Toon posts:

Nieuw moederbord + case

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord, de mijne is (waarschijnlijk) defect geraakt zie hier. Ik heb een 4de generatie I7 processor, de 4770 (non-K). Dus een socket 1150.

Ook ben ik op zoek naar een nieuwe case. Ik zoek een ruime maar geen overkill case. Er moet ruimte zijn voor uitbreiding, eventueel een tweede videokaart, maar het belangrijkste vind ik dat de lucht goed gestroomd moet kunnen worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core i7 4770 @ 3.40GHz
8,00GB Single-Channel DDR3
Gigabyte Technology Co. Ltd. H81M-S1
8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series (MSI)
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00BN5A0 (SATA)
Cooler Master GM G750M
Cooler Master Elite 342

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Neen.

Budget:

Moederbord: 150 Euro

Behuizing: 70 Euro

Alle reacties

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Aangezien je geen 4770K hebt zou ik het budget eerder naar beneden schroeven en dat naar de kast verschuiven. als je pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 zoiets haalt heb je namelijk behoorlijk ruimte in je budget om pricewatch: Fractal Design Define S eventueel met window te halen.

Let wel dat je geen crossfire lekker kan draaien op dat moederbord, daarvoor moet je bij de Z87/Z97 borden zijn, die zijn echter wel duurder. Daarnaast kan ik dual GPU afraden, liever 1 sterkere kaart (1080 of aankomende Vega) dan 2x390.

Zou je geen SSD willen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:49:
Aangezien je geen 4770K hebt zou ik het budget eerder naar beneden schroeven en dat naar de kast verschuiven. als je pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 zoiets haalt heb je namelijk behoorlijk ruimte in je budget om pricewatch: Fractal Design Define S eventueel met window te halen.

Let wel dat je geen crossfire lekker kan draaien op dat moederbord, daarvoor moet je bij de Z87/Z97 borden zijn, die zijn echter wel duurder. Daarnaast kan ik dual GPU afraden, liever 1 sterkere kaart (1080 of aankomende Vega) dan 2x390.

Zou je geen SSD willen?
Mischien inderdaad begin volgend jaar een 1070 halen. SSD zou erg fijn zijn maar heb op dit moment een redelijk krap budget om er ook een SSD in te proppen.

Verwijderd

Je budget is totaal 220. Met de Sniper B6 en Define S bij Megekko hou je nog ongeveer 75 over waar je een uitstekend ssdtje voor hebt pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11-2025
Als je geen probleem hebt met V&A moet je daar effe kijken.Z87 en Z97
Zag al 'n paar MSI Z97 GAMING 5 voor €100 voorbij komen, maar ook de nieuwprijs valt nog binnen je budget.
H serie zie je bijna niet 2e hands.
Met de 9 series chipset heb je de mogelijkheid om later nog es te upgraden naar 'n Broadwell proc.

NZXT S340 is ook een ruime en goeie kast, maar met window.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat je mobo defect is?

[ Voor 4% gewijzigd door Arny III op 01-12-2016 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat heeft de Z87 aan voordelen wat de G1 SNiper niet heeft, naast de upgrade voor een Broadwell proc?

• Arny III
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:01:
Wat heeft de Z87 aan voordelen wat de G1 SNiper niet heeft, naast de upgrade voor een Broadwell proc?
Nee, voor de eventuele broadwell upgrade heb de Z97 nodig. Z87 is niet compatible

NLBuurman zei het al
De G1 Sniper is niet gunstig voor twee videokaarten omdat de onderste PCI-E slot op x4 draait, dus veel minder bandbreedte. Beter één snelle kaart op het bovenste PCIE 3.0 x16 slot.
En als je er een op termijn een M.2 SSD erbij zou willen houd je nog maar x2 over omdat de bandbreedte van de M.2 socket wordt gedeeld met het onderste PCIEx4 slot

Ga je voor 1 goeie videokaart dan is de Sniper voor jou 'n prima bord.

Ik ging uit van je start post: Moederbord: 150 Euro, daarom noemde ik de 2e hands Z97 optie ;)
Voordelen van de Z87/Z97 is meer features, bijv. meer USB 3.0 ports..kwalitief vaak ook beter. Maar in jou geval dus niet persé nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeker weten dat de pricewatch: Fractal Design Define S werkt met al mijn componenten. Hier nogmaals mijn Specificaties. Ik zie namelijk geen houders voor mijn HDD.

Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core i7 4770 @ 3.40GHz
8,00GB Single-Channel DDR3
Gigabyte Technology Co. Ltd. H81M-S1
8192MB ATI AMD Radeon R9 390 Series (MSI)
931GB Western Digital WDC WD10EZEX-00BN5A0 (SATA)
Cooler Master GM G750M
Cooler Master Elite 342

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2016 21:07 ]

• Arny III
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:54:
Ik moet zeker weten dat de pricewatch: Fractal Design Define S werkt met al mijn componenten. Hier nogmaals mijn Specificaties. Ik zie namelijk geen houders voor mijn HDD.
Ja, dat kan effe verwarrend zijn als je em niet kent.
De 3.5 HDD's worden aan de achterkant vh moederbordpaneel gemonteerd. ;) Daarnaast is er plek voor 2 SSD's.
Bij de 4 foto's onderaan die pagina kun je duidelijk zien wat de bedoeling is. Geen 5.25 drivebay, dus eventuele dvd-speler gaat er niet in.

Verwijderd

Arny III schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:19:

De G1 Sniper is niet gunstig voor twee videokaarten omdat de onderste PCI-E slot op x4 draait, dus veel minder bandbreedte.
Als het cpu lanes waren geweest was het probleem minder groot. Het 2e PCI-e x16 slot op een B85 draait op slechts 4 relatief trage chipsetlanes.
En als je er een op termijn een M.2 SSD erbij zou willen houd je nog maar x2 over omdat de bandbreedte van de M.2 socket wordt gedeeld met het onderste PCIEx4 slot
Het M2 slot maakt gebruik van chipsetlanes. B85 heeft 8 chipsetlanes te verdelen. Voor M2 hou je er dus nog 4 over als er 4 in gebruik zijn door het PCI-e slot.

• Arny III
Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:59:
[...]

Als het cpu lanes waren geweest was het probleem minder groot. Het 2e PCI-e x16 slot op een B85 draait op slechts 4 relatief trage chipsetlanes.
Ben benieuwd wat je bedoelt, want volgens mij zeggen we 't zelfde. Da's dus precies waarom de Sniper minder geschikt is voor dual GPU ;)
[...]

Het M2 slot maakt gebruik van chipsetlanes. B85 heeft 8 chipsetlanes te verdelen. Voor M2 hou je er dus nog 4 over als er 4 in gebruik zijn door het PCI-e slot.
8 Lanes voor B85 idd, maar volgens Gigabyte moeten PCI-e 2.0 en M.2 samen 4 lanes delen, als ze beide bezet zijn of heb jij andere info?

Verwijderd

Arny III schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:58:
Ben benieuwd wat je bedoelt, want volgens mij zeggen we 't zelfde. Da's dus precies waarom de Sniper minder geschikt is voor dual GPU ;)
Het gaat specifiek om het verschil tussen cpu en chipset-lanes waarvan ik niets in jouw reactie terug zie. 4 cpu-lanes zouden voldoende moeten zijn voor een significante prestatiewinst met CF. 4 chipsetlanes levert nauwelijks iets op vanaf de R9 3xx kaarten omdat er geen CF brug meer wordt gebruikt en alle data via het slot moet gaan.
8 Lanes voor B85 idd, maar volgens Gigabyte moeten PCI-e 2.0 en M.2 samen 4 lanes delen, als ze beide bezet zijn of heb jij andere info?
idd, dat was mij nog niet opgevallen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

TS boot momenteel van een "ouderwetse" hdd en ervaart hier schijnbaar geen ergernis. Mochten deze er echter ooit komen, gaat er met een gemiddeld instap sata ssd'tje al een wereld voor hem open. Ergo, denk dat mogelijke "problemen" bij gebruik van het m2 slot waarschijnlijk niet heel relevant zijn.

Maar goed, bovenstaande uiteraard slechts een aanname daar we het gewenste gebruik niet kennen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Arny III
Switchie schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 00:40:
[...]

[...]

TS boot momenteel van een "ouderwetse" hdd en ervaart hier schijnbaar geen ergernis. Mochten deze er echter ooit komen, gaat er met een gemiddeld instap sata ssd'tje al een wereld voor hem open. Ergo, denk dat mogelijke "problemen" bij gebruik van het m2 slot waarschijnlijk niet heel relevant zijn.

Maar goed, bovenstaande uiteraard slechts een aanname daar we het gewenste gebruik niet kennen.
Ja, je hebt gelijk. 'k val soms iets te veel in technisch geneuzel waar TS waarschijnlijk helemaal niets aan heeft :O

Verwijderd

Topicstarter
Heb beide opties gekocht. Echter ondervind ik wel wat problemen na installatie:

Computer start opnieuw op, maar sluit gelijk af.
Pagina: 1