Vreemde kaart over portokosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:15
Mijn moeder heeft onlangs een kaart in de bus ontvangen waarop staat dat zij recentelijk een pakket/post verstuurd/ontvangen heeft welke onvoldoende gefrankeerd zou zijn.

Nu heeft mijn moeder niets ontvangen en ook niets verstuurd.

Omdat de 'spook' nota maar gaat om het luttele bedrag van € 2,19 zie ik niet veel heil in het bellen naar de dure postnl 0900 nummer (a 0.45 p/m).

Daarom hier de vraag, afgaande op de onderstaande foto's, is dit legitiem of is dit weer een nieuwe vorm van scam: De nota is ook zo in de deur gevallen, zonder begeleidende brief, zonder envelop, zonder telefoonnummer of referentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LsAPruyzdaLvBoAxK98SBLQW/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hfvorm5K8y5tnkasZbnrjAFY/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9DebqZtq59uJInzVVSMwJRvi/thumb.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door Snowwie op 02-12-2016 01:31 ]

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 01-12-2016 15:35)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

LEES: je kan je poststuk inzien op het internet adres.

Wellicht maakt dit een stuk duidelijker.

Zeker weten niets verstuurd naar een administratief buro in Nieuwe Pekela? ;) >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 01-12-2016 13:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 21:09
Ik kon volgensmij online het poststuk inzien de vorige keer, zo kon ik zien wat voor envelop het was. Weet niet of dat hiermee ook nog steeds kan, maar dan kun je het 1 en ander uitsluiten.

Ik heb toen gewoon niet betaald, nooit meer wat van gehoord. Poststuk ook niet gekregen uiteraard.

[ Voor 21% gewijzigd door Boyd op 01-12-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:53
Dit is gewoon legitiem. Ik heb ook wel eens zo'n kaart gekregen, omdat ik een postzegel te weinig had gebruikt. Niet betaald en nooit meer iets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
Precies dit. Heb ook een aantal keer zo'n brief gekregen. Gewoon weggegooid, niets van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:14
Als je naar de site gaat, en de code invult kun je het ingescande poststuk zien,

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

LEES: je kan je poststuk inzien op het internet adres.

Wellicht maakt dit een stuk duidelijker.

Zeker weten niets verstuurd naar een administratief buro in Nieuwe Pekela? ;) >:)

[ Voor 30% gewijzigd door Barrycade op 01-12-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:01

IkWilbert

Het is mij!

Had ik laatst ook, wist ook van niets. Tweetje naar postnl gestuurd dat ik niet ging betalen.
Als snel reactie terug dat ze het bedrag gingen kwijtschelden ;)

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:49
[b]Barrycade schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:26:
Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/fh47cb5t5/Knipsel.png

Een bekend handschrift?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Ik hoef niet meer in te haken op het opvragen van de hele brief :+ maar volgende keer dat je dingen wegpoetst: je postcode en huisnummer staan onder je weggepoetste NAW alsnog in leesbare vorm, en vlak daarboven ook als KIX-code :P iets beter poetsen volgende keer dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

vhal

ಠ_ಠ

Ow, krijg ze ook regelmatig, vooral met Kerst als mensen weer eens vergeten om hun kerstkaart voldoende te frankeren. Soms krijg ik een herinnering maar eigenlijk leg ik ze in de kast om ze vervolgens te 'vergeten'.
Helaas is het zo dat de post de plicht heeft om post te bezorgen, ook al is het ongefrankeerd. Wat ze eigenlijk moeten doen is aan de deur bellen zodat je nog kan zeggen dat je het niet meer hoeft.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bedankt, mijn moeder heeft het nu geverifieerd, ze is waarschijnlijk de postzegels vergeten.

Ik dacht, vraag liever even na, omdat je tegenwoordig zoveel phlishing en scam troep hebt....
Alles is in orde en de portokosten zijn ook betaald.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:45
Niet betalen want je hoort er niks meer van, en je kan ze anders retourneren met bijvoorbeeld de tekst 'i.o.m. met KS' (klanteservice).
Dan verscheuren ze hem voor je op het kantoor van PostNL..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Kijk het poststuk na, dat kan in de app!!

Wij krijgen regelmatig deze portokaarten, voornamelijk voor grote enveloppen die wij ontvangen via marktplaats (kleertjes etc.).
Elke keer staat er dat we porto verschuldigd zijn voor hoger tarief (is zwaarder pakket) dan er gefrankeerd was. Tot nu toe elke keer klopte het niet, gewicht staat ook in de app bij het poststuk en kon de kaart steeds afgeschreven worden.
Wat ik steeds doe is via Twitter even contact met webcare, dan krijg je bericht terug dat je de sticket van de kaart mag halen en er een tekst op mag zetten dat het afgehandeld is met klantenservice. Retour op in de brievenbus en afgehandeld.

Blijft voor ons wel uitermate vervelend, want we ontvangen dus echt regelmatig zo'n kaart :(

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:32:
Bedankt, mijn moeder heeft het nu geverifieerd, ze is waarschijnlijk de postzegels vergeten.
Snowwie schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:16:
Nu heeft mijn moeder niets ontvangen en ook niets verstuurd.
Volgende keer even beter navragen bij je moeder denk ik :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowwie
SgtElPotato schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:35:
Niet betalen want je hoort er niks meer van, en je kan ze anders retourneren met bijvoorbeeld de tekst 'i.o.m. met KS' (klanteservice).
Dan verscheuren ze hem voor je op het kantoor van PostNL..
Ze heeft zelf de post verstuurd dan vindt ze het ook wel zo eerlijk om wel de portokosten te betalen.

Dat was haar keuze, ik heb het enkel hier nagevraagd omdat ik het ook niet zeker wist.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Terecht ook wat mij betreft. Als je het zelf via de brievenbus verstuurd hebt, dan lijkt het me terecht dat je eventuele strafporto gewoon betaalt als je het fout doet. Bij pakketjes ligt dat anders: die geef je af, en die zouden dus gewoon gecontroleerd moeten worden. Vooral als ontvanger daarvan heb je daar m.i. geen verantwoordelijkheid voor.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:45
Snowwie schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:29:
[...]

Ze heeft zelf de post verstuurd dan vindt ze het ook wel zo eerlijk om wel de portokosten te betalen.

Dat was haar keuze, ik heb het enkel hier nagevraagd omdat ik het ook niet zeker wist.
Niet goed gelezen dat het om een brief ging, dan is het wel netjes. Voor pakketjes die je afgeeft en af laat wegen bij een PostNL punt vind ik er het bovenstaande van..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ja :) M'n moeders :P :P

Ik heb van Senon Sjon weer permissie gekregen de TS aan te passen zodat de NAW gegevens niet meer te herleiden zijn, enkel bedoeld voor andere tweakers die een vergelijkbare kaart krijgen en dan de informatie in dit topic nuttig vinden. :) (Al is het alleen maar om te laten zien dat deze kaarten, in deze vorm, geen vorm van spam of phishing zijn)

[ Voor 41% gewijzigd door Snowwie op 02-12-2016 01:53 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Als je als ontvanger zo'n kaart krijgt, moet je dan ook daadwerkelijk betalen? Er staat "wij verzoeken u om de verschuldigde verzendkosten alsnog te betalen", moet ik dat "verschuldigd" invullen als "die u ons verschuldigt bent" of als "die de verzender veschuldigd is, en waarvan we hopen dat u ze betaalt"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, dat is echt.

Overigens heb je wel je adres verborgen maar 't staat er in de barcodes nog gewoon op. Winschoten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Tom-Z schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:39:
Als je als ontvanger zo'n kaart krijgt, moet je dan ook daadwerkelijk betalen? Er staat "wij verzoeken u om de verschuldigde verzendkosten alsnog te betalen", moet ik dat "verschuldigd" invullen als "die u ons verschuldigt bent" of als "die de verzender veschuldigd is, en waarvan we hopen dat u ze betaalt"?
Het is de enige plek waar ze de kosten nog kunnen innen, de verzender zullen ze 9/10 keer niet kunnen achterhalen, alleen de ontvanger. Maar lees even de posts hierboven door, dan weet je zeker of je moet betalen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
martinusz schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:44:
[...]

Het is de enige plek waar ze de kosten nog kunnen innen, de verzender zullen ze 9/10 keer niet kunnen achterhalen, alleen de ontvanger. Maar lees even de posts hierboven door, dan weet je zeker of je moet betalen of niet.
Tenzij ik iets mis, staat in de posts hierboven staat niks over of er een wettelijke verplichting (als ontvanger, niet als verzender) om te betalen is. Anekdotes dat mensen de kaart verscheurd hebben en er vervolgens niks van horen betekent niet dat die verplichting niet bestaat, alleen dat PostNL er geen werk van maakt (als de verplichting zou bestaan). In het topic waar St@m naar linkt claimt wel iemand dat je als ontvanger niet hoeft te betalen, maar zonder verdere onderbouwing. Ik kan me voorstellen dat PostNL enige bescherming geniet en dat ze als ze de verzender niet kunnen achterhalen bij de ontvanger terecht kunnen, maar aan de andere kant zou het gek zijn als ze zomaar eenzijdig iemand iets mogen berekenen.
Maar goed, het blijkt dat je als ontvanger kan weigeren. Je moet dan wel het poststuk (en portokaart) terugsturen: https://www.postnl.nl/kla...weigeren-portokosten.html
(Toch wel op z'n minst niet netjes dat ze deze optie niet op die kaart vermelden...)

[ Voor 3% gewijzigd door Tom-Z op 02-12-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Tom-Z schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:21:
[...]

Tenzij ik iets mis, staat in de posts hierboven staat niks over of er een wettelijke verplichting (als ontvanger, niet als verzender) om te betalen is. Anekdotes dat mensen de kaart verscheurd hebben en er vervolgens niks van horen betekent niet dat die verplichting niet bestaat, alleen dat PostNL er geen werk van maakt (als de verplichting zou bestaan). In het topic waar St@m naar linkt claimt wel iemand dat je als ontvanger niet hoeft te betalen, maar zonder verdere onderbouwing. Ik kan me voorstellen dat PostNL enige bescherming geniet en dat ze als ze de verzender niet kunnen achterhalen bij de ontvanger terecht kunnen, maar aan de andere kant zou het gek zijn als ze zomaar eenzijdig iemand iets mogen berekenen.
Maar goed, het blijkt dat je als ontvanger kan weigeren. Je moet dan wel het poststuk (en portokaart) terugsturen: https://www.postnl.nl/kla...weigeren-portokosten.html
(Toch wel op z'n minst niet netjes dat ze deze optie niet op die kaart vermelden...)
Die wettelijke verplichting kan er nooit zijn, je hebt immers nooit de kans gekregen om het te weigeren. Waarom denk je dat Post NL zelf al op hun site zet dat je het gewoon kan weigeren ;)
U betaalt de portokosten van onvoldoende gefrankeerde post wanneer de adresgegevens van de afzender niet op de post staat gemeld. Als u de portokosten niet wilt betalen, dan kunt u de portokaart met de bijbehorende post weigeren.
Ze schieten gewoon met hagel, er zijn vast wel mensen die zo gek zijn om te betalen, hebben ze toch wat terug van hun verlies.

Als je overigens de kaart ontvangt als verstuurder, dan zal het wel een ander verhaal zijn denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:31
Clavis schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:23:
Precies dit. Heb ook een aantal keer zo'n brief gekregen. Gewoon weggegooid, niets van gehoord.
Ben ik het niet mee eens.

Wij hadden laatst een kaart ontvangen

Deze was onvoldoende gefrankeerd en wij kregen (als enige bekende adres) de extra porto kosten voor onze rekening d.m.v een zelfde kaart als TS.

Wij dachten ook dat we deze maar niet gingen betalen, maar een week later lag er een reminder in de bus....

het niet reageren gaat dus niet altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Laatst online: 11:42

DizzyWeb

Ondertiteld

Wij hadden vorig jaar na kerst opeens een hele stapel van die dingen in de bus. De helft van onze kerstkaarten hadden "opeens" geen postzegels meer. Schijnbaar konden de zegels zonder scheuren van de enveloppen gehaald worden en dat had een vriendelijke PostNL medewerker dus waarschijnlijk ook gedaan.

Contact opgenomen met PostNL en aangegeven dat wij echt niet nog meer gaan betalen. Dat moesten we dan maar op dat ding schrijven en dan retour sturen. Met de benodigde postzegels bijgeplakt natuurlijk. Heb ze vriendelijk verteld dat ik 1x melden toch wel genoeg vond en dat ze eerst zelf maar eens bij hun medewerkers moesten gaan informeren.

Ondanks dat toch nog herinneringen gehad, maar uiteindelijk is dat ook gestopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DizzyWeb schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:35:
Wij hadden vorig jaar na kerst opeens een hele stapel van die dingen in de bus. De helft van onze kerstkaarten hadden "opeens" geen postzegels meer. Schijnbaar konden de zegels zonder scheuren van de enveloppen gehaald worden en dat had een vriendelijke PostNL medewerker dus waarschijnlijk ook gedaan.
Wat is waarschijnlijker? Dat een postnl-medewerker in een sorteercentrum (wat nagenoeg volledig geautomatiseerd is overigens) precies alle postzegels van jouw enveloppen haalt, of dat je gewoon niet goed geplakt hebt?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Gezien mijn vriendin een foto had gemaakt van de enveloppen uitgespreid op tafel, ben ik er vrij zeker van dat iemand ze er af gehaald heeft ja.

1 of 2 had ik nog wel geloofd. Een stuk of 10... neuh. Dat is geen toeval meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04
DizzyWeb schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:35:

Contact opgenomen met PostNL en aangegeven dat wij echt niet nog meer gaan betalen. Dat moesten we dan maar op dat ding schrijven en dan retour sturen. Met de benodigde postzegels bijgeplakt natuurlijk. Heb ze vriendelijk verteld dat ik 1x melden toch wel genoeg vond en dat ze eerst zelf maar eens bij hun medewerkers moesten gaan informeren.

Ondanks dat toch nog herinneringen gehad, maar uiteindelijk is dat ook gestopt.
Was het echt geen postzegel of onvoldoende gefrankeerd? Afhankelijk van de kerstkaart kan je namelijk (net) over het gewicht wat toegestaan is voor 1 zegel gaan. 1 zegel is maar tot 20g en bij een dikkere kaart kan je daar als snel overheen gaan.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Nee, zaten allemaal foto's bij. Er zaten geen postzegels meer op.
Pagina: 1