Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:15:
Ik neem de Nikon D3300 met de kitlens, ik wil als beginner nog niet extra €200 uitgeven aan die Sigma lens.
Op Tweakers staan de Nikon D3300 AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart & Nikon D3300 AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart
Wat is het verschil tussen de AF-P en de AF-S en wat is het verschil tussen de VR en de VR II?
Volgens mij is het verschil tussen AF-P en AF-S de focusmotor in de lens. Als ik mij niet vergis is de AF-S de betere van de 2. (blijkbaar heb ik me dus vergist

)
VR staat voor Vibration Reduction, compenseert het trillen van de lens. Versie II is de verbeterde versie van de 'gewone' VR. Dat betekent bijvoorbeeld dat de correctie van trillingen beter wordt opgevangen waardoor je met langere sluitertijden toch nog scherpe foto's kan maken. Let wel, bewegingsonscherpte van het onderwerp vang je hier niet mee op. Alleen de eigen trillingen die door je handen/armen/lichaam worden doorgegeven aan de camera.
Mijn advies zou toch de Sigma lens zijn. Ben zelf ook begonnen met de kitlens (in mijn geval van Pentax) en had liever direct voor de betere lens gekozen. Er zijn zoveel factoren die positief beïnvloed worden door de betere kwaliteit lens en het feit dat je met een constant diafragma van F2.8 werkt.
Zo heb je de hoeveelheid licht wat door de lens naar binnen komt. Met een lichtsterkere lens (dus lager F-getal) komt er meer licht binnen. Hierdoor werkt de autofocus beter, is de zoeker waar je doorheen kijkt lichter, kan je voor een lagere ISO waarde kiezen (minder ruis) of kies je voor een kortere sluitertijd (bevriezen beeld) etc.
Een grotere lensopening zorgt ook voor meer 'scheiding' van het onderwerp ten opzichte van voorgrond en achtergrond. Zo komt de 'focus' meer op het onderwerp te liggen in plaats van dat het onderwerp wegvalt in alle 'clutter' van voor en achtergrond. Kijk maar eens naar een foto (onbewerkt) die uit een telefoon komt. Daar is alles van voorgrond tot achtergrond scherp. Dat kan bewust de bedoeling zijn en ook lekker 'veilig' want niks is meer onscherp. Maar als je dan vraagt aan de fotograaf wat nu precies 'dat' was wat ze wilden laten zien? Want er is meestal geen duidelijk onderscheid in voorgrond, onderwerp en achtergrond.
Verder is het glas vaak van betere kwaliteit waardoor je minder last hebt van lensfouten. Denk aan die paarse randjes op plekken waar licht en donker samenkomen (voorbeeld, boom zonder blad in felle zon, langs de takken zie je dan een paarse gloed). Dit noemen ze ook wel chromatische aberratie of CA. Daarnaast kan een lens last hebben van flare. Dit merk je als je tegen de zon in fotografeert. Daarbij hoef je de zon niet letterlijk recht op de foto te zetten. Als de zon al net buiten beeld in een hoek staat kan je hier al last van hebben. Een zonnekap werkt hier wel tegen. Over die zonnekap gesproken, zet die
altijd op de lens. Ook binnen heb je lichtbronnen (lampen/ramen) en dus ook last van invallend licht. Verder beschermt de kap je frontlens (voorste deel van het objectief) als je met je dure lens ergens tegenaan stoot.
Mijn advies zou zijn om eens te kijken bij een goede camerazaak zoals cameranu, camera express, foto konijnenboom, cameraland en zo nog een paar. Daar hebben ze met enige regelmaat nieuwe lenzen zonder doos (showroom modellen) met aardige kortingen op de nieuwprijs. En een goede occasion bij een gerenommeerde winkel zou ik ook wel aandurven.
Maar voor alles, geniet straks van je aankoop en ga lekker foto's maken. Want ook al heb je de mooiste camera en lens combo, als je geen foto's maakt heb je er niets aan
[
Voor 0% gewijzigd door
MichielK71 op 07-12-2016 15:02
. Reden: correctie ]