RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:34:
Ik geeft toe dat dit heel afhankelijk is van de persoon die de macht heeft maar dit creeert wel de mogelijkheid om voor langere termijnen te plannen en ontwikkelen want als ik het heel kort door de bocht breng,
het volk weet niet wat goed voor zichzelf is.
Het volk bestaat uit individuen. Bestuurders zijn ook individuen.
En je ziet problemen met individuen:
De individu heeft een hele beperkte visie die voornamelijk gericht is op zijn persoonlijke bubble.
Is "het volk" dan niet een beter instrument om "het goede" voor een land te bepalen? Tenslotte worden in "het volk" de belangen van vele individuen gewogen, daardoor is de mening van het volk misschien sneller een benadering van de "best interest" voor een land.
Bij een verlicht individu als leider zijn er twee problemen:
[list]• Hoe verlicht het individu ook, dat betekent niet zijn zijn/haar gevolgtrekkingen de juiste zijn (je hebt ook domme rukkers met het hart op de juiste plaats tenslotte).
• Hoe verlicht een individu ook begint, er is geen garantie dat dat zo blijft. Dus moet je een mechanisme hebben om er controle op uit te oefenen. Tenslotte dacht men toen hij net aan de macht was dat
Bashar al Assad zeer verlicht was. Dat is toch langzaamaan veranderd.
Een vorm van democratie lijkt me de enige manier om controle uit te oefenen, zodat mensen niet óf met de beste bedoelingen het land in de afgrond storten, óf door veranderende bedoelingen niet meer de "best interests" van het land behartigen.
Er is geen coherente eenheid meer waardoor beslissingen halfslachtig worden gemaakt en de focus word gelegd op punten die gewoon niet belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren, Piratenpartij, Groen Links, PVV, elke religieuze partij. Allemaal heel erg gefocussed op hele specifieke onderdelen die er eigenlijk niet zo toe doen want de realiteit behelst heel wat meer dan dat. Waarom is je basis religie als dat geen mensen voed, geen banen creeert? Het voegt niks toe. En het is fijn als je begaan bent met het milieu maar het is nog steeds minder belangrijk dan armoede, ziekte, hongersnood, oorlog, etc. En inderdaad dieren moet je niet mishandelen maar is dat je achteliggende reden om het land te willen leiden?
Kijk, daar gaat het al mis. Ik denk bijvoorbeeld dat milieu veel belangrijker is dan armoede, ziekte, hongersnood, etc., omdat die drie in ieder geval deels symptomen zijn van ons slechte milieubeleid. Jij denkt daar anders over. Ik kan zaken citeren die mijn gevolgtrekking ondersteunen, jij vast ook.
Wie moet er nu dictator worden? Jij of ik? Of is misschien een coalitie tussen partijen die belangen behartigen waar blijkbaar grote delen van de bevolking gewicht aan toekennen.
Is dictatorschap of een monarchie hierdoor een ideaal systeem, nee. Maar ik denk dat we er meer aan hebben dan de huidige democractie.
Echt?
Hoe selecteer je de juiste dictator? En een monarchie? Dan hebben we Prins Pils aan de macht?!?!.
De Oranjes zijn historisch gezien (enkele uitzonderingen daargelaten) geen competente leiders. Denk aan Willen IV en V. En aan Koning Gorilla. En aan Juliana, die godzijdank niet veel macht had. Met haar corrupte echtgenoot die relatief vergevorderde plannen voor een staatsgreep had in de late jaren '40. Of denk aan prinses Irene, die praat met bomen.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France