Eerste DIY NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orogima
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-07 08:46
Dag Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem
Ik ben op zoek naar een systeem waar ik mijn media kan op slaan via mijn netwerk en kan af spelen op mijn tv. Ook zou ik hier de mogelijkheid willen om te surfen op het internet etc (via kabel). Dus het moet een volwaardige pc zijn.(geen gaming)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag 400 euro kosten zonder SSD /HD, goedkoper mag natuurlijk ook.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Dit is een volledig nieuw systeem. Zal naast mijn tv komen in de woonkamer. Mogelijkheid om een bluetooth toetsenbord en muis aan te sluiten is mooi meegenomen maar geen verplichting.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur in merken, ik vertrouw jullie expertise. ;)
Voor OS heb ik een lichte voorkeur voor Ubuntu.
Wel zou ik een laag verbruik willen omdat deze altijd aan zal staan. Ook moet deze zo stil mogelijk zijn.
Moet zonder problemen video's kunnen afspelen op 1080p.
1 SSD voorzien voor OS en 1 HD voor media met de mogelijkheid nog een extra HD toe te voegen.

Merci voor alle hulp!

[ Voor 65% gewijzigd door Orogima op 01-12-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Opslagtechnologie ?

Er zijn verschillende manieren om een NAS te maken/gebruiken en daar zijn verschillende kant&klare alsmede custom OS'en voor te vinden.

Misschien moet je even kijken ten eerste hoeveel storage je wil gaan aansturen, of er enige vorm van "data redundancy / recovery" aanwezig moet zijn maar ook wat jouw TV rechtstreeks kan afspelen. Niet elke TV kan zomaar elke "gedownloade film" afspelen en dan moet je dus op je NAS gaan transcoden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zelf heb ik een goede ervaring met tweedehandse dingen. Maar met jouw budget zal dat niet nodig zijn.

Ben je nog verder iets van plan met de NAS? Is het echt alleen voor opslag en afspelen van media? Of moet het nog wel meer kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Orogima schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:16:
Dag Tweakers,

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een eerste NAS, de reden dat ik een DIY wil is omdat ik er graag ubuntu wil opzetten en voor meer dan enkel media center gebruiken. Ik vraag dit hier op tweakers omdat ik 0 ervaring heb met NAS.

Wat is je budget?
Rond de 400 euro zonder SSD/HD.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt een voorkeur van merk. Liefst zo stil en zuinig mogelijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zal naast mijn tv komen te staan, zou toch zeker zonder problemen full hd films moeten kunnen afspelen.

Merci voor alle hulp!
Bedoel je een NAS, of een HTPC, of een combinatie?

M.a.w. wat wil je er mee kunnen? Wat zijn je wensen/eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orogima
MAX3400 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:19:
Opslagtechnologie ?

Er zijn verschillende manieren om een NAS te maken/gebruiken en daar zijn verschillende kant&klare alsmede custom OS'en voor te vinden.

Misschien moet je even kijken ten eerste hoeveel storage je wil gaan aansturen, of er enige vorm van "data redundancy / recovery" aanwezig moet zijn maar ook wat jouw TV rechtstreeks kan afspelen. Niet elke TV kan zomaar elke "gedownloade film" afspelen en dan moet je dus op je NAS gaan transcoden.
Ik zou in feite 1 ssd + 2 hds willen voorzien (ssd voor OS, hd voor media). recovery is niet nodig. Het zou in feite de bedoeling zijn dat mijn NAS gaat transcoden. ik wil er in feite ook gewoon mee kunnen surfen naar youtube etc. dus een bluetooth toetsenbord zou handig zijn, maar is geen must. Ik dacht aan ubuntu als OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orogima
barrymossel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:27:
[...]

Bedoel je een NAS, of een HTPC, of een combinatie?

M.a.w. wat wil je er mee kunnen? Wat zijn je wensen/eisen?
In feite een combinatie van de 2, een volwaardige PC waar ik al mijn media kan op opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

De SSD en HDD's heb jij dus al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Orogima schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:42:
[...]

In feite een combinatie van de 2, een volwaardige PC waar ik al mijn media kan op opslaan.
Kun je beter hier even kijken en alle vragen beantwoorden die daar worden gesteld als je een nieuw topic aanmaakt: Desktop Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orogima
barrymossel schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:45:
[...]

Kun je beter hier even kijken en alle vragen beantwoorden die daar worden gesteld als je een nieuw topic aanmaakt: Desktop Aankoopadvies
Ok ik zal daar dan een nieuwe post maken.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Nope, topicreport aanmaken (dat handje boven je topic) en vragen om een verplaatsing. Hierbij een verplaatsing naar DAA.

Verder kun je ontstellend veel informatie vinden in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Het andere topic is dus alweer op slot, dus we gaan maar hier verder. Ik zat hieraan te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6400 Tray€ 186,50€ 186,50
1ASRock H110M-ITX/ac€ 79,95€ 79,95
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Gelid Solutions SlimHero Low-Profile€ 26,65€ 26,65
1Crucial CT4G4DFS8213€ 24,95€ 24,95
1Cooler Master GM G450M€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,90

Voeding, fan die bij de kast in zit, en aftermarket fan zouden stil zijn, volgens reviews. Het is een vrij kleine kast, wat mooi is bij een HTPC. Waarschijnlijk kan het nog kleiner, maar je zit dan nog wel eens met gedoe met wat rare voedingen. In deze kast past een standaard ATX voeding. Het moederbord is mITX, en de kast is daar voor gemaakt. Dat betekent dat het allemaal behoorlijk compact is. Echter passen er wel een flinke hoeveelheid drives in. Ook is er ruimte voor een eventuele upgrade voor een videokaart, mits deze kaart relatief klein is. Maar vooralsnog lijkt mij de geïntegreerde GPU meer dan genoeg voor jouw eisen.

De voeding is een niet al te duur dingetje, maar is wel semi-modulair, dus je zou niet teveel losse kabels moeten hebben, en is van een fatsoenlijk merk. Het wattage klinkt niet bijster hoog, maar voor de huidige setup is 200W eigenlijk al voldoende. Alleen zijn er daar niet zo veel van. 450W is al overkill, dat is genoeg voor deze CPU met nog een GTX1080 ernaast, en ik weet niet eens of er überhaupt een 1080 in de kast past. Ik heb niet gekeken naar efficiëntie wanneer je de voeding maar half belast. Voedingen hebben vaak een optimum efficiëntie bij een specifiek wattage. Maar volgens hardware.com is de efficiëntie van zijn grotere broer, de G550M, echter boven verwachting voor een 80 Plus Bronze voeding.

RAM is ietwat karig, en is absoluut niets bijzonders, maar 4GB moet alsnog wel ruim voldoende zijn voor een beetje browsen en decoden. Een simpel RAM plankje voor een simpele computer. Eventueel kan je er nog wel later 4GB bij naast zetten, mocht dat ooit nodig zijn.

De koeler is low profile, en moet perfect in de kast passen. Wel kan het zijn dat het overlapt met de RAM sloten. RAM moet er nog wel onder kunnen, maar je RAM eruit halen kan mogelijk wat lastig zijn. Het zou echter een stille koeler zijn. Je krijgt er ook nog koelpasta bij, dus die hoef je niet eens los te kopen.

Moederbord is een van de allergoedkoopste mITX bordjes die ik kon vinden. Het is wel een fatsoenlijk merk, en er zit ook nog WiFi op, al zou ik willen aanraden de kabel erbij te pakken.

CPU is Skylake, de huidige lijn van Intel. Enige tijd terug was er wel iets met Skylake en Linux drivers, maar volgens mij is dat nu over en werkt Skylake gewoon. Het is een ietwat goedkopere variant, dus geen overclocks en het is niet de allersnelste i5, maar eigenlijk moet hij vrijwel alle taken die je kan verzinnen goed genoeg kunnen afhandelen. De meeste mensen hebben oudere/tragere CPU's. Deze processor is eerder nog overkill.

Drives zijn niet inbegrepen, maar je had het niet over DVD/bluray/whatever, en ik begreep van je dat SSD en harde schijven niet hoefden te worden inbegrepen.

Dit is waarschijnlijk het beste wat in je budget past. De meeste performance zonder dat we inleveren op form factor of geluid. Er zijn sterkere CPU's te krijgen, waarvan sommigen ook overklokbaar zijn, maar we hebben daar dus wel enige concessies moeten doen. Deze concessies zul je in de praktijk niet merken, tenzij je ineens dingen wil waarbij elke 100 MHz telt.

Mocht je goedkoper willen, dan zou ik aanraden om in ieder geval het moederbord en de CPU tweedehands te kopen. Intel laat zelden zijn oudere CPU's in prijs zakken, dus bijvoorbeeld een nieuw Haswell systeem (een oudere CPU lijn van Intel) is het niet waard. Met een tweedehands Haswell hoeft echter niets mis te zijn. Overigens niet je dan wel ander RAM hebben. Dit systeem heeft DDR4, wat erg nieuw is. De meeste oudere systemen gebruiken DDR3.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 01-12-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orogima
Amanoo schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:18:
Het andere topic is dus alweer op slot, dus we gaan maar hier verder. Ik zat hieraan te denken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 6400 Tray€ 186,50€ 186,50
1ASRock H110M-ITX/ac€ 79,95€ 79,95
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Gelid Solutions SlimHero Low-Profile€ 26,65€ 26,65
1Crucial CT4G4DFS8213€ 24,95€ 24,95
1Cooler Master GM G450M€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,90
Deze build ziet er zeer interessant uit. 1 vraag toch. Zal de airflow voldoende zijn? Het ziet er nogal krap uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Orogima schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:19:
[...]

Deze build ziet er zeer interessant uit. 1 vraag toch. Zal de airflow voldoende zijn? Het ziet er nogal krap uit.
Eigenlijk weet ik dat niet heel zeker, maar ik verwacht van wel. Er zitten wel enkele fans in het systeem, de kast heeft veel gaas voor ventilatie, en eigenlijk is het alleen de CPU die warmte produceert, en die zal zelden op volle toeren draaien. Eventueel past er ook een waterkoeler in, maar dan gaat de prijs natuurlijk wel flink omhoog. Je zou ook eventueel enkele fans kunnen kopen. Je hebt al een 120mm fan inbegrepen, maar je kan er nog 2 80mm fans bij kopen.

Dat gezegd hebbende ben ik absoluut geen expert op gebied van airflow. Neem wat ik zeg dus met een korrel zout.
Pagina: 1