• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Blijft altijd leuk, die teardowns van Lens Rentals. d:)b

https://www.lensrentals.c...ikon-105mm-f1-4e-ed-af-s/

Prachtig om te zien hoe e.e.a. in elkaar zit (weet je gelijk waarom het zo lastig en duur is om het ff te repareren). En heerlijk om het commentaar van Roger Cicala te lezen. :)

Vooral als de Nikon Marketing afdeling beweert dat SWM aandrijving veeeeel beter is dan focussering met tandwieltjes... tuurlijk... O-)

Afbeeldingslocatie: https://www.lensrentals.com/blog/media/2016/11/micromotor.jpg

"This view also exposes Nikon’s ongoing creative marketing. Many of you probably think the designation of SWM on this lens, which stands for Silent Wave Motor, means you get an expensive ring ultrasonic motor. Not so much. That’s the focusing motor there with the green band around it. Fanboys are going to scream that I’m splitting hairs trashing Nikon’s marketing about SWM, since this is technically an ultrasonic motor (although other manufacturers have the decency to call them micro-ultrasonic to differentiate them from ring-ultrasonic). Let’s look at a screen grab from the Nikon page for the 105mm f/1.4E ED AF-S lens:

http://www.nikonusa.com/e...-105mm-f%252f1.4e-ed.html

Note Nikon’s text says “–rather than a gear system–to focus the lens”. If you look at the motor, what do you see? Correct. A gear system to focus the lens. The lens still focuses just fine and while it’s not silent, it is very quiet. But please don’t tell me it’s “better than a lens with a gear system” when it has a gear system, OK? Y’all must think nobody’s ever going to open up your lenses and see you’re blowing smoke up our internet."

Afbeeldingslocatie: https://www.lensrentals.com/blog/media/2016/11/insidemotor.jpg

" I’ll go back to my natural sarcastic state, and we’ll take another look at that Silent Wave Motor that’s ‘better than one with a gear system.’"

Goh, waar lijkt dit op? Tandwieltjes misschien? :X

Mooie Plaatjes   

Verwijderd

Is het normaal dat hiervoor plastic wordt gebruikt?

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 15:11:
Is het normaal dat hiervoor plastic wordt gebruikt?
Natuurlijk. Metalen tandwieltjes kunnen zorgen voor ongewenste splintertjes en metaaldeeltjes loskomen bij slijtage. Kunststof heeft dit veel minder natuurlijk.

En "Plastic" Teflon is ook plastic, carbon in de ogen van veel mensen ook. Schijnbaar hebben heel de plastics en kunststoffen toch wel potentie als men het in de Formule 1, ruimte/luchtvaart gebruikt...

Making an ass of myself since the 70's

• koornee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-01 22:40

koornee

3!

Marketinggelul, een beetje wel natuurlijk. Maar mocht ik ooit €2400,- vinden dan gaat deze lens ook gelijk mijn fototas in.

Leuk altijd om te zien hoe die lens er van binnen uitziet.

Beauty is everywhere | Hold on, it's manual focus,... www.cornedeweert.nl

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-01 11:50

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik mag hopen dat hij nog wel FTM focus heeft? :Y) Het is namelijk een prachtige lens voor bokeh shots maar voor mij veel te lang helaas.

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 00:24
Gewoon een moderne Sigma 85mm f/1.4 Art kopen. Klasse optiek en qua bouw ook zeer goed. En werkt ook beter met autofocus en diafragma op je Canon ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 03-12-2016 19:10 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19
Nikon heeft er nooit een geheim van gemaakt twee verschillende SWM-toepassingen te gebruiken, de ring-variant en de compacte variant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rAUEkebwFlBDJdNCwqOqEw5G/full.png

Bron: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/pdf/nikkor_lenses.pdf blz. 33

Denk dat de beste man van Lens Rentals 'geared' iets anders interpreteert dan Nikon doet, nml. een tandwiel of twee in het objectief versus de motor in de camerabody met de hele mechanische overbrenging zoals Nikon voor de intro SWM de objectieven liet focussen.

Typisch internet: bombarie maken zonder de nuance te zoeken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Universal Creations
Je kunt het nuanceren zoveel je wilt, maar geared blijft geared.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Hee leuk, Nikon bashen - ik doe mee! :P

Op een wat serieuzere toon: wat maakt het voor de foto uit - als een lens goed en snel scherp stelt - of scherp stellen via een klein motortje (bij Canon 'micro-USM' geheten) of via een ringmotor gaat? En over solderen: nog steeds de stevigste manier (mits goed gedaan) om iets dergelijke elektrisch vast te zetten..

Wat mij wel wat zorgen zou baren is stof (in een hagelnieuwe lens van 2000+ bal) op een plek waar je het niet kan bereiken - namelijk in de holte tussen 2 gelijmde elementen in. Wat ik ook een dergelijk geprijsd objectief niet waardig vind is het 'made in China' verhaal. Het zal allemaal wel zo zijn dat het niet uitmaakt - maar ik vind het een zwaktebod..

Gelukkig wordt de higher end Canon meuk nog wel in Japan in elkaar geflanst O+

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Het is niet bashen imho, maar gewoon onzin vertellen!

Citaat:

"Note Nikon’s text says “–rather than a gear system–to focus the lens”. If you look at the motor, what do you see? Correct. A gear system to focus the lens. The lens still focuses just fine and while it’s not silent, it is very quiet. But please don’t tell me it’s “better than a lens with a gear system” when it has a gear system, OK?"

M.a.w. eerst vertelt Nikon dat er geen 'gear system' (= tandwiel) systeem in zou zitten om te focussen, want dat zou beter zijn. En vervolgens blijkt er wel degelijk een tandwiel systeem in te zitten. :F

Het gaat er niet om of het een beter is dan het ander, maar er wordt gewoon onzin verteld.

En DAT het een gevoelig puntje is, blijkt wel.
Want de oorspronkelijk pagina van Nikon USA (uit Google cache) zegt dit over SWM:

"Silent Wave Motor

AF-S NIKKOR lenses feature Nikon’s Silent Wave Motor (SWM), which represents a significant advance in AF lens technology. SWM uses ultrasonic vibrations—rather than a gear system—to focus the lens, providing incredibly smooth, silent and precise autofocus operation."

(1 december)

Terwijl op DIT moment, de tekst anders is:

"Silent Wave Motor

AF-S NIKKOR lenses feature Nikon’s Silent Wave Motor (SWM). This technology converts “traveling waves” into rotational energy to focus the optics. This enables high-speed autofocusing that's extremely accurate and super quiet."

M.a.w. de tekst over ... rather than a gear system... is weg!

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 03-12-2016 23:32 ]

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
Precies. Het gaat om de marketing onzin. Net zoals "APO", "Macro" en "weathersealing" (persoonlijke favoriet van Roger). Allemaal termen die in redelijk wat gevallen geen ruk waard zijn.

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

ehtweak schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:23:
Het is niet bashen imho, maar gewoon onzin vertellen!

Citaat:

"Note Nikon’s text says “–rather than a gear system–to focus the lens”. If you look at the motor, what do you see? Correct. A gear system to focus the lens. The lens still focuses just fine and while it’s not silent, it is very quiet. But please don’t tell me it’s “better than a lens with a gear system” when it has a gear system, OK?"

M.a.w. eerst vertelt Nikon dat er geen 'gear system' (= tandwiel) systeem in zou zitten om te focussen, want dat zou beter zijn. En vervolgens blijkt er wel degelijk een tandwiel systeem in te zitten. :F

Het gaat er niet om of het een beter is dan het ander, maar er wordt gewoon onzin verteld.
Ach bij Nikon zijn ze gewoon blij dat ze 27 jaar na hun grootste concurrent eindelijk afzijn van die 'schroevendraaier-focus'! Laat ze lekker! ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Universal Creations schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:30:
en "weathersealing" (persoonlijke favoriet van Roger). Allemaal termen die in redelijk wat gevallen geen ruk waard zijn.
"weathersealing"? To keep the weather IN or to keep the weather OUT? :+
(nu was het om het stof binnen te houden)

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 03-12-2016 23:55 ]

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
mennovanw schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:30:
[...]

Ach bij Nikon zijn ze gewoon blij dat ze 27 jaar na hun grootste concurrent eindelijk afzijn van die 'schroevendraaier-focus'! Laat ze lekker! ;)
Je vergeet dat ze ondertussen ook hebben begrepen dat een elektronisch diafragma handig kan zijn. Al zou ik zelf nog altijd graag een diafragmaring op de lens zien (maar werking verder elektronisch).

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:41:
[...]

Je vergeet dat ze ondertussen ook hebben begrepen dat een elektronisch diafragma handig kan zijn. Al zou ik zelf nog altijd graag een diafragmaring op de lens zien (maar werking verder elektronisch).
:Y ik merk zelf ook dat via een ring veel sneller/beter gaat dan "eindeloos" draaien aan een wieltje ergens op je camera.

ora et labora

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:47:
[...]

:Y ik merk zelf ook dat via een ring veel sneller/beter gaat dan "eindeloos" draaien aan een wieltje ergens op je camera.
Misschien de moeite waard om je camera in te stellen op halve stops in plaats van derde stops? :Y)

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Of gewoon op hele stops ;) Als dat kan uiteraard. Bij ISO kan het wel, maar ik vraag me af of dat ook bij diafragma kan.

Edit: mijn fossiele 5D2 kan enkel 1/2 en 1/3 stop bij exposure (1/3 en hele stop bij iso).

[ Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 04-12-2016 01:03 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:19
Ja, dat kan (1/3, 1/2, 1).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:09:
Gewoon een moderne Sigma 85mm f/1.4 Art kopen. Klasse optiek en qua bouw ook zeer goed. En werkt ook beter met autofocus en diafragma op je Canon ;)
En 20mm korter ;) .

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En héél wat minder lekkere bokeh :9

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
VD zei dat de 105mm te lang was, dus is 20mm korter juist een voordeel. Aangezien hij heel blij is met zijn 85L, weet ik dat 85mm hem wel ligt.
Ventieldopje schreef op zondag 4 december 2016 @ 01:28:
En héél wat minder lekkere bokeh :9
Kun je dat ook onderbouwen, want als ik de samples bekijk (Sigma, Nikon), dan is de bokeh van de Sigma 85/1.4A even creamy als van de Nikon 105/1.4. Het verschil is dat de Nikon een grotere pupil heeft en dus meer backgroundblur: http://howmuchblur.com/#c....4-on-a-0.9m-wide-subject
Maar misschien zit je met je gedachte meer bij de Sigma 50/1.4 Art die niet zo'n romige bokeh heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 04-12-2016 02:02 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op zondag 4 december 2016 @ 02:00:
[...]

VD zei dat de 105mm te lang was, dus is 20mm korter juist een voordeel. Aangezien hij heel blij is met zijn 85L, weet ik dat 85mm hem wel ligt.

[...]

Kun je dat ook onderbouwen, want als ik de samples bekijk (Sigma, Nikon), dan is de bokeh van de Sigma 85/1.4A even creamy als van de Nikon 105/1.4. Het verschil is dat de Nikon een grotere pupil heeft en dus meer backgroundblur: http://howmuchblur.com/#c....4-on-a-0.9m-wide-subject
Maar misschien zit je met je gedachte meer bij de Sigma 50/1.4 Art die niet zo'n romige bokeh heeft.
http://www.diyphotography...great-glass-shitty-bokeh/ onder andere :Y) Tenzij ze met de 85 ineens een andere weg in geslagen zijn. Die hoop heb ik met Sigma laten varen om eerlijk te zijn. Maar goed, dat is een eeuwenoude welles nietes denk ik.

Ik doelde dan ook eerder op de 105mm die langer is en je daarom sneller meer background blur hebt :)

www.maartendeboer.net

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:23:
http://www.diyphotography...great-glass-shitty-bokeh/ onder andere :Y) Tenzij ze met de 85 ineens een andere weg in geslagen zijn. Die hoop heb ik met Sigma laten varen om eerlijk te zijn. Maar goed, dat is een eeuwenoude welles nietes denk ik.
Nee, dat is geen eeuwenoud welles nietes. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zoals ik al zei is de 50A geen bokeh wonder (terwijl de EX 50/1.4 dat wel was). Je moet dus gewoon kijken naar daadwerkelijke resultaten van de 85A en niet uitgaan van een totaal andere lens. Simpel.

Komende week heb ik wat meer tijd en hoop ik een mooie portretlens vergelijking te doen: S85A vs C85L vs. Z100/2 vs N105/1.4 op een 5Ds (of 5D4).

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 04-12-2016 15:42 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:39:
[...]

Nee, dat is geen eeuwenoud welles nietes. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zoals ik al zei is de 50A geen bokeh wonder (terwijl de EX 50/1.4 dat wel was). Je moet dus gewoon kijken naar daadwerkelijke resultaten van de 85A en niet uitgaan van een totaal andere lens. Simpel.

Komende week heb ik wat meer tijd en hoop ik een mooie portretlens vergelijking te doen: S85A vs C85L vs. Z100/2 vs N105/1.4 op een 5Ds (of 5D4).
Cool :) Ben benieuwd en hoop dat je gelijk hebt wat betreft de bokeh, anders voor een portretlens echt een nono, laat staan als je afstopt.

Pak je ook meteen de Samyang 85 f/1.2 mee? Die zou ook deze maand uit zijn/komen.

www.maartendeboer.net

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:39:
[...]

Die nikon 105 is een E lens, afstoppen op een canon gaat niet lukken

of je moet een nikon body bij de hand hebben en telkens instellen en de lens verwijderen

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 04-12-2016 15:50 ]

ora et labora

• Universal Creations
mrc4nl schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:47:
[...]

Die nikon 105 is een E lens, afstoppen op een canon gaat niet lukken

of je moet een nikon body bij de hand hebben en telkens instellen en de lens verwijderen
Hmmm, dat maakt het wel lastiger...
Dan wordt het misschien eerder de volgende test:

Op Canon
Sigma 85/1.4A
Canon 85L
Zeiss 100/2

Op Nikon D810
Sigma 85/1.4A
Nikon 105/1.4
Zeiss 100/2

Uiteraard afhankelijk of ik alles tot mijn beschikking heb (de 2 Sigma's en Nikon dus met name, de rest lukt wel).

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 04:37
Ventieldopje schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:23:
[...]

Waar zijn de vergelijkingen? Ik zie één foto met wat warrige bokeh die evengoed met een andere lens hetzelfde resultaat geeft door de achtergrond, diafragma en afstand.

En dan een foto waar de kunstmatig wazige achtergrond 10x erger en opvallender is dan de "afleidende" bokeh.

En iemand die over bokeh wil praten en dingen zegt zoals "this has occurred on multiple versions of the lens, on multiple bodies (Canon, Sony, Nikon) so I’m led to believe that it’s the lenses"...

Nee bokeh hangt af van welke batterij je gebruikt in je flits...

Lijkt mij het zoveelste clickbait artikel.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mlazurro schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:00:
[...]
Waar zijn de vergelijkingen? Ik zie één foto met wat warrige bokeh die evengoed met een andere lens hetzelfde resultaat geeft door de achtergrond, diafragma en afstand.

En dan een foto waar de kunstmatig wazige achtergrond 10x erger en opvallender is dan de "afleidende" bokeh.

En iemand die over bokeh wil praten en dingen zegt zoals "this has occurred on multiple versions of the lens, on multiple bodies (Canon, Sony, Nikon) so I’m led to believe that it’s the lenses"...

Nee bokeh hangt af van welke batterij je gebruikt in je flits...

Lijkt mij het zoveelste clickbait artikel.
Zoeken is moeilijk ;)

www.maartendeboer.net

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-01 04:37
Wat? Waar?

Er staat geen enkele vergelijking in het artikel, zoals velen in de comments ook aanhalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Mlazurro op 13-12-2016 15:10 ]

• Universal Creations
Ik heb de 105/1.4 getest samen met sigma 85/1.4 Art, 85L en zeiss 100/2. Resultaten probeer ik morgen te verwerken. Ik zal een topic ervoor aanmaken.

Verwijderd

Universal Creations schreef op zondag 4 december 2016 @ 02:00:
[...]

[...]
Nikon heeft geen APS-H camera's, dus qua bereik is de 105 op FX vergelijkbaar met zijn Canon setup ;).

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:19:
[...]

Nikon heeft geen APS-H camera's, dus qua bereik is de 105 op FX vergelijkbaar met zijn Canon setup ;).
1ds Mk3 = full frame....
1d Mk3 = aps-h

dus eeuh :?

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 13-12-2016 17:28 ]

ora et labora

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:25:
[...]

1ds Mk3 = full frame....
1d Mk3 = aps-h

dus eeuh :?
Blijkt weer dat ik dit soort dingen niet uit mijn hoofd moet doen ;).

• Universal Creations
Ik ben nog wel even bezig met de vergelijking. Een scherptetestje op oneindig met verschillende brandpuntsafstanden en verschillende resoluties zijn een bitch...
Ik ga de 100/105mm shots op de D810 verkleinen naar 20MP, zodat de detaillering gelijk is aan 85mm op de 5D4. De 100mm shots op de 5D4 worden verkleind naar 22MP.
De bokehshots vergelijken gaat ook nog leuk worden, want welke delen ga ik met elkaar vergelijken?
Morgen maar weer verder met prutsen.

Edit: scherptetestjes heb ik in elkaar zitten. Bokehtestjes gaan bijzonder worden, want ik ga ze anonimiseren. Dit ter bevordering van de objectiviteit (pun intended).

[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 15-12-2016 14:31 ]

• Universal Creations

Pagina: 1