Wat zijn de surroundsound "basics" die ik moet weten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.O. Project
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-06 13:40
Hallo
Ik heb verschillende vragen, maar het is wel samen te vatten in de titel van dit forumtopic

Na een keer verwonderd in de mediamarkt naar een surroundsound set te hebben staan luisteren heb ik marktplaats in de gaten gehouden en een tijdje geleden een JBL set (SCS85) aangeschaft.
Speakers, check. De versterker/reciever heb ik ook via marktplaats verkregen, een Sony TA-VE170 met Dolby Pro Logic.

Aansluiten en luisteren maar dacht ik, helaas ging dat in realiteit minder soepel. Als ik de speakers aansluit en vanaf mijn telefoon (via een rca kabeltje) muziek op zet krijg ik met welke instelling dan ook niet degelijk geluid uit alle 5 de speakers. Ik heb uiteraard wel al geprobeert of de speakers werken door deze ieder individueel op een versterker aan te sluiten die zeker werkt, alle speakers functioneren naar behoren. Op dit moment besefte ik me dat ik niet gek veel af wist van surround sound en dat het misschien maar eens tijd werd om kennis op te doen. Een aantal doorgelezen forumtopics later heb ik nogsteeds een aantal vragen

- Wat voor bron heb je nodig om 5.1 surround af te kunnen spelen? (kan dit met een normale mp3 of is hier ondersteuning voor nodig in het bestand/programma waarmee je het afspeelt?)
- Kan een/mijn versterker stereo afspelen op 5.1 door simpelweg de rear speakers hetzelfde te geven als de front spekers?
- zijn er nog tips voor mijn setup?

Ik hoor graag wat jullie te melden hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door E.O. Project op 03-12-2016 16:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:13
Voor 5.1 ben je ook een bron nodig die ook een 5.1 signaal uitstuurt. Of een versterker die het signaal kan upmixen. Maar dan mis vaak wel het ruimtelijke geluid wat je normaal wel hebt met goed gemixte 5.1 tracks. (Bijvoorbeeld in films dat er iemand van rechtsachter aan komt lopen dat je dat dan ook daadwerkelijk hoort)

In de handleiding staat vaak wel of de versterker het signaal kan upmixen en zo uit kan sturen over alle speakers of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:09
Meestal heb je een optie zoals Stereo Surround o.i.d. dan word je stereo geluid wat je erin stuurt uitgestuurd naar 4 boxen, je 2 fronts en je 2 rears, je center speaker wordt hier vrijwel nooit voor gebruikt. Ik ga er vanuit dat bijna iedere versterker deze optie wel aan boord moet hebben.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:27
Als je versterker Dolby ProLogic (oid) heeft, kan je stereo geluid over de 5 kanalen verspreiden, maar het nut hiervan is mij persoonlijk onduidelijk ;) je krijgt namelijk nooit een echt 5.1 signaal ermee.

Wat je voor surround geluid wil is bijvoorbeeld een film met DTS of DD5.1 soundtrack afspelen via SPDIF of HDMI, zo dat de receiver het kan decoderen en kan uitsturen over de speakers. Ik kan niet echt de specs van de TA-VE170 vinden maar het lijkt een oud apparaat te zijn. Volgende keer eerst uitzoeken voordat je iets aanschaft. :)

Je kan bijvoorbeeld wel een 'ouderwetse' surround geluidskaart of DVD-speler met analoge uitgangen aansluiten op de TA-VE, dan kan je wel 5.1 gebruiken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon op 03-12-2016 16:21 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Zie [FAQ] Audio voor een - mijns inziens - toch wel lap tekst die veel van je vragen zou moeten beantwoorden.
E.O. Project schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 15:56:
De versterker/reciever heb ik ook via marktplaats verkregen, een Sony TA-VE170 met Dolby Pro Logic.
Dolby Pro Logic, oftewel een surround sausje over een stereokanaal. Je gekochte receiver is heel oud en zal nooit DTS of Dolby Digital gaan kunnen decoderen. .

[q]Wat voor bron heb je nodig om 5.1 surround af te kunnen spelen? (kan dit met een normale mp3 of is hier ondersteuning voor nodig in het bestand/programma waarmee je het afspeelt?)[/

De enige methode om echt surround uit de Sony te halen is via de meerkanaals analoge ingangen. De bron zal dan moeten decoderen en niet de Sony. Helaas zijn bronnen met deze uitgang steeds zeldzamer aan het worden. Aansluiten op de PC kan wel, zie daarvoor de FAQ. Als de receiver een optie heeft om Pro Logic in te zetten kan je dus het stereo signaal omzetten naar surround.

Al is het afspelen van een muziekbestand in surround bij sommigen ook vloeken in de kerk. Waarbij een optie als All Channel Stereo nog gaat aangezien het geluid dan simpelweg wordt gespiegeld. Pro Logic prbeeert er echt surround van te maken en dat is in mijn oren nooit echt lekker.
Kan een/mijn versterker stereo afspelen op 5.1 door simpelweg de rear speakers hetzelfde te geven als de front spekers?
Nee. 5.1 is 5 losse dedicated kanalen met een los LFE-kanaal (de .1). Als je iets als All Channel Stereo wilt creëren werkt het deels. Muziek is in 99,9% van de gevallen stereo en dus 2.0. Over de center komt ook geen geluid. Je zou dan geluid uit vier speakers krijgen. Let voor je gaat klussen wel op hoe je door gaat lussen. In serie of parallel kan het verschil maken tussen geluid en een opgeblazen Sony.
zijn er nog tips voor mijn setup?
Eerst inlezen en dan pas kopen? :p

Ik zou ook eens goed kijken naar de instellingen op de subwoofer en eventueel in de receiver (al zal dat zeer minimaal zijn). Speakers met een subwoofer zijn geen plug and play. Om nog te zwijgen over het juiste plaatsing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.O. Project
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-06 13:40
Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik heb eerst even de FAQ doorgelezen om geen dubbele vragen te stellen, maar het is redelijk wat info dus vergeef me als ik dat toch doe ;)

Als ik jullie reacties lees concludeer ik dat mijn versterker stereo geluid dus zou moeten kunnen "upmixen" tot een 5.1 surround immutatie. Er komt tijdens het spelen van muziek wel geluid uit de achterste speakers, maar dit is zo zacht dat als je midden in de kamer staat je dit niet kan horen. Is dit de bedoeling of is er dan toch iets mis met mijn versterker?

Om het even duidelijk te maken, ik wil met mijn setup muziek af kunnen spelen (het liefst over 4 of meer kanalen omdat de muziek dan gewoon van meerdere kanten komt) en 5.1 geluid af kunnen spelen via mijn pc/laptop. Ik denk nu dat het beste is om te kijken naar een andere versterker/reciever. Wat zijn jullie gedachten hierover? zijn er nog andere goede opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SgtElPotato schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:11:
Meestal heb je een optie zoals Stereo Surround o.i.d. dan word je stereo geluid wat je erin stuurt uitgestuurd naar 4 boxen, je 2 fronts en je 2 rears, je center speaker wordt hier vrijwel nooit voor gebruikt. Ik ga er vanuit dat bijna iedere versterker deze optie wel aan boord moet hebben.
Het klinkt alleen voor geen meter. Stereo luisteren doe je met 2 kanalen.

Zelfs met een goede beeld/geluid concertopname in 5 kanaals hoor je uit de surrounds alleen publiek. Vanuit de fronts en center hoor je dan de instrumenten en stemmen.

Met een feestje als je hele kamer vol mensen zit kan jouw optie nog wel enig nut hebben om te kunnen blazen en overal geluid te hebben, maar dat noem ik geen muziek luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E.O. Project schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:37:
Allereerst heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik heb eerst even de FAQ doorgelezen om geen dubbele vragen te stellen, maar het is redelijk wat info dus vergeef me als ik dat toch doe ;)

Als ik jullie reacties lees concludeer ik dat mijn versterker stereo geluid dus zou moeten kunnen "upmixen" tot een 5.1 surround immutatie. Er komt tijdens het spelen van muziek wel geluid uit de achterste speakers, maar dit is zo zacht dat als je midden in de kamer staat je dit niet kan horen. Is dit de bedoeling of is er dan toch iets mis met mijn versterker?

Om het even duidelijk te maken, ik wil met mijn setup muziek af kunnen spelen (het liefst over 4 of meer kanalen omdat de muziek dan gewoon van meerdere kanten komt) en 5.1 geluid af kunnen spelen via mijn pc/laptop. Ik denk nu dat het beste is om te kijken naar een andere versterker/reciever. Wat zijn jullie gedachten hierover? zijn er nog andere goede opties?
Je dient per kanaal wel het een en ander in te stellen zijnde volume en afstand. Een receiver moet je inregelen.

Edit: heb even snel gegoogled maar volgens mij is dat ding wel heel basic en is er bij jou weinig in te regelen. Snel een echte receiver halen. Tweedehands is er genoeg moois te koop.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:45:
[...]

Het klinkt alleen voor geen meter. Stereo luisteren doe je met 2 kanalen.

Zelfs met een goede beeld/geluid concertopname in 5 kanaals hoor je uit de surrounds alleen publiek. Vanuit de fronts en center hoor je dan de instrumenten en stemmen.

Met een feestje als je hele kamer vol mensen zit kan jouw optie nog wel enig nut hebben om te kunnen blazen en overal geluid te hebben, maar dat noem ik geen muziek luisteren.
Volledig mee eens, maar dit is volgens mij wel wat TS bedoelt.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Op welke ingang heb je de rca kabel aangesloten? Toch niet op de 5.1 CH/DVD ?

Check in de gebruiksaanwijzing even de instellingen voor sound field en center mode.
https://www.sony.co.uk/support/en/product/HT-K170

Het ding lijkt geen instelling als all channel stereo te hebben dus weinig kans dat je op alle luidsprekers alles goed te horen krijgt.
Pagina: 1