- kies een camera die in RAW kan werken
- leer werken met een RAW-coverter (keuze genoeg)
- print foto's (laat ze ontwikkelen) die je goed vindt

en begin van hier. Misschien zie je ergens een leuke deal online, misschien is er wel iets leuks 2de hands.
Vroeg of laat vind je wel wat je ligt of wat je leuk vindt.
Het liefst wil ik geen 'beginners' camera omdat ik toch wel echt hoge kwaliteit foto's wil maken waar je echt trots op kunt zijn en niet moet denken 'had ik maar betere apparatuur, dan was de kwaliteit beter geweest'.
Je loopt vroeg of laat altijd wel tegen een beperking op. Het is een kunst van je er bij neer te kunnen leggen of er creatief mee om te kunnen gaan.

Koop niet te snel bijkomend materiaal.

Aangezien je spreekt over reizen/steden/musea: zou ik zeggen hou het licht en compact met een lichtsterke lens.

[ Voor 8% gewijzigd door DinoBe op 05-12-2016 15:59 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
tuk217 schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:13:
Iedereen heeft gelijk, maar als je de beslissing al hebt gemaakt te kopen, dan zit je waarschijnlijk niet op goed bedoelde (en kloppende) adviezen te wachten om er vanaf te zien of om eerst een stapel boeken te lezen.
Dan kan, maar de vraag is natuurlijk of en hoe onderbouwd die beslissing is :+.
Ik zou je niet blindstaren op dslr's. ... Makkelijker meenemen is uiteindelijk vaker gebruiken. Vooral met de Fuji kun je qua lenzen nog hele leuke dingen bijkopen later en de kitlens zelf is bovengemiddeld goed.
Dit is ook zeker een goed punt. Meeneembaarheid (zeker in geval van travelfotografie) is key om het fungehalte te behouden. De beste camera is immers diegene die je bij hebt. mirrorless is ondertussen ook al goed geevolueerd.
(Overigens vind ik het advies van tweedehands ook ondertussen een dooddoener. Ik heb nog nooit iets tweedehands gekocht en ook geen behoefte aan andermans oude spullen. Ik ken ook niemand die wel graag tweedehands koopt. Als de topicstarter daar niet over begint, dan denk ik dat we die kant niet op hoeven gaan. Lekker fris, nieuw en helemaal van jezelf is wat elektronica leuk maakt.)
Het budget van 500 EUR is gewoonweg niet erg hoog. Als je snel een camera wil die er "pro" uitziet, zonder te weten of fotografie écht wel iets is voor je, dan kan je instapper evengoed een 2dehands toestel zijn. Voordeel: pro-uitvoering van een toestel met instap(2 jaar oude tech)technologie. Er moet immers ook nog een statief bij in dat budget. Uiteraard zijn daar wat risico's aan verbonden die je als starter niet/moeilijk kan inschatten.

Zelf denk ik dat de ts ook tevreden kan zijn met een premium compact oid. De camera ziet er dan niet zo "pro fotograaf" uit, maar voor travel veel handiger mi.

• MichielK71
  • Laatst online: 23-12-2025
Mijn advies is om een camera aan te schaffen waar ook veel (gebruikte) lenzen voor te koop zijn.

Fotografeer zelf met Pentax. Hoewel hier lenzen op passen die meer dan 40 jaar oud zijn is de keus minder groot dan bijvoorbeeld bij Nikon en Canon. Simpelweg omdat er van Canon en Nikon veel meer verkocht is. Ook van bijvoorbeeld Tamron, Sigma en andere 3rd party lens fabrikanten is er voor deze merken veel meer te koop. Zo heeft Tamron en Sigma een hele mooie (en prijzige) 150-600 mm super tele. Maar dus niet voor Pentax.

Het kopen van een body bepaalt voor welk systeem dat je kiest. En als je eenmaal ergens in geïnvesteerd hebt stap je niet zo makkelijk meer over omdat je dan je oude collectie lenzen moet verkopen en weer moet instappen in een ander systeem.

Daarom raad ik mensen niet zo snel aan om voor Sony te kiezen. Die hebben al de nodige lensmounts gehad en er is weinig te koop op de 2e hand markt. Vaak zijn de eigen merk lenzen ook aardig duurder dan die van Nikon of Canon.

Kom je niet verder dan alleen de kitlens maakt het overigens niet zoveel meer uit. Dan is alles goed tegenwoordig.

[ Voor 0% gewijzigd door MichielK71 op 05-12-2016 16:06 . Reden: typefout ]

• tuk217
meakerkhofs schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:05:

Daarom raad ik mensen niet zo snel aan om voor Sony te kiezen. Die hebben al de nodige lensmounts gehad en er is weinig te koop op de 2e hand markt. Vaak zijn de eigen merk lenzen ook aardig duurder dan die van Nikon of Canon.

Kom je niet verder dan alleen de kitlens maakt het overigens niet zoveel meer uit. Dan is alles goed tegenwoordig.
Ik kan met mijn Sony anders zo'n beetje iedere lens gebruiken die er maar bestaat. Het hele Canon gamma zelfs met autofocus. Daarnaast zijn er schitterende Zeiss lenzen voor Sony, waar iedere canon of Nikon gebruiker jaloers van wordt.

Ieder merk heeft voors en tegens. De vraag is in dit geval wat voor een beginnende fotograaf zonder ervaring een goede camera is voor 500 euro om met name landschappen, straatfotografie en reisfotografie mee te doen. Dat klinkt voor mij precies als de doelgroep van de Fuji en Sony die ik al noemde. Olympus zou ook goed kunnen, maar daar heb ik persoonlijk geen goede ervaringen mee.
Wat ik niet zou aanraden is een canon 1300d zonder enige vernieuwing in de laatste 3 generaties of een Nikon d3300 met hetzelfde probleem.
Zowel de Fuji X-A10 als de Sony A5100 zijn compacte, intuïtieve camera's met touchscreen, roterend scherm, goede beeldkwaliteit en voldoende mogelijkheden qua lenzen. Statiefje erbij, geheugenkaartje en klaar is kees.

Verwijderd

tuk217 schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:42:
[...]

Ik kan met mijn Sony anders zo'n beetje iedere lens gebruiken die er maar bestaat. Het hele Canon gamma zelfs met autofocus. Daarnaast zijn er schitterende Zeiss lenzen voor Sony, waar iedere canon of Nikon gebruiker jaloers van wordt.

Ieder merk heeft voors en tegens. De vraag is in dit geval wat voor een beginnende fotograaf zonder ervaring een goede camera is voor 500 euro om met name landschappen, straatfotografie en reisfotografie mee te doen. Dat klinkt voor mij precies als de doelgroep van de Fuji en Sony die ik al noemde. Olympus zou ook goed kunnen, maar daar heb ik persoonlijk geen goede ervaringen mee.
Wat ik niet zou aanraden is een canon 1300d zonder enige vernieuwing in de laatste 3 generaties of een Nikon d3300 met hetzelfde probleem.
Zowel de Fuji X-A10 als de Sony A5100 zijn compacte, intuïtieve camera's met touchscreen, roterend scherm, goede beeldkwaliteit en voldoende mogelijkheden qua lenzen. Statiefje erbij, geheugenkaartje en klaar is kees.
Leuk, maar dat valt allemaal niet in zijn budget en APS-C is qua objectieven gewoon ruk bij Sony.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:48
tuk217 schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:42:
[...]

Waarom heeft een beginnende fotograaf een camera met 'vernieuwing' nodig? Ik vind het lastig om te zeggen wat een beginnende fotograaf nodig heeft. Ik denk dat 'schietzekerheid' belangrijk is zodat je niet ontmoedigd raakt. Een goede automatische stand dus, voor als de theorie even kwijt is. Doorgroeimogelijkheden lijken me belangrijk zodat je kan experimenteren met verschillende lenzen zonder meteen een fortuin uit te geven. Of natuurlijk een compact met een goede zoomlens, want zoals hierboven gezegd; een camera die je vaker meeneemt is er eentje die je vaker gebruikt. En ook met een compact kan je leren fotograferen.

Maar fotografie gaat niet (alleen) over apparatuur. Ondanks wat de technofielen je in dit topic zullen vertellen. Fotografie gaat over emotie, timing, compositie. Om die dingen te leren heb je geen dure camera nodig.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• tuk217
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:25:
[...]

Leuk, maar dat valt allemaal niet in zijn budget en APS-C is qua objectieven gewoon ruk bij Sony.
Inderdaad. Dit was een reactie op een camera merk kiezen waar je later meer lenzen voor kunt kopen. Sony zou daarom afvallen. Ik zeg alleen dat die logica niet op gaat.
APS-C heeft inderdaad bij Sony weinig aandacht gekregen. Helemaal mee eens. In dat opzicht vind ik voor de ts ook die Fuji een interessantere keus.
Ramon schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:36:
[...]

Waarom heeft een beginnende fotograaf een camera met 'vernieuwing' nodig? Ik vind het lastig om te zeggen wat een beginnende fotograaf nodig heeft. Ik denk dat 'schietzekerheid' belangrijk is zodat je niet ontmoedigd raakt. Een goede automatische stand dus, voor als de theorie even kwijt is. Doorgroeimogelijkheden lijken me belangrijk zodat je kan experimenteren met verschillende lenzen zonder meteen een fortuin uit te geven. Of natuurlijk een compact met een goede zoomlens, want zoals hierboven gezegd; een camera die je vaker meeneemt is er eentje die je vaker gebruikt. En ook met een compact kan je leren fotograferen.

Maar fotografie gaat niet (alleen) over apparatuur. Ondanks wat de technofielen je in dit topic zullen vertellen. Fotografie gaat over emotie, timing, compositie. Om die dingen te leren heb je geen dure camera nodig.
Je hebt geen camera met vernieuwing nodig, maar ik kies liever voor een fabrikant die er alles aan doet om de markt te winnen, dan een die op z'n luie reet zit en wil cashen. Daarnaast zijn nieuwe snufjes en gadgets gewoon leuk.

Verder heb je volledig gelijk. Een compact kan ook ja. Maar met 500 euro en de mogelijkheid aps-c aan te schaffen zou ik hem gewoon aanraden gelijk goed te gaan zitten.

Mensen die zeggen dat het de fotograaf is en niet de camera rakelen ook maar oude clichés op. Mijn foto's zijn bij iedere upgrade beter geworden en ik zie duidelijk verschil tussen iedere camera die ik heb gehad. Technisch in de foto zelf, maar ook door gebruiksgemak en puur plezier van een betere camera waardoor ik er meer mee ben gaan doen.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:00
Ik zit met ongeveer hetzelfde idee, buiten het feit dat ik regelmatig de DSLR van mijn ouders heb 'geleend' (zie tijdelijk geclaimd). Alleen vind ik het gesleep met lenzen niks waard. Ik heb gisteravond de FZ1000 aangeschaft. Het is een kruising tussen een high-end compactcamera en een DSLR, allicht dat zoiets je interesseert. Het ligt wel iets buiten je budget, er staat wel tegenover dat je nooit meer lenzen hoeft te halen.

• kevinl

kevinl

Yellow van

Het zou ook leuk zijn als Lars95 wat van zich laat horen. Anders mag dit topic wel op slot van mij. Want lijkt me dat we wel genoeg ongeleide adviezen gegeven hebben.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-01 13:18
Misschien is het even handig om te weten wat de topicstarter op dit moment weet (anders dan 0%) op basis van de smartphone of zo. Dan is namelijk de volgende vraag wat er aan mist en wat je extra wilt hebben ten opzichte van die "beperkte" huidige mogelijkheden. Waar moet het beter worden, wat wil je er extra mee doen?

Soms kan het namelijk ook wel handig zijn om je te verdiepen in de materie fotografie voordat je in het diepe gegooid wordt met adviezen waarmee je je doel niet bereikt. Met name als je 0% ervan weet is het risico op een verkeerd advies namelijk levensgroot, zeker (vooral?) op dit forum waar iedereen een "beeld" heeft en dat snel inkleurt (zelfs bij z/w fotografie). Het kan handig zijn eerst een zekere kennis op te doen om de adviezen te kunnen beoordelen op waarde. Dat kan teleurstellingen voorkomen.

Grote toeters, indrukwekkende camera's, giga sensoren zijn mooi, er komt geen einde aan de mogelijkheden. Maar als je ze thuis laat omdat je er letterlijk je handen mee vol hebt heb je er niets aan. De camera die je altijd bij je hebt is de enige goede camera.... Met een mooie compacte (iets van een RX100 I/II/III of iets dergelijks) kun je bijvoorbeeld hele mooie opnames maken, met een DSLR of een systeemcamera natuurlijk ook.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de duidelijke en uitgebreide tips/feedback.

Ik heb ondertussen flink wat gelezen en bekeken op YouTube en heb ik gekozen om een DSLR te kopen.
In het topic werd de Canon 1200D en Nikon D3300 genoemd, wat is jullie mening hierover?

Wat betreft het budget, ik zei €500,-, uiteraard mag dit er ook net iets boven zijn +/- €100.

Wat betreft de lenzen, klopt het dat jij bij aanschaf van een nieuwe DSLR altijd een kitlens/standaardlens mee krijgt geleverd of verschilt dit per winkel/webshop?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:28:

Ik heb ondertussen flink wat gelezen en bekeken op YouTube en heb ik gekozen om een DSLR te kopen.
In het topic werd de Canon 1200D en Nikon D3300 genoemd, wat is jullie mening hierover?

Wat betreft het budget, ik zei €500,-, uiteraard mag dit er ook net iets boven zijn +/- €100.

Wat betreft de lenzen, klopt het dat jij bij aanschaf van een nieuwe DSLR altijd een kitlens/standaardlens mee krijgt geleverd of verschilt dit per winkel/webshop?
wel of geen lens is het verschil tussen een 'kit' en 'body'. De kitlenzen zijn vaak prima om mee vooruit te kunnen, je ziet soms ook kits met twee lenzen; b.v. een 18-55 en een 70-300. Je zou ook kunnen kiezen voor een lose body en daarbij een superzoom(?) te kopen, in de trant van 18-135/200 ofzo. Je pakt dan een flink bereik mee en hoeft nauwelijks van lens te wisselen. Kwalitatief zijn het echter niet altijd de beste lenzen geloof ik, maar ik spreek hier niet uit ervaring. (categorie borrelpraat dus ;) )
Een extra accu kan daarnaast ook handig zijn en vergeet de tas niet mee te nemen in je budget.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 09:37 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:28:

Ga in een shop de D3300 eens vasthouden (er over lezen en het toestel echt gebruiken is helemaal anders), als je de grip en het formaat prettig vindt dan zou ik overwegen om enkel de body te kopen (±330€) en daarbij een Sigma 17-50 F2.8. Dat is een lens die toch wel een pak beter is dan de kitlens, scherp, lichtsterk, vaste en grotere aperture, ... Kost rond de 300€, je hebt wel net de Black Friday promos gemist. Met die set kan je lange tijd verder en fotografie verder ontdekken. Hou je daarna zo lang mogelijk in om extra spul te kopen ;)

Verwijderd

Je kan ook bij een fotozaak kijken voor een tweedehands D3300. Die zijn dan wat gunstiger geprijsd en hebben vaak garantie. Daarnaast koop je een Sigma 17-50 en dan heb je een hele mooie set waar je cht veel plezier aan gaat beleen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

De Nikon D5200, wat is jullie mening daarover?
Ik denk dat het tussen de D5200 en de D3300 gaat, wat betreft de lens moet ik mijzelf nog beter over inlezen.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:06

skoozie

SCSI

Vorig jaar stond ik voor het zelfde dilemma, je moet voor jezelf nagaan of je het draai scherm belangrijk vind (en had de D5200 al wifi?). Voor het foto maken zelf zag ik geen meerwaarde voor de D5x00 camera's en ben voor de D3300 gegaan. Als het foto's maken mij genoeg bevalt kan ik later alsnog overstappen op een duurdere camera, en om te schieten in handmatige standen voldoet de D3300 goed genoeg. Ik ben zelf toen gegaan voor een D3300 met 18-105mm kit lens en een losse Tamron 70-300mm. maar dat was omdat ik hem mee wilde nemen op reis en meer zoom-bereik wilde.
Ik kan je weinig info geven of de 18-105 je veel gaat opleveren in straat fotografie.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• MichielK71
Je kan het beste kiezen voor een eenvoudige body en de beste lens die je je kan veroorloven.

Met een goede lens doe je jaren en jaren en die bepaalt ook veel meer de kwaliteit dan de body. Een Sigma of een Tamron 17-50 F2.8 zijn prima vervangers van de kitlens. Door het constante diafragma kan je mooi spelen met selectieve scherpte / onscherpte. Daarnaast is de kwaliteit glas ook een stuk beter.

Wil je later uitbreiden kan je voor niet al teveel geld een 70-300 tele erbij kopen. Er zit dan wel een klein gat in brandpuntafstand tussen de 50 en 70 mm, maar dat is over het algemeen niet zo'n bezwaar.

Verwijderd

De D5200 heeft geen wifi. Is wel een heel mooi toestel. Maar als je de keus hebt tussen een D3300 en een 17-50mm lens, of een D5300 met kitlens dan koos ik de D3300. Simpelweg omdat ze beiden hetzelfde kunnen maar qua lens zit er een wereld van verschil tussen.

• kevinl

kevinl

Yellow van

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:18:
De D5200 heeft geen wifi. Is wel een heel mooi toestel. Maar als je de keus hebt tussen een D3300 en een 17-50mm lens, of een D5300 met kitlens dan koos ik de D3300. Simpelweg omdat ze beiden hetzelfde kunnen maar qua lens zit er een wereld van verschil tussen.
Eens. Lens is belangrijker dan de body.

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
kevinl schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:39:
[...]

Eens. Lens is belangrijker dan de body.
Uiteindelijk wel. Dus daar kun je de focus beter op leggen. Plus lenzen gaan veel langer mee dan een body .
Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Na al jullie reacties is denk ik mijn keuze gevallen op:
D3300 zwart - Body + AF-P 18-55 VR

Dit is de body + kitlens, om mee te beginnen. Mocht ik willen uitbreiden met een betere lens met meer dan 55MM dan kan dat altijd nog, mee eens?

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Zeker een goede keuze, veel plezier ermee en zoveel mogelijk foto's maken helpt je met de technieken.
Veel plezier ermee. :)

• Inrage
D5200 heeft een beter autofocus systeem, een klapscherm en in camera HDR.
D3300 heeft een iets nieuwere sensor (marginaal minder ruis), beter voor video en is wat goedkoper te vinden.

Het gaat niet om grote verschillen, als je vooral landschappen, gebouwen en over het algemeen stilstaande onderwerpen wil vastleggen dan zit je met de D3300 wel goed, is het meer sport en spelende kinderen ofzo dan is het focus systeem van de D5200 een pré. Maar verwacht geen wonderen hé.

Een goede lens is vaak nog veel belangrijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Inrage op 06-12-2016 10:55 ]

Verwijderd

Die D5200 is geen verkeerde camera hoor. Ik heb er met een goede lens toch erg leuke foto's mee gemaakt.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11
Sta zelf ook voor dergelijke keuzes.

Mijn keuze is momenteel de D5300 (met name vanwege wifi en kantelscherm) met of 18-105mm of 18-140mm lens.

Later wil ik dan toevoegen de Nikon 35mm F/1.8 lens.

wijze woorden

• Inrage
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:52:

Dit is de body + kitlens, om mee te beginnen. Mocht ik willen uitbreiden met een betere lens met meer dan 55MM dan kan dat altijd nog, mee eens?
Ik zou toch overwegen om enkel de body te kopen met de Sigma lens. Dat is duurder ja, maar je gaat er veel meer plezier aan beleven en een upgrade veel langer uitstellen, dus op termijn wordt het zelfs goedkoper. Die kitlens is 2de hands niks waard dus eigenlijk al afgeschreven bij aankoop.

Verwijderd

Inrage schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:10:
Ik zou toch overwegen om enkel de body te kopen met de Sigma lens. Dat is duurder ja, maar je gaat er veel meer plezier aan beleven en een upgrade veel langer uitstellen, dus op termijn wordt het zelfs goedkoper. Die kitlens is 2de hands niks waard dus eigenlijk al afgeschreven bij aankoop.
Helemaal mee eens. :)

Ik heb het vermoeden dat Lars zijn "hoge kwaliteitsfoto's" in dit prille stadium zo kwalificeert met vooral het oog op 'scherpte'.
Dat mag.
Zo'n foto zal met deze perceptie nooit beter worden dan de kwaliteit van het gebruikte objectief en de eerder genoemde Sigma valt perfect in de sweetspot wat prijs/prestatie betreft.
Voor dit bescheiden geld een ideaal en lichtsterk objectief.

Lars zal er ongetwijfeld achterkomen dat compositie en belichting ook dankbare onderwerpen van aandacht zijn, maar dat is iets van later zorg. O-)

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:57
Als starter vermaak mij ik prima met mijn sony a5100.
Ik had geen zin om bakken met geld te smijten voor iets waar ik niet zeker van wist of ik het leuk vond.
En ik vermaak mij er prima mee moet ik zeggen. Verder heb ik geen ervaring met andere systemen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké ik ben het met jullie eens.

Voor de body ga ik voor de D3300, en dan de 17-50 F2.8 Sigma lens?
Wat is het verschil tussen beide? Die kitlens is 18-55 (dus meer zoom) en die jullie noemen 17-50 (dat is dan toch juist minder?)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 22:21 ]

• InGen10
De sigma lens is scherper en een stuk lichtsterker met een vast diafragma van f2.8. Die paar mm verschil zou je niet merken in de praktijk

[ Voor 13% gewijzigd door InGen10 op 06-12-2016 23:34 ]

Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 20 f1.8 S | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Z 180-600 f5.6-6.3 | Tamron 28-70 F2.8 G2 | Helios 44-2 58mm f2.0 |

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:13
Wederom, ga je eerst eens een beetje inlezen.
Balance schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:05:
[...]

Ik kan je helemaal niets aanraden zonder dat je zelf weet wat je wilt. En om te weten wat je wilt zal je je enigsinds in het onderwerp moeten verdiepen. Zoals elke vorm van kunst zijn er technieken die je moet kunnen toepassen, en dat doe je door te lezen en te oefenen. Begin eens hier:Pak ondertussen whatever je hebt met een camera erop (smartphone, oude compact, actiecamera, tablet, etc.) en ga er foto's mee maken. Installeer indien nodig een app waarmee je sluitertijd en ISO kan bepalen (diafragma kan helaas niet op veel smartphones) en ga experimenteren. Hoeven geen mooie foto's te zijn, zolang je maar weet wat je aan 't doen bent.

Dus tot over een week O-).

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:52:

Gewoon doen, kom je er vanzelf wel achter of je meer nodig hebt.

• MichielK71
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:19:
Oké ik ben het met jullie eens.

Voor de body ga ik voor de D3300, en dan de 17-50 F2.8 Sigma lens?
Wat is het verschil tussen beide? Die kitlens is 18-55 (dus meer zoom) en die jullie noemen 17-50 (dat is dan toch juist minder?)
Het verschil tussen de Sigma en de Nikon op het eind van het zoom bereik is nog op te lossen door een beetje te croppen (digitaal inzoomen heet dat ook wel). Die millimeter aan het begin (17 of 18 mm) kan je niet zo makkelijk oplossen. Je krijgt een stukje meer groothoek bij 17 mm en dat kan je alleen opvangen met de 18 mm door verder naar achteren te gaan staan. Als je bijvoorbeeld in een kamer al tegen de muur aan staat lukt het dus niet meer om meer in beeld te krijgen door naar achteren te lopen.

Er is nog een Tokina 16-50 F2.8 die je in het groothoek bereik nog meer 'ruimte' geeft. Alleen is volgens het 'grote Nikon F mount objectieven topic 2016' deze lens qua beeldeigenschappen een stuk minder dan de Tamron en de Sigma. Er staat er 1 op Marktplaats te koop voor € 170,00.

Verder zou ik je wel aanraden om een lens met beeld stabilisatie te nemen. Bij Tamron staat er dan VC en bij Sigma OS.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem de Nikon D3300 met de kitlens, ik wil als beginner nog niet extra €200 uitgeven aan die Sigma lens.

Op Tweakers staan de Nikon D3300 AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart & Nikon D3300 AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Wat is het verschil tussen de AF-P en de AF-S en wat is het verschil tussen de VR en de VR II?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2016 14:20 ]

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 22:45
Neem dan ook de kit met 18-105mm mee in je overweging, Dat geeft je een stuk meer bereik richting tele en stelt je in staat dingen dichterbij te halen.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• InGen10
De AF-P versie is de nieuwere versie. Deze mist wel de AF-M en VR schakelaas op de lens zelf, deze wordt volledig vanuit het cameramenu bediend.

Wel focussen AF-P lenzen sneller en zijn ze stiller tijdens het focussen door de stappenmotor.

De VR-II in de AF-S is geloof ik hetzelfde als de VR in de AF-P lens, het lijkt mij niet dat ze hier ineens een stapje terug gaan doen.. (Nikon claimt ook bij beide lenzen 4 stops aan VR performance)

[ Voor 7% gewijzigd door InGen10 op 07-12-2016 15:09 ]

• MichielK71
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:15:
Ik neem de Nikon D3300 met de kitlens, ik wil als beginner nog niet extra €200 uitgeven aan die Sigma lens.

Op Tweakers staan de Nikon D3300 AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart & Nikon D3300 AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Wat is het verschil tussen de AF-P en de AF-S en wat is het verschil tussen de VR en de VR II?
Volgens mij is het verschil tussen AF-P en AF-S de focusmotor in de lens. Als ik mij niet vergis is de AF-S de betere van de 2. (blijkbaar heb ik me dus vergist :))

VR staat voor Vibration Reduction, compenseert het trillen van de lens. Versie II is de verbeterde versie van de 'gewone' VR. Dat betekent bijvoorbeeld dat de correctie van trillingen beter wordt opgevangen waardoor je met langere sluitertijden toch nog scherpe foto's kan maken. Let wel, bewegingsonscherpte van het onderwerp vang je hier niet mee op. Alleen de eigen trillingen die door je handen/armen/lichaam worden doorgegeven aan de camera.

Mijn advies zou toch de Sigma lens zijn. Ben zelf ook begonnen met de kitlens (in mijn geval van Pentax) en had liever direct voor de betere lens gekozen. Er zijn zoveel factoren die positief beïnvloed worden door de betere kwaliteit lens en het feit dat je met een constant diafragma van F2.8 werkt.

Zo heb je de hoeveelheid licht wat door de lens naar binnen komt. Met een lichtsterkere lens (dus lager F-getal) komt er meer licht binnen. Hierdoor werkt de autofocus beter, is de zoeker waar je doorheen kijkt lichter, kan je voor een lagere ISO waarde kiezen (minder ruis) of kies je voor een kortere sluitertijd (bevriezen beeld) etc.

Een grotere lensopening zorgt ook voor meer 'scheiding' van het onderwerp ten opzichte van voorgrond en achtergrond. Zo komt de 'focus' meer op het onderwerp te liggen in plaats van dat het onderwerp wegvalt in alle 'clutter' van voor en achtergrond. Kijk maar eens naar een foto (onbewerkt) die uit een telefoon komt. Daar is alles van voorgrond tot achtergrond scherp. Dat kan bewust de bedoeling zijn en ook lekker 'veilig' want niks is meer onscherp. Maar als je dan vraagt aan de fotograaf wat nu precies 'dat' was wat ze wilden laten zien? Want er is meestal geen duidelijk onderscheid in voorgrond, onderwerp en achtergrond.

Verder is het glas vaak van betere kwaliteit waardoor je minder last hebt van lensfouten. Denk aan die paarse randjes op plekken waar licht en donker samenkomen (voorbeeld, boom zonder blad in felle zon, langs de takken zie je dan een paarse gloed). Dit noemen ze ook wel chromatische aberratie of CA. Daarnaast kan een lens last hebben van flare. Dit merk je als je tegen de zon in fotografeert. Daarbij hoef je de zon niet letterlijk recht op de foto te zetten. Als de zon al net buiten beeld in een hoek staat kan je hier al last van hebben. Een zonnekap werkt hier wel tegen. Over die zonnekap gesproken, zet die altijd op de lens. Ook binnen heb je lichtbronnen (lampen/ramen) en dus ook last van invallend licht. Verder beschermt de kap je frontlens (voorste deel van het objectief) als je met je dure lens ergens tegenaan stoot.

Mijn advies zou zijn om eens te kijken bij een goede camerazaak zoals cameranu, camera express, foto konijnenboom, cameraland en zo nog een paar. Daar hebben ze met enige regelmaat nieuwe lenzen zonder doos (showroom modellen) met aardige kortingen op de nieuwprijs. En een goede occasion bij een gerenommeerde winkel zou ik ook wel aandurven.

Maar voor alles, geniet straks van je aankoop en ga lekker foto's maken. Want ook al heb je de mooiste camera en lens combo, als je geen foto's maakt heb je er niets aan :)

[ Voor 0% gewijzigd door MichielK71 op 07-12-2016 15:02 . Reden: correctie ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor wederom de uitgebreide reacties, na ook even met een vriend te hebben gesproken die in de fotografie zit lijkt het mij inderdaad beter om voor het volgende te gaan:

€329
Body: Nikon D3300 body

€339
Lens: SIGMA 17-50MM F/2.8 EX DC OS HSM NIKON

€23
Tas/bag: CASE LOGIC SLRC-200 SLR

€28
SD kaart: SANDISK SDHC EXTREME 32GB 90MB/S CLASS 10

= €719,-

Nog op/aan-merkingen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2016 15:19 ]

• InGen10
Ik zou verwachten dat de Sigma lens met zijn eigen zonnekap wordt geleverd, mijn sigma macro werd dat ook namelijk.

Die zonnekap past ook alleen op een AF-S 18-55 van nikon, de Sigma is veel breder.

[ Voor 27% gewijzigd door InGen10 op 07-12-2016 15:16 ]

• MichielK71
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:10:
Bedankt voor wederom de uitgebreide reacties, na ook even met een vriend te hebben gesproken die in de fotografie zit lijkt het mij inderdaad beter om voor het volgende te gaan:

Zonnekap: NIKON HB-69 (kan deze bevestigd worden op de SIGMA lens?)

Nog op/aan-merkingen?
Het lijkt me niet nodig om bij de Sigma lens een aparte zonnekap bij te kopen. Die hoort er gewoon bij te zitten (in de doos).

Kijk voor een tas naar iets wat lekker zit. Als je ooit een 2e lens erbij wil (of een losse flitser) is het ook prettig dat je hiervoor de ruimte hebt. Mijn ervaring is wel dat er geen ideale tas bestaat. Ik heb nu een schoudertas van Crumpler, een Lowepro slingshot en daarnaast nog een snuittas van Crumpler. Geen van alle is echt geschikt voor alle doeleinden.

Geheugenkaart is prima.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, zie nu dat ze zonnekap erbij wordt geleverd.

Dan zou dit het uiteindelijk worden:

€329

€339

€23

€28

= €719,-

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2025
Er is niks erger dan met een lege accu te staan, dus daarvan zou ik nog een reserve nemen.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-01 09:08
sheepie880 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:29:
Er is niks erger dan met een lege accu te staan, dus daarvan zou ik nog een reserve nemen.
Tja, dat kan je achteraf toch nog aanschaffen mocht je helemaal wilt gaan?
Mijn ervaring met de Sony A58K is dat ik een hele week fotograaf zonder het ding 1 maal op te laden (~500 foto's na verwijderen mislukte), dus als hij een weekendje gaat hoeft hij zijn oplader niet eens mee te pakken.

Verder staat het ding alleen maar stof te hebben waarschijnlijk dus dit zou ik alleen maar aanschaffen als je je echt verder wilt verdiepen en dus niet als beginner.

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:19:

€28
Kingston is evengoed en goedkoper:
http://www.bax-shop.nl/sd...uhs-i-ultimate-flash-card

• Inrage
Ik heb gewoon een camera bag insert voor in een normale Eastpak rugzak (padded pak'r), dat werkt ook ;)

Extra accu is geen must, neem gewoon minder crappy foto's en beperkt je gebruik van het scherm.
Als je op een weekendje uit de batterij leeg krijgt dan moet je wel echt op een mega interessante plek zitten :D

[ Voor 50% gewijzigd door Inrage op 07-12-2016 17:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:19:
Klopt, zie nu dat ze zonnekap erbij wordt geleverd.

Dan zou dit het uiteindelijk worden:

€329

€339

€23

€28

= €719,-
Doen! Mooie set om mee te beginnen en veel beter dan de set met een kitlens. Een extra accu heb je niet nodig voor eerst. Volladen en je kan er ruim mee toe. Wel zou ik twee geheugenkaartjes nemen, just in case.

Verwijderd

Topicstarter
Nikon D3300 body
SIGMA 17-50MM F/2.8 EX DC OS HSM NIKON
CASE LOGIC SLRC-200 SLR
Kingston 32GB SDHC Class 10 UHS-I Ultimate Flash Card

Zojuist dit besteld. :)
Bedankt voor al het advies/hulp!!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:04:
Nikon D3300 body
CASE LOGIC SLRC-200 SLR

Echt een mooie combinatie! Geniet ervan.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:26:
[...]

Helemaal mee eens. :)

Ik heb het vermoeden dat Lars zijn "hoge kwaliteitsfoto's" in dit prille stadium zo kwalificeert met vooral het oog op 'scherpte'.
Dat mag.
Zo'n foto zal met deze perceptie nooit beter worden dan de kwaliteit van het gebruikte objectief en de eerder genoemde Sigma valt perfect in de sweetspot wat prijs/prestatie betreft.
Voor dit bescheiden geld een ideaal en lichtsterk objectief.

Lars zal er ongetwijfeld achterkomen dat compositie en belichting ook dankbare onderwerpen van aandacht zijn, maar dat is iets van later zorg. O-)
Dat zou juist de eerste zorg moeten zijn. Camera en objectieven wordt teveel belang aan gehecht. Ik zie dat Lars een keuze heeft gemaakt en met die set kan hij technisch in elk geval vooruit. Dus nu verdiepen in compositie/belichting. Als je dat goed onder de knie hebt maak je foto's die zich onderscheiden van kiekjes.

Verwijderd

wisselwerking schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:50:
Dat zou juist de eerste zorg moeten zijn. Camera en objectieven wordt teveel belang aan gehecht. Ik zie dat Lars een keuze heeft gemaakt en met die set kan hij technisch in elk geval vooruit. Dus nu verdiepen in compositie/belichting. Als je dat goed onder de knie hebt maak je foto's die zich onderscheiden van kiekjes.
Je hebt hier uiteraard volkomen gelijk, maar "beperkte impulscontrole" en "instant bevrediging" doen het bij zo'n leuke aankoop standaard veel beter dan een moeizame saaie cursus vooraf lees ik overal. ;)

Het duurt doorgaans even voor je ook die andere onmisbare kanten van fotografie gaat waarderen en let's face it, de meesten hebben dan allang afgehaakt. ;(
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:04:
Nikon D3300 body
CASE LOGIC SLRC-200 SLR

Uitstekende keus en prima combinatie, slim dat je er iets langer over hebt nagedacht.
Het blijft immers een boel geld.

Ik hoop voor je dat je hier heel blij van gaat worden. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 04:53 ]

• schaapiej
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-01 09:31
Inrage schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:52:
Ik heb gewoon een camera bag insert voor in een normale Eastpak rugzak (padded pak'r), dat werkt ook ;)

Extra accu is geen must, neem gewoon minder crappy foto's en beperkt je gebruik van het scherm.
Als je op een weekendje uit de batterij leeg krijgt dan moet je wel echt op een mega interessante plek zitten :D
Ik schiet zelf ook geen accu leeg in een weekend. Maar zo'n ding kan natuurlijk altijd kapot gaan vandaar dat ik een reserve in mijn tas heb gedaan. (ja camera/lens kan ook kapot I know :p)

Leuk setje besteld zo te zien! Heb zelf ergens deze zomer dezelfde lens gekocht en bevalt zeer goed.
Have fun!

<GoT>NightStalker

Pagina: 1